Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC3100

324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 september 2007 - 20:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Jag har haft en HD70 och störde mig på massa saker hos den men med min nya HC3100 är det inget jag stör mig på. En av dom saker HD70 klarar dåligt är TV en annan att färgerna är helt off.

Nu hör ju i och för sig inte Optoma HD70 hemma i denna diskussion/prisklass (skall egentligen vara HD73), men du får gärna utveckla hur du menar ”att färgerna är helt off” på HD70. ;)

Vad det gäller TV signal, så är det möjligt att den kräver en bättre an hyfsad signal in för att komma tillrätta.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 september 2007 - 20:03.

Postad 03 september 2007 - 20:19

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
CyberVillain, jag har Vista så det verkar inte finnas några möjligheter att fixa refreshraten i Nvidias drivrutin. Inte heller i Powerstrip verkar det fungera då "Advanced timing options" är dimmad. Finns det något annat program som kan fixa detta?

Dave, vad händer när du kör 1080p@24 från en "icke-dator"-spelare typ Blu Ray eller liknande?

/Patrik

Redigerat av alfahelix, 03 september 2007 - 20:23.

Postad 03 september 2007 - 20:30

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jag har haft en HD70 och störde mig på massa saker hos den men med min nya HC3100 är det inget jag stör mig på. En av dom saker HD70 klarar dåligt är TV en annan att färgerna är helt off.

Nu hör ju i och för sig inte Optoma HD70 hemma i denna diskussion/prisklass (skall egentligen vara HD73), men du får gärna utveckla hur du menar ”att färgerna är helt off” på HD70. ;)

Vad det gäller TV signal, så är det möjligt att den kräver en bättre an hyfsad signal in för att komma tillrätta.

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag störde mig mest på är att gult är brunt. Det går att få till om man stänger av brilliantcolor helt men då blir bilden väldigt väldigt mörk så det inte går att se en film med behållning. Om man inte är så kräsen duger HD70 bra.

Mvh David

Postad 03 september 2007 - 20:33

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

CyberVillain, jag har Vista så det verkar inte finnas några möjligheter att fixa refreshraten i Nvidias drivrutin. Inte heller i Powerstrip verkar det fungera då "Advanced timing options" är dimmad. Finns det något annat program som kan fixa detta?

Dave, vad händer när du kör 1080p@24 från en "icke-dator"-spelare typ Blu Ray eller liknande?

/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Kan tyvärr inte testa vad som händer. Kör både HD DVD och Blu-ray från datorn med powerdvd och Anydvd HD.

Mvh David

Postad 03 september 2007 - 20:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Det jag störde mig mest på är att gult är brunt. Det går att få till om man stänger av brilliantcolor helt men då blir bilden väldigt väldigt mörk så det inte går att se en film med behållning. Om man inte är så kräsen duger HD70 bra.

Säker på att det inte var något fel på din f.d. projektor (HD70)? :lol:

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 september 2007 - 20:43.

Postad 03 september 2007 - 21:05

hasse2cool
  • hasse2cool
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Har vi inte fått in en katt ibland hermelinerna?
Känner att jag bara måste kommentera allt det Fredrik skriver, visst du representerar två märken men det känns som att du fått i uppgift från dessa att påverka alla andra till att köpa just dessa märken. Är det inte skönt med en sajt där man kan vara objektiv och inse att det finns många projjar som är bra och inte i varje tråd flika in dessa två märken?
Jag kanske är den enda som stört mig på detta..men vill ändå säga det. Du får gärna delge dina tankar om "dina" två märken men gör det i dem trådarna som behandlar dessa projjar.
en liten tanke bara...

Postad 03 september 2007 - 21:06

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jag har hört flera som klagat på samma sak och såg även att havocsi skrev nånstans att enda sättet att få till färgerna va att stänga av brilliantcolor. Men om du har några fler frågor så ta det i tråden om HD70.

Mvh David

Redigerat av dave19, 03 september 2007 - 21:08.

Postad 03 september 2007 - 22:23

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0

/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har för mig att det var snack har på forumet att Vista kommer stödja det i framtiden. Men jag är inget expert på Vista (vägrar köra skiten ;)) Men nån här kanske vet om Vista kommer funka i framtiden?

edit: Det skulle vara assuper om nån med nvidia och XP kunde testa om detta funkar. Vill veta innan jag bestämmer mig för HC3100 eller W9000 :lol:

Redigerat av CyberVillain, 03 september 2007 - 22:26.

Postad 04 september 2007 - 16:56

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Nu hör ju i och för sig inte Optoma HD70 hemma i denna diskussion/prisklass (skall egentligen vara HD73), men du får gärna utveckla hur du menar ”att färgerna är helt off” på HD70. :)

Säker på att det inte var något fel på din f.d. projektor (HD70)? :D

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jag har hört flera som klagat på samma sak och såg även att havocsi skrev nånstans att enda sättet att få till färgerna va att stänga av brilliantcolor. Men om du har några fler frågor så ta det i tråden om HD70.

Mvh David

<{POST_SNAPBACK}>

Det går att få till färgerna med brilliant color på, men då får man en helt knäpp gammakurva vilket är betydligt sämre för en bra bild.

HC3100 har ett färghjul som är utvecklat för att möta standarderna och är av den orsaken betydligt bättre på att återge färg ordentligt än vad tex HD70 är som har en felaktig färghantering. Det gör tex att en projektor kan kännas som den drar åt brunt tex.

Postad 04 september 2007 - 18:22

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Har nästan bestämmt mig för denna projektor nu har bara ett frågetecken om ljusstyrkan räcker till 1000 Ansilumen känns lite lite om man jämför med andra projar. Kommer att ha den placerad i taket 290 cm från en 170 cm bred duk (förmodligen Steward G3) Rummet är inte helt optimalt vitt tak och ljusa tapeter 2 fönster mörkläggning med persienner och markiser vill ha lite ledljus även vid filmtittande på natten. Kommer att användas till filmtittande på DVD och sportsändningar på TV Har ingen i närheten (Växjö) som har den uppsatt för demo så litar på era råd.

//P-E

Postad 04 september 2007 - 18:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
1000 AL räcker mer än väl till för en 170 cm bred duk. Inte minsta problem. :)

Postad 05 september 2007 - 22:43

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
En fråga till på denna projen Vilket är den bästa kopplingen att få ut Tv signalen från digitalboxen (Force 530) till proj. där finns bara Scart med RGB. Såg att det finns supra kablar Scart - VGA http://www.hembiobut...p?pgrpnr=107500 eller är det bättre att använda en Scart-komponent omvadlare http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080 det senare blir ju dyrare då även en lång kabel måste räknas in men prioriterar bästa bild

// P-E

Postad 06 september 2007 - 09:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Vet inte hur RGBs-hanteringen är i projjen. Men OM den är korrekt, så är det teoretiskt bästa naturligtvis att köra en Scart->VGA, för då kapar du bort två onödiga anslutningar i kedjan.
Skulle väl tro att HC3100 är bra på att konvertera RGBs till YCbCr, som den isf måste göra internt, och i så fall är en direkt koppling via en enda kabel naturligtvis att föredra som sagt.

Postad 06 september 2007 - 17:32

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

En fråga till på denna projen Vilket är den bästa kopplingen att få ut Tv signalen från digitalboxen (Force 530) till proj. där finns bara Scart med RGB. Såg att det finns supra kablar Scart - VGA http://www.hembiobut...p?pgrpnr=107500 eller är det bättre att använda en Scart-komponent omvadlare http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080 det senare blir ju dyrare då även en lång kabel måste räknas in men prioriterar bästa bild

// P-E

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte först en omkopplare på Kjell o CO men den va felkopplad. Såg ett tips i en annan tråd om en kabel från conrad.se. Köpte en 5-meters variant av den och den funkar utmärkt.

AV-KABEL SCART-KONTAKT - VGA-KONTAKT
Artikelnummer: 351142

Postad bild

Mvh David

Redigerat av dave19, 06 september 2007 - 17:41.

Postad 06 september 2007 - 18:25

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

// P-E

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte först en omkopplare på Kjell o CO men den va felkopplad. Såg ett tips i en annan tråd om en kabel från conrad.se. Köpte en 5-meters variant av den och den funkar utmärkt.

AV-KABEL SCART-KONTAKT - VGA-KONTAKT
Artikelnummer: 351142

Postad bild

Mvh David

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt en sådan från Supra idag så hoppas den blir rätt kopplad, hur är kvaliten på bilden från scart är det hyfsad omvandlare i projektorn.

// P-E

Postad 06 september 2007 - 19:04

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Skrev om det tidigare i tråden.

"Häromdagen var min pappa här och kollade på höjdhopp på min nya HC3100. När vi satt och kollade frågade han om det var det här som var HDTV. biggrin.gif Då har jag ändå en billig digitalbox jag fick av Comhem när dom bytte system från gamla UPC. Med andra ord så klarar HC3100 lågupplösta källor galant."

Det ser inte direkt ut som HDTV men bilden är helt ok för att vara vanlig fultv. Har du höga krav så skaffa firedtv om du har HTPC.

Mvh David

Postad 06 september 2007 - 21:02

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Köpte denna proj. idag ny enl. säljare men när jag kopplar in den och går in i setupmenyn står lampans brinntid på 32 h !! Mistänker att jag är lurad vad ska lamptiden stå på vid en ny proj.
Känns som jag konmmer lämna tillbaka den just nu (köpt av aukt. handlare)

//P-E

Postad 07 september 2007 - 06:52

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Köpte denna proj. idag ny enl. säljare men när jag kopplar in den och går in i setupmenyn står lampans brinntid på 32 h !!  Mistänker att jag är lurad vad ska lamptiden stå på vid en ny proj.
Känns som jag konmmer lämna tillbaka den just nu (köpt av aukt. handlare)

//P-E

<{POST_SNAPBACK}>

De nya projektorer jag köpt har alltid stått på 0 timmar från start. Det låter som om din modell varit ett låneobjekt/demoexemplar eller liknande. Dålig stil att det ej informerades om detta vid köpet. Om de ej ber om ursäkt och förklarar sig skulle jag be att få häva köpet och köpa projektorn hos någon annan. Ber de om ursäkt bör de även byta din projektor eller förlikas om en ekonomisk ersättning som känns bra för er båda.

Postad 07 september 2007 - 09:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Japp, noll timmar skall det vara. Håller med föregående talare.
Se'n kanske någon kan tycka att man ju ändå vill köra den ett par hundra timmar för att få lägre output och därmed lägre svartnivå, men den skall ändå stå på noll timmar om den är såld som varandes ny.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 07 september 2007 - 09:25.

Postad 07 september 2007 - 23:13

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Vågar man köpa denna fastän ingen testat den med nvidia och 23.976?
Jag är så sugen på att uppgradera min nuvarande projj till HD :/ Men jag vill inte förhasta mig att köpa en som inte funkar med film.

Hur mycket tror ni den går ner i pris om jag köper den, testar den i en vecka och sedan säljer (om den inte funkar med film)

Postad 08 september 2007 - 07:42

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Vågar man köpa denna fastän ingen testat den med nvidia och 23.976?
Jag är så sugen på att uppgradera min nuvarande projj till HD :/ Men jag vill inte förhasta mig att köpa en som inte funkar med film.

Hur mycket tror ni den går ner i pris om jag köper den, testar den i en vecka och sedan säljer (om den inte funkar med film)

<{POST_SNAPBACK}>

Du har möjligtvis inte en snäll radiohandlare på orten/i närheten som kan tänka sig att låna ut sitt demonstrationsexemplar av HC3100?? På så vis kan du testa den hemma i lugn och ro. Har tyvärr ATI annars hade jag gärna hjälpt dig att bekräfta/dementera huruvida det fungerar med NVIDIA. Fungerar dock grymt bra med Powerstrip...går inte Powerstrip att kombinera med Nvidiabaserade grafikkort?

Postad 08 september 2007 - 08:09

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Som jag skrivit tidigare så har jag Vista och ett GF8500. Problemet är att Nvidia inte har custom res. i Vista och powerstrip stödjer inte GF8xxx B) ;)
Jag har provat att köra en film i 23.98 Hz och en annan i 25 Hz vid 1280x720@50 (tyvärr kunde jag inte jämföra samma film ). Jag kan inte säga att skillnaden var så jättestor, men jag antar att det kan skilja sig mellan olika filmer. TomSavini och Dave, ser ni en jättestor skilnad när ni kör 23.98 Hz filmer vid 1280x720@50 jämfört med [email protected] ? Om det nu blir mycket bättre med 47.95 så får jag väl installera XP...

/Patrik

Edit: 23.98 Hz filmer blir bättre i 1280x720@60 jämfört med 1280x720@50. För de flesta av er är väl detta en självklarhet, men inte för mig som är rookie. Så den relevanta frågan är om 23.98 Hz filmer blir mycket bättre vid [email protected] jämfört med 1280x720@60.

Redigerat av alfahelix, 08 september 2007 - 20:48.

Postad 11 september 2007 - 21:40

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare så har jag Vista och ett GF8500. Problemet är att Nvidia inte har custom res. i Vista och powerstrip stödjer inte GF8xxx  :(  :P
Jag har provat att köra en film i 23.98 Hz och en annan i 25 Hz vid 1280x720@50 (tyvärr kunde jag inte jämföra samma film ). Jag kan inte säga att skillnaden var så jättestor, men jag antar att det kan skilja sig mellan olika filmer. TomSavini och Dave, ser ni en jättestor skilnad när ni kör 23.98 Hz filmer vid 1280x720@50 jämfört med [email protected] ? Om det nu blir mycket bättre med 47.95 så får jag väl installera XP...

/Patrik

Edit: 23.98 Hz filmer blir bättre i 1280x720@60 jämfört med 1280x720@50. För de flesta av er är väl detta en självklarhet, men inte för mig som är rookie. Så den relevanta frågan är om 23.98 Hz filmer blir mycket bättre vid [email protected] jämfört med 1280x720@60.

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir mycket bättre om du kör "mappad" refreshrate på projjen. Du KAN INTE få en helt ryckfri bild utan att köra exakt multiple av 23.976, så jag skulle nog installera XP om jag var du (och detta säger jag INTE för att jag vill ha nån som testar HC3100 med nvidia :D)

Du kan få rätt hackfribild om du kör reclock (funkar säkert inte i vista?) och kör analogt ljud istället för AC3 / DTS. Då kan reclock klocka om filmen från 23.976 till 25 fps (med andra ord 2x25 = 50 hz). För mig funkar detta dock inte av två anledningar 1) Jag vill ha AC3 / DTS 2) Ljudet blir ljusare pga att filmen går snabbare..

Postad 12 september 2007 - 06:42

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Måste också nu hylla denna projektor för den fantastiskt fina bilden tittade i går på Apocalypto (DVD) och förundrades över dom fina färgerna och skarpa bild(kändes nästan som HD upplösning ibland), då dessutom har jag ännu ingen riktig duk utan kör mot en gråmålad plyfaskiva, väntar in en Firehawk G3 så då blir det inte duken som är svagaste länken. Projektorn uppfyller alla mina krav hittils låg bullernivå, bra bild, kompakt format.
//P-E

Postad 12 oktober 2007 - 18:10

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Hallå på er!

Angående att ställa in 47.95 Hz.
Som jag skrivivit tidigare så har jag en HC3100 kopplad till en PC med ett Nividia GF8500GT. Efter att ha kört Vista så var jag torsk både vad gäller Powerstrip (stödjer ännu inte GF8xxx) och Nvidias Forceware drivisar (stödjer ännu inte custom resolutions i Vista). Det jag nu gjort är att lägga på XP och jag måste tyvärr konstatera att det funkar inte alls bra. Det går att ställa in egna upplösningar men det slutar oftast med att datorn hänger sig eller att bilden hackar. Det kan dock vara så att Popwerstrip sätter parametrarna bättre än vad Nvidia gör. Så om någon vänlig själ som har powerstrip och som har fått till 47.95 Hz med HC3100 kunde tala om hur parametrarna ska se ut för att det ska fungera så vore jag tacksam. Jag bifogar hur det ser ut när jag försöker ställa in [email protected]. Jag väljer GDI refresh rate 48 och väljer därefter manual timing och desired refresh rate 47.95. Det kanske ska göras på något annat sätt?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Bifogad fil  frekv.JPG   59,75K   0 Antal nerladdningar

/Patrik

Redigerat av alfahelix, 12 oktober 2007 - 18:17.

Postad 12 oktober 2007 - 18:24

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hallå på er!

Angående att ställa in 47.95 Hz.
Som jag skrivivit tidigare så har jag en HC3100 kopplad till en PC med ett Nividia GF8500GT. Efter att ha kört Vista så var jag torsk både vad gäller Powerstrip (stödjer ännu inte GF8xxx) och Nvidias Forceware drivisar (stödjer ännu inte custom resolutions i Vista). Det jag nu gjort är att lägga på XP och jag måste tyvärr konstatera att det funkar inte alls bra. Det går att ställa in egna upplösningar men det slutar oftast med att datorn hänger sig eller att bilden hackar. Det kan dock vara så att Popwerstrip sätter parametrarna bättre än vad Nvidia gör. Så om någon vänlig själ som har powerstrip  och som har fått till 47.95 Hz med HC3100 kunde tala om hur parametrarna ska se ut för att det ska fungera så vore jag tacksam. Jag bifogar hur det ser ut när jag försöker ställa in [email protected]. Jag väljer GDI refresh rate 48 och väljer därefter manual timing och desired refresh rate 47.95. Det kanske ska göras på något annat sätt?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Bifogad fil  frekv.JPG   59,75K   0 Antal nerladdningar

/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ladda ned powerstrip i stället. Välj custom resolutions och sen 47,952 hz. Det funkar på min burk iaf men jag har ett ATI-kort.

Mvh David

Postad 12 oktober 2007 - 20:56

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
David, problemet är att Powerstrip inte har stöd för GF8xxx. Kan du kolla vad det blir för inställningar med Powerstrip så kanske jag kan fylla i motsvarande i Nvidias inställningar.
/Patrik

Postad 15 oktober 2007 - 07:09

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Kolla på avs forum om nån där vet hur/om gör för 47,952

Postad 15 oktober 2007 - 07:43

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Hejsan!
Hoppas ni ursäktar att jag lånar tråden, det gäller samma fråga fast HC3100´s lillebror HC1100.
Det visade sig att det gick att få HC3100 att synka vid 47,952. Går det att synka HC1100 på samma sätt?

Anledningen är att jag snart kommer köpa en av dessa 2. Jag har sett bägge live och kan inte direkt se nån skillnad, och eftersom ingen av de kan köra full HD så är det ju en tillfällig lösning på sikt. Det som jag anser avgöra det hela är just om HC1100 kan synka mot 47,952.

nån som vet?

Postad 15 oktober 2007 - 11:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Borde inte vara några problem.
Om du kan så ta med en bärbar dator till demostället och be att få prova vetja. :)

Postad 15 oktober 2007 - 15:04

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

David, problemet är att Powerstrip inte har stöd för GF8xxx. Kan du kolla vad det blir för inställningar med Powerstrip så kanske jag kan fylla i motsvarande i Nvidias inställningar.
/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ska försöka komma ihåg att kolla ikväll.

Mvh David

Postad 17 oktober 2007 - 09:12

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Kan tyvärr inte testa vad som händer. Kör både HD DVD och Blu-ray från datorn med powerdvd och Anydvd HD.

Mvh David

<{POST_SNAPBACK}>

Fråga. Om man kör en 1080p film från datan. Scalar då datorn ner det till 720p? (förutsatt att man kör datan i 720p)
Hur blir bildkvalitén när man kör 1080p, funkar det helt perfekt?

Postad 17 oktober 2007 - 11:02

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
Om du skickar ut en 1080p-signal från datorn så lämnar du över till projektorn att skala ner det till 720-upplösning.
Du kan ju prova vad som ger bäst resultat, att skicka ut 720p eller 1080p från datorn.

Postad 17 oktober 2007 - 13:17

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Om du skickar ut en 1080p-signal från datorn så lämnar du över till projektorn att skala ner det till 720-upplösning.
Du kan ju prova vad som ger bäst resultat, att skicka ut 720p eller 1080p från datorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde inte HC3100 kunde ta emot 1080p signaler??

Postad 17 oktober 2007 - 14:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jodå, det ska den allt kunna. :)

Postad 23 oktober 2007 - 14:29

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Skärpereglaget skall vara i botten på HC3100, annars får man en mer eller mindre orolig bild. Standardinställningen på +3 är HELT förkastlig.

Brilliant Color har jag inte alls förstått meningen med, precis som har sagts innan så sabbar den mest tycker jag. Utan den på så kan jag mäta och kalibrera till perfekt tracking mellan 20-100 IRE, men med den på så blir det betydligt mer psykedeliska kurvor. :)

Och ja, jag heter också Patrik och har en HC3100! ;)
Kanske borde skapas en speciell klubb för alla Mitsu-Patrikar?

Postad 25 oktober 2007 - 07:52

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Hur har det gått för CO som försöker få en nvidia att mata i 47,952?

Postad 29 oktober 2007 - 15:27

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Hur har det gått för CO som försöker få en nvidia att mata i 47,952?

Detta är jag också väldigt nyfiken på.

Postad 30 oktober 2007 - 18:52

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nu har jag provat en hel del med GF8500 under XP och inte fått till något flyt med 47,95 Hz. För 23,976 material är det 720p@60 som funkar bäst. Om nu bara någon som fått till 47,95 med Powerstrip kunde dela med sig med sina inställningar så kan jag testa om det funkar med Nvidias custom resolutions. Det kan ju funka, det har ju trots allt hänt större under...

Och med inställningar så menar jag:
Horisontal
Active pixels: 1280
Front porch: ?
Sync width: ?
Sync polarity: ?
Vertical
Active lines: 720
Front porch: ?
Sync width: ?
Sync polarity: ?

Mvh Patrik

Postad 31 oktober 2007 - 01:48

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nu så har jag tagit en screenshot av inställningarna i powerstrip.

Hoppas du kan få det att fungera nu. :)

Bifogad fil  hc3100_47_952.JPG   66,01K   3 Antal nerladdningar

Mvh David

Postad 31 oktober 2007 - 18:03

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen David. Tyvärr så fungerar det inte något vidare :) . Visserligen så tycker jag att det funkar ganska bra att köra 1280x720@60, men det lutar nog ändå mot ett byte till ett ATI HD2600XT.
/Patrik

Postad 02 november 2007 - 08:02

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Jag var och kikade på denna projjen igår. Det var lite olika modeller med på testen. Bl.a lillebror HC1100.
Det var väldigt bra bild, framförallt ur HC3100. Det enda som jag hakade upp mig på var det vinande högfrekventa ljudet, som var klart tydligare på HC3100, än lillebror. Jag antar att det var färhjulet som lät.
Är det nån som har nått bot mot detta? Jag tyckte ljudet påminde mycket om tinnitus pipet...mycket irriterande.

Postad 02 november 2007 - 13:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Den låter klart mer i 5X läge än i 4X, det är en sak som är säker. ;)

Postad 02 november 2007 - 14:06

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Jag var och kikade på denna projjen igår. Det var lite olika modeller med på testen. Bl.a lillebror HC1100.
Det var väldigt bra bild, framförallt ur HC3100. Det enda som jag hakade upp mig på var det vinande högfrekventa ljudet, som var klart tydligare på HC3100, än lillebror. Jag antar att det var färhjulet som lät.
Är det nån som har nått bot mot detta? Jag tyckte ljudet påminde mycket om tinnitus pipet...mycket irriterande.

Jag har 3100 sedan 1,5 månader, har den monterad 1 m rakt ovanför huvudet i soffan tycker den är väldigt tyst och inget vinade ljud, har lampan i economiläge och x4 hastighet på färghjulet tycker inte den låter mer på x5 men däremot hörs den mer vid full ljusstyrka. Av dom projar jag sett senaste tiden så är denna fortfarande ett fynd med nuvarnde prislapp 14-15 k Med den utvecklingen som det är på projar och därmed prisfall så var det denna som jag föll för kändes som att kasta pengarna i sjön att lägga 40-60 k på 1080p proj som det ändå inte finns så mycket material att köra på.

//P-E

Postad 02 november 2007 - 14:34

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Jag har 3100 sedan 1,5 månader, har den monterad 1 m rakt ovanför huvudet i soffan tycker den är väldigt tyst och inget vinade ljud, har lampan i economiläge och x4 hastighet på färghjulet tycker inte den låter mer på x5 men däremot hörs den mer vid full ljusstyrka. Av dom projar jag sett senaste tiden så är denna fortfarande ett fynd med nuvarnde prislapp 14-15 k Med den utvecklingen som det är på projar och därmed prisfall så var det denna som jag föll för kändes som att kasta pengarna i sjön att lägga 40-60 k på 1080p proj som det ändå inte finns så mycket material att köra på.

//P-E

Tack för din input. Pipet kan ha kommit från andra källor. Själva ljudet från fläkten är inte så farligt, projjen kommer att sitta minst 2.5 meter över huvudet. Fast jag kommer att köra på fullt blås, eftersom jag kommer att ha runt108" duk. Jag står i valet och kvalet mellan denna och Benq W9000. Det skiljer bara 5´ kronor, och jag tycker att det är 5 tusen väl värda kronor att ge. Men denna är mycket mindre och smidigare.....har lite beslutsångest.

Postad 02 november 2007 - 17:41

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag har haft min HC3100 i snart ett år. Angående ljudet så blir jag lite störd när jag kör 60 Hz. Färghjulet varvar då upp så att det motsvarar ungefär 5X spinn @50 Hz (PAL). Ljudet blir ganska högfrekvent och störade, men efter ett tag så vänjer man sig även vid detta. Men vid 4X och PAL så är det inga som helst problem. Som ni har sett i mina tidigare inlägg så försöker jag köra 47,95 Hz, detta bl.a. för att få bort det högfrekventa ljudet från färghjulet.

/Patrik

Postad 02 november 2007 - 21:37

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Jag har haft min HC3100 i snart ett år. Angående ljudet så blir jag lite störd när jag kör 60 Hz. Färghjulet varvar då upp så att det motsvarar ungefär 5X spinn @50 Hz (PAL). Ljudet blir ganska högfrekvent och störade, men efter ett tag så vänjer man sig även vid detta. Men vid 4X och PAL så är det inga som helst problem. Som ni har sett i mina tidigare inlägg så försöker jag köra 47,95 Hz, detta bl.a. för att få bort det högfrekventa ljudet från färghjulet.

/Patrik

Slipper man ljudet vid 5x och 47,95. Eller är det bara vid 4x och 47,95??
Det är just 47,95 jag tänkte köra på. När man spelar spel kör man 60 eller?

Postad 03 november 2007 - 08:02

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Frekvensen och spinnhastigheten är två oberoende variabler som båda påverkar ljudet.
Ska du ha det låga (icke-högfrekventa) ljudet så får du köra 47,95 eller 50 Hz vid 4X spinn.
Värst ljud ger alltså 60 Hz vid 5X spinn. Angående spel så tror jag att det är mest 60 Hz
som gäller. Både Xbox360 och PS3 skickar (i stort sett alltid) ut 60 Hz vid spelande.

Det är möjligt att det här med hur mycket färghjulet låter vid ökad frekvens/spinnhastighet
varierar lite mellan olika exemplar. Det vore därför intressant att få höra från fler HC3100-ägare
hur ni upplever detta. Försök att beskriv rent objektiv hur ljudet förändras, om man störs
eller inte är ju ytterst subjektivt.

/Patrik

Redigerat av alfahelix, 03 november 2007 - 08:04.

Postad 03 november 2007 - 08:23

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Frekvensen och spinnhastigheten är två oberoende variabler som båda påverkar ljudet.
Ska du ha det låga (icke-högfrekventa) ljudet så får du köra 47,95 eller 50 Hz vid 4X spinn.
Värst ljud ger alltså 60 Hz vid 5X spinn. Angående spel så tror jag att det är mest 60 Hz
som gäller. Både Xbox360 och PS3 skickar (i stort sett alltid) ut 60 Hz vid spelande.

Det är möjligt att det här med hur mycket färghjulet låter vid ökad frekvens/spinnhastighet
varierar lite mellan olika exemplar. Det vore därför intressant att få höra från fler HC3100-ägare
hur ni upplever detta. Försök att beskriv rent objektiv hur ljudet förändras, om man störs
eller inte är ju ytterst subjektivt.

/Patrik

Då var det som jag trodde...typiskt....tyckte bilden var mycket mer behaglig i 5x. Men jag har tinnitus lite då och då och är kanske lite känslig mot höga pip. Fast det var min kompis som tyckte detta fenomen var väldigt irriterande. Sen har jag börjat fundera mer och mer.
Det är kanske som med RBE, innan man vet om att det finns så ser man det inte, men när man börjar tänka på det så ser man det ofta.....hjärnan är en konstig grunka....ignorance is bliss..

Postad 29 november 2007 - 10:26

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Nu är denna proj ett bättre köp an nånsin!!! 12900:- grymt mkt proj för pengarna!!! Sweet!

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.