Redigerat av Unregistered2530e964, 06 January 2010 - 00:20.
Multibrackets M Framed Projection Screen Deluxe 16:9 90" (200x112)
(Projektordukar)
|
1
|
(16)
|
2 805:- |
Projektor och duk för max 16 000 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 06 January 2010 - 00:19
Postad 11 January 2010 - 20:15
Postad 11 January 2010 - 21:32
Kanske Multibrackets fabrik har missat blackbacking på den? Eller säljs dom med vit baksida?Jag har en ramspänd 108" och undrar, ska det vara så enormt ljusgenomsläpp ? Väggen bakom blir ju helt ljus
Postad 11 January 2010 - 21:48
Här kommer mina svar och ideer hoppas de är till någon hjälp :-)
De ramspända dukarna jag satt upp har två sidor av duk, en lite skrovlig yta (Baksida) och en slät (Framsida). Duken är vit till färgen och ger bra ljus och bild återgivning. Nu var det iofs en tid sedan jag jämförde med andra, då tittade jag runt i flera butiker, främst på Kingpin och några till alla var mer eller mindre vita.
Dukfärg. Ja, duk matrialet är vit till färgen, ej gult. Har dock flera gånger tidigare hört att vissa dukmatrial gulnar rejält med tiden, speciellt om man placerar dem i närheten av ett fönster, så dagsljus ligger på 24/7. Info kring detta finns i nån av trådarna här, kanske är det så att din 5-år gamla duk helt enkelt gulnat och nu jämför du det med en ny duk ?
Ljusgenomsläpp. Vad avser ljusgenmsläpp så finns ett visst sådant, men det har jag faktiskt inte ens tänkt på, slog på projjen o tittade nu när du nämnde det. Vet att vissa dukar där man har för avsikt att sätta upp 5.1 högtalare bakom duken till och med levereras perforerade, då är ljusinsläppet stort. Kanske inget för den vanlige användaren men de finns. Har inte upplevt detta som något problem.
L
Redigerat av itdamen, 04 March 2010 - 11:14.
Postad 11 January 2010 - 21:58
Hej
Här kommer mina svar och ideer hoppas de är till någon hjälp :-)
De ramspända dukarna jag satt upp har två sidor av duk, en lite skrovlig yta (baksida) och en slätare (framsida). Duken är vit till färgen och ger bra ljus och bild återgivning. Nu var det iofs en tid sedan jag jämförde med andra, då tittade jag runt i flera butiker, främst på Kingpin och några till alla var mer eller mindre vita.
Dukfärg. Ja, duk matrialet är vit till färgen, ej gult. Har dock flera gånger tidigare hört att vissa dukmatrial gulnar rejält med tiden, speciellt om man placerar dem i närheten av ett fönster, så dagsljus ligger på 24/7. Info kring detta finns i nån av trådarna här, kanske är det så att din 5-år gamla duk helt enkelt gulnat och nu jämför du det med en ny duk ?
Ljusgenomsläpp. Vad avser ljusgenmsläpp så finns ett visst sådant, men det har jag faktiskt inte ens tänkt på, slog på projjen o tittade nu när du nämnde det. Vet att vissa dukar där man har för avsikt att sätta upp 5.1 högtalare bakom duken till och med levereras perforerade, då är ljusinsläppet stort. Kanske inget för den vanlige användaren men de finns. Har inte upplevt detta som något problem.
L
tack för input. Vi har ju en praktiskt taget kritvit vägg bakom duken, och det är som 25W-lampor sitter monterade där vid ljusa scener.
Tror ni att det är värt att sätta ett svart tyg bakom? Bilden är väl bra, men kanske kunde den vara bättre då?
nästa huvudbry är ju ny lampa, eller projje snart. Usch
Postad 11 January 2010 - 22:09
Kul att du svarade så snabbt :-) Det låter väl som en bra ide, pröva med svart duk om det skulle förbättra bilden ytterliggare. Kanske även ett relativt enkelt test, skall prova här med.
L
Postad 12 January 2010 - 10:12
EDIT:
Ingen mer som stör sig på detta? Eller vet hur det påverkar bilden?
Redigerat av WmB, 12 January 2010 - 20:16.
Postad 12 January 2010 - 21:12
Update: Efter vår diskussion igår kväll prövade jag med min kille att fästa en mörk filt bakom duken. Därefter testade jag även genom att dela dukytan med hälften filten på, och hälften utan. Samt slog på projektorn.
Oavsett gav det ingen synbar effekt på min bild, varken bättre eller sämre.
Nu har ju jag en något mindre duk än dig men resultatet bör ju vara detsamma. Jag får dock inte det bakljus du får heller.. Kanske en felaktig duk du fått, om så är är det väl bara plinga leverantören.
L
Postad 13 January 2010 - 16:50
Har ni en mörk eller ljus vägg bakom duken?
Postad 14 January 2010 - 22:08
Jo vi har en ljus vägg, den är lätt lätt lattefärgad. Efter att ha tittat på dina bilder så är det ju svårt att säga om det ger någon kvalitativ bildmässig skillnad vid användandet, den bild du återger var dessutom en kritvit testbild som maximerar ljusflödet, när vi testade använde vi en vanlig dvd. Vi har ju även en lite mindre duk än dig och jag upplever inte ljuset riktigt på samma nivå som din foto återger, men det är som sagt svårt att säga.
Provade du med ett svart matrial på en del av duken bakom, samt sätta dig rakt framför, med en dvd film, får du då någon skillnad ? Då vi provade detta fick vi ingen synbar skillnad.
Och sist om du inte är nöjd med ditt resultat föreslår jag att du pratar med leverantören, de som haft avsaknade skruvar eller andra problem här på forumet har fått hjälp direkt. http://www.multibrackets.com/c.shtml
L
Postad 15 January 2010 - 20:27
Hej!Provade du med ett svart matrial på en del av duken bakom, samt sätta dig rakt framför, med en dvd film, får du då någon skillnad ? Då vi provade detta fick vi ingen synbar skillnad.
L
Varför, eller snarare hur skulle det kunna bli en skillnad? Har väl ljuset passerat duken är det ju kört? Projektorn(och dess ljus) och duken ska vara i "harmoni", inte lätt att åstadkomma perfekt, men när ljuset väl passerat duken, vad ska hända förutom att "störa" tittaren med ett bakgrundsljus på väggen?
Jag har sett bilderna och pratat lite med WmB, och jag undrar till vilken nytta man låter ljuset passera(alltså gå igenom) duken istället för att låta duken ta upp allt ljus och göra det bästa därifrån? Det måste, enligt mitt logiska tänkande, vara det bästa. Men jag måste missa något?? Annars måste jag säga att duken är felkonstruerad
Postad 15 January 2010 - 22:05
Misstänker att problemet är att ljuset (om man nu har en ljus vägg och en ljustransparantHej!
Varför, eller snarare hur skulle det kunna bli en skillnad? Har väl ljuset passerat duken är det ju kört? Projektorn(och dess ljus) och duken ska vara i "harmoni", inte lätt att åstadkomma perfekt, men när ljuset väl passerat duken, vad ska hända förutom att "störa" tittaren med ett bakgrundsljus på väggen?
Jag har sett bilderna och pratat lite med WmB, och jag undrar till vilken nytta man låter ljuset passera(alltså gå igenom) duken istället för att låta duken ta upp allt ljus och göra det bästa därifrån? Det måste, enligt mitt logiska tänkande, vara det bästa. Men jag måste missa något?? Annars måste jag säga att duken är felkonstruerad
Postad 15 January 2010 - 22:38
Postad 15 January 2010 - 23:20
Jag är jätte nöjd med min och undrar mest hur dom har tänkt alternativt om den är felbyggd
Och det blev ju ingen förbättring att mörka bakom duken heller.
Är tredje duken jag har, och den bästa hittills iaf.
Är nöjd och har bra bild utan tvekan
Postad 16 January 2010 - 01:10
Precis min tanke också.Vilket lär leda till en ganska rejäl försämring av svärtan
Postad 16 January 2010 - 12:44
Och måla baksidan av duken?1 liter svart vattenbaserad färg borde göra susen.
Jag förstår inte varför man har gjort "fel" från början.
Postad 17 January 2010 - 23:26
Lågbudget?Och måla baksidan av duken?
Jag förstår inte varför man har gjort "fel" från början.
Nu luktar det nymålat iaf.
Postad 17 January 2010 - 23:39
Lågbudget?
åfan, du gjorde det ???
Du måste återkomma med resultat som du förstår
Postad 18 January 2010 - 19:01
Ja, det är det väl iofs. Men inte ens Kingpin dukarna ser ut så där...Lågbudget?
Personligen skulle jag aldrig acceptera det, lämna tillbaks.
Postad 18 January 2010 - 19:30
1 liter Servalac aqua halvblank bruten till 402 svart har jag låtit applicera i 2 lager. Folien (duken) är ganska fet av sig så 2 strykningar var ett måste. 1 liter brukar räcka till 10 kvm. Hela denna burk gick dock åt. Nu sitter färgen bra. Jag återkommer med mina reflektioner så snart jag kan. Håll till godo...
Redigerat av Unregistered2530e964, 18 January 2010 - 19:30.
Postad 19 January 2010 - 14:35
Nu så. Idag ringde jag multibrackets för att höra efter. Han som svarade berättade att de flesta ramspända dukar kan fås med olika dukmatrial och det är den som beställer dem grossisten som bestämmer vilken typ man erhåller.
Den typ som jag och mina kompisar skaffat har vit fram och baksida. Detta matrial hade fått gott ljus och bildåtergivningsbetyg av många, något jag själv också konstaterat när jag köpte duken.
Därutöver finns även en variant svart väv och vit framsida (traditionell likt de motoriserade som jag hade tidigare) samt en gråtonad duk, kallades grey.. nåt. Det fanns även en möjlighet att beställa alla varianterna i efterhand bara man hade kvittot och storleken på duken kvar.
L
Postad 19 January 2010 - 16:24
Hej Hej
Nu så. Idag ringde jag multibrackets för att höra efter. Han som svarade berättade att de flesta ramspända dukar kan fås med olika dukmatrial och det är den som beställer dem grossisten som bestämmer vilken typ man erhåller.
Den typ som jag och mina kompisar skaffat har vit fram och baksida. Detta matrial hade fått gott ljus och bildåtergivningsbetyg av många, något jag själv också konstaterat när jag köpte duken.
Därutöver finns även en variant svart väv och vit framsida (traditionell likt de motoriserade som jag hade tidigare) samt en gråtonad duk, kallades grey.. nåt. Det fanns även en möjlighet att beställa alla varianterna i efterhand bara man hade kvittot och storleken på duken kvar.
L
Mycket intressant läsning.
Vill du kolla vad dessa olika kostar ungefär samt vad skillnaden på dom är.
Redigerat av Unregistered2530e964, 19 January 2010 - 18:32.
Postad 20 January 2010 - 23:04
Nu har jag kollat. Till min duk så kostar ett extra dukmatrial följande:
Vit duk, svart baksida, billigast, kallas basic 1000:-
Vit duk, vit räfflad framsida , kallas cinemaperfect 1250:-
Grå duk, kallas greyline 1400:-
Man skall kunna uppvisa ett kvitto samt serienr på duken för att få köpa av dem.
Själv har jag cinemaperfect och är väldigt nöjd med den så jag kör vidare på den.
L
Redigerat av itdamen, 21 February 2010 - 22:39.
Postad 13 February 2010 - 18:35
Ingen som testat den grå varianten?Hej,
Nu har jag kollat. Till min duk så kostar ett extra dukmatrial följande:
Vit duk, svart baksida, billigast, kallas basic 1000:-
Vit duk, vit räfflad baksida, kallas cinemaperfect 1250:-
Grå duk, kallas greyline 1400:-
Man skall kunna uppvisa ett kvitto samt serienr på duken för att få köpa av dem.
Själv har jag cinemaperfect och är väldigt nöjd med den så jag kör vidare på den.
L
Ang räfflad baksida. Min duk är helt slät på baksidan och lite matt/ruggig på framsidan.
Postad 14 February 2010 - 01:36
Duddits, du har inte besökt mig än, hehe..
Postad 15 February 2010 - 12:08
Ingen som testat den grå varianten?
Ang räfflad baksida. Min duk är helt slät på baksidan och lite matt/ruggig på framsidan.
min är också helt blank på baksida och lätt räfflad fram
Postad 21 February 2010 - 20:00
//Anders
Postad 21 February 2010 - 22:41
Det var jag som råkade skriva fel i mitt inlägg (justerat nu) skall vara tvärtom.
Så du har rätt i ditt antagande :-)
L
Postad 22 February 2010 - 08:58
Hej,
Det var jag som råkade skriva fel i mitt inlägg (justerat nu) skall vara tvärtom.
Så du har rätt i ditt antagande :-)
L
Hehe. Tack för hjälpen. Då är det bara att köra på. Har 120" 2.35:1 versionen.
//Anders
Redigerat av Unregistered92e1cd16, 22 February 2010 - 13:43.
Postad 23 February 2010 - 16:51
Slät insida om den är helvit.
Redigerat av Unregistered2530e964, 23 February 2010 - 16:52.
Postad 01 March 2010 - 14:13
Hm. Sitter med en ny duk som ska upp. Någon som har lust att hjälpa till med vad som är fram och baksida på den? Tolkade det som att svetskanten skulle vara bak. Alltså den helt släta sidan och den ruggade fram. Som jag tolkar det av vissa inlägg så ska det vara tvärtom? Någon som vet hur det ska vara?
//Anders
svetskant och blank mot väggen
Hm. Sitter med en ny duk som ska upp. Någon som har lust att hjälpa till med vad som är fram och baksida på den? Tolkade det som att svetskanten skulle vara bak. Alltså den helt släta sidan och den ruggade fram. Som jag tolkar det av vissa inlägg så ska det vara tvärtom? Någon som vet hur det ska vara?
//Anders
svetskant och blank mot väggen
Postad 06 March 2010 - 14:38
Postad 10 March 2010 - 22:50
Nu kan jag bara tala för kingpin och deras dukar har bara ett läge för spänning.Hur pass hårt ska man spänna duken? Är det någon risk för att man sliter sönder den?
Där var det dock så att när man tyckte att duken såg spänd ut så var det över en decimeter till kvar att dra.
Duk materialet är ju elastiskt så det ska nog mycket till innan du slitet sönder det. I alla fall om du spänner jämnt.
Postad 11 March 2010 - 17:42
http://www.elgigante...projektorduk-90
Postad 10 May 2010 - 19:32
Postad 22 May 2010 - 01:52
Märkte dock att hörnen "buktade ut" som fan och det var ju inte speciellt snyggt, får ta och montera om duken på ramen helt enkelt.
Redigerat av Kniff, 22 May 2010 - 01:55.
Postad 28 July 2010 - 09:04
Nu har ju ingen sagt att det är dålig bild.
Jag är jätte nöjd med min och undrar mest hur dom har tänkt alternativt om den är felbyggd
Och det blev ju ingen förbättring att mörka bakom duken heller.
Är tredje duken jag har, och den bästa hittills iaf.
Är nöjd och har bra bild utan tvekan
Är du fortfarande nöjd med duken?
Redigerat av ElWeed, 28 July 2010 - 09:05.
Postad 28 July 2010 - 09:10
Om jag fattat det rätt så använder multibrackets inte traditionell vävd duk utan en folie som jag ser det. Så fort jag får möjlighet att installera min PT-AE 4000 så ska jag jämföra med min gamla Projecta duk som är av traditionell typ med svart baksida. Denna duk inhandlades utan några som helst krav på kvalitet. Jag vet att man måste betala för att få bra grejer. Även om jag inte kan alla kriterier inom hembio så anser jag viktigast: Är jag nöjd, så är allt ok.
1 liter Servalac aqua halvblank bruten till 402 svart har jag låtit applicera i 2 lager. Folien (duken) är ganska fet av sig så 2 strykningar var ett måste. 1 liter brukar räcka till 10 kvm. Hela denna burk gick dock åt. Nu sitter färgen bra. Jag återkommer med mina reflektioner så snart jag kan. Håll till godo...
Nå......, synpunkter....? Vad tycker du om duken jämfört med den gamla?
Postad 28 July 2010 - 23:59
Kollar på film o tv varje dag.
Postad 07 August 2010 - 17:14
Så fick min nya duk idag och jag har tagit upp den för att gå igenom den, den är helt perfekt inga små röda prickar eller långa svart sträck. Väldigt bra support av Sebastian på MB som fixade allt och duken kom direkt från Kina och det tog 1½ vecka inte illa må ja säga. Rekomenderar MB starkt.
![]()
Återkommer när jag har testat projektorn och duken tillsammans.
Hoppas att jag också får hjälp! En av hörnbitarna var grå och porös istället för svart och fast som de andra. Försökte montera ändå. Resultat, den gick av när jag skulle knacka ut den igen. Den ville nämligen inte gå in i balken. Nu sitter hälften av biten fast i en av de korta balkarna... Blä... Hoppas att jag får ut skiten...
Ingen duk i helgen alltså. Nåväl, vi får se vad som händer. I värsta fall får man väl snickra till en hörnbit själv. Bara jag får ut skiten igen. Märktes att det var billiga prylar man höll på med. Motstånd hela vägen vid montering. Borde varit " a piece of cake".
Postad 15 August 2010 - 12:11
Postad 22 August 2010 - 19:12
Jag har tusen andra saker jag måste göra men jag kan inte förmå mig att stänga av projektorn.
Postad 29 August 2010 - 21:23
Postad 14 September 2010 - 19:28
Jag har själv multibrackets duk sedan en tid, rekommenderat den till de som frågat mig och därmed monterat ett antal med mina vänner. Alla har ag övertalat att skaffa ramspänt - hi hi. Tyvärr skedde dock mit köp innan 2.35:1 kom ut. Hade gärna skaffat mig en sån. Men å andra sidan måste jag väl byta upp mig i projektor väg då också.
Nåväl du frågar hur tjock den är, menar du ramen mot vägg och utåt då ? (den är några cm), om du vill kan jag mäta mer exakt, dock är ju detta en 16:9 duk..
L
Postad 14 September 2010 - 19:39
Tanken var att ha en ramspänd 100" 2.35:1 till mina Blu Rayfilmer och ha kvar min manuella 90" att rulla ned när jag ser på TV samt filmer som är i 16:9 format. Är den ramspända för tjock för att kunna bygga ut den manuella på ett snyggt sätt får jag byta ut den då den inte har backdrop och därmed inte kan hängas i taket. Men är det bara ett par cm är det inga problem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Projektor och duk för max 16 000
18 filmer
17 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?