Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny plasma - LG 42PC55

421 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 April 2007 - 19:30

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
var på expert stormaknad idag och kollade på lg 42pc51 och panasonics pv60 (eller om det var px).
Dom två hängde bredvid varandra och spelade samma material, 720p-trailers gneom vga.

Det som slog mig var hur otroligt mjuk lgn var i bilden, för mjuk. detaljer försvann i och med den suddiga bilden. ja suddiga säger jag, jämförde man med pv60 som hängde bredvid så var den både ljusstarkare och dessutom grymt mycket skarpare i bilden (lite för skarp nästan, men hittade ingen fjärrkontroll så jag kunde inte ändra inställningarna på den)och detaljer som man knappt anade i bilden hos lg kom fram otroligt tydligt, dock var det ett blåstick i bilden hos pv60. Men det borde gå att konfigurera bort.

pillade lite i menyn på lgn för att se om jag kunde göra nåt åt det. men varken de förinställda lägena eller något av användarlägena kunde fixa det. sen verkar det som om vga-bilden är begränsad i bildinställningarna till kontrast och ett val till (vilket inte var skärpa)...

Detta gjorde mig väldigt osäker på om jag vågar köpa en 50pc51. Kanske ger bättre bild att ta en panasonic, iaf på vga ingången ) vilket jag antagligen ska koppla 360n genom (men aknske kör gneom komponent där också, beror på vilket som ser bäst ut).
Det som fortfarande talar för lgn är designen och det faktumet att den kan ta emot precis alla bildformat inklusive 1080p24

desicions decisions...

Postad 25 April 2007 - 03:00

Yttrasil
  • Yttrasil
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Kan bara svara på tidigare fakta från 50 tums PC1R modellen och säga att VGA inte är att föredra och gör inte bilden eller Tvn rättvisa, oskarp är rätt ord för VGA. Det du får ut av HDMI från datorn är däremot knivskap på tidigare modell.

Postad 25 April 2007 - 07:42

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Var innne på Elgiganten och försäljaren sa att detta skulle vara LG:s sista plasma generation ?
Någon som kan bekräfta eller dementera?

PS han sa också att detta skulle vara en riktig värsitng modellserie som skulle ha ALLT eftersom det just var den sista modellserien från LG på plasmaserien.
Jag såg rakt igenom honom och kännde igen säljsnack när jag hör det.
Det verkar inte vara så står skillnad från PC1R men dock en skillnad som kanske kan motivera några kr högre pris ??

<{POST_SNAPBACK}>

Den siste idioten är inte född, som min sambo brukar säga......varför skulle dom sluta med plasma som uppenbarligen säljer bra? PC55 är väl ingen värsting heller utan en helt vanlig Svensson-plasma, LG har ju tom fimpat PiP! Borde vara skottpengar på såna säljare :blink:

Postad 25 April 2007 - 15:20

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Var inne på OnOff i Kista Galleria på lunchen i dag och kollade på 42PC55.
Med DVD matad via RGB-Scart tyckte jag att den uppvisade lite bandningar och det fanns liksom en bildbehandlad hinna som inte riktigt hängde med i rörelser (lite av gammaldags LCD-karaktär). Stod där och var besviken på LG:n och började så smått räkna bort den som ett möjligt inköpsalternativ.
Men sedan fick jag tag på en servicevänlig säljare där och fick låna fjärrkontrollen. Slog av bildbehandling, stängde av det dynamiska läget, valde varm istället för kall färgtemperatur.
Tjo! Nu vart det mycket bättre och denna tv är åter med i matchen om vem som ska få min skatteåterbäring :blink:

Postad 25 April 2007 - 15:48

kodbert
  • kodbert
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag var på Expert och kikade på 50PC51 idag.
Kunde inte heller jag hittade några inställningar för 100hz eller TruMotion.

Försökte med 1080i, 720p och 576p.
Ingen "motion smoothing" överhuvudtaget.

Tänkte ge en minirecension av bildkvaliteten som jag upplevde den.

Givetvis får man ju väga in att den är tunnare, lättare,
har mindre reflexer, accepterar 24p osv.

PLUS

*Jämfört med 50PC1 klart bättre svärta.

MINUS

*Fruktansvärt dålig deinterlacing i 1080i. Såg nästan ut som
min gamla 60hz CRT-TV, dvs INGEN deinterlacing.

*Såg fler kompressionsartefakter jämfört med
en Samsung plasma (vet ej modell) som stod bredvid.
Iofs antagligen för att jag slog av all bildförbättring på PC51:an
och att kanalen var Discovery HD. Skit in skit ut.

*Såg dithering! (WTF!!?)

*Hittade ingen inställning för skärpa alls.

*Vit textscroll mot svart bakgrund: Aningens lilla antydan till eftersläp! (WTF!!?)

Och jag som hoppades få se min blivande nya TV :blink:

EDIT Stängde också av all slags dynamik i bilden.

Redigerat av kodbert, 25 April 2007 - 15:51.

Postad 25 April 2007 - 15:54

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0

Jag var på Expert och kikade på 50PC51 idag.
Kunde inte heller jag hittade några inställningar för 100hz eller TruMotion.

Försökte med 1080i, 720p och 576p.
Ingen "motion smoothing" överhuvudtaget.

Tänkte ge en minirecension av bildkvaliteten som jag upplevde den.

Givetvis får man ju väga in att den är tunnare, lättare,
har mindre reflexer, accepterar 24p osv.

PLUS

*Jämfört med 50PC1 klart bättre svärta.

MINUS

*Fruktansvärt dålig deinterlacing i 1080i. Såg nästan ut som
min gamla 60hz CRT-TV, dvs INGEN deinterlacing.

*Såg fler kompressionsartefakter jämfört med
en Samsung plasma (vet ej modell) som stod bredvid.
Iofs antagligen för att jag slog av all bildförbättring på PC51:an
och att kanalen var Discovery HD. Skit in skit ut.

*Såg dithering! (WTF!!?)

*Hittade ingen inställning för skärpa alls.

*Vit textscroll mot svart bakgrund: Aningens lilla antydan till eftersläp! (WTF!!?)

Och jag som hoppades få se min blivande nya TV  :blink:

EDIT Stängde också av all slags dynamik i bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Ajdå, verkar inte så bra om det är som du beskriver. Ska fara och ta mig en nogrannare titt själv snart..

Postad 26 April 2007 - 07:30

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Verkar ju skumt om det inte finns inställning för skärpa. Dom kanske kallar det något annat?

Postad 26 April 2007 - 08:59

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
<_< Har haft min pc51 50' i ett par dagar nu o det är klart det finns inställning för skärpa. Alla möjliga inställningsmöjligheter finns utom då inställning för Tru motion som de kallar det eller 100hz - verkar som ingen vet hur det ligger till med det??? Enligt prylportalen så ligger det ju på automatik.
Jag är mkt nöjd ändå med bilden men har inte hunnit kika så mkt än på dvd mm - kör en mediaspelare Dueple 350 via dvd-hdmi o bilden är kanon. Jag är ju iofs novis på detta men har inget o klaga på än...

Postad 26 April 2007 - 11:01

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
skäpreinställning genom vga finns ej. där finns det ytterst lite att pilla med i inställningarna. kosntigt nog...

Postad 26 April 2007 - 11:32

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag är nästan helt säker på att PC51/55 kommer få samma problem och styrkor som PC1-serien fast med finare design och utan PiP...

<{POST_SNAPBACK}>

Är ju en helt ny panel i den, klart att den är bättre. precis som att dom som äger PV60 säger att den har lika bra blid som PX70... förmodligen inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser heller ingen enorm skillnad på PX70 och PV60 om jag skall vara ärlig.

Vad gäller PC1/PC51 så är det ju uppenbart att panelernas brister i form av surr på vissa modeller är kvar, tyvärr. Men det beror på frontglaset, det finns inget ljudisolerande lager som blockerar ljud.
Nu låter i princip min ingenting som sagt, men alla plasmor surrar, och det surret hörs något tydligare på en lg framifrån.

Att den har finare design och saknar PiP förstår jag inte hur du kan dementera / kalla mig partisk för.
Designen är ju en positiv kritik och PiP är som du säkert vet borta!

Svärtan är bättre, men den verkar istället ha fått andra problem.

Postad 26 April 2007 - 18:19

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Jag är nästan helt säker på att PC51/55 kommer få samma problem och styrkor som PC1-serien fast med finare design och utan PiP...

<{POST_SNAPBACK}>

Är ju en helt ny panel i den, klart att den är bättre. precis som att dom som äger PV60 säger att den har lika bra blid som PX70... förmodligen inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser heller ingen enorm skillnad på PX70 och PV60 om jag skall vara ärlig.

Vad gäller PC1/PC51 så är det ju uppenbart att panelernas brister i form av surr på vissa modeller är kvar, tyvärr. Men det beror på frontglaset, det finns inget ljudisolerande lager som blockerar ljud.
Nu låter i princip min ingenting som sagt, men alla plasmor surrar, och det surret hörs något tydligare på en lg framifrån.

Att den har finare design och saknar PiP förstår jag inte hur du kan dementera / kalla mig partisk för.
Designen är ju en positiv kritik och PiP är som du säkert vet borta!

Svärtan är bättre, men den verkar istället ha fått andra problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår inte hur man kan komma på en sån ide att ta bort PiP som är så användbar, för mig är det superviktigt att ha PiP för om man ser ett program och sedan väntar på sporten eller nyheterna eller textv i det andra fönstret.Sen gillar jag inte dom nya helsvarta modellerna,synd att dom inte hade fler färgval som i silver som typ PC1RR eftersom många hemmabiosystem fortfarande finns i silver som kan matcha helheten. ;)

Postad 26 April 2007 - 18:20

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
När jag kopplar datorn till TVn via VGA så blir den nästan som 8-bit färger i mörka scener. När det är ljusa scener så blir det bra bild, någon som vet vad detta beror på? Har nvidia grafikkort. Det fungerade bra till min förra plasma LG pm1ma.

Postad 27 April 2007 - 10:49

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Inlägg #57

Wannabe

Grupp: Members
Registrerad: 13-November 06
Medlemsnummer: 62.479

Saknar bilder i Galleriet
Saknar DVD-filmer i sin Samling
Inga annonser i Marknaden

Varna: (0%)

Äntligen en plasma som ger en helt suverän bild. Har studerat plasma under en längre tid. Har varit med på en del andra trådar här på nätet. I butik så har jag spenderar många många timmar genom att gå igenom hela menyerna på många modeller.

Min far har en lg pc1r,en god vän har köpt panasonix px70,min syster har en pioneer. Måste bara säga att q97 var helt överlägsen dom andra apparaterna. Då har jag spenderar många timmar med mycket pillande på panasonicen samt lg.

Movie plus gör verkligen sitt jobb bra här,då alla andra apparater hackade som en gammal opel så flöt bara q97 på utan ett enda hack,filmen som visades på onoff var pirates of carabean.Vilket otroligt härligt flyt vid snabba rörelser.

Panasonic,lg, sony ,pioneer klarar inte av att hantera snabba rörelser då dom ej har någon funktion för det,medans q97 bara flyter på utan som helst några hack(movie plus ett måste)

Visst finns det nackdelar även med movie plus men det kan man ta när man för det mesta fåe en mycket behaglig bild med härliga färger,samt mycket bra svärta,samt bra kontrast.

Men det viktigaste av allt inga hack vid snabba rörelser(MOVIE PLUS)Tack samsung det blir ett köp inom en månad ÄNTLIGEN.

Postad 27 April 2007 - 10:51

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
stefans Igår, 19:05 Inlägg #69

Forumräv

Grupp: Members
Registrerad: 9-December 02
Från: Sundsvall
Medlemsnummer: 6.512

Har 3 bilder i Galleriet
12 DVD-filmer i sin Samling
Inga annonser i Marknaden

Även jag var och tittade på denna på On-Off i dag (fast i Sundsvall)
Åkte dit fast besluten att köpa en Panna PV70, åkte därifrån utan......inställd på att köpa en PS42Q97 i morgon istället (måste bara läsa på om det fanns några kända problem först).

Såg bl. a. på The fast and the Fourious- Tokyo drift på dvd via scart (interlaced då tror jag) och medans dom andra skärmarna runtomkring var lite ryckiga i panoreringar etc. så flöt denna på mjukt och gav ett lugnare och skarpare intryck.
(Sammyn stod sida vid sida med Panna PV70, LG PC55 och Pio 4270XD)
Skillnaden var uppenbar redan på den svepande Universal loggan i början av filmen.

Antar att det är bättre deinterlacing som är orsaken till det bättre flytet i bilden?

Testade runt lite i bild inställningarna och gillade det jag såg skarpt (om man undviker dynamiskt då som vanligt).
Även om Pannan ser mindre och smidigare ut (stort plus hos mig) och kanske även hade lite naturligare färger i de olika grundinställningarna så var det svårt att missa den fina bilden på Samsungen som dessutom har MASSOR med inställningsmöjligheter (vitbalans, gamma etc) till skillnad ifrån PV70.

Ska fundera på det tills i morgon men Samsungen känns hetast.

--------------------

[HD DVD] --I-------- [Blu-ray]
[SD DVD] ---------I- [HD]

Postad 27 April 2007 - 11:11

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Samsungen är helt överlägsen lg. Tro mig jag har nu i många många timmar studerat olika modeller samt alla tänkbara innställningar.

Samsungen är den enda plasman som kan ge en helt vibrationsfri bild vid snabba rörelser inte ett enda hack vid panoreringar.Movie plus heter den funktionen och den jobbar mycket bättre än lg 100 herts på (lg lb2 lcd true motion).

Har man bara sett den här samsungen q96 så kan jag lova att många av er som ej har bestämt sig kommer att skrika av ren lycka. förutom movie plus så ger den en mycket bra svärta samt mycket bra färger och kontrast.
Kontrasten var endast på 50 procent i butiken men den gav en mycket mycket bra bild ändå trots att det var ljust i butiken

Alla som ej har bestämt sig för köp ännu,åk och kolla in den här underbara plasman först innan ni bestämmer er.Personligen så tyckte jag att den var bättre än pioneers nya modell som jag har studerat väldigt noga under ett par besök nu på tele hå.Jag tror trots allt att det är movie plus på samsungen som gör att man tycker att bilden blir så enormt bra.Pioneer ,samt lgpc55,panasonic px70 hackade något otroligt mycket vid snabba rörelser men inte samsungen som bara svepte på utan ett enda hack vid panoreringar,samt snabba rörelser.Men det gör alla andra modeller då dom ej har den här funktionen.

Postad 27 April 2007 - 11:47

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Q97 SKALL DET VARA EJ Q96 OBS MYCKET VIKTIGT

Postad 27 April 2007 - 16:50

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Q97 SKALL DET VARA  EJ Q96 OBS MYCKET VIKTIGT

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl samma TV med olika namn? eller har jag missat nåt?

Postad 27 April 2007 - 20:26

tehjim
  • tehjim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu har man precis fått sin nya LG 50PC51. Jag är hittils ganska nöjd, enda jag har att gnälla på var nåt störande flimmer när jag körde ut 1080p från mitt PS3. När jag manuellt valde 720p så försvann det dock.

Det finns några bilder i mitt galleri för de intresserade. :)

Postad 28 April 2007 - 00:56

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Någon som har testat att kolla på film via datorn med VGA - VGA?

Postad 28 April 2007 - 09:58

erikviking
  • erikviking
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
LG 42PC51 har inte den funktionen att man kan kolla på 2 kanaler samtidigt va? Bild i bild, eller vad det nu kallas...? :)

Postad 28 April 2007 - 11:04

Elmato
  • Elmato
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

På dustin står det hdmi 1.3.. Någon som vet om det stämmer?
Fast det kanske inte har så stor betydelse på en lågupplöst plasma...

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som vet hur det ligger till med hdmi 1.3 på denna modell?

Postad 28 April 2007 - 12:35

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

LG 42PC51 har inte den funktionen att man kan kolla på 2 kanaler samtidigt va? Bild i bild, eller vad det nu kallas...? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Om du läst tråden ordentligt så hade du inte kunnat undgå svaret på den frågan.....

Postad 28 April 2007 - 12:57

erikviking
  • erikviking
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om du läst tråden ordentligt så hade du inte kunnat undgå svaret på den frågan.....

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ett utförligt svar... :ph34r:

Postad 30 April 2007 - 17:06

Unregisteredde259efe
  • Unregisteredde259efe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tja!

Ny medlem här, men läst här sedan årsskiftet. ;)

Jag hämtade igår min LG50PC51 från netsuperstore. Jepp netsuperstore. Jag chansade, men betalde inte i förskott utan vid leverans. Så mindre risk tog jag. Efter allt man läst på prisjakt så verkar ingen nöjd med affären.

Jag har hämtat min tv, betalt lite drygt 16 500 inkl frakt. Allt funkar som det ska. Jag hade dock uppskattat att slippa hämta tvn på plats och betalat via postförskott. Men jag kommer undan med drygt 2000 lägre än via konkurrerande leverantörer. Bor man i STHLM med omnejd så kan jag väl åtminstonde rekommendera dem. Det tog mig 10 dagar för leverans, men till ett riktigt bra pris. Hade jag fått rösta (men inte varit medlem en månad än) så hade jag åtminstonde gett dem 7 i betyg. Mest priset, men det vär VÄLDIGT hjälpsamma i butiken, tvärtemot vad man kan läsa i recensionerna av dem.

Än så länge är jag nöjd. Dock har jag väldigt känsliga öron, och upplever ett högfrekvent surr. Det är absolut INTE högt, men stänger man av djudet hör man det utan problem på 3 meters håll, om man inte har skador på örat eller är pensionsfärdig.

Bilden är helt ok, men jag rekommenerar att stänga att XD-engine. Den funkar i alla fall inte bra för mig. Färgerna växlar hela tiden från mina DVD och TV källor.

Nu har jag bara vanlig DVD (med HDMI) och analog TV. Jag har beställt COMHEM digitalpaket och hoppas kunna få markant bättre kvalitet.

För husfridens skulle hoppas jag att COMHEM leverarar boxen innan eurovisionssslagerfestivalen då SVT HD sänder den. Var ju tvungen att motivera köpet :P

Men efter drygt 20 timmar (och 20 timmar tittande) så är jag rätt nöjd!

Morgondagen går ut på att fixa iordning datorn -> TVn! Nu blir det MER bira och vin!

Postad 30 April 2007 - 17:40

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Tja!

Ny medlem här, men läst här sedan årsskiftet.  ;)

Jag hämtade igår min LG50PC51 från netsuperstore. Jepp netsuperstore. Jag chansade, men betalde inte i förskott utan vid leverans. Så mindre risk tog jag. Efter allt man läst på prisjakt så verkar ingen nöjd med affären.

Jag har hämtat min tv, betalt lite drygt 16 500 inkl frakt. Allt funkar som det ska. Jag hade dock uppskattat att slippa hämta tvn på plats och betalat via postförskott. Men jag kommer undan med drygt 2000 lägre än via konkurrerande leverantörer. Bor man i STHLM med omnejd så kan jag väl åtminstonde rekommendera dem. Det tog mig 10 dagar för leverans, men till ett riktigt bra pris. Hade jag fått rösta (men inte varit medlem en månad än) så hade jag åtminstonde gett dem 7 i betyg. Mest priset, men det vär VÄLDIGT hjälpsamma i butiken, tvärtemot vad man kan läsa i recensionerna av dem.

Än så länge är jag nöjd. Dock har jag väldigt känsliga öron, och upplever ett högfrekvent surr. Det är absolut INTE högt, men stänger man av djudet hör man det utan problem på 3 meters håll, om man inte har skador på örat eller är pensionsfärdig.

Bilden är helt ok, men jag rekommenerar att stänga att XD-engine. Den funkar i alla fall inte bra för mig. Färgerna växlar hela tiden från mina DVD och TV källor.

Nu har jag bara vanlig DVD (med HDMI) och analog TV. Jag har beställt COMHEM digitalpaket och hoppas kunna få markant bättre kvalitet.

För husfridens skulle hoppas jag att COMHEM leverarar boxen innan eurovisionssslagerfestivalen då SVT HD sänder den. Var ju tvungen att motivera köpet  :P

Men efter drygt 20 timmar (och 20 timmar tittande) så är jag rätt nöjd!

Morgondagen går ut på att fixa iordning datorn -> TVn! Nu blir det MER bira och vin!

<{POST_SNAPBACK}>

Ska du koppla datorn med VGA kabel? Blir sjukt dålig bild för mig då. Skriv gärna hur bilden blir för dig.

Postad 01 May 2007 - 10:35

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
har nu haft min pc51 50' i en vecka o är rätt så nöjd. Bilden är mkt bra. Har bl a kikat på BBC Planet earth i 720p men där var det något som störde mig o det var i början av 1a avsnittet när det dyker upp massor med vita fåglar på skärmen - då hackade det rejält...om det beror skärmen eller materialet vet jag inte? Men det var bara just där som hacket kom...övrigt är det kanon. Även ishockey VM via comhems digitalbox är riktigt bra - inga hack.
Har inte testat med någon spelkonsol än för jag äger ingen just nu - har någon kört 360 eller ps3 på denna LG?

Redigerat av whitepointer, 01 May 2007 - 10:36.

Postad 02 May 2007 - 03:58

castrobal
  • castrobal
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
För dom som är nyfikna så stödjer lg:s plasma hdmi med den senaste versionen 1.3 . samsung Q97 södjer ENDAST version 1,2. Vet inte hur det är med PX70, kanske nån som vet det???

Klippt frän LG hemsida
HDMI/HDCP Input 2 (v1,3) (480i/p 576i/p 720p 1080i/p) 1x PC Mode, 1xVideo mode (60p/50p/30p/24p) .

Och varför man ska satsa på en plasma med hdmi v. 1,3
Klipp från Toms hardware

Det högre bandbreddsstödet i HDMI 1.3 ska tillgodose kommande tekniker som HD-DVD och Blu-ray kommer att utnyttja. Detta omfattar en högre färgdjupsstandard för video som kallas deep color, som kan visa upp till 69 miljarder färger (30-36 bitars färgdjup). HDMI 1.2 kunde endast visa 16,7 miljoner färger (24 bitars färgdjup). Dessutom kommer HDMI 1.3 att ackommodera nästa generations ljudformat för hemmabio, Dolby TrueHD och DTS HD Master Audio, som använder upp till 8 kanaler av 24 bitars, 96 kHz förlustfritt ljud vid upp till 18 Mbps. Alla receivers som inte följer version 1.3 kommer att mata ut de äldre DTS- och Dolby Digital-formaten.

Slutsats
Detta är en intressant tid för alla oss hemmabioentusiaster. Det råder ett krig inom formatet 1080p mellan HD-DVD och Blu-Ray, och stor förvirring angående ett nytt A/V-kabelformat i HDMI. Dessutom fortsätter HDMI att uppdateras med lanseringar av nya versioner.
Med lanseringen av HDMI 1.3 finns det många faktorer att överväga om man ska köpa ny A/V-utrustning. HDMI-receivers har inte funnits på marknaden speciellt länge och har redan förändrats dramatiskt när det gäller funktioner. HDMI 1.3 är en stor uppgradering från 1.2, så det är värt att vänta och bara köpa komponenter som stödjer denna standard – speciellt eftersom både HD-DVD och Blu-Ray kommer att utnyttja de nya funktionerna. HDMI 1.3-receivers kommer dock kanske inte att släppas förrän till sommaren, och vem vet vad de kommer att kosta.

Postad 02 May 2007 - 08:14

Unregisteredaccdec33
  • Unregisteredaccdec33
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Har precis fått min 50" och visst hör man surret från tv:n, om man inte drar på ljudet. Provade att koppla in datorn via VGA och det gick utan några som helst problem. Klockren bild.

En fråga bara, hur stänger man av XD-engine på tv:n???

Postad 02 May 2007 - 13:38

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

För dom som är nyfikna så stödjer lg:s plasma hdmi med den senaste versionen 1.3 . samsung Q97 södjer ENDAST version 1,2. Vet inte hur det är med PX70, kanske nån som vet det???

Klippt frän LG hemsida
HDMI/HDCP Input 2 (v1,3) (480i/p 576i/p 720p 1080i/p) 1x PC Mode, 1xVideo mode (60p/50p/30p/24p) .

Och varför man ska satsa på en plasma med hdmi v. 1,3
Klipp från Toms hardware

Det högre bandbreddsstödet i HDMI 1.3 ska tillgodose kommande tekniker som HD-DVD och Blu-ray kommer att utnyttja. Detta omfattar en högre färgdjupsstandard för video som kallas deep color, som kan visa upp till 69 miljarder färger (30-36 bitars färgdjup). HDMI 1.2 kunde endast visa 16,7 miljoner färger (24 bitars färgdjup). Dessutom kommer HDMI 1.3 att ackommodera nästa generations ljudformat för hemmabio, Dolby TrueHD och DTS HD Master Audio, som använder upp till 8 kanaler av 24 bitars, 96 kHz förlustfritt ljud vid upp till 18 Mbps. Alla receivers som inte följer version 1.3 kommer att mata ut de äldre DTS- och Dolby Digital-formaten.

Slutsats
Detta är en intressant tid för alla oss hemmabioentusiaster. Det råder ett krig inom formatet 1080p mellan HD-DVD och Blu-Ray, och stor förvirring angående ett nytt A/V-kabelformat i HDMI. Dessutom fortsätter HDMI att uppdateras med lanseringar av nya versioner.
Med lanseringen av HDMI 1.3 finns det många faktorer att överväga om man ska köpa ny A/V-utrustning. HDMI-receivers har inte funnits på marknaden speciellt länge och har redan förändrats dramatiskt när det gäller funktioner. HDMI 1.3 är en stor uppgradering från 1.2, så det är värt att vänta och bara köpa komponenter som stödjer denna standard – speciellt eftersom både HD-DVD och Blu-Ray kommer att utnyttja de nya funktionerna. HDMI 1.3-receivers kommer dock kanske inte att släppas förrän till sommaren, och vem vet vad de kommer att kosta.

<{POST_SNAPBACK}>

Castrobal,

Var har du hittat infon att Q97an bara stödjer hdmi 1.2? Jag bläddrade i svenska manualen för Samsung Q97 och hittade ett ställe där det står HDMI 1.3 (s 50). Dock oklart om detta innebär att tvn verkligen har HDMI 1.3.

http://downloadcente...-01Swe_0309.pdf

Postad 02 May 2007 - 14:26

tehjim
  • tehjim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ska du koppla datorn med VGA kabel? Blir sjukt dålig bild för mig då. Skriv gärna hur bilden blir för dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir jättebra för mig. Jag kör Linux och har en egen modeline för att matcha TVn så bra som möjligt.

Modeline "1360x768" 84.750 1360 1432 1568 1776 768 771 776 798 -hsync +vsync

Man får även gå in i inställningarna på TVn och under Screen-> XGA Mode välja 1360x768 istället för 1366x768. Anledningen att jag hade detta var för att jag har supit bort min komponentkabel till xboxen så jag kör den via VGA, och den stödjer bara den upplösningen :ph34r:

Men från datorn blir det knivskarpt.

Postad 02 May 2007 - 14:32

tehjim
  • tehjim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

har nu haft min pc51 50' i en vecka o är rätt så nöjd. Bilden är mkt bra. Har bl a kikat på BBC Planet earth i 720p men där var det något som störde mig o det var i början av 1a avsnittet när det dyker upp massor med vita fåglar på skärmen - då hackade det rejält...om det beror skärmen eller materialet vet jag inte? Men det var bara just där som hacket kom...övrigt är det kanon. Även ishockey VM via comhems digitalbox är riktigt bra - inga hack.
Har inte testat med någon spelkonsol än för jag äger ingen just nu - har någon kört 360 eller ps3 på denna LG?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör min 360 via VGA och min PS3 via HDMI. Det funkar klockrent. Att tänka på när det gäller PS3 är att ställa in den att skicka ut antingen 1080i eller 1080p (jag kör 1080i, det blev konstigt flimmer lite då och då annars). För annars skalar PS3an ned film om man kör bluray. Och det vill man ju inte.

Jag har testat Casino Royale på bluray som jag fick hem i brevlådan som present av Sony (tack Sony). Och den ser riktigt kalas ut via HDMI från PS3an.

Kan även tillägga att Amiga CD-32 och Atari blir jättebra också (se bilder i mitt galleri). :ph34r:

Och ja, visst surrar den lite, men det är inget jag personligen stör mig så mycket på. Och kör man Xbox360 så överröstar xboxen allt surr ändå :rolleyes:

Postad 02 May 2007 - 19:47

castrobal
  • castrobal
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Angående att Sasmung Q97 stödjer bara v 1.2 via hdmi så hittade jag det på svenska Samsung sida,
Länk nedan:
http://www.samsung.c...7_serien_se.pdf

Redigerat av castrobal, 02 May 2007 - 19:48.

Postad 02 May 2007 - 22:28

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Blir jättebra för mig. Jag kör Linux och har en egen modeline för att matcha TVn så bra som möjligt.

Man får även gå in i inställningarna på TVn och under Screen-> XGA Mode välja 1360x768 istället för 1366x768. Anledningen att jag hade detta var för att jag har supit bort min komponentkabel till xboxen så jag kör den via VGA, och den stödjer bara den upplösningen :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! blev sjukt mycket bättre. Lätt o veta att man ska ha 1360 på en 1024 skärm..

Postad 03 May 2007 - 15:25

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
VGA eller S-video?
Apropå att jag har sett här att flera tycker att PC55 ger dålig bild när man kopplar in en dator via VGA-ingången.
Min bärbara dator har tyvärr ingen DVI-utgång, jag kan välja mellan VGA eller S-video. Min tanke är att, när jag väl har köpt en ny tv, koppla den bärbara datorn till tv:n för att kunna spela upp video över det trådlösa nätverket här hemma.

Hur är det med er som tycker att tv:n ger dålig bild via VGA, har ni jämfört med bild via S-video?
Jag kan tänka mig att S-video funkar sämre för att använda tv:n som datormonitor för t ex surfning. Men för att titta på video är det andra aspekter som spelar roll, kanske hanterar PC55 signalen från S-video mer "filmiskt"... mer som en tv än som en monitor...

Erfarenheter mottages tacksamt :o

Postad 03 May 2007 - 17:24

tehjim
  • tehjim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Man får även gå in i inställningarna på TVn och under Screen-> XGA Mode välja 1360x768 istället för 1366x768. Anledningen att jag hade detta var för att jag har supit bort min komponentkabel till xboxen så jag kör den via VGA, och den stödjer bara den upplösningen :o

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! blev sjukt mycket bättre. Lätt o veta att man ska ha 1360 på en 1024 skärm..

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså, sedärja. Jag har ju 50"-varianten så den är ju 1366x768 B)

Postad 03 May 2007 - 18:24

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Har en LG 42PC1R samt en Sagem 6240 som jag köpte nyligen och har precis samma fenomen som er. Har inte sett detta i något annat inlägg eller tråd.
Går väl att leva med men undrar vad det beror på. :o
Kör också RGB-scart och provade nyss med en annan kabel men ingen skillnad. Det lustiga är ju att det bara är ibland som bilden försvinner, inte alltid.
Någon som har någon idé???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har mailat till både LG och Sagem nu. Återkommer med deras svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Nice!!
Har du hört något om problemet???

Postad 04 May 2007 - 07:49

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag köpte i veckan en 42PC51.
Än så länge har jag inte något att klaga på. Surret som man talar om på forumen är naturligtvis befogat då det saknas frontglas och det är en plasma.
Om det är störande? Inte en chans på miljonen. Folk blir nog lite paranoida när dom hör att det gnälls om det och hör ljudet bättre efter att ha läst forumen :wub:
Jag är en vanlig konsument som kan det vanligaste. Ställa in bild, kolla olika källor osv.
TVn får utav mig betyug 9/10 då det enda negativa är att de förinställda bildinställningarna, på ren svenska, är helt kassa.

Jag köpte även till hemmabiopaketet T756TK.
Ursäkta, men **** vilket system! Låååångt över förväntan. Jag har en kompis som kör nån Canton varriant för samma inköpspris som en ny volvo och det låter högre, men inte bättre än LGt :D Jag har ett relativt litet vardagsrum så det satt som handen i handsken! Basen hänger med något SJUKT och man får granhuset att skaka (lite överdrift -.-) och pelarhögtalarna är klockrena!

Betyg : 9/10 en equalizer skulle ha varit inbyggd plus att "högsta volym" är relativt låg om man inte trixar med inställningarna...

Jag har 2 frågor om dessa produkter om någon skulle vilja besvara dessa så skulle jag vara tacksam!

Fråga 1: Hur stänger man av XD-Engine på TV:n? Jag har fått för mig att man inte ska ha det på när man ser på DVD film?

Fråga 2: Hur byter man mellan de förinställda ljudlägena på T756TK:et? Jag hittar bara Bypass och min far har ett liknande och där vet jag hur man byter...

Tack på förhand och för er tid att läsa min post!

Postad 04 May 2007 - 07:56

tehjim
  • tehjim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Fråga 2: Hur byter man mellan de förinställda ljudlägena på T756TK:et? Jag hittar bara Bypass och min far har ett liknande och där vet jag hur man byter...

<{POST_SNAPBACK}>

För att stänga av XD så måste du först välja nån av "User"-inställningarna under Picture Mode i menyn. Annars har du inte möjligheten att välja Manual under XD.

Så steg för steg blir det:
Gå in i menyn
Välj Picture (andra menyn ovanifrån)
Välj "Picture Mode" och sätt den på antingen "User1" eller "User2"
Gå tillbaka och välj "XD"-alternativet, du ska nu kunna välja "Manual"
Sen är det bara att ställa allt till "Off".

Hoppas det hjälper

Postad 05 May 2007 - 09:55

Unregistered444e502c
  • Unregistered444e502c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
PX70 och 42PC55 testade (indirekt jämförda) av Prylportalen;
http://prylportalen...._MKF857.dbp.asp

Postad 05 May 2007 - 10:20

Unregistered444e502c
  • Unregistered444e502c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
ledsen för inlägget ovan inte var direkt relevant i denna tråd, mitt svar var till en annan tråd.
<--"rookie" ...tillägg överflödigt...
:)

Redigerat av Unregistered444e502c, 05 May 2007 - 10:23.

Postad 05 May 2007 - 12:12

wegeN
  • wegeN
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jaha, då blev man med plasma igår.

Glad i hågen så packade jag upp den igårkväll. Tänkte koppla in den lite provisoriskt eftersom jag ska flytta inom en månad. Det som slog mig var att den såg stor ut, 50" kommer bli perfekt senare. Men jämfört med min projjduk på 96" så var den ju löjligt liten... Jaja, kikar lite på den när den står kvar i det undre emballaget och funderar hur man ska klara/kunna lyfta upp den ur det utan hjälp. Då ser jag att på det högra bakre övre hörnet, där har plåten fått sig en smäll och är bucklig... Typiskt. Så då är det bara att packa ihop allt igen och skicka tillbaka den direkt... kul...

Fick istället roa mig med att koppla in mina "nya" Infinity Kappa 600 frontar till min gamla Rotel stärkare. Väntar på en Marantz 8001 :) Kommer nästa vecka... Blev lite glad då iaf.

Postad 05 May 2007 - 15:34

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
tja alla pc51/55 ägare! Jag önskar att ni alla testar o köra BBC Planet earth 720p avsnitt 1 som jag tankade ner häromdagen. I början på del 1 när bilden zoomas ut med sjukt många vita fåglar....får ni hackande bild o ljud i just den sekvensen? Finns det något annat bra hd material man kan testa med? Svårt iofs när man inte sitter med en 360/ps3

Postad 06 May 2007 - 13:15

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

tja alla pc51/55 ägare! Jag önskar att ni alla testar o köra BBC Planet earth 720p avsnitt 1 som jag tankade ner häromdagen. I början på del 1 när bilden zoomas ut med sjukt många vita fåglar....får ni hackande bild o ljud i just den sekvensen? Finns det något annat bra hd material man kan testa med? Svårt iofs när man inte sitter med en 360/ps3

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan prova ladda ned WMV9HD filer på

http://www.microsoft...ntshowcase.aspx

Postad 06 May 2007 - 21:05

erikviking
  • erikviking
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan prova ladda ned WMV9HD filer på

http://www.microsoft...ntshowcase.aspx

<{POST_SNAPBACK}>

En väldigt stor offtopic fråga där... På den sidan finns ett klipp som ligger högst upp, som heter "Adrenaline Rush" Är det någon som har en aning om vad låten eller artisten heter i det klippet? :)

Postad 07 May 2007 - 01:07

tehjim
  • tehjim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte direkt hackig bild och ljud beror på TVn. Inte så att datorn du spelar upp det på inte klarar av det?

Postad 07 May 2007 - 07:11

sirandrew76
  • sirandrew76
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Halloj!

Har nu haft denna TV i ca 1 månad och tittar normal mycket, dvs TVn är igång hela kvällen, men trots detta får jag efterbränningsprobelematik direkt när jag lämnar en statisk bild på i så kort tid som 10sek.

Hur länge måste ska man vänta innan man kan börja använda TVn till Wii och sluta vara rädda att efterbränningen ska blir permanent?

Postad 07 May 2007 - 09:01

Unregistered44c973e7
  • Unregistered44c973e7
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Har nu i princip bestämt mig för en 42PC55. Har velat länge, och från att mest varit inne på Panasonic (antingen en PV45/PV60 på rea, eller en PX70) så fastnade jag istället för Samsung Q96. Men efter att ha kollat på Samsung i butik och retat mig på de enorma reflexerna (både i panelen och den svarta ramen) så lutar det nu mest åt LG 42PC55.

En stor fördel med PC55 är också den låga vikten (har gipsväggar).

Det blir nog affär snart nu. Tänkte hämta en med bilen, men frågan är om man kan lägga den ner? Normalt rekommenderas ju att man ska transportera plasma stående. Nån som vet måtten på kartongen?

Edit: Hittade måtten på kartongen - http://www.lgenordic...PC55-series.pdf
1330x1012x460 mm

Redigerat av Unregistered44c973e7, 07 May 2007 - 09:10.

Postad 07 May 2007 - 09:41

Unregistered44c973e7
  • Unregistered44c973e7
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Typiskt: då har man i princip bestämt sig för en 42PC55, och så hittar jag denna review: http://reviews.cnet....49290091,00.htm :-(

Så nu börjar jag fundera på om jag ska satsa på en 37PX70 istället: samma pris som 42PC55, ungefär samma vikt, och 37" räcker då jag ska ha den till sovrummet.

Nån som kan råda mig?!?

Postad 07 May 2007 - 09:55

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

ag tror inte direkt hackig bild och ljud beror på TVn. Inte så att datorn du spelar upp det på inte klarar av det?

Spelade upp sekvensen via nätverket med min Dueple 350 mediaspelare o datorn jag har är en värsting så däri ligger inte problemet. Kan iofs ha varit själva materialet som var komprimerat i xvid som det var lite fel på.... Har nu iofs kollat mkt på annat nerladdat hd material o tycker till skillnad från recensenterna ovan att bilden är kanon! Inget o klaga på. Visst blir det reflexer något när man kollar mitt på dagen men det får man ta. Kanontv till kanonpris enligt mig. Tilläggas bör att jag har 50'

Postad 07 May 2007 - 10:08

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Typiskt: då har man i princip bestämt sig för en 42PC55, och så hittar jag denna review: http://reviews.cnet....49290091,00.htm :-(

Så nu börjar jag fundera på om jag ska satsa på en 37PX70 istället: samma pris som 42PC55, ungefär samma vikt, och 37" räcker då jag ska ha den till sovrummet.

Nån som kan råda mig?!?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var väl framförallt två saker som de störde sig på vad beträffar PC55:ans bildkvalitet: Oroligheter i ljusa partier och bandningar i nyansövergångar.
Det senare lade jag märke till och beskrev i inlägget
https://www.minhembi...dpost&p=1392229
Bandningarna syntes som sagt inte när jag slagit av "bildförbättringsfunktionerna", vet inte hur de gjorde i testet. Dessutom såg jag bara material via RGB-Scart, bandingarna kanske syns även när XD engine är avslagen om man får en bättre signal.
Liksom du velar jag mellan denna tv och en Panasonic, fast i mitt fall är det 42PX700 som är alternativet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.