![]() |
![]() |
![]() |
98:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
98:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 15 december 2009 - 20:40
Alla i Sverige läser ju engelska i skolan sedan många många år tillbaka... vad är anledningen att det finns alls egentligen? Så att alla som skolkade ska kunna hänga med

Postad 15 december 2009 - 21:16
Postad 17 december 2009 - 03:12
Postad 17 december 2009 - 14:38
Kan man slänga av sig glasögonen och se filmen vanligt om det vlir jobbigt för ögonen?
Tänker på de som har olika brytningsfel osv som kanske gör att man får ont i ögonen, eller blir yr av glasögonen och 3d varianten? Någon som vet eller har erfarenhet?
Någon som har koll på om Bergakungen i Gbg har bra 3d visning?
Postad 17 december 2009 - 14:46
Jag har inga som helst problem med engelska, vare sig i tal eller skrift.Det är ju rätt så irriterande rent allmänt med textning.
Alla i Sverige läser ju engelska i skolan sedan många många år tillbaka... vad är anledningen att det finns alls egentligen? Så att alla som skolkade ska kunna hänga med
Men det är heller inte skälet till varför jag föredrar att ha svensk textning när jag tittar på film.
Det är enbart för att det i många filmer helt enkelt blir otydligt att höra vad dom säger ibland pga effekter, oljud, dålig centerkanalsmix etc.
Så i mitt fall är det enbart för att få ett stöd ifall man missar vad som sägs rent ljudmässigt och har inget med språket att göra.
Bara jag som tycker såhär?
ps. nej jag har inte dålig hörsel heller
Redigerat av masse70, 17 december 2009 - 14:47.
Postad 17 december 2009 - 15:00
Jag har inga som helst problem med engelska, vare sig i tal eller skrift.
Men det är heller inte skälet till varför jag föredrar att ha svensk textning när jag tittar på film.
Det är enbart för att det i många filmer helt enkelt blir otydligt att höra vad dom säger ibland pga effekter, oljud, dålig centerkanalsmix etc.
Så i mitt fall är det enbart för att få ett stöd ifall man missar vad som sägs rent ljudmässigt och har inget med språket att göra.
Kan hålla med dig här.
Jag har bott i USA och får väll säga jag pratar engelska flytande... Men det är ändå inte mitt modersmål och ibland finns det ord som man faktiskt inte kan, eller otydliga meningar med mycket effekter samtidigt osv... Då kan texten ibland vara bra att snegla ner på. Men i överlag ser jag mycket hellre film utan text, den är mer i vägen än hjälper till tycker jag personligen. Tråkigt (speciellt på en sån här film) att de inte kan köra några visningar utan text.
Postad 17 december 2009 - 23:36
Den här frågan skulle jag vilja ha svar på också. Och dessutom hur det fungerar med 3D-glasögonen när man som jag har glasögon.Någon som har koll på om Bergakungen i Gbg har bra 3d visning?
Postad 18 december 2009 - 00:08
Postad 18 december 2009 - 01:31
Iofs kan man kanske koncentrera sig på filmen snarare än effekterna? Men då kanske det inte är så bra egentligen? Framtiden får visa
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 18 december 2009 - 01:31.
Postad 18 december 2009 - 03:54
Textningen var inte helt lyckad men den glömde man efter ett tag som tur var.
Återkommer med nåt mer utförligt, men nu är det sovdags.
Postad 18 december 2009 - 07:21
Postad 18 december 2009 - 08:03
Vilken film. Här kan CGI-gänget bakom G.I. Joe hämta kunskaper. Jag har nog aldrig sett en film där CGI och mänsklighet sett så bra ut som i denna film, riktig snyggt gjort och vid flera tillfällen var jag nära att faktiskt gråta av lycka över hur snygg filmen är.
Jag såg den vanliga versionen, alltså inte 3D, och blev helt förälskad i denna film.
Innan denna film var talet i Independence Day bland det mäktigaste jag hört i film, ni vet "... We will not vanish without a fight! We're going to live on! We're going to survive! Today we celebrate our Independence Day!", och denna film tog verkligen över när det gäller "mäktig" tal.
Det går inte att ge filmen något annat än 5 av 5 möjliga och den klättrar upp på min första plats över bästa filmer 2009.
Nu längtar jag efter BD släppet med kommentarspår och making of Avatar
Rekommenderas starkt
Redigerat av USiT2009, 18 december 2009 - 08:26.
Postad 18 december 2009 - 11:03

Det enda jag oroar mig för är speltiden. De filmer jag har sett i 3D har jag fått lätt huvudvärk av och denna är galet lång...

Postad 18 december 2009 - 11:27
Känns just nu som ett givet köp på BD när den kommer. Visst går det att hitta logiska luckor etc. om man är på det humöret, och vissa figurer speciellt av "de onda" känns inte 100% trovärdiga, men filmen som helhet är riktigt bra, klart bäst 2009, och troligen det bästa sen sagan om ringen filmerna. Se den!
Postad 18 december 2009 - 13:05
Postad 18 december 2009 - 13:31
Sergel 1. Då är det inte 3D va?Ska se filmen ikväll på sergel 1 kl 21.. återkommer med recension imorgon
Postad 18 december 2009 - 13:34

Postad 18 december 2009 - 15:16
Postad 18 december 2009 - 15:25
Jag har inga som helst problem med engelska, vare sig i tal eller skrift.
Om det är för att det är otydligt, och man ska kunna hänga med vad som sägs, varför då inte ha det på orginalspråket om det nu är Engelska? Då ser du vad de säger om man inte lyckas höra och hörseln får hjälp med hjälp av textningen. Det är min åsikt. Finns inget rätt eller fel, bara personliga preferenser. Engelskspråkig film föredrar jag att inte ha text alls, eller Engelsk text. Andra språk så föredrar jag svensk text för att kunna förstå.
Postad 18 december 2009 - 16:06

Postad 18 december 2009 - 18:25
Faan va ja längtar när ni säger att de e sjukt bra
skulle sett den ikväll men tyvärr måste de ställas in så blir på söndag ist, kan knappt vänta. Självklart i 3D. Trodde aldrig att den skulle komma i 3D till min lilla håla Katrineholm men glad för de e jag
Är till och med 3D Dolby Digital i Katrineholm =)
Postad 18 december 2009 - 18:53
Låter bra det, Anathema.Alla dessa frågor lär ni få svar på efter helgen, då de flesta av oss har varit på bergakungen och sett avatar. Även jag har glasögon så ni kan lita på att jag kommer berätta allt om textning, 3D-glasögon, och eventuellt illamående eller hur snygg själva filmen egentligen är efter helgen...
Postad 18 december 2009 - 19:42

Postad 18 december 2009 - 21:16

För er som undrade över text i 3D-filmer så hade jag hellre sett att de stängt av. Sjukt störigt när man själv fattar allt vad de säger (förutom när de avviker från engelska

Men det är verkligen ingen anledning att inte se de, hehehe. säger bara en sak: SEEEEEEEEEEE!

Postad 19 december 2009 - 00:50
Om 3d:
Glasögonen sitter bekvämt men alla fogar osv. är ju lite väl tjocka, syns lite väl mycket i synfältet plus att jag fick irriterande reflektioner från projektionsrummet i dem. (Dessutom gjorde de en känslig för andra ljuskällor, tex. störde jag mig hela tiden på nödutgångsskylten)
De gör helt klart bilden (mycket) mörkare, känns som om bilden förlorar en hel del dynamik. (Prova att lyfta upp glasögonen i nån djungelscen så är det verkligen stor skillnad, utan glasögon ser djungeln härligt lush ut men dem på blir det lite mer dassigt)
3D-effekterna kändes bra och organiska, filmen var också härligt befriad från "WOW DET ÄR 3D!"-scener

Eftersom det inte är en 3d showcase så är inte effekterna centrerade i bild vilket ibland kan vara störigt:
då ögat tror mycket mer på 3d-bilden man ser är det direkt störande när 3d-objekt "bryts av" av bildens kant. Ögat ser verkligen att något är fel liksom för att pinnen bara slutar på hälften eftersom det inte finns mer duk)
Textningen till filmen finns i två varianter (typsnitt). När de pratar Navi ser det helt ok ut, men när det är vanlig arial-typsnitt så flyter texten lite väl suspekt ovanför bilden.
På vissa ställen blev bilden väldigt orolig (motion judder) och ibland suddig, det hände dock ganska sällan så det kanske är någon miss i masteringen.
Filmen i sig var ganska blandad, det gick från segt till lysande till patetiskt till helt fenomenalt om vartannat. Personligen hängde jag upp mig på premissen att de tvunget skulle ha en svenne till hjälte.
Till nästa gång: ta fram en teknik som inte tullar på vanlig bildkvalitet och försök "platta till" undertexterna.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 19 december 2009 - 00:55.
Postad 19 december 2009 - 01:18

De här med 3-d gör bilden otroligt djup och i vissa scener svävar föremålen ut över salongen och man vill nästan sträcka fram handen och känna. Riktigt bra gjort!
Det var dock lite "ovant" i början, men det gick snabbt över och sen tänkte man inte på de här med glasögonen alls... Speciellt bra när man lärde sig att efter ett tag ignorera texten som var fruktansvärt störande och förstörde bilden massor!
Är lite nyfiken på hur filmen är att se utan 3-d, en del scener kändes som de bara är med för att göra stort intryck i 3-d format, och de gjorde de också!
Riktigt bra animering! Ibland satt jag och funderade på vad som var verkligt eller om det var animerat...
Lite komiskt med en del saker som påminner om hans tidigare filmer.
Kort och gott, en riktigt bra film! (som verkligen ska ses på bio)
Redigerat av marcusss, 19 december 2009 - 01:40.
Postad 19 december 2009 - 01:42
Postad 19 december 2009 - 05:23
Filmen då, utan att avslöja för mycket så kan man utläsa hela filmens kommande handling rätt tidigt, med andra ord löjligt föutsägbar. Nä detta var riktigt dåligt. Läste nånstans något om att filmen har en baktanke som man tänker lite på.. Inte så lite utan även här.. man märker direkt och som sagt... svårt att skriva något bra om något så dåligt. Den var snyggt levererad med all animering men man kan inte göra en film och hoppas att allt det ska väga upp till usla skådespelarinsatser...
jag ger den 1 av 5, knappt värt mödan att sitta 3 timmar på bio för att se.. för det var vi alla 4 överens om.. den var för lååååång
Postad 19 december 2009 - 10:56
Postad 19 december 2009 - 13:11
Vad det gäller filmen så hade jag inte speciellt höga förväntningar efter att ha sett trailers m.m.
Dock inte läst något om filmen och hade inte den blekaste om att det var premiär igår.
Damen som hade bokat. Filmen var ju inget som intresserade mig överhuvudtaget.
Och när hon berättade hur lång den var så ville jag ge upp redan då.
Kan efteråt bara säg att jag är glad jag inte gjorde det. Helt fantastisk film som jag lätt hade kunnat se 2 gånger i rad igår.
Inget alls som störde mig med själva filmen, Mer 3Dn att saker ibland kändes som de försvann när de gick utanför duken. Ibland syntes bara halva svansen tex och jag hade gärna sett hela. Men det var som sagt 3Dn som framkallade det behovet.
Läste här nu att det nämndes årets bästa film. Kan inte mer än hålla med. Detta är nu en ny personlig favorit rulle..

Sen att det skrivs att den är förutsägbar. Jo visst.. Men det är ju också 95% av alla filmer som görs.

Tyvärr för er här inne som läser innan ni går och ser så tror jag lite det kommer dra ner filmen. Är det något jag lärt mig så är det att en film blir som bäst när man ser den ovetande och själv får bedömma vad man tycker..
Men jag får hoppas ni tycker om den trots allt.

Postad 19 december 2009 - 14:26
tyckte 3D:n va cool, men det tog typ en timme att vänja sig.. Var tvungen att anstränga ögonen en hel del för att få med sig allt först men det blev bättre..
Jag har glasögon och undrar om 3D glasögonen är stora nog, så dom funkar att ha ihop med vanliga glasögon ?
Annars blir det att kolla den vanliga versionen.
Postad 19 december 2009 - 16:14
Mvh
Andreas
Postad 19 december 2009 - 17:18
Jag har glasögon och undrar om 3D glasögonen är stora nog, så dom funkar att ha ihop med vanliga glasögon ?
Annars blir det att kolla den vanliga versionen.
Dom vi köpte var ganska stora, men jag antar att det beror på hur stora dina är..
Postad 19 december 2009 - 17:43
Måste man köpa glasögon separat??Dom vi köpte var ganska stora, men jag antar att det beror på hur stora dina är..

Kostar det extra förutom biljetten?
Postad 19 december 2009 - 19:13
Måste man köpa glasögon separat??
![]()
Kostar det extra förutom biljetten?
Vad jag vet så behöver man, på Bergakungen, inte betala utan man får låna där.
Postad 19 december 2009 - 20:19
Postad 19 december 2009 - 20:28
Dom vi köpte var ganska stora, men jag antar att det beror på hur stora dina är..
på Sergel fick man.. tog hem våra till kidsen... Fula som stryk är dom åxo
Postad 19 december 2009 - 21:11

Redigerat av vaajkan, 19 december 2009 - 21:12.
Postad 19 december 2009 - 23:51

ett klockrent blurayköp(synd att man inte hade en egen 3D salong

Redigerat av suffix, 19 december 2009 - 23:53.
Postad 20 december 2009 - 00:40
Kortfattat omdöme: En riktigt riktigt bra film trots höga förväntningar och förutsägbar handling (kan faktiskt vara skönt ibland). Desstuom bästa bioupplevelsen på bra många år!
Se den! Gärna i 3D medans chansen finns!
Enda problemet är att jag nu vill ha en 3D-projje hemma också. Den nuvarande känns helt plötsligt väldigt föråldrad...

Postad 20 december 2009 - 03:24
Mycket av undertonerna som framkommit i media finns där, men jag tyckte oxå mig känna igen mönster och färgsättningar från The Abyss, samt grundstoryn med energi och livskraft som flödar från jorden till allt levande i symbios känner vi igen från FFVII.
Det bästa jag sett på många många år.
Postad 20 december 2009 - 08:23

Bra ljud på bion, men bilden kunde varit bättre... har bättre bild hemma när jag kör blu-ray, har väl med storleken att göra, som flickan sa, hehehe...
Såg den på röda kvarn i Halmstad
Redigerat av Garrett, 20 december 2009 - 08:25.
Postad 20 december 2009 - 08:41
Postad 20 december 2009 - 12:30

Visst, filmen är väldigt klyschig och förutsägbar, men jag tyckte inte att det var någon fara med den här filmen.. den var nästan "gjord" på ett sådant sätt, tror ni som sett den förstår vad jag menar.
Hursomhelst, helt sjukt vackra scener! En av de vackraste filmer jag sett tror jag. Oavsett vad man tycker om förutsägbara filmer så bör denna ses på bio just för att den är så otroligt fint gjord. Nästintill omöjligt att lägga märke till när den övergår från "riktiga" bakgrunder till 3d-gjorda.
Jag såg den på en 2D-biograf.
Redigerat av Unregistered36e46b9d, 20 december 2009 - 12:31.
Postad 20 december 2009 - 12:39

tänker detta mer som cgi eller något, vad säger ni?
Postad 20 december 2009 - 14:29
Rekommenderas starkt men se den i just 3D!!!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar