Omaura TF5 (Svart)
(Chassi)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Omaura TF8 (Svart)
(Chassi)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Omaura TF HDD
(Externa lagringschassin)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Omaura OLED Display
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Omaura TF11 (Svart)
(Chassi)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Omaura TT (Svart)
(Chassi)
|
5
|
(2)
|
Inga priser |
Omaura Chassin (55 inlägg)
|
16 år sedan |
Första HTPC:n, Omaura TF5 (19 inlägg)
|
17 år sedan |
Omaura TF5 HTPC (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 26 February 2008 - 18:58
Postad 26 February 2008 - 19:22
Jag undrar om man behöver ett raid-kort med e-sata eller om det räcker med sata-esata adapter för att sparka igång Omaura TFHDD, ska beställa lådan men kan ju va kul å få hem rätt grejer så "allt" funkar på en gång=)
Spännande att följa era byggen!!
Postad 26 February 2008 - 19:36
Det är spännande. Ingen verkar veta.Hej!
Jag undrar om man behöver ett raid-kort med e-sata eller om det räcker med sata-esata adapter för att sparka igång Omaura TFHDD, ska beställa lådan men kan ju va kul å få hem rätt grejer så "allt" funkar på en gång=)
Spännande att följa era byggen!!
Kruxet är att eSATA-porten måste stödja Port forwarding. Då skall det lira. Mitt moderkort har SATA-portar som stödjer Port forwarding, så då hoppas jag att det skall räcka med SATA->eSATA adapter.
Jag vet i morrn eller så. Jag rapporterar här och i mitt galleri.
mvh,
daniel.
Postad 26 February 2008 - 21:13
Hiper CPU fläkten verkar kass, snurrar bara i 500varv/min.
Kopplar jag in en annan så snurrar den på som f*n.......får titta på det i morgon.
Postad 26 February 2008 - 22:29
Trist.Ok, första riktiga problemet!
Hiper CPU fläkten verkar kass, snurrar bara i 500varv/min.
Kopplar jag in en annan så snurrar den på som f*n.......får titta på det i morgon.
Min vortex är kanon! Hörs inte ett smack. Lägger jag örat mot kan jag ana den. Verkar kyla bra också. Min E6300 ligger på 39 grader vid normal användning. Kanonfläkt.
mvh,
Daniel.
Postad 26 February 2008 - 22:31
Tackar.. då borde de funka för mig me har samma MB är riktigt nöjd med det har haft det ett tag nu.
Postad 26 February 2008 - 23:43
Jag har ett
Men på plussidan hör att den är ett par cm kortare, så jag får mer plats.
Jag tror jag fokuserar på att få igång TV-korten (väntar på en sladd från TVPC) och min TFHDD, så att jag kan börja använda den. Jag ska ju ändå plocka isär allt när min E8400 kommer, så jag tror jag byter PSU då istället.
Mer info och bilder i morrn.
mvh,
daniel.
Redigerat av Dyfa, 26 February 2008 - 23:43.
Postad 27 February 2008 - 15:55
Med stängt chassi så ligger temperaturen på CPU'n på ca 71 grader vid max belastning och fläkten ökar till 2500 varv.
Enligt källor på Sweclockers så är det inget problem så man kan va lugn
I annat fall är allt klart utom TV-kortet eftersom jag saknar raiser...men den borde komma snart.
Postad 27 February 2008 - 16:05
Ok, testat fläkten duktigt idag. Körde CoreTemp och Orthos samtidigt för att stressa CPU'n till det yttersta.
Med stängt chassi så ligger temperaturen på CPU'n på ca 71 grader vid max belastning och fläkten ökar till 2500 varv.
Enligt källor på Sweclockers så är det inget problem så man kan va lugnhoppas jag.....
I annat fall är allt klart utom TV-kortet eftersom jag saknar raiser...men den borde komma snart.
Jag försöker få fart på min OLED. Jag hade klockan framme en liten stund. Sedan öppnade jag Control software och då slocknade den. Sedan har den varit svart.
Några tips?
mvh,
Daniel.
Postad 27 February 2008 - 16:24
Jag avinstallerade programmet igen och installerade om utan resultat. Sedan upptäckte jag att jag fick gå in i programmet och under "Debug" så fick jag ändra port nere till vänster. Efter att ha ändrat till Com3 och tryckt på Connetc/disconnet så gick den igång igen och har funkat sedan dess.
Hoppas att det hjälpte.
/Johan
Postad 27 February 2008 - 16:27
Ha ha, jag hade samma problem. Klockan kom fram, skitsnyggt, sedan var man klåfingrig och den försvann precis som din.
Jag avinstallerade programmet igen och installerade om utan resultat. Sedan upptäckte jag att jag fick gå in i programmet och under "Debug" så fick jag ändra port nere till vänster. Efter att ha ändrat till Com3 och tryckt på Connetc/disconnet så gick den igång igen och har funkat sedan dess.
Hoppas att det hjälpte.
/Johan
Det har jag gjort. Hjälper inte. (Det var det som hjälpte första gången.)
mvh,
Daniel.
Postad 27 February 2008 - 20:05
Står och velar lite. Jag är lite skeptisk till att ett G35 och en bra CPU kommer att fixa 1080p uppspelning problemfritt (problematiska strömmar med felaktig flaggning etc). Jag skulle vilja trycka i ett 8600GT grafikkort också så jag kan utnyttja pure video HD. Kör ett 7800GTX i den stationära och ett 7950GTX i den bärbara och båda spelar upp 1080p med bra flyt. Vet ej om TF-8 med nya bakstycket rymmer ett (passivt kylt) 8600GT.
Postad 27 February 2008 - 20:17
Står och velar lite.
Ja LordX att bygga HTPC består av följande delar:
60% av letande i forum om vilka komponenter man ska ha
10% frustration & ångest innan man beställt.
10% fundera om man verkligen behöver dom eller om man ska ta något billigare
10% Nervositet vid montering
5% Glädje när den startar
5% att se tillbaks och undra varför man la så mycket tid på dom andra delarna
Lyckat till
Postad 27 February 2008 - 22:04
Jag har ett Aus p5e-vm hdmi med en core2 2,66 å 1080p flyter utan problem liksom BD-Skivor, å jag har inget grafik kort förutom det inbyggda
Postad 28 February 2008 - 10:11
Dyfa, hur har det gått med OLED?
Den är igång! Men programvaran är allt annat än stabil.
mvh,
Daniel.
Postad 28 February 2008 - 10:38
Vad bra! nu väntar vi bara på bilderna på OLEDen!!
//Patrik
mvh,
Daniel.
Postad 28 February 2008 - 12:09
På Omaura forum verkar det vara på gång med ny mjukvara och det finns en beta att ladda ner. Men eftersom min går rätt stabilt(1 dag nuDen är igång! Men programvaran är allt annat än stabil.
/Johan
Postad 28 February 2008 - 14:22
Jag kör senaste betan, och den kraschar titt som tätt.Vad vill ni ha för bilder på OLED?
På Omaura forum verkar det vara på gång med ny mjukvara och det finns en beta att ladda ner. Men eftersom min går rätt stabilt(1 dag nuDen är igång! Men programvaran är allt annat än stabil.
) så vill jag inte testa den ännu.
/Johan
Dessutom har blir ikonerna felplacerade när jag spelar upp material i Media center. Hur ser det ut för Dig?
mvh,
Daniel.
Postad 28 February 2008 - 15:56
Allt ser bra ut. Jag kan ta lite foton om du vill, men det blir inte riktigt ännu då jag måste få HTPC'n på plats först.
Postad 28 February 2008 - 16:03
Behövs inte, jag är rätt säker på att det är min buggiga beta...Jag kör v1.1 från 18:e December.
Allt ser bra ut. Jag kan ta lite foton om du vill, men det blir inte riktigt ännu då jag måste få HTPC'n på plats först.
mvh,
daniel.
Postad 28 February 2008 - 17:45
Kolla in galleriet.
Hade dock problem att få HDMI att funka på den. Har ingen aning om vad det är för fel. Testat lite olika drivisar. Kör med VGA såläne. Får nada bild med hdmi utgången. DOck hittar han TVn i display settings. :/
Märkte att jag nog blir tvungen att köpa ett S/pif kort också och byta bak panelen på chassit och sätta det i övre kant. (se bild) FIck för övrigt med den från dustin. Den låg bredvid. Perfekt om jag nu annars vill ha ett full PCI kort.
Hur som helst, förutom problemet med HDMI så funkar det klockrent med VISTA home premium. Nu fattas det bara att mata den full med media.
MVH
Lasse
Redigerat av Rizzt, 28 February 2008 - 17:47.
Postad 28 February 2008 - 19:11
Rizzt: Var/hur fick du tag i nya baksidan?
Det som är det lilla myteriet. Hehe, jag fick med den helt enkelt när jag köpte chassit från Dustin Home. Döm om min förvåning när jag plockar upp CPU, moderkortet osv och i botten av lådan ligger ett insvept "hemligt" paket. DOm hade skickat med baksidan vid sidan om.
Kolla med Dustin hom dom inte kan sälja dig ett ex. Verkar inte finnas på hemsidan iaf att köpa löst.
Postad 28 February 2008 - 20:06
Om jag har förstått det rätt så skeppas alla TF8 numera med den nya bakplåten. Min tillhörde de äldre batcharna, men om jag skapar en support-ticket hos Omaura så skickar de en.Rizzt: Var/hur fick du tag i nya baksidan?
Det som är det lilla myteriet. Hehe, jag fick med den helt enkelt när jag köpte chassit från Dustin Home. Döm om min förvåning när jag plockar upp CPU, moderkortet osv och i botten av lådan ligger ett insvept "hemligt" paket. DOm hade skickat med baksidan vid sidan om.
Kolla med Dustin hom dom inte kan sälja dig ett ex. Verkar inte finnas på hemsidan iaf att köpa löst.
Om jag förstått det rätt alltså.
mvh,
Daniel.
Postad 28 February 2008 - 20:39
Om jag har förstått det rätt så skeppas alla TF8 numera med den nya bakplåten. Min tillhörde de äldre batcharna, men om jag skapar en support-ticket hos Omaura så skickar de en.Rizzt: Var/hur fick du tag i nya baksidan?
Om jag förstått det rätt alltså.
mvh,
Daniel.
Man kan ju alltid hoppas, har också en TF8 med gamla bakpanelen.
Är det så bra, att man får en ny panel gratis?
MVH
Cleve
Postad 28 February 2008 - 20:56
Den svarar fint på informationen ifrån Vista MCE, men många har problem med den precis som Dyfa.
Jag kör på orginal programvara v1.1 och kommer inte att byta om det inte kommer någon riktigt bra framöver.
Nu när jag testat chassit lite är jag fortfarande väldigt nöjd och det blev precis som jag ville ha det. Chassit är otroligt stilrent.
Det enda jag kommer att göra är att fundera på är om jag ska byta till en extern PSU. De som sitter i är inte helt ljudlös men man kan kanske byta fläkt i den.
Postad 28 February 2008 - 22:11
Ok, nu finns 2 bilder på Oled displayen. Jag kan inte få bättre skärpa med min gamla kamera(nästa projekt).
Den svarar fint på informationen ifrån Vista MCE, men många har problem med den precis som Dyfa.
Jag kör på orginal programvara v1.1 och kommer inte att byta om det inte kommer någon riktigt bra framöver.
Nu när jag testat chassit lite är jag fortfarande väldigt nöjd och det blev precis som jag ville ha det. Chassit är otroligt stilrent.
Det enda jag kommer att göra är att fundera på är om jag ska byta till en extern PSU. De som sitter i är inte helt ljudlös men man kan kanske byta fläkt i den.
Fina bilder. Bra jobbat!
Jag ska nog byta version till Din. Min ser inte ut så där.
mvh,
Daniel.
Postad 28 February 2008 - 22:29
mvh,
Daniel.
Postad 29 February 2008 - 18:49
Lite nya bilder på TFHDDn i galleriet. Även en bild på hur TF8 + TFHDD ser ut tillsammans.
mvh,
Daniel.
Märkte om man kopplade om lite och stängde av ljuset på startknappen så lysser Omuara märket skarpare. Eller så sätter du ett motstånd av mindre sort.
Föresten, Har du vitt ljus på själva Start knappen? Jag har blått. Hade gärna viljat ha vitt eller grönt SÅ det skulle matcha resten av anläggningen bättre.
EDIT!; Dyfa, vad har du för temperaturer i chassit? satte nu in samma fläkt endå eftersom tempen gick upp rätt högt. 47 grader på både CPU och MB enlikt ASUS PC Probe II
Redigerat av Rizzt, 29 February 2008 - 18:52.
Postad 29 February 2008 - 20:39
Är det inte så att ett TF-5, TF-HDD, TF-TFT och TF-AMP är lika höga?
Tror ni man kan mejsla ner en sån här i low-profile platserna i en TF-8 om man inte tycker G35 räcker:
jperss10: Hur upplever du ljudnivån samt temperaturen i chassiet? En TF-5 är ju bara för läcker... Tar ju inte mycket plats alls.
Postad 29 February 2008 - 21:23
Dyfa, vad har du för temperaturer i chassit? satte nu in samma fläkt endå eftersom tempen gick upp rätt högt. 47 grader på både CPU och MB enlikt ASUS PC Probe II
47 grader är inte speciellt högt enligt källor på Sweclockers som jag var i kontakt med.
Ladda hem TAT och kör i allt från 10min och uppåt för att belasta CPU'n till 100% och läs av temperaturen. Du kan även ladda hem CoreTemp som mäter tempen i processorn.
Dessutom är det lite osäkert på om PC Probe mäter "rätt".
Dyfa, verkar som om vi är "världskändisar" nu när vi får credit från CPU3D forum....
Redigerat av Unregistered91069091, 29 February 2008 - 21:25.
Postad 29 February 2008 - 21:45
Dyfa, vad har du för temperaturer i chassit? satte nu in samma fläkt endå eftersom tempen gick upp rätt högt. 47 grader på både CPU och MB enlikt ASUS PC Probe II
47 grader är inte speciellt högt enligt källor på Sweclockers som jag var i kontakt med.
Jeg har TF8 (ASUS P5E-VM HDMI/Samsung 500gb/FireDTV-S2/LG DVD-ROM/E8400/ZALMAN 8700 NT/Vista Home Premium), og får omtrent de samme temperaturer. Jeg har fjernet de to 60mm viftene, og kjører nå en vifte (har snudd denne, for å blåst luft ut av kabinettet) + cpu cooler. Vurderer å koble inn vifte nr 2, for å få litt lavere temperatur.
Venter på OLED + remote, samt en ekstra FireDTV-S2.
Tror 47gr på CPU er helt greit. Med 100% load i 30 minutter (OCCT 1.1.1b), var jeg oppe i 57 grader på CPU (Asus profil Silent), og 48 på motherboard.
-Jørn
Postad 01 March 2008 - 00:40
Jag har vit startknapp.Lite nya bilder på TFHDDn i galleriet. Även en bild på hur TF8 + TFHDD ser ut tillsammans.
mvh,
Daniel.
Märkte om man kopplade om lite och stängde av ljuset på startknappen så lysser Omuara märket skarpare. Eller så sätter du ett motstånd av mindre sort.
Föresten, Har du vitt ljus på själva Start knappen? Jag har blått. Hade gärna viljat ha vitt eller grönt SÅ det skulle matcha resten av anläggningen bättre.
EDIT!; Dyfa, vad har du för temperaturer i chassit? satte nu in samma fläkt endå eftersom tempen gick upp rätt högt. 47 grader på både CPU och MB enlikt ASUS PC Probe II
47 grader på CPU är inget att oroa sig för. Hellre varm än högljudd.
mvh,
Daniel.
Tack. Jo, jag tror de är i princip lika höga.Snyggt Dyfa!
Är det inte så att ett TF-5, TF-HDD, TF-TFT och TF-AMP är lika höga?
Tror ni man kan mejsla ner en sån här i low-profile platserna i en TF-8 om man inte tycker G35 räcker:
jperss10: Hur upplever du ljudnivån samt temperaturen i chassiet? En TF-5 är ju bara för läcker... Tar ju inte mycket plats alls.
Det där grafikkortet går i utan probelm.
Lycka till.
mvh,
daniel.
Dyfa, verkar som om vi är "världskändisar" nu när vi får credit från CPU3D forum....
Vi är "the Swedish guys".
mvh,
Daniel.
Postad 01 March 2008 - 00:53
Postad 01 March 2008 - 17:09
Jag har vit startknapp.
Jag vill också ha en vit startknapp. HUr gör jag det måntro :/
Postad 01 March 2008 - 17:26
Postad 01 March 2008 - 17:41
Dyfa och Jperss10, hur djupt blir chassit inklusive hdmi- och elkabel? Så att jag vet vad jag ska ha som mini-mått när jag kikar på tv-bänk.
Med alla kablar i så får du nog räkna med 42-43cm men då mätte jag på en rak strömkabel ut från datorn. Det finns vinklade såna att köpa och då blir det ju mindre. Men du får nog räkna minst 3-5cm ut från chassit som är 38cm.
/Johan
Redigerat av Unregistered91069091, 01 March 2008 - 17:41.
Postad 03 March 2008 - 00:33
*/Karl
Postad 03 March 2008 - 10:23
I lådan till fanns i alla fall ingen mottagare, men det är möjligt att den fungerar med andra ir-mottagare.
/Johan
Postad 04 March 2008 - 17:04
Jag tror inte du kan använda den i andra chassin för om jag inte har helt fel för mig så sitter ir-mottagare fast monterat i chassit.
I lådan till fanns i alla fall ingen mottagare, men det är möjligt att den fungerar med andra ir-mottagare.
/Johan
Om du frågar om själva fjärren är den säkert kompatibel med en vanlig MCE-fjärr. Jag misstänker att det bara är själva displayen som är speciell och att IR-mottagaren är en vanlig MCE-kompatibel.
Om du undrar över själva OLED-displayen - vilket jag gör eftersom jag skulle vilja ersätta min gamla VFD med en sådan här - borde gå att köra med andra MCE-kompatibla IR-mottagare än den som sitter i Omaura-chassit, frågan är bara om det innebär att Omaura-enheten då tror att ingen IR-mottagare finns och att mjukvaran därmed får begränsad funktionalitet eller slutar fungera. Om den bara förväntar sig att kunna prata med den vanliga drivrutinen för MCE-IR-mottagare (eHome Infrared Receiver) kommer den inte att märka någon skillnad.
Jag har emailat TVPC.se och frågat, får se vad jag får för svar.
Ni som har Omaura-chassin med OLED - hur identifierar sig IR-mottagaren i Device Manager (enhetshanteraren)?
/P-O
Postad 05 March 2008 - 09:01
Är lite osäker på vilket jag skall välja.
Har även hört att Omaura kommer med ett eget PSU som skall passa, är det någon som vet mer om det? vill helst inte ha ett externt.
//Patrik
Postad 05 March 2008 - 10:24
Om jag har tolkat det rätt kan dom fungera även i andra chassin.
Jag har fortfarande inte fått tag på någon raiser till mitt TF5 så om någon vet var dom går att få tag på, skicka ett pm.
Redigerat av Unregistered91069091, 05 March 2008 - 10:25.
Postad 05 March 2008 - 11:14
Såg att både Dyfa och jperss10 har varit inne på Omauras egna forum, men som det verkar inga svar sedan börja av Februari!!
Sedan så har ju den där killen "shiftlocked" som verkade veta det mesta, eller åtminstone kunde få fram svar, försvunnit från nätet?
Det som stör mig mest är att Omauras egna forum fungerar så dåligt som det gör. Först svarade de DYFA om PSUn var på "G" i början på December, sedan inget... och alla som är intresserad vet ju att det fortfarande inte finns på marknaden.
Har funderat länge på en TF5 case, men om det skall vara så svårt att få support så kanske man skall välja en annan låda!?
Postad 05 March 2008 - 13:05
Har funderat länge på en TF5 case, men om det skall vara så svårt att få support så kanske man skall välja en annan låda!?
Problem är till för att övervinnas
För mig handlade det endast om att TF5 var lådan jag ville ha, resten fick man lösa "på vägen". Vill man ha en låda som sticker ut och inte bara en standardlåda så blir det ibland problem, visst är det tungt ibland men många gånger lär du dig också enormt mycket och tycker det är kul.
/Johan
Redigerat av Unregistered91069091, 05 March 2008 - 13:06.
Postad 06 March 2008 - 01:11
Vad är det för extern PSU du hade tänkt att köpa om du nu gör det?
Postad 06 March 2008 - 06:48
Jag vet inte riktigt ännu, håller på att kolla upp det. Återkommer när jag vet mer om vilka som är lämpliga.jperss10:
/Johan
Postad 06 March 2008 - 16:32
Jag vet inte riktigt ännu, håller på att kolla upp det. Återkommer när jag vet mer om vilka som är lämpliga.jperss10:
/Johan
Gött att höra!
När jag får tummen ur å köper TF-5 så blir de extern PSU. såg en som hette HFX Mini 165W, dock ingen aning om den skulle funka, men priset e inte alltför mysigt.
Det finns ju även PicoPSU, dom verkar fina som få.
Redigerat av lillerik_, 06 March 2008 - 16:34.
Postad 06 March 2008 - 18:24
Se mail från supporten nedan:
Omaura Support (Tuesday, February 12 2008 10:59pm)
Hi Johan,
The Morex 150W Power Supply also fits great.
What kind of system will you install, then I can calculate the wattage you need.
Kind Regards,
Omaura Support.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Omaura Chassin
48 bilder
44 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler