Att streama media till din PS3
Postad 20 augusti 2007 - 06:11
Postad 20 augusti 2007 - 13:02
PS3 hittar enkelt min mediaserver och kan visa kort och spela mp3-filer.
Filmer däremot måste det väl komma bättre codecstöd för?!!
Postad 21 augusti 2007 - 09:50
* Ska man installera TVersity på PS3:an eller PC:n?
* Får man ut 5.1-ljud via HDMI när man spelar en *.mkv-fil?
* Klarar PS3 att spela MP3-filer från en extern hårddisk?
* Varför funkar inte DivX / Xvid, ens om man streamar?
Postad 21 augusti 2007 - 10:38
PC:n.Ursäkta en Newbie men jag har några frågor:
* Ska man installera TVersity på PS3:an eller PC:n?
Vågar jag inte svara på då jag inte testat.* Får man ut 5.1-ljud via HDMI när man spelar en *.mkv-fil?
Ja, om hårddisken är formaterad i FAT32.* Klarar PS3 att spela MP3-filer från en extern hårddisk?
För att PS3:an inte har DivX codecs installerade. Däremot kan vissa serverprogram, så som TVersity, "transcoda" filmer "on-the-fly" (ursäkta det dåliga ordvalet).* Varför funkar inte DivX / Xvid, ens om man streamar?
Postad 21 augusti 2007 - 21:58
* Klarar PS3 att spela MP3-filer från en extern hårddisk?
Ja, om hårddisken är formaterad i FAT32.
Skall pc:n (där prgvaran är installerad)vara formaterad i FAT32 för att få en koppling mellan PS3:an och PC eller kan det vara formaterad i NTFS?
Frågar detta eftersom jag inte får någon kontakt mellan pc och ps3. Kör jag http://xxx.xxx.0.3:41952/flashlib från ps3:an för jag Connection fel, kan det ha med detta att göra eller FAT32/firewall/trådlöst inställningar strul?!?!
//NK
Postad 22 augusti 2007 - 06:23
Postad 22 augusti 2007 - 07:52
Återstår då följande frågor:
Får man ut DD5.1 ur HDMI om man streamar och kör med TVersity?
Blir bildkvaliteten bra (720P-filmer på 4.5 GB), eller tappar man i kvalitet p.g.a. streamningen?
Är det speciella krav på PC:n avseende minne och processorkraft?
Postad 22 augusti 2007 - 08:29
Tankade hem en bluray film och försöker spela upp den via TVersity, filen är en mkv-fil.
Jag får fram den på PS3 men när jag väljer den så står det att filen är skadad eller saknas.
Är det menningen att det skall gå att spela upp en MKV-fil? isåfall hur?
Postad 22 augusti 2007 - 16:33
Jag har letat men inte hittat någon bra mediaserver med "transcoding on the fly" för Linux men såg nu på Mediatomb att det snart kommer en med detta stöd.
I förstahand med stöd för extern omvandlare och sedan med intern ffmpeg mm. Bra nyheter för oss med linux server och PS3.
Postad 24 augusti 2007 - 14:52
Inget Upnp program hittar mitt ps3, så jag måste göra något jäkligt galet.
Ifall det finns någon med alldeles för mycket fritid och vill hjälpa en bortkommen rackare så lägg till mig på msn , [email protected] så ska vi säkert kunna lösa det, jag är inte dum, bara vilse

Redigerat av richardb86, 31 augusti 2007 - 16:26.
Postad 24 augusti 2007 - 21:01

Postad 25 augusti 2007 - 14:59
Hittar, som sagts tidigare i tråden, ingen mediaserver när jag söker via ps3:an....
några förslag till vad jag mer skall felsöka..snälla!!!
Postad 25 augusti 2007 - 19:23
Någon som kan förklara hur det funkar med undertexter. Jag har undertexter på windows media player, men ser inga på min PS3a. Vad kan vara fel? Jag är inloggad som administrator med lösenord.
Postad 25 augusti 2007 - 19:26
Evilreaper: har du en router måste du öppna 41952-porten. Annars måste du tilllåta den porten i brandväggen.
Någon som kan förklara hur det funkar med undertexter. Jag har undertexter på windows media player, men ser inga på min PS3a. Vad kan vara fel? Jag är inloggad som administrator med lösenord.
Har du testat nån annan mediaspelare? TVersity?
Postad 25 augusti 2007 - 19:50
Evilreaper: har du en router måste du öppna 41952-porten. Annars måste du tilllåta den porten i brandväggen.
jag har testat med en annan pc med linux, där kördes Mediatomb och då hittade ps3 media servern...
jag har öppnat firewallen med 41952-porten. (udp) med ingen lycka tyvärr"! Har en linksys router!
Jag Kör tversity,Snapback.
Postad 25 augusti 2007 - 21:52
ett problem kvarstår - när jag kör divx laggar det. avi, mpeg och alla andra format funkar bra- men inte divx. Måste jag ladda nya codecs?
Postad 26 augusti 2007 - 20:15
Jag har en Vaio Fe31 eller vad den heter,
Ingen superburk om man jämnför med en stationär men det är core 2 duo o allt vad det heter
Kör TVeristy med K-lite codecs och ALLT har fungerat hitils på PS3an så jag klagar inte.
hackar aldrig, tar 100 > 150 MB minne(mediaserver.exe) + "management programet" som verkar styra allt,
Varför vill man ladda in mkv filmer? är det inte på tok för hög upplösning för att gå att streama över 54Mbits wireless? Samt 5.1 ljud?
Låter lite väl mycket för vanligt trådlöst?
Edit:
Sen en till liten dum fråga,
Subtitels, hur laddar jag in dom? säker folk som frågat tidigare men jag läste igenom lite fort bara.
Redigerat av widell, 26 augusti 2007 - 20:20.
Postad 27 augusti 2007 - 06:16
jag har testat med en annan pc med linux, där kördes Mediatomb och då hittade ps3 media servern...
jag har öppnat firewallen med 41952-porten. (udp) med ingen lycka tyvärr"! Har en linksys router!
Jag Kör tversity,Snapback.
Har för mig att jag skrivit detta tidigare men ibland så hittar inte min PS3a Tversity heller men då restartar jag bara mediaservern i Tversity, finns under avancerat listen. Sen är det bara å köra.
Postad 27 augusti 2007 - 06:56
Kan du beskriva vad som fick dina undertexter att fungeranu funkar undertexter - skönt.
Postad 27 augusti 2007 - 12:06
Angående undertexter:
stellanb: Jag hade tidigare installerat vobsub på datorn så att undertexter funkade på datorn. Jag laddade sedan hem ffdshow (http://sourceforge.n...ffdshow-tryout/) installerade även detta och aktiverade subitles genom att gå in på röda ikonen (ffdshow video decorder) och boka för subtitles.
Jag vet inte om vobsub är nödvändigt, men det är så här jag har på min dator i alla fall och nu funkar det med undertexter.
Postad 27 augusti 2007 - 13:36
För det första har jag problem att spola framåt - 1,5 hastighet går bra men när jag kör x10 stannar hela filmen upp. Någon som har liknande problem?
Angående undertexter:
stellanb: Jag hade tidigare installerat vobsub på datorn så att undertexter funkade på datorn. Jag laddade sedan hem ffdshow (http://sourceforge.n...ffdshow-tryout/) installerade även detta och aktiverade subitles genom att gå in på röda ikonen (ffdshow video decorder) och boka för subtitles.
Jag vet inte om vobsub är nödvändigt, men det är så här jag har på min dator i alla fall och nu funkar det med undertexter.
Det är en bugg i senaste ver. 9.10.7 går bara att spola i 1.5
Hoppas det kommer en uppdatering snart, jobbigt att spola fram

Postad 27 augusti 2007 - 18:18
den gnäller i playstationen.
the.bourne.supremacy.720p.ac3.5.1.x264
provade jag med i försöket.
Edit:
Det känns som man tappar massor av upplösning?
ändrade till 1280 x 720 men det känns ändå lite "pixligt"
hälsningar
Edit2:
Nu när jag installerat om allt igen och installerat alla komponenter med codec packen osv får jag detta medelande istället
"A network error has occurd" när jag ska spela Bourne, alla vanliga divx osv fungerar klockrent
Redigerat av widell, 27 augusti 2007 - 18:33.
Postad 27 augusti 2007 - 19:08
Vorre coolt om någon kunde sammanfatta allt detta och göra en uppdaterad forumstråd

Postad 27 augusti 2007 - 20:40
När jag kör MKV filer så händer detta på värddatorn,
Sen står det som tidigare sagt "a network error has occurd" på ps3an
Se bifogning,
Hur löser jag detta?
Bifogad fil(er)
Postad 30 augusti 2007 - 18:52
1. Såg precis en video på internet där en visar väldigt enkelt hur han får igång allt via tversity, jag får inte ens igång det.
1.1 Har ni funderingar på hur jag ska få igång det?
1.2 Vad bör man ha för codec på datorn? Jag har i princip inget. Jag har Vlc-player, windows media player 11, så några speciella codec har jag inte laddat ner.
1.3 Jag har laddat ner en film (som jag förövrigt har köpt) för att försöka få detta och funka ( 300.2006.1080p.BluRay.x264-hV), det vill sig inte hur jag än gör.
Är det någon som kan hjälpa mig av er som har fått igång erat ?
Vorre hjärtligt uppskattat iaf.
mvh
/Richard
Postad 31 augusti 2007 - 06:08
Om du får det, får du upp filerna på PS3an men de startar inte? Prova att köra en vanlig .avi-film å kolla om det funkar. Den codecen borde du ha stöd för med de spelarna som du har.
Prova oxå att Restarta mediaservern i advanced menyn efter att du slagit på PS3an.
Postad 02 september 2007 - 13:31
Har bytt os till winXP pro sp2 istället för win vista ultimate 64...
Postad 02 september 2007 - 13:58
nu funkar allt förutom .mkv, men det hoppas jag inte är supersvårt att fixa.
Får du TVersity att hitta och spela upp .wmvhd?
Postad 02 september 2007 - 14:09
inte testat, vet faktiskt inte ens vad det är för format, används det flitigt?

Postad 02 september 2007 - 14:20
inte testat, vet faktiskt inte ens vad det är för format, används det flitigt?
Nja, mest nyfiken då ja laddat ner Aliens VS Predator 2 HD trailern men inte hittad den i TVersity.

Hade vart coolt att få upp den på projen/plasman via PS3 trådlöst.
Postad 03 september 2007 - 01:52
tack på förhand
Postad 03 september 2007 - 06:31
Mitt Tversity funkar nästan perfekt. Kan inte spela upp avi filer dock. Men jag har FFDshow och inget annat codecpack installerat. Varför fungerar det inte? Nån måste kunna hjälpa mig så jag slipper konvertera allting till mp4, det tar sån tid!
tack på förhand
jag kan spela upp avi och jag har FFDshow. ffdshow_rev1355_20070715_clsid, det är versionen jag kör. Har inte gjort några inställningar i det programet, funkar utan.
Sedan har jag VLC Player installerat med, det finns ju codec i det paketet, men jag vet inte om det är det som gör det, utan testa att lägga in senaste FFDshow om du inte har det. Annars får vi titta vidare på det.
Någon som vet hur man löser x264 / mkv ?
Postad 03 september 2007 - 07:02
Avi är ju ingen codec i sig utan bara en container. Kolla upp vilken codec filmen är packad i och installera sedan den.Mitt Tversity funkar nästan perfekt. Kan inte spela upp avi filer dock. Men jag har FFDshow och inget annat codecpack installerat. Varför fungerar det inte? Nån måste kunna hjälpa mig så jag slipper konvertera allting till mp4, det tar sån tid!
tack på förhand
Postad 03 september 2007 - 13:31
Postad 03 september 2007 - 13:40
Så nu har jag fått det fungera!
Får man fråga hur??
Och Richardb86: Vart fick du tag i ffdshow_rev1355_20070715_clsid? Googla men hittade inget
Postad 03 september 2007 - 15:36
Får man fråga hur??
Och Richardb86: Vart fick du tag i ffdshow_rev1355_20070715_clsid? Googla men hittade inget
Jag hade mer än 1 nätverkskort.
Jag disablade dom andra så funkade det!
Postad 03 september 2007 - 16:47
Får man fråga hur??
http://www.afterdawn...1355__20070715_
varsågod

Postad 03 september 2007 - 17:25
Självklart har jag köpt filmerna innan, men vill ju veta hur det funkar

Postad 03 september 2007 - 17:39
//nk
Postad 03 september 2007 - 20:16
Kommer äntligen åt tversity via PS3:an (vid nätkablen). Dock så tappar jag kontakten när jag kör trådlöst och WPA security. Någon som vet hur jag skall lösa detta?
//nk
Jag fick det aldrig att fungera med WPA. Nu kör jag faktiskt utan kryptering men filtrering på MAC-adress.
Passar på att slänga in en undran om hur man bäst streamar img/iso-filer via TVersity? Har testat varianten med Daemon tools men lyckades inte.
Postad 03 september 2007 - 20:20
Redigerat av Unregistered832ce377, 03 september 2007 - 20:21.
Postad 03 september 2007 - 20:28
Min PS3a hittar inte datorn om jag kör genom routern. Kör jag direkt mellan datorn och routern funkar det. Kör trådat. Jag har skickat vidare DMZ till PS3n så det är inga portar som stör.. har på UpNp.. Brandväggen är av(både i routern och på datorn). Kan inte komma på vad det är som blockar.. några ideèr? Har en Compex NetPassage 27G om det skulle spela nån roll.
har du stängt av programen specifikt i windows brandväggen?
3. Once you have done all the above, goto your windows firewall and in exceptions allow Mediaserver.exe ( you can find it at C:\ProgramFiles\TVersity\Media Server\MediaServer.exe ) You may need to allow Tversity also, if it allready hasnt been added automatically.
Redigerat av richardb86, 03 september 2007 - 20:30.
Postad 03 september 2007 - 20:37
Tjaa.. har ju stängt av brandväggen helt så.. men ligger även bockad under Undantag.Min PS3a hittar inte datorn om jag kör genom routern. Kör jag direkt mellan datorn och routern funkar det. Kör trådat. Jag har skickat vidare DMZ till PS3n så det är inga portar som stör.. har på UpNp.. Brandväggen är av(både i routern och på datorn). Kan inte komma på vad det är som blockar.. några ideèr? Har en Compex NetPassage 27G om det skulle spela nån roll.
har du stängt av programen specifikt i windows brandväggen?
3. Once you have done all the above, goto your windows firewall and in exceptions allow Mediaserver.exe ( you can find it at C:\ProgramFiles\TVersity\Media Server\MediaServer.exe ) You may need to allow Tversity also, if it allready hasnt been added automatically.
Postad 03 september 2007 - 21:08
Kommer äntligen åt tversity via PS3:an (vid nätkablen). Dock så tappar jag kontakten när jag kör trådlöst och WPA security. Någon som vet hur jag skall lösa detta?
//nk
Jag fick det att fungera, startade om tjänsten mm sedan var det inga problem...
Man skall visst kunna kopiera filmerna som fungerar till hd har jag hört/läst. När jag väljer "kopiera" kommer det upp att "ett nätverksfel har inträffat" och "det finns inga titlar att kopiera"
Är det nya codecar eller nått annat som spökar!
Postad 03 september 2007 - 22:11
Postad 04 september 2007 - 06:28
Är jag handikappad eller funkar inte x264 att streama, står att filformatet inte stöds när jag försöker spela upp den, om det nu funkar så skulle jag bli väldigt glad ifall nån kunde förklara hur.
har inte heller fått det att funka faktiskt, så handikappad tror jag inte du är, det vet du bäst själv

Postad 04 september 2007 - 21:56
Är jag handikappad eller funkar inte x264 att streama, står att filformatet inte stöds när jag försöker spela upp den, om det nu funkar så skulle jag bli väldigt glad ifall nån kunde förklara hur.
har inte heller fått det att funka faktiskt, så handikappad tror jag inte du är, det vet du bäst själv
Jag såg bara att vissa andra verkar ha fått det att fungera men jag får det inte att funka, vet ej om ja gör fel eller om det helt enkelt inte funkar och vissa mytar i tråden

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar