Jag misstänker att även en Touch behöver vara ansluten till ett nätverk, men om du använder den inbyggda servern så behövs ingen dator igång. Det som står om WiFi gäller för SqueezeBox Controller om du skulle använda en sådan i stället för den infraröda fjärrkontroll som följer med Touch. För Touch i sig själv kan du välja trådat eller trådlöst nätverk, vilket som passar bäst.
Postad 26 September 2009 - 20:21
Jag misstänker att även en Touch behöver vara ansluten till ett nätverk, men om du använder den inbyggda servern så behövs ingen dator igång. Det som står om WiFi gäller för SqueezeBox Controller om du skulle använda en sådan i stället för den infraröda fjärrkontroll som följer med Touch. För Touch i sig själv kan du välja trådat eller trådlöst nätverk, vilket som passar bäst.
Postad 27 September 2009 - 15:34
Hur skulle då själva överföringen från Ipoden till Touchen gå till?
Postad 27 September 2009 - 17:34
wlanHur skulle då själva överföringen från Ipoden till Touchen gå till?
Postad 27 September 2009 - 22:02
finns på marknaden...hatar att vänta när jag vill ha något...
Jag måste faktiskt passa på att verkligen tacka er alla så mycket för er hjälpsamhet, utan all er hjälp hade jag nog stått mig väldigt slätt i det här ämnet. Eftersom jag dels intresserar mig för musik från 50-70 tal och är hantverkare
får ni fråga mig precis vadsomhelst i dessa ämnen........
Postad 28 September 2009 - 01:04
Eftersom jag dels intresserar mig för musik från 50-70 tal och är hantverkare
får ni fråga mig precis vadsomhelst i dessa ämnen........![]()
![]()
PS är en djävul på fruntimmer med....
Jag är också en hantverkare(snickare) men har ej något i detta ämne för herrn att svara på
Vart hittar jag 'bibeln'(webaddress) för oss 'Rare Groove Collectors'(Funk/Soul/Jazz/Latin/Brasil) intresserade när det gäller ALLA skivsläpp från artister i denna genre, Om jag inte missminner mig så är det ett Österrikiskt/Schweiziskt företag som erhåller denna tjänst(Idiot som man är så har jag självklart slarvat bort denna webadress)?
Eftersom detta är så mycket OT man kan komma så är nog ett PM att föredra
Mvh.
Mats
Postad 28 September 2009 - 07:39
Som fungerar direkt mot touchen utan dator igång?
Nu vet jag inte om jag missuppfattar saker och ting men det går inte att kopiera musik från Ipoden direkt till SB Tochens USB anslutna disk.
Disken dyker upp som en utdelad mapp i Windowsnätverket så du måste kopiera musiken som du har på din dator till usb disken. Däremot går det att spela upp musiken från SB Touchen utan att ha datorn igång.
Postad 28 September 2009 - 08:21
Jag förutsatte att frågan gällde när man använder en Ipod Touch med IPeng som fjärrkontroll till en SqueezeBox. Det var i alla fall det jag svarade på.Nu vet jag inte om jag missuppfattar saker och ting men det går inte att kopiera musik från Ipoden direkt till SB Tochens USB anslutna disk.
Postad 29 September 2009 - 14:17
Börjar med Ipoden, den hade jag bara tänkt använda som fjärrkontroll inte för att kopiera eller flytta musik. Här läst att med Ipeng kan man få den att funka som fjäär och isåfall är det ju lite coolare än en vanlig "fjärr".
En annan sak jag inte fattar, varför skulle inte coverart gå att tagga i Wav format. Spelar jag en skiva med windows
player eller kör in en platta för att lägga till i mitt register letas ju omslaget upp och visas, varför går det då inte att få till som tagg om man nu tvunget vill lagra i Wav. form......???
När det gäller webbadressen så har jag inte hört talas om denna, själv håller jag mig dock update, med olika bolags hemsidor för att veta vad som är på G i fråga om skivsläpp. Så redan nu gick jag bet, men ska kolla runt med bekanta om jag kan få tips om din sajt..(så går det när käften glappar
Redigerat av Blue Boy, 29 September 2009 - 14:20.
Postad 29 September 2009 - 15:30
cd-skivans checksumma skickas till cddb eller liknande, och därmed identifieras.En annan sak jag inte fattar, varför skulle inte coverart gå att tagga i Wav format. Spelar jag en skiva med windows
player eller kör in en platta för att lägga till i mitt register letas ju omslaget upp och visas, varför går det då inte att få till som tagg om man nu tvunget vill lagra i Wav. form......???
wav-formatet har ingen möjlighet till meta-data.
Postad 29 September 2009 - 15:40
Postad 29 September 2009 - 16:12
Du kan väl alltid köra aiff eller nåt annat obskyrt format om du inte vill använda flac =)Ok, borde kunna vara ngt add on till wav. filen...(i min värld liknande kan man åka till månen så....
) men jag får ge mig på den biten och rippa till flac.
Postad 30 September 2009 - 07:45
Ok, borde kunna vara ngt add on till wav. filen...(i min värld liknande kan man åka till månen så....
) men jag får ge mig på den biten och rippa till flac.
Om du sparar omslaget i samma mapp som albumet så visas bilden i Squeezebox server, SB Touchen och i iPeng även om du har rippat till wav.
Ska du strömma musiken trådlöst så är flac att föredra då det går åt ca 3-4 gånger mindre bandbredd.
Postad 30 September 2009 - 18:49
Postad 30 September 2009 - 19:06
Det var riktigt goda nyheter, jo jag ska köra direkt från usb disk rakt in i touchen, kan jag adda mer info tex årtal?
Vad är det för mening att ha det i *.wav? tar ju bara massor med plats
Postad 30 September 2009 - 21:31
Postad 30 September 2009 - 21:41
Postad 30 September 2009 - 22:11
Sant det tar en massa plats, men är så nära en cd man kan komma och helt oförändrad, varken nerpackad eller komprimerad, enligt min filosofi så är tanken att ju mindre man djäklas med signalen ju bättre..och en hårddisk kostar ju inte speciellt mycket idag 1 TB för ca 800:- och en sådan rymmer en djäkla massa wav filer..........kommer naturligtvis prova även med flac, finns ingen ljudskillnad så kanske jag kör i det formatet, ser faktiskt fram att testa båda i en A-B jämförelse.
Vet inte riktigt hur det skulle kunna finnas någon skillnad på lossless och lossless, flac är lossless och bitperfect
Postad 01 October 2009 - 07:04
Sant det tar en massa plats, men är så nära en cd man kan komma och helt oförändrad, varken nerpackad eller komprimerad, enligt min filosofi så är tanken att ju mindre man djäklas med signalen ju bättre..och en hårddisk kostar ju inte speciellt mycket idag 1 TB för ca 800:- och en sådan rymmer en djäkla massa wav filer..........kommer naturligtvis prova även med flac, finns ingen ljudskillnad så kanske jag kör i det formatet, ser faktiskt fram att testa båda i en A-B jämförelse.
Om du rippar till wav och konventerar till flac och sedan konventerar tillbaka till wav så kommer filen att vara exakt lika stor som orginalet.
flac är helt förlustfritt. Du kan t.o.m göra en kopia av en cd till flac för att bränna ut den igen till cd och få en exakt kopia av orginalskivan.
Postad 04 October 2009 - 18:54
Postad 16 October 2009 - 16:21
Jag undrar hur man gör för att få Squeezeboxen att sorterade albumen efter artist och inte titeln på albumet?
Med hälsningar // Erik
Redigerat av erpan85, 17 October 2009 - 11:27.
Postad 19 October 2009 - 20:26
Postad 22 October 2009 - 16:54
Bra fråga som jag också undrar över. Just nu rippar jag mina CD med EAC samtidigt så skannar jag mina omslag i photoshop, det blir djäkligt stora filer som jag förstår att jag får minska men vet inte hur stora eller små bilderna ska vara och om det finns en option att visa både fram o baksida. Jag lägger varje album i en egen mapp och i den mappen en mapp med omslag,, så hur ser det ut hur ordnar man sina album mappar och hur hanterar man bilderna, och hur fixar man sedan play listor?
Skaffa dig ett program som hanterar taggar tex tag & rename så kan det leta upp många omslag åt dig utan att du behöver sitta med scanner lämplig upplösning brukar kunna vara 300*300 bildpunkter. Men tag & rename kan ta vilken bid som helst och väljer du sen att spara bilden så lägger den automatiskt bilden i den folder du har öppen och kallar filen för "folder.jpg" tag & rename kan dessutom lägga till den bilden i varje enskild musikfil om du vill det.
Mer info finns i den här tråden.
Postad 02 November 2009 - 15:09
Men nu idag när jag skulle fortsätta så går det inte. Jag får ett fel meddelande när testet är utfört "Fel vid skapande av fil" har provad 3 olika skivor nu men fortfarande samma fel. Testade att starta om servern där jag gör detta men inte heller det hjälpte. Gick också igenom alla inställningar igen och allt stämde.
Någon som har nått tips på vad som kan vara för fel?
Postad 14 December 2009 - 12:19
Postad 19 January 2010 - 19:28
Funkar på IE7 och Firefox.
Såg på Squeezbox user forumet att flera har detta problem, nått ni har märkt av ?
Redigerat av what17ever, 19 January 2010 - 19:44.
Postad 19 January 2010 - 21:35
Jag har en SB Duet och en SB Radio, men efter att ha uppdaterat till IE8 så kan jag inte gå in på Squeezeserverns webinterface om man kör webgränssnitt: standard. Sidan laddas men med fel (js.html error), vilket får till följd att tex val av SB spelare (Radio eller Duet) inte funkar bla. Detta har funkat förr, jag har prövat att resetta IE8 till dess defaultsettings men det hjälper inte.
Funkar på IE7 och Firefox.
Såg på Squeezbox user forumet att flera har detta problem, nått ni har märkt av ?
Använder ytterst sällan IE, men har du provat att klicka på knappen "Kompabilitetsvy" (tror jag att den heter). Kolla punkt 1 i den här länken.
En fråga förresten: är du nöjd med din SB Radio? Hur använder du den? Jag har funderat på en till köket.
Postad 20 January 2010 - 08:59
Använder ytterst sällan IE, men har du provat att klicka på knappen "Kompabilitetsvy" (tror jag att den heter). Kolla punkt 1 i den här länken.
En fråga förresten: är du nöjd med din SB Radio? Hur använder du den? Jag har funderat på en till köket.
Ska testa det efter jobbet !
SB Radio tycker jag funkar bra, har den som köksradio och ljudet är bättre än förväntat. Ibland synkar jag ihop Radio med Duet så att samma musik spelas överallt, lite snyggt sådär.
Det enda jag kan klaga på är att ibland (när Squeezeservern är avstängd) så när man ska lyssna på webradio via "my squeezenetwork" så tar det lite lång tid att logga in på mitt konto, annars är jag nöjd.
Postad 27 February 2010 - 10:06
Postad 12 April 2010 - 20:10
Finns det något sätt man kan ta sig ner till < 10 min?
En kompis till mig som också använder sig utav EAC rippar på 6min/skiva...
Prövade ändra flac kommandinställningen till bara
men det verkade inte hjälpa....8 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s --sector-align
Redigerat av Fredrik HL, 12 April 2010 - 20:10.
Postad 12 April 2010 - 21:56
Har inte det att göra med hårdvara med?Jag tycker det tar en nedrans lång tid att rippa in till FLAC (ca 30min/skiva).
Prövade ändra flac kommandinställningen till bara men det verkade inte hjälpa....
Postad 13 April 2010 - 09:07
Har inte det att göra med hårdvara med?
Jo det är ju klart men datorn är ju bara 2 år gammal, så det borde ju inte göra så mycket.
Kan man tycka iaf...
Postad 13 April 2010 - 09:26
Kolla med kompisen attni har era EAC identiskt uppsatta. Vet inte säkert men gissar att användandet av AccurateRip får rippningstiderna att öka avsevärt. Sen finns det ju andra program, dBpoweramp tex.Jo det är ju klart men datorn är ju bara 2 år gammal, så det borde ju inte göra så mycket.
Kan man tycka iaf...
Postad 13 April 2010 - 09:40
Får se om det blir någon skillnad då.
Postad 10 May 2010 - 13:19
Postad 10 May 2010 - 14:52
Prova byta detection method, från a till b, om det inte funkar byt till c.hej, har följt guiden och så smått börjat bygga mitt mediabibliotek. Riktigt skönt och användarvänligt. Har dock ett problem med "exact audio Copy". När jag ska skapa CUE Sheet så fastnar programmet under någor av spåren när han detekterar GAP. Det är vissa cd som programmet inte tar sig igenom och det blir stående i på ett viss spår. Detta betyder att jag inte kan lägga in dessa cd på dator i FLAC. Har ni varit med om detta och hur löste ni det (om det går)?
Postad 10 May 2010 - 16:16
Prova byta detection method, från a till b, om det inte funkar byt till c.
ta mig tusan, funkade iaf på första "problem-cd" jag hade. Tack för hjälpen!!
/HOTDOG
Postad 23 May 2010 - 16:21
Postad 23 May 2010 - 21:33
Det går, men det kan vara lite bökigt att konfigurera receivern utan SqueezeBox Controller. Idag finns såvitt jag vet endast ett alternativ (om du inte kan låna en Controller när du behöver den) och det är ett verktyg som heter Net-UDAP. Googla och kolla om du tror att det är något för dig.Går det att använda squeezebox receivern utan fjärrkontrollen? Vill nämligen inte ha den där fjärren, styr hellre med min ipod touch...
Sen kan det vara lite knivigt att få tag på en separat Receiver f n, de har visst lite problem med att hålla ordning på sin produktion och komponentförsörjning. Enligt Logitechs svenska webshop finns den i lager, men det skall man nog ta med en nypa salt.
Postad 23 May 2010 - 22:34
Jag tycker det tar en nedrans lång tid att rippa in till FLAC (ca 30min/skiva).
Prövade ändra flac kommandinställningen till bara men det verkade inte hjälpa....
Släpp EAC gå över til DBpoweramp
Mycket bättre!
kostar en liten slan men det är det värt 10 ggr om
Postad 15 January 2011 - 14:47
Annars var det en underbar guide iallafall Martin.
Redigerat av Unregistered38060c29, 15 January 2011 - 17:01.
Postad 14 February 2011 - 08:57
Pillat på inställningarna så mycket nu så minns inte hur det ska se ut. Så någon som kan hjälpa till? Skärmdump på hur inställningarna i squeezeserver ska se ut?
Postad 14 February 2011 - 09:10
Installerat om Squeezecenter och har lite problem med sorteringen på samlingsalbum. Lagt in en samlingsaskiva där den visar som varje artist och inte som en samlingsskiva. Men tycker att den är exakt likadant taggad som en annan samlingsskiva där det ser korrekt ut. Jag vill alltså ha dom samlade under Various artist och inte under respektive artist på skivan.
Pillat på inställningarna så mycket nu så minns inte hur det ska se ut. Så någon som kan hjälpa till? Skärmdump på hur inställningarna i squeezeserver ska se ut?
Kör en Rensa och skanna efter att du ändrat något.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredc082866f, 14 February 2011 - 09:13.
Postad 15 February 2011 - 21:35
Hittade mitt problem också, hade lyckats tagga samlingsskivan med "artist album" taggen också o då såg inte squeezeserver den som en samlingsskiva. Rensade den taggen så blev det bra!
Postad 13 July 2011 - 08:15
Glad i hågen så laddade jag ner EAC, följde guiden, men körde till slut fast helt i avsnittet där man ska klippa in en rad kod i programmet. Sökte på nätet (EAC officiella hemsida bland annat) men fick inte ordning på skiten (EAC vägrade acceptera den kod jag klistrade in)
Lade in DbPowerAmp, gjorde lite snabba inställningar och rippar nu FLAC (kompressionsgrad 8 (max) med error recovery. En skiva tar ca 4 minuter, 10 om det är något spår som trilskas. Alla taggar har hittats utan problem, även omslag. Tilläggas bör att jag inte direkt har mainstream-musiksmak.... Väldigt lätt att styra hur taggarna ska skapas, struktur på mapp osv.
Slutade med att jag kunde dunka in 20 skivor på datorn innan kvällen var slut. Min dator är från hösten 2008 (core 2 duo, 4 GB ram)
Kontentan måste för min del bli att för oss HiFi-entusiaster, så duger Poweramp bra. EAC kanske är mer riktat till de extra entusiastiska entusiasterna som vi glädjande nog har på forumet
Måste ändå ge en stor eloge till trådskaparen som gjort en mycket utförlig och pedagogisk guide. Synd bara att programmet i sig kanske inte är så pedagogiskt, och att hela rippningen är en flerstegsprocess med ripp, tag-editering, albumart osv....
Bara mina synpunkter på det hela. Är grymt nöjd med att jag nu enkelt (och rätt snabbt) kan lägga in hela skivsamlingen på NAS:en (etrayz)!
Simma lugnt alla förlustfria anhängare!
Postad 12 December 2011 - 15:18
Har problem med bilderna i guiden för hur man rippar och använder EAC Audio Copy och Squeezecenter. Verkar varea något fel med bilderna i tråden för dom laddas inte in av webbläsaren, har försökt med olika webbläsare.?
Vänliga hälsningar
Erik
Postad 12 December 2011 - 15:20
Postad 12 December 2011 - 15:29
Nej, bilderna finns inte för mig heller. Men skippa EAC och kör på DbPoweramp istället. Mycket bekvämare och så gott som självinstruerande.
Okej, kanske det men hade helst sett att jag fick använda EAC är som inkörd på det men har en ny dator så därför behövde jag guiden för att återigen ställa in allt igen...
Skaparen av guiden finns inte kvar och kanske fixa bilderna ?
Postad 12 December 2011 - 16:24
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?