Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 mars 2008 - 17:52

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Hittade just denna sidan: www.nostalgipalatset.se

De hade en del kul skivor, men priserna var helt sanslösa.

Postad 11 mars 2008 - 19:49

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Jag var också på skivmässan i solna i helgen & gjorde en del fynd.

Måste bara säga att kön påväg in dit var rent av mäktig.

Säkert 100meter lång & vi som var där då fick gå runt hela parkeringen.
Så när man var nära dörren så var det minst 50meter nyskapad kö bakom en.

Jag har inte hunnit gå igenom alla mina skivor ännu men jag uppdaterar inläggen efter att jag kollat igenom.

Jag gjorde följande fynd.

Queen News of the world.
Beatles White album i original skick.
Acdc back in black
Guns n roses use your illusion
Dio the last line
Dio Holy diver
Ufo Phenomenon
Alice cooper Trash
Black sabbath Mob rules
Accept breaker
Black sabbath Technical esctasy(vertigo press)
Acdc Highway to hell
Acdc if you want blood
Judas priest Turbo
Ozzy osbourne The ultimate sin
Ozzy osbourne Bark at the moon
Helloween Keeper of the seven keys part 1 & 2

Redigerat av Unregistered1092, 14 mars 2008 - 21:14.

Postad 12 mars 2008 - 08:01

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jag var också på skivmässan i solna i helgen & gjorde en del fynd.

Måste bara säga att kön påväg in dit var rent av mäktig.

Säkert 100meter lång & vi som var där då fick gå runt hela parkeringen.
Så när man var nära dörren så var det minst 50meter nyskapad kö bakom en.

Jag har inte hunnit gå igenom alla mina skivor ännu men jag uppdaterar inläggen efter att jag kollat igenom.

Låter som att du fick tag på en del intressant. Det är ju helt otroligt vad folk letar sig till mässor. Men det är kul.

Postad 14 mars 2008 - 21:40

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Nu har jag uppdaterat min skivlista gällande mina senaste fynd på mässan i solna.
Vad tycker ni?

Tyvär så hittade jag 2st skivor som jag gärna köpt om det inte visat sig att skicket var i så dåligt.

Det är Pink floyd - The wall & Black sabbath - Master of reality som jag tänker på i första hand.

Så vet nån med sig att han eller hon äger nån av följande i bra skick inte allt för slitet så skicka pm.

Redigerat av Unregistered1092, 14 mars 2008 - 21:44.

Postad 15 mars 2008 - 16:41

Unregistereda808409a
  • Unregistereda808409a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Några nyheter hos mig de senaste vekcorna:

Kiss - Dressed To Kill NBLP 7016, Blue Label, USA-press
Kiss - Destroyer NBLP 7025, Blue Label, USA-press
Metallica - Kill 'Em All MRI 069, Megaforce-pressen
Metallica - Ride The Lightning, Megaforce/Elektra

Samtliga i riktigt bra skick, lite antydan till ring wear på Kiss-plattorna dock, men fan vad bra de låter.

Postad 17 mars 2008 - 04:37

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hej. Fina köp där Whoracle666. Själv så har jag Kill em all på Megaforce LP (bästa versionen) men Ride the lightning har jag på 45 varvsläppet, vilket inte är något vidare. Jag hoppas på dom nya återsläppen som kommer snart.
Kiss skivorna har jag tyvärr inte original släpp på utan svenskt och väst tysk, ska leta rätt på USA originalen.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 18 mars 2008 - 01:02

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Några nyheter hos mig de senaste vekcorna:

Kiss - Dressed To Kill NBLP 7016, Blue Label, USA-press
Kiss - Destroyer NBLP 7025, Blue Label, USA-press
Metallica - Kill 'Em All MRI 069, Megaforce-pressen
Metallica - Ride The Lightning, Megaforce/Elektra

Samtliga i riktigt bra skick, lite antydan till ring wear på Kiss-plattorna dock, men fan vad bra de låter.

Fina skivor med fin musik på. Är det verkligen så stor skillnad ljudmässigt på Megaforce jäntemot andra pressar av de skivorna?

Postad 18 mars 2008 - 03:11

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Fina skivor med fin musik på. Är det verkligen så stor skillnad ljudmässigt på Megaforce jäntemot andra pressar av de skivorna?

Hejsan. När det gäller Kill 'em all så är det riktigt stor skillnad mellan Megaforce vinylen och låt säga Vertigo återsläppet. Megaforce släppet har lite mer dynamik och låter bra, medans Vertigo släppet är mer komprimerad och så har man höjt diskanten en smula vilket stör en hel del. Ljust och tunt.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 18 mars 2008 - 12:45

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hejsan. När det gäller Kill 'em all så är det riktigt stor skillnad mellan Megaforce vinylen och låt säga Vertigo återsläppet. Megaforce släppet har lite mer dynamik och låter bra, medans Vertigo släppet är mer komprimerad och så har man höjt diskanten en smula vilket stör en hel del. Ljust och tunt.

Mvh
Ljudkvalite

Okej, på så vis. Man tror inte att det skiljer så mycket, men där ser man.

Postad 18 mars 2008 - 15:54

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Hittade just denna sidan: www.nostalgipalatset.se

De hade en del kul skivor, men priserna var helt sanslösa.

Var inne i butiken igår, det var bättre priser där än på sidan, de hade mycket att välja på också

Postad 18 mars 2008 - 22:28

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Jag kom nyss över Pink floyd - The wall på vinyl för ynka 27kr i bra skick genom tradera.
Dock har jag inte haft kontakt med säljaren än men det borde nog gå bra tycker jag!

Postad 19 mars 2008 - 00:26

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Jo, det gör det, tyvärr. Därför är det viktigt att lära sig och föra en debatt om vilka släpp som är bäst. Bara för det är på vinyl så behöver det inte låta bra. Det kan vara enormt stora skillnader på olika släpp.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 19 mars 2008 - 01:18

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jo, det gör det, tyvärr. Därför är det viktigt att lära sig och föra en debatt om vilka släpp som är bäst. Bara för det är på vinyl så behöver det inte låta bra. Det kan vara enormt stora skillnader på olika släpp.

Mvh
Ljudkvalite

Det håller jag med om. Man vill inte köpa griser i säcken bara för att plattan är bra. Kan man få bättre kvalitet på en likvärdig skiva så är det värt att leta upp den skivan.

Postad 19 mars 2008 - 18:43

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Jag kom nyss över Pink floyd - The wall på vinyl för ynka 27kr i bra skick genom tradera.
Dock har jag inte haft kontakt med säljaren än men det borde nog gå bra tycker jag!

Kul när det går att göra såna fynd, trist bara att frakten går på över 40 spänn för en LP, då måste man ju få dem i princip gratis för att det ska bli riktigt billigt.

Postad 20 mars 2008 - 10:13

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Ja det är riktigt synd.
Men jag har ju letat den där skivan ett tag & jag kommer ju ändå under hundralappen.

På dom där mässorna fick man ge nästan en hundralapp för den skivan fast i väldigt slitet skick.

Men jag förstår då inte varför dom ska vara så kinkiga i det där med skrymmande gods.
är grejen mer än 25x25 fasten tjockleken låg under 3cm.

Det skulle vara mycket bättre om dom kunde ändra på dom där fraktreglerna & fler skivor skulle då inhandlas.

Postad 20 mars 2008 - 21:30

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Ja det är riktigt synd.
Men jag har ju letat den där skivan ett tag & jag kommer ju ändå under hundralappen.

På dom där mässorna fick man ge nästan en hundralapp för den skivan fast i väldigt slitet skick.

Men jag förstår då inte varför dom ska vara så kinkiga i det där med skrymmande gods.
är grejen mer än 25x25 fasten tjockleken låg under 3cm.

Det skulle vara mycket bättre om dom kunde ändra på dom där fraktreglerna & fler skivor skulle då inhandlas.

Ja, snacka om vad många fynd som skulle göras på Tradera hädanefter då. Det finns ju så mycket där som man vill ha.

Postad 21 mars 2008 - 20:14

Unregistered966
  • Unregistered966
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Detta kan kanske vara intressant? :)
http://www.metallica...1=1&item=600703

Postad 21 mars 2008 - 22:18

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Detta kan kanske vara intressant? :)
http://www.metallica...1=1&item=600703

Ytterligare några inköp blir nog planerade nu under sommaren för de trogna Metallica-samlarna här i forumet.

Postad 27 mars 2008 - 02:30

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hej alla vinylfantaster. Vill bara berätta att Ginza har sänkt priset på flera fina vinyler så som nya Exodus (förr 249kr nu 149kr), nya Down (förr 199 kr nu 149kr), Sex pistols (förr 249 nu 190kr), mfl. Kan rek även Fall out boy på bildvinyl (förr 99kr nu 69kr). Mitt ex är väldigt tyst för vara bildvinyl och är masterad mycket bättre än CD versionen. Ray Janos på Sterling har gjort ett bra jobb graverat den.

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 27 mars 2008 - 14:15.

Postad 27 mars 2008 - 13:44

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Vad kul med bildvinyler som låter bra, jag brukar i det längsta sådana undvika. Men ginza borde satsa på ett stort arkiv av vinylskivor, deras låga frakt skulle locka många beställare.

Postad 27 mars 2008 - 14:01

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan. Ja, genrellt sätt är bildskivor inget att sukta efter, oftast så finns det en riktigt utgåva med mycket bättre ljud. Dock så kommer vissa skivor endast på bildskiva och CD versionen kan vara dåligt masterad, så då kan bildskivan vara bättre

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 27 mars 2008 - 14:15.

Postad 28 mars 2008 - 01:42

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0
För de summorna som Ginza tar för bildskivorna så har man lätt råd med några stycken bra skivor. Det är helt klart värt pengarna när man sen får billig frakt också.

Postad 30 mars 2008 - 08:22

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
På tal om bildvinyler så har relapse nyligen gett ut Atheists tre skivor igen, hur det är med kvaliteten vet jag dock inte, har dem själv på vanlig LP.

Postad 30 mars 2008 - 23:26

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Generellt så bör man såklart hålla sig ifrån bildvinyler men ibland så är det enda alternativet. T ex så föredrar jag min The Killers Sam's Town på bildvinyl över CD versionen, trots min vinyl är rätt så knastrig. Samma med Dissections Somberlain som kom på bildvinyl i mitten av 90-talet och en nyutgåva på vanlig vinyl kom för ett par år sedan. Nyutgåvan uppfattade jag som mycket ljusare, mer dyanmikfattig och plattare.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 31 mars 2008 - 10:45

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hallå

håller på att dammsuga bekantskapskretsen på vinyl "lånade" nyligen hem ett gäng av en kompis som gjort sig av med spelaren för länge sedan. Ser fram emot att spela igenom dem, bland annat ett antal 12" med Simple Minds.

Det som jag vill tipsa om är dock något helt annat, nämligen "Road to Hell" med Chris Rea. Har inte koll på pressningen men jag tycker att ljudet är ruggigt bra, även om det musikaliska har några år på nacken.

Mvh borka

Postad 31 mars 2008 - 22:07

Unregistereda808409a
  • Unregistereda808409a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Generellt så bör man såklart hålla sig ifrån bildvinyler men ibland så är det enda alternativet. T ex så föredrar jag min The Killers Sam's Town på bildvinyl över CD versionen, trots min vinyl är rätt så knastrig. Samma med Dissections Somberlain som kom på bildvinyl i mitten av 90-talet och en nyutgåva på vanlig vinyl kom för ett par år sedan. Nyutgåvan uppfattade jag som mycket ljusare, mer dyanmikfattig och plattare.

Mvh
Ljudkvalite

Hur står sig Nuclear Blast's bildvinyl mot No Fashion-cd'n?

Postad 01 april 2008 - 01:05

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Hejsan. Har tyvärr inte jämfört så jag vet inte.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 02 april 2008 - 09:08

Unregistereda808409a
  • Unregistereda808409a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hejsan. Har tyvärr inte jämfört så jag vet inte.

Mvh
Ljudkvalite

Skulle du jämföra någon gång, så hojta gärna till :blush:

Postad 02 april 2008 - 23:13

micke45
  • micke45
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har en hel del på vinyl och orginal bland annat elvis ,flash and the pan,the pouges och annat

Postad 03 april 2008 - 01:20

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hallå

håller på att dammsuga bekantskapskretsen på vinyl "lånade" nyligen hem ett gäng av en kompis som gjort sig av med spelaren för länge sedan. Ser fram emot att spela igenom dem, bland annat ett antal 12" med Simple Minds.

Det som jag vill tipsa om är dock något helt annat, nämligen "Road to Hell" med Chris Rea. Har inte koll på pressningen men jag tycker att ljudet är ruggigt bra, även om det musikaliska har några år på nacken.

Mvh borka

Tackar för tipset. Har själv inte lyssnat speciellt mycket på Chris Rea, men han har en bra sångröst. Får kolla upp Road To Hell.

Postad 03 april 2008 - 19:09

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0

Mvh borka

Men visst, helt klart mycket bra ljud på den plattan.

Postad 04 april 2008 - 12:22

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Några skivor man ofta ser i begagnatbackarna (20 -60kr) med grymt bra ljud:

- David Bowie: "Lets Dance"
- Steely Dan: "Gaucho" och "Aja"
- Donald Fagen: "Nightfly"
- Tears For Fears: "Seeds of Love"
- Simply Red: "Picture Box"
- Supertramp: "Breakfast in America" och "Crime of the Century"
- Police "999"
- Prince: "Diamonds and Pearls"
- Peter Gabriel: "So"
- XTC: "Oranges and Lemons"

Postad 06 april 2008 - 19:13

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Några skivor man ofta ser i begagnatbackarna (20 -60kr) med grymt bra ljud:

- David Bowie: "Lets Dance"
- Steely Dan: "Gaucho" och "Aja"
- Donald Fagen: "Nightfly"
- Tears For Fears: "Seeds of Love"
- Simply Red: "Picture Box"
- Supertramp: "Breakfast in America" och "Crime of the Century"
- Police "999"
- Prince: "Diamonds and Pearls"
- Peter Gabriel: "So"
- XTC: "Oranges and Lemons"

David Bowie, Supertramp och Prince är favoriter hos mig. Har ett par stycken LPer med dem.

Postad 07 april 2008 - 14:20

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Verkar vara en hel del Metal-folk som gillar Vinyl... Själv letar jag mest efter 70/80-tals punk o relaterat. Nypressar är inte så värst intressant, då jag gillar att skivorna själva är gamla. Är även väldigt intresserad av olika utgåvor för olika marknader, pga rättighetstjafs osv. Hade även en period då jag letade Bootlegs som en galning, men den tiden är över, om det inte är riktigt bra bootlegs.

Huvudbanden är The Clash, Ramones, Lords of the new Church och banden runtomkring (influenser, samtida jämlikar, senare band med tidigare medlemmar mm).

Nu har jag varit utan spelare i några år då jag sabbade min gamla i flytten, men samlingen står och väntar på en genomspelning igen. Satt häromdagen och bläddrade igenom skivorna och mindes, samt kom på - "visst ja, den här köpte jag -98 när jag var i Göteborg"... osv. Så nu borde jag fått en nytändning. Så snart ska jag ut på jakt efter lite band som jag ångrar att jag aldrig köpte upp mig på när jag hittade dom förut, ex. 999, Sham 69, Dead Boys osv...

Finns det fler med samma vinylsmak så skriv gärna...

Postad 08 april 2008 - 01:04

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Verkar vara en hel del Metal-folk som gillar Vinyl... Själv letar jag mest efter 70/80-tals punk o relaterat. Nypressar är inte så värst intressant, då jag gillar att skivorna själva är gamla. Är även väldigt intresserad av olika utgåvor för olika marknader, pga rättighetstjafs osv. Hade även en period då jag letade Bootlegs som en galning, men den tiden är över, om det inte är riktigt bra bootlegs.

Huvudbanden är The Clash, Ramones, Lords of the new Church och banden runtomkring (influenser, samtida jämlikar, senare band med tidigare medlemmar mm).

Nu har jag varit utan spelare i några år då jag sabbade min gamla i flytten, men samlingen står och väntar på en genomspelning igen. Satt häromdagen och bläddrade igenom skivorna och mindes, samt kom på - "visst ja, den här köpte jag -98 när jag var i Göteborg"... osv. Så nu borde jag fått en nytändning. Så snart ska jag ut på jakt efter lite band som jag ångrar att jag aldrig köpte upp mig på när jag hittade dom förut, ex. 999, Sham 69, Dead Boys osv...

Finns det fler med samma vinylsmak så skriv gärna...

Har aldrig direkt fastnat för bootlegs, men det finns ju bootlegs som man hört talas om via vänner som ska vara riktigt eftertraktade samt bra inspelade.

Det är roligt att se att så många musiksmaker samlas i min forumtråd. Hade aldrig trott att det fanns så här stort intresse för vinyler, men glad är jag för det iallafall.

Det fanns en tid då jag nästan bara lyssnade på punk. Strebers, Asta Kask, Exploited, Ramones, Sham 69, Moderat Likvidation, Räserbajs osv. En härlig tid i ens liv.

Postad 08 april 2008 - 08:28

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Jag är även lite av en "sucker" för skivor man inte vet om finns... Alltså såna där fynd man gör utan att veta om att man ens letar efter dom. Typ Topper Headon's (trummisen i The Clash) StorbandsJazz-Solo-platta som jag hittade på loppis för 10:-. Gissningsvis aldrig utgiven på CD...

Postad bild

Har ni sprungit på några såna skivor (oavsett genre)? Berätta gärna.

Ska sätta mig och bläddra ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om jag kan hitta fler roliga plattor.

Redigerat av C Upp, 08 april 2008 - 08:31.

Postad 10 april 2008 - 18:40

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan. Vill ge tips om en mycket bra skiva som finns på vinyl. Wisely heter gruppen som spelar väldigt bra och välljudande popmusik. Ni kan lyssna lite på deras myspace http://www.myspace.com/wiselymusic
Vinylen är mycket limiterad och säljs bara via deras hemsida. Den är masterad av Kevin Gray och Steve Hoffman och har väldigt bra och dynamiskt ljud (otroligt bra för 2008). Basen är grymt bra.
Den kostar ca 200 kr med frakt från USA och pengarna går direkt till artisten så det är en bra deal enligt mig.

Här kan man beställa den http://wiselylive.co...tshirts.htm#12B

Mvh
Ljudkvalite

Postad 11 april 2008 - 16:17

Unregistereda808409a
  • Unregistereda808409a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Någon som vet om det är någon mässa på gång i Göteborg? Brukar ju vara en i april och oktober.

Postad 11 april 2008 - 17:58

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Bra tysk nätaffär:

http://www.hhv.de/

Övervägande RnB, Hip Hop å sånt. Men söker man igenom utbudet finns
det godis. Beställde idag bland annat Madeleine Peyroux (Mobile Fidelity),
Joco Pastorius S/T och ZZ Top Tres Hombres på 180gr.

Ja, jag vet jag är en sucker för jazz just nu :P och det är billigare
i USA. Men snabba leveranser och bra support.

Trög hemsida drar ner betyget...

Postad 17 april 2008 - 22:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Efter att ha hittat en CD-spelare som uppfyller mina önskemål på god återgivning har jag nu intresserat mig för vinyl igen. Det är ju lite mera pill och ritual med vinylspelare och vinylskivor.

Det första som slog mig när jag började lyssna aktivt på vinyl igen är hur pass bra ljudkvalitén ofta är. Då inser man vilket litet framsteg CD-skivan egentligen var rent ljudmässigt.

Instrumentplaceringen ungefär lika bra som CD, ibland till och med distinktare. Instrumentens klangfärg är ofta bättre återgiven på vinyl, liksom sammansmältningen av olika instrument.

På CD låter instrumenten ofta separerade från varandra och också sig själva. Man hör varje individuell sträng men de smälter inte riktigt ihop.

På vinyl hör man både strängen och den sammansmälta klangen.

Dessutom är det billigt med vinyl. Häromdagen hittade jag 9 klassiska skivor av god kvalitet på loppis för en hundring.

Redigerat av Unregistered1197, 17 april 2008 - 22:52.

Postad 18 april 2008 - 10:19

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Efter att ha hittat en CD-spelare som uppfyller mina önskemål på god återgivning har jag nu intresserat mig för vinyl igen. Det är ju lite mera pill och ritual med vinylspelare och vinylskivor.

Det första som slog mig när jag började lyssna aktivt på vinyl igen är hur pass bra ljudkvalitén ofta är. Då inser man vilket litet framsteg CD-skivan egentligen var rent ljudmässigt.

Instrumentplaceringen ungefär lika bra som CD, ibland till och med distinktare. Instrumentens klangfärg är ofta bättre återgiven på vinyl, liksom sammansmältningen av olika instrument.

På CD låter instrumenten ofta separerade från varandra och också sig själva. Man hör varje individuell sträng men de smälter inte riktigt ihop.

På vinyl hör man både strängen och den sammansmälta klangen.

Dessutom är det billigt med vinyl. Häromdagen hittade jag 9 klassiska skivor av god kvalitet på loppis för en hundring.

Vinyl är bäst :-)

Postad 18 april 2008 - 20:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Nja, inte helt bäst. CD ger ju lite mer dynamik och aningens mer upplösning. Dessutom är basen lite mer utvecklad på många CD-skivor.

Jag skulle nog säga att CD och vinyl är ungefär jämbördiga med några olika brister och styrkor som gör det individuellt vilket ljud man föredrar.

Högupplösta digitala ljudformat är dock betydligt bättre än både CD och vinyl. En bra SACD-inspelning har till exempel fördelarna från både CD och vinyl utan några av nackdelarna.

Postad 18 april 2008 - 21:36

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Jo, framför allt basen är ofta lite sämre på vinyl. Men inte jämt. Läste nånstans att all bas under 50hz på vinyler är i mono. Vet inte om det stämmer, men kanske därför som vinyl ofta är lite basfattig, vad vet jag.

Dock så är ju många av dagens cd-inspelningar av så dålig kvalitet så det är roligare att lyssna på vinyl, framför allt inom metal och mainstream-pop.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 april 2008 - 21:40.

Postad 19 april 2008 - 22:58

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jo, framför allt basen är ofta lite sämre på vinyl. Men inte jämt. Läste nånstans att all bas under 50hz på vinyler är i mono. Vet inte om det stämmer, men kanske därför som vinyl ofta är lite basfattig, vad vet jag.

Dock så är ju många av dagens cd-inspelningar av så dålig kvalitet så det är roligare att lyssna på vinyl, framför allt inom metal och mainstream-pop.

Det där med att vinylmusik upplevs som basfattig, det kan kvitta mig. Jag älskar ljudet och känslan i vinylinspelningar. För mig räcker det långt och länge med mindre bas, än att ha ett mastigt tryck igenom hela skivan, som i regel många av dagens metalskivor och pop-skivor har. Därmed inte sagt att jag inte tycker om tung och dynamisk musik. Har cirka 300 metalskivor på cd som jag diggar hårt. Men det är ändå lite skönare att lägga på en favorit-lp på tallriken.

Postad 20 april 2008 - 01:05

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Hejsan. Nja, man kan koppla basen i mono när man graverar (det förenklar för graveraren) men man måste inte det och flera skivor är i stereo i basen med. Det har inget med hur basfattigt en skiva upplevs. Problemet är att bas tar massa plats på skivan och kräver en del hos graveraren och skivspelaren. Därför finns det många utgåvor som dom tagit det den enkla vägen, där dom helst enkelt slopar dom sista hertzen för en simplare överföring. Sån tur är så är inte alla utgåvor så men det finns många fall det är så.

Min personliga åsikt om ljudet från vinyl och CD är att med en högklassig skivspelare, arm, pickup och riaa, så kan man komma väldigt nära CD ljudet rent subjektivt. Men CD är bättre. Dock så finns det fler saker som spelar in, t ex mastering och hur det helt kan ändra på situationen. Därför kan vinylen många gånger vara den versionen som låter bäst och närmast originalmastern. Sen kan vissa delar av vinylens påverkan upplevas som bättre, vilket gör en subjektiv trevligare upplevelse. Sen så är vinylen överlägset, enligt mig, när det gäller trevnadsfaktorn när det gäller omslagen och ritualen att spela skivor. Därför är vinyl "bäst" enligt mig. :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 20 april 2008 - 08:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Det är irrelevant ifall basen under 50Hz är i mono då man inte kan bestämma positionen på ljudet. Ifall det påståendet är rätt men enligt bransch folket på skywalker ranch lär det vara så, men oavsett vilket i mitt sytem låter vinyl som allra bäst, och det gjorde det på alla övriga system innan också :P

Fanns vinyl alternativ till bilen skulle man använda sig av den där också :) :)

Postad 22 april 2008 - 00:36

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Det är irrelevant ifall basen under 50Hz är i mono då man inte kan bestämma positionen på ljudet. Ifall det påståendet är rätt men enligt bransch folket på skywalker ranch lär det vara så, men oavsett vilket i mitt sytem låter vinyl som allra bäst, och det gjorde det på alla övriga system innan också :P

Fanns vinyl alternativ till bilen skulle man använda sig av den där också ;) :(

Kanske något för alla bilbyggare att fundera på :-) Kanske nästa trend inom pimping.

Postad 22 april 2008 - 07:56

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ett snedspår från "bästa ljud"-debatten...

Är det ingen annan som uppskattar "ritualen" med att spela vinyl? Är uppvuxen med detta format och det var med LP-skivor som musikintresset började (plus ett helt gäng kassetter). Jag tycket fortfarande att det är roligare att bläddra fram en LP, plocka lite med innerfodral, kolla in omslag, och lägga på skivan och sedan njuta :(

Givetvis tycker jag att jag har bra ljud i mina vinyl-delar, men det har jag även i min cd.

Ser fram emot helgen då man får åka på skivmässa. Överst på listan står Metallicas svarta album och New Orders vinyltolva "Blue Monday".

//borka

Postad 22 april 2008 - 09:14

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan Borka. Håller med dig helt i att själva ritualen är så mycket mer trevlig än sätta på en CD skiva eller syssla med downloads. Därför kan jag välja vinyl över CD fast dom har samma källa.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 22 april 2008 - 09:27

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Absolut. Det håller jag också med om. Det var ju så man gjorde på 70-talet när man började lyssna på musik och det är lika trevligt fortfarande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.