Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning för Dreambox-kopior, ett stort bedrägeri!

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2008 - 15:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
ja det är säljaren som ska stå till svars för att han lagt in mjukvara som han inte haft rätt till... är ju bra att alla med kloner då dom inte säljs av DMM längre (med undantag för dm500+ modellen) fått reda på det samtidigt så dom kan begära pengarna tillbaka... i princip alla dm500 som sålts på sistone är ju kloner men många tror att dom varit äkta så nåt var dom tvungen att göra...
Dom la in ett kopieringsskydd precis som Microsoft osv gör inget konstigt med det och nu råkar det ligga i den del som behövs för att boxen ska starta men det är knappast DMM's fel... klaga på den som sålt boxen istället och anmäl han... det är den personen som sålt och lagt in piratkopierad driver han inte hade rätt till och har lurat folk..
och till resten som köpt kloner med flit för att spara pengar tycker jag inte ett dugg synd om...
istället för att hacka på DMM hjälp dom att få fast alla oseriösa säljare istället...

i telnet skriv såhär: ifconfig
om HWaddr är annat än 00:09:34 i början så är det en klon

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 15:16.

Postad 21 april 2008 - 15:21

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

istället för att hacka på DMM hjälp dom att få fast alla oseriösa säljare istället...

Det där var dagens inlägg från dig, den som är oseriös är ju DMM, för att inte nämna DM8000 som skulle lanserats på Cabsat år 2005 och som hela tiden skjutits upp, och sen kör dom med en teaser på deras hemsida som i allra högsta grad ifrågasätter dom som företag.

I övrigt kan ni gå in på denna site och säga vad ni tycker om DMM och Gemini.

http://www.i-have-a-...stbook/post.asp

Redigerat av Packetloss, 21 april 2008 - 15:23.

Postad 21 april 2008 - 15:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
visst när det handlar om diskussionen om förseningarna så är jag lika less som er men det är en annan diskussion...
det är ju inte omöjligt att dom beror på ekonomiska problem också pga alla kloner har ni tänkt på det? om alla köper kloner så kommer det ju inga boxar...

Postad 21 april 2008 - 15:26

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

ja det är säljaren som ska stå till svars för att han lagt in mjukvara som han inte haft rätt till... är ju bra att alla med kloner då dom inte säljs av DMM längre (med undantag för dm500+ modellen) fått reda på det samtidigt så dom kan begära pengarna tillbaka... i princip alla dm500 som sålts på sistone är ju kloner men många tror att dom varit äkta så nåt var dom tvungen att göra...
Dom la in ett kopieringsskydd precis som Microsoft osv gör inget konstigt med det och nu råkar det ligga i den del som behövs för att boxen ska starta men det är knappast DMM's fel... klaga på den som sålt boxen istället och anmäl han... det är den personen som sålt och lagt in piratkopierad driver han inte hade rätt till och har lurat folk..
och till resten som köpt kloner med flit för att spara pengar tycker jag inte ett dugg synd om...

i telnet skriv såhär: ifconfig
om HWaddr är annat än 00:09:34 i början så är det en klon

Det stämmer inte att enbart orginalboxar börjar med 00:09:34, nåt som finns att läsa om på andra forum...

humlan.

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Du kommer med skitsnack som vanligt... Gemini har INGENTING med DMM att göra

http://cvs.tuxbox.org

där har ni sourcen till orginal imagen som bla jag själv byggt images från och den delen får klonerna använda men inte själva drivern... det är den koden som gemini och alla andra image tillverkare bygger sina images på med...

Jasså? nu är jag faktiskt insatt i detta så du kan ju försöka lura andra istället.

Gemini Team är i allra högsta grad kopplat till DMM som företag eftersom DMM avlönar en del av kodarna.

Om du inte ville inse denna fakta tycker jag du inte ska diskutera mer i denna tråd.

Postad 21 april 2008 - 15:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Det stämmer inte att enbart orginalboxar börjar med 00:09:34, nåt som finns att läsa om på andra forum...

humlan.

visst kan säkert finnas vissa klonboxar som snott samma mac address med... men har man annat än 00:09:34 så är det garanterat en klon... då ska man lämna tillbaka den...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 15:28.

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Dom la in ett kopieringsskydd precis som Microsoft osv gör inget konstigt med det och nu råkar det ligga i den del som behövs för att boxen ska starta men det är knappast DMM's fel.

Nej, det är inte likt något som MS gjort eller gör. De har (åtminstone såvitt jag vet) aldrig släppt någon mjukvara som med vett och vilje manipulerat BIOS på en PC. Skillnaden är i och för sig att DMM äger rättigheterna till BIOS motsvarighet (bootloader) i en Dreambox, men det är ingen förmildrande omständighet. Agerandet slår på fel sätt och det slår mot en part som inte uppenbart behöver känna till att allt inte är som det skall med rättigheterna.

Postad 21 april 2008 - 15:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Nä för Microsoft äger inte rätten till bioset till datorn som DMM gör i det här fallet... om microsoft skulle släppa en dator med eget bios är jag säker på att dom skulle göra på samma sätt... DMM har rätt att skydda sin driver från att installeras i annan maskin precis som microsoft har rätt att göra det i sina produkter... sen stänger dom ju ute den som chipat xbox osv med så ska man kunna köra online blir man tvungen köpa en ny xbox... då kan ju alla med chipade xbox som blivit spärrade stämma Microsoft för det är inte nå mindre fult det... alla som sitter med piratkort från förr i tiden kan ju stämma TV bolagen för att dom gjort deras kopierade kort obrukbara med osv och kräva att dom skickar gratis fungerade kort till dom... precis lika knäppt som erat försvarande av klonerna...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 15:35.

Postad 21 april 2008 - 15:43

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Det här med att om alla köpte klon-boxar så skulle det inte komma nya boxar osv är inte speciellt korrekt, förmodligen så ingår det i avtalet med tillverkaren att de skall få sälja boxar efter en viss tid, så kallade OEM-produkter och detta har varit en avsevärd faktor när priset på tillverkningen sattes och således utpriset från DMM till er.

Behöver givetvis inte vara så här men oftast är avtalen skrivna på detta sättet för att få ner kostnaderna per produkt då tillverkaren har möjlighet att sälja i egen regi längre fram i tiden.

Postad 21 april 2008 - 15:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

DMM har rätt att skydda sin driver från att installeras i annan maskin precis som microsoft har rätt att göra det i sina produkter.

Återigen, metoden de valt är i mina (och uppenbart många andras) ögon oacceptabel. En lösning som gjort att den nya imagen inte startat på kloner men låtit kunden backa till en äldre image hade säkert de flesta accepterat, inte minst de fristående utvecklingsteamen. Effekten hade då blivit att ägare av kloner kunnat fortsätta att använda sina boxar men varit utestängda från uppgraderingar.

Postad 21 april 2008 - 15:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
visst dom kanske får sälja boxarna men med DMM licenserade drivers så blir det olagligt... och det är inte heller lagligt att sälja under Dreambox namnet och utge sig att vara äkta som många butiker man kan hitta här på prisjakt t.ex... kanske vissa har nå enstaka äkta kvar i lager men kan inte finnas många...

Återigen, metoden de valt är i mina (och uppenbart många andras) ögon oacceptabel. En lösning som gjort att den nya imagen inte startat på kloner men låtit kunden backa till en äldre image hade säkert de flesta accepterat, inte minst de fristående utvecklingsteamen. Effekten hade då blivit att ägare av kloner kunnat fortsätta att använda sina boxar men varit utestängda från uppgraderingar.

vad hjälper det att backa? det är fortfarande DMM licenserade drivers iaf vilken image du än slänger in och då gör du dig skyldig til brott... bättre göra på det sättet dom gjort då så kan dom skicka tillbaka boxarna till kina där dom hör hemma och köpa en orginal istället...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 15:49.

Postad 21 april 2008 - 15:48

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Nu är det ju trotts allt så att om ett avtal finns så är det inte olagligt och de har ju backat på denna punkten så kanske mycket väl e så att de fått en smäll på fingrarna för att de håller på med saker de inte borde?

Vad vet jag, störde mig bara allmänt på vissa individers benhårda 5-årings mentalitet i denna tråden.

Postad 21 april 2008 - 15:52

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
hårdvaran är inte olaglig men namnet Dreambox och DMM's licenserade drivers (det som behövs för att dreamboxen ska fungera) får inte användas dom måste skriva sina egna... om dom gör det så finns det inget hinder för dom att sälja boxarna under annat namn... det är det dom har gjort fel och har stulit DMM's drivers istället och nu är DMM less och har lagt in ett kopieringsskydd mot det precis som TV kanalerna skyddar sina kanaler med koder och Microsoft osv skyddar med sina keys inget märkvärdigt alls... skulle jag varit den som råkat ut för det skulle jag inte vara arg på DMM alls utan skulle fara och stoppa den klonade boxen i halsen på säljaren...

Postad 21 april 2008 - 15:54

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Nu kan Vi glömma det här för ett tag. Använd Dreambox 500 DS Team images så finns ett addon att ladda ner, som det går att ändra MAC-adressen med. Ändra då till nåt med 00:09:34 i början, å vips, så har Ni en orginal DM500!

humlan.

Postad 21 april 2008 - 16:45

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
From IHAD
Fake people always have a fake life, a fake Rolex, a fake Sony, and a fake Dreambox, so, why don't you take your fake comments/links away from here.

Watchout
Copies doesn't work as good as original!

Keep up the good work
Dreamfan

Postad 21 april 2008 - 16:43

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

vad hjälper det att backa? det är fortfarande DMM licenserade drivers iaf vilken image du än slänger in och då gör du dig skyldig til brott.

Förvisso sant, men det hade likafullt varit ett smartare agerande från DMM om de valt en mjukare linje mot slutkund, det är inte de som är de stora skurkarna och de kan helt ha saknat uppsåt.
Jag är även övertygad om att det hade lönat sig för DMM i långa loppet i form av goodwill hos utvecklare. Utan den mjukvara som utvecklats utanför DMM hade det inte sålts tillnärmelsevis lika många Dreamboxar.

Postad 21 april 2008 - 18:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Jasså? nu är jag faktiskt insatt i detta så du kan ju försöka lura andra istället.

Gemini Team är i allra högsta grad kopplat till DMM som företag eftersom DMM avlönar en del av kodarna.

Om du inte ville inse denna fakta tycker jag du inte ska diskutera mer i denna tråd.

är jag också avlönad av DMM då menar du eftersom jag också skapar images? bah jag sitter och gör det för det är kul osv precis som andra i opensource världen... det är våran hobby men det är svårt för fönster folket att förstå antar jag... sen om dom nu avlönar en del av kodarna som kodar på enigma så har det ju inget med gemini att göra...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 19:27.

Postad 21 april 2008 - 18:56

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

From IHAD
Fake people always have a fake life, a fake Rolex, a fake Sony, and a fake Dreambox, so, why don't you take your fake comments/links away from here.

Watchout
Copies doesn't work as good as original!

Keep up the good work
Dreamfan

Oj vilken hög nivå det var på detta inlägget då!

En kopia/klon kan mycket väl vara bättre än originalet, finns högtalar-kloner som slår originalen på fingarrna

Redigerat av Melmac, 21 april 2008 - 19:01.

Postad 21 april 2008 - 19:32

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

är jag också avlönad av DMM då menar du eftersom jag också skapar images? bah jag sitter och gör det för det är kul osv precis som andra i opensource världen... det är våran hobby men det är svårt för fönster folket att förstå antar jag... sen om dom nu avlönar en del av kodarna som kodar på enigma så har det ju inget med gemini att göra...

Du har inte mycket till ditt försvar komma med längre, patetiskt.

Lägg ner, du har redan gjort bort dig totalt i denna tråd.

Postad 21 april 2008 - 19:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Har ingen betydelse det ger inte dom rätt att använda DMM's licenserna drivrutiner hur bra boxen än är det är det de handlar om och att dom säljer kopior som utger sig för att vara äkta... Allt är utom kontroll eftersom klonerna säljs överallt nu det är omöjligt att driva process mot alla...
men försök att se det på det här sättet... jag säljer en dator med piratkopierad windows till er men den slutar att funka och ni kan absolut ingenting och känner ingen som kan hjälpa er... vad gör ni? ringer ni och gnäller på Microsoft eller den som sålt datorn till er? Säljaren såklart och precis det ska ni göra i fallet med klonade dreamboxar med det är säljaren som är ansvarig för det här det är han som lagt in mjukvara som inte ska vara där... dmm har precis som vilket annat företag som helst att skydda sin mjukvara att piratkopieras... sen att dom använder opensource delen i andra boxar det är en annan sak det får dom göra hur bäst dom vill...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 19:32.

Postad 21 april 2008 - 20:11

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

En kopia/klon kan mycket väl vara bättre än originalet, finns högtalar-kloner som slår originalen på fingarrna

Precis. Orginalen är många fall sämre än kopiorna, då kopiorna har möjligheten att undvika de flesta svagheter som orginalen dras med.

Sen förstår jag inte vilken säljare Leatherface hela tiden menar ska fixa boxen, som DMM gjort obrukbar. Boxen kommer ju färdig att användas, från nån före den som sålt den till slutanvändaren. Så säljaren i butiken har inget med drivrutinerna i boxen att göra... Lika lite som en butik har nåt med BIOS i moderkort till en dator att göra, eller drivrutiner å nåt en butik köper in å säljer vidare.

Å skulle butiken (mot all förmodan) hjälpa kunden med att lägga in fungerande drivrutiner, ja då begår han ett lagbrott, då det inte finns några andra än DMM:s drivrutiner, å det tror jag han vill undvika.

Vad ska då kunden göra? Lägga in DMM:s drivrutiner själv? Jamen då raderar ju DMM dom igen, om nån av misstag råkar lägga in den skadliga kod som DMM sprider...

Nån som fortfarande, på fullaste allvar, tror att det är lagligt det som DMM sysslar med? Skulle det vara lagligt, ja då skulle det innebära att slutanvändarna inom alla områden kunde ställas tillsvars för allt skit, å alla olagligheter som andra i nåt led före har begått....

humlan.

Redigerat av humlan57, 21 april 2008 - 20:12.

Postad 21 april 2008 - 20:59

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
DMM har rätt att kopieringsskydda lika mycket som Microsoft osv har kan inte se hur det skulle vara olagligt... punkt slut..
Och om nu inte säljaren har lagt in nåt varför säljs det boxar med Gemini Image färdigt då? Ironiskt nog tom nyaste 4.3.1 som haft nya drivern som inte funkar på dom boxarna... Men oavsett om säljaren har lagt in dom eller inte så får han inte sälja produkter som innehåller piratkopierade grejer...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 21:04.

Postad 21 april 2008 - 21:07

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Bullshit
Efter den 15 april funkade bevisligen inte kopiorna lika bra som Dreamboxen.
Högtalare kan du ta upp i en annan tråd.
Over and out

Postad 21 april 2008 - 21:14

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Vore det inte bra om de här som tillverkar kloner, tar fram en helt egen mjukvara/drivrutiner. Och helt enkelt låter bli att försöka imitera DMM's produkter. Problemet löst och många personer har tjänat några hundringar, problemet kommer väl till att dom som tillverkar klonerna inte vill ta utvecklingskostnaden som någonstans finns där och lurar.

Det här fenomenet är ju väldigt stort i asien, du köper ett par nike skor i tron om att det är nike, men när man kollar lite närmare så är det ingen nike sko utan en billig kopia med dålig dämpning. Då ringer man genast till Nike och beklagar sig? Jag skulle nog inte tro det. Här har vi ett företag som tillverkar en klon och försöker tillämpa Nike's teknologier för att ta fram en sko. Detta är olagligt i de flesta länder.

Dom skyldiga i den här vändan är inte DMM utan de som tillverkar kloner.

För det är väl klarlaggt att det inte är DMM som tillverkar klonerna.

Det hade möjligtvis kunnat varit DMM's fel om nu dessa tillverkare av kloner hade betalat DMM's för deras "mjukvara" och DMM medvetet hade skickat dessa tillverkare en felaktig mjukvara som låser hårdvara, men som jag har förstått det så har ingen betalat DMM för något?

Kanske någon eminent detektiv här kan undersöka det och påvisa mig fel.

Postad 21 april 2008 - 21:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Dom skyldiga i den här vändan är inte DMM utan de som tillverkar kloner.

För det är väl klarlaggt att det inte är DMM som tillverkar klonerna.

Det hade möjligtvis kunnat varit DMM's fel om nu dessa tillverkare av kloner hade betalat DMM's för deras "mjukvara" och DMM medvetet hade skickat dessa tillverkare en felaktig mjukvara som låser hårdvara, men som jag har förstått det så har ingen betalat DMM för något?

Kanske någon eminent detektiv här kan undersöka det och påvisa mig fel.

DMM tillverkar inga egna mottagare, det är en OEM i Kina som tillverkar boxarna åt DMM, samma OEM som även tillverkar klonerna.

Postad 21 april 2008 - 21:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
dom är inte exakt likadana det skiljer en del grejer och oavsett om dom är identiska så har dom inte rätt att piratkopiera andras licenserade drivrutiner... tillverka era egna drivrutiner så är problemet löst... PUNKT!!!

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 21:19.

Postad 21 april 2008 - 21:20

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Jag misstänker att DMM betalar för sin OEM tillverkade hårdvaror, så långt är inget fel begånget i mina ögon.

Vi bortser ifrån OEM tillverkning av hårdvaran, när vi fortsätter diskussionen.

Redigerat av Ola Thomasson, 21 april 2008 - 21:31.

Postad 21 april 2008 - 21:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Nej den delen är i sin ordning men då dom börjar sälja kopior under Dreambox namn och lurar folk att tro att det är orginal och använda deras drivrutiner i alla kloner det är det bråket handlar om... dom har lagt in drivrutiner som varit kopierande och dom har slutat funka nu för att dom inte är äkta och det är knappast DMM's fel... dom skyddar bara det som är deras precis som tv och filmbolagen och dom som gör program och spel till datorn... inget konstigt alls men nu får de ju självklart konsekvensen att boxen funkar inte utan dom där drivrutinerna... ni med kloner får helt enkelt kräva pengarna tillbaka eller att dom fixar fram äkta drivrutiner som funkar och inte stjäla från andra...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 21:36.

Postad 22 april 2008 - 10:01

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

DMM har rätt att kopieringsskydda lika mycket som Microsoft osv har kan inte se hur det skulle vara olagligt... punkt slut..
Och om nu inte säljaren har lagt in nåt varför säljs det boxar med Gemini Image färdigt då? Ironiskt nog tom nyaste 4.3.1 som haft nya drivern som inte funkar på dom boxarna... Men oavsett om säljaren har lagt in dom eller inte så får han inte sälja produkter som innehåller piratkopierade grejer...

Ja det bevisar väl att säljaren inte haft en aning om att boxarna innhöll en olaglig bootloader! Se där! Nu fick Du fram det jag hela tiden försökt säga! Jag tackar, då jag själv misslyckats med det. Å IMG:n har Du rdan sagt är helt OK att använda fritt i alla boxar...

humlan.

Postad 22 april 2008 - 11:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
imagen är INTE ok att använda i andra boxar eftersom den innehåller DMM's licenserade driver... dvs ALLA dreambox images är olagliga att använda... jag har inte påstått att images är ok att använda men att all opensource som enigma t.ex är ok att använda.... enigma och image är 2 olika saker...
om dom skapar egen image med egen driver men resten samma som enigma osv då är allt i sin ordning och att det säljs under annat namn och inte syfe att lura kunder att det är orginalbox...
det finns andra boxar som kör enigma och har sina egna drivers och images om dom kan göra det så kan dom som tillverkar klonerna också göra det istället för att stjäla från andra...

Redigerat av Leatherface, 22 april 2008 - 11:13.

Postad 22 april 2008 - 11:18

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det är OK med Dreambox goda minne blåsa CD, Viasat, Premiere etc på abonnemangspengar via cardsharing, dvs incitamentet för att köpa en Dreambox. Men nåde den som försöker att blåsa Dreambox, de skjuter på allt som rör på sig oavsett om det är oseriösa handlare eller aningslösa kunder. Det är precis vad man skall göra för att växa och bli stora på marknaden.

Postad 22 april 2008 - 12:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Nu har jag dolt samtliga inlägg gjorda nu runt lunch idag

1) Argumentera gärna men att börja gapa "fud" och "troll" så fort någons åsikt går ifrån ens egen är inte acceptabelt
2) Argumentera gärna men att gå till personangrepp är inte acceptabelt
3) Tråden handlar om dreamboxkopior, INTE huruvida ni kör CS, vilka som gör det och vad moralen i detta är.

Om inte skärpning sker kommer tråden låsas.

Postad 22 april 2008 - 12:37

sikis
  • sikis
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
stäte på en box som heter Cytronic Multibox linuxbaserad digitalbox för kabel DVB-C är det också ett plagiat då elelr ? är inte insatt för fem öre för tillfället men tittatr på möjligheterna nu efter som vi blir tvugna att skaffa nån typp av box...

en litetn bi fråga om det går bra också vad är lagligt och tien lagligt med detta system så att säga.. elelr går det i nån grå skalla mitt emmellan typp elelr så... är det den som sänder ut signale eller den som tar emot den som är den boven så att säga om det finns nån bov... *nyfiken * och fundersam

Postad 22 april 2008 - 12:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Tja det är inget olagligt genom och äga en dreambox eller annan linuxbox heller för den delen... sen precis som mycket annat går de ju att missbruka den självklart.. Man kan väl enkelt beskriva den som en liten kompakt linuxbox med tuner... Den funkar som en vanlig digitalbox men du kan göra så mycket mer med den än med vanliga boxar och det är främst därför den och andra linuxboar har blivit poulära...

Redigerat av Leatherface, 22 april 2008 - 12:48.

Postad 22 april 2008 - 12:44

sikis
  • sikis
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar.. ja kolal gärna ltie... nyfiken på denna box men som sagt kan iten så mcyekt om det.... mmm tänker på systemet som nämdes här tidigare omatt lura canal digital coh viasat å så vidare... hört nå om att man kopplar via nätet och tar ner tv:en där å så.. från nån som säder ut det... som sagt noll kol så rätta mig gärna om jag har fel nu.... elelr är det helt enkelt en bättre box bara för att ta canalplus abonemang å så vidare ..

Postad 22 april 2008 - 12:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Efter att ha kollat upp den där boxen du nämnde så är det en dreambox klon... den är iofs ok hårdvarumässigt men om du får inte använda DMM drivrutiner i den dvs dreambox images...
Ja du kan koppla upp dig till ett webinterface på dreamboxen och se TV om du t.ex är hos nån kompis osv fungerar ungefär som slingboxen... funkar bra sålänge det finns nog med bandbredd...
genom webinterfacet kan du göra andra saker med t.ex ställa in timers för inspelningar och sånt... dom sakerna är en av alla fördelarna med dreamboxen som du inte kan med vanliga boxar...
observera att det är bara ok om det är du själv som äger abbonemanget men nu gäller tråden klonerna så vi låter diskussionen stanna vid det...

Redigerat av Leatherface, 22 april 2008 - 12:54.

Postad 22 april 2008 - 13:05

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Bullshit
Efter den 15 april funkade bevisligen inte kopiorna lika bra som Dreamboxen.
Högtalare kan du ta upp i en annan tråd.
Over and out

Öh va?

Jag gav ett exempel på att det korkade inlägget jag citerade inte är sant. Jag hade ingen tanke på att snacka om högtalare. Att de inte funkade efter den 15 April har ju inget med kvaliteten på hårdvaran att göra.....

Postad 22 april 2008 - 17:12

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Öh va?

Jag gav ett exempel på att det korkade inlägget jag citerade inte är sant. Jag hade ingen tanke på att snacka om högtalare. Att de inte funkade efter den 15 April har ju inget med kvaliteten på hårdvaran att göra.....

Överst i inlägget är taget ifrån IHAD står klart å tydligt.

Och om du översätter det andra i inlägget "Watchout Copies doesn't work as good as original! "
Ja just de " Se upp Kopior fungerar inte lika bra som orginal "
Alla Dreamboxkopiorna funkar efter den 15 april inte lika bra längre eller?
Jag har inte skrivit någonting ang kvalitet på hårdvara?
Högtalare var det du själv som tog upp och jämförde med.
Och vad är då korkat i inlägget?

Over and out

Redigerat av Hakon, 22 april 2008 - 17:41.

Postad 22 april 2008 - 17:20

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar.. ja kolal gärna ltie... nyfiken på denna box men som sagt kan iten så mcyekt om det.... mmm tänker på systemet som nämdes här tidigare omatt lura canal digital coh viasat å så vidare... hört nå om att man kopplar via nätet och tar ner tv:en där å så.. från nån som säder ut det... som sagt noll kol så rätta mig gärna om jag har fel nu.... elelr är det helt enkelt en bättre box bara för att ta canalplus abonemang å så vidare ..

Alltså jag fattade inte många ord av det som du skrev nu....

Postad 22 april 2008 - 19:27

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Överst i inlägget är taget ifrån IHAD står klart å tydligt.

Och om du översätter det andra i inlägget "Watchout Copies doesn't work as good as original! "
Ja just de " Se upp Kopior fungerar inte lika bra som orginal "
Alla Dreamboxkopiorna funkar efter den 15 april inte lika bra längre eller?
Jag har inte skrivit någonting ang kvalitet på hårdvara?
Högtalare var det du själv som tog upp och jämförde med.
Och vad är då korkat i inlägget?

Over and out

Men vänta nu lite.....

Vad är då korkat i inlägget, jo att det finns kopior och kloner som funkar minst lika bra som originalet. Altså så betyder den kommentaren, i mina ögon, att en kopia skulle vara av sämre kvalitet än originalet.

Bara för att mjukvaran inte funkar längre betyder ju inte det att boxen i sig skulle vara av sämre kvalitet än originalet. Det är ju som att säga att en dator med krashat Winows har sämre kvalitet än med en med fungerande Windows. Det finns åtskilliga boxar på marknaden som har eller har haft kass mjukvara, men hårdvaran har det inte varit något fel på. Det finns en hel del olik aprodukter som har fått kopior/kloner som fungerar utmärkt, ska inte nämna vilka eller vad, eftersom det tydligen är för avancerat med jämförelser här.

Och att jag tog upp exemplet högtalare var just en jämförelse, sen var det ju du som inte fattade det hela utan tyckte jag kunde skriva om högtalare i en annan tråd. Läs för fan innan du skriver!

Men förlåt, ska inte göra jämförelse mer eftersom det tydligen är svårt att hänga med.

Redigerat av Melmac, 22 april 2008 - 19:39.

Postad 22 april 2008 - 19:54

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Vissa vill bara inte förstå, men alla Vi andra förstår precis. Enkelt kan man säga, att orginal som inte förnyar sig, blir rätt snabbt sämre än kopiorna. Så det gäller att inte göra som DMM, gnälla när kopior dyker upp, utan alltid ligga steget före de som vill kopiera. Gör man inte det, ja då hamnar man raskt på efterkälken.

humlan.

Postad 22 april 2008 - 20:07

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Vissa vill bara inte förstå, men alla Vi andra förstår precis. Enkelt kan man säga, att orginal som inte förnyar sig, blir rätt snabbt sämre än kopiorna. Så det gäller att inte göra som DMM, gnälla när kopior dyker upp, utan alltid ligga steget före de som vill kopiera. Gör man inte det, ja då hamnar man raskt på efterkälken.

humlan.

Yep..du har så rätt så. ;)

Postad 22 april 2008 - 20:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Tja man kan ju jämföra det med TV bolagen som låtit pirater kopiera deras koder i flera år och sen gör nånting åt det genom och byta kodningssystem... och då är det svart för alla som inte vill betala för sig precis samma sak är det i det här fallet... om man ligger på efterkälken eller inte har inget med saken att göra man inte stjäla andras saker och tro att det inte kommer motåtgärder till slut... adios amigos!!

Redigerat av Leatherface, 22 april 2008 - 20:30.

Postad 22 april 2008 - 21:26

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
TV-bolagen är helt i sin full rätt att byta koder för att bekämpa piratkort, men har de då också rätt att lägga ut koder som slår ut dessa boxar som inte är godkända av TV-bolagen? Eftersom en del verkar acceptera ett sådant förfaringssätt så kanske TV-bolagen kan lägga ut virus som slår ut cardsharing som sker via linuxbaserade boxar. Det är ju upp till var och en att se till att man inte stoppar in vad som helst i boxen, eller hur?

Postad 22 april 2008 - 21:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
dom har inte slagit ut en enda box dom har bara lagt in ett kopieringsskydd i sina drivers som gör att de kommer upp en text att man kör en klon och att man ska kontaka försäljaren och stoppar boxen ingenting i boxarna är förstört...
Det är ju precis som med mycket som kostar till vanliga datorer dom kanske funkar i ett X antal dagar sen går programmen inte att starta längre och man måste köpa det... ungefär på samma sätt funkar det med DMM's drivers dom slutade funka efter ett visst datum och har man då köpt en klon och piratkopierat drivern va kan jag säga... BAD LUCK!!! om dom hade lagt ut kod som hade fått hårdvaran att gå sönder så hade det varit en helt annan sak...
Och jag tycker man ska följa den uppmaningen som står där att kontakta försäljaren...

Redigerat av Leatherface, 22 april 2008 - 21:34.

Postad 22 april 2008 - 21:29

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
"Adios amigo" skriver Du Letherface..., nästan så jag börjar tro att Du vill få oss att misstänka att det är Du som plitat ihop den skadliga koden ;)

humlan.

Postad 22 april 2008 - 21:58

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

"Adios amigo" skriver Du Letherface..., nästan så jag börjar tro att Du vill få oss att misstänka att det är Du som plitat ihop den skadliga koden ;)

humlan.

Det är det säkert

Postad 23 april 2008 - 00:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Leatherface, 25 april 2008 - 02:28.

Postad 15 juli 2008 - 19:12

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Vilken gemeniversion är optimal att köra på en klon utan att råka ut fr "viruset" ?

Postad 16 juli 2008 - 15:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
skicka tillbaka boxen där du köpte den och få tillbaka pengarna och köp en äkta box istället... alla nyare images kommer så småningom ha nya drivrutinerna som inte funkar längre...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.