Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC4900

185 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 April 2008 - 20:14

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Jag har min hemma, men ingen duk ännu. Projicerar på en grädd-beige vägg sålänge men väntar med bilderna :)
Den är absolut inte grön i tonen på de ställen jag testat och sett HC4900, måste varit felaktig eller fel-kalibrerad isåfall.

Kan också vara så att en del ser det minimala? grönsticket och andra inte. Jag kommenterade att jag inte såg något grönstick när jag fick en 6000 demonstrerad, men säljaren (som hade denna som sin favorit) sa att om man tittade där och där såg man att det fanns ett litet grönstick. Även efter att det påtalades såg jag inget grönstick. Men som jag skrivit i en annan tråd så är jag ingen färgexpert :D

Postad 29 April 2008 - 20:58

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
kan inte se någon grön ton i min heller, mycket nöjd med bilden direkt ur box.

Men min fråga återstår... hur växlar man mellan video och data svärta?

Postad 29 April 2008 - 21:50

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Vitt ser vitt ut
jag kör hdmi från en canal digital full hd burk, och har normalt färgseende ;-)

Postad 29 April 2008 - 22:45

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Jag hoppas inte den var felkalibrerad eftersom The Rock är ISF-certifierade. Det kan dock vara så att dom inte har kalibrerat den alls. Sen kan det kanske vara skillnad från exemplar till exemplar?
Nu jämförde jag med andra projektorer och då tyckte jag bilden var tydligt grön i jämförelse. Frågan är hur mycket jag reagerat på det om jag ENDAST hade kollat på HC4900. Sen om ni HC4900 inte alls tycker den drar åt grönt är ju toppen. Men att kalla det en myt tycker i alla fall jag är att ta i när jag själv sett det oavsett vilken anledningen är.

Postad 29 April 2008 - 22:54

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Hur är dina första intryck då erito?

Postad 30 April 2008 - 06:39

Youjimbo
  • Youjimbo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har en HC4900 sedan ett par månader tillbaka. Är kanonnöjd och märker ej av någon grön ton. Hittils presetrar den kanonbra bild. Testa både S-video för min gamla Com Hem-box och HDMI från DVD-Spelare.
Nu används inte projjen så mycket på sistone eftersom min stärkare varit inne på lagning i 3(!!) månader. Den har nu blivit skrotad och jag inväntar nya prylar för att få igång hemmabio igen. Ska bli skönt att få använda projjen och högtalarna igen.

Postad 30 April 2008 - 07:06

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
På andra forum (tex AVS) så har 'grönsticket' diskuterats och de som kunnat se det har lämnat in projektorn för åtgärd. Det skall alltså inte vara så vad än The Rock säger B)

Mina första intryck som baseras på projicering på beige vägg med PC som källa. 720p material och 1080p material spelat i VLC player är det som snabbtestats. HDMI PC->Projektor, jag kopplade förbi min Onkyo TX-SR606 för de första testerna nu.
Inga inställningar har gjorts, allt är 'out of the box'

Om jag jämför lite med Optoma HD80 som jag kollade in senast, så tycker jag att HC4900 har en bättre bild och mjukare panoreringar. Såklart är alla tester subjektiva, men jag skulle inte köpt denna om jag inte tyckte denna var det bästa under 25.000 SEK :) Att den dessutom är TYST är underbart. HD80 lät som ett tröskverk i jämförelse.

Jag var lite rädd för att ljustrycket inte skulle räcka för att använda den dagtid, men det verkar inte vara något problem ens i 'low-lamp' läge.

Återkommer med lite bättre åsikter då jag fått upp duken ( Euroscreen Connect AutoLink 104").

Just ja, att jämföra med tex Optoma HD65 går knappt (har kollat den noga). Den är inte i närheten på någonting... Och jag var nästan säker på att jag skulle köpa en Optoma HD65 :lol:

En sak till, skrev jag att den är tyst? Jag menar TYST? B)

Postad 30 April 2008 - 13:14

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Tack så mycket erito. Ska bli kul att höra mer sen när du fått lite kött på benen. HC4900 verkar onekligen vara ett riktigt kap för 16900:-. Inte minst om man som jag värdesätter en tyst projektor högt B)

Postad 01 May 2008 - 19:32

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd med din projektor Erito! :P

Jag har egentligen slutat skriva på Minhembio.com, pga att det alldeles för ofta förekommer felaktiga antaganden baserade på att någon har sagt något om något = sanning. :P Att ifrågasätta är naturligt och sunt. Att prata i termer om absolut fakta, baserat på (i bästa fall) en hörsägen är rent ut sagt korkat. Det leder absolut ingenstans och det vilseleder tyvärr väldigt många läsare i deras sökande efter fakta.

Jag känner dock att jag i detta fallet måste göra ett undantag, då detta börjar spåra ur lite väl mycket...
Här kommer alltså mitt första inlägg på ett par år. Vill poängtera att detta är ett undantag och inget jag varken kan eller vill återuppta då varken tiden eller orken räcker till att vara aktiv på Minhembio...
Vill ni ha tag på mig så vet ni var ni hittar mig. :D

Mitsubishi HC4900 är en fantastiskt bra projektor sett till de pengar den kostar, och förtjänar allt beröm den kan få. Det är ju dock så att ingen projektor är bäst på allt (då skulle det knappast finnas några andra modeller). Alla har sina för- och nackdelar...
HC4900's största fördelar ligger IMO i en lugn och brusfri bild med ett enormt fint flyt tack vare den genomtänkta bildbehandlingen. Den är dessutom mycket skarp för sin teknik och hör till de absolut tystaste i världen!
Saker som kan förbättras (och där det kan finnas andra modeller som är bättre i prisklassen) är kontrastomfång, shadowdetail, svärtabotten och färghantering. Beroende på rummets förutsättningar (främst ljusabsorbtionen) så får man såklart olika förutsättningar för svärta och därmed kommer det finnas setuper där detta inte är en "issue" överhuvudtaget. Många kan tänka sig att leva med något ljusare svärta - speciellt om man väger det mot fördelarna denna lilla goding besitter. På samma sätt kan man leva med att färgdekodern jobbar lite galet, men det gör knappast det faktum att den är fel, mindre.

Utan att på något sätt föringa din kunskap Erito så tänkte jag lite snabbt gå igenom hur en färgdekoder arbetar och vilka saker som kan gå snett, (och i detta fallet gör det).
För att ens kunna prata i termer om rätt eller fel så måste man ha ett slags fast facit att utgå från. Allt annat är bara subjektiva åsikter där ditt tycke och smak är precis lika mycket värt som mitt eller andras för den delen. Mot den bakgrunden så måste vi ta reda på vad "facit" är...

Att göra en film är en hel vetenskap. Med dagens enorma budgetar och storsatsningar så är hela fimbranschen som ni vet en jätteindustri. För att överhuvudtaget kunna göra en film idag krävs både massor av arbete och en hel del resurser. För att det ska vara möjligt att kunna sitta i ett rum och göra datoranimerade specialeffekter och ett annat där man samtidigt sitter och klipper, så blir det kritiskt att man i båda rummen ser exakt samma bild. Annars skulle det såklar bli avvikelser i nyanser hela tiden. En gemensam grund för filmskapartemet är alltså nödvändig. Detta tvingade fram en "standard" som alla bildvisare i produktionskedjan ställs in efter. På så sätt så visar alla displayer exakt samma bild, oavsett var de befinner sig - vilket gör hela filmskapande möjligt.
Som en del av denna standard så finns det bestämda normer för hur färger ska presenteras.
Genom att kalibrera våra displayer i reproduktionsledet (där vi tittar på resultatet) så kan vi se exakt samma bild som regissören och resten av filmteamet såg på sina monitorer när de skapade alstret.

Det är utifrån denna standard på kalibrerade displayer som jag värderar "rätt" och "fel". En kalibrerad bild är m.a.o. mitt facit på hurbilden skule se ut. Utifrån det så jobbar HC4900's färgdekoder fel. Detta är fysisk fakta och har ingenting med tycke och smak att göra.

Vad är det då som är fel?
Vi ser färger i tre dimensioner som alla kan påverkas av färgdekodern i projektorn. Man pratar om mättnad, toning, och intensitet, vilket visat i illustrationen nedan.

Postad bild

Bilden ovan är en mätning av en Mitsu LCD och dess färggamut.
Tittar vi först och främst på mättnad så är det måttet på hur långt ut från vitt (mitten) som färgen mäter. Toning är hur mycket t.ex. grön drar mot gul respektive cyan. Intensitet är kanske den lurigaste av de tre dimensionerna då den inte låter sig illustreras på ett CIE-diagram som visas ovan. Intensiteten är nämligen z-leden och påverkar hur mycket ljus det är i respektive färg.

Studerar vi bilden så ser vi en mörkare triangel innanför den vita. Den mörka är standarden som vi försöker följa medan den ljusa är var Mitsun mäter. Det framgår ganska tydligt att vi ligger fel i såväl mättnad som toning, men faktum är att vi är ganska off i intensitet oxå, det framgår bara inte i bilden. Vad detta innebär i realiteten är att alla toner från vit ut till grönt kommer vara något övermättade och något tintade mot en mer neonaktig grön färg än avsett. Hurvida man ser detta eller inte har jag inga värderingar om, men att det är så färgdekodern jobbar är ett faktum.

Självklart kan man gilla de färger som HC4900 presterar, det har jag absolut inte några åsikter om, men baserat på hur en bild enligt filmskaparna skulle se ut så är där ett litet fägstick i grönt. Ju mer grönt i bilden desto mer stick i bilden. Tar man t.ex. LOTR och tittar på scenerna från Fylke så är det tydligare än om man kolla på Ice Age. ;)

Jag tycker som sagt att HC4900 är en jättebra projektor, men den har sina svaga sidor precis som alla andra!
Att påstå att färgsticket inte existerar (eller att det skulle gå att få bort med service) visar ganska tydligt att man inte är intresserad av fakta samt att man inte riktigt har koll på hur en färgdekoder är konstruerad och (vad värre är) så vilseleder det alla de som faktiskt är intresserade äv hur det egentligen ligger till.

MVH
/Jakob - The Rock

Postad 01 May 2008 - 21:19

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Strålande svar Jakob!
Synd att du inte kommer vara här mer... :P

Postad 01 May 2008 - 21:46

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är detta något som går att kalibrera bort?

Jag är nöjd med bilden men det är ju aldrig fel om det kan bli ännu bättre...

Sjukt bra inlägg i debatten för övrigt

Postad 02 May 2008 - 06:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Nej det går inte att kalibrera bort för då hade Jakob gjort det. :D Mitsun har mao inga reglage för att "justera in" gamuten.

Däremot kan man få bilden som helhet att ha mindre grönton om man vitbalanserar den mot blått/magenta, men då pajjar man bilden på annat håll. Man "minskar" rejält halvhjärtat ett fel genom att introducera ett annat fel som inte behöver finnas där från början så att säga, rekommenderas i regel inte (men var och en till sitt som sagt... :unsure:).

Redigerat av pacman, 02 May 2008 - 07:02.

Postad 02 May 2008 - 07:56

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Okay tack för info Jakob. Det var mer detaljerad info än vad jag fått på andra forum :unsure:
Då lär de som lämnat in sina Mitsubishi få tillbaks sina projektorer från service utan åtgärd. Själv kan jag inte se något 'fel' med färgerna, fullt färgseende och inga synproblem. Kör samma film på en Panasonic 42" plasma och sedan på projektorn för att testa. Scenen från LOTR med mycket gräs i Fylke....

Kanske går det lättare att se detta grönstick vid direkt jämförelse med tex HC4900 och TW2000 sida vid sida?
Hursomhelst, inget man bör utesluta denna projektor för. Att den är tystast väger ganska tungt för mig :D

Postad 02 May 2008 - 08:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Inte heller Panasonic plasma har korrekta färger (med bla övermättad grön) så det kan delvis förklara det.

Man ska komma ihåg att när man säger "färgen är såhär och såhär fel" så jämför man med displyer som har korrekt färgåtergivning. Hur stort felet upplevs och hur mkt det är att bry sig om är dock förstås, som Jakob var inne på, upp till var och en att avgöra.

Utan jämförelser så är det som sagt svårare att se sådana här typer av fel, det är ju inte på nivån att "allt är Hulken" så att säga - så ja, detta fel ska naturligtivs tas med rimlig proportion och avvägt med allt annat, som alltid då man ska göra en god bedömmning. :unsure:

Postad 02 May 2008 - 08:51

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Är det samma förhållande för HC6000? Jag skrev ett inlägg i den tråden också, men eftersom diskussionen verkar föras i den här tråden så...

Skulle vara intressant att se hur en HC6000 mäter före och efter ISF kalibrering. Väntar på en sådan nämligen, bara lampan blir inkörd.

Postad 02 May 2008 - 09:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ett CIE-diagram visar, som Jakob var inne på, långt ifrån hela sanningen då färgers intensitet/ljusstyrka inte redovisas men är de i samma bollpark i de två projjarna så är de enl Cine4Home rätt lika:
CIE HC6000:
Postad bild
CIE HC4900:
Postad bild
(röd skiljer en del i deras mätningar dock, skulle synts tydligare om man använt en annan typ av CIE-diagram)
(bry er inte om diffen för sekundärerna, C4H har aldrig fattat hur man ska redovisa sånt där...)

Har sett båda projjarna kalibrerade, dock ej sida vid sida, men kan ärligt talat inte komma ihåg om jag tänkte på någon färgmässig diff mellan dem...rimlig proportion som sagt. :unsure:

Ang att se hur den mäter före och efter kalibrering så brukar cine4home.de bjuda på just sånt - hur deras kalibrering blev alltså

I deras rum med deras källa och deras ex av proj så mäter tex gråskalan i HC4900 såhär i templäge "Mittel", det som är närmast D65:
Postad bild
Vilket de kalibrerade till ännu närmare D65 (bort med röd-överskottet) via RGB Brightness/Contrast reglagen:
Postad bild
Finns säkert samma för HC6000.

Ni kommer dock inte hitta några före-efter bilder på CIE (gamuten) - helt enkelt eftersom den inte går att kalibrera.

Redigerat av pacman, 02 May 2008 - 09:40.

Postad 02 May 2008 - 11:19

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
pacman, det skall bli intressant att höra dina åsikter och inställningar efter ISF kalibrering. Projektorerna verkar ju vara väldigt lika annars, förrutom scaler och lite sådant som HC6000 är mycket vassare på.

Det finns några exempel på inställningar på AVSForum för HC4900 och HC6000 jag tänkte testa dessa och se hur det upplevs.

Kan man ändra hur färgbehandlingen utförs via firmware?

:unsure:

Postad 02 May 2008 - 11:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Själv kan jag inte se något 'fel' med färgerna, fullt färgseende och inga synproblem. Kör samma film på en Panasonic 42" plasma och sedan på projektorn för att testa. Scenen från LOTR med mycket gräs i Fylke....

Kanske går det lättare att se detta grönstick vid direkt jämförelse med tex HC4900 och TW2000 sida vid sida?
Hursomhelst, inget man bör utesluta denna projektor för. Att den är tystast väger ganska tungt för mig :unsure:

Har man inget att referera till så blir den upplevda skillnaden klart mindre, och kanske som i ditt fall inget du ens tänker på.

Och det är ju helt normalt. Har själv glott på både HC4900 och HC6000 en hel del och visst upplever jag bilden som att något är lite snett med färgerna, och det blir klart tydligt om man sätter dessa sida vid sida med en ut i fingerspetsarna hitlerkalibrerad TW2000 (eller valfri annan "mer" korrekt färgåtergivare). Men personligen skulle jag klart kunna leva med den missen när jag tittar på film. Det hanlar väl snarare om vad man har för prioriteringar, eller hur kräsen man är, kan man tycka.

Gräset är alltid grönade på andra sidan, i det här fallet kanske det är tvärt om... :D

MVH
/Chuck

Postad 02 May 2008 - 14:28

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Gräset är alltid grönade på andra sidan, i det här fallet kanske det är tvärt om... :unsure:

MVH
/Chuck

Den här slutklämmen fick mig verkligen att skratta (OBS!!! Inte av skadeglädje gentemot några ev. Mitsubishiägare utan helt enkelt bara för att den var så fyndig). Den var bra Chuck :D

Postad 02 May 2008 - 17:03

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Det finns några exempel på inställningar på AVSForum för HC4900 och HC6000 jag tänkte testa dessa och se hur det upplevs.

vad för exempel? har du någon länk?
skulle vara skoj att testa.

Postad 02 May 2008 - 18:37

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

vad för exempel? har du någon länk?
skulle vara skoj att testa.

Du hittar inställningar för HC6000 i denna länk. Det är ganska många sidor, men det finns i mitten ungefär. Orkade inte leta nu.

Postad 13 May 2008 - 17:21

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Nu har jag provat "vanlig" tv via Boxer och en Dilog DT355 box. Självklart skiljer massor mellan de olika kanalerna, men som exempel ser SVT väldigt bra ut uppskalat till 1080i via SCART-RGB -> Komponent (DVD) -> Onkyo 606 -> Mitsubishi HC4900 full-hd projektor
Tillochmed vanlig DVD med 576p blir bättre uppskalat till 1080i tycker jag, men det beror kanske på min DVD spelare. Mjukare panoreringar m.m. med 1080i från Onkyo 606 än med 576p från Samsung DVD

Postad 14 May 2008 - 13:23

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Hur växlar jag mellan Videosvärta och datasvärta?

Var hittar jag detta i menyerna på HC4900?

Någon som vet?

Men min fråga återstår... hur växlar man mellan video och data svärta?

Du har velat veta den saken rätt länge nu va? :)
På HC5000 gör du såhär:
Menu --> Image --> Advanced Menu --> Input level --> Enhanced/Normal.
Enligt manualen gör man likadant på HC4900

Postad 30 May 2008 - 09:01

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Nån som har blåst rent sin panel från damm med lyckat resultat?
Har också råkat ut för detta nu.
Om någon har ett till tillvägagångssätt skulle detta vara uppskattat, har ej tittat
i manualen om detta än iofs.

Postad 30 May 2008 - 09:44

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Nån som har blåst rent sin panel från damm med lyckat resultat?
Har också råkat ut för detta nu.
Om någon har ett till tillvägagångssätt skulle detta vara uppskattat, har ej tittat
i manualen om detta än iofs.

På AVS-forum så kan du kolla i tråden för HC5000, där finns det en steg för steg guide av en kille som blåst rent sin maskin. Det finns även tips på hur man ska göra för att undvika dammblobbar. Kort sagt så använder man en bit nylonstrumpa som man sätter över insugningsfiltret/luckan. Jag har själv gjort det på min nyinköpta HC5000 eftersom det verkar vara ett problem med dessa maskiner. Efter vad jag har sett av 4900 så borde det funka likadant på dessa eftersom de är identiska i utseende.

Postad 30 May 2008 - 09:52

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jaså man bör sätta nylonstrumpa vid insuget? tejpar de en sådan bit på utsidan då eller? borde ju bli diskret med svart strumpa och svart tejp...

Postad 30 May 2008 - 19:45

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

På AVS-forum så kan du kolla i tråden för HC5000, där finns det en steg för steg guide av en kille som blåst rent sin maskin. Det finns även tips på hur man ska göra för att undvika dammblobbar. Kort sagt så använder man en bit nylonstrumpa som man sätter över insugningsfiltret/luckan. Jag har själv gjort det på min nyinköpta HC5000 eftersom det verkar vara ett problem med dessa maskiner. Efter vad jag har sett av 4900 så borde det funka likadant på dessa eftersom de är identiska i utseende.

tack och bock!

Postad 31 May 2008 - 08:39

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Jaså man bör sätta nylonstrumpa vid insuget? tejpar de en sådan bit på utsidan då eller? borde ju bli diskret med svart strumpa och svart tejp...

Ungefär så, jag klippte helt enkelt av en svart nylonstrumpa, trädde den över själva luckan, spände den lite och vek in vid sidorna, och satte dit den igen. Vet man inte om det så märker man det knappt. De säger vidare att man bör dammsuga filtret lite lätt varje månad eller så för att ytterligare försäkra sig om att det inte kommer in damm, men det beror ju lite på hur dammigt man har i sin lägenhet och hur mycket man använder projen.

Postad 01 June 2008 - 15:07

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

jag klippte helt enkelt av en svart nylonstrumpa, trädde den över själva luckan, spände den lite och vek in vid sidorna, och satte dit den igen

Exakt samma lösning som jag gjorde. Tog 5 minuter, nylonstrumpan kostade 20 spänn och då fick jag ett extra par med på köpet som jag använder i smyg på kvällarna när ingen ser :(

Postad 19 June 2008 - 16:36

Markland
  • Markland
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej! Jag har nu också fått in damm i projektorn, jag har letat mig fördärvad efter den steg för steg guide som nämndes men jag kan inte för mitt liv hitta den!

Är det någon som kan ge mig en direkt-länk månne?

Mvh

Redigerat av Markland, 19 June 2008 - 16:37.

Postad 19 June 2008 - 16:54

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Kolla här:
http://www.avsforum........427&page=60

Nästan längst ner på sidan. Men observera att det gäller HC5000, vet inte om det funkar exakt likadant på 4900.

Postad 18 July 2008 - 21:25

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Efterträdaren till HC-4900 verkar ha kommit: HC-5500. http://www.mitsubish...ors/HC5500.html

15000 kr i Staterna. Samma scalerchip som i HC-6000 samt samma snabba iris.

DOCK så har den bara lens shift upp/ner men inte vä/hö. Samt att den bara är 50% av bildens höjd istället för 75%. Det är inte samma lins som i 4900, 5000 och 6000. Sämre zoom men mer lumen (+200)

Redigerat av Unregisteredbf364490, 18 July 2008 - 21:36.

Postad 12 November 2008 - 00:31

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hjälp!

Min projje har fullständigt ballat ut.

Jag har uppdaterat maskinparken med en Onkyo 806 och kopplat in den. så långt inga problem. har kört både PS3 och popcorn utan problem. men så idag när jag slog på den så hade bilden ballat ur helt.

bilden är pixlig, suddig och rosa/grön oavsett bildkälla.

Bifogad fil  DSC00021.JPG   39.01K   0 Antal nerladdningar

jag har provat byta kabel utan resultat, jag har provat koppla förbi förstärkaren utan resultat, jag har resetat projjen till fabriksinställning utan resultat, jag har provat dra ut nätkabelt, väntat 30 minuter utan resultat...

Är den trasig eller? vad är fel?

snälla hjälp mig!

Postad 06 December 2008 - 23:33

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Mitsubishi lagade projjen på garantin. Tydligen fel på någon typ av stort kretskort men nu har jag ett annat konstigt fel.

I vissa mörka scener ( både från PS3 och Popcorn Hour) så blir vissa svarta fält blå istället.

detta är vissa områden av pixlar enbart och det är inte hela tiden och inte på samma ställen.

Det verkar nästan som att projjen misstolkar vissa nyaser av svart och visar dem som blå.

Någon som råkat ut för detta?

Signalerna går via Onkyo 806.

Är det någon inställning jag har felställd eller bör jag snacka med Mitsubishi?

Jag kan inte minnas att jag fick detta fel tidigare, men då projjen ballade ur strax efter jag köpt onkyon så kan jag inte säkert veta var felkällan är...

Tacksam för ideer...

Postad 12 December 2008 - 18:21

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
kolla i Onkyo 806 tråden, flera medlemmar (inklusive mig) som har problem med 806:an, i mörka partier blir det blått myrornas krig. Så det är inte fel på Mitsun.

Postad 17 May 2009 - 18:21

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Vad kan en Mitsubishi HC4900 med 1700h på lampan vara värd nu?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.