* Officiell Tråd - Sony Ericsson P1i *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 31 juli 2007 - 16:35
Postad 31 juli 2007 - 16:37
Jag kan ladda ner programmet men när jag tar "installera" så står det :
Återkallningskontrollsinfo
Certifikatet hade upphört att gälla när det användes
osv osv
giltigt från: 2007-07-11
slutdatum: 2017-07-10
Nån som har nån idé eller råkat ut för samma?
Mvh
Postad 31 juli 2007 - 16:49
Hittade nått med energisparläge, kanske det hjälper vid navigator användning
Postad 31 juli 2007 - 16:59
Postad 31 juli 2007 - 17:15
Postad 31 juli 2007 - 17:23
Fick nått liknande vid installation av fring men fick det att fungera sedan. Bara till att fortsätta prova.
Hittade nått med energisparläge, kanske det hjälper vid navigator användning
Tja, slog av energispararläge (den för display, finns det fler?) men det hjälper inte så det är lite skummt.

Postad 31 juli 2007 - 17:47

Nån som har en susning ?
Postad 31 juli 2007 - 17:54
Jag citerar dessa två frågor från ett annat forum, två problem som jag också har. Vet ni hur jag löser dessa två problem? Irriterande är det.1; jag har ett 3G-kontaktkort, men det går ej igång, själva funktionen 3G. Det står Telia Sweden 3G, men då jag trycker på symbolen står det "3G ej tillgängligt" längst ner, kan meddela att jag bor i Sthlm City och morsan har även full styrka till 3G med mobilen bredvid. Är det inte aktiverat från scratch eller måste jag göra det?
2; Hur avslutar jag ett program, är det bara via aktivietshanteraren eller kan jag göra det på något annat sätt? Och när jag går ur ett program och stänger ner det via aktivietshanteraren och trycker på meny-knappen på displayen, varför kommer jag tillbaka till det föregående programmet och inte själva menyn? Om jag t.ex. var inne i kalender och avslutade sedan det, är det kalendern jag kommer till då jag trycker på meny igen.
Snabba svar uppskattas.
Postad 31 juli 2007 - 18:19
Hallå, fick min P1:a idag och jag skulle prova installera wayfinder men det går inte.
Jag kan ladda ner programmet men när jag tar "installera" så står det :
Återkallningskontrollsinfo
Certifikatet hade upphört att gälla när det användes
osv osv
giltigt från: 2007-07-11
slutdatum: 2017-07-10
Nån som har nån idé eller råkat ut för samma?
Mvh
Jag gissar på att du har fel datum inställt.
Postad 31 juli 2007 - 19:49

/niklas
Postad 31 juli 2007 - 19:56
Om du vill minska GPRS-förbrukningen kan du förinstallera kartor på telefonen. Kartorna aktiveras när du navigerar i kartområdet.
1) Logga in på MyWayfinder.com med ditt användarnamn och lösenord (finns under inställningarna).
2) Välj Tjänster > Nedladdningar > Kartor till mobiltelefonen.
3) Välj ett kartområde och ladda ned det till datorn.
4) Överför filen till telefonen via Bluetooth/Infraröd/USB-kabel.
Mer information:
Inställningar > Komm. (Kommunikation)
Mer info om Wayfinder + installation:
http://eu.mywayfinde...13/index.sv.php
Redigerat av Unregistered29985, 31 juli 2007 - 19:58.
Postad 31 juli 2007 - 21:15
minska? kan man få det till att bli helt gratis?Ladda ned kartor till mobilen
Om du vill minska GPRS-förbrukningen kan du förinstallera kartor på telefonen. Kartorna aktiveras när du navigerar i kartområdet.
1) Logga in på MyWayfinder.com med ditt användarnamn och lösenord (finns under inställningarna).
2) Välj Tjänster > Nedladdningar > Kartor till mobiltelefonen.
3) Välj ett kartområde och ladda ned det till datorn.
4) Överför filen till telefonen via Bluetooth/Infraröd/USB-kabel.
Mer information:
Inställningar > Komm. (Kommunikation)
Mer info om Wayfinder + installation:
http://eu.mywayfinde...13/index.sv.php
Postad 31 juli 2007 - 21:32
+
Kamera
FM Radio
WLAN
Visitkortsskanner
Bättre anslagskänsla tangentbord
Bättre och längre pekpinne
"Ombyggbar" huvudmeny
TrackID
Borstad aluminium
Smartare genvägar
-
Bygger ngt mer än M600i pg av kamera
Övrigt:
Kör TT med bland annat SE_Scandinavia.675.1409.
Kör Wayfinder med fast pris data och telefoni med Tele2 som operatör.
Testade GPS är Globalsat BT-338 samt den medföljande Wayfindern.
Funkar samtidigt med HBH-DS970 med BT-strömsparfunktion påslagen.
Minneskort M2 Sandisk 4GB, praktisk för ljudböcker
En omstart hittills vid samtidig surf och sync med PC Suite.
/MVH
Postad 31 juli 2007 - 21:33
Postad 31 juli 2007 - 21:49
Har Telia inte uppfunnit några inställningar för den här mobilen än eller varför fungerar det inte? Någon som sitter på en bra orsak?
Postad 31 juli 2007 - 21:50
Det finns massor att välja på och dom flesta jag testat har varit bra.
Har köpt en hel del skärmskydd på E-bay utan bekymmer, billigt brukar det vara oxå
här är en Länk
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem
Postad 31 juli 2007 - 22:36
Kartorna måste lagras i roten av telefonminnet eller minneskortet för att kunna nås från Wayfinder Navigator 6-applikationen. <-- roten? Vart exakt är det någonstans? Vart har ni lagt kartan för att det skall kunna fungera?Såg denna telefonen idag. Telefonen var verkligen robust, snygg och stilren. Men det är ingen som svarat om det följer med några kartor från start? skall man ladda ner sverige via gprs lär det gå på några 100-lappar annars... Någon glad ägare som kan beskriva?
/niklas
Postad 31 juli 2007 - 22:51
Postad 31 juli 2007 - 23:25
Rooten innebär direkt på minnskortet, får alltså inte ligga i nån mapp där inne.Kartorna måste lagras i roten av telefonminnet eller minneskortet för att kunna nås från Wayfinder Navigator 6-applikationen. <-- roten? Vart exakt är det någonstans? Vart har ni lagt kartan för att det skall kunna fungera?Såg denna telefonen idag. Telefonen var verkligen robust, snygg och stilren. Men det är ingen som svarat om det följer med några kartor från start? skall man ladda ner sverige via gprs lär det gå på några 100-lappar annars... Någon glad ägare som kan beskriva?
/niklas
Postad 31 juli 2007 - 23:32
Jag använder EXIM på min M600i, fungerar kanon.
Det finns massor att välja på och dom flesta jag testat har varit bra.
Har köpt en hel del skärmskydd på E-bay utan bekymmer, billigt brukar det vara oxå
här är en Länk
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem
Kommer den som är anpassad för M600 även att passa till P1i?
Postad 01 augusti 2007 - 00:02
Jag har det monterat på min och det sitter perfekt!

Postad 01 augusti 2007 - 00:23
Dock har jag inte lyckats så bra med att skriva åäö med pennan, jag har försökt som det står i manualen, men jag lyckas få till det max en gång av 10, annars skriver den bara punkter efteråt istället för att göra om o till ö etc.... lite struligt.... har en känsla av att det gick lättare i tidigare versioner...... någon fler än jag som tycker detta verkar struligt?
Postad 01 augusti 2007 - 08:38
Det enda jag inte får att funka är TrackID. Står bara: Tjänsten för igenkänning av musik misslyckades. Får detta fel varje gång, någon mer här än jag?
Testa köra utan proxy aktiverat i internetprofilen. (Främst Telenor) Annars kan du testa byta till internetprofilen för att köra telefonen som externt modem, om den är annolunda än vanliga GPRS wap-profilen. (Vissa operatörer kör ju samma för dessa två numera)
Redigerat av Unregistered29985, 01 augusti 2007 - 08:45.
Postad 01 augusti 2007 - 08:44
Dock har jag inte lyckats så bra med att skriva åäö med pennan..
Det går efter en hel del träning, ha tålamod

Postad 01 augusti 2007 - 10:00
Min borde komma fram imorgon i alla fall

Postad 01 augusti 2007 - 10:28
Finns det någon adapter för att ansluta vanliga hörlurar till mobilen på något sätt?
http://search.ebay.c...pter&category0=
där har du lite att välja mellan

Postad 01 augusti 2007 - 11:38
"MEN" blev även rätt konfunderad då jag igår hade vart ute och kört en bit runt i västsverige och använt ca 20-30kr i gprs-trafik.
Så kollade upp lite info på wayfinder.se
================================================================
Minimum mode - (Guidevyn) 5-10 kB per timmes körning. När man använder programmet i Guidevyn, som ger dig röstinstruktioner och vägbeskrivning med hjälp av ikoner och text, laddas endast data för själva rutten ner.
Medium mode - (Kartvyn) 30-60 kB per timmes körning. I det här fallet navigerar du med förinstallerade kartor på din telefon. Ladda ner (gratis!) utvalda stadskartor från MyWayfinder.com, ditt personliga reseplaneringsverktyg som är tillgängligt för alla Wayfinder användare. De förinstallerade kartorna aktiveras automatiskt när din GPS-position befinner sig inom de områden som du har förinstallerat kartor. Servern sänder endast över kartor som du saknar i din telefon under en rutt. Du kontaktar servern för att ladda ner rutten samt kartikoner, vilket förklarar Internetuppkopplingen medan du navigerar med de kartor som redan finns sparade på telefonen.
Flexible mode - (Kartvyn) Första gången du kör i ett område: 150-300 kB per timmes körning (kartorna laddas ner via Internet), därefter laddas 30-60 kB data ner när du kör i samma område. De kartor som laddats ner första gången sparas på din telefon för att undvika flertaliga nerladdningar av samma område.
Så jag tog o tanka hem blandannat "göteborgs" citymap från mywayfinder och tänkte sen med en gång att med tele2 gprs-priser på 15kr/mb att "attans" är la lika bra o tanka hem ALLA kartorna med en gång, men VILKET otroligt pill. Fanns ingen komplett Sverige download så fick sitta o ladda hem alla 41st kartor manuellt en efter en. VÄLDIGT irriterande då jag mer än gärna hade laddat hem en enda fil oavsett storlek på typ 1gig komplett karta att ladda in på mitt 4GB M2 Memorystick.
Men nu har jag laddat ner ALLA 41st extrakartor som wayfinder har för tillfället på mywayfinder och det är citymaps så att säga, de samlar en total storlek på:
-36,4 MB (38 256 640 byte), 41st citymaps med omgivning
Dessa 41filer la jag i rooten på memorystick enligt information och i wayfinder så körde jag:
Kartvyn "Mer - Sparade kartor - Sök efter nya kartor"
Wayfinder flyttade dessa kartor från rooten (som tur va, hatar massa filer i rooten på alla typer av diskar) för integrering och användning i wayfinder lådan och meddelade att alla 41 kartorna var installerade.
Men 36,4 MB känns som väldigt lita data jämfört med andra gps progg med sverige kartor så undrar hur dessa kartor är komprimerade och om de kan bli av tillräcklig hjälp "suck" men hoppas dessa inkluderar det mesta för den vanlige användaren då man inte vill ligga och slösa mera extra kronor på gprs-trafik med dagens i min mening SANSLÖSA priser då man jämför mot vanligt mobilt bredband med fasta priser.
Annars är wayfinder en helt ok och vettig navigeringstjänst för den som privat behöver tillfällig eller akut navigering(med tanke på de totalt onödigt dyra gprs-kostanderna om man inte är förberedd) på semestern och dylikt, men inget för dagligt arbete med navigeringsbehov i min mening.
Om man dagligen behöver navigering i bilen så vill åtminstone jag dels ha minst en 3-4,5" skärm och ett fast pris, då det annars kan blir en dyr total kostnad för navigeringen och då finns det praktiskt taget inget som slår ett vanligt gps-kit med större skärm och förinstallerade och kompletta samt uppdateringbara kartor.
Summering: Man får skatta sig lycklig att man inte har köpt wayfinder-kittet utan fått det på köpet med mobilen då jag inte är nöjd med sök-funktioner och att det (vad jag vet) ej finns möjlighet att dra hem komplett sverige-norden kartor till Wayfinder. Plus den väldigt onödiga i min mening gprs-downloaden som konstant sker i bakgrunden även då man har laddat hem kartor.
Redigerat av GoaJanne, 01 augusti 2007 - 11:44.
Postad 01 augusti 2007 - 11:58
Postad 01 augusti 2007 - 12:00
Postad 01 augusti 2007 - 12:17
Hur funkar det och dutta med fingrarna?
Finns det risk för att pinnen kan ramla ur telefonen?
Är lite osäker på om jag ska köpa den här. Var sugen på N95 men den här verkar stabilare, och framförallt ingen skjutfunktion som på N95!
Postad 01 augusti 2007 - 12:17
Postad 01 augusti 2007 - 13:24
Hur funkar det och dutta med fingrarna?
Finns det risk för att pinnen kan ramla ur telefonen?
1. Funkar helt OK men i vissa läge är det skönast att använda stylusen. Jag tycker iofs att det hade varit bra med en "D-pad" men man kan ju inte få allt.
2. Njae, inte om det inte är något fel på telefonen eller stylusen. Den sitter bra där den sitter.
Postad 01 augusti 2007 - 14:18
Finns det någon adapter för att ansluta vanliga hörlurar till mobilen på något sätt?
http://search.ebay.c...pter&category0=
där har du lite att välja mellan
Vilka funkar med P1 då?
Finns ju inte angett där liksom
Postad 01 augusti 2007 - 15:01
Vilka funkar med P1 då?
alla som har samma kontakt som ser ut som den på din laddare borde fungera. Alternativet är ju att du köper Walkman-headsetet och byter ut lurarna. fördelen är att det också fungerar som handsfree:
http://search.ebay.c...ge=search&fgtp=
Redigerat av sassafras, 01 augusti 2007 - 15:13.
Postad 01 augusti 2007 - 15:04
Redigerat av last_raven, 01 augusti 2007 - 15:08.
Postad 01 augusti 2007 - 16:41
Postad 01 augusti 2007 - 17:44
Postad 01 augusti 2007 - 17:49
Postad 01 augusti 2007 - 18:14
BST-33 eller BST-40 ?
Har nämligen dubbla BST-33 och bordsladdare till min M600i och kommer vara i behov av ett x-tra batteri även till kommande P1i o då vore det ju bra om BST-33 passar i den

Enl flera Rewiews jag läst som haft bilder på P1i har haft BST-33, såg nu på Katching att
det följde med ett BST-40 men det beror väl kanske på att det är lite större mAh mässigt, BST 33 är på 950 mAh.
Postad 01 augusti 2007 - 20:15
Ni som fått era P1i, vad sitter det för batteri i den ?
BST-33 eller BST-40 ?
Har nämligen dubbla BST-33 och bordsladdare till min M600i och kommer vara i behov av ett x-tra batteri även till kommande P1i o då vore det ju bra om BST-33 passar i den![]()
Enl flera Rewiews jag läst som haft bilder på P1i har haft BST-33, såg nu på Katching att
det följde med ett BST-40 men det beror väl kanske på att det är lite större mAh mässigt, BST 33 är på 950 mAh.
Det sitter ett BST-40, 1120 mAh i min telefon

Postad 01 augusti 2007 - 20:39
/niklas
Postad 01 augusti 2007 - 20:52
Det sitter ett BST-40, 1120 mAh i min telefon
Det är därför dom fått upp batteritiden alltså

Dock verkar det som att BST-33 passar men är lite mindre i mAh
endast.
Som jag tolkade mobile-rewiew mfl skulle inte ett större batteri komma förrens senare
(precis som dom sa till P990i) men tydligen kom det redan vid lanseringen, vilket är bra.
Redigerat av Volvis, 01 augusti 2007 - 20:54.
Postad 01 augusti 2007 - 21:04

Postad 01 augusti 2007 - 21:07
Jag blir galen på en skitsak.
Jag fick min P1i utbytt i eftermiddags och när jag kommer hem och pluggar in den nya i datorn så heter den "P1i 2" i Sony Ericsson PC Suite for Smart Phones och jag hittar ingenstanns jag kan ändra namnet på enheten!
Jag prövade med att avinstallera Sony Ericsson PC Suite for Smart Phones för att sedan lägga in det igen men med precis samma resutalt. Någon som vet hur man byter namn på enheten?
Testa Kontrollpanelen -> Alternativ för Phone monitor -> Välj din enhet -> Byt namn..
Postad 01 augusti 2007 - 21:51
Funkar på jobbet med XP men här hemma med Vista så funkar Disc2Phone men kan inte ansluta så man kan synca.
Någon som har denna fil, på skivan är mapparna tomma.
Postad 01 augusti 2007 - 22:08
Postad 01 augusti 2007 - 22:44
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar