Sony STR-DA5200ES
283 svar till detta ämne
Postad 29 januari 2007 - 23:35
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag såg förövrigt på sonys hemsida att dom hadde en ganska användbar "jämnför produkter"-grej.. kryssa för dom tre stegen så får man dom upp sida vid sida och kan se ganska exakt vad som skiljer. dock så har inte ens sony alla uppgifter om sina egna produkter liksom.. ?!?! Bättre borde dom kunna! =)
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med. Generellt sett har många företag usla hemsidor som verkar designade av estetiker snarare än tekniker. De underskattar verkligen internets potential och betydelse. En grym SONY-hemsida som uppdaterades ofta med korrkekt och utförlig information hade varit något som jag hade besökt ofta.
Postad 30 januari 2007 - 10:47
Namtrac
-
Namtrac
-
Användare
-
-
182 inlägg
För övrigt såg jag We Were Soldiers på DVD med 5:1 system via 5200ES igår och det var banne mig nästan riktigt krig här hemma. Jag undrar om ljudet blir ännu maffigare om man kör samma film på blu-ray via PS3. I teorin skall det bli bättre men jag undrar om jag märker någon skillnad.
<{POST_SNAPBACK}>
I de nya spelarna (HD DVD och BD) sker kodningen i spelaren och man måste koppla varje kanal analogt till förstärkaren för att kunna utnyttja de nya ljudformaten. Om man nu inte har en receiver med HDMI 1.3, vilket jag tror inte finns ännu även om det är på gång. Ska du ha 5.1 med de nya ljudformaten måste alltså 6st RCA-kablar kopplas mellan spelaren och förstärkaren. Eftersom PS3:an inte har de analoga ljudutgångarna tror inte jag att de går att utnyttja de nya ljudformaten från PS3:an förrän de nya receivrarna kommer med HDMI 1.3 (vilket då troligtvis inte är ett alternativ för dig eftersom du redan köpt ny receiver). De flesta stand alone BD-spelare däremot, som exempelvis Samsungs BD-P1000, har 6 RCA-utgångar, men tyvärr inte PS3:an.  Så tror jag att det är, någon får rätta mig om jag missuppfattat något.
Redigerat av Namtrac, 30 januari 2007 - 11:00.
Postad 30 januari 2007 - 13:16
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
PS3an kodar ju av de flesta format och skickar dessa som PCM via HDMI, likaså de andra spelarna. Därför klarar man sig väldigt långt med receiver som fixar PCM via HDMI men inte de nya codecarna.
De kommer dock att komma, säkert efterföljaren till denna, stöd för HDMI 1.3 och codecs för de nya formaten så man kan välja att låta receivern koda av istället.
Postad 30 januari 2007 - 13:16
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag förstår. Vanlig 5:1 får duga så länge.
Tack för info.
Postad 30 januari 2007 - 13:19
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
PS3an kodar ju av de flesta format och skickar dessa som PCM via HDMI, likaså de andra spelarna. Därför klarar man sig väldigt långt med receiver som fixar PCM via HDMI men inte de nya codecarna.
De kommer dock att komma, säkert efterföljaren till denna, stöd för HDMI 1.3 och codecs för de nya formaten så man kan välja att låta receivern koda av istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Oj, vi postade samtidigt. Menar du att det kan bli en förbättring av ljudet via PS3 trots att förstärkaren inte stöder HDMI 1.3 och trots att det ej finns analoga utgångar på PS3?
Postad 30 januari 2007 - 13:21
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Oj, vi postade samtidigt. Menar du att det kan bli en förbättring av ljudet via PS3 trots att förstärkaren inte stöder HDMI 1.3 och trots att det ej finns analoga utgångar på PS3?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja.
Postad 30 januari 2007 - 13:25
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Är det sant att denna förstärkare endast har skruvkontakter för högtalarna?
Om man ser till produktinfon har den inte stöd för banankontakter..?
Postad 30 januari 2007 - 13:27
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Banankontakter funkar.
Postad 30 januari 2007 - 19:04
SeaTHX
-
SeaTHX
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Köpte min för ett par dagar sen...Måste säga att GUI är sinnes sjukt. Trodde inte att man kan göra då mycket med en förstärkare...helt njöd.
Provade plugga in min Sony Ericsson Walkman mobil till USB och shit det fungera!!! Jag kunde styra mobilen med fjärren som sedan visas vad det är för låtar o artister på TV... sjukt
Postad 03 februari 2007 - 22:33
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
Tjenare e helt färsk på det här med hemmabio, men har tänkt att införskaffa mig en snarast ekonomin tillåter... Har dock lite funderingar såklart och vänder mig hit där det verkar finnas mycket kompetens!
E sugen på en 5200es, men har inte den blekaste vilka högtalare ja skall ha till?
Vilka passar till den osv... Har kollat lite på cantons gle serie, den verkar ju ok till ett vettigt pris(har inte obegränsad ekonomi tyvärr), har även kollat lite på infintys beta serie kan d va nått?
Kanske detta e fel tråd, flytta isf.
Men som sagt skulle vilja ha tips på bra 5.1 paket till denna receiver!
Väntar på svar
Redigerat av Henke811, 03 februari 2007 - 23:29.
Postad 04 februari 2007 - 02:03
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Tjenare e helt färsk på det här med hemmabio, men har tänkt att införskaffa mig en snarast ekonomin tillåter... Har dock lite funderingar såklart och vänder mig hit där det verkar finnas mycket kompetens! E sugen på en 5200es, men har inte den blekaste vilka högtalare ja skall ha till? Vilka passar till den osv... Har kollat lite på cantons gle serie, den verkar ju ok till ett vettigt pris(har inte obegränsad ekonomi tyvärr), har även kollat lite på infintys beta serie kan d va nått? Kanske detta e fel tråd, flytta isf. Men som sagt skulle vilja ha tips på bra 5.1 paket till denna receiver! Väntar på svar 
<{POST_SNAPBACK}>
Har för mig att Cantons är aningen för ljusa i karaktären och för likasinnade sonys eget ljud. Det kanske blir för vasst. KEF är nog lämpliga..., 2005:an? leta efter högtalare med lite mörkare karaktär annars..
Redigerat av Unregistered76636631, 04 februari 2007 - 02:05.
Postad 04 februari 2007 - 12:20
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hmm... ok mörkare karaktär som?
Men hur funkar det med beta serien, orkar sonyn göra dom rättvisa eller hur man säger?
Postad 04 februari 2007 - 23:36
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag inte har helt fel för mig så är det inte tillåtet, av el-säkerhetsskäl, att leverera förstärkare förberedda för banankontakter, därav att alla skruvterminaler är pluggade med små plastpluggar. Tillverkarna kan ju inte ange att de har stöd för något som ej är tillåtet. Däremot är det ju bara att peta ut plastpluggarna och köra in banankontakter. Tror att merparten av alla förstärkare levereras med denna typ av lösning idag.
Postad 05 februari 2007 - 00:16
stock
-
stock
-
Användare
-
-
124 inlägg
Tjo, jag är väldigt ny på de här och detta är nog fel ställe att posta denna fråga. Jag tänkte köpa denna förstärkare för jag fått ett oslagbart pris på den av en kompis och jag undrar hur man kopplar in sin comhem digitalbox med bara scartutgång bäst till den. Vill ju bara ha en hdmi-kabel till tvn. Ska man köpa nån scart till komponent eller nåt? isf vilken?
Tackar på förhand. Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor, alla e vi nybörjare någon gång
Postad 05 februari 2007 - 11:47
l2obban
-
l2obban
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag hade tänkt att koppla in datorn till projektorn via sonyn, men avståndet blir rätt långt. Ca 10 meter från dator till förstärkaren (dvi -> hdmi) och sedan ytterligare 10 meter från förstärkaren till projjen (hdmi -> hdmi), kan detta bli ett problem? Förstärker sonyn hdmi-signalen, någon som vet?
Postad 05 februari 2007 - 18:28
Lenning
-
Lenning
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har 10m från datorn till förstärkaren 5200ES (DVI-HDMI) och sedan 10m från 5200ES till projektorn (Infocus 7205). Mellan datorn och förstärkaren använder jag en billig HDMI-kabel från Kjell&Co (329kr). Mellan förstärkaren och projektorn använder jag en kabel från Infocus (M1-DVI+adapter DVI/HDMI). Fungerar alldeles utmärkt i 720p och 1080i.
Postad 05 februari 2007 - 19:26
l2obban
-
l2obban
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har 10m från datorn till förstärkaren 5200ES (DVI-HDMI) och sedan 10m från 5200ES till projektorn (Infocus 7205). Mellan datorn och förstärkaren använder jag en billig HDMI-kabel från Kjell&Co (329kr). Mellan förstärkaren och projektorn använder jag en kabel från Infocus (M1-DVI+adapter DVI/HDMI). Fungerar alldeles utmärkt i 720p och 1080i.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis det jag ville höra. Tackar!
Postad 09 februari 2007 - 11:47
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag inte har helt fel för mig så är det inte tillåtet, av el-säkerhetsskäl, att leverera förstärkare förberedda för banankontakter, därav att alla skruvterminaler är pluggade med små plastpluggar.
Tillverkarna kan ju inte ange att de har stöd för något som ej är tillåtet.
Däremot är det ju bara att peta ut plastpluggarna och köra in banankontakter. Tror att merparten av alla förstärkare levereras med denna typ av lösning idag.
<{POST_SNAPBACK}>
Peta ur, hur?? Edit, det var visst inte så svårt =)
Redigerat av e_kjellgren, 09 februari 2007 - 11:49.
Postad 09 februari 2007 - 12:45
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Akuthjälp önskas!!
Jag ansluter ström och högtalare och trycker på POWER.
Det klickar till i recievern, men inget syns i displayen.
Det finns ett kommando i manualen, slå på strömmen med TONE MODE och MULTI CH intryckta.
Jag gör detta, men det är samma.. klickar till i recievern, men inget på displayen.
Det ska tydligen stå "MEMORY CLEARING" osv.. men inget här..
Shit shit!!
Postad 09 februari 2007 - 13:57
casv
-
casv
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag inte har helt fel för mig så är det inte tillåtet, av el-säkerhetsskäl, att leverera förstärkare förberedda för banankontakter, därav att alla skruvterminaler är pluggade med små plastpluggar.
Tillverkarna kan ju inte ange att de har stöd för något som ej är tillåtet.
Däremot är det ju bara att peta ut plastpluggarna och köra in banankontakter. Tror att merparten av alla förstärkare levereras med denna typ av lösning idag.
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry fel inlägg. Rätt i nästa inlägg.
Redigerat av casv, 09 februari 2007 - 13:58.
Postad 09 februari 2007 - 13:58
casv
-
casv
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Tjo, jag är väldigt ny på de här och detta är nog fel ställe att posta denna fråga. Jag tänkte köpa denna förstärkare för jag fått ett oslagbart pris på den av en kompis och jag undrar hur man kopplar in sin comhem digitalbox med bara scartutgång bäst till den. Vill ju bara ha en hdmi-kabel till tvn. Ska man köpa nån scart till komponent eller nåt? isf vilken?
Tackar på förhand. Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor, alla e vi nybörjare någon gång 
<{POST_SNAPBACK}>
Använd den här http://www.bigscreen.../ovriga/CYP.htm. Funkar kanon.
Postad 09 februari 2007 - 14:11
casv
-
casv
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Akuthjälp önskas!!
Jag ansluter ström och högtalare och trycker på POWER.
Det klickar till i recievern, men inget syns i displayen.
Det finns ett kommando i manualen, slå på strömmen med TONE MODE och MULTI CH intryckta.
Jag gör detta, men det är samma.. klickar till i recievern, men inget på displayen. Det ska tydligen stå "MEMORY CLEARING" osv.. men inget här.. 
Shit shit!!
<{POST_SNAPBACK}>
Ledsen att höra att du fått problem med stärkaren...du får nog vända dig till återförsäljaren och be dem göra en felanmälan ev. få en ny maskin i utbyte om du köpt den alldeles nyligen.
Postad 09 februari 2007 - 14:19
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Jag skruvade av locket och efter lite bankande och knackande hoppade diplayen igånr.
Dock lika "låst". Den visade alla tecken i rutan.
Ringde Sony, som rekommenderade mig att kontakta leverantören.
Mailade leverantören och tog en titt till innanför skalet.
Upptäckte en liten flatkabel som inte riktigt satt i.
Tryckte i den och vips.. hoppade allt igång!!!!
Postad 09 februari 2007 - 16:57
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2 004 inlägg
Modigt av dig att skruva själv i din produkt utan att bry dig om garantier etc.. =) Men trevligt att det var ett lätt fel och att du fick igång den.
Postad 09 februari 2007 - 17:08
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Ja mycket trevligt. Mitt liv höll på att gå i bitar där..!
Men.. efter en del autokalibrerande och lagrande av radiostationer, hur får jag ut DD5.1 ljud?
Jag kör en musikdvd och väljer 5.1 i dvd-menyn. Kör optisk fiber till förstärkaren.
Det låter ju i alla lägen som finns, fast med olika effekter.
I min gamla Technics lyste det upp Dolby Digital 5.1 eller DTS så snyggt i displayen när jag matade den med en sån signal.
Men här kan jag ju bara välja 2CH, A.F.D, som innehåller en massa ProLogic-scheman, Movie samt Music, men det är ju bara "påhittade" ljudscheman.
Hur får jag ut "rent" DD5.1?
Nån som fattar vad jag yrar om? =)
Postad 09 februari 2007 - 20:17
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Ställ den i A.F.D (Auto Format Decoding) så sköts allt helautomatisk.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 09 februari 2007 - 20:17.
Postad 10 februari 2007 - 11:14
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag förstår fortfarande inte riktigt.. Det här A.F.D AUTO-läget ger ju mest stereo-ljud fast inklusive SW. Om jag tittar på film måste jag ju ändå välja typ.. PRO LOGIC II MOVIE. Och det är ju ok när jag matar den med stereoljud, men om jag kör en musikdvd med 5.1 känns det ju som att det borde finnas nåt surroundläge där det blir som källan är kodad. /Evert
Postad 10 februari 2007 - 12:01
Headster
-
Headster
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Kan ni inte kasta upp en bild på fjärrkontrollen. Vore kul och se hur den lille se ut.
/Henke
Postad 10 februari 2007 - 12:22
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Kan ni inte kasta upp en bild på fjärrkontrollen. Vore kul och se hur den lille se ut.
/Henke
<{POST_SNAPBACK}>
Bilder kommer.. på bägge fjärrisarna.. Ska bara ta ett varv i skidspåret först!
Postad 10 februari 2007 - 12:23
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Jag förstår fortfarande inte riktigt.. Det här A.F.D AUTO-läget ger ju mest stereo-ljud fast inklusive SW.
Om jag tittar på film måste jag ju ändå välja typ.. PRO LOGIC II MOVIE.
Ja, om källan är digital, dvs optisk,coax eller HDMI och du har receivern ställd på A.F.D AUTo på given ingång så blir det bara 2 kanaligt med SW om det ska vara det. Spelar du en DVD-film med 5.1 så blir det 5.1 etc etc.
Postad 11 februari 2007 - 01:32
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
/Henke
<{POST_SNAPBACK}>
Bilder kommer.. på bägge fjärrisarna..
Ska bara ta ett varv i skidspåret först!
<{POST_SNAPBACK}>
Kvar i spåret?
Postad 11 februari 2007 - 10:35
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
OOps, nej det blev en kort slinga på 2.5 km.
Galleriet uppdaterat!
Postad 16 februari 2007 - 10:01
zeputt
-
zeputt
-
Rookie
-
1 inlägg
Men hur funkar det med beta serien, orkar sonyn göra dom rättvisa eller hur man säger?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om du fortfarande funderar, men själv driver jag Beta 50, C 360 plus Beta 10 som bakkanaler och det fungerar alldeles utmärkt. Jag hade tidigare en HK AVR 4000 men sonyn presterar mycket bättre med samma högtalare. Det jag märkte mest var ett mer väldefinierat mellanregister och lite luftigare diskant. Det saknas inte kraft att driva Betorna för fem öre Ett riktigt lyft blev det också vid ren tvåkanalslyssning, ett plus i detta sammanhang är den inbyggda riiaförstärkaren som klarar av min Rega P1 med glans. Mina, iofs inte så vältränade öron, hörde inte stor skillnad mellan sonyn och min Pro-Ject riiaförstärkare
Postad 16 februari 2007 - 11:30
Beek
-
Beek
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag testade att köra nintendo wii in med komponentkabel och sedan vidare ut med HDMI till TV:n (så klart). Dessvärre blev wii-bilden inte alls bra och det skulle krävas helt extrema inställningar på TV:n för att få en acceptabel bild. Således var jag tvungen att koppla wii direkt till TV:n (vilket funkade utmärkt). Nu är detta inget jätteproblem men jag skulle gärna haft komponentingången till tv:n ledig till annat samt maffigt ljud till wii. Men det fanns inget aletrnativ.
Är det någon annan som haft problem med komonentingångarna på 5200 ES, och kan det finnas någon lösning?
Ja, det har jag. Jag får irriterande rosa blinkningar på TV:n (Philips) när jag är inne i menysystemet eller som t ex du har en Wii ansluten till component-ingången. TV:n och 5200:an är ihopkopplade med HDMI. Bilden från Wii:n har jag inga anmärkningar på. Den blir alldeles utmärkt. Bara det här rosa blinkande kunde upphöra. DVD och HD-box anslutna med HDMI till 5200:an fungerar helt utan anm. Problemet tror jag (och nu gissar jag vilt) är att TV och 5200:n inte riktigt har 'synkat' ihop sig när analoga signaler ska processas. Jag har i vissa fall lyckats få det att fungerar om jag startar de olika komponenterna i olika ordning. Är det ingen annan som stött på det här och har några idéer eller lösning. Jag köpte 5200:an på NetOnnet. Dom kanske köper in 'andra sorteringar' billigt. ;-) PS. När barnen tröttnade på blinket så kopplade jag Wii:n direkt till TV:n och, m h a förlängningskabel, ljudsladdarna till 5200:an.
Postad 16 februari 2007 - 14:19
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om du fortfarande funderar, men själv driver jag Beta 50, C 360 plus Beta 10 som bakkanaler och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag hade tidigare en HK AVR 4000 men sonyn presterar mycket bättre med samma högtalare. Det jag märkte mest var ett mer väldefinierat mellanregister och lite luftigare diskant. Det saknas inte kraft att driva Betorna för fem öre
Ett riktigt lyft blev det också vid ren tvåkanalslyssning, ett plus i detta sammanhang är den inbyggda riiaförstärkaren som klarar av min Rega P1 med glans. Mina, iofs inte så vältränade öron, hörde inte stor skillnad mellan sonyn och min Pro-Ject riiaförstärkare 
<{POST_SNAPBACK}>
Precis det ja ville höra! Tack så mycket!
Postad 16 februari 2007 - 16:12
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Anledningen till dom som får rosa stick eller violett stick i bilden när ni matar 5200:an med komponent beror förmodligen på fel i källans hantering av komponent ut.
Jag kopplade in min sat-mottagare som ska ha YUV men jag fick exakt samma problem med rosa band överst och längst ner av bilden, så jag köpte en RGB-YUV konverter och får nu perfekt resultat.
Ganska imponerad av 5200:an för jag hade en DVDO VP50 video processor tidigare och jag tycker 5200:an gör ett kanon jobb med den inbyggda Faroudja processorn.
Eftersom min plasma har upplösningen 1366x768 så fixar inte 5200:an detta så jag låter receivern endast de-interlace 480/576i signaler till 480/576p och sen låter jag plasma skala upp till native.
Då undviker man oönskade skaleringar man skulle få om man skulle låta Sonyn skala bilden och sen ska plasma skala igen vilket tillför artefakter i bilden.
Bästa så klart om man har en display med 1280x720 eller 1920x1080, då är det bara skala upp och de-interlace till 720p eller 1080p(HDMI) och låta 5200:an göra allt.
Sonyn gör ett väldigt fint jobb med att rensa upp bilden från brus och annat och ger en mer mjuk men mer attraktiv bild, ser helt enkelt mycket bättre ut, mycket nog tack vare Faroudjas inbyggda DCDI förbättrings algorithmer med noise reduction och annat.
Vad gäller ljudet är det klockrent, jämfört med min tidigare Yamaha är ljudet mycket mer tydligare och renare, jag märkte detta direkt när jag fick receivern och skulle sätta in första musik CDn, vilket ljud var det första jag sa.
Enda irriterande är fjärren, det där med att komma in i meny att man måste trycka på receiver och sen meny och sen tillbaks om man ska göra annat.
Sen är det synd att man inte kan koppla ingång till vilken bildupplösning man vill ha på utgången.
Jag som har Blu-ray vill ju inte skala ner från 1080i till 576p, bästa vore för mig att koppla 480/576pitill min sat-mottagare och sen koppla 1080i eller "pass-thru" för min Blu-ray spelare och sen att receivern kopplar om automatiskt till rätt upplösning beroende på vilken source jag vill titta på.
Redigerat av Packetloss, 16 februari 2007 - 16:15.
Postad 28 februari 2007 - 11:45
aftersun
-
aftersun
-
Forumräv
-
-
526 inlägg
Sugen på denna, vad är det för skillnad på 5200ES och t.ex. Pioneer VSX-AX2AS ?
Postad 28 februari 2007 - 16:08
Unregistered977e6882
-
Unregistered977e6882
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Dum fråga kanske: Om man matar receivern med HDMI-signal från en PS3:a, kan man få ut signalen som komponent då? (Tänkte ha min plasma-tv kopplad med HDMI och projektorn via komponent)..
Postad 28 februari 2007 - 19:35
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Jag har ett ljudproblem jag irriterar mig på lite grann.....
Har tidigare alltid kört med Yamahas prylar och har nu Yamahas NS-515F som frontar.
Tycker det inte är något tryck i ljudet när man kör 2-kanal och basen kan man sätta som högst på 10dB i EQ, den står på 8dB nu och ljudet är liksom tunt.
Passar inte högtalarna bra med denna receiver eller vad beror det på? måste man införskaffa en sub?
Högtalarna gick bra med Yamahan tidigare så jag fattar inget.
Postad 02 mars 2007 - 15:28
pele
-
pele
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hejsan.
Nu har man beställt en sådan här liten goding. Hoppas jag blir nöjd med den.
Postad 02 mars 2007 - 17:58
Unregistered467fea1c
-
Unregistered467fea1c
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
[quote name='Forsyth' date='Jan 27 2007, 17:24 '] [quote name='morlock' date='Jan 27 2007, 17:14 '][quote name='Forsyth' date='Jan 27 2007, 16:01 '] Själv är man van med H/K de senaste 15 åren och före det Yamaha hemmabio i nästan 5 år så jag kan inte riktigt Sonys ljudbild om jag ska vara helt ärlig. Sitter på Swan Speakers 6.1HT och de är ju kända för att uppskatta lite kraft från förstärkaren så jag har inte bestämt mig hundra om jag ska ge mig på denna Sony eller ej. Ska försöka lyssna på den imorgon  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Hej Undrar bara om provlyssningen blev av ? Om du lyssnat vore dina synpunkter intressanta ! MVH/PHR
Postad 04 mars 2007 - 09:45
danoh
-
danoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Någon som kan berätta lite om hur denna fungerar i 2 kanals + sub?
Kommer onekligen att bli en hel del 2 kanals..
Är lite orolig att crossovern inte skall göra ett bra jobb.. Mina frontar vill inte ha frekvenser under 100 Hz, allt där under måste gå till sub:en, går detta att lösa på ett bra sätt då man just kör 2 kanals?
Mvh / Daniel
Postad 04 mars 2007 - 10:08
ma90
-
ma90
-
Användare
-
-
113 inlägg
Ni som har Sony STR-DA5200ES kan ni svara på några frågor?
1: hur många Watt har den i 8ohm? fattar inte riktigt det jag hittat i manualen? där står det samma antal Watt i 8ohm och 4ohm, men det kan inte vara möjligt tycker jag.
2: klarar den att driva två trögdrivna högtalare Canton RC-S i tvåkanalsläget till höga ljudnivåer?
3: har den 192KHz/24Bitars upplösning via de digitala ingångarna, skulle vara roligt om man kunde koppla in sin gamla CD och uppsampla till detta och få bättre ljud.
4: jag har bara en gammal vanlig CRT med Scart och Svideo utgångar, kan jag koppla in tv:n och få GUI menyerna på den gamla tjockisen? när jag läser manualen så verkar det som att man måste ha component ut på tv:n för att det skall fungera?
Vore tacksam för svar på dessa frågor snarast, skall köpa stärkare inom några dagar hade jag tänkt!
Kommer det någon ny förstärkare från Sony inom kort?
Postad 09 mars 2007 - 17:05
valle74
-
valle74
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är inget ljufreak måste jag säga, men jag undrar en sak.
Har en 5200ES och ett Acoustimass BOSE 15 helt nytt.
Är det någon som vet om dom är 4ohm? Kan jag köra 5200:an i 4ohm?
//mh
Postad 10 mars 2007 - 20:25
ma90
-
ma90
-
Användare
-
-
113 inlägg
Du lär få vänta på svar till dödagar! verkar som om ingen äger denna apparat eller så vill eller orkar ingen av dem svara på lite enkla frågor?
Konstigt tycker jag!
Kommer att köpa en själv utan att veta hur den låter och om den orkar driva tröga högtalare!
Kommer att svara på mina egna frågor efter inköpet.
Postad 10 mars 2007 - 20:59
ma90
-
ma90
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har lagt min beställning nu hos Inwarehouse!
Postad 10 mars 2007 - 21:22
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Det är bra med kräm i den här stärkaren. Du blir säkerligen nöjd.
Angående uppsampling så ser jag ingen vits med det då du inte kan få ett märbart bättre ljud genom att göra det.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 10 mars 2007 - 21:23.
Postad 11 mars 2007 - 12:13
ma90
-
ma90
-
Användare
-
-
113 inlägg
morlok!
Uppsampling ger ett ganska stort lyft så jag vet inte vart du tar detta ifrån?
Postad 12 mars 2007 - 20:22
ma90
-
ma90
-
Användare
-
-
113 inlägg
Nu har jag koplat in min stärkare STR-DA5200ES (i stereo) och jag kan bara konstatera att den spelar skiten ur min Arcam A85 okalibrerad rakt upp ur lådan!
Basen är mycket snabbare, torrare samt den går mycket ljupare!
Mellanregistret är lite oklarare än Arcam, men diskanten låter silkeslen men ändå helt klar och taktmässig= inga utsvävningar eller släpningar.
Höll på att trilla av soffan när jag drog på till -15%, vilket drag! det fladdrade i kläderna och undrar om inte grannen gjorde i brallorna(gammal kärring till granne).
Den spelar dessutom lika kontrollerat och lugnt hur högt man än spelar!
Kan bara rekommendera till köp om man är villig att lägga ca 10500:- på en hembiostärkare och är osäker på märke och modell!
KÖP!!!
Återkommer med mera utlåtanden när jag kopplat in den till min tv så att jag kan kallibrera ljud och bild.
Postad 13 mars 2007 - 09:55
pele
-
pele
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Kan bara hålla med ma90. Det är en mycket kompetent stärkare. Har haft min hemma ca en vecka nu.
Funkar hur fint som helst. Ljudet är riktigt bra.. Får akta mig så inte mina lilla proson högtalare går sönder. För att få ut det mesta av den här förstärkaren behöver jag en ny 5.1 uppsättning. Men det får vänta lite. Man är ju inte gjord av pengar
Är mest nöjd med bildfunktionerna i som finns i förstärkaren. Fy fan va gott det är att koppla in alla bildenheter i förstärkaren och sedan bara dra en hdmi kabel till tvn.
Köp ifall ni funderar på en ny förstärkare.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|