Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Navigon 7100 & 7110 MN6

205 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 August 2007 - 12:12

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej. Nu har jag också köpt mig en NAVIGON 7110 trots allt strul man har läst om den här. Detta är min första GPS jag äger och skulle bara vilja ha lite svar på ett par frågor om det går bra.

1. Precis som Gigamaster säger så är mottagningen på TMC nästintill värdelös, den tappar kontakt och söker hela tiden efter nya kanaler samt har dålig mottagning trots att antennen sitter i. Är detta som kommer att åtgärdas eller kan åtgärdas via en ny firmware?

2. Vad har jag för nytta av en USB kabel till min GPS? Ingen mjukvara medföljde den till datorn... Eller är det endast till för laddning via PC?

3. Kan man använda sig av andra kartor än de som medföljde enheten? Alltså, kartor från andra företag, typ TomTom, Route66 mm.

4. Vad finns det för programvara till GPS som kan vara bra att ha?

I övrigt så verkar den fungera bra, har inte testat med BT ännu. TMC suger som sagt och sedan kan jag tycka att batteritiden är usel, annars nöjd. Hoppas bara att NAVIGON snart släpper en ny mjukvara/firmware.

Tacksam för svar!
Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Ska försöka svara på dina frågor.

1. Tyvärr är det nog (enl. mina erfarenheter) ett hårdvarubaserat problem. Men det kan ju också givetvis bero på andra faktorer. Men du får nog leva med det tyvärr. Vi kan ju hoppas på att Navigon kan fixa det på nåt sätt. Om det är någon annan som har en fungerande TMC så är det nåt fel på din och då tycker jag att du ska ha en ny GPS.

2. USB-kabeln är bra när du ska installera ny firmware och annat lull lull. Vissa säger att man kan komma åt Windows CE i den. Med Active Sync kan man då överföra filer och modda eller spela upp filmer och musik. Själv vet jag ingen som har lyckats med 7110. 7000 däremot vet jag att det fungerar på.

3. Nja, möjligen om du kan komma åt Windows CE. Då kan du troligen köra vilket program du vill. Men jag tror inte att det går i Navigons programvara.

4. Det finns bl.a. POI Warner om du vill lägga in egna POI:s. Programmet är dock inte gratis, men det kan vara värt det om man vill ha andra POI:s än de som finns i 7110:an från början.

Testa gärna BT och rapportera. Det kunde vara kul att veta om det fungerar bra på din. Tyvärr kan man varken se vem som ringer (endast nummer) eller ta emot SMS i 7110:an. Funktioner som jag hade förut i min TomTom men som Navigon valt att utelämna. Ljudet i högtalaren är inte jättebra heller och man får hänga över ratten som en närsynt pensionär om man vill höra vad som sägs. Framförallt på motorvägar.

Jag kan förstå att 7110:an får toppbetyg om man inte testade TMC och BT. Det är ju just det som strular. Men att den inte kan beräkna vissa destinationer (t.ex. Ö-vik) eller tar miniavstickare från motorvägen (avfart/påfart) är lite märkligt. Fast det kan man leva med anser jag, som lätt hade givit den en 9:a i betyg om det inte vore för BT och TMC-strulet.

Postad 24 August 2007 - 18:28

Toneloc
  • Toneloc
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Hej. Nu har jag också köpt mig en NAVIGON 7110 trots allt strul man har läst om den här. Detta är min första GPS jag äger och skulle bara vilja ha lite svar på ett par frågor om det går bra.

1. Precis som Gigamaster säger så är mottagningen på TMC nästintill värdelös, den tappar kontakt och söker hela tiden efter nya kanaler samt har dålig mottagning trots att antennen sitter i. Är detta som kommer att åtgärdas eller kan åtgärdas via en ny firmware?

2. Vad har jag för nytta av en USB kabel till min GPS? Ingen mjukvara medföljde den till datorn... Eller är det endast till för laddning via PC?

3. Kan man använda sig av andra kartor än de som medföljde enheten? Alltså, kartor från andra företag, typ TomTom, Route66 mm.

4. Vad finns det för programvara till GPS som kan vara bra att ha?

I övrigt så verkar den fungera bra, har inte testat med BT ännu. TMC suger som sagt och sedan kan jag tycka att batteritiden är usel, annars nöjd. Hoppas bara att NAVIGON snart släpper en ny mjukvara/firmware.

Tacksam för svar!
Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Ska försöka svara på dina frågor.

1. Tyvärr är det nog (enl. mina erfarenheter) ett hårdvarubaserat problem. Men det kan ju också givetvis bero på andra faktorer. Men du får nog leva med det tyvärr. Vi kan ju hoppas på att Navigon kan fixa det på nåt sätt. Om det är någon annan som har en fungerande TMC så är det nåt fel på din och då tycker jag att du ska ha en ny GPS.

2. USB-kabeln är bra när du ska installera ny firmware och annat lull lull. Vissa säger att man kan komma åt Windows CE i den. Med Active Sync kan man då överföra filer och modda eller spela upp filmer och musik. Själv vet jag ingen som har lyckats med 7110. 7000 däremot vet jag att det fungerar på.

3. Nja, möjligen om du kan komma åt Windows CE. Då kan du troligen köra vilket program du vill. Men jag tror inte att det går i Navigons programvara.

4. Det finns bl.a. POI Warner om du vill lägga in egna POI:s. Programmet är dock inte gratis, men det kan vara värt det om man vill ha andra POI:s än de som finns i 7110:an från början.

Testa gärna BT och rapportera. Det kunde vara kul att veta om det fungerar bra på din. Tyvärr kan man varken se vem som ringer (endast nummer) eller ta emot SMS i 7110:an. Funktioner som jag hade förut i min TomTom men som Navigon valt att utelämna. Ljudet i högtalaren är inte jättebra heller och man får hänga över ratten som en närsynt pensionär om man vill höra vad som sägs. Framförallt på motorvägar.

Jag kan förstå att 7110:an får toppbetyg om man inte testade TMC och BT. Det är ju just det som strular. Men att den inte kan beräkna vissa destinationer (t.ex. Ö-vik) eller tar miniavstickare från motorvägen (avfart/påfart) är lite märkligt. Fast det kan man leva med anser jag, som lätt hade givit den en 9:a i betyg om det inte vore för BT och TMC-strulet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det går alldeles utmärkt att komma in i winCE, man gör på samma sätt som med 7000, dvs man gör en reset och under uppstarten trycker man in "flaggknappen", dvs samma knapp som för att visa kartan (samma som av/på fast i nederkant).

Jag har en SE K800i och med den så funkar BT alldeles utmärkt, det är bara om man gör en hårdreset som man behöver para ihop igen, stänger man bara av med ett snabbt tryck så kopplar den upp helt automatiskt igen. TMC har jag inte provkört i bilen men i köksfönstret verkar det fungera bra, så det återstår att se ifall den krånglar i bilen.

Postad 26 August 2007 - 08:39

alex.bergsland
  • alex.bergsland
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Det går alldeles utmärkt att komma in i winCE, man gör på samma sätt som med 7000, dvs man gör en reset och under uppstarten trycker man in "flaggknappen", dvs samma knapp som för att visa kartan (samma som av/på fast i nederkant).

Jag har en SE K800i och med den så funkar BT alldeles utmärkt, det är bara om man gör en hårdreset som man behöver para ihop igen, stänger man bara av med ett snabbt tryck så kopplar den upp helt automatiskt igen. TMC har jag inte provkört i bilen men i köksfönstret verkar det fungera bra, så det återstår att se ifall den krånglar i bilen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror Gigamaster pratar om att komma åt WinCE via Active Sync.
Jag har försökt få hjälp (via mail) av Navigons support med att få igång Active Sync. De verkar inte vara intresserade av att lösa det..

Jag skrev att jag inte fick igång A-S, jag lade även till som allmän info att man inte kunde välja den programvaruversion som jag hade när man skulle fylla i formuläret för att komma i kontakt med supporten. Det fanns bara äldre versioner att välja i droplisten.
Då svarar de endast att jag inte kan "uppdatera" till en lägre version än jag har. Ett helt irrelevant svar som inte har nånting med mitt problem att göra.
Jag svarar på det genom att skriva just det, att det är A-S jag vill ha igång..
Jag får inget svar på det så jag skickar samma mail en gång till en vecka senare.
Då får jag som svar att de redan svarat att jag behöver ett minneskort för att byta firmware.
Jag svarar då att det är A-S jag vill ha igång för att kunna lägga in tredjepartsprogram, då undrar de vad det är för program jag vill lägga in.. och där är vi nu..

Kort och gott, vi har inte kommit nånstans i ärendet, de försöker bara komma runt problemet (känns det som).

Redigerat av alex.bergsland, 26 August 2007 - 08:40.

Postad 26 August 2007 - 08:47

Toneloc
  • Toneloc
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror Gigamaster pratar om att komma åt WinCE via Active Sync.
Jag har försökt få hjälp (via mail) av Navigons support med att få igång Active Sync. De verkar inte vara intresserade av att lösa det..

Jag skrev att jag inte fick igång A-S, jag lade även till som allmän info att man inte kunde välja den programvaruversion som jag hade när man skulle fylla i formuläret för att komma i kontakt med supporten. Det fanns bara äldre versioner att välja i droplisten.
Då svarar de endast att jag inte kan "uppdatera" till en lägre version än jag har. Ett helt irrelevant svar som inte har nånting med mitt problem att göra.
Jag svarar på det genom att skriva just det, att det är A-S jag vill ha igång..
Jag får inget svar på det så jag skickar samma mail en gång till en vecka senare.
Då får jag som svar att de redan svarat att jag behöver ett minneskort för att byta firmware.
Jag svarar då att det är A-S jag vill ha igång för att kunna lägga in tredjepartsprogram, då undrar de vad det är för program jag vill lägga in.. och där är vi nu..

Kort och gott, vi har inte kommit nånstans i ärendet, de försöker bara komma runt problemet (känns det som).

<{POST_SNAPBACK}>

Oki, då förstår jag, jag kunde i alla fall lägga in POI warner utan att ha AS igång, men när jag försöker lägga in TCPMP så verkar det krävas AS, hoppas att de löser detta så att man kommer åt 7110:an via AS

Postad 27 August 2007 - 06:45

Fejkarn
  • Fejkarn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Inga problem med att lägga in TCPMP utan ActiveSync, se bara till att kopiera in CAB'en till SD kortet, boota up i WinCE och klicka på CAB filen i Explorern så startar installationen, kan vara en bra ide att välja att installera till SD kortet.

Postad 27 August 2007 - 07:34

Toneloc
  • Toneloc
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Inga problem med att lägga in TCPMP utan ActiveSync, se bara till att kopiera in CAB'en till SD kortet, boota up i WinCE och klicka på CAB filen i Explorern så startar installationen, kan vara en bra ide att välja att installera till SD kortet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det, måste testas när jag kommer hem.

Edit: Det fungerade ju bra, nu ska jag bara konvertera någon film.

Redigerat av Toneloc, 27 August 2007 - 18:04.

Postad 04 September 2007 - 12:23

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Jaha då kom 7100 hem till mig igår då.
Idag har jag kört min vanliga rutt E4 mot stockholm och igenom och landade idag i danderyd.

Navigationen så här långt har i stort sätt fungerat bra.
De fel jag märkt är att hastighets märkningen av E4 norrgående efter Södertälje blir 110km/h 2km innan den verkliga skylten kommer. Även vid Salem Rönninge avfarten minskar aldrig hastigheten ner till 90 som det är där och också varit ganska länge.
Annars fungerar den tämligen klockrent.

Blåtands funktionen fungerar perfekt med mina Qtek9100. Dock är det omöjligt att höra av som sägs på motorväg för att högtalaren är alldeles för dålig volym i. Även micen fungerar inget vidare. Hoppas på att jag kan använda en extern mic och eller flytta fram enheten närmare mig genom att bygga ett eget fäste.

Annan tråkig sak är att man inte har inbyggd strömkontakt, tcm antenn genom bajonettfattningen utan måste koppla på de vid sidan om. Ser lite tråkigt ut samt tar onödigt med tid. Dock verkar nästan alla GPSer ha denna modellen.

Postad 05 September 2007 - 19:54

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Efter lite mer utforskande av BT verkar det inte alls fungera bra..
jag måste koppla upp mig med telefonen till GPSen innan jag kan ringa om jag startar upp den.. Gör jag inte detta och råkar trycka ring och slår ett nummer och ringer försöker den para ihop sig med telefonen men det slutar med att den bara hänger sig hela tiden....

Vilket skräp.

Postad 06 September 2007 - 06:06

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jaha då kom 7100 hem till mig igår då.
Idag har jag kört min vanliga rutt E4 mot stockholm och igenom och landade idag i danderyd.

Navigationen så här långt har i stort sätt fungerat bra.
De fel jag märkt är att hastighets märkningen av E4 norrgående efter Södertälje blir 110km/h 2km innan den verkliga skylten kommer. Även vid Salem Rönninge avfarten minskar aldrig hastigheten ner till 90 som det är där och också varit ganska länge.
Annars fungerar den tämligen klockrent.

Blåtands funktionen fungerar perfekt med mina Qtek9100. Dock är det omöjligt att höra av som sägs på motorväg för att högtalaren är alldeles för dålig volym i. Även micen fungerar inget vidare. Hoppas på att jag kan använda en extern mic och eller flytta fram enheten närmare mig genom att bygga ett eget fäste.

Annan tråkig sak är att man inte har inbyggd strömkontakt, tcm antenn genom bajonettfattningen utan måste koppla på de vid sidan om. Ser lite tråkigt ut samt tar onödigt med tid. Dock verkar nästan alla GPSer ha denna modellen.

<{POST_SNAPBACK}>

Med Garmins Nüvi kopplar du strömsladden antingen direkt i enheten, eller i vindrutehållaren. Det senare är så klart bäst, bara att sätta enheten i fästet och köra.

Postad 06 September 2007 - 06:07

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

jag måste koppla upp mig med telefonen till GPSen innan jag kan ringa om jag startar upp den.. Gör jag inte detta och råkar trycka ring och slår ett nummer och ringer försöker den para ihop sig med telefonen men det slutar med att den bara hänger sig hela tiden....

Vilket skräp.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog din telefon i så fall som är skräp, eftersom det funkar bra med mina två (SonyEricsson K610i & HTC S710).

Postad 06 September 2007 - 06:23

jds
  • jds
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Vilket skräp.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog din telefon i så fall som är skräp, eftersom det funkar bra med mina två (SonyEricsson K610i & HTC S710).

<{POST_SNAPBACK}>

Håller inte med. Hade hans telefon hängt sig så hade jag kanske varit beredd att hålla med men efterom det är navigatorn som tokhänger sig när han gör något som i ett annat scenario fungerat så anser jag det är 7110 som är skräp. Med min SE W660 så hänger sig ju 7110 stenhårt varje gång jag trycker på telefonikonen efter jag gjort en hård reset, och det gör den oavsett ifall telefonen ens är på eller inte. Det enda som krävs är att den vid något tillfälle har varit ihopkopplad med telefonen. Har kontaktat deras support om detta men det har varit väldigt tyst ett bra tag nu.

Postad 06 September 2007 - 14:55

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
7110:an har en tendens att hänga sig om man inte har BT i synligt läge i telefonen. Så var det i alla fall med min K608i. I osynligt läge hängde sig 7110:an varje gång jag försökte para ihop den. Jag brukar föredra att inte ha min telefon i synligt läge. Risken är att man får inkommande objekt som man inte vill ha.

Postad 07 September 2007 - 14:55

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Fick min 7100 i går, köpte den på auktion så priset var mycket tilltalande.
Har installerat TCPMP och testat en filmsnutt allt fungerar mycket bra. första starten och navigatorn var igång på bara ett fåtal sekunder.

Snyggt användargränssnitt men det är för j..lt att man måste para enheterna varje gång man stängt av navigatorn (+ 990i).

Men det verkar ju inte som andra produkter klarar det särskilt bra de heller.

Jag hoppas på att det snart skapas någon form av adressbok till denna leksak det kan behövas.
Vad jag förstår så rensar 7100 minnet varje gång man stänger av, för även inkomandelista rensas.

Designen är oslagbar B)

Postad 09 September 2007 - 00:48

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Efter några dagars rejält testande och trixande lite mer reflektioner. Sägas bör att jag ingen annan BIL GPS testat något mer ingående så jag har inte så mycket att referera till.

Navigeringen
Fungerar som sagt nästan perfekt. lite små fel här och där på kartorna i form av felaktig hastighets skyltning och förslag på fil att ligga i och antal filer på vägen. Tex vill den att jag ganska ofta skall köra i bussfilen, filer som är låsta till specefika av/påfarter och ibland filer som inte ens excisterar. Inget större problem anser jag dock och kan väll inte heller lastas hårdvaran i GPSen om det är den som skall bedömmas. Reality view är underbart.

TMC
Har satt fast sladden i glastaket på min 307SW samt i kanten på bilrutan. symbolen som indikerar kontakt fungerar lite si och så måste jag säga hur jag än har sladden dragen i bilen. För mig inget jätte problem och verkar som den får in signalen lättare upp mot Stockholms området där det för mig endast är intressant med denna funktion.

Loggboken
Den har jag precis börjat använda och har inte så mycket att sia om. Men den verkar trevlig.

BT
Så länge man inte gör annat än "snabb" stänger av GPSen fungerar det bra.. Jag kan lämna bilen komma tillbaka och navigonen kopplar ihop sig med min telefon automatiskt. Stänger jag dock av den ordenterligt tappar den ALLA ihopparningsinställningar oberoende av telefon jag testat. 2st SE, 1st Nokia och min Qtek 9100... Alltså knappast fel på min nalle som för övrigt är med i kompatibilitets listan från Navigon. När man sedan syncar ihop telefonen får iafall jag ta det lungt. Glömmer jag tex att synca ihop telefonen med gpsen innan jag trycker ring så börjar 60sec synk funktionen komma upp i displayen och när ca 15 sec gått så slutar GPSen visa tid återstående och efter ytterligare 5-10 sec slutar den svara i huvudtaget.
Då är det bara att starta om den och komma ihåg att synca ihop de med nyckel och allt från början och så fungerar det perfekt tills nästa gång man helt stänger av den.
Verkar som inställningar inte sparas permanent.

Ljud
Min 307SW är en 07a och inte på långa vägar den tystaste bilen på marknaden, inte heller den mest ljud alstrande heller. Sambon, svärfar och svärmor anser efter ett par timmar resa idag att över 80km/h hör man inte länger vad motparten i telefonen säger. Jag tycker nog man hörde upp i lite högre hastigheter och speciellt beroende med vem man pratade med. Då skulle jag tippa på att GPSen sitter ca 40cm från mig i mitten av bilen högt upp på rutan. Mycket närmare än så går det inte att få den monterad i min bil utan större ingrepp.
Motparterna på telefonsamtalen har sagt lite olika. Vissa har inget alls sagt och vissa kommenterat att det låter lite långt borta. Ordet VA har kommit i klart högre frekvens från både mig och motpart.

Batteritid.
Ingen uppfattning och bryr mig inte heller då den ändå drivs med nätspänning dygnet runt.

En annan sak som dök upp i huvudet efter monteringen var hurvida monteringsarm/gps blir dödligt flygande föremål vid en eventuell frontal krok i lite högre hastighet. Min är monterad i mitten av bilen och skulle beroende på hur bilen krokar i fronten flyga in i mitten på baksätet. Men vid lite snedare frontalkrock skulle den mycket väll kunna sätta sig i ansiktet på mig eller medpassagerare fram.

Redigerat av Triton242, 09 September 2007 - 00:49.

Postad 09 September 2007 - 07:52

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tjabba pojkar...

Då va jag oxå en lycklig ägare av en Navigon 7110... ;)

Skall testköra den riktigt hårt kommande vecka, spenderar minst 40 timmar bakom ratten o kör minst 300 mil i veckan :)

Återkommer sen med mitt intryck o synpunkter...

Ha det gött, o kramas i trafiken.

Förresten... Är det någon här på forumet som sitter på en Navigon 7100 (Norden)?? Hör av dej då.

Redigerat av NightRabbit, 09 September 2007 - 08:02.

Postad 18 September 2007 - 07:41

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej alla,

Vad gäller BT och parning osv.

Det är inte meningen att Ni skall "stänga" av GPSen genom att hålla in on/off knappen i 6 sek...

Detta gör man om man mot förmodan skall göra ett längre uppehåll av användandet. När man håller in knappen i 6 sekundet, så görs en hårdreset av maskinen. Därav försvinner alla parningar osv.

Som många påpekar i forumet, stänger man av GPSen normalt genom att trycka snabbt på knappen så syncar den ihop sig automatiskt med telefonen.

Så, 6 sekunder är för hårdreset. Och det vet Ni alla vad det betyder.

MVh

NAVIGON Sverige

Postad 19 September 2007 - 12:12

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej alla,

Vad gäller BT och parning osv.

Det är inte meningen att Ni skall "stänga" av GPSen genom att hålla in on/off knappen i 6 sek...

Detta gör man om man mot förmodan skall göra ett längre uppehåll av användandet.  När man håller in knappen i 6 sekundet, så görs en hårdreset av maskinen. Därav försvinner alla parningar osv.  

Som många påpekar i forumet, stänger man av GPSen normalt genom att trycka snabbt på knappen så syncar den ihop sig automatiskt med telefonen.

Så, 6 sekunder är för hårdreset. Och det vet Ni alla vad det betyder.

MVh

NAVIGON Sverige

<{POST_SNAPBACK}>

Då måste jag fråga vad PIN-kodsfunktionen är bra för? Eftersom den ska förhindra obehörigt användande, men endast fungerar (åtminstånde behjälpligt) när man gör en hårdreset. Borde den inte aktiveras när man bara stänger av enheten normalt också? Dessutom tycker inte jag att det ska gå att ta sig förbi den genom ett tryck på knappen "visa karta".

Redigerat av Gigamaster, 19 September 2007 - 12:17.

Postad 24 September 2007 - 17:19

alex.bergsland
  • alex.bergsland
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Är det ingen som har problem med att läsa kortet (jag har 7110 med europakartan) i en kortläsare ?

Postad 27 September 2007 - 20:32

cAizer
  • cAizer
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har köpt den här åt min far men har är lite besviken över funktionen med hastigheteskamerorna att den varnar alldeles för sent. Finns det något sätt där man kan ställa in hur långt före som den skall varna?

Postad 18 November 2007 - 14:39

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Hejsan på er alla

Hade tängt mig köpa mig en gps till bilen har en navman 520 nu som börjar bli gammal och hade tängt mig byta upp mig ,,, om ja köper en 7100 ,, i stället för 7110 vad går man miste om då är de bara kartorna eller de här med Reality View ,,, ja kör aldrig utomlands utan ska ha den enbart i Svergie snälla någon som vill hjälpa mig .....

Mikael

Postad 18 November 2007 - 15:52

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Om du köper dig en 7000 istället för en 7110 så går du miste om REALITY VIEW, Blåtand och Röststyrning. Sedan så är 7110 lite snabbare och har ett snyggare gränssnitt och ett pianolackat skal. :)

Men det finns killar/tjejer som har uppdaterat sin 7000 till en 7110 men då får man endast Reality View att fungera.

Postad 18 November 2007 - 16:06

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Om du köper dig en 7000 istället för en 7110 så går du miste om REALITY VIEW, Blåtand och Röststyrning. Sedan så är 7110 lite snabbare och har ett snyggare gränssnitt och ett pianolackat skal. :)

Men det finns killar/tjejer som har uppdaterat sin 7000 till en 7110 men då får man endast Reality View att fungera.

Ok de var denna som man var lite sugen på http://www.tbh.se/in...p;prod_id=31117

bra pris tyckte jag ,,,, var 7100 som var intressant inte 7000 fast dom kanske är lika

Mikael

Postad 18 November 2007 - 18:31

EinBlo
  • EinBlo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Nu var det väl 7100 han frågade om och inte 7000. Skillnaden på 7100 och 7100 är väl att 7100 har europakartor medan 7100 har nordenkartor.

Postad 18 November 2007 - 18:47

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Skillnaden på 7100 och 7100 är väl att 7100 har europakartor medan 7100 har nordenkartor.

Till skillnad från 7100? :)

Postad 18 November 2007 - 18:48

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Nu var det väl 7100 han frågade om och inte 7000. Skillnaden på 7100 och 7100 är väl att 7100 har europakartor medan 7100 har nordenkartor.

Stort tack misstängte att de unde vara kartorna som skills åt blir nog en sådan
verkar vara en bra gps

Postad 25 November 2007 - 00:40

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Hur stor risk är de att man får dom senaste kartorna när man köpr en GPS" 7100/7110 typ navigon och kan man kolla de på något sätt ....köpte en navman för 2 år sen å kom fram till att dom karorna var nästan ett år gamla ,, riktigt svagt

MVH Mikael

Redigerat av gneter, 25 November 2007 - 00:41.

Postad 25 November 2007 - 00:45

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Hur stor risk är de att man får dom senaste kartorna när man köpr en GPS" 7100/7110 typ navigon och kan man kolla de på något sätt ....köpte en navman för 2 år sen å kom fram till att dom karorna var nästan ett år gamla ,, riktigt svagt

MVH Mikael

Vet inte hur stor risken är men när jag köpte min på Siba så lät dom mig köpa en och om jag öppnade allt försiktigt hemma och startade upp den så fick jag komma tillbaka med den om det inte var senaste kartorna. Via forumet och Navigons hemsida kunde man få reda på beteckningen på senaste kartorna.
Siba var ju lite tveksamma och bad mig öppna den försiktigt osv...men vadå... man har väl 14 dagars ångerrätt i vilket falls om helst!

Postad 25 November 2007 - 13:58

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Ja köpte en idag 7110 ..tittade man på kartmatrialet så stog de 2007/08 ...är inte så kunnig men låter som de är dom senaste ...

Mikael

Postad 28 November 2007 - 00:27

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Hejsan har nu haft denna ett par dagar nu allt verkar funka bra ,,, har uppdaterat den me ny mjukvara från Navigon ,, men frågan lyder ,, går de att föra över telefonboken på något sätt ,,, nån som lyckats me de ,,,,

finns de något program till att visa bilder å video till den ,,,,

Micke

Redigerat av gneter, 28 November 2007 - 00:39.

Postad 06 December 2007 - 20:03

strandsro
  • strandsro
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man uppdaterar fartkamerorna på en 7110.

MVH Strandsro

Postad 10 December 2007 - 13:53

Petcar
  • Petcar
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej på er!
Nu har jag köpt en Navigon 7110.
Har lite frågor ang. den

1. Kan man ställa in hur långt innan en fartkamera den skall varna?

2. Hur uppdaterar man fartkamrorna?

3. Hur uppdaterar man / lägger till POI?
Tex. jag har en OkQ8 mack i närheten som inte finns med i GPS:en , kan jag lägga till den?
Sen skulle jag vilja ha lite fler POI.

4. Om man inte skall hålla knappen intryckt mer än 6 sek när man stänger av den (för då blir det ju en hårdreset) , hur får man då igång pin koden när du startar den igen?

5. Är det någon mer som tycker att pekskärmen är sådär?
Jag får trycka flera gånger men det händer inget , ändå ser jag att tex. bokstaven jag trycker på blir nertryckt men kommer ändå inte upp.

6. Om man vill navigera till tex. campingen i Vimmerby och den inte ligger med i POI , så måste jag leta fram adressen först till campingen och lägga in den eller?

7. Om man har GPS kordinaterna så kan man inte lägga in dom i GPS:en och navigera dit?

Mvh Peter

Postad 10 December 2007 - 15:47

roy79
  • roy79
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Vet nån om det finns kartor över singapore och malaysia för navigon 7110?

Vore kul att använda den istället för en papperskarta och så spara man väl nåt träd också :lol:

Postad 13 December 2007 - 15:06

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej på er!
Nu har jag köpt en Navigon 7110.
Har lite frågor ang. den

1. Kan man ställa in hur långt innan en fartkamera den skall varna?

2. Hur uppdaterar man fartkamrorna?

3. Hur uppdaterar man / lägger till POI?
Tex. jag har en OkQ8 mack i närheten som inte finns med i GPS:en , kan jag lägga till den?
Sen skulle jag vilja ha lite fler POI.

4. Om man inte skall hålla knappen intryckt mer än 6 sek när man stänger av den (för då blir det ju en hårdreset) , hur får man då igång pin koden när du startar den igen?

5. Är det någon mer som tycker att pekskärmen är sådär?
Jag får trycka flera gånger men det händer inget , ändå ser jag att tex. bokstaven jag trycker på blir nertryckt men kommer ändå inte upp.

6. Om man vill navigera till tex. campingen i Vimmerby och den inte ligger med i POI , så måste jag leta fram adressen först till campingen och lägga in den eller?

7. Om man har GPS kordinaterna så kan man inte lägga in dom i GPS:en och navigera dit?

Mvh Peter

Hej!

Ska försöka svara på dina frågor eftersom jag hade denna GPS under sommaren.

1. Inte via gränssnittet. Möjligen om man ändrar i filerna, dock inget jag rekommenderar.
2. Antagligen genom att uppdatera POIs.
3. Via ett program som heter POI Warner. Programmet kostar pengar, men kan vara värt det.
4. Tyvärr går det inte utan att göra en hårdreset. Dessutom tycker jag att hela konceptet med PIN-kod är ett försäljningsknep, då man med enkla medel kan gå runt det hela och navigera ändå.
5. Jag hade samma problem som du, framförallt i 3D-läget. Den reagerar långsamt.
6. Ja, det måste du, men du kan spara den som favorit. Dessutom måste du veta vilken "stad" din destination ligger i, vilket blev till ett problem för mig när jag skulle navigera till Pite Havsbad som ligger i Pitesund. Men varken Piteå eller Pitesund fungerade som "stad".
7. Nej, det kan du inte. Däremot kan du använda kartan och leta dig fram till positionen. Sedan kan du spara den som en favorit. Då syns även koordinaterna. Men att skriva in dem går tyvärr inte.

Hoppas att du blev lite klokare. Har du fler frågor så svarar jag gärna :D

Postad 14 December 2007 - 10:40

Petcar
  • Petcar
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tackar för svaren Gigamaster
Lite klokare blev jag allt

Det verkar som att POI Warner är min vän som jag behöver :wacko:
Om jag köper POI Warner , ingår då uppdateringar ang. POI , typ bensinmackar,campingar och fartkameror eller kostar det extra sen?

Vart kan jag hitta detta fantastiska POI Warner? ;)

Jag tycker det är väldigt jobbigt att pekskärmen är så seg , funderar på att lämna tillbaka min Navigon 7110 om det går och skaffa en TomTom GO 720 istället.

Mvh Peter

Postad 18 December 2007 - 10:55

Gigamaster
  • Gigamaster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tackar för svaren Gigamaster
Lite klokare blev jag allt

Det verkar som att POI Warner är min vän som jag behöver ;)
Om jag köper POI Warner , ingår då uppdateringar ang. POI , typ bensinmackar,campingar och fartkameror eller kostar det extra sen?

Vart kan jag hitta detta fantastiska POI Warner? :D

Jag tycker det är väldigt jobbigt att pekskärmen är så seg , funderar på att lämna tillbaka min Navigon 7110 om det går och skaffa en TomTom GO 720 istället.

Mvh Peter

POI Warner hittar du här: http://www.navigatin...dex.php?id=3142
POIs finner du här: http://www.pois.se

Själv lämnade tillbaka min Navigon 7110 strax efter sommmaren. Nu väntar jag på TomTom GO 920 T :D

Postad 08 January 2008 - 21:13

Toneloc
  • Toneloc
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Är det någon som vet ifall det går att fixa TTS (Text To Speech) på en europeisk 7110? verkar ju finnas på den amerikanska, dvs att den säger gatnamnen.

Postad 04 February 2008 - 15:23

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Som nybliven 7110-ägare är jag väl hyfsat nöjd. Funktioner och GUI är helt OK. Haft lite bekymmer med att den har hängt sig vid ruttberäkning och känns lite seeeg men jag avvaktar lite till innan jag ev. lämnar in den för reklamation. Det jag inte hittar är om den kan visa något så enkelt som aktuell tid. Den visar ju beräknad ankomsttid, restid m.m. och den har ju klockan som hämtas från satteliterna (antar jag) men jag hittar inte hur man visar tiden.

Jag sitter ofta i bilen när folk ringer och frågar "när kommer du?". Jag svarar "Navigatorn säger 16:00". "Jaha, vad är klockan nu då?". Då vill man ju ge den tiden som ankomsttiden är beräknad på, inte bilklockan som förmodligen går fel, eller kolla på mobilen el.dyl. Jag vill se aktuell tid i navigatorn precis som jag gjorde i min TomTom. För det går väl, eller..?

Postad 17 March 2008 - 13:45

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Jag har fått låna en Navigon 7100 men får inte någon GPS-signal. Problemet är att minneskortet är från en Navigon 7000T. Finns det något sätt att fixa det hela? Ladda hem ny mjukvara? Är det bara att koppla GPS:en (med minneskortet i) via USB till datorn och uppdatera?

Postad 21 March 2008 - 14:09

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Nu har det nog hänt något med min 7100..
Förut tog det ungefär någon minut eller två innan den hittade GPSer och började navigera.. Ytterligare någon minut senare hittade den fler än 3-4 satar och navigeringen blev exaktare...
Nu tar det om gpsen varit avstäng mer en någon timme (snabb avstäning) nästan alltid mer än 15minuter innan den hittar de första 4 satteliterna och sedan ytterligare runt 5-10min innan den har något snånär exakthet på navigeringen.

Måste vara något som hänt med den eftersom den sitter monterad i samma bil som förut.

Postad 21 March 2008 - 14:31

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Låter som om det är något bök med Sirf3 chippet... Om det är någon garanti kvar så skulle jag lämna in den direkt.

Postad 21 March 2008 - 14:35

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Jo jag tänkte göra det...
Man har blivit helt handfallen utan den när man skall till nya platser :)

Postad 21 March 2008 - 20:46

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Hehe, jo usch... Jag vet precis hur det är... Mitt sinne för att hitta adresser är inte av denna värld. Min nödlösning om jag skulle bli utan GPS är mobilen och gpsen där... :)

Postad 10 April 2008 - 12:23

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Någon som vet om det har kommit en ny karta för 7100 eller 7000 där nya uppsala vägen är med?!

Redigerat av Minglarn, 11 April 2008 - 07:58.

Postad 28 April 2008 - 17:52

Sam1
  • Sam1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jisses!

SIBA slår på stort,

NAVIGON 7110 med 2 års gratis kartuppdateringar för 2790:- . Det luktar priskrig.

http://www.siba.se/p...ntifier=SE99923

Eder Sam1

Redigerat av Sam1, 28 April 2008 - 17:52.

Postad 21 May 2008 - 22:12

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej
Är ny ägare till en 7110, och tänkte installera poiwarner.

Men hur får man active sync att fungera?

Nu har jag provar att göra reset på navigonen och sen hålla in flggknappen när man startar den.
Det som händer är att jag får en liten grå rand längst ner.

Kan man kopiera kartan till ett annat kort typ 8GB så man kan få rum med lite musik och filmer?

Redigerat av Coolg8, 22 May 2008 - 16:10.

Postad 22 May 2008 - 17:16

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Hej

Funderar på en navigator och 2110 var ett av alternativen. Har kikat lite i butikerna och på Elgiganten i Västerås hade de 1st 7110 kvar för 1999:-
När jag frågade dem lite kom det fram att de sålt 5st och fått tillbaka samtliga.
Jag har några butiker kvar att kika i innan kvällen men jag tror det lutar åt en Sony NV-U73TW (Europa) för 1999:-, de hade även NV-U82N men den saknar ju tyvärr TCM, vilket skulle vara användbart om de börjar använda det aktivt i Sverige vilket jag läst att det är lite si och så med än så länge när det t.ex. gäller trafikolyckor.

Postad 22 May 2008 - 17:24

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Hej

Funderar på en navigator och 2110 var ett av alternativen. Har kikat lite i butikerna och på Elgiganten i Västerås hade de 1st 7110 kvar för 1999:-
När jag frågade dem lite kom det fram att de sålt 5st och fått tillbaka samtliga.
Jag har några butiker kvar att kika i innan kvällen men jag tror det lutar åt en Sony NV-U73TW (Europa) för 1999:-, de hade även NV-U82N men den saknar ju tyvärr TCM, vilket skulle vara användbart om de börjar använda det aktivt i Sverige vilket jag läst att det är lite si och så med än så länge när det t.ex. gäller trafikolyckor.

Ja TMC använde jag en del i början. Men inte ens här i Stockholm kändes det som att det gav någon värdefull info. Får dom in olyckor och kanske t.o.m. trafikstockningar så kanske, men nu verkar det bara vara långtidsarbeten osv som läggs in.
För övrigt har jag en 7110 som jag använt i 8 månader nu utan problem och är helnöjd med den.

Postad 22 May 2008 - 17:51

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Ja TMC informationen i stockholm är rent av skandal.. 1 kanske 2 gånger har min GPS beräknat om vägen pga TMC info och då är det som redan nämts vägarbeten...

Tråkigt när radiostockholm spyr ut väg info dagarna i ända vilket är mycket trevligt.. varför inte bara slänga in den infon snabbt över TMC också..

Postad 22 May 2008 - 21:46

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Det blev en Sony NV-U73TW (Europa) för min del, hoppas den uppfyller mina krav.
Fast den lär jag inte kommentera i denna tråd.

Postad 23 May 2008 - 22:58

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Ingen som vet hur man får 7110 att ansluta sig mot active sync, får bara usbport -error, när jag försöker connecta.

När jag stoppar i sladden så kommer det upp olika val typ mediaspelare eleer utforskaren att välja, men jag kan inte synca den. Gör jag en reset för att sen hålla in flaggknappen för att få igång CE så får jag navigonsstartskärm med ett litet grått sträck längst ner, inget annat.

Jag börjar fundera på om GPSen är trasig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.