* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 februari 2008 - 20:56
Postad 02 februari 2008 - 20:58
Jag är intresserad av att läsa om G-objektivet som diskuterades som du nämnde var som Canons L-objektiv, var kan jag läsa det?
Det annonserades precis så ..men här är lite intryck från mässan i USA:
http://www.alphamoun.....ence?page=0,1
Mer om objektiv hittar du hära:
http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
Redigerat av ekke, 02 februari 2008 - 20:59.
Postad 02 februari 2008 - 21:57
Postad 03 februari 2008 - 00:09
läser nu att sonys objektiv är dyra i jämförelse med andra märken, och därför ingen bra instegskamera...
vill ha ett objektiv upp till 200mm...
går det alltså inte att köpa ett t.ex billigt sigmaobjektib o koppla till sin sonykamera eller måste man hålla sig till "sitt" (i detta fallet sony) märke??
Det skrivs i recensioner om att skärmsökning saknas... vad innebär det??
Har den livescreen??
vill STARKT poängtera att jag är helt rookie på systemkameragrejjsen.. så om nån tycker jag är dum i huvut... jepp du har rätt...
MVH
Redigerat av tomas_we, 03 februari 2008 - 00:28.
Postad 03 februari 2008 - 00:57
är ny inom fotobranchen men tänkte mig köpa en A200 ganska snart...
läser nu att sonys objektiv är dyra i jämförelse med andra märken, och därför ingen bra instegskamera...
vill ha ett objektiv upp till 200mm...
går det alltså inte att köpa ett t.ex billigt sigmaobjektib o koppla till sin sonykamera eller måste man hålla sig till "sitt" (i detta fallet sony) märke??
Det skrivs i recensioner om att skärmsökning saknas... vad innebär det??
Har den livescreen??
vill STARKT poängtera att jag är helt rookie på systemkameragrejjsen.. så om nån tycker jag är dum i huvut... jepp du har rätt...
MVH
jag rekommenderar 55-200 mm tamron som en mycket bra billig och stabiliserad nybörjar zoom.
Du kan köpa sigma tamron, allt som är A mount.
Livescreen? du menar kanske liveview? Det har A300. Men det är inget man skall köpa en kamera för om man inte specifikt vet att man behöver det.
Postad 03 februari 2008 - 11:46
tusen tack ekke.... då vet jag
Här kan du läsa om SONYs 55-200m objektiv, vilket är ett tweakat 55-200 tamron.
http://www.alphamoun...k-details-revea
Postad 03 februari 2008 - 17:40
Postad 03 februari 2008 - 17:59
Någon som har hört nåt om när A200 kommer ut med 18-70mm + 75-300mm kitet? Tycker det borde finnas med på prisjakt snart..
kommer väl så småning om
Postad 04 februari 2008 - 09:37
Någon som har hört nåt om när A200 kommer ut med 18-70mm + 75-300mm kitet? Tycker det borde finnas med på prisjakt snart..
Såg att Amazon hade det paketet för bokning nu 899$
"Availability: This item will be released on March 29, 2008. Pre-order now! Ships from and sold by Amazon.com. Gift-wrap available. "
Så om man nu ska tro på detta så är det ett tag kvar....
Postad 04 februari 2008 - 09:46
"Availability: This item will be released on March 29, 2008. Pre-order now! Ships from and sold by Amazon.com. Gift-wrap available. "
Jag hörde att i vissa länder så finns det kit med 50mm 1.4an !
Postad 04 februari 2008 - 16:55
Har läst en hel del nu och a200 verkar vara en bra kamera så kan nog inte hålla mig längre nu =D Tänkte göra en beställning på dustin då man får studentrabatt men är inte så hemma med vad man kan behöva för tillbehör vid första köpet. Hur stort minneskort kan man behöva och är det nödvändigt att beställa filter?
//MVH Simon
Postad 04 februari 2008 - 18:01
Det är ju ett tag kvar då ju..Någon som har hört nåt om när A200 kommer ut med 18-70mm + 75-300mm kitet? Tycker det borde finnas med på prisjakt snart..

EDIT: Såg förresten att de har tagit bort A200W från hemsidan! Detta bådar inte gott.. Ska de inte sälja kitet med de två objektiven??
Redigerat av Explorer45, 04 februari 2008 - 18:02.
Postad 04 februari 2008 - 18:17
Det är ju ett tag kvar då ju..Någon som har hört nåt om när A200 kommer ut med 18-70mm + 75-300mm kitet? Tycker det borde finnas med på prisjakt snart..
Så om man nu ska tro på detta så är det ett tag kvar....Aja, ska ju inte ha kameran förrens början på Juni så det blir nog bra.
EDIT: Såg förresten att de har tagit bort A200W från hemsidan! Detta bådar inte gott.. Ska de inte sälja kitet med de två objektiven??
Det är SONYs standard kit så jo, titta på sonys hemsida så ser du. Om amazon har den uppe på deras sida har inte så mycket med sony att göra...
Postad 04 februari 2008 - 18:20
Postad 04 februari 2008 - 19:35
Kan nog nämligen köpa den genom en kompis företag, så att jag slipper momsen, men då måste man ju hamna under 5000 + moms...
Annars får jag väl köpa bara huset... :-)
Postad 04 februari 2008 - 19:40

Testa att lägga A200 i varukorgen då? nånstanns borde man lägga till studentrabatten för att se vad slutpriset blir
Postad 04 februari 2008 - 20:05
Priset blir 6116 med optik respektive 5614 kr utan. Alla priser står med rabatten inräknad så snabbt du loggat in på ett studentkontoHur mkt studentrabatt har man på kameran på Dustin??
Kan nog nämligen köpa den genom en kompis företag, så att jag slipper momsen, men då måste man ju hamna under 5000 + moms...
Annars får jag väl köpa bara huset... :-)

Postad 04 februari 2008 - 22:44
Postad 04 februari 2008 - 22:59
Jag som skulle ha blixt också gjorde ett kap hos FotoKungen.
Deras Sony 56-blixt kostade bara 3600:-, och den brukar ligga på 4300:- överallt.

Redigerat av Audiovector, 04 februari 2008 - 23:00.
Postad 04 februari 2008 - 23:01
Har beställt en A200 nu!!!
Jag som skulle ha blixt också gjorde ett kap hos FotoKungen.
Deras Sony 56-blixt kostade bara 3600:-, och den brukar ligga på 4300:- överallt.
bra pris på blixten, rapportera sedan när du har kameran i handen vad du tycker

Postad 05 februari 2008 - 12:00

Postad 05 februari 2008 - 12:54
Postad 05 februari 2008 - 13:01

Postad 06 februari 2008 - 21:11
Postad 06 februari 2008 - 21:15
Du riskerar att åka på tax och moms och om du gör det så har du ändå inte tjänat något på det då den inte är så mycket billigare i USA.Jag har spanat på en A200 men funderar på att beställa den från USA. Någon som vet något om egen direktimport? Fallgropar?
Postad 06 februari 2008 - 21:20

kanske kan lägga upp lite bilder tagna med denna kamera, förslag på motiv? har standard objektiv som man fick med
Postad 06 februari 2008 - 21:38
ingen som har koll på var jag kan få tag i svensk manual till denna kamera? fick som sagt inte med någon från dustinhome
kanske kan lägga upp lite bilder tagna med denna kamera, förslag på motiv? har standard objektiv som man fick med
Har för mig att jag har läst någon stans att man kan ladda ner den från Sony's hemsida om du registrerar din kamera där...men jag kan ha fel

Postad 06 februari 2008 - 21:50
http://sonyalpha.info/
Manual till A200 finns hära: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/DSLRA200EN.PDF
Kikade igenom den lite snabbt, kapitlett "Shooting images" rekommenderas att man läser! Mat nyttiga tips där! Bla. hur man skall stå samt hålla i kameran för att minimera rörelser etc.
För att lära sig mer om fotografering, dess grunder gå hit! ->
http://campaign.odw....ion=photoschool
Redigerat av ekke, 06 februari 2008 - 22:01.
Postad 06 februari 2008 - 22:33
Postad 06 februari 2008 - 22:42
jotack det var den engelska manualen som jag fick med, frågade efter en engelsk till en som inte kan engelska så bra... ska testa att regga mig på sonys hemsida och se om jag hittar där, tack för tipset!Hittade en (för mig) helt ny sida om SONYs dSLRs
Manual till A200 finns hära: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/DSLRA200EN.PDF
Kikade igenom den lite snabbt, kapitlett "Shooting images" rekommenderas att man läser! Mat nyttiga tips där! Bla. hur man skall stå samt hålla i kameran för att minimera rörelser etc.
Postad 06 februari 2008 - 23:35
jotack det var den engelska manualen som jag fick med, frågade efter en engelsk till en som inte kan engelska så bra... ska testa att regga mig på sonys hemsida och se om jag hittar där, tack för tipset!Hittade en (för mig) helt ny sida om SONYs dSLRs
Om du vill lära dig hur kameran fungerar, hantering och inställningar, så du kan ta bra bilder så gå till sista länken jag postade , det är guider på svenska i flash! illustrativa och enkla att följa.
Postad 07 februari 2008 - 00:11
har även mailat dustinhome om en maual på svenska men inte fått svar

hur som haver, tusen tack för hjälpen!
Postad 07 februari 2008 - 10:49
Riktigt dåligt, tycker jag!
Jag fick en svensk bruksanvisning när jag köpte min kamera, det var aldrig något snack om saken.
Postad 07 februari 2008 - 11:28
Faktum är att de flesta europeiska språk finns representerade, så det är ett dåligt betyg för SONY Sverige.
Samtidgt så borde det väl innebära att det kommer en svensk bruksanvisning så småningom (?)
Postad 07 februari 2008 - 13:01
Postad 07 februari 2008 - 15:03

Postad 07 februari 2008 - 19:24

Postad 07 februari 2008 - 20:03
Nu ska vi inte dra några förhastade slutsattser. Det är allmänt känt att Dustin inte köper in alla deras Sony varor från Sony Sverige och då är det inte så konstigt att det inte följer med någon bruksanvisning.. Skulle tro att detta är ett sådant fall.Skickar inte SONY med en svensk bruksanvisning när man köper deras kameror i Sverige?
Riktigt dåligt, tycker jag!
Jag fick en svensk bruksanvisning när jag köpte min kamera, det var aldrig något snack om saken.
Postad 07 februari 2008 - 20:48
Med tanke på att det bara skiljer ~700:-(enligt sonys hemsida) på A200K och A350K, är det inte mer värt att köpa en A350K då istället?
Det enda jag är lite tveksam för är att när pixelantalet ökar, så ökar väll också bruset? Är det då värt de extra 700:- för 4,2mpix extra, ev. högre brus, liveview - som man aldrig kommer använda, vinklingsbar skärm - som man inte helle kommer att använda?
Liten tanke bara.
//Matte
Postad 07 februari 2008 - 20:49

Jag ser nu att det finns norska och finska bruksanvisningar att ladda ner, så det är alltså SONY Sverige som är lite långsamma på att översätta.
Faktum är att de flesta europeiska språk finns representerade, så det är ett dåligt betyg för SONY Sverige.
Finns det en svensk översättning så borde den finnas att ladda ner. Det gör den inte.
Postad 07 februari 2008 - 21:50
Ok, då är jag med.Jag citerar mig själv
Jag ser nu att det finns norska och finska bruksanvisningar att ladda ner, så det är alltså SONY Sverige som är lite långsamma på att översätta.
Finns det en svensk översättning så borde den finnas att ladda ner. Det gör den inte.

Postad 07 februari 2008 - 22:47
En fråga bara.
Med tanke på att det bara skiljer ~700:-(enligt sonys hemsida) på A200K och A350K, är det inte mer värt att köpa en A350K då istället?
Det enda jag är lite tveksam för är att när pixelantalet ökar, så ökar väll också bruset? Är det då värt de extra 700:- för 4,2mpix extra, ev. högre brus, liveview - som man aldrig kommer använda, vinklingsbar skärm - som man inte helle kommer att använda?
Liten tanke bara.
//Matte
Tja, för att vara ärlig så kommer ni inte att ha en chans att märka skillnaden I brus. Det gör man nog bara de mest initierade och noggranna. Dessutom behöver ni två kameror för att jämföra...
14/10 mpix är också av rent akademiskt intresse, särskilt med det objektivet. För det behöver ni ett riktigt skarpt (dyrt) objektiv dessutom.
Postad 07 februari 2008 - 22:53
En fråga bara.
Liten tanke bara.
//Matte
Tja, för att vara ärlig så kommer ni inte att ha en chans att märka skillnaden I brus. Det gör man nog bara de mest initierade och noggranna. Dessutom behöver ni två kameror för att jämföra...
14/10 mpix är också av rent akademiskt intresse, särskilt med det objektivet. För det behöver ni ett riktigt skarpt (dyrt) objektiv dessutom.
Den största praktiska nyttan som de flesta har ( enligt mig) är att man har lite extra marginaler när man beskär en bild.
Fast jag skulle nog ta A300 före A350 iaf. Filstorleken är mindre

Postad 07 februari 2008 - 23:18
Jag har fortfarande inte fått min a200 från Siba. De är väl fortfarande sura för att jag hann beställa innan de höjde priset
Samma här,ringde och frågade SIBA när dom tänkte skicka den och fick till svar "i mitten på nästa vecka" LÄNGTAR!!!

Postad 08 februari 2008 - 09:40
http://forums.dprevi...thread=26702292
Up to 800 the A200 beats the 100 - it starts as good at 100, with equal detail, and far more accurate focusing. Have checked this with a 50mm f1.4 wide open - it's bang on, and very fast indeed. From 400 up, 200 seriously betters the 100, and this includes raw conversions, it is not just a JPEG thing. 800 is very usable, 1600 is clean, 3200 is a bit raggy and grainy but still more than acceptable compared (say) to A700 3200. There is no apparent conflict with ACR.
Postad 08 februari 2008 - 11:19
http://photo-forum.n...p;ARTICLE_ID=12
8. Conclusion, advantages and disadvantages.
So, A200 is the serial offer of low class digital mirror-reflex cameras. This model could easily tempt advanced amateurs with its attractive price and numerous extras. Speed, ergonomy, handiness, wonderful color reproduction, dynamics and image stabilization – what else could be wanted from DSLR at the price of about 700$...
Redigerat av ekke, 08 februari 2008 - 11:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar