Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon PNA7000T MN6 *

1378 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2007 - 08:49

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
SIBA har rea på PNA7000T MN6 Europe from imorrn 25/6. 2894kr

Postad 24 June 2007 - 08:56

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Gäller det online eller i butik?

Postad 24 June 2007 - 09:06

bobbobatar
  • bobbobatar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Navigon PNA7000T MN6

Tänkte starta en dedikerad tråd för oss med Navigons flaggskepp (i en månad till...)

Några reflektioner efter 4 dagars användning.

+ Stor skärm
+ Snabb färdvägsberäkning
+ Möjlighet att gå in i Windows CE och lägga in egna program (t.ex. mediaspelare för film)
+ Höjdmätare (fungerar sådär...)
+ Elektronisk kompass
+ Logo-ikoner för POI (Bensinstationer etc.)
+ TMC inbyggd (se minussidan)

- Inbyggd TMC-antenn funkar uruselt (Stockholm med närförort).
- Extern TMC-antenn är ful och skulle kunna integreras med strömkabeln vilket skulle förenkla handhavandet.
- Jag önskar möjlighet att kunna klicka på en POI och få upp extra info som finns (t.ex. telenummer eller adress till restaurang)
- Fulladdad höll batteriet i 2 timmar navigation plus en halvtimme stand-by (i kartläge)

Det var några första intryck. I stort sett är jag mycket nöjd. Den största besvikelsen är den bristfälliga TMCn.

//Saxarn

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt dels navigon dels en tomtom xl. Navigons låda är 3 ggr så stor med en massa kassa prylar. Tomtoms låda är 1/3 och innehåller 1/3 så mycket prylar, men i alla dessa delar är tomtom bäst i klassen. Navigatorn är underbart enkel att hantera, fungerar utmärkt och är dessutom mycket snyggare

Postad 24 June 2007 - 14:28

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Priset stod i kampanjbladet jag fick idag, men det står inget om att det är på nätet. Så det bör vara i butik-.

Postad 24 June 2007 - 23:43

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt dels navigon dels en tomtom xl. Navigons låda är 3 ggr så stor med en massa kassa prylar. Tomtoms låda är 1/3 och innehåller 1/3 så mycket prylar, men i alla dessa delar är tomtom bäst i klassen. Navigatorn är underbart enkel att hantera, fungerar utmärkt och är dessutom mycket snyggare

<{POST_SNAPBACK}>

Visserligen är lådan stor, men vad menar du med kassa prylar? Det är väl de vanliga tillbehören? Saknar Tomtom något eller? Vad gäller snyggheten så är det nog en smaksak... själv föredrar jag Navigon vilken dag som helst.

Postad 25 June 2007 - 07:12

RoPe
  • RoPe
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Navigon Sverige
I ert download-center så finns det för PDA:er en update till 6.2.0 version, till PNA:er finns det 6.1. Vad är det för skillnad på dessa och kommer det komma en 6.2 även till PNA?

bobbobatar
Vad är syftet med ditt inlägg? Detta är en tråd om Navigon 7000T, det finns en annan tråd för TomTom.

Postad 25 June 2007 - 09:44

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Priset stod i kampanjbladet jag fick idag, men det står inget om att det är på nätet. Så det bör vara i butik-.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack
Har bokat en idag, åker över i eftermiddag och hämtar den.

Postad 25 June 2007 - 12:33

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

SIBA har rea på PNA7000T MN6 Europe from imorrn 25/6.    2894kr

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset! Köpte den för 3411:- hos Onoff för ett par dagar sen (pressade ner den från 3990). Tack vare ditt tips kunde jag sticka och hämta c:a 500:- på lägsta-pris-garanti idag.

:P ;) :D

Postad 25 June 2007 - 13:27

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Till er som upplever att den inte riktigt hänger med:

Efter att ha testat 7000 (europa) två dagar så märker jag, att om man tittar på kartan medans man kör utan att ha någon rutt inlagd så verkar den vara c:a 25 m efter verkligheten. Har man däremot en rutt som man följer, verkar den vara så gott som på millimetern korrekt. Jag antar att det beror på att den vet var den "borde" vara med tanke på senaste riktning och hastighet och vart rutten leder. Om man kör fel trots instruktionerna så tar det c:a 2 sekunder innan apparaten upptäcker det, vilket verkar ligga i linje med att maskinen "antar" att man ska vara någon annanstans.

Hursomhelst så är intrycket av maskinen mycket bra och jag kan förbehållslöst rekommendera den till andra.

Enda sak jag inte gillar är att man inte verkar kunna söka på gatunamn utan att veta vilken stad/kommun/ort den ligger i. Kanske är det jag som gör fel, om det är så, så upplys mig gärna om hur man gör för att t.ex. söka efter alla sveavägen i Sverige.

/Stefan

Redigerat av Unregistered50fe2819, 25 June 2007 - 13:52.

Postad 25 June 2007 - 14:13

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack
Har bokat en idag, åker över i eftermiddag och hämtar den.

<{POST_SNAPBACK}>

OnOff distribuerade också ett reklamblad idag där de säljer PNA7000T Europa för 2 990:-.
7110 kostar hos dem 4990:- (när de nu får in dem).

Postad 25 June 2007 - 14:59

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Enda sak jag inte gillar är att man inte verkar kunna söka på gatunamn utan att veta vilken stad/kommun/ort den ligger i. Kanske är det jag som gör fel, om det är så, så upplys mig gärna om hur man gör för att t.ex. söka efter alla sveavägen i Sverige.

/Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Detta undrar jag med.

//

Postad 25 June 2007 - 16:46

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0
SKa förmodligen köpa denna imorrn, men jag har en fråga först och hade varit tacksam om någon hade kunnat svara på frågan innan jag köper den.

Jag tänkte först köpa mig en Garmin Nuvi 200, men när jag prövade denna i bilen tyckte jag att hållaren var alldeles för kort, hur är det med hållaren till denna, kommer den långt ifrån rutan (vilket jag vill) eller är den alldeles för kort?

Bilder hade varit kanon!

Postad 25 June 2007 - 17:38

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Denna enhet verkar ju helt klart prisvärd.

När jag pratade med Navigon sa killen där att vänta på 7110 för dom kartorna var mycket nyare. Hur gammla är kartorna i denna egentligen.

Kan man vända skärmen så 1/4 varv så att man har mer sikt framåt. Fattar personligen inte varför man ska ha widescreen i en navigator när man vill ha bra framförhållning.

Nån som har provat enheten med bil som har värmereflekterande framruta, (en anledning till att min förra PDA/GPS blev skrotad när man köpte Citroen)

/Henrik

Postad 25 June 2007 - 17:45

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Bifogad fil  00067035.jpg   25.94K   179 Antal nerladdningar Här Danhill kommer en bild på hållaren till pna7000. den går o flytta i djupled ca 10 cm funkar perfa i min bil en v40 t4.

Postad 25 June 2007 - 18:07

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0

Bifogad fil  00067035.jpg   25.94K   179 Antal nerladdningar Här Danhill kommer en bild på hållaren till pna7000. den går o flytta i djupled ca 10 cm funkar perfa i min bil en v40 t4.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanon, tusen tack för snabbt svar, det lustiga är att jag också äger en V40 :P

Då blir det denna imorrn.

Postad 25 June 2007 - 19:34

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Mr Walker:

Du kan endast vrida skärmen i landscape/portraite på vår nya 5100/5110. Lev. mitten av Juli.

Ang kartorna så är det samma release i TS7000T som i 7110. (Om det inte är en maskin som legat hos en ÅF länge utan att bli såld...)

Postad 25 June 2007 - 19:38

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ang: gatunamn först.

Man måste alltid skriva in en stad först. Detta för att minimera svars mängden.

Jag förstår vad Ni menar, men om man vänderpå det och säger att man bor i Tyskland med 10 gånger större befolkning, så blir det helt ohanterbart svar om man säker på en gata. Det blir helt enkelt för många svar i de större länderna. Gå ej att hantera.

I mindre länder som Sverige, ser det annorlunda ut. Men Vi kan ej anpassa produkterna till de minsta marknaderna.

Personligen vet jag alltid till vilken stad jag skall till om jag skriver in en gata. Men naturligtvis kan det förekomma undantag. Men jag uppfattar inte detta som ett stort problem. NAVIGON med flera arbetar utefter denna sökprincip.

Postad 25 June 2007 - 19:48

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Ang kartorna så är det samma release i TS7000T som i 7110. (Om det inte är en maskin som legat hos en ÅF länge utan att bli såld...)

Ok, kan man se detta på något sätt innan man köper? om man får en "gammal" variant får man den uppgraderad då eller kostat det pengar?

Ingen info om värmereflekterande rutor såsom bla citroen peugot mfl har?

Postad 25 June 2007 - 20:07

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Omöjligt att svara på ang värme rutor. Olika bilar har olika typer. Att svara vore att ljuga. Bästa sättet är att testa. Du har ju öppet köp om du bla annat handlar på SIBA eller OnOff har jag för mig.

Var noga med att informera säljaren innan du betalar att du kommer att behöva testa. Då skall det inte vara några problem att lämna tillbaks om det mot förmodan visar sig vara problem.

Men Vi använder SirfIII chip, som de flest använder, så fungerar inte vår, så fungerar förmodligen ingen annan heller, utan du blir tvungen att köra med extern antenn.

Ang kartorna: Missuppfattade tidigare inlägg. 7110 kommer att ha senaste kartorna. Vilket TS7000T ej har. På sin höjd har TS7000T 2 kvartal äldre kartor. Vilket är relativt obetydligt. Om du inte kör taxi, eller budbil och är i behov av extremt uppdaterade kartor.

Postad 25 June 2007 - 21:12

twi2e
  • twi2e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallå gott folk!

Det här blir mitt första inlägg på detta till synes trevliga forum!

Jag köpte min Navigon TS7000T Europe för ca en vecka sen på OnOff för 3995:-
Och tack vare forumet kunde jag gå och hämta tillbaka 1101:- på LägstaPrisGarantin eftersom SIBA har REA just nu och säljer denna underbara skapelse för endast 2894:-

Jag har dock lite funderingar och frågor:

1) Om jag går in under "Aktuell karta" så heter min karta Europe_MN62 så jag antar att jag har v6.2 av kartan då? Är det samma sak som "Navteq 064" versionen? Den finns inte ens att ta ner till PNA'erna på hemsidan? Jag klagar inte, jag har den ju redan, men det är synd om tidigare köpare.

2) Eftersom jag inte är den enda som frågat så kanske Navigon borde testa om det går att köra större MMC/SD som är större än 2GB i enheten? Eller har någon tapper användare haft möjlighet att testa. Jag försökte låna 4-giggare i diverse butiker för att testa lite snabbt men intresset var svalt :-(

3) Måste man göra stylus-kalibreringen VARJE gång man går in i Windows CE läget?

4) Om TS7000T inte kan hantera större MMC/SD kort än 2GB, kan man istället ansluta ett USB minne via nån mini-till-normal USB converter och på så sätt komma åt exempelvis ett 16GB USB-minne från Windows CE? Eller finns det converters som ansluts i MMC/SD slotten som sedan går till ett USB-minne? (Vill helst slippa köpa 10st 2GB kort för att få med lite film på semestern)

5) Varför är Navigon den ENDA tillverkaren som kräver att man ska tanka ner nått danskt tredjepartsprogram för att lägga till lite egna POIs? Som dessutom kostar ganska ordentligt med pengar, borde inte Navigon släppa en POI-editor, gratis ?!

6) Min TS7000T varnar ju för fartkameror (visuellt och med ljud) och har ju en hel del POIs inbyggt - ligger de inbakade i kartan? Det finns till och med en katalog som heter POI-warner på minneskortet, kan jag få in nya POIs utan att köpa POI-warner från danskarna? Det är ju nästan löjligt att en navigator som fullkomligt krossar de andra tillverkarna kräver att man tar ner ett hemmaknackat program för tre hundra spänn för att kunna göra det alla andra kan göra gratis!

7) Vad är POI Master Tools 2.0? Kostar det också pengar? Kan det ersätta POI-warner?

8) Varför klassas inte Max som Fast Food precis som McD? ;-)

9) Kan man framföra åsikter angående bristor i kartorna någonstans? Saknade cirkulationsplatser, korsningar där man faktiskt får svänga vänster trots att navigatorn påstår att man ska köra en mil åt höger för att göra en U-sväng m.m. Jag har svårt att tro att nån helt utan hjälp från användarna kommer lägga särskilt mycket energi på att förbättra Stockholms diverse förorters kartor.

10) (Lite Off-Topic) Är "Reality View" som kommer i 7110 verkligen så fantastiskt eller är det vara vissa större avfarter som är "verkligifierade" ? Ser det ALLTID ut som vägar med filer i 3D-läget eller är det bara lite diverse ställen som är "REAL"?

Näh, nu ska jag ta och svänga lite SVAGT till vänster och sluta skriva för den här gången!
Nu fick ni (framför allt Navigon Sverige) något att bita i, ska bli intressant att få svar på ovanstående. Tack för ordet.

Postad 25 June 2007 - 22:49

hodvar
  • hodvar
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har PNA7000T hörlursuttag?
Är det ett vanligt 3,5mm uttag?

(Hustrun är ljudallergisk... hon tycker för övrigt att man ska läsa skyltar istället för att använda GPS...)

Postad 26 June 2007 - 05:58

joniz
  • joniz
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hallå gott folk!

Och tack vare forumet kunde jag gå och hämta tillbaka 1101:- på LägstaPrisGarantin eftersom SIBA har REA just nu och säljer denna underbara skapelse för endast 2894:-

1) Om jag går in under "Aktuell karta" så heter min karta Europe_MN62 så jag antar att jag har v6.2 av kartan då? Är det samma sak som "Navteq 064" versionen? Den finns inte ens att ta ner till PNA'erna på hemsidan? Jag klagar inte, jag har den ju redan, men det är synd om tidigare köpare.

Vet ej tyvärr. Jag har dock Europe_MN60 på min så om teorin stämmer så har du en nyare karta än vad jag fick...

2) Eftersom jag inte är den enda som frågat så kanske Navigon borde testa om det går att köra större MMC/SD som är större än 2GB i enheten? Eller har någon tapper användare haft möjlighet att testa. Jag försökte låna 4-giggare i diverse butiker för att testa lite snabbt men intresset var svalt :-(

Jag har ett 4 GB SD kort i Min TS7000T, viktigt dock är att se till att INTE köpa ett SDHC kort.
Detta kort använder jag ,http://www.webhallen.com/prod.php?id=64198, men det finns säkert fler som funkar. Större än 4 GB däremot blir nog svårt eftersom dom 8 GB jag sett är alla SDHC.
SDHC korten har annan adressering för att klara större kapacitet och är inte kompatibla med äldre enheter.

3) Måste man göra stylus-kalibreringen VARJE gång man går in i Windows CE läget?

Nej det måste du inte, det som hänt om du måste göra stylus kalibrering är att du tryckt för tidigt
på flaggknappen, du har ganska gott om tid på dig så du behöver inte trycka exakt när Navigonloggan kommer upp. Tryck lite senare och håll in knappen ca 2-3 sekunder. Trycker du för tidigt görs en hard reset och det är därför du måste göra om kalibreringen.

4) Om TS7000T inte kan hantera större MMC/SD kort än 2GB, kan man istället ansluta ett USB minne via nån mini-till-normal USB converter och på så sätt komma åt exempelvis ett 16GB USB-minne från Windows CE? Eller finns det converters som ansluts i MMC/SD slotten som sedan går till ett USB-minne? (Vill helst slippa köpa 10st 2GB kort för att få med lite film på semestern)

5) Varför är Navigon den ENDA tillverkaren som kräver att man ska tanka ner nått danskt tredjepartsprogram för att lägga till lite egna POIs? Som dessutom kostar ganska ordentligt med pengar, borde inte Navigon släppa en POI-editor, gratis ?!

6) Min TS7000T varnar ju för fartkameror (visuellt och med ljud) och har ju en hel del POIs inbyggt - ligger de inbakade i kartan? Det finns till och med en katalog som heter POI-warner på minneskortet, kan jag få in nya POIs utan att köpa POI-warner från danskarna? Det är ju nästan löjligt att en navigator som fullkomligt krossar de andra tillverkarna kräver att man tar ner ett hemmaknackat program för tre hundra spänn för att kunna göra det alla andra kan göra gratis!

7) Vad är POI Master Tools 2.0? Kostar det också pengar? Kan det ersätta POI-warner?

9) Kan man framföra åsikter angående bristor i kartorna någonstans? Saknade cirkulationsplatser, korsningar där man faktiskt får svänga vänster trots att navigatorn påstår att man ska köra en mil åt höger för att göra en U-sväng m.m. Jag har svårt att tro att nån helt utan hjälp från användarna kommer lägga särskilt mycket energi på att förbättra Stockholms diverse förorters kartor.

Navteq har en sida där man kan rapportera brister/felaktigheter i deras kartmaterial.
http://mapreporter.n...ge=se&button=Go

10) (Lite Off-Topic) Är "Reality View" som kommer i 7110 verkligen så fantastiskt eller är det vara vissa större avfarter som är "verkligifierade" ? Ser det ALLTID ut som vägar med filer i 3D-läget eller är det bara lite diverse ställen som är "REAL"?

Näh, nu ska jag ta och svänga lite SVAGT till vänster och sluta skriva för den här gången!
Nu fick ni (framför allt Navigon Sverige) något att bita i, ska bli intressant att få svar på ovanstående. Tack för ordet.

<{POST_SNAPBACK}>

Sådärja, då bockade vi av några av frågorna iaf.

Postad 26 June 2007 - 05:59

joniz
  • joniz
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Har PNA7000T hörlursuttag?
Är det ett vanligt 3,5mm uttag?

(Hustrun är ljudallergisk... hon tycker för övrigt att man ska läsa skyltar istället för att använda GPS...)

<{POST_SNAPBACK}>

Finns vanligt 3.5 mm hörlursuttag.

Postad 26 June 2007 - 07:15

RoPe
  • RoPe
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hallå gott folk!

Vet ej tyvärr. Jag har dock Europe_MN60 på min så om teorin stämmer så har du en nyare karta än vad jag fick...
Ja det verkar stämma, 064 versionen heter Europe_MN64, vilket betyder att det finns åtminstone en nyare version än den som du fick med. Navigon borde verkligen fundera på om de inte skulle erbjuda ett års fria kartuppdateringar när man verkar få så olika versioner när man köper sin burk.

Det var väl idag 26/6 som Navigon skulle starta upp sin kartuppdateringstjänst? När nu en 7000T kostar strax under 3000kr så tycker ialla fall jag att 900kr är låter rätt dyrt för en kartuppdatering, speciellt som de tydligen ska komma 2ggr/år. Då kan man ju börja fundera på om man inte ska köpa en ny GPS var 18:e månad i stället... men det kanske är det som är meningen?

Vad Navigon uppenbarligen inte har tänkt på är att dåligt uppdaterade kartor uppfattas som att Navigon GPS:en är dålig. Senast i helgen så sa tjejen när vi var ute och åkte och en ny rondell inte fanns med att "Den där är väl inget bra, den går ju inte att lita på!". När hon sedan pratar med sina kompisar så säger hon inte att "Själva Navigon GPS:en är jättebra men kartmaterialet är inte uppdaterat." hon säger "Den där Navigonen GPS:en som min kille köpte kan man inte lita på.".

Tänk om, tänk rätt Navigon. Stärk ert varumärke genom att erbjuda åtminstone 1-års fria kartuppdateringar.

Postad 26 June 2007 - 07:19

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Tack Joniz! Nu sparade jag en halvtimma! :P

** Uppgraderingsstjänsten skall vara online idag för de som är intresserade av att uppgradera sina kartor m.m.

****NAVIGON kräver ingenting. Däremot har www.navigating.de samt www.navigon-user.com skapat ett program som möjliggör downloads av POI. Men du har helt rätt, en möjlighet att downloada själv vore trevligt. Och vår nya uppdateringstjänst på www.navigon.com är ett första steg. Dock börjar Vi med downloads av kartor. Sedan kommer det att finnas fler och fler tjänster och innehåll tillgängligt med tiden.

**** I dagsläget är det endast ovan två nämnda tredjepartsmjukvaror som stödjer MN6.

*** Inte 100% säker, men är inte det den nya webbaserade POI editorn som www.navigon-user.com erbjuder? Har för mig det. Har jag fel så får Ni ursäkta.

*** Skicka ett mail till NAVTEQ som ansvarar för allt material som har med kartorna att göra. POIs är en del av kartorna.

*** Jätte bra att detta tas upp. www.navteq.com är en bra idé att titta in på för att "hjälpa till" med kartorna. Det är ett oändligt stort arbete och all hjälp från användarna uppskattas från karttillverkarna. Ni har bäst koll på vägarna!

*** Visst är det fantastiskt! Men du har helt rätt, endast större avfarter och korsningar. Det kommer dröja ett tag innan all navigering blir helt i 3-d. Detta är ett första steg. Och enligt tex M3 som just testat det så var det mycket uppskattat, trots att det "endast" var på större avfarter/korsningar.

*** Kör försiktigt!

NAVIGON Sverige

Postad 26 June 2007 - 07:40

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0

Det var väl idag 26/6 som Navigon skulle starta upp sin kartuppdateringstjänst? När nu en 7000T kostar strax under 3000kr så tycker ialla fall jag att 900kr är låter rätt dyrt för en kartuppdatering, speciellt som de tydligen ska komma 2ggr/år. Då kan man ju börja fundera på om man inte ska köpa en ny GPS var 18:e månad i stället... men det kanske är det som är meningen?

Vad Navigon uppenbarligen inte har tänkt på är att dåligt uppdaterade kartor uppfattas som att Navigon GPS:en är dålig. Senast i helgen så sa tjejen när vi var ute och åkte och en ny rondell inte fanns med att "Den där är väl inget bra, den går ju inte att lita på!". När hon sedan pratar med sina kompisar så säger hon inte att "Själva Navigon GPS:en är jättebra men kartmaterialet är inte uppdaterat." hon säger "Den där Navigonen GPS:en som min kille köpte kan man inte lita på.".

Helt rätt, håller med dig till 100% gratis uppdatering 1 år hade varit bra för kundrelationerna eller 200-300 kr för att uppdatera kartorna.

Hoppas Navigon tar till sig detta!

För övrigt är det dåligt att många verkar ha olika versioner på sina kartor, köper man en GPS idag, förväntar man väl sig att det mesta är uppdaterat!

Redigerat av Danhill, 26 June 2007 - 07:41.

Postad 26 June 2007 - 07:46

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@Rope,

Det spelar ingen roll hur uppdaterade kartor du har. Det kommer alltid att saknas rondeller, visa fel hastigheter osv osv på olika vägsträckor.

Det är en GPS tillverkares stora gissel. Vi kan ej påverka kartorna. Det är karttillverkarna som skapar rådatan, som vi sedan använder till vår mjukvara.

Priset 990:- för en uppdaterad FULL EUROPA karta med 38 länder tycker jag är ett bra pris. Och det är ingen som tvingar en attköpa nya kartor, framför allt inte 2ggr /år.

Se det positivt, fram tills nu kunde man endast uppdatera 1gg /år.

Utveckligen går framåt och priserna nedåt. För ett år sedan kostade en väst-europa uppgradering ca 2200:- i snitt över alla fabrikat. Nu erbjuder NAVIGON hela Europa 38 länder för 990:-. Det tycker jag är en positiv utveckling. Sedan kan man diskutera i all evighet huruvida saker skall vara gratis eller ej. Men den diskussion lämnar jag åt Er på forumet. Det är ett stort arbete NAVTEQ gör på att skapa kartorna. Detta vill de ha betalt för. Vilket är helt förståeligt.

Postad 26 June 2007 - 07:52

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Håller med ovantsående talare jag med. Kanske ett års fria uppdateringar är att ta i, men i alla fall att man får ladda ner den senaste uppdateringen som finns vid köptillfället (t.ex. genom att det ingår en engångskod till nedladdning när man köper en Navigator).

Jag väntar med spänning och hoppas jag hinner få min Navigator innan jag åker på semester. Annars får det nog bli en 660 FM istället kanske. Möjligen en PNA7000T nu när de gått ner i pris.

Postad 26 June 2007 - 07:59

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0
Nu blir jag lite förvirrad;

On off har denna - NAVIGON GPS-Navigator PNA7000TE
Siba har denna - Navigon TS7000T Europa GPS

Är det någon skillnad på ovan eller är det samma Navigator?

Postad 26 June 2007 - 08:13

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Det är samma Navigator så vitt jag vet.

Postad 26 June 2007 - 08:22

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0

Det är samma Navigator så vitt jag vet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack forzaKGB, då är jag lugn igen :P

Postad 26 June 2007 - 08:25

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Hallå gott folk!

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske för att det tar lika lång tid att få maten där som på en vanlig vägkrog....

Postad 26 June 2007 - 08:30

Foppa21
  • Foppa21
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Kan man lägga in egna gps koordinater? Och hur och var gör man det isåfall?

Postad 26 June 2007 - 08:33

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Tänkte bara hör hur ni andra har GPS'en placerad i bilen, till vänster eller höger om ratten?
Vet egentligen inte varför jag frågar om detta triviala...

Till er som undrar om mottagningen, så har jag en Mondeo med eluppvärmd vindruta. Hade väldiga problem med mottagningen både på en gammal PDA och med min tidigare Navman icn 520. Men min Navigon 7000 fungerar perfekt.

//L

Postad 26 June 2007 - 09:11

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Kan man lägga in egna gps koordinater? Och hur och var gör man det isåfall?

<{POST_SNAPBACK}>

Man behöve POI Warner för att kunna lägga in egna Koordinater (s.k. Points Of Interest = POI).
http://www.navigatin.../index.php?id=3

Postad 26 June 2007 - 09:24

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0

Hallå gott folk!

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske för att det tar lika lång tid att få maten där som på en vanlig vägkrog....

<{POST_SNAPBACK}>

:) sant, tar alltid en evighet att få maten på Max.

Postad 26 June 2007 - 12:40

RoPe
  • RoPe
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

@Rope,

Det spelar ingen roll hur uppdaterade kartor du har. Det kommer alltid att saknas rondeller, visa fel hastigheter osv osv på olika vägsträckor.

Det är en GPS tillverkares stora gissel. Vi kan ej påverka kartorna. Det är karttillverkarna som skapar rådatan, som vi sedan använder till vår mjukvara.

Priset 990:- för en uppdaterad FULL EUROPA karta med 38 länder tycker jag är ett bra pris. Och det är ingen som tvingar en attköpa nya kartor, framför allt inte 2ggr /år.

Se det positivt, fram tills nu kunde man endast uppdatera 1gg /år.

Utveckligen går framåt och priserna nedåt. För ett år sedan kostade en väst-europa uppgradering ca 2200:- i snitt över alla fabrikat. Nu erbjuder NAVIGON hela Europa 38 länder för 990:-. Det tycker jag är en positiv utveckling. Sedan kan man diskutera i all evighet huruvida saker skall vara gratis eller ej.  Men den diskussion lämnar jag åt Er på forumet. Det är ett stort arbete NAVTEQ gör på att skapa kartorna. Detta vill de ha betalt för. Vilket är helt förståeligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej du Navigon Sverige, kul att du är här.
Jo, jag är fullt medveten om att vägnätet förändras kontinuerligt och att det är svårt att hänga med för karttillverkarna. Bara i Södertälje där jag bor så byggs det rondeller så det står härliga till.
Vad jag menar är att Navigon skulle få mycket goodwill genom att bjuda på ett års, eller iallafall 1 uppdatering av kartmaterialet. Det finns ju andra som gör det och det är ju uppenbarligen så att man kan få en gammal kartversion bara för att en butik har haft burkar på lager. Att då behöva punga ut med 990kr för att komma upp i samma kartversion som polaren som köpte sin någon annanstans är lite surt, det kanske du kan hålla med om?

En fråga. Hur hittar jag till uppdateringstjänsten och vilken version av karta är det som släpps där idag? Jag har yrat runt inne på Navigons hemsida utan att hitta den.

Postad 26 June 2007 - 12:41

twi2e
  • twi2e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hallå gott folk!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

:) sant, tar alltid en evighet att få maten på Max.

<{POST_SNAPBACK}>

Beställ din burgare utan gurka på donken så får du vänta ännu längre. Max har by default ingen gurka på sina burgare... Slutsats: Avsaknad av saltgurka tar tid! (err...)

Postad 26 June 2007 - 12:55

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Danhill:

Samma maskin, bara olika återförsäljare som döperdem lite annorlunda på sin web. De döper dem oftast så att de lätt kan identifiera dem som de vill i sina system.

Postad 26 June 2007 - 13:03

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Rope:

Jag håller med dig, det hade varit mycket trevligt om man fick 1 års fria kartor. Men som det ser ut nu är det inget Vi erbjuder. I en framtid är detta kanske något som förändras.

@Alla: Jätte tack till alla som lämnat synpunkter på detta i forumet. Tas tacksamt emot. Kommer ta upp Era önskemål och förslag i Tyskland. NAVIGON strävat alltid efter att bli bättre, och uppenbarligen är detta något som ligger användare varmt om hjärtat.

Med detta inlägg avslutar jag min del av diskussionen kring detta ämne och ger plats åt annat roligt att diskutera.

Postad 26 June 2007 - 18:40

Noni
  • Noni
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej
Jag är nybörjare och har köpt PNA7000t igår efter att jag har läst alla era positiva saker om den. Nu har jag ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Efter att ha haft den på igår (utan några problem) och har använt ActiveSync så kan jag inte idag få någon GPS-signal. Vet någon vad detta kan bero på? Tack för hjälpen.

Postad 26 June 2007 - 19:16

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Har du provat att göra en "hard" reset? Håll in av/på-knappen i typ 6 sekunder så gör den en riktig omstart.

Postad 26 June 2007 - 20:09

Noni
  • Noni
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack. Jag har fått igång den igen.

Postad 26 June 2007 - 20:24

RoPe
  • RoPe
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
NU har jag hittat den där uppdateringstjänsten, man ska in på "My Navigon" och där finns det en applikation som heter "Navigon Fresh" som man ska installera. Sedan är det bara att peta in minneskortet i datorn och sedan välja om man vill uppdatera programvaran (gratis), göra en backup eller uppdatera kartmaterialet (919kr). Problemet som jag ser det är jag inte kan se vilken version det är på kartan, är det 062 eller 064 eller är det någon ännu senare version? Det står att det är version 2007/8 men det säger inte mig så mycket.

Är det någon som köpt en uppdatering och kan bringa klarhet i vilken version det är?

Postad 26 June 2007 - 21:17

hodvar
  • hodvar
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Finns det någon handbok för PNA7000T (som går att ladda ner)?

http://www.navigon.com/ hittar jag, under Serice & Support - Download-center, handboken för programvaran MN5 och MN6.

Men jag vill ha tag på en bruksanvisning för själva apparaten, där man kan se knappar & rattar, mått, vikt, fäste/hållare, anslutningar för ström, TMC, extern GPS-antenn mm.
-- Tack twi2e för infon att det finns hörlursuttag.

Om handbok inte finns som pdf, finns den istället tryckt i förpackningen?

Postad 26 June 2007 - 21:19

Unregistered0a35d0a2
  • Unregistered0a35d0a2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Undrar hur lång tid det dröjer innan det kommer en version för oss med nordic kartan.

Är det någon som köpt uppdateringen som kan berätta om nya sträckningen från Tönnebro mot Bollnäs finns med? Samt nya E4an förbi Uppsala.

Redigerat av feppa, 26 June 2007 - 21:22.

Postad 26 June 2007 - 22:28

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0

Har du provat att göra en "hard" reset? Håll in av/på-knappen i typ 6 sekunder så gör den en riktig omstart.

<{POST_SNAPBACK}>

Fick min idag, jag har hållt inne knappen i typ 6 sek för att starta den varje gång, gjorde likadant när jag skulle stänga av den, så går det tydligen när man inte läser boken :)

Har i alla fall lärt mig att man inte behöver hålla inne knappen i 6 sek när man ska stänga av/sätta på den.

Ska ut och prova den i veckan och får se hur pass bra den är, detta är min första GPS, jag har mycket att lära mig.

Edit:

Måste varna lite för On-Off i Svågetorp i Malmö, jag ringde på morgonen och bokade ett ex, de sa att 2 st var kvar på lager, åkte in efter jobb och visade även upp annonsen på Siba (2894:-) då började säljaren att strejka, hon sa att Siba måste ha samma vara på deras lager om prisgarantin ska gälla, Siba hade den på lager i deras internet varuhus men inte i butik på svågertorp, då menade jag på att om eller rättare sagt när Siba får in sitt ex i varuhuset då kan jag enkelt knalla in på on-off och få min hunding tillbaka, det gick väl bra sa hon.

Hur som helst, innan jag drog fram mitt kort frågade jag henne om den var helt ny och inget returex, då sa hon "absolut, vi får ju inte sälja returnerade ex till kunder som nya" kanon tänkte jag, drog fram till kassan och betalade, fick mitt paket och märkte att det inte stod helt rätt till, jag bad säljare öppna paketet och visst fan var det ett returex som de försökte sälja som nytt till mig, blev förbannad och undrade vad de höll på med, butikchefen kom och han började mumla något om att den förra ägaren hade problem med att använda den bla bla bla, skiter väl jag fullständigt i, jag betalar för en ny och oanvänd. Jag vägrade köpa den och bad om en ny men de hade inte fler på lager, eventuellt fredag eller nästa vecka, men då sa jag till att löddeköpinge hade på ex. på lager då jag kollat upp detta innan, jo de hade 4 på lager och jag kunde åka dit och hämta mitt ex, ingen ber om ursäkt eller kompenserar mig på något sett, förbanad blev man och åkte till lödde och tog en ny, självklart var den nya helt inplastad (lådan). Kul att de sägaer att de inte får sälja använda grejer som nya till kunder när det är just det on-off försökte göra till mig, eventuellt ska jag kanske dit och prata med chefen igen, men vet inte om jag ska lägga ner mer energi än jag redan gjort. Vad hade ni gjort, vad kan man göra i ett sånt här fall?

Sorry för OT, ville bara skriva av mig lite

Redigerat av Danhill, 26 June 2007 - 22:45.

Postad 26 June 2007 - 22:35

hodvar
  • hodvar
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Med detta inlägg  avslutar jag min del av diskussionen kring detta ämne och ger plats åt annat roligt att diskutera.

<{POST_SNAPBACK}>

Det känns mycket seriöst av NAVIGON Sverige att de deltar i forumet. Tack för det! Men det finns väl ingen anledning till att tvärt sluta med det!?
-- Kom tillbaka!

Postad 26 June 2007 - 22:54

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

Undrar hur lång tid det dröjer innan det kommer en version för oss med nordic kartan.

Är det någon som köpt uppdateringen som kan berätta om nya sträckningen från Tönnebro mot Bollnäs finns med? Samt nya E4an förbi Uppsala.

<{POST_SNAPBACK}>

Nya sträckningen förbi Uppsala finns inte med i den senaste versionen (inte i europa-varianten iallafall)

Däremot finns den "nya" rondellen med i början av Tyco Hedéns väg (gamla E4 vid Feltema/Max)

Redigerat av Unregistered50fe2819, 27 June 2007 - 00:58.

Postad 26 June 2007 - 22:56

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

Vad hade ni gjort, vad kan man göra i ett sånt här fall?

Sorry för OT, ville bara skriva av mig lite

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju inte utan att de kallas för "Fuck Off" :) :)
Din varning gäller nog de flesta On Off... ;)

Redigerat av Unregistered50fe2819, 26 June 2007 - 22:58.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.