Aircondition - till hemmet
418 svar till detta ämne
Postad 30 June 2009 - 17:52
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej! Du har inte mer att berätta om din Coolman 23S nu när Du kört ett tag? Samt hur är det med ljunivåerna på alla lägen, är det stor skillnad mellan dem? Är på jakt efter någonting och än så länge verkar denna passa mig bäst! /TMM
Ähh....jag beställde en från Hallbäcks för 3790 inkl. frakt! Blir säkert bra.
/TMM
Jag köpte en Coolman 23S igår och fick hem den idag. Första intrycket är att den kyler väldigt bra. Ljudnivån är acceptabel också, finns tre lägen. Låg, mellan och hög. Hög låter mindre än fläkten jag hade tidigare i alla fall En sak jag saknar är ett fönstermunstycke... Jag har katter i lägenheten och är rätt säker på att de kommer smita ut om jag har fönstret så pass öppet att jag får ut slangen helt. Så nu ligger slangen precis vid fönsterspringan. Detta gör att det blir rätt mycket varm luft som kommer in i rummet igen.. Irriterande. Jag kom dock precis på att jag kan böja till röret så det blir ovalt istället  .
Postad 30 June 2009 - 18:21
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag kan också passa på att återkoppla. Jag köpte till slut en Svalan RCS-S5000U. Det är en splitmodell, där jag har ställt utedelen på balkongen.
De senaste dagarna har jag haft anledning att slå på skrället. Det funkar bra. Kyler snabbt och till den temperatur man ställer in (16 - 30). Det går att ställa in fläkthastighet till low, medium, high eller auto. Jag har oftast valt att köra 'Auto. 20 grader' och sedan ställa timern till att stänga av enheten en timma efter sänggående.
Kablen (el,kylmedel) som går mellan inne- och utedel går förnärvarande genom en fönsterspringa.
Timern medger även att låta AC:n slå på när man önskar (en stund innan man kommer hem från jobbet t.ex).
Postad 01 July 2009 - 02:24
MichaelCHall
-
MichaelCHall
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag kan också passa på att återkoppla. Jag köpte till slut en Svalan RCS-S5000U. Det är en splitmodell, där jag har ställt utedelen på balkongen.
De senaste dagarna har jag haft anledning att slå på skrället. Det funkar bra. Kyler snabbt och till den temperatur man ställer in (16 - 30). Det går att ställa in fläkthastighet till low, medium, high eller auto. Jag har oftast valt att köra 'Auto. 20 grader' och sedan ställa timern till att stänga av enheten en timma efter sänggående.
Kablen (el,kylmedel) som går mellan inne- och utedel går förnärvarande genom en fönsterspringa.
Timern medger även att låta AC:n slå på när man önskar (en stund innan man kommer hem från jobbet t.ex).
Det verkar vara en intressant modell. Låter denna splitmodell lika mycket som en vanlig portabel ac, eller sitter den delen som låter mest på utsidan? Är den ett bra val om man vill ha en tyst ac?
Postad 01 July 2009 - 17:39
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det verkar vara en intressant modell.
Låter denna splitmodell lika mycket som en vanlig portabel ac, eller sitter den delen som låter mest på utsidan?
Är den ett bra val om man vill ha en tyst ac?
Hej, Ljudnivån är lägre med en splitmodell gentemot ett monoblock, då kondensor och kompressor kan sitta i utomhusdelen (i min sitter kompressor i innerdelen). Utedelen låter betydligt mindre än innedelen. Utedelen avger ett svagt hummande, vilket är sövande för mig när jag sitter på balkongen (har jag märkt). Innedelen är ej ljudlös när kompressorn arbetar (och fläkten jobbar ju när enheten är igång). Fläkten har Auto-swing, det vill säga en motor som som flyttar luftriktaren och får som effekt att luften blåses ut på olika ställen i rummet. Den funktionen är mycket bra för att sprida den svala luften effektivt. Kort sagt: när väl innedelen har kört och nått önskvärd temperatur (auto) låter enheten inte så farligt. Detta eftersom fläkten går ner på lägsta hastighet. Men, jag har svårt att tänka mig att detta är idealmodellen om man vill ha en tyst AC. Det finns tystare modeller. Den jag har låter lika högt som de flesta andra. Tillbehör: Fastskruvade väggkonsoler följer med. Man kan alltså hänga upp utedelen, t.ex under ett fönster. Fästband följer också med för att säkra enheten, om man vill hänga upp den. De för- och nackdelar jag har funnit med splitmodell är: nackdelar 1. Splitmodeller är dyrare 2. med splitmodeller har man två klumpar att placera istället för en. fördelar 1. splitmodeller kan vara tystare 2. splitmodeller kyler effektivare (man får mer kylning för den energin som förbrukas). Om detta råder det dock delade meningar har jag förstått. Jag vill också säga att jag hade stor hjälp av denna tråd inför mitt köp. mvh JD
Redigerat av kanaljen, 03 July 2009 - 06:14.
Postad 01 July 2009 - 20:49
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Oj, jag trodde utedelen var den del som väsnades mest då kompressor sitter där och att innedelen bara var en fläkt.
En till fördel med splitmodellen är att man med lite pul kan montera enheterna så att ingen glipa uppstår i fönster (som det gärna gör när man tätar med skumgummi/handdukar eller vad man nu använder.) och ingen varmluft "läcker in"
Redigerat av Unregistered8147b14e, 01 July 2009 - 20:51.
Postad 01 July 2009 - 22:05
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Hmm...Vilken diameter har slangen som forslar ut varmluften ?
Postad 02 July 2009 - 00:17
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Finns det någon AC som INTE använder sig av en slang för att göra sig av med varmluften?
Har nämligen ett sovrum utan fönster, men med balkongdörr...
Känns lite väl att ha den öppen då där är rätt mycket trafik utanför ibland..
Är inget speciellt stort sovrum, kanske 12kvm ungefär. Men varmt som f*n blir det.. Och jag vill sova kallt..
Någon som har något tips?
Postad 02 July 2009 - 01:37
MichaelCHall
-
MichaelCHall
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Ljudnivån är lägre med en splitmodell gentemot ett monoblock, då kondensor och kompressor sitter i utomhusdelen. Utedelen låter betydligt mindre än innedelen. Utedelen avger ett svagt hummande, vilket är sövande för mig när jag sitter på balkongen (har jag märkt).
Innedelen är ej ljudlös när fläkten arbetar (och fläkten jobbar ju när enheten är igång). Fläkten har Auto-swing, det vill säga en motor som som flyttar luftriktaren och får som effekt att luften blåses ut på olika ställen i rummet. Den funktionen är mycket bra för att sprida den svala luften effektivt.
Kort sagt: när väl innedelen har kört och nått önskvärd temperatur (auto) låter enheten inte så farligt. Detta eftersom fläkten går ner på lägsta hastighet. Men, jag har svårt att tänka mig att detta är idealmodellen om man vill ha en tyst AC. Det finns tystare modeller.
Tillbehör: Fastskruvade väggkonsoler följer med. Man kan alltså hänga upp utedelen, t.ex under ett fönster. Fästband följer också med för att säkra enheten, om man vill hänga upp den.
De för- och nackdelar jag har funnit med splitmodell är:
nackdelar 1. Splitmodeller är dyrare 2. med splitmodeller har man två klumpar att placera istället för en.
fördelar 1. splitmodeller är tystare 2. splitmodeller kyler effektivare (man får mer kylning för den energin som förbrukas). Om detta råder det dock delade meningar har jag förstått.
Jag vill också säga att jag hade stor hjälp av denna tråd inför mitt köp.
mvh JD
Tack för kanonbeskrivning av produkten. Svårighet med att köpa AC verkar vara just att det råder delade meningar om vad det är som fungerar. Sitter själv i en liten lägenhet högst upp med fönster i söderläge. Blir sjukt varmt. Frågan är om jag skaffar en monoblocksmodell med utblås bara drar upp en massa luft underifrån som är varm och där med inte får så mycket kylning. Om jag förstår det hela rätt så transporterar man ingen luft med splitmodellen. Därför borde den vara att föredra för mig. Tänker jag rätt?
Postad 02 July 2009 - 08:18
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Jag köpte en Coolman 23S igår och fick hem den idag.
Vilka säljer den, till vilket pris, och hur många BTU och/eller KwH är den på ?? En sak jag saknar är ett fönstermunstycke... Jag har katter i lägenheten och är rätt säker på att de kommer smita ut om jag har fönstret så pass öppet att jag får ut slangen helt. Så nu ligger slangen precis vid fönsterspringan.
Följer det inte med ett Fönster-Kit, det var dåligt/konstigt! Kolla in här: http://www.air-condi...m/windowkit.jpgDet där kan man naturligtvis även använda Stående, så det passar till hur våra fönster här öppnas. Eller det här: http://kitchenloop.com/winp.htmlEtt sånt där 2-delat Kit i nåt slags formpressad skum, medföljde till min AC. Jag kom dock precis på att jag kan böja till röret så det blir ovalt istället
AKTA dig så du inte förminskar utblåsningsrörets dimensioner! Det är så tjockt som det är pga att det MÅSTE vara det för att kylningen ska funka, och den inte ska överhettas! /LbL!
Redigerat av lbl, 02 July 2009 - 08:24.
Postad 02 July 2009 - 13:09
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Som alla i Sverige har märkt så är det varmt varmt ute och detta gör det väldigt obehagligt i sovrummet. Så nu vill jag gärna ha tips om bra aircondition där fönster-kit ingår och ljudnivån inte är störande. Priset får väl vara max 8000kr. Den skall kunna klara utav att kyla ned 30-60 kvadrat.
Finns det några som har erfarenheter utav olika model och kan komma med Era utlåtanden vore det kanon!
Mvh
Postad 02 July 2009 - 16:57
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Vilka säljer den, till vilket pris, och hur många BTU och/eller KwH är den på ?? Coolman 23SJag köpte den på Ventilationsbutiken och betalade 3990:- för den. Beställde den runt 7 på måndag morgon och vid 12 på tisdagen hade jag den hemlevererad. Följer det inte med ett Fönster-Kit, det var dåligt/konstigt!
Mmm, det tyckte jag med  Ska se om jag kan få tag på något fönsterkit någonstans. Annars såg det ju inte att vara en allt för avancerad konstruktion. Så man kanske snickrar ihop något själv  AKTA dig så du inte förminskar utblåsningsrörets dimensioner! Det är så tjockt som det är pga att det MÅSTE vara det för att kylningen ska funka, och den inte ska överhettas!
Ajdå, jag som blev så nöjd med min simpla lösning  .
Postad 02 July 2009 - 17:40
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för kanonbeskrivning av produkten.
Svårighet med att köpa AC verkar vara just att det råder delade meningar om vad det är som fungerar.
Sitter själv i en liten lägenhet högst upp med fönster i söderläge. Blir sjukt varmt.
Frågan är om jag skaffar en monoblocksmodell med utblås bara drar upp en massa luft underifrån som är varm och där med inte får så mycket kylning. Om jag förstår det hela rätt så transporterar man ingen luft med splitmodellen. Därför borde den vara att föredra för mig. Tänker jag rätt?
Michael, du har rätt i att ingen luft transporteras med splitmodellen. Kabeln mellan inne- och utedelen innehåller köldmedierör, el-kabel och kondensvattenslang. Ordeith, ja det trodde jag också (att utedelen skulle väsnas mer - men det förklaras av att jag tidigare fantiserade om att kompressorn i min modell sitter i utedelen..det gör den inte - endast på dyrare modeller). Bra tips förresten. Kabeln är 5cm bred och 1.5cm djup. (detta torde besvara Moparmans fråga). Här är data om enheten. Modell : Svalan RCS-S5000UA El-anslutning: 220/240V 50Hz Notera: Anläggningen får inte säkras högre än 10 A trög. El-uttaget skall vara jordat och säkrat med en 10 A trög säkring. Kyleffekt: 4400 W Driveffekt 1380 W Märkström 6.8 A Startström 30 A Ljudnivå innerdel dB(A): 48-51 (beroende på fläkthastighet) Luftflöde, kylsida max: 0,175 m3/s Köldmedium / mängd: R410A / 970g Mått, innerdel, b x h x d : 470 x 695 x 335 mm Mått, utedel, b x h x d : 510 x 490 x 230 mm Rörlängd/inne- och utedel: 3 m Driftområde, rumstemperatur: 21 till 35c Driftområde, utetemperatur: 21 till 43C Kylkapacitet: 15000 BTU / timmen --- Det blir motsägelsefullt när man i manualen läser att inställningsområdet för temperatur är mellan 18 - 30C. Med fjärrkontrollen kan man sätta ner enheten till 16C. Hmm.. Hur som helst citerar jag några råd och föreskrifter som kom med: 1. Aggregatet är barnsäkert, men föremål som stoppas in i luftutloppet kan skada fläkthjulet. 2. Ställ inga föremål ovanpå aggregatet. 3. Se till att inga andra stora förbrukare som t.ex. dammsugare eller strykjärn är kopplade till samma uttag eller grupp av uttag. 4. Om du skall flytta enheten. töm vattenbehållaren genom slangen på baksidan före transporten. Annars riskerar du läckage, in i maskinen eller på golvet 5. Småbarn och äldre personer är känsligare för drag av torr sval luft än vuxna. Den motordrivna luftriktaren (auto-swing) gör att en person INTE blir utsatt för kontinuerligt drag. 6. Kylbehovet minskar under natten. Använd timerfunktionen så blir inte temperaturen för låg. Ja, så var det med det. Maskinen kyler mig och lägenheten gott just nu, trots inte alltför imponerande kapacitet och ljudnivå. mvh JD
Redigerat av kanaljen, 03 July 2009 - 06:16.
Postad 03 July 2009 - 06:11
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Citera(lbl @ Jul 2 2009, 09:18 ) Följer det inte med ett Fönster-Kit, det var dåligt/konstigt!
Mmm, det tyckte jag med Ska se om jag kan få tag på något fönsterkit någonstans. Annars såg det ju inte att vara en allt för avancerad konstruktion. Så man kanske snickrar ihop något själv 
Jag har en smal vädringsbalkongdörr bredvid min vanliga stora balkongdörr. Där passade Hyllcenters vita stegfyllning, alltså en färdig vit masonitskiva ca 220x30cm. Sen skar jag själv upp ett hål som passade till den medföljande Genomföringen med gängor på, som du ser på bilden här:
Min_AC__fast_under_annat_namn.jpg 35.94K
13 Antal nerladdningarSå nu sätter jag bara dit den där Skivan på sommaren, och har vädringsdörren öppen, så den klämmer även fast skivan. Citera(lbl @ Jul 2 2009, 09:18 ) AKTA dig så du inte förminskar utblåsningsrörets dimensioner! Det är så tjockt som det är pga att det MÅSTE vara det för att kylningen ska funka, och den inte ska överhettas!
Ajdå, jag som blev så nöjd med min simpla lösning .
Som de skriver på sin hemsida: "Kylaggregatets slang får endast anslutas till kanal om luftflödet överstiger 350 m3/h. Den medföljande slangen får inte förlängas." Men du kan ju bygga nåt själv, som sagt, se här: http://www.nobo.com....ucts_Air_02.jpgFler tips, kanske, här: http://images.google...&...t=0&ndsp=21/LbL!
Postad 03 July 2009 - 19:27
ping84
-
ping84
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag skall hämta min i morrn...
Posten har småstrulat till leveransen en aning....
Jag återkommer med lite bilder men testet kommer först vid nästa värmebölja...
//Loofy
Vi väntar på att du ska återkomma. Nej men i dessa värmetider (2-4veckor varje år) så funderar jag på att skaffa en AC till ca 40kvm. Verkar va jäkla svårt att söka butiker, modeller, split delar, mm. Men den AC som verkar mest intressant är "Wilfa WAC12000"
Recension, ljud, kyla, mm Synpunter från övriga ägare med Wilfa 12000 är intressanta. Eller gör man bäst i att skaffa en golvfläkt?
Postad 04 July 2009 - 09:41
Pinnen303
-
Pinnen303
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag köpte en Coolman 23S igår och fick hem den idag.
Första intrycket är att den kyler väldigt bra. Ljudnivån är acceptabel också, finns tre lägen. Låg, mellan och hög. Hög låter mindre än fläkten jag hade tidigare i alla fall
En sak jag saknar är ett fönstermunstycke... Jag har katter i lägenheten och är rätt säker på att de kommer smita ut om jag har fönstret så pass öppet att jag får ut slangen helt. Så nu ligger slangen precis vid fönsterspringan. Detta gör att det blir rätt mycket varm luft som kommer in i rummet igen.. Irriterande.
Jag kom dock precis på att jag kan böja till röret så det blir ovalt istället .
Har precis samma problem med katter i lägenheten. Hittade du någon lösning på detta utan att riskera att slangen blir för liten? Är slangen så att säga bara för avledning? Den suger alltså inte in luft eller? Någon som testat denna? http://www.elgigante...alogCategoryID=
Redigerat av Pinnen303, 04 July 2009 - 10:29.
Postad 04 July 2009 - 16:52
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag beskrev tidigare i text den modell jag köpte. Jag avslutar med några bilder på den.
Svalan1.jpg 82.57K
3 Antal nerladdningar
Svalan3.jpg 100.7K
2 Antal nerladdningar
Svalan4.jpg 49.33K
1 Antal nerladdningaralan4.jpg]
Svalan5.jpg 76.93K
2 Antal nerladdningar
mvh JD
Postad 05 July 2009 - 07:59
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Har de där en sån där Koppling som inte går att ta itu sen, utan att man då måste återfylla kylmedlet/gasen ??
Jag såg nån AC som hade en separat utedel man faktiskt kunde koppla itu/bort utan att man måste återfylla den, men sådana tycks vara ovanliga.
Och rågsikten använder du förstås för att få sån där mysig disco-dimma inne i lägenheten ?!
/LbL!
Redigerat av lbl, 05 July 2009 - 08:01.
Postad 05 July 2009 - 16:23
kadotjes
-
kadotjes
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
20090629230.jpg 934.72K
1 Antal nerladdningar
20090629232.jpg 820.93K
1 Antal nerladdningar
20090629231.jpg 724.35K
2 Antal nerladdningar
20090629234.jpg 706.63K
1 Antal nerladdningar
Jag slog till på en Zibro P-828 för drygt en månad sedan och den har varit grymt skön att ha de varma dagarna. Ljudnivån är enligt tillverkaren mellan 49 - 60 db, och det stämmer nog. Den har som de flesta timer funktion och autoläge e t c och låter nog lika mycket/lite som de flesta andra portabla. En fördel jämfört med många andra är dock att luftfiltrena som används är av märket 3M och borde därför vara lätt att få tag på när det blir dags att byta ut dem, kan tänka mig att det blir knepigare om man köper en AC som har ett udda filterset från AC tillverkaren själv t ex.
Fönsterkitet till utluftsslangen som följer med har en glidskena som går att dra ut till ca 140 cm vilker är lite för kort för mitt fönster på drygt 160 cm så lite varmluft kommer in i rummet den vägen men det spelar ingen större roll med tanke på att den ändå kyler så bra(430 m3/h).
En varm dag utan ACn på så blir det drygt 32 grader varmt i mitt vardagsrum om jag inte har persiennerna nere och skapar korsdrag i lägenheten. Med ACn på så kan jag ha persienerna uppe och ändå pressa ner rumstempen till 21 grader om jag kör på max(18c är kallaste inställningen i zibron) men då låter den en hel del så jag brukar köra den på max i typ 15 minuter för att sedan höja till 23-24 grader, då går fläkten och kompressorn ned i en acceptabel ljudnivå för mig.
OT: Efter lite fipplande så har jag nu kunnat få Harmony One fjärren att styra den också, var dock tvungen att manuellt föra över alla kommandon via IR, Logitechs egna inställningar för Zibron funkade inte korrekt.
Redigerat av kadotjes, 05 July 2009 - 20:48.
Postad 05 July 2009 - 16:58
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har de där en sån där Koppling som inte går att ta itu sen, utan att man då måste återfylla kylmedlet/gasen ??
Jag såg nån AC som hade en separat utedel man faktiskt kunde koppla itu/bort utan att man måste återfylla den, men sådana tycks vara ovanliga.
Och rågsikten använder du förstås för att få sån där mysig disco-dimma inne i lägenheten ?!
/LbL!
haha!  ja, mjölet skall användas idag. Dock för ett annat ändamål. Jag har fått för mig att kylmediet aldrig tar slut. Vad som brukar hända, förr eller senare, är att någon del går sönder i apparaten och medlet läcker ut. Hur det än är med den saken nämner manualen inget om detta. Angående kopplingen mellan de två delarna, så går den att ta isär. Några av de bifogade sidorna/bilderna från manualen tar upp detta (portabel, fast montering). Man får tydligen inte ta isär kopplingen själv. Jaja, dessa sidor kan måhända vara intressant läsning för den som överväger att köpa och vill jämföra produkter. Sorry för bildspam, men filerna är naturligtvis <extra> komprimerade för att inte ta onödig laddtid. Får ta bort dem om det blir gny.
Svalan_Manual01.jpg 44.93K
5 Antal nerladdningar
Svalan_Manual02.jpg 60.33K
3 Antal nerladdningar[att achment=73927:Svalan_Manual03.jpg]
Svalan_Manual04.jpg 66.1K
2 Antal nerladdningar[attachme nt=73929:Svalan_Manual05.jpg]
Svalan_Manual06.jpg 56.77K
2 Antal nerladdningar[attachment=73 931:Svalan_Manual07.jpg]
Svalan_Manual08.jpg 48.27K
3 Antal nerladdningar
Svalan_Manual09.jpg 67.45K
2 Antal nerladdningar
Svalan_Manual10.jpg 74.19K
2 Antal nerladdningar
Svalan_Manual11.jpg 60.25K
1 Antal nerladdningarom man vill läsa texten i bilderna lär man behöva trycka på dem för att förstora dem. kadotjes, din Zibro P-828 var bra mycket stilfullare än den klassiska pingvinmodell jag inhandlade mvh JD
Postad 05 July 2009 - 17:11
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Har precis samma problem med katter i lägenheten. Hittade du någon lösning på detta utan att riskera att slangen blir för liten? Är slangen så att säga bara för avledning? Den suger alltså inte in luft eller?
Någon som testat denna? http://www.elgigante...alogCategoryID=
Det går utmärkt att platta till slangen då det blir samma sak som att använda det med följande munstycket som följer med vissa maskiner .
Postad 06 July 2009 - 17:08
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har precis retunerat min Carrier IGLOO ( http://www.ninac-energi.se/) på 3.1kw då den ej klarar att kyla min 2a på 55kvm 5e våning i sydväst läge.
Har nu planer på att beställa en Svalan RCS-S5000U som användaren ( http://www.hallbacks.se/?pid=289262) ELLER en ProCool 44T ( http://www.ventbutiken.se/?artnr=20003). Båda är på 4.4kw men pris skillnaden är enorm. Är det någon här som vet om ProCool är värt den betydligt högre prislappen, enligt specen på den båda verkar det vara samma maskin?
Postad 06 July 2009 - 17:51
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har precis retunerat min Carrier IGLOO (http://www.ninac-energi.se/) på 3.1kw då den ej klarar att kyla min 2a på 55kvm 5e våning i sydväst läge. Har nu planer på att beställa en Svalan RCS-S5000U som användaren (http://www.hallbacks.se/?pid=289262) ELLER en ProCool 44T (http://www.ventbutiken.se/?artnr=20003). Båda är på 4.4kw men pris skillnaden är enorm. Är det någon här som vet om ProCool är värt den betydligt högre prislappen, enligt specen på den båda verkar det vara samma maskin?
Svalan och Procool kostar båda runt 8000 SEK. Eller har jag missat något här? mvh JD
Postad 06 July 2009 - 18:06
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Titta under respektive länk jag har bifogat så ser du priserna. Procool är nästan dubbelt så dyr.
Postad 06 July 2009 - 18:18
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Titta under respektive länk jag har bifogat så ser du priserna. Procool är nästan dubbelt så dyr.
tack. Nu är tröga jag med. Berättigad fråga, varför är den så mycket dyrare. Hmmm. mvh JD
Postad 06 July 2009 - 18:38
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Kan väl även slinka en med en annan fråga. Finns det fler aggregat i denna storlek eller större. Har bara lyckats hitta dessa båda med separat innedel och utedel.
Postad 06 July 2009 - 19:18
MichaelCHall
-
MichaelCHall
-
Rookie
-
1 inlägg
Kan väl även slinka en med en annan fråga. Finns det fler aggregat i denna storlek eller större. Har bara lyckats hitta dessa båda med separat innedel och utedel.
vortice har en splitmodell, Polar II M14 E Split http://www.vortice.l...uct.aspx?id=123vet inte om storleken är tillräcklig för ditt ändamål.
Postad 06 July 2009 - 19:36
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Den verkar vara på 3.1kw, samma som den jag returnera. Den hade riktigt fina dB siffror dock, måste vara den tystaste portabla ac på marknaden?
Hur funkar det med Energi klasser. Såg att svalan var A, och att Vortice var E. Vad är skillnaden?
Postad 06 July 2009 - 20:08
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag erinrar mig att jag såg "Svalan" finnas med hos Ventilationsbutiken inför mitt köp. Samma modell, annat namn, men mycket dyrare. Se här, samma modell, men för många tusenlappar mer : http://www.ventbutiken.se/?artnr=20009Slutsats: ventilationsbutiken är extremt dyr, eller jag pratar i nattmössan och det där är inte "Svalan". mvh JD
Postad 06 July 2009 - 20:13
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Har nu planer på att beställa en Svalan RCS-S5000U som användaren (http://www.hallbacks.se/?pid=289262) ELLER en ProCool 44T (http://www.ventbutiken.se/?artnr=20003). Båda är på 4.4kw men pris skillnaden är enorm. Är det
Den på första länken kostar 7.995:-, den på andra länken kostar 8.290 INKL. Frakt, så det lär väl bli ganska exakt samma pris, eller hur ?! Är det däremot http://www.ventbutiken.se/?artnr=20004 du avsåg i det andra fallet, så kostar den 14.150:- INKL. Frakt, och DÅ är det en enorm prisskillnad, en skillnad som säkerligen inte motsvaras av priset. (Att du fick fel länk, beror på att deras URL inte uppdaterar sig när man byter från en modell till en annan, men om man då högerklickar på sidan under priset nånstans, och väljer Egenskaper, så ser man, och kan kopiera, rätt adress [OBS! Den adressen består av fler rader än du ser, så markera och dra nedåt, så du ser ALLA rader!]) /LbL!
Redigerat av lbl, 06 July 2009 - 20:16.
Postad 06 July 2009 - 20:54
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Jo den är riktigt lik Svalan mao ventbutiken är dumma i huvudet  Tror jag köper mig en Svalan då. Hittar den bara hos en återförsäljare, vart köpte du din kanaljen? Hur ser lägenheten ut du kyler?
Förstod jag rätt när jag läste att man kan separera ute delen och inner delen ex vis när man skall installera den på ytterväggen men att detta måste göras av en licensierad person?
Postad 06 July 2009 - 22:21
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jo den är riktigt lik Svalan mao ventbutiken är dumma i huvudet Tror jag köper mig en Svalan då. Hittar den bara hos en återförsäljare, vart köpte du din kanaljen? Hur ser lägenheten ut du kyler? Förstod jag rätt när jag läste att man kan separera ute delen och inner delen ex vis när man skall installera den på ytterväggen men att detta måste göras av en licensierad person?
Ja, jag köpte den på Hallbäcks. Har handlat där förut. Mitt omdöme om Hallbäcks är: bra priser om än lång leveranstid. I alla fall för Svalan. Tog nära två veckor. Ytterväggen får du göra/hänga upp enheten/montera själv. Det du behöver fackman för är om du behöver lossa kabeln (för att dra den genom en vägg t.ex). Angående din fråga om att kyla din 55 kvm lägenhet (min är i ungefär i samma storlek). Här vill jag först säga att jag blev bortdribblad flera gånger när jag skulle köpa. Ibland uppges kubikmeter och ibland kvadratmeter. Det bästa är när de säger både och, så här: "Rekommenderad för rumsstorlek ca, m2/m3 23/50". En reflektion, och vi kommer tillbaka till Ventbutiken. Jag valde att tro på deras text om deras kubik-kvadratmeter uppgifter. Jag citerar: " Viktigt om dimensionering av våra flyttbara kylaggregat: Låt er inte luras av oseriösa leverantörer som anger mycket stora rumsytor. Vi anger kyleffekten enligt gällande EU-norm. Vid jämförelse är det riktigare att jämföra kyleffekten enligt EU-normen. Ett flertal leverantörer anger effekten enligt den gamla s.k. "entalpimetoden" och då blir redovisad kyleffekt högre. Det är oseriöst. " Texten ovan fick mig att inte välja ett billigare aggregat som lovade kylning på större yta än vad Svalan uppges klara. Huruvida det stämmer vet jag inte. Men, för att svara på din fråga. Jag tror inte Svalan räcker till för dina 55 kvm. Snarare 48 kvm som (ventbutiken) uppger. Jag har inte tokkört aggregatet (på maxläge), eftersom jag endast varit intresserad av att få sovrummet (och i viss mån köket) svalt. Så, jag vet inte. Dock, har jag märkt när jag kör aggregratet på Auto 20c att den klarar sovrum och kök. Ej mer. Du kanske kan fråga Clima om dessa ting? Jag bifogar en skiss över min lägenhet, som ser ut som en kråka har gjort den  .
rummet.jpg 40.22K
1 Antal nerladdningarmvh JD
Postad 06 July 2009 - 22:59
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Tackar så mycket, tror jag tar och chansar på en sådan. Måste ju ha något då jag arbetar hemifrån och kan inte arbeta i denna värmen.
Postad 07 July 2009 - 17:32
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tackar så mycket, tror jag tar och chansar på en sådan. Måste ju ha något då jag arbetar hemifrån och kan inte arbeta i denna värmen.
Lycka till. Du får delge ditt omdöme sedan. Angående frågan om energiklass. Svalan är ju bra eftersom den är klass A. Citat från Energimyndigheten: "Energieffektivitetsklass anges för uppvärmningsläget. Den här energieffektivitesklassen är viktigast för svenska förhållanden, då den avser uppvärmningen. A är låg förbrukning och G är hög." bifogar skamlöst en bild från energimyndigheten som meddelar detta.
emarke_luft.jpg 28.31K
1 Antal nerladdningarmvh JD
Postad 12 July 2009 - 21:20
bedrup
-
bedrup
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Vissa modeller har 2 slangar, en för luftintag & en för utblås. Vad är det för skillnad på dessa och de som bara har slang för utblås?
/ Fredrik
Postad 13 July 2009 - 19:05
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vissa modeller har 2 slangar, en för luftintag & en för utblås. Vad är det för skillnad på dessa och de som bara har slang för utblås?
/ Fredrik
Som jag har förstått det är... den lika effektiv som de modeller med separat utedel. Detta eftersom den för bort värmeenergin i rummet men inte luften. Med andra ord, den är bättre (mer effektiv) än enslangsmodellerna då den ej behöver blåsa ut luft. mvh JD
Postad 14 July 2009 - 11:24
zwoop123
-
zwoop123
-
Rookie
-
7 inlägg
Fick hem min Svalan idag, bara provkört lite då ute temperaturen är kall nog. Det första som jag blev positivt överraskad av var storleken den är mindre än den IGLOO jag hade tidigare, det andra är ljudnivån. Den är precis lagom högljud (i portabel AC mått) för att det skall gå att sitta och arbeta bredvid den. En mer utförlig rapport kommer när jag kört den en varm dag.
Kanaljen:
Ute delen borde väl vara vattentät? Läste dock att de tar in den efter varje användning och såg inga direkta anvisningar om att den är vattentät? Alltså om man kan ha den stå ute hela sommaren och sedan plocka in den till hösten?
Postad 14 July 2009 - 20:23
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Fick hem min Svalan idag, bara provkört lite då ute temperaturen är kall nog. Det första som jag blev positivt överraskad av var storleken den är mindre än den IGLOO jag hade tidigare, det andra är ljudnivån. Den är precis lagom högljud (i portabel AC mått) för att det skall gå att sitta och arbeta bredvid den. En mer utförlig rapport kommer när jag kört den en varm dag.
Kanaljen: Ute delen borde väl vara vattentät? Läste dock att de tar in den efter varje användning och såg inga direkta anvisningar om att den är vattentät? Alltså om man kan ha den stå ute hela sommaren och sedan plocka in den till hösten?
Bra för dig, att dina första intryck är goda. Det skall bli spännande att se vad du tycker om kylkapaciteten. Jag har också arbetat hemma med Svalan brummandes brevid. Det funkade ok här med. Angående vattentät eller inte. Ja, den lär tåla en hel del väta då man kan montera utedelen under ett fönster, eller ställa delen utanför huset. I avsnittet om vinterförvaring nämns ju dessutom att man kan ha den (utedelen) monterad/stående ute under vintern. Det torde borga för en viss tålighet. mvh JD
Postad 14 July 2009 - 21:42
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Om man planerar ett nybygge så vore det ju skönt att bygga in en AC enhet som kyler hela huset, genom ventilationsgaller runt om på golvet!
Vad finns det för AC lösningar i detta fallet?
Postad 15 July 2009 - 18:57
kanaljen
-
kanaljen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Om man planerar ett nybygge så vore det ju skönt att bygga in en AC enhet som kyler hela huset, genom ventilationsgaller runt om på golvet!
Vad finns det för AC lösningar i detta fallet?
Om bergvärme skall installeras kan det nyttjas för kylning. En kompis på jobbet har nyligen byggt villa där han borrat och installerat bergvärme. Han lade dessutom ner de extra kronor som behövdes för att dra nödvändiga rör i somliga rum. Under sommaren pumpar systemet upp kallvatten från borrhålet för att kyla. Detta ger honom och familjen erforderlig svalka under de varmare dagarna. Energiåtgången är lika med en glödlampas (påstår förespråkarna), jämfört med energislukare vi mestadels diskuterar i denna tråd. Dock är verkar kylförmågan inte vara lika bra, i alla fall när kompisen berättar om hur lång tid det tar att kyla ner ett rum och hur många grader han kan sänka rumstemperaturen med. Jag tror det som beskrivits ovan kallas frikyla och bygger på att kylan från värmepumpens borrhål förs över till en fläktkonvektor, som tillför sval luft till den yta du har valt. Bonusar med frikyla är att luften avfuktas och dessutom skickas det uppvärmda vattnet ner i berget för att ladda berggrunden inför vintern. mvh JD
Postad 22 July 2009 - 20:55
Unregistered2733e8e8
-
Unregistered2733e8e8
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vad har hänt med den där Vortice som skulle vara så tyst och som nämns tidigt i denna tråd? Är den helt ute nu? Ser inte märket överhuvudtaget i kategorin portabel luftkonditionering på prisjakt...
Postad 12 August 2009 - 11:40
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Har lite frågor om AC om nån kan hjälpa mig.
Jag hjälper en polare att bygga ett biorum på ca25-30kvm.
Vill ju undvika svettfällan och installera en ac från början.
Men vad ska man ha och vad kostar det?
Viktigast (förutom att den kyler) är att den är tyst, vilken modell är den optimala om man vill ha en TYST ac, och vilka ingrepp på rummet måste göras?
Man vill ju helst att den är så osynlig som möjligt oxå, finns den nån typ av AC som går att bygga in eller dölja på bra sätt?
Postad 19 May 2010 - 23:01
uzzi
-
uzzi
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
BUMP! Börjar bli dags för att införskaffa sig en AC, har 28 grader i lägenheten för tillfället 10-05-19, sinnessjukt. Är det någon som har en https://www.prisjakt...kt.php?p=417927 (Prem-I-Air Secret Weapon Mini) eller har uppfattningar om denna?
Postad 23 May 2010 - 10:09
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
BUMP!
Börjar bli dags för att införskaffa sig en AC, har 28 grader i lägenheten för tillfället 10-05-19, sinnessjukt. Är det någon som har en https://www.prisjakt...kt.php?p=417927 (Prem-I-Air Secret Weapon Mini) eller har uppfattningar om denna?
Ja jag vill inte vara med om samma som förra sommaren hade 30 grader i sovrummet och lakanen klibbade fast i ryggen men finns det inga tester på vilka som är bäst ? alla butiker har ju olika och vet inte alls vilka som är bäst tex zibro p-332 KCC 267EB Honeywell AMH-10000E är det någon som vet något om dom eller ännu bättre kunde länka till något test skulle jag bli glad för köp av någon blir det i alla fall och de tär sovrummet jag ska ha den i och sedan kanske någon dag flytta den till vardagsrummet bör man ha dom på på dagarna och stängda när man ska sova om man har dom i sovrummet ? dom modellerna med avfuktning också fungerar det bra och kan man ha luftkonditioneringen på samtidigt eller måste man välja vad man ska ha igång ? Räcker det att man bara har ett fönster öppet och lägger ut slangen för jag bor så jag får inte göra hål i väggen ? eller måste man göra någon special för att fönstret inte ska vara öppet ? hoppas på svar
Postad 24 May 2010 - 08:54
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Om man skall tänka lite ekonomiskt oxå så är det ju inte bra att öppna fönstret å leda ut slangen. Särskillt inte om den har inbyggd avfuktare för då måste du ju avfukta hela omvärlden.... Smartare då att leda ut varmluften i ett annat intilliggande rum som inte gör något om det blir varmt.
Alla dessa apparater drar ju en hel del ström oxå....
Postad 24 May 2010 - 09:40
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Om man skall tänka lite ekonomiskt oxå så är det ju inte bra att öppna fönstret å leda ut slangen. Särskillt inte om den har inbyggd avfuktare för då måste du ju avfukta hela omvärlden.... Smartare då att leda ut varmluften i ett annat intilliggande rum som inte gör något om det blir varmt.
Alla dessa apparater drar ju en hel del ström oxå....
Bor i en bostadsrätt så jag får inte ta hål genom väggen och rummet bredvid är vardagsrummet så det går inte ha slangen dit förstod inte hur du menade med avfuktaren Om jag vill ha en med fönsterkit så jag kan sätta det i fönstret vilka är det som har det med på köpet var någon som skrev något om saecco någonting kommer inte ihåg namnet eller modellen jag skulle vilja ha en som har fönsterkit för jag är inte händig, timer så jag kan komma hem från jobbet och det inte är olidligt varmt, gärna ganska lågt ljud ska ju ha den i sovrummet så jag vill ju kunna sova också avfuktning trodde jag var bra men om du skriver att jag avfuktar hela omvärlden utomhus så vet jag inte slippa tömma den på vatten för om jag förstår rätt så finns det modeller som går igenom röret istället för dunk att tömma och att den inte går igång och slår av hela tiden var någon som skrev om det utan tex ej slår på förrän gått upp till 25 grader när man har fått ner den till 20 ja jag hoppas någon kan hjälpa mig finns det verkligen inga tester på vilka som är bäst någon tidning borde väl ha gjort något test ? skicka länkar i så fall
Postad 30 June 2010 - 07:38
DavidGGG
-
DavidGGG
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Detta inlägg slutar med en fråga om "Prem-I-Air Secret Weapon Mini" men börjar med mina erfarenheter: Provade en AC i sovrummet förra året (rejäl modell från Bauhaus) och den var värdelös. Det värsta var att det sa "ka-tschunk" var 10:e minut pga termostaten, om den reglerat steglöst kunde jag vänja mig men det där kan man inte sova till ens med öronproppar. Och den tillät flera graders variation pga termostaten. Och så lyckades den inte sänka tempen så mkt. För att jag ska bli nöjd med en portabel AC, tror jag det krävs 2 saker: Steglös reglering i stället för termostat, och 2-delad modell med inom- och utomhusdel (s k "split-modell"). "Svalan" (RCS-S5000U) har just slutat säljas av både Hallbäcks och Kylma (som var grossisten). Jag besökte förresten Kylma, de tyckte inte själva Svalan var så bra sa de, men de hade inte mycket till argument och de lät ganska virriga. Men till det priset är det nog en budgetmodell iallafall. En splitmodell är Carrier 51AKC 012, se carrierab.se och airvac.se, som tar 20ksek+moms el 4750/mån för den. Carrier tycks ha en anrik historia så det är nog bra kvalitet på den. Och på http://www.ventbutiken.se/?cat_id=38 finns två modeller för drygt 14000kr. Den AC jag provade i fjol blåste ut varmluft genom ett rejält rör vilket dels betyder att den hela tiden suger in luft utifrån genom alla springor i lägenheten (i annat fall skulle lägenheten till slut bli ett vakuum!) och att den del som väsnas mest finns inne i lägenheten. Jag tycker att en split borde vara ett lyft vad gäller effektivitet och ljudnivå av de skälen. Den borde väl bli lika bra som en fast AC. Men när man läser vilken ljudnivå alla 4 nämnda splitmodeller har så tycks de inte vara nämnvärt bättre. Kanaljen rapporterar att Svalan har kompressorn i innedelen. Undrar varför. Förklarar nog varför den hörs iallafall. Tack förresten Kanaljen för all info. Mitt sovrum är bara 10m2 så det kan nog vara smart att inte ha en onödigt stor AC eftersom det hörs mer då. "Prem-I-Air Secret Weapon Mini" låter lagom stor, har imponerande låga dB-tal om man ej kör på full fart (fast jag misstänker att man kanske vill ha bra fart?), och det står att den har slang både för utgående o inkommande luft. Även om den fortfarande borde bli mindre effektiv än en split eftersom den hela tiden ska kyla ny inkommande luft, så borde det vara en fördel med inslang eftersom man då iallafall slipper att uteluften passerar genom lägenheten innan den når AC:n. Och de flesta AC väger sådär en 50kg men denna väger bara 30kg. Tror det är en nyhet. Är det nån som har provat? Eller har några andra bra idéer? Annars kör jag vidare med lakan i stället för täcke, halvkall snabbdusch innan sängdags, och i värsta fall fönstret på glänt och en fläkt. PS till kattägarna: Att platta till slangen ger mindre tvärsnittsarea än rund slang. Fast om man inte plattar till den så mkt så blir skillnaden inte så stor. Arean för en ellips är pi*D1*D2/4 där D1 och D2 är minsta resp största tjockleken, den formeln borde funka bra.
Postad 30 June 2010 - 18:57
Fuckup
-
Fuckup
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hejsan! Någon som köpt en Coolman 23S och vill dela med sig med ett omdöme??? https://www.prisjakt...kt.php?p=180120Måste ha nå´t innan helgens monsterväder............
Postad 06 July 2010 - 23:21
Helllsing
-
Helllsing
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej, Köpte i lördags 3/7 en portabel acc namnet är tectro tp 016 på Media markt. Jag har tagit hål vid sidan av fönstret där det antagligen har suttit en vädringslucka förut men dom har bytt ut till den till en tjock skiva med fogskum invändigt. Köpte även en ventil på utsidan och har skruvat fast slangen på insidan genom att skruva fast medföljande adapter. Blåsten ur slangen är i princip obehindrad och kommer ut som den ska.
Men, Om det är ca: 26 grader ute så sänker den endast temperaturen med 2grader, Ska det verkligen vara så dåligt? Den är specad att kyla mellan 50-60m3, Verkningsgraden är 1,6kw Watt men drar 0,72kw. Vårat sovrum är på 16Kvm
Även detta med dörren stängd och persiennerna nere. Samt att det är inget direkt solljus på den sidan då jag mätte upp det hela, Och detta gör mig väldigt förvirrad och tveksam om det ska vara så, jag menar den bör kunna kyla ner rummet mycket mera?
Jättetacksam för svar.
Robert
Postad 12 July 2010 - 13:36
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
År Zibro rena skräpet eller är alla aircondition lika?Jag köpte en Zibro P828 för 5000 kr för något år sedan och har bara haft problem men butiken, Hemma butiken i Ulricehamn, säger att det är normalt. Den låter som en höfläkt utomhus genom fönstret men det kan man stå ut med. Men man får tömma den flera gånger per dag och läser jag bruksanvisningen om att detta görs vid extrema förhållanden så har jag konstaterat att det har jag jämt på sommaren. Men det väsrsta problemet är att tömningen också ger fuktskador. Vattenventilen sitter nästan vid golvet och den lilla urtappningsbaljan, som passar precis, är på under 1 dl.Tankens volym är 15 liter = 15 tömningar. Att man kan konstruera en maskin så illa trodde jag inte var möjligt. Säg idag. 24 grader och sol, ligga på alla fyra och feppla med 15 tömningar 5-7 ggr. Är det lika dant för er andra som köpt portabla AC? Eller är Hemmabutiken i Ulricehamn en butik som kränger skräp från Zibro och ursäktar sig med att alla AC är lika dana.
Redigerat av ruva, 12 July 2010 - 13:40.
Postad 12 July 2010 - 20:25
uzzi
-
uzzi
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Detta inlägg slutar med en fråga om "Prem-I-Air Secret Weapon Mini" men börjar med mina erfarenheter:
Mitt sovrum är bara 10m2 så det kan nog vara smart att inte ha en onödigt stor AC eftersom det hörs mer då. "Prem-I-Air Secret Weapon Mini" låter lagom stor, har imponerande låga dB-tal om man ej kör på full fart (fast jag misstänker att man kanske vill ha bra fart?), och det står att den har slang både för utgående o inkommande luft. Även om den fortfarande borde bli mindre effektiv än en split eftersom den hela tiden ska kyla ny inkommande luft, så borde det vara en fördel med inslang eftersom man då iallafall slipper att uteluften passerar genom lägenheten innan den når AC:n. Och de flesta AC väger sådär en 50kg men denna väger bara 30kg. Tror det är en nyhet. Är det nån som har provat? Eller har några andra bra idéer?
Jag köpte denna häromdagen och har gett ett omdöme om eländet på prisjakt. Specsen är för bra för att vara sanna tyvärr. Jag kopplade in en 2l petflaska till ventilen, funkade "ok" men kräver tyvärr en del lutning.
Redigerat av uzzi, 12 July 2010 - 20:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|