Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hyundai 32" LCD-TV 4995:-

245 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 februari 2008 - 21:38

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Det ligger med ett enkelt väggfäste i kartongen med tvn.

Har precis startat upp den och den är en helt OK apparat för priset. Det enda jag stör mig på hitills är att det kommer ett surrande Bzzzzzz-ljud ljud ur den vid drift som tystnar helt när det visas en ljusstark bild för att sedan återkomma när det blir lite mörkare. Det är inte direkt störande vid tv-tittande men ändå vill man ju veta om andra har det. Inte en enda död eller felande pixel heller på panelen det är ju iaf trevligt.

Edit: Har lokaliserat det brummande ljudet till bägge högtalarna, verkar som de tar upp störningar.

Redigerat av Skogga, 28 februari 2008 - 23:39.

Postad 29 februari 2008 - 06:39

zertox
  • zertox
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
har läst om att man kan ställa ner en funktion som skall heta backlight för att få bort bruset/störningen.

hoppas att jag får min idag, den har legat på hub 10 mil härifrån sedan 17.30 igår.

Postad 29 februari 2008 - 07:01

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Finns ingen justering på backlighten på denna, iaf har jag inte hittat något och då har jag letat i samtliga menyer. Ju ljuststarkare bild som visas desto tystare blir den.

Redigerat av Skogga, 29 februari 2008 - 07:01.

Postad 29 februari 2008 - 08:34

MiJo
  • MiJo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Det ligger med ett enkelt väggfäste i kartongen med tvn.

Har precis startat upp den och den är en helt OK apparat för priset. Det enda jag stör mig på hitills är att det kommer ett surrande Bzzzzzz-ljud ljud ur den vid drift som tystnar helt när det visas en ljusstark bild för att sedan återkomma när det blir lite mörkare. Det är inte direkt störande vid tv-tittande men ändå vill man ju veta om andra har det. Inte en enda död eller felande pixel heller på panelen det är ju iaf trevligt.

Edit: Har lokaliserat det brummande ljudet till bägge högtalarna, verkar som de tar upp störningar.

Tack för informationen, konstigt att de inte visste om det på komplett, fast han kunde inte svara på hur hålen var belägna heller. Han orkade väl inte packa upp en och titta :D . Men då e de ju tur att de finns så många vänliga själar här som har massor med information :)

Blir nog en beställning av denna TV'n.

Postad 29 februari 2008 - 12:37

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
MiJo, jag har fortfarande inte fått TV:n men såg den här bilden i manualen. Den kanske ger dig tillräcklig info?
http://img521.images...=baksidayh5.png

Redigerat av mudu, 29 februari 2008 - 12:38.

Postad 29 februari 2008 - 17:03

zertox
  • zertox
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
får hem tv´n idag innan 21.00

Postad 29 februari 2008 - 18:54

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Nu har TV:n kommit. Jag är väldigt nöjd så här långt! Jag har haft CRT fram till nu så jag tycker såklart att vilken LCD-tv som helst har suverän bild i jämförelse, men det här var bättre än jag förväntat mig.

MiJo: bild på baksidan: http://img267.images...197/baksfo9.jpg

Jag försöker få pixelmappat via VGA, men lyckas inte riktigt. Det beror nog på användaren snarare än TV:n... Jag kan ställa in 1360x768 för sekundär bildskärm i Win XP och TV:n anger att den kör på just 1360x768. När jag kollar första testbilden på pixelmappat.nu så har jag lodräta mörka stråk med jämna mellanrum. Tittar jag noga så ser jag också att vissa lodräta stråk är lite suddigare. Alltså inte pixelmappat, eller hur? Jag märker det endast vid t.ex. surf, inte vid film-tittande via datorn, men rätt ska vara rätt så jag vill försöka få till pixelmappning.

Jag gissar att jag borde instruera datorn att skicka ut 1366x768, inte sant? Men jag hittar ingen inställning för det... Jag har installerat testversionen av Powerstrip men vet inte riktigt vilka inställningar jag ska pilla med där.
Jag har ett ATI-kort men jag har bara drivrutinen och inte Catalyst Control Center installerat (har alltid tyckt att det är tungkört). Skulle det enkelt gå att få till 1366x768 via det?

En sak till: när jag går in i TV:ns menyer, under "PC Position" och justerar "pixelfrekvens" från 0 till -31 så försvinner de lodräta mörka stråken, men bilden gör å andra sidan små (mycket små ryckningar) på ett sätt som den inte gör när värdet stod på 0.
värde 0: http://img175.images...27977566uw3.jpg
värde -31: http://img267.images.../minus31qd8.jpg
(båda är lite vågiga p.g.a. digitalkameran, men utöver det har den första bilden lodräta mörka stråk)

Ok, kan någon utifrån beskrivningen ovan tipsa mig om hur jag ska få till pixelmappat via VGA?

Skogga hörde ett surrande ljud från sin TV. Står jag 0,5 meter ifrån eller närmre så hör jag ett visst surrande, ganska dovt och inte särskilt irriterande. Längre ifrån hör jag det inte, det släcks ut av andra ljud i lägenheten (även när jag aktiverat mute på TV:n). Jag skulle säga att det låter aningen mer än vad en normal datordisplay (TFT-skärm) låter om man håller örat ganska nära toppen av den.

Redigerat av mudu, 29 februari 2008 - 19:02.

Postad 29 februari 2008 - 19:19

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hade hoppats på att få min innan helgen, men blev inte så. På måndag hoppas jag dock att den dyker upp. Ska testa direkt med Xbox 360 då.

Postad 29 februari 2008 - 19:50

zertox
  • zertox
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
min är hemma den med, funkar kanon, bra bild och ljud. inget surr som andra upplevt

Postad 29 februari 2008 - 22:52

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Fick hem den andra apparaten idag som polaren skall ha och givetvis har denna precis samma surrande ur högtalarna. Surret påminner och ett relativt högt transformator brum. Jag har min apparat i sovrummet och jag hör det surrande ljudet ganska lätt då. Jag kan sitta 3m från apparaten och tydligt höra surret och så fort det blir en ljusstark scen i bilden tystnar den för att sedan börja surra igen.

Har ingen annan detta påtagliga surr i sin apparat som ändrar styrka beroende på hur ljud bild som visas på panelen och kommer ifrån bägge högtalarna? Jag har tittat, provat och haft andra LCD-apparater hemma men ingen av dem har surrat som denna. Skall testa den mera över helgen och sedan skicka in den på service för och se om de kan få bort ljudet.

Postad 29 februari 2008 - 23:09

almeland
  • almeland
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Funderar på att beställa denna som sovrumstv. Verkar på vissa här som att det ska följa med en dvd om man beställer från komplett, stämmer det? Hittar inget om det.

Postad 01 mars 2008 - 00:29

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Tja!

Skickade in min tv på service till Infocare för ett tag sedan. Något hände med tv så att den ej klarade att ta emot signal på komponent eller vga utan att gå ner i standby... efter att ha legat på ett tag då de inte fick tag på några reservdelar så erbjöd de mig en annan sån här tv istället, fast nu fick jag hem den och efter ett tag visade det sig att de skickat en defekt tv, den haär kan man titta på i ca en halvtimma sedan stänger den av sig även i vanlig tv-mottagning... Suger så nu får jag skicka in hundayin för tredje gången..... Ja man får vad man betalar för som sagt... hoppas att infocare löser problemet i alla fall..

Postad 01 mars 2008 - 00:30

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
almeland, de hundra första som köpte TV:n på Komplett fick en DVD-spelare. Så det är för sent nu.

Skogga, det du beskriver stämmer inte in på hur min TV låter. Men det är inte helt lätt att veta, rummet den finns i är aldrig totaltyst, det finns en fläkt som låter lite bl.a. Konstigt att du fick det på båda apparaterna. Fånig fråga kanske men det är inte vanligt nätbrum?

Redigerat av mudu, 01 mars 2008 - 00:32.

Postad 01 mars 2008 - 08:22

zertox
  • zertox
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
har testat min igen för att se om det finns något burr, den är knäpptyst i alla lägen

är så ###### nöjd med den. ;)

Postad 01 mars 2008 - 08:33

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
zertox, Skogga eller någon annan: får ni pixelmappat när ni kopplar in en PC till TV:n via VGA? (flytta webbläsarfönstret till TV:n och surfa till pixelmappat.nu och jämför med min bild ovan)

Postad 01 mars 2008 - 18:06

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Skogga, det du beskriver stämmer inte in på hur min TV låter. Men det är inte helt lätt att veta, rummet den finns i är aldrig totaltyst, det finns en fläkt som låter lite bl.a. Konstigt att du fick det på båda apparaterna. Fånig fråga kanske men det är inte vanligt nätbrum?

Det låter som nätbrum eller bzzz-ljud ur högtalarna men det konstiga är att det låter ENDAST när panelen visar en normalmörk bild, visas en ljus eller vit bakgrund så tystnar apparaterna helt. Testa om du har ljudligt i rummet att sätta örat emot någon av högtalarna på tvn när den är igång och har volymen avstängd eller muteläge och stäng av den och se om det märks någon skillnad. Det verkar vara samma problem som vissa Sharp LCDer haft att när man justera ner backlight så börjar de brumma. Är det verkligen bara jag som höär detta eller fått apparater som har denna defekt?

Skall iaf kolla detta med pixelmappingen senare.

Postad 01 mars 2008 - 19:00

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag läste igenom hela tråden igen (ett lördagsnöje gott som något :rolleyes: ). Här är en sammanfattning av allt pixelmappningsrelaterat:

folk ställer frågor om TV:n klarar pixelmappat eller inte:
riste, mar 11 2007 11:46 #18: "frågan som är mer intressant klarar denna pixelmappning 1:1"
fusion_400, Mar 16 2007, 09:37, #30: "Klarar skärmen 1:1 pixelmappning i 1366x768 både via VGA och HDMI?"
Zilverfish, Mar 16 2007 10:45, #32: "Nån som vet eller har möjlighet att kolla hur skärmen klarar pixelmappning via VGA och/eller DVI/HDMI från dator?"
Andy72 Jul 3 2007, 14:36 #41 : "Den klarar ju 1360x768 från vga, men som många frågat innan: Är det ingen som testat att mata den med 1360/1366x768 genom HDMI:n??"
Killbom, Sep 8 2007, 12:32 , #74 : "Går det att pixelmappa dvi -> hdmi ?!"
Robs, Sep 25 2007, 20:14 #95: "Men kan man köra pixelmappat genom vga? Alltså 1366x768 och inte 1360x768."
skyhawk, Sep 30 2007, 21:22 #103: "Har haft min i ett par dar nu och är jättenöjd men ett problem är att få det pixelmappat via VGA i upplösningen 1360x768 som den tydligen vill matas med. Det borde ju bli 3 outnyttjade/svarta pixlar på varje sida om skärmen då dess upplösning är 1366 på bredden men istället får jag 2 pixlar som hamnar utanför skärmen på varje sida. Bilden blir alltså utdragen totalt 10 pixlar. Utöver det så flimrar skärmen en del också när den visar pc-signalen, vilket jag antar att den gör just för att det inte är pixelmappat. Har försökt med alla möjliga upplösningar med hjälp av programmet PowerStrip men den drar alltid ut bilden på nåt konstigt sätt. Vad kan vara fel? Klarar skärmen ens pixelmappning?"
skyhawk, Oct 4 2007, 14:18 #107: "Har tyvärr bara VGA-kabel och efter inköpet av TVn har jag som student inte råd att skaffa en ny kabel den här månaden. Vad jag hört ska det ju vara lättare att pixelmappa via VGA, så nån måste väl iallafall ha nån idé?? "
skyhawk Oct 4 2007, 14:18 #107: "Ingen som har pixelmappat hyundaien via VGA och som kan berätta hur de gjorde/vilka specs de hade på datorn? "
ja-jo Dec 23 2007, 00:21 #122: [ja-jo försöker få pixelmappat över VGA via powerstrip, men lyckas inte och frågar:]
"Är det någon som lyckats få till pixelmappat via VGA på denna TV med Powerstrip? Kan man i så fall få ta del av inställningarna? "
alfin , Feb 25 2008, 13:06 #133: "Är det någon som fått bild från datorns DVI till HDMI och det blir användbart, pixelmappat?"
mudu feb 29, 18:54 #157 : [efter försök att få pixelmappat över VGA via powerstrip:]
"Jag försöker få pixelmappat via VGA, men lyckas inte riktigt. [---] Jag kan ställa in 1360x768 [---] jag borde instruera datorn att skicka ut 1366x768, inte sant? Men jag hittar ingen inställning för det..."
mudu mar 1, 08:33 #165: "zertox, Skogga eller någon annan: får ni pixelmappat när ni kopplar in en PC till TV:n via VGA? (flytta webbläsarfönstret till TV:n och surfa till pixelmappat.nu och jämför med min bild ovan)"

folk påstår att TV:n klarar pixelmappat (eller refererar sådana påståenden):
voorheese, Mar 16 2007, 10:53 #33 : "Enligt manualen verkar den klara pixelmappat endast via VGA"
[Ingen närmare referens eller förklaring ges. Ordet pixelmappat finns ej i svenska manualen. Notera att voorheese aldrig säger att han/hon själv testat och lyckats få pixelmappat]
Robs, Sep 26 2007, 17:18 #97: "VGA är bättre vad jag har förstått det som då den tydligen ska klara pixelmappat över VGA."
[verkar bygga på voorheeses påstående]
FullHD Oct 1 2007, 07:46 #104 : [svar till skyhawk #104:] "Jag rekomenderar er att köra via HDMI istället för VGA. Då funkar det för mig."
[FullHD är den enda som påstått att pixelmappat via HDMI funkar. Förklarar ej vilka inställningar/program som användes för att få det att funka]
Andy72, Oct 4 2007, 15:03 #108 : [svar till Skyhawk #107:] "Som det står tidigare i tråden så är det ställer man in datorn på 1360x768 60Hz som man skickar ut via VGA.... Köra pixelmappat via HDMI fungerar ej, då får man istället köra 1280x720p. För spec se sign!"
[skyhawks följdfråga i #109, "Jaha, då finns det väl bara två alternativ kvar: antingen är det grafikkortet (ATi Radeom X1300) eller VGA-kabeln (som inhandlades för 95 spänn) som krånglar till allt. Vad använder du för kabel? En dyrare?", får inget svar]
mudu Feb 26 2008, 23:54 #142 : "Många i den här tråden säger att bästa sättet att spela upp material från en PC på denna TV är via VGA. Endast VGA ger pixelmappat står det tidigare i tråden t.ex."
[det här byggde jag på vad Andy72, Robs & voorheese skrivit]

Annat relevant: Andy72 postar EDID-data:
Andy72, Jul 14 2007, 19:11 #42: "Om någon är intresserad har jag plockat ut EDID-datan från Hyundai:n när jag ändå höll på o testade på en annan tv..... Uppenbarligen VGA som gäller på denna oxå om man skall ansluta datorn på bästa sätt." [lista med EDID-data följer sen]

slutsatser:
- ingen verkar otvetydigt ha kunnat verifiera att TV:n klarar pixelmappat via VGA.
- voorheese påstår att det går, men anger aldrig att han/hon testat själv.
- Dito för Robs.
- Andy72 säger att han fått pixelmappat via VGA, men påståendet att han ställt PC:n på 1360 får mig att misstänka att han trots allt inte fått pixelmappat utan kanske bara trott det. Andy, om du läser det här, kan du precisera om du testade pixelmappningen genom att flytta webbläsarfönstret till TV:n och surfa till pixelmappat.nu ? Eller gick du mer på hur det såg ut ?
- FullHD, om du läser det här, kan du verifiera att du fått pixelmappat via HDMI ? Har du dubbelkollat med pixelmappat.nu t.ex.? I så fall, hur gjorde du? Använde du powerstrip? Vilka inställningar?

Det vore suveränt om alla kunde samarbeta och lösa pixelmappningsfrågan en gång för alla! ;) För min del är det inte hela världen om pixelmappning inte funkar, men för andra kan det vara en "dealbreaker". Det kan ju även vara viktig info för folk som står i valet och kvalet mellan att köpa en lång (= dyr) VGA- eller HDMI-kabel för att koppla ihop TV och PC.

Jag har TV:n, VGA-kabel och en PC med powerstrip installerat och är beredd att testa detta. Men jag är total nybörjare på powerstrip och förstår inte riktigt hur jag ska använda det så alla tips är väldigt välkomna!

tillägg: enligt http://pixelmapping....ide to 1366x768 kan datorns grafikkort vara en avgörande faktor:
"Can my computer output 1366x768? That depends on your graphics card. Using DVI NVidia and ATi X1x00 cards can output 1366x768. Over VGA only theATi X1x00's and some Matrox cards can do it." (citatet handlar om pixelmappning generellt och inte just för huyundai-TV:n)

Redigerat av mudu, 01 mars 2008 - 19:16.

Postad 01 mars 2008 - 19:45

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Ja, det är flummigt det där med pixelmappat... Tyvärr är ju tv:n paj nu och har varit på service över tre veckor, fick ju en ny men den startar ej så den skall skickas in igen, puhhhh..... Och med det nya moderkortet i datorn fick jag ej till pixelmappat (intel g35 och fick inte ens upp alternativet 1360x768)

Men var ju ganska säker på att jag lyckats få till det innan med vga, och även testat med den webssidan, då med upplösningen 1360x768 (dvs 3 svarta rader på varje sida). Fast nu när det var så längesedan börjar jag bli lite osäker om det verkligen var så o känner mig något förvirrad... Ingen som har Nvida kort och bara kan ställa in 1360x768 60Hz o bekräfta...

Är däremot tämligen säker på att det ej går pixelmappat 1:1 på 1366x768 och ej heller över HDMI!

Så är det någon som har kravet pixelmappat skall man nog välja någon annan tv, om man vill vara säker.... Flummigt värre o ber om ursäkt om jag lurat någon tidigare... Sedan verkar den ju uppenbarligen väldigt känslig för vilken utrustning man kopplar in om det funkar eller inte eller om den slutar funka helt! Som jag sagt tidigare, man får vad man betalar för i detta fall...

Postad 01 mars 2008 - 19:45

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Jag kan inte få pixelmappat med min bärbara, har ett inbyggt ATI Radeon 200. Får endast fram upplösningen 1360x768 via VGA.

Postad 01 mars 2008 - 19:55

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Jag kan inte få pixelmappat med min bärbara, har ett inbyggt ATI Radeon 200. Får endast fram upplösningen 1360x768 via VGA.

Ok, får du pixelmappat på den upplösningen då? dvs att du har tre svarta ränder på varje sida om bilden och pixelmappat.nu ser ut som det skall?

Postad 01 mars 2008 - 20:02

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej på er!
Jag följde nu precis instruktionen för powerstrip på http://pixelmapping....ide to 1366x768
Efter reboot får jag sen utöver 1360x768 alternativen 1366x768 och 1368x768 i XP:s vanliga bildskärmsegenskaper.
Men när jag aktiverar 1366 resp 1268 så verkar TV:n vägra och PC:n växlar till 1360 istället. Jag får inte svarta ränder på sidorna utan TV:n sträcker ut bilden och jag får svarta stråk på pixelmappat.nu .

Jag kör förresten på intern grafik. Moderkortet är ett Asus m2a-vm med grafikkretsen ati 1250. Oklart om det räknas som ett "1x00" som guiden på http://pixelmapping....ide to 1366x768 säger ska klara 1366. I den här tråden http://www.avforums....ad.php?t=641370 säger någon iaf att moderkortet ska kunna skicka 1366 utan problem.

edit:
en komplikation är att powerstrip har flera snarlika 1366-lägen: http://img177.images...9/pstripkp1.png . Jag provade med det som beskrivs som (LCD/TV). Kan det bli annorlunda med de andra tror ni?

edit2:
jag testade några lägen till utan framgång. Så snart jag drar igång powerstrip för att ändra lägena växlar TV:n till "okänt format" och TV ut funkar inte alls (förrän jag startar om datorn). Det tar därför en massa tid att testa igenom lägena så jag ger upp det projekter för ikväll. Lovar att återkomma dock. Jag hoppas precis som Andy72 att någon med ett Nvidia-kort läser tråden och hinner testa pixelmappningen.

Redigerat av mudu, 01 mars 2008 - 20:37.

Postad 01 mars 2008 - 22:17

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ok, får du pixelmappat på den upplösningen då? dvs att du har tre svarta ränder på varje sida om bilden och pixelmappat.nu ser ut som det skall?

Nej inte pixelmappat alls, den sträcker ut den upplösningen på hela panelytan.

Postad 02 mars 2008 - 19:57

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Skogga, jag försökte nyss lyssna efter det surr från högtalarna du beskriver. Lyssnar jag nära nog hörs ett visst ljud därifrån även vid mute, men det varierar inte med bildens ljusstyrka och det är inte högre än ljudet från ovansidan av tv:n, vilket i sin tur inte hörs från längre bort än ungefär en halv meter från tv:n. Så nej, min tv verkar inte ha samma ljud helt enkelt. Det eller så hör jag lite dåligt. ;)

Postad 03 mars 2008 - 11:28

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Fick hem min TV precis tillsammans med DVDn. Ska börja packa upp den och se om jag hittar min kamera för lite foto ;).

EDIT: Testat att lira Xbox 360 i 720p via komponent nu och är mycket nöjd. Känns som en helt ny maskin ;). Vilken skillnad det var på CRT och HD... Borde ha köpt en tidigare ;).

Redigerat av Unregistered1594247d, 03 mars 2008 - 14:11.

Postad 04 mars 2008 - 21:41

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag postade en fråga om pixelmappningsproblematiken i programmet powerstrips forum
http://www.entechtai...p?p=22832#22832
Vi får se om det kommer några bra svar.

Postad 05 mars 2008 - 00:09

L a s s e
  • L a s s e
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tillverkarna bakom mirai är enligt folk på andra trådar tredje störta paneltillverkare i världen av LCDs

frågan som är mer intressant klarar denna pixelmappning 1:1

Hmm... Är de på väg ned ?

Postad 05 mars 2008 - 20:19

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hm, går det på något sätt att koppla in TVn i ett 5.1 hemmabiosystem? Typ Digital audio out (coaxial/optical) ?

Redigerat av Unregistered1594247d, 05 mars 2008 - 20:23.

Postad 05 mars 2008 - 20:28

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Digitalt ljud ut från TV:n blir nog svårt, för den har väl bara analoga utgångar:
http://img407.images...8/portarnj0.png
Om du däremot spelar upp material från en PC så kan du ju skicka bilden till TV:n och digitalt ljud direkt till hemmabiosystemet, givet att din PC har digitalt ljud ut.

Postad 05 mars 2008 - 21:08

MiJo
  • MiJo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Nu har TV:n kommit. Jag är väldigt nöjd så här långt! Jag har haft CRT fram till nu så jag tycker såklart att vilken LCD-tv som helst har suverän bild i jämförelse, men det här var bättre än jag förväntat mig.

MiJo: bild på baksidan: http://img267.images...197/baksfo9.jpg

Underbart, precis vad jag ville se, massor med tack ;)

Postad 05 mars 2008 - 22:49

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Digitalt ljud ut från TV:n blir nog svårt, för den har väl bara analoga utgångar:
http://img407.images...8/portarnj0.png
Om du däremot spelar upp material från en PC så kan du ju skicka bilden till TV:n och digitalt ljud direkt till hemmabiosystemet, givet att din PC har digitalt ljud ut.

Ahh, tänkte inte på det :). Lite dum fråga och helt off topic, men var kan man köpa en lite längre kabel som man kopplar in 5.1 ifrån datorn med? En sån där med olika färger ;). Har ingen aning om vad dom heter men ni förstår säkert.

Redigerat av Unregistered1594247d, 05 mars 2008 - 22:49.

Postad 06 mars 2008 - 19:51

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hm, står och funderar lite vilken kabel jag ska satsa på när jag ska koppla ihop datorn med TVn.
Vill helst på pixelmappat om det går.

Det här är vad som finns på mitt graffekort (XFX GeForce 8600GT 540M 512MB DDR2):
1 x DVI-I (dubbel länk) - 29 pin kombinerad DVI
1 x HDTV-utgång
1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

Har kopplat in datorskärmen i VGA. Så jag antar att det är DVI jag får köra på? Då funderar jag på om jag ska välja 5 meter DVI-VGA eller DVI-HDMI? Vad borde vara bäst?
Funderar även om det är hane - hane man ska ha eller hona något? INte så haj på kablar som ni säkert förstått :).

Postad 06 mars 2008 - 20:59

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Bra fråga! Jag tror inte att det är klarlagt riktigt vad TV:n klarar via HDMI så det är svårt att ge något klart råd. Andy menade tidigare i tråden att HDMI är sämre än VGA för denna TV. Men en annan person påstod att han/hon fått pixelmappat via HDMI. Så det vore bra med lite mer oberoende tester.

Har du en kort DVI-HDMI-kabel så är ett tips att flytta TV:n till datorn och testa den, och jämföra mot VGA, innan du köper en lång och dyr kabel. Själv har jag ingen HDMI-kabel så jag kan inte testa. Har beställt en dock, så jag kan testa när den väl kommer.

Jag kör just nu med ca 8,5 m VGA-kabel (två kablar ihopsatta) från PC till TV:n utan problem. Ser ingen skillnad i bildkvalitet jämfört med när jag testade med en väldigt dyr 1,5m VGA kabel. Det är inte pixelmappat men det märks inte alls när jag ser på film.

Om du bestämmer dig för att testa lite först så skulle det vara mycket uppskattat om du kan kolla om du får pixelmappat via VGA. Jag har inte lyckats, men det kan bero på min ATI-grafik så ett test med ditt Nvidia skulle ge relevant info. Koppla datorn till TV:n via VGA, dra ett webbläsarfönster till TV:n och surfa till http://www.pixelmappat.nu/ . Ser första sidan helt jämn ut? (en pixel breda kolumner av vita resp svarta pixlar, inga återkommande bredare mörka kolumner)

Redigerat av mudu, 06 mars 2008 - 21:01.

Postad 06 mars 2008 - 21:31

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Har just nu ingen egen kabel här hemma, varken vga eller hdmi, så kan tyvärr inte testa om jag får pixelmappat. Tänkte dock precis beställa en kabel, men ville helst komma billigt undan och köpa någon 5 meterskabel för 200-300kr ifrån kabelgiganten. Ska mest se film på TVn och vet inte hur viktigt pixelmappat är då (första gången jag kopplar datorn till tvn).

Men skulle gärna testa, men som sagt ingen kabel i dagsläget tyvärr.

Redigerat av Unregistered1594247d, 06 mars 2008 - 21:54.

Postad 06 mars 2008 - 22:06

Devoid
  • Devoid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Bra fråga! Jag tror inte att det är klarlagt riktigt vad TV:n klarar via HDMI så det är svårt att ge något klart råd. Andy menade tidigare i tråden att HDMI är sämre än VGA för denna TV. Men en annan person påstod att han/hon fått pixelmappat via HDMI. Så det vore bra med lite mer oberoende tester.

Har du en kort DVI-HDMI-kabel så är ett tips att flytta TV:n till datorn och testa den, och jämföra mot VGA, innan du köper en lång och dyr kabel. Själv har jag ingen HDMI-kabel så jag kan inte testa. Har beställt en dock, så jag kan testa när den väl kommer.

Jag kör just nu med ca 8,5 m VGA-kabel (två kablar ihopsatta) från PC till TV:n utan problem. Ser ingen skillnad i bildkvalitet jämfört med när jag testade med en väldigt dyr 1,5m VGA kabel. Det är inte pixelmappat men det märks inte alls när jag ser på film.

Om du bestämmer dig för att testa lite först så skulle det vara mycket uppskattat om du kan kolla om du får pixelmappat via VGA. Jag har inte lyckats, men det kan bero på min ATI-grafik så ett test med ditt Nvidia skulle ge relevant info. Koppla datorn till TV:n via VGA, dra ett webbläsarfönster till TV:n och surfa till http://www.pixelmappat.nu/ . Ser första sidan helt jämn ut? (en pixel breda kolumner av vita resp svarta pixlar, inga återkommande bredare mörka kolumner)

Enligt posten så kommer de köra hem mitt ex imorgon eftermiddag, med kommer även en VGA-kabel.
Jag har ett NVIDIA 8800GTS så jag kanske kan testa om inte annat. Kabeln är väl inte den bästa direkt (10m 250:-) men jag hoppas på bärre bild än med SVHS på en säkert 15 år gammal 28"are...

Postad 07 mars 2008 - 17:20

Devoid
  • Devoid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Fått hem tvn nu och kopplat in den till datorn. Inget funkar dock som det skall verkar det som :D
Får inte ens till rätt upplösning osv. Om jag fixar till 1366*768 och skickar ut det så verkar bilden bli fel, skrivbordets bakgrund är flyttad åt vänster tex, flyttar jag sen den rätt så kommer istället Firefox för långt åt höger...
Har mao stora problem med att få bilden centrerad, det var väl 1366 man skulle mata den med?

*Edit* Trots att datorn visar att den skickar ut 1366 så när jag växlar till PC-läge på tvn så står det 1360 där...

Redigerat av Devoid, 07 mars 2008 - 18:41.

Postad 08 mars 2008 - 01:45

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Låter inge bra det :/. Provat med DVD eller liknande eller bara från datorn?
Ska nog ta och beställa mig en DVI-HDMI nu på måndag för att prova.

Postad 08 mars 2008 - 11:39

Devoid
  • Devoid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Låter inge bra det :/. Provat med DVD eller liknande eller bara från datorn?
Ska nog ta och beställa mig en DVI-HDMI nu på måndag för att prova.

Märkte igår att Komplett listar 1366*768 men bruksanvisningen säger att den klarar 1360*768 max.
Så får väl testa vidare lite mer idag.
HAr tyvärr ingen DVDspelare så inte testat med det.

Postad 09 mars 2008 - 11:23

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Devoid, var i din manual står det max 1360? Jag har bara pdf-versionen av manualen (pappersversionen ligger i en kartong långt ner i källaren) och där står 1366. Skärmdump: http://img527.images...830/1366ft4.png

edit: Din beskrivning av problemet låter snarlik den jag har. Fast när jag försöker sända 1366 från datorn så blir det 1360 både på TV:n och i datorn. Den tvingar sig till det läget s.a.s.

Redigerat av mudu, 09 mars 2008 - 11:29.

Postad 09 mars 2008 - 11:28

Devoid
  • Devoid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Devoid, var i din manual står det max 1360? Jag har bara pdf-versionen av manualen (pappersversionen ligger i en kartong långt ner i källaren) och där står 1366. Skärmdump: http://img527.images...830/1366ft4.png

På sidan 64 Svenska finns det 13 typiska visningslägen. Jag citerar "Skärmen har en maximal bildupplösning på 1360*768 frekvensgrad 56-75 Hz" och nedanför detta så finns det 13 olika visningslägen uppradade där 1360*768 vid 60Hz är den sista.

Någon som vill dela med sig av sina inställningar? Kör ni clonad, dualview, vilken upplösning osv?

*Edit* Är det någon som verkligen fått den att köra i 1366*768 eller?

Redigerat av Devoid, 09 mars 2008 - 11:30.

Postad 09 mars 2008 - 17:09

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Devoid, nej ingen har tydligt bekräftat att de fått 1366 att funka. Ingen har heller tydligt bekräftat att de fått 1360 pixelmappat dvs. med tre pixlar svart på höger och vänster sida på TV-panelen. De flesta verkar få precis det resultat jag (och du) beskrivit: när man försöker sätta 1366 i datorn tvingas det om till 1360, vilket TV:n sedan sträcker ut till att täcka hela panelen (dvs. inte pixelmappat).
Se min sammanställning här. https://www.minhembi...s...t&p=1810855

Jag har använt den pdf-manual som finns postad här: http://www.inwarehou...HLT-32V2swe.pdf
Den måste vara äldre än den pappersmanual som kommer med TV:n. Bäst jag rotar fram pappersversionen då.

Postad 09 mars 2008 - 17:23

qonos
  • qonos
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Devoid, nej ingen har tydligt bekräftat att de fått 1366 att funka. Ingen har heller tydligt bekräftat att de fått 1360 pixelmappat dvs. med tre pixlar svart på höger och vänster sida på TV-panelen. De flesta verkar få precis det resultat jag (och du) beskrivit: när man försöker sätta 1366 i datorn tvingas det om till 1360, vilket TV:n sedan sträcker ut till att täcka hela panelen (dvs. inte pixelmappat).

Jag har använt den pdf-manual som finns postad här: http://www.inwarehou...HLT-32V2swe.pdf
Den måste vara äldre än den pappersmanual som kommer med TV:n. Bäst jag rotar fram pappersversionen då.

Min TV är för tillfället inne på service men jag vill minnas att jag fick till pixelmappat genom att ändra inställningen på antingen "dot clock" eller "phase" i PC-menyn i TVn. Då körde jag på 1360x768 och fick svarta kanter på sidorna, har även för mig att jag surfade in på pixelmappat.nu och att det såg bra ut.

EDIT: Glömde säga att jag körde VGA

Redigerat av qonos, 09 mars 2008 - 17:30.

Postad 09 mars 2008 - 19:24

Devoid
  • Devoid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt hur http://pixelmappat.nu/ skall se ut på tvn, men genom att pilla runt med inställningarna på tvn så har jag fått det till att bli ganska så skarpa streckmed endast ett "minimalt fält som rör sig" hur man nu skall beskriva det, som ett brus men man måste kolla ganska nog för att märka det. På datorn så är ju sidan som ett honeycomb mönster men på tvn så blir det raka streck.
Dock så är det en bit till vänster på tex min webläsare som försvinner utanför bild, detta trots att jag flyttat den så långt åt höger som möjligt. Får väl se om någon mer kunnig kommer på rätt inställningaer för dator/tv.

Min TV är för tillfället inne på service men jag vill minnas att jag fick till pixelmappat genom att ändra inställningen på antingen "dot clock" eller "phase" i PC-menyn i TVn. Då körde jag på 1360x768 och fick svarta kanter på sidorna, har även för mig att jag surfade in på pixelmappat.nu och att det såg bra ut.

EDIT: Glömde säga att jag körde VGA

Förstod inte riktigt vad du menade med dot clock & phase tills jag märkte att du kör engelska och jag svenska i menysystemet :)

Postad 10 mars 2008 - 02:11

Unregistered3f08ae36
  • Unregistered3f08ae36
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Finns det någon som vet ifall den klarar av någon av dessa funktioner:

PIP, PAP eller PAT ??

picture in picture
picture and picture
picture and text-tv

Redigerat av Unregistered3f08ae36, 10 mars 2008 - 23:06.

Postad 10 mars 2008 - 14:00

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
qonos, tack! ;) Jag pillade på just de inställningarna tidigare men tyckte aldrig att jag riktigt fick pixelmappat ändå. Efter din postning testade jag precis igen. Jag måste ha haft för bråttom tidigare för det verkar bli pixelmappat nu med nedanstående inställningarna (via VGA). Den horizontella inställningen löser även Devoids problem med att lite av vänsterkanten av datorbilden inte syns på TV:n. Pixelmappat.nu ser därefter ut som det ska på min TV. Jag har en liten svart kant på varje sida av skärmen, precis som det ska vara eftersom datorn skickar ut 1360 pixlar och skärmen är native 1366 pixlar bred.

h position +7
dot clock -31
phase 30
(för den som kör svenska menyer så heter de något annat, borde vara lätt att hitta)

Enda nackdelen med de inställningarna är att om man tittar mycket nära på text på till exempel en hemsida så hoppar texten till då och då, mycket lite men ändå synbart på väldigt nära håll. Det märks inte vid filmtittande eller en bit ifrån. Men om någon planerar att använda TV:n en del som extra datorskärm för omfattande ordbehandling eller liknande så är den saken värd att kolla upp närmre. Kanske kan det bero på min långa VGA-kabel förresten? Ni andra med VGA-uppkoppling kan väl testa inställningarna ovan och rapportera här hur det blir.

Redigerat av mudu, 10 mars 2008 - 14:03.

Postad 10 mars 2008 - 21:57

Devoid
  • Devoid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kör ni dualview eller vad kör ni för inställningar, min webläsare tex är längst till höger på Tvn men det är en bit på vänster sida av tvn som är outnyttjad så det försvinner en bit av fönstret i helskärmsläge.

Postad 11 mars 2008 - 09:24

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Devoid, Jag kör "extended desktop" (utökat skrivbord), 1360x768 över VGA med en grafikkrets från ATI. Ger som sagt pixelmappat om TV:n ställs in på: h position +7 , dot clock -31 , phase 30 .

hifi8, TV:n klarar PAT (tv-bild vänsterhalvan, text-tv högerhalvan). Jag tror inte den klarar de andra två.

Postad 11 mars 2008 - 21:46

Unregistered3f08ae36
  • Unregistered3f08ae36
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tack för svaret, jag kan dock inte hitta det i manualen.
Däremot så står det följande:

Frysbild:
Du kan frysa bilden i rutan med OK-knappen.
I PIP och PAP lägen; bara huvudbilden kan
frysas.

Men det är det enda det står om PIP och PAP.
Det är väldigt konstig. Är det någon som vet ifall PIP eller PAP fungerar?

Postad 12 mars 2008 - 02:13

mudu
  • mudu
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Vilken manual har du? Den på Inwarehouse verkar inaktuell. Jag har pappersversionen i källaren och kan inte jämföra exakt nu, men att de skiljer sig verkar klarlagt tidigare i tråden.

Jag har testat alla funktioner på fjärrkontrollen (och kollat i alla menyer) utan att få PIP eller PAP. PAT använder jag dagligen.

Postad 12 mars 2008 - 04:01

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Devoid, Jag kör "extended desktop" (utökat skrivbord), 1360x768 över VGA med en grafikkrets från ATI. Ger som sagt pixelmappat om TV:n ställs in på: h position +7 , dot clock -31 , phase 30 .

hifi8, TV:n klarar PAT (tv-bild vänsterhalvan, text-tv högerhalvan). Jag tror inte den klarar de andra två.

Påverkar det bilden när man t.e.x ser DVD film eller TV/spelar? Eller är det inställningar som bara påverkar PC-ingången? Tänkte om man måste hålla på att ändra varje gång man ska se vanlig tv.

Har beställt en egen DVI-VGA-kabel nu som borde komma innan helgen hoppas jag. Är sugen på att testa koppla ihop. Måste ju bli bättre bild än på datorskärmen i alla fall :(.

Redigerat av Unregistered1594247d, 12 mars 2008 - 06:35.

Postad 12 mars 2008 - 10:20

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Påverkar det bilden när man t.e.x ser DVD film eller TV/spelar? Eller är det inställningar som bara påverkar PC-ingången? Tänkte om man måste hålla på att ändra varje gång man ska se vanlig tv.

Har beställt en egen DVI-VGA-kabel nu som borde komma innan helgen hoppas jag. Är sugen på att testa koppla ihop. Måste ju bli bättre bild än på datorskärmen i alla fall :(.

Inställningarna du gör i TVn för PC-ingången påverkar ingen annan ingång.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.