Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99 W10.16

706 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99 W10.16 (Subwoofers) 8 9.413042 (137) Inga priser
43 relaterade trådar
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 8 år sedan
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 10 år sedan
Klipsch RW-10 eller XTZ 99 10.16 (1 inlägg) 11 år sedan
2.1 till Connect Amp (10 inlägg) 11 år sedan
XTZ 99W10.16 eller Klipsch SW112? (4 inlägg) 11 år sedan
1 x SPL-800 Ultra eller 2 x XTZw10.16 + DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema (5 inlägg) 11 år sedan
XTZ eller Dynavoice som sub. (7 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice Definition sw10-ex eller XTZ 99 10.16? (8 inlägg) 12 år sedan
billiga subbar. (16 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av sub (24 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR6006 med XTZ (1 inlägg) 12 år sedan
Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers (342 inlägg) 13 år sedan
Tips på sub till DLS Flatboxsystem (5 inlägg) 13 år sedan
Nytt litet biorum, Optoma HD300X + Pioneer VSX-922 + Tangent Evo E4L + XTZ (2 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med basköp. Den jag tänkte köpa var slut! >.< budget: 400 (19 inlägg) 13 år sedan
XTZ W10.16 vs. XLS 200 Mk2 (11 inlägg) 14 år sedan
XTZ 70.12 ngt att ha? (5 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 14 år sedan
Datorhögtalare (studiohögtalare?) (8 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W10.16 (16 inlägg) 15 år sedan
Subwoofer config Onkyo TX-SR608 (3 inlägg) 15 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan
REL T3 vs MA Radius 360 HD vs XTZ 10.16 vs REL Q150 (17 inlägg) 15 år sedan
Subfråga (15 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg) 16 år sedan
ace-bass 2 vs xtz w10.16 (21 inlägg) 16 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 16 år sedan
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
XTZ 80 vs Dynavoice Magic F-6 EX (12 inlägg) 17 år sedan
Kan denna sub vara alternativet jag letar efter? (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med XTZ 99 W10.16 ihop med Yamaha RX-V661 (6 inlägg) 18 år sedan
AP Sub Level 110 vs. XTZ 99 W10.16 (8 inlägg) 18 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 18 år sedan
Canton GLE402 vs 403 (5 inlägg) 18 år sedan
Dynavoice M-85 (11 inlägg) 18 år sedan
Sub funderingar (34 inlägg) 18 år sedan

Postad 29 October 2007 - 09:16

sheriffen999
  • sheriffen999
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej, undrar om man kan lägga ner subben på sidan? :P
Behöver få in den i stereobänken....

Postad 29 October 2007 - 15:17

Sinnerman
  • Sinnerman
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Det står ju att det går bra att lägga den i manualen.

Dock är jag, precis som många andra före mig, konfunderad över att den låter så lite.
Dock har jag inte spelat så himla mycket hittills. Någon skiva, sett några Heroesavsnitt.

Det kanske lossnar för mig också.

En sak dock: Bara man skruvar frekvens och volym till hälften så tycker jag att den surrar för mycket. Vrider man frekvensen över hälften så surrar det oerhört mycket.

Vad beror det på, säg?

Postad 04 November 2007 - 14:50

Stogge
  • Stogge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej har nyss köpt en XTZ 99 W10.16 och har ett problem. Det är så att baslådan brummar utan att det är nån signal in.
Någon som har förslag på vad som kan orsaka detta?

Har en riktig subkabel som är ordentligt avskärmad och så har jag recievern och baslådan på samma strömuttag.

Postad 03 December 2007 - 15:28

Sinnerman
  • Sinnerman
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Efter att ha haft den en månad tycker jag inte att den låter något alls... om jag känner på den så känner jag ju hur basen rör sig. Men jag hör ingen bas i låtarna.

Postad 03 December 2007 - 15:34

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Efter att ha haft den en månad tycker jag inte att den låter något alls... om jag känner på den så känner jag ju hur basen rör sig. Men jag hör ingen bas i låtarna.

Då har den väl spelat riktigt bra så har du fått hörselskador, för har du sub så hör man bas i låten. Ta ngn trancelåt eller så som har lagom med bas spela med och utan sub och märker du ingen skillnad ja då är subben trasig eller så har du fått lite allvarliga hörselskador.

Postad 03 December 2007 - 15:38

Sinnerman
  • Sinnerman
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Den skulle ju spelas in... men... någon skrev ju om bas och receiver i samma uttag... det vet jag inte om jag har och vad det nu skulle göra för skillnad

Postad 04 December 2007 - 08:19

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Är du säker på att den får signal när du lyssnar i stereo? Låter det mer när du kollar på film (DVD)?
Kan vara inställning i receivern att när du lyssnar i stereo så är det bara 2.0 brukar finnas någon inställning där man kan köra + LFE eller both eller något sånt beroende på vilken receiver du har.

Postad 11 December 2007 - 10:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Haft min XTZ 99 W10.16 i en vecka, inte hunnit spela in den så mycket.. tycker den låter ok, men jag hoppas att den blir mycket bättre efter inspelning... En fråga dock, när jag kör mp3 musik från datorn så verkar det som det inte kommer något ljud från subben, har provat att höja volymen till max, men jag märker ingen skillnad, basen vibrerar inte ens. Däremot när jag spelar tex xbox360 så gör subben betydligt mer väsen av sig, så det kan inte vara något fel på den. Ska även tillägga att jag provat köra alla möjliga varianter, bass out från sub, bass out both osv... fortfarande inget ljud från subben, kör den för övrigt med Yamaha RX V1700.. förslag??

Postad 19 December 2007 - 10:55

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Ok, problemet jag hade tidigare med att det inte kom ljud från subben är nu åtgärdat, självklart var det en inställning, suck* trodde verkligen jag provat allt =) Subben låter för övrigt bara bättre å bättre, kan tänka mig hur den låter efter ytterligare ett par veckor, är just nu mycket nöjd =)

Postad 11 January 2008 - 20:07

Jäger
  • Jäger
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har beställt ett paket från fyndbörsen med XTZ 80 5.1 Paket (Satelliter+Cen) + W10.16

http://www.fyndborse....aspx?Key=5893#

Frågan är nu vilken reciever jag ska skaffa till detta systemet. tänkte mest ha det till att se på film, via datorn.

Redigerat av Jäger, 12 January 2008 - 02:39.

Postad 11 January 2008 - 21:24

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hur är de för störningar?
Det värsta som finns är subbar som 'knäpper' vid strömspikar i elnät och dylikt. Samt de som konstant 'brummar'....

Sitter rejäla filter och skydd för sådant?

Postad 30 January 2008 - 04:43

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag har en fråga, vet man vad för element som sitter i denna subwoofer? :)

Postad 30 January 2008 - 17:58

Ekka
  • Ekka
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hej har nyss köpt en XTZ 99 W10.16 och har ett problem. Det är så att baslådan brummar utan att det är nån signal in.

Har en riktig subkabel som är ordentligt avskärmad och så har jag recievern och baslådan på samma strömuttag.

Min står också och brummar utan signal, dessutom får den alla andra högtalare i systemet att brumma. Så fort jag drar ur sladden ur subben slutar det i alla andra högtalare också.
Någon som kan bidra med lite hjälp?? Jag har provat två olika kablar och den ena tror jag är en rätt sjysst kabel.

Postad 30 January 2008 - 21:04

Ekka
  • Ekka
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Min står också och brummar utan signal, dessutom får den alla andra högtalare i systemet att brumma. Så fort jag drar ur sladden ur subben slutar det i alla andra högtalare också.
Någon som kan bidra med lite hjälp?? Jag har provat två olika kablar och den ena tror jag är en rätt sjysst kabel.

Ingen som vet?? Är lite desperat att få det att funka ordentligt.

Postad 30 January 2008 - 21:09

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Prova vända strömkabeln uppochner..

Postad 30 January 2008 - 21:36

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Ekka, reklamera subben. Den har trasigt filter/transientskydd i förstärkardelen. Så skall det inte vara.

Postad 30 January 2008 - 23:28

Ekka
  • Ekka
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ekka, reklamera subben. Den har trasigt filter/transientskydd i förstärkardelen. Så skall det inte vara.

tror du verkligen det? det låter ju inget när kabeln är ur, men det kanske det inte ska göra? Typiskt får väl ringa fyndbörsen imorgon då :P

Postad 31 January 2008 - 07:12

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
kan vara att felet ligger i din förstärkare också, men Fyndbörsen vet säkert mer.

Postad 31 January 2008 - 08:43

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Precis, varför inte ringa Fyndbörsen med en gång och fråga, låter ju inte riktigt som "feature" :P Min har inte de problemen.

Postad 31 January 2008 - 13:03

Ekka
  • Ekka
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Precis, varför inte ringa Fyndbörsen med en gång och fråga, låter ju inte riktigt som "feature" :P Min har inte de problemen.

Hmm... ringde fyndbörsen och dom var beredda att ta in den men alldeles efter att jag pratat med dom så fipplade jag runt lite med sladdarna och när jag slog igång förstärkaren och den klickade till så slutade det att brumma... Då var suben iofs kopplad med vanlig högtalarkabel och jag vill ju ha den kopplad genom subutgången.

kom på vad det var som störde, Det verkar som att det inte går att ha något kopplat till tvn så länge som antennen är kopplad till tvn. Drog ur scarten från digital-boxen och voila så var brummandet borta.
Men är det någon som vet hur man kan åtgärda detta. vill ju kunna kolla på tv med ljud från hembion.

Redigerat av Ekka, 31 January 2008 - 13:22.

Postad 31 January 2008 - 15:07

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Precis, varför inte ringa Fyndbörsen med en gång och fråga, låter ju inte riktigt som "feature" ;) Min har inte de problemen.

Hmm... ringde fyndbörsen och dom var beredda att ta in den men alldeles efter att jag pratat med dom så fipplade jag runt lite med sladdarna och när jag slog igång förstärkaren och den klickade till så slutade det att brumma... Då var suben iofs kopplad med vanlig högtalarkabel och jag vill ju ha den kopplad genom subutgången.

kom på vad det var som störde, Det verkar som att det inte går att ha något kopplat till tvn så länge som antennen är kopplad till tvn. Drog ur scarten från digital-boxen och voila så var brummandet borta.
Men är det någon som vet hur man kan åtgärda detta. vill ju kunna kolla på tv med ljud från hembion.

http://www.kjell.com...tem=24137&path=
http://www.kjell.com...tem=30411&path=
http://www.kjell.com...tem=30413&path=

Om någon hittar ett sådant filter, fast för satellit (BNC-kontakter, koaxialkabel...), så skulle jag bli tacksam!!

Postad 01 February 2008 - 03:42

Unregistered09b4362c
  • Unregistered09b4362c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
**** vad mycket folk det är som har problem med denna sub
det roliga är att det är inte subbens fel.. utan det är er.
folk hinner knappt svara på era problem innan ni svarar på dom själv.. titta extra noga ist för att spamma sönder tråden.

är det någon som har XTZ Class II förstärkare och denna sub, isf.. hur funkar dom tillsammans, skulle vara intressant att veta eftersom jag själv funderar på att skaffa antingen 8" eller 10"

Postad 01 February 2008 - 17:03

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Ingen som vet?? Är lite desperat att få det att funka ordentligt.

Det är nog en jord-problematik.
Drar du ut signalkabeln ur förstärkaren, tystnar surret då?
Det är isf mest troligt olika jordpotentialer mellan de olika apparaterna som är sammanbundna.

Testa köp en "avjordare" (eller vad dom nu heter, liten hylsa/dosa) på clas Ohlson eller nåt, och/eller testa dra ut tv-antennen och se om det blir nån skillnad.

EDIT: Såg att det var svarat på det mesta, ungefär som jag trodde då :) (kanske ska läsa allt innan jag svarar)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 01 February 2008 - 17:14.

Postad 21 September 2008 - 20:30

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
köpte en sån här igår äntligen, på Luleå Hifi&Hemmabio. (Kul att man kan köpa i butik lokalt och inte måste beställa på nätet.) Jag måste säga att den är verkligen diskret i början, den låter väldigt lite, nu har den gått kanske 15 h och jag tycker det kommer mer och mer. Trodde först att det var något fel på den men efter att ha läst lite här så såg att den kräver en hel del inspelning. Men snygg är den och lagomt stor, känns riktigt välbyggd.

Ungefär hur länge tog det för er innan man kan säga att den kom upp i den standard den skall hålla?
Finns det några speciella tips när man skall spela in den eller är det bara köra på och använda den?

Postad 21 September 2008 - 20:38

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Hade oxå e. w10.16 men tyckte nog alltid att den var "diskret".
Prövaade även 8´i samma serie och det gällde även den.

Mitt intryck är att dom inte går speciallt djupt och tillför kanske inte mycket i lågbas om man redan har bättre högtalare.

Postad 29 November 2008 - 16:40

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Det blir en high glossy sån här till jul. Mycket förväntansfull. Så spännande :) Men tar den verkligen en månad att spela in? Då blir det många filmer utan bas i onödan.
Och, får man till alla kablar som behövs förresten?

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 29 November 2008 - 17:25.

Postad 03 February 2009 - 16:11

skallekula
  • skallekula
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
hej
tänkte bara tacka för tipsen här, jag var på väg at skicka tillbaka min för felsökning pga rundgång, läste här och köpte ett Mantelströmfilter http://www.kjell.com...tem=30413&path=
och en ny rca kabel istället för min lakritsrem :) http://www.kjell.com...tem=30413&path=
och rundgången är borta.

Postad 04 February 2009 - 17:04

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Har lite frågor jag med.

Undrar till att börja med hur jag bör göra med delningen? Om man delar frontarna i recievern vid låt säga 60 eller 80 Hz, skall man då vrida subens freq till max? För när jag går över 110Hz på freq ratten brummar det i suben, men inte under det.

Kan man dela på 60Hz på recievern och låta subens stå på ca 90hz?

Och tycker att jag har lite problem med att integrera dem med frontarna (AP Image 44), några tips hur jag bör koppla och så vidare? Ibland låter det mycket bra, men ibland brölar den lite väl tycker jag. Kör numera med båda pluggarna i.

Den är placerad ca 1m från sidoväggen och 15cm ut från väggen. Den står på långsidan.

Förövrigt är mitt rum ca 5x3.5m och det är betongväggar runtom, och enda försöken till dämoning jag har gjort är att jag ställt suben på en liten matta och spikat upp mattor bakom frontarna.

Edit: blev kanske lite mer som jag ville ha det när jag drog ur en "plupp" och sänkte delningen till 60hz på recievern, istället för 80. Men dom första frågorna kvarstår.

Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 04 February 2009 - 18:22.

Postad 12 March 2009 - 22:32

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Fick min XTZ 99 W10.16 idag, och vill gärna dela med mig av mitt första intryck.

Först:

Efter en massa forum läsning osv, så var jag övertygad om att denna sub var det bästa köpet under 3000:-. Jag la en order hos fyndbörsen trots att väntetiden var osäker. Jag är av den typ att jag vill ha det snabbt, så efter några dagar så meila jag och fick veta att leveranstiden var för lång för mig. Jag avbokade min order och köpte bland annat audio pro wigo...senare samma dag ringde fyndbörsen mig och förklarade leverans tiden på W10. Han erbjöd mig samma bas fast i high glossy som de kunde skicka direkt. Givet sa jag och nu står den här.

Den var tung att bära upp till lägenheten...redan där visste jag att den hade mer potential än bla wigo.

Den var ordentligt inpackad, "gladpack" som tog ett tag att ta bort. Förutom utseendet så är det kvaliten som slår mig, finishen är som gjord för en bas för det dubbla...minst. Den är värd 3000~ utan att ens ha kopplat in den :)

Nu håller jag på att spela in den, för varje halvtimme spelad så blir jag mycket gladare :)

Får återkomma när jag lyckats ställa in den med mitt system

Tack Hasse på Fyndbörsen

Postad 31 March 2009 - 17:35

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Dum fråga men men...
Hur spelar man in en 10.16? har beställt en och ahr funderat på om man ska spela in den på nåt specielt sätt eller om det bara är att köra på?

Postad 04 April 2009 - 09:35

oldswede
  • oldswede
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har haft en W10.16 i tre månader nu och kan svara på en del frågor i den här tråden.

Det tar låång tid att spela in den ordentligt, flera 100 timmar med varierande basbehov. I början får man släppa på måttligt med förstärkning och begränsa frekvenser både elektroniskt och med skumgummipropparna.

Efter inspelning har jag full frekvens, en propp i höger utgång(när man sitter i lyssningsposition) samt reglering runt halv förstärkning beroende på vad som spelas, så klart. Det tar en del tid att hitta en bra fysisk placering i rummet och det påverkar självklart övriga inställningar.

I början gick den bara att använda till film, lät hemsk med musik, men nu är den bra, mycket bra, som komplement när jag spelar musik. Jag hör inga fördröjningar eller andra problem med följsamhet, det blir en mycket förbättrad dynamik i inspelningar som har bas, vinyl eller Cd spelar ingen roll.

Brummet beror inte på subben, drar man ut lågnivåanslutningen så slutar brummet. Sätter man i anslutningskabeln utan förstärkare så brummar det mest, typisk 50 Hz från alla nätanslutna apparater och kabeln fungerar som antenn. Man kan möjligtvis prova med bättre skärmade kablar, men jag har dubbelskärmad. En del läcker uppenbarligen från förstärkaren, vilket tyder på problem med intern ledningsdragning och glättningskondensatorer här. Dämpning går ju inte då 50 Hz är en typisk basfrekvens - mer påkostad förstärkare är nog lösningen.

Efter att ha varit på Bob Dylan - konsert nyligen fick jag en påminnelse om hur viktig basen äri musik i dag så nu tänker jag köpa en 10.16 till och koppla i stereo.

Postad 05 April 2009 - 15:19

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
men asså oldswede hur har du spelat in din bas? är det bara att köra som vanligt och sen vänta te de blir bättre eller ska man tänka på nåt?

Postad 05 April 2009 - 18:35

oldswede
  • oldswede
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

men asså oldswede hur har du spelat in din bas? är det bara att köra som vanligt och sen vänta te de blir bättre eller ska man tänka på nåt?

Grenhage, jag tror inspelningsbehovet beror på mekanisk tröghet eller styvhet i det som rör sig, i membranets upphängning mm.
Därför skulle jag inte spela in en högtalare med full volym - det kan ju bli skador om saker går trögt. Ett sätt är att sätta på radio eller musik som bakgrund när man gör annat(nivå så man kan föra ett samtal) och på så sätt smärtfritt komma förbi de första 100 timmarna. Se´n kan du ösa på.

Postad 06 April 2009 - 11:08

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Grenhage, jag tror inspelningsbehovet beror på mekanisk tröghet eller styvhet i det som rör sig, i membranets upphängning mm.
Därför skulle jag inte spela in en högtalare med full volym - det kan ju bli skador om saker går trögt. Ett sätt är att sätta på radio eller musik som bakgrund när man gör annat(nivå så man kan föra ett samtal) och på så sätt smärtfritt komma förbi de första 100 timmarna. Se´n kan du ösa på.

okej okej tack för hjälpen. antog att det var uppvärming innan man kunde ösa på :wub:

Postad 02 June 2009 - 19:32

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Köpte mig en idag, låter verkligen inte som allt står rätt till, basen skrapar ordentligt.
ska de verkligen låta så under inspelningen?
har ställt in så den får 80hz och neråt, leveln inställd på hälften. provat med olika signalsladdar, ingen skillnad, gamla subben funkar klockrent med både nya och gamla sladden...
vad säger ni?
spelar man på låg volym så slår bara basen ibland osv. har den på Alltid på på strömbrytaren bakom.

http://www.youtube.c...h?v=DCaMUuA_Ch4

Redigerat av Unregistered29740, 02 June 2009 - 19:41.

Postad 03 June 2009 - 07:20

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Köpte mig en idag, låter verkligen inte som allt står rätt till, basen skrapar ordentligt.
har ställt in så den får 80hz och neråt, leveln inställd på hälften. provat med olika signalsladdar, ingen skillnad, gamla subben funkar klockrent med både nya och gamla sladden...
vad säger ni?
spelar man på låg volym så slår bara basen ibland osv. har den på Alltid på på strömbrytaren bakom.

Den är ju jättetrasig. Tillbaks till affären!

Postad 03 June 2009 - 10:51

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
ny sub hämtad, den spelar som den ska!
flyttar rätt mkt luft i mitt lilla rum

Postad 14 June 2009 - 10:22

qken79
  • qken79
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

vad säger ni?

Jag har exakt samma problem känns det som. Fick min W10.16 i fredags och den låter så här!

http://www.juliabecker.se/tmp/bas.wmv

Knagglar och skrapar. På videon testade jag att höja volymen och sänka den. Jag har provat med annan kabel utan resultat. Känns som om det är en FET spricka i högtalarelementet :D Ska det låta så här under inspelningen?

SNÄLLA HJÄLP!

Redigerat av qken79, 14 June 2009 - 14:06.

Postad 15 June 2009 - 11:36

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma problem känns det som. Fick min W10.16 i fredags och den låter så här!

http://www.juliabecker.se/tmp/bas.wmv

Knagglar och skrapar. På videon testade jag att höja volymen och sänka den. Jag har provat med annan kabel utan resultat. Känns som om det är en FET spricka i högtalarelementet :) Ska det låta så här under inspelningen?

SNÄLLA HJÄLP!

Som du kan läsa ovan så var subben kass.

Postad 18 June 2009 - 17:53

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Vi fick vår 10:a i går.
Bifogad fil  P1010003.JPG   27.55K   2 Antal nerladdningar
Detta efter ett antal veckors väntan då de var slutsålda.
Det var värt att vänta på denna välspelande baspumpare.
Tycker att den presterar ett hyffsat ljud redan från början
och då ni andra skriver att den kräver lång inspelningstid så ...... ;)
I förbifarten kan nämnas att den är tung och paketet den kommer i
är otympligt att bära (kan vara att jag har korta armar? :unsure: )

Postad 12 July 2009 - 15:11

Jarbo
  • Jarbo
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Har också en w10.16 sen januari. har alltid tyckt det knastrar eller skrapar i mitt system men har aldrig förrän nu uppfattat att det kommer från basen (har börjat lyssna på mer techno så det medföljde ju att man hörde knastret mer).
Synd att höra att det är fler som haft samma problem.

EDIT: Kanske visade sig att den är sönder iaf. Skrapet inträffar bara när jag spelar på högre volym, fyndbörsen menar på att det kan vara en kabel som ligger mot konen, får hem o skruva av förstärkaren för att kolla efter.

Redigerat av Jarbo, 13 July 2009 - 12:59.

Postad 06 August 2009 - 13:50

agent 007
  • agent 007
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Till er som är nöjda med den här subben, vad har ni jämfört med i högtalarväg och subbväg?
Har försökt läsa en hel del om den innan och hittat ganska mycket positivt, men är nu riktigt besviken när jag fått hem den och är riktigt glad att det är Buy&Try. Av naturliga skäl har jag inte spelat in den, läser att många tycker att det blir stor skillnad, men påverkar det karaktären på basen?

Mig påminner den mest om billjud från 90-talet, ganska bumlig och dåv, eller vid nedställning av volym och EQ off så märker jag ingen skillnad om den är på eller av. Båda pluggarna i och EQ på vid 50 Hz är det jag tycker funkar bäst, men inte tusan låter det bra!

Den ska spela musik, film har jag inte provat och det är möjligt det är OK, men nu är musik huvudsyftet. Ska spela den så många timmar jag kan och försöka avgöra om jag tycker det blir bättre, vanskligt då man vänjer sig vid ljudet under tiden.

Många som skickat tillbaka den pga missnöje med ljudet?
Brum har även jag om insignalen slås av från förstärkaren (högnivå används då jag testar på min gamla Linn förstärkare), men inget brum om den får signal.

Nu står den inte nära någon vägg heller och rummet är större än 25 m2.

Redigerat av agent 007, 06 August 2009 - 13:52.

Postad 07 August 2009 - 13:44

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Till er som är nöjda med den här subben, vad har ni jämfört med i högtalarväg och subbväg?
Har försökt läsa en hel del om den innan och hittat ganska mycket positivt, men är nu riktigt besviken när jag fått hem den och är riktigt glad att det är Buy&Try. Av naturliga skäl har jag inte spelat in den, läser att många tycker att det blir stor skillnad, men påverkar det karaktären på basen?

Mig påminner den mest om billjud från 90-talet, ganska bumlig och dåv, eller vid nedställning av volym och EQ off så märker jag ingen skillnad om den är på eller av. Båda pluggarna i och EQ på vid 50 Hz är det jag tycker funkar bäst, men inte tusan låter det bra!

Den ska spela musik, film har jag inte provat och det är möjligt det är OK, men nu är musik huvudsyftet. Ska spela den så många timmar jag kan och försöka avgöra om jag tycker det blir bättre, vanskligt då man vänjer sig vid ljudet under tiden.

Många som skickat tillbaka den pga missnöje med ljudet?
Brum har även jag om insignalen slås av från förstärkaren (högnivå används då jag testar på min gamla Linn förstärkare), men inget brum om den får signal.

Nu står den inte nära någon vägg heller och rummet är större än 25 m2.

Som du säger så handlar det väldigt mycket om att man vänjer sig vid ljudet. Själva inspelningen handlar bara om några få timmar. Låt den stå och spela medans du är på jobbet/skolan i en eller två dagar så är allt klart (förutsatt att du inte bor i lägenhet och har grannar att ta hänsyn till). Prova även att flytta runt den i rummet, för att se om det hjälper något. Sen beror det ju på vad du ställer för krav, det är ju trots allt en relativt billig sub.

Postad 08 August 2009 - 18:46

agent 007
  • agent 007
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Som du säger så handlar det väldigt mycket om att man vänjer sig vid ljudet. Själva inspelningen handlar bara om några få timmar. Låt den stå och spela medans du är på jobbet/skolan i en eller två dagar så är allt klart (förutsatt att du inte bor i lägenhet och har grannar att ta hänsyn till). Prova även att flytta runt den i rummet, för att se om det hjälper något. Sen beror det ju på vad du ställer för krav, det är ju trots allt en relativt billig sub.

Absolut är det en budgetsub, men min undran är kanske just därför till de som är nöjda om de kanske skulle ha varit nöjda med det mesta. Jag är nog kräsen, men jag letar inte fel bara för en produkt är billig, så om många tycker den är bra så kan det ju stämma att den är både billig och bra.

Tyvärr så bor jag i lägenhet och det är tveksamt att grannarna diggar ljuden från inspelningen om det sker högt, enligt manualen så är det 50-100 timmars inspelning.

Jag har dock redan börjat acceptera ljudet något och tycker det passar sig riktigt bra till livemusik, det ger liksom samma "boom" känsla i trummor som på konsert, men det är lite det som gör att det blir obalans vid vanliga inspelningar. Men det kan ju mycket väl bero på min egen oförmåga att göra en bra "lagom" inställning. Men det blir antingen för mycket eller för litet, det är känslan iaf.

Postad 26 January 2010 - 14:37

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Hur har ni era 10.16 inställda? pluggar, freq, delning i recievern osv. Jag kan brottas med denna subb en hel dag. Ibland låter fas 0 bättre än fas 180. Har beställt en till som jag hoppas kan hjälpa mig med att soffan bredvid inte får lika mycket bas. Men jag antar att jag får dubbelt så mycket problem..

Postad 26 January 2010 - 14:46

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Hur har ni era 10.16 inställda? pluggar, freq, delning i recievern osv. Jag kan brottas med denna subb en hel dag. Ibland låter fas 0 bättre än fas 180. Har beställt en till som jag hoppas kan hjälpa mig med att soffan bredvid inte får lika mycket bas. Men jag antar att jag får dubbelt så mycket problem..

Ställ subben i soffan där du har lyssningsplatsen. Sätt fasen på 0. Gå runt i rummet längs väggar och hörn och lyssna var det låter bäst.

Gör sedan samma sak fast fas inställt på 180. Sätt sedan subben där det låter bäst. Kanske är värt att prova innan du köper en till?

Postad 27 January 2010 - 12:51

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Har testat det du föreslog. Men jag har bara 4 platser som subben kan stå på. H+V sida vid bakre soffan och H+V front. Där den står nu tycker jag blev bäst. Angående fas så har jag den på REV i förstärkaren och 0 på subben. Då får jag mer bas om jag delar den runt 80hz. Men om jag höjer den till 120hz och fas till normal så tycker jag det låter bättre...

La till 2 bilder i galleriet

Om jag aktiverar high pass på subben så måste jag ändra fasen till normal....hur kommer det sig?

Redigerat av Jpo, 27 January 2010 - 18:44.

Postad 30 January 2010 - 20:29

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Jag har min placerad mellan högtalarna nära vänstra högtalaren.
Inställningarna i nuläget är följande:
XTZ:
Volym=Halv
Delning= max
Fas=90°
1 plugg i vänstra röret
off på övriga .

Marantz SR6003:
Delning= 60Hz
Volym på LFE +8dB av +12).

Speltid ca 50h

Postad 31 January 2010 - 22:22

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
I fredags fick jag min andra bas som jag ställde bredvid vänstra fronten. Det löste dock inte mitt problem att jag inte får någon bas vid soffan som står vid fönstret.

Idag flyttade jag den gamla basen och ställde den i vänstra hörnet bak (där den stora växten står). Nu känner jag av basen när jag sitter i soffan vid fönstret. Inte lika mycket som från den andra soffan men en klar förbättring. Jag har haft basen där förut men det lät inte lika bra som nu, antar att det har med inspelningstid att göra. Den nya basen har jag placerat i hörnet vid vänster front.

Jag hade hoppats på en större förbättring med 2 basar. De går lite djupare nu än tidigare, förut så tappade den vid 40hz.

Någon som vet om dom har uppdaterad w10.16?. Den nya basen låter redan inspelad. Min första w10.16 lät knappt ibörjan. Den blåa lampan där bak lyser svagare än min gamla och den blinkar 3-4ggr när den går igång.

Tidigare så har jag haft freq på basen ställd på max och delat den vid 100hz i förstärkaren. Nu när jag har ena basen så nära där jag sitter så kunde jag lätt höra den. Justerar jag freq på basen ner mot 100hz så blir det bättre. Är det min förstärkare RX-V650 som är dålig på delningen eller?

Postad 31 January 2010 - 22:39

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

I fredags fick jag min andra bas som jag ställde bredvid vänstra fronten. Det löste dock inte mitt problem att jag inte får någon bas vid soffan som står vid fönstret.

Idag flyttade jag den gamla basen och ställde den i vänstra hörnet bak (där den stora växten står). Nu känner jag av basen när jag sitter i soffan vid fönstret. Inte lika mycket som från den andra soffan men en klar förbättring. Jag har haft basen där förut men det lät inte lika bra som nu, antar att det har med inspelningstid att göra. Den nya basen har jag placerat i hörnet vid vänster front.

Jag hade hoppats på en större förbättring med 2 basar. De går lite djupare nu än tidigare, förut så tappade den vid 40hz.

Någon som vet om dom har uppdaterad w10.16?. Den nya basen låter redan inspelad. Min första w10.16 lät knappt ibörjan. Den blåa lampan där bak lyser svagare än min gamla och den blinkar 3-4ggr när den går igång.

Tidigare så har jag haft freq på basen ställd på max och delat den vid 100hz i förstärkaren. Nu när jag har ena basen så nära där jag sitter så kunde jag lätt höra den. Justerar jag freq på basen ner mot 100hz så blir det bättre. Är det min förstärkare RX-V650 som är dålig på delningen eller?

Tror inte det är din förstärkare jag har exakt samma fenomen med min XTZ. Haft det sen lång tid tillbaka. Tycker det är ytterst konstigt att folk på detta forum rekommenderar att ställa freq på högsta på en subb. Man hör verkligen riktning då. Så ha den i mitten ungefär (100Hz) lyssna inte på dom som säger annat. Visst det kanske fungerar för vissa men på båda mina Sony förstärkare blir det samma sak.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.