Nya Harman Kardon HK 990
201 svar till detta ämne
Postad 04 augusti 2010 - 12:26
tusenkonstnar
-
tusenkonstnar
-
Rookie
-
2 inlägg
Värmen i HK990.
Jag har min HK990 stående helt fristående på en bänk, inget varken över eller på sidorna.
Om jag låter den stå på (t.o.m utan att spela på den) så blir den på högersidan så varm att fläktarna går för fullt. Är det normalt, vad har ni som kör HK990 för erfarenheter av detta?
Postad 04 augusti 2010 - 15:36
Disco_Pierre
-
Disco_Pierre
-
Amatör
-
-
53 inlägg
hej! har själv en HK990 som står fri stående men detta har aldrig hänt mig dock blir den ganska varm men det är ju normalt Mvh Pierre.
Postad 12 augusti 2010 - 09:10
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
HK 990 blir otäckt varm, även när den bara står på tomgång. Det är lätt att bränna sig på den!
Postad 05 november 2010 - 20:55
Unregistered339d07d9
-
Unregistered339d07d9
-
Användare
-
-
133 inlägg
Går det att få bort raden "volume -xx" i displayen?
Har fattat som om man ska kunna få cd-texten, den som syns i displayen på cd-spelaren (om det finns inlagd på cd-skivan) i displeyn på HK990, om man kör den ihop med HD990 och HRS-linken någon som vet?
Redigerat av Unregistered339d07d9, 06 november 2010 - 06:42.
Postad 02 april 2011 - 19:25
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Beställde en ny HK990 idag! http://www.audioaffa...er/product_3473Sålde den gamla i ett svagt ögonblick men har ångrat mig sedan dess. Köpte då Emotiva USP-1 och XPA-2 men tröttnade på den platta ljudbilden efter ett tag. Ska dessutom bli fint att åter få rumskalibrering och inbyggd DAC!
Redigerat av Audiovector, 12 juli 2011 - 01:11.
Postad 06 juni 2011 - 08:26
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Det lovar jag.
Hade en HK990 för 1,5 år sedan och jag hörde aldrig något fläktljud från den.
Nu har den anlänt och är inkopplad.  Vilket monster den är, stor och tung som ett as! Väger MER än nästan alla hembiorecievers med 7 slutsteg, denna har två... Hellre kvalitet än kvantitet!
e-lite: Den är helt ljudlös.
Återkommer inom kort med lyssningsintryck.
Redigerat av Audiovector, 06 juni 2011 - 08:23.
Postad 10 juli 2011 - 21:41
a_Warlock
-
a_Warlock
-
Användare
-
-
248 inlägg
Ja då är man själv ägare av dylika "monster".
Men, upptäckte att den nedre halvan av display bara vias den undre halvan av bokstäverna.
Någon annan som råkat ut för något liknade?
Redigerat av a_Warlock, 10 juli 2011 - 21:41.
Postad 11 juli 2011 - 08:56
a_Warlock
-
a_Warlock
-
Användare
-
-
248 inlägg
Har hänt mig också ett par ggr, bara att slå av strömmen, dra ur nätkabeln och vänta några minuter. Sedan funkar det igen. Vet inte varför det blir så. Tursamt nog så påverkar det inte ljudet.
Jo. det är bara det att jag gjort det och typ mer än föreskrivna 5 min... Stor risk att jag måste skicka in den, har typ haft en i 24 tim... Det är lite svårt att göra inställninger om man inte kan läsa på displayen
Postad 28 juli 2011 - 22:22
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jo. det är bara det att jag gjort det och typ mer än föreskrivna 5 min... Stor risk att jag måste skicka in den, har typ haft en i 24 tim...
Det är lite svårt att göra inställninger om man inte kan läsa på displayen 
Hur gick det med detta?
Postad 04 augusti 2011 - 17:29
a_Warlock
-
a_Warlock
-
Användare
-
-
248 inlägg
Hur gick det med detta?
Bra, visst var jag tvungen att skicka in de. Men det blev ett byte rakt av. In med min och en ny skickades samma dag min anlände. Stort tack till SUMO och Nicklas.
Postad 04 augusti 2011 - 20:11
Unregistered46b3322a
-
Unregistered46b3322a
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Är det "farligt" att koppla in en mp3-spelare via cd-ingången på en HK990? Min dotter brukar göra så.
Postad 08 november 2011 - 03:28
Tagen
-
Tagen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Köpte mig en 990 idag och undrar om jag kan bi-ampa mina Dynavoice Defenition DF-8or med denna?
Har aldrig gjort detta förut, det jag vet är att högtalarna är på 6ohm impedans, men om man tar bort bryggan är då basarna 6ohm och diskant/mellanregister 6ohm eller ändras det?
Postad 09 november 2011 - 23:21
Tagen
-
Tagen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ja jag kom och tänka på det med (måste man inte ha 4 slusteg då? DOH!)
Jag menar Bi-Wire. Är det lönt eller kommer man som du säger inte att höra mycket skillnad?
Postad 11 november 2011 - 14:20
a_Warlock
-
a_Warlock
-
Användare
-
-
248 inlägg
Nej det är inte lönt att köra bi-wire ifrån samma förstärkare. Då får samma effekt, samma signal ifrån samma förstärkare bara med dubbelt så många kablar. Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle vara en hörbar förbättring. Det skulle lika gärna kunna ge en hörbar försämring eftersom du har fler kablar som kan fånga upp externa störningar.
Ja jag kom och tänka på det med (måste man inte ha 4 slusteg då? DOH!) 
Jag menar Bi-Wire. Är det lönt eller kommer man som du säger inte att höra mycket skillnad?
En sak skulle vara om man ville optimera kabeltypen för diskant resp. bas högtalare och laborera med det och hur det kan slå på ljudet.
Postad 15 november 2011 - 04:11
Tagen
-
Tagen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Förstärkaren har ju knappar på fronten som man kan stänga av speaker 1 och 2 och när man gör det så klickar det till, med andra ord så är inte utgångarna direkt bryggade på insidan i förstärkaren. Tänkte bara på det efter som den har 4 utgångar per kanal.
Är det inte så att högtalar-membranet "drar" signalen från förstärkaren är det inte så då att om jag kopplar den med bi-wire att i den ena kabeln till mellanregister/diskant dras det högre frekvenser och i den andra lägre frekvenser till basarna?
Isf borde det göra lite skillnad i ljudet om det inte är blandade frekvenser i båda kablarna?
Jag kanske har fel om detta med ville bara kolla. Varför har jag 4 utgångar per kanal på förstärkaren isf, det är ju en seriös förstärkare så det skulle i mina öron låta konstigt om hk bara gjorde så även fast det inte ger någon skillnad?
Redigerat av Tagen, 15 november 2011 - 04:12.
Postad 18 november 2011 - 08:39
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Förstärkaren har ju knappar på fronten som man kan stänga av speaker 1 och 2 och när man gör det så klickar det till, med andra ord så är inte utgångarna direkt bryggade på insidan i förstärkaren. Tänkte bara på det efter som den har 4 utgångar per kanal.
Är det inte så att högtalar-membranet "drar" signalen från förstärkaren är det inte så då att om jag kopplar den med bi-wire att i den ena kabeln till mellanregister/diskant dras det högre frekvenser och i den andra lägre frekvenser till basarna? Isf borde det göra lite skillnad i ljudet om det inte är blandade frekvenser i båda kablarna?
Jag kanske har fel om detta med ville bara kolla. Varför har jag 4 utgångar per kanal på förstärkaren isf, det är ju en seriös förstärkare så det skulle i mina öron låta konstigt om hk bara gjorde så även fast det inte ger någon skillnad?
Anledningen är att man ska kunna ha högtalare i två zoner/rum och kunna stänga av/på de man vill/inte vill lyssna på. Det är en stereofärstärkare och därför är det samma slutsteg till varje par av vänster/höger utgångar. Om det blir bättre eller sämre med bi-wire tvista de lärde. Jag är skeptisk iaf.
Postad 26 augusti 2012 - 01:46
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Denna tråd var väldigt lugn...
Konstigt med tanke på att HK 990 gått ner till 9.990 kr vilket är ett sanslöst kap med tanke på allt man får:
Kanonbra DAC med 4 ingångar (ljud i 3.000 kr klassen) Saknar dock USB.
Rumskalibrering som klarar 2 subbar (bara detta kostar 2 x 3.000 kr om man köper löst)
Försteg (ljud i 5.000kr klassen)
MM/MC steg (ljud i 2.000 kr klassen)
Slutsteg (biffigt värre, ljud i 14.000 kr klassen)
Summera allt detta och du hamnar på 30.000 kr...
Postad 26 augusti 2012 - 08:43
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Oj! I så fall undrar man ju varför HK inte helt dragit in modellen? Måste kosta skjortan med alla returer!
Vet om att stärkaren blir väldigt varm och att en del haft problem med slocknande displayer och volymrattar p.g.a. värmen. Finns det andra "issues"?
Postad 27 augusti 2012 - 14:52
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Det stämmer inte, se: http://se.harmankard...-se/hk-990.htmlFinns fortf. att köpa av H/K själva för 15.000 kr alltså. Står inget om någon ersättare. Visst är det konstigt att INGEN konkurrent har kommit med en liknande maskin (tänker på alla finesser) trots att 990 funnits i fyra år?
Postad 27 augusti 2012 - 22:43
Unregistered43749
-
Unregistered43749
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej!
HK 990 är en aktuell modell och det är inte på väg någon ersättare. Efterfrågan har varit stor på de i sommar och tillgången liten. Nu sen i mitten av augusti finns HK 990 på lager igen. Som nämnts i tråden är den en del HK 990, långt ifrån alla, som har haft några problem längs vägen. De är nu lösta och de som säljs idag och ett bra tag tillbaka fungerar utmärkt. Om någon funderar på och köpa dem till kampanjpriset 9.990:- så passa på nu innan prishöjningen 1/9.
Joakim
Harman Nordic
Postad 28 augusti 2012 - 08:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Det låter fantastiskt bra, tack för svaren Joakim.
Det enda man kan sakna på HK990 är en USB-ingång men den har ALLT annat; Kraft, finesser, design samt ett oerhört konkurrenskraftigt pris!
Postad 29 augusti 2012 - 14:53
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Joakim:
En liten fråga: Hur påverkas LFE-signalen (lågnivå till subwoofers) och signalen till högtalarna av processorn om man kör i DIRECT MODE och källan är analog?
Har ställt in delning vid 60 Hz men detta borde ej gälla vid DIRECT MODE?
Är dessa påverkade av HPF och LPF (högpass/lågpass-filter) eller är de ofiltrerade?
Står ej i manualen!Verkar som att HK990 lever i ett par år till: Hej Jonas Der er i øjeblikket ikke planer om at lave en efterfølger til HK 990. Den bliver på markedet nogle år endnu. Warm regards / Bedste hilsner SUSANNE WILLERUPSenior Coordinator
Redigerat av Audiovector, 29 augusti 2012 - 14:54.
Postad 31 augusti 2012 - 14:28
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Ingen som kan svara på min fråga?
Får ta och mäta med min Room Analyzer Pro och ta reda på svaret själv...
Postad 02 september 2012 - 12:30
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Så här funkar det:
Vid "Direct Path" skickar HK990 ut en opåverkad fullrange-signal till frontarna men LFE-signalen är filtrerad enligt setup-värdet som man väljer själv. Supermidigt!
Postad 24 september 2012 - 17:49
JockeN
-
JockeN
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tjenna,
Jag har en HK 990 som har börjat spöka lite. Den väljer vid vissa tillfällen att gå in i "Auto-Protection" vilket är vad jag har förstått någon form utav automatisk avstängning för att inte skada elektroniken. Det lustiga är att den har aldrig gjort såhär tidigare. Nu kör jag den ihopa med min ganska nyinköpta Boxee Box och sedan dess har det strulat. Jag har inte upplevet detta ihopa med min LG Bluray. Nu har jag provat att rengöra maskinen från damm samt bytat kablar. Hoppas detta håller. Det jag funderar lite på är värme utvecklingen. Maskinen blir otroligt varm, tar man på flänsarna så bränner man sig nästan. Det roliga är att fläktarna kör aldrig igång heller? Det vet jag i för sig inte om den gjort förut heller då den alltid har varit helt ljudlös.
Ni med samma förstärkare går era fläktar igång vid belastning eller rullar dem lika hett som min. Ett ägg hade lätt börjat steka
Tacksam för svar
Mvh Jocke
Postad 25 september 2012 - 10:10
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Tjena Jocke!
Jag har också en HK990 och visst blir den väldigt varm. Den är dock konstruerad för att bli varm, det är då den låter som bäst. Fläktarna är igång rätt ofta men eftersom de är väldigt tysta så hör man dem inte. Håll ett papper ovanför kylflänsarna så ser du om det blåser där.
Många andra förstärkare har inbyggda kylflänsar och inga fläktar, och då blir hela maskinen ljummen. På 990 blir flänsarna heta och övriga chassikomponenter håller sig klart svalare för ökad livslängd. Det som kan behöva bytas på 990 efter kanske 5-6 år är nog dessa fläktar kan jag tänka mig.
Jag tror inte att din HK krånglar p.g.a. din Boxee i.a.f. Lycka till!
Postad 30 september 2012 - 01:01
JockeN
-
JockeN
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Okej, då misstänker jag att värmen inte är problemet. Det roliga är att förstärkaren går in i Amplifier Protection direkt jag startar den nu. Har testat att köra en högtalare åt gången både vänster och höger vilket fungerar felfritt. Men så fort båda kopplas in låser den sig. Är det dags för tippen med denna eller? Köpt i andra hand plus utan garanti. Förmodar att det inte är lönt att reparera den. Det brukar väl vara dyrare än att köpa nytt. Surt efter att bara ha haft den i ett år.
Mvh Jocke
Postad 30 september 2012 - 08:37
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
om du ska kasta den kan jag köpa den du får 500 kr.
Postad 30 september 2012 - 10:04
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
om du ska kasta den kan jag köpa den du får 500 kr.
Oj vilket medlidande... Klart du ska reparera den, kostar kanske 2.000 kr men 990:an är lätt värd 6-8.000 beroende på skick och ålder.
Postad 30 september 2012 - 10:12
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Haha kanske inte men bättre än att kasta
Postad 14 oktober 2012 - 09:02
Unregistered1e1b5146
-
Unregistered1e1b5146
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
ja har en fråga.. sitter idag med en rotel ra-06 se är det värt å byta upp sig mot denna hk?
Postad 14 oktober 2012 - 09:56
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Vad har du för kringutrustning och musiksmak?
Postad 14 oktober 2012 - 13:35
Unregistered1e1b5146
-
Unregistered1e1b5146
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
kör me wharfedale diamond 10.7
sonos som källa. lyssnar på allt från hårdrock till akustisk musik..
det är det varma å fina ljudet som ja är ute efter. de är inte själva kraften ja vill ha då hade ett steg räckt
Postad 14 oktober 2012 - 15:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Om man har lättdrivna högtalare så är 990 inget bra val, då är det bättre att köra på en klenare stärkare. Annars "eldar man för kråkorna", 990:an blir ruskigt varm...
Postad 02 februari 2013 - 11:49
Sailor_88
-
Sailor_88
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej! Jag har haft 990'n sen i juni -12, är överväldigad av det underbara ljudet ihop med DLS R66, dock har den strulat från & till strax efter att jag köpte den.
Det är från att 1 bokstav i displayen bara försvinner (E i t.ex MUT' 'D) och när man vrider på volym ratten så ändrar den språk till typ franska? för att sedan gå tillbaka..
No big deal har jag tänkt, stänger ner den, drar ut sladden, väntar & när jag då startar upp den är den normal igen, men så här håller den på igen, antingen några timmar senare, dagar eller veckor, ganska oregelbundet..
Sen vill den inte alltid svara på fjärrkontrollen när man byter mellan källor, man får trycka 1,2,3 gånger eller byta till något annat för att sedan kunna byta till den man ville byta till från början, även att stänga av den kan vara problematiskt ibland så att den har hängt sig.
Den står fritt/öppet men har ändå vid ett tillfälle startat fläkten på höger kylfläns,
bara att lämna in antar jag..
Är trots strulet med den väldigt nöjd med hur den gör sig ihop med mina R66, så hoppas på en snabb rep. lösning.
Någon tanke på vad som strular? känns som mjukvaruproblem/värmeproblem etc. Ibland står den på dygnet runt med internet radio (squeezbox touch) och blir kanske för varm då?
*Fixat själv: Gjorde en reset på mjukvaran, har sen dess funkat perfekt.
Redigerat av Sailor_88, 06 november 2013 - 16:16.
Postad 14 januari 2014 - 14:44
loweann
-
loweann
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Behöver verkligen akut hjälp, hur resetar man den ?? Hittar ingen info på nätet eller i manualen. Får fram error#005 i displayen och tror de fungerar o reseta, vill bara veta hur??
Postad 14 januari 2014 - 20:30
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1 880 inlägg
Behöver verkligen akut hjälp, hur resetar man den ?? Hittar ingen info på nätet eller i manualen. Får fram error#005 i displayen och tror de fungerar o reseta, vill bara veta hur??
Hittade detta på nätet men vet inte om det funkar. on the front there is two buttons you have to press and hold in standby mode. The "Level settings"button and the "speaker 1" button. when you do that you reset the firmware. http://www.fixya.com...ardon_990_error
Redigerat av Unregistered77a7e886, 14 januari 2014 - 21:18.
Postad 15 januari 2014 - 20:47
loweann
-
loweann
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Såg med det, men de gick inte... Inte när den var igång men stängde man av den , då funkade det och löste mitt problem
Postad 05 maj 2014 - 12:03
nitton82
-
nitton82
-
Rookie
-
1 inlägg
Tänkte ta och sparka liv i denna tråd igen.
Har en HK 990 som står ospelad på grund av att ibland uppstår ett jäkligt olustigt fel, den visar Amp. Protection och stänger av sig. Ibland gör den det efter bara några minuter och ibland kan man spela flera dagar på den utan problem. Någon som har några bra tips?
Postad 10 maj 2014 - 13:39
Jeesper
-
Jeesper
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Tänkte ta och sparka liv i denna tråd igen. Har en HK 990 som står ospelad på grund av att ibland uppstår ett jäkligt olustigt fel, den visar Amp. Protection och stänger av sig. Ibland gör den det efter bara några minuter och ibland kan man spela flera dagar på den utan problem. Någon som har några bra tips?
Jag har samma problem som du upplever. Jag har varit i kontakt med HK Nordic och de rekommenderade mig att skicka förstärkaren till deras officiella servicecenter i Göteborg. Servicecentret gissade på en kostnad mellan 1500:- och 4000:- för att repetera den. Däremot kunde de inte garantera att förstärkaren fungerade efter reparation. Edit:Jag skickade in min förstärkare på reparation hos STT Mediaservice AB i Göteborg. Min uppfattning är att de är professionella med en helt ok prissättning. Jag reparerade slutsteg samt bytande dioder och volymencodern. Inklusive undersökningsavgift och frakt hamnade slutpriset på cirka 2400:-. Efter att ha spelat intensivt i fem dagar så verkar den fungera alldeles utmärkt.
Redigerat av Jeesper, 04 juni 2014 - 07:24.
Postad 29 juli 2014 - 01:49
Unregisteredf85fc994
-
Unregisteredf85fc994
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har någon fakta om dom inbyggda D/A-omvandlarna ?  H/K brukar ha en fin balans mellan ampere och effekt har den 150 ampere i strömstyrka så är det mycket imponerande.
Vad jag vet så har den 200 Amp.
Postad 10 mars 2015 - 16:28
W3SZL4N
-
W3SZL4N
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Min hk990 har nu efter 6års ganska sparsamt spelande börjat stänga av sig efter drygt 5 minuters spelande.
Skruvade upp den för att damma av innuti och märkte att fläktarna slutat att snurra när den var igång, märkte även att det endast var vänster sida sett framifrån som var varm.
Provade att lägga en bordsfläkt över vänstersidan och då gick det att spela i drygt 20 minuter innan den stänger av så har svårt att tro att det enbart har med fläktarna att göra...eller?
Har kontaktat hk.nordig på mailen men de har inte hunnit svara ännu.
Någon som har tips på vad som kan vara fel, något jag kan återgärda eller årminstonne kontrolera själv? Har aldrig skruvad med en förstärkare tidigare.
Postad 11 mars 2015 - 09:44
Ingenjör
-
Ingenjör
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Min hk990 har nu efter 6års ganska sparsamt spelande börjat stänga av sig efter drygt 5 minuters spelande.
Skruvade upp den för att damma av innuti och märkte att fläktarna slutat att snurra när den var igång, märkte även att det endast var vänster sida sett framifrån som var varm.
Provade att lägga en bordsfläkt över vänstersidan och då gick det att spela i drygt 20 minuter innan den stänger av så har svårt att tro att det enbart har med fläktarna att göra...eller?
Har kontaktat hk.nordig på mailen men de har inte hunnit svara ännu.
Någon som har tips på vad som kan vara fel, något jag kan återgärda eller årminstonne kontrolera själv? Har aldrig skruvad med en förstärkare tidigare.
Min 990 snurrar fortfarande på och låter vackert! :-)
Jag har servat HK-grejer förut på Reference Audio, kan rekommendera dem starkt även om du handlat HK någon annanstans. Körde bla ihjäl en trafo i en HK PM650vxi som byttes utan kostnad, men den var köpt i butiken.
Låter som en enkel grej att fixa. Antingen är tempgivarenför fläktvarvtalet glapp, eller så har fläkten ledsnat.
Lycka till!
Postad 13 mars 2015 - 11:50
Pannbenet
-
Pannbenet
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Fläktarna ska mig veterligen inte snurra om förstärkaren inte blir för varm!(?) Jag hade en HK990 i 2 år och hörde fläktarna när jag stängde av musiken efter en hemmafest då musiken varit på högt under en längre period. Dock kan HK'n som ni vet bli oerhört varm så det är märkligt att jag inte hört dom snurra tidigare.
Postad 14 mars 2015 - 12:02
Ingenjör
-
Ingenjör
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Fläktarna ska mig veterligen inte snurra om förstärkaren inte blir för varm!(?) Jag hade en HK990 i 2 år och hörde fläktarna när jag stängde av musiken efter en hemmafest då musiken varit på högt under en längre period. Dock kan HK'n som ni vet bli oerhört varm så det är märkligt att jag inte hört dom snurra tidigare.
Står den på blir den varm oavsett om den är tyst och fläktarna går på lågvarv mest hela tiden, men det är inget som stör mig. Faktum är att min gamla 50" Panasonicplasma låter mer då det är tyst.
Spelar man högt går fläktarna i 990:an hårdare för att hålla nere temperaturen i kylflänsen eller var den mäter.
Men det är viktigt att det finns plats ovanför och att värmen kan strömma ut om den står i ett skåp eller liknande.
Min står i ett rack med tomt dryga decimetern ovan, baksidan på racket är bortplockad och glasdörrarna får alltid vara öppna då stärkarn är på. Det tar bort fläktljudet samtidigt som stärkarn inte blir för varm. Har aldrig haft några fellarmer eller problem med 990:an och den går nästan dagligen. Men hett i flänsarna, javisst!
Postad 15 mars 2015 - 17:36
W3SZL4N
-
W3SZL4N
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hk-nordic svarade att det troligen var slutsteget och att det skulle kosta ca.2000kr, det trodde min lokala radio reperatör också att det berodde på, han skulle höra av sig nästa vecka när han hittat felet, hoppas att han kan få tag i rätt delar / rätt slutsteg, har tio mil till göteborg/hk-nordic annars men det hade varit gött å slippa.
Postad 16 mars 2015 - 10:50
Thompi9
-
Thompi9
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hk-nordic svarade att det troligen var slutsteget och att det skulle kosta ca.2000kr, det trodde min lokala radio reperatör också att det berodde på, han skulle höra av sig nästa vecka när han hittat felet, hoppas att han kan få tag i rätt delar / rätt slutsteg, har tio mil till göteborg/hk-nordic annars men det hade varit gött å slippa.
Förbannat kasst nu blev jag missnöjd då tankarna låg att försöka få tag på en beggad hk990 skulle fan ha sparat min citation 16 steg som jag hade. Jag är förbannat less på alla dessa klipp skydd och protection grejor sparfuntoner som dagens förstärkare/slutsteg har cleant desdtu renare blir ljudet 
ja jag hoppas det orndar sig för er
Postad 09 oktober 2015 - 16:26
Rhino79
-
Rhino79
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej, min HK990 har den senaste tiden tjutigt/surrat ganska högt från högtalarna oavsett vilken kanal jag använt och konstant volym hela tiden oavsett höjning eller sänkning av volymen. De senaste dagarna så har jag ibland behövt starta om den för att få ut något ljud och idag så fick jag upp error #005 i displayen. Försökte göra en reset men den bara ber mig vänta och inget händer..
Någon som råkat ut för detta?
Någon som har tips på vart jag lämnar in den på reparation, gärna i skåne?
// Daniel
Postad 23 januari 2016 - 08:21
@Rhino79, hittade du ställe i Skåne att lämna in på reparation? Jag behöver nämligen det också... :-(
Postad 24 januari 2016 - 21:53
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Synd att dagens H/K håller så låg kvalitet... Det var High End förr!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|