Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gigabyte GA-MA78MG-S2H

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 April 2008 - 22:54

BosseTheMan
  • BosseTheMan
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Någon som har vågat testa Windows Server 2008 med detta moderkort? Fungerar bild, ljud, lan mm.

Postad 26 April 2008 - 19:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu har jag precis köpt detta moderkort och monterat det i ett Fusion chassie, men det går inget bra. Den har ström, för jag kan starta den med power knappen. En av fläktarna i chassiet startar och sedan så händer inget mer. Efter ca 20-30 sekunder så stängs den av automatiskt.

Ingen kommer ut på bildkontakten, har kopplat till VGA. Så jag kan inte heller se på skärmen vad den stannar på. Inga ljud kommer.

Efter dessa sekunder så är CPU mycket varm efter den korta stunden. Jag har inte monterat någon fläkt eller kylfläns på CPU ännu, för jag ville kolla att det funkar först.

Jag har en AMD 5000+ black edition.

Postad 26 April 2008 - 20:01

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Nu har jag precis köpt detta moderkort och monterat det i ett Fusion chassie, men det går inget bra. Den har ström, för jag kan starta den med power knappen. En av fläktarna i chassiet startar och sedan så händer inget mer. Efter ca 20-30 sekunder så stängs den av automatiskt.

Ingen kommer ut på bildkontakten, har kopplat till VGA. Så jag kan inte heller se på skärmen vad den stannar på. Inga ljud kommer.

Efter dessa sekunder så är CPU mycket varm efter den korta stunden. Jag har inte monterat någon fläkt eller kylfläns på CPU ännu, för jag ville kolla att det funkar först.

Lite väl enkel sak kanske men har du kopplat in båda strömkontakterna? Det där händer om du inte kopplat in 4-pins kontakten..
Reseta även bios.

Postad 26 April 2008 - 21:54

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

INTE MONTERAT FLÄNS PÅ CPUN?! Se för tusan till att göra det omedelbart! annars får du nog se dig om efter ett nytt moderkort/cpu när de brunnit upp :)

Postad 26 April 2008 - 23:25

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Du, det där är det osmartaste du kan göra med en modern CPU. Den brinner på ett ögonblick om inte överhettningskyddet hinner gå in. Du har troligvis stekt din CPU om den inte fungerar nu...

Gör dig själv en tjänst och lämna grejerna till någon som begriper sig på detta och låt dom montera datorn åt dig.

Redigerat av dunde, 26 April 2008 - 23:26.

Postad 27 April 2008 - 00:04

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
DU MÅSTE HA KOPPLAD EN CPU FLÄKT PÅ MODERKORTET !!!! Bios känner av det och kan därför inte starta Om du väl kommit in i bios kan du stänga den funktionen

i och med att du har en amd 5000+ Swof misstänker jag så har du tray varianten eller ? så du har inget fläns och ingen fläkt med eller ?

Du kan ta en chassi fläkt eller vad som men du måste ha en fläkt på kopplad på cpu fläkt på just rätt plats på moderkortet, det är den som den känner av ifrån, du bränner säkert inget om du kör kortare stunder men man skall inte hålla på så !!! men det vet du redan ,, haha,,,,,,,, skall säga att jag är likadan !!! men sluta med det nu ..

köp en mini ninja eller vad du nu skall ha snarast,,, jag har den med 5000+ och en 92 mm nothua sitter inte fel heller helt tyst och du får ut max av den cpu , utan att det låter nått alls , helt tyst

OBS att du kan behöva nolla CMos då den kan ha ställt om en del saker , det gör du enklast gennom att ta ut batteriet på moderkortet batteriet är runt och sitter på moderkortet, ha det ute i 1-5 min sen sätta in det igen

Men allt detta står det om manualen LÄS DEN ! sen har du den bästa suporten på gigabyte.com på engelska men grymt bra du får svar via mail på dina frågor inom ett par timmar

det kommer att fungera ta det lite lugnt bara ,, ha det H OBS glöm inte kylpasta mellan kylflänsen och cpu det skall göras nogrant annars bränner du cpu på sikt. Glöm ej

Lite väl enkel sak kanske men har du kopplat in båda strömkontakterna? Det där händer om du inte kopplat in 4-pins kontakten..
Reseta även bios.

Här tror jag du har löst problemet det är så enkelt ,,

Redigerat av halvledaren, 27 April 2008 - 00:09.

Postad 27 April 2008 - 01:54

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Men människa du får inte starta utan kylfläns, du grillar processorn på nolltid.

Redigerat av Unregistered31511, 27 April 2008 - 01:55.

Postad 27 April 2008 - 08:53

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Men människa du får inte starta utan kylfläns, du grillar processorn på nolltid.

Hej jag blir lite konfunderad, du har säkert rätt men att cpu blir bränd direkt , hur vet du det ?,,

Postad 27 April 2008 - 10:10

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
CPU:n har överhettingsskydd så är mycket osannolikt att den är bränd. Moderkortet startar även utan fläktar utan någon ändring i bios så är det inte det som är problemet heller (mitt hoppade igång direkt men fick göra en reset av bios för att få den att posta).
Frågan är dock om amd gör som intel och bara klockar ner eller om den stänger av helt. Förutsatte att dom gör som intel som lirar på utan fläns men i slowmotion men har kanske fel här. Isf är det ju att du kör utan fläns som är problemet.

Redigerat av Rille_lkp, 27 April 2008 - 10:15.

Postad 27 April 2008 - 11:06

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

CPU:n har överhettingsskydd så är mycket osannolikt att den är bränd. Moderkortet startar även utan fläktar utan någon ändring i bios så är det inte det som är problemet heller (mitt hoppade igång direkt men fick göra en reset av bios för att få den att posta).
Frågan är dock om amd gör som intel och bara klockar ner eller om den stänger av helt. Förutsatte att dom gör som intel som lirar på utan fläns men i slowmotion men har kanske fel här. Isf är det ju att du kör utan fläns som är problemet.

ok om det står följande i manualen då att den skall ha kopplad cpu fläkt för att starta Bios setup, kan det inte möjligenvara det som är just felet ? då och vad jag förstår så gör AMD inte som Intel ( Det visste jag inte ens att Intel gör så )den stänger ner helt och kan ändra settings i Bios detta har självupplevt så ..

skall tillägga att det kan var vad som helst egentligen men troligt/ sanolikt är att det! Enligt mig då

ha det gott alla

Redigerat av halvledaren, 27 April 2008 - 11:11.

Postad 27 April 2008 - 12:56

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
tack alla än så länge, men nu har jag kopplad in fläkten. (schytje Ninja mini) men det hjälpte tyvärr inte.

Skall testa att plocka ut batteriet också nu tänkte jag.

Hur pass viktigt är det att switch kontakterna från chassiet är korrekt i tryckta (plus och minus). På moderkortet så står det visserlgen plus och minus, men inte på kontakterna. jag förutsatte att den svarta kabeln vad minus.

Har även testat att flytta minneskapslarna (2x2 GB) till den andra dual channel banken.

har monterat den stora strömkontakten från nätagget och även den lilla fyrkantiga 4 pinnars till moderkortet. dessa kan ju bara sitta på ett sätt, så det går inte att göra fel.

Postad 28 April 2008 - 06:16

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Kortet startar inte alls om du har kontakten från strömbrytaren åt fel håll. testa att switcha kontakten.

//Patrik

Postad 28 April 2008 - 07:58

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Du är säker på att du har satt i processorn riktigt?
Var med om detta en gång med en äldre socket till någon intel-propp, just den hade skakat lös i frakten, så det kan ju vara värt att kolla iaf..

Postad 28 April 2008 - 12:32

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
CPU verkar sitta ok, för nu kan jag se bios snurra förbi på skärmen. Nu är det ett nytt problem, den stannar på något som heter: verifying dmi pool data

Detta kommer innan den börja boota på cd eller hdd

Postad 28 April 2008 - 12:43

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Testa att ändra boot ordningen, jag hade samma problem. tror att det var F12.
Mitt nästa problem var att den inte hittade disken när jag skulle installera XP, var tvungen att ändra disk inställningen från SATA till IED!? vet ej varför, men det funkade sedan.

//Patrik

Postad 28 April 2008 - 13:46

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Testa att ändra boot ordningen, jag hade samma problem. tror att det var F12.
Mitt nästa problem var att den inte hittade disken när jag skulle installera XP, var tvungen att ändra disk inställningen från SATA till IED!? vet ej varför, men det funkade sedan.

//Patrik

Bra, skall testa detta också.

Postad 28 April 2008 - 14:38

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
http://www.gigabyte....viceCenter.aspx

in case !! utifallatt

Postad 30 April 2008 - 20:10

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej gott folk! Jag har nyss satt ihop en dator med detta mb och en x2 4850e samt 2*2 Gb Corsair PC6400 XMS2. Datorn snurrar igång, men jag får ingen bild, varken med dvi eller vga. Jag har bara kopplat in de allra nödvändigaste kablarna. Jag får aldrig nåt pip från datorn heller. Jag har prövat att vända kabeln till pc-speakern, men inget pip.

Har någon några tips? Ska det bara vara att plugga in skärmen och köra om det funkar normalt?

Postad 30 April 2008 - 20:28

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej gott folk! Jag har nyss satt ihop en dator med detta mb och en x2 4850e samt 2*2 Gb Corsair PC6400 XMS2. Datorn snurrar igång, men jag får ingen bild, varken med dvi eller vga. Jag har bara kopplat in de allra nödvändigaste kablarna. Jag får aldrig nåt pip från datorn heller. Jag har prövat att vända kabeln till pc-speakern, men inget pip.

Har någon några tips? Ska det bara vara att plugga in skärmen och köra om det funkar normalt?

Hej! Jag har precis samma problem! Samma prolle och minne. Har bara kopplat in hd, dvd samt skärm och tgb.

Postad 30 April 2008 - 20:38

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej! Jag har precis samma problem! Samma prolle och minne. Har bara kopplat in hd, dvd samt skärm och tgb.

Citerar mig själv B)
Hos gigabyte står angående F3 bios:

Fix: On board graphics and VGA card display order issue.
Och
AMD Athlon X2 4850e 2500Mhz 512KBx2 Brisbane 65nm G2 45W 2000 F3

Det verkar krävas F3 bios och det har gjorts någon form av fix angående vga. Då är frågan hur man löser detta. Vet ju inte ens vilken bios jag har och har ingen annan AM2 prolle att prova med.

Postad 30 April 2008 - 20:47

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag tog ur batteriet och nollade bios. Det funkade, även om det blev lite pill i bios efteråt. Nu håller Vista på att installeras. B)

Postad 30 April 2008 - 20:50

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jag tog ur batteriet och nollade bios. Det funkade, även om det blev lite pill i bios efteråt. Nu håller Vista på att installeras. B)

:) Kommer genast att testa detta

Postad 30 April 2008 - 20:50

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Prova att ta ut batteriet på moderkortet i 5 mi undertiden läs manualen, sen startar du och trycker på delete , direkt vänta tills bios kommer där kan du för säkerthets skull ställa default och starta om .

skall fungera !

Postad 30 April 2008 - 20:55

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Tack! Det fungerade XP på väg in. Ligger lite lågt med vista...men köpte 4gb även om xp bara hittar 3.

Postad 30 April 2008 - 21:24

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Tack! Det fungerade XP på väg in. Ligger lite lågt med vista...men köpte 4gb även om xp bara hittar 3.

Gött ,, men vista 32 bit tar bara 3.3 gb , jag har vista 32 bit med sp 1, och 2gb 800 mgz ram rullar på hur bra som helst !

ha det H

Postad 01 May 2008 - 19:45

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Vart hittar man de senaste grafik drivers för detta kort?

Postad 01 May 2008 - 20:04

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Vart hittar man de senaste grafik drivers för detta kort?

www.gigabyte.com.tw eller hos ATI/AMD

Redigerat av nukie, 01 May 2008 - 20:05.

Postad 01 May 2008 - 20:28

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
ati radeon är grafik prosseorn (radeon3200) googla ati sen suport/dowload det kommer en mall går inte att ta fel nästan !ha det

http://ati.amd.com/support/driver.html

Redigerat av halvledaren, 01 May 2008 - 20:31.

Postad 02 May 2008 - 12:42

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

ati radeon är grafik prosseorn (radeon3200) googla ati sen suport/dowload det kommer en mall går inte att ta fel nästan !ha det

http://ati.amd.com/support/driver.html

Nja, det finns ingen3200 på ovan länk

Postad 02 May 2008 - 14:16

Farbror_Barbro
  • Farbror_Barbro
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Kolla under "Integrated/motherboard" istället för radeon i menyn.

Postad 03 May 2008 - 08:03

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Nytt bios på G postat på Avsforun sid 69 #2060/2061 finns ej på den officiella sidan än, väntar med att installera tills man vet vilka förändringar som gjorts.

Redigerat av bokis, 03 May 2008 - 08:07.

Postad 05 May 2008 - 15:29

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Vilken codec använder ni för att köra tex mkv-filer?

Och vilket program för att spela upp?

Postad 06 May 2008 - 08:36

velander
  • velander
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kolla den här katten..

http://www.avsforum....ad.php?t=719041

Postad 07 May 2008 - 04:03

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
*phew* äntligen lyckades man få igång kortet... jäkla strul det skulle vara, jag har en 4850e jag med som en del andra har nämnt tidigare och fick ingen bild jag heller. Dock så fick jag bild varje gång jag resetade bios, men efter jag laddade failsafe eller optimal defaults och rebootade så blev det svart igen. Tillslut läste jag här att folk hade fixat det hela genom att uppgradera bios (vetefan varför jag inte tänkte på det direkt) och det gjorde susen även för mig. Jag slängde in F3-bioset och vips fungerade allt som det skulle. Tack för tipset!

och alltså för att uppgradera bios när ni inte har nån bild ska ni alltså först resetta bios och sedan när ni startar datorn efteråt så går ni in i bios och sen in i Q-flash och flashar om bios från en bios-fil på en diskett. Har ni ingen diskettenhet i datorn blri det problem... =/

Postad 07 May 2008 - 16:22

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Nytt bios på G postat på Avsforun sid 69 #2060/2061 finns ej på den officiella sidan än, väntar med att installera tills man vet vilka förändringar som gjorts.

Det nya bioset finns nu på Gigabytes sida men man skall även uppdatera Amd chipsetdrivarna skall bli intressant väntar bara på lite mer minne sen skall grejorna i lådan

Glömde det finns nu även ett rev 1.1 moderkort undrar vad som skiljer versionerna åt

Redigerat av bokis, 07 May 2008 - 16:27.

Postad 07 May 2008 - 17:58

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

*phew* äntligen lyckades man få igång kortet... jäkla strul det skulle vara, jag har en 4850e jag med som en del andra har nämnt tidigare och fick ingen bild jag heller. Dock så fick jag bild varje gång jag resetade bios, men efter jag laddade failsafe eller optimal defaults och rebootade så blev det svart igen. Tillslut läste jag här att folk hade fixat det hela genom att uppgradera bios (vetefan varför jag inte tänkte på det direkt) och det gjorde susen även för mig. Jag slängde in F3-bioset och vips fungerade allt som det skulle. Tack för tipset!

och alltså för att uppgradera bios när ni inte har nån bild ska ni alltså först resetta bios och sedan när ni startar datorn efteråt så går ni in i bios och sen in i Q-flash och flashar om bios från en bios-fil på en diskett. Har ni ingen diskettenhet i datorn blri det problem... =/

Flasha då från t.ex. USB-minne.

Postad 07 May 2008 - 18:59

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Q-flash verkar endast funka med floppy vilket ju är skit. Funderar på att bygga en ny HTPC med detta kort men har inga planer på att ha floppy i den. Hur skall man då flasha?

Postad 07 May 2008 - 19:30

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Nä precis, Q-flash verkar bara ta disketter. Det är fan otroligt att de inte orkat fixa så man kan göra det via usb på ett smidigt sätt nuförtiden.

Jag testade att tanka hem nya bioset och bränna det på en bootbar cd först (fick inte mitt usbminne att bli bootbart, kanske pga att det inte är nått äkta usb-minne) men när jag körde "flash595.exe biosnamn.f3" så sa programmet att bios var skrivskyddat... så då kan man ju undra varför de slänger med det där flashprogrammet när man ändå inte tillåts använda det utan måste göra det via Q-flash.

Men det kanske finns nån workaround som nån känner till så man kan boota via cd/dvd/usbminne och flasha den vägen? Q-flash verkar iaf vara låst till disketter vilket är riktigt dåligt.

Har man väl installerat windows är det ju dock inga problem för då kan man flasha direkt från hårddisken i windows (@-bios eller vad det nu hette).

--------------------------

Det nya bioset finns nu på Gigabytes sida men man skall även uppdatera Amd chipsetdrivarna skall bli intressant väntar bara på lite mer minne sen skall grejorna i lådan

Glömde det finns nu även ett rev 1.1 moderkort undrar vad som skiljer versionerna åt

Jag såg på produktbilden för rev 1.1 att de har en ny kylfälns (förmodligen högre/större) på nordbryggan, så även fast de har sagt att tempen inte är något problem så verkar det ju som att de ändrat sig nu. Och jag kan förstå varför, jag kan inte hålla fingret på nordbryggan i mer än en fjärdedels sekund utan att bränna mig. Riktigt jäkla varm blir den, och det när den bara står idle i windows dessutom. Jag har inte installerat några drivers än, men tempen borde väl vara den samma. Typiskt att man köpte innan rev 1.1 kom ut... fast kommer den komma ut i sverige över huvud taget? Blir att köpa en större kylare för nordbryggan senare för min del tror jag...

Redigerat av seeker, 07 May 2008 - 19:53.

Postad 07 May 2008 - 20:13

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Funkar fint för mig från USB-minne :unsure: Stanard gammalt 16mb formaterat med Fat12

Q-flash verkar endast funka med floppy vilket ju är skit. Funderar på att bygga en ny HTPC med detta kort men har inga planer på att ha floppy i den. Hur skall man då flasha?

Postad 07 May 2008 - 20:22

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Nä precis, Q-flash verkar bara ta disketter. Det är fan otroligt att de inte orkat fixa så man kan göra det via usb på ett smidigt sätt nuförtiden.

Jag testade att tanka hem nya bioset och bränna det på en bootbar cd först (fick inte mitt usbminne att bli bootbart, kanske pga att det inte är nått äkta usb-minne) men när jag körde "flash595.exe biosnamn.f3" så sa programmet att bios var skrivskyddat... så då kan man ju undra varför de slänger med det där flashprogrammet när man ändå inte tillåts använda det utan måste göra det via Q-flash.

Men det kanske finns nån workaround som nån känner till så man kan boota via cd/dvd/usbminne och flasha den vägen? Q-flash verkar iaf vara låst till disketter vilket är riktigt dåligt.

Har man väl installerat windows är det ju dock inga problem för då kan man flasha direkt från hårddisken i windows (@-bios eller vad det nu hette).

--------------------------

Jag såg på produktbilden för rev 1.1 att de har en ny kylfälns (förmodligen högre/större) på nordbryggan, så även fast de har sagt att tempen inte är något problem så verkar det ju som att de ändrat sig nu. Och jag kan förstå varför, jag kan inte hålla fingret på nordbryggan i mer än en fjärdedels sekund utan att bränna mig. Riktigt jäkla varm blir den, och det när den bara står idle i windows dessutom. Jag har inte installerat några drivers än, men tempen borde väl vara den samma. Typiskt att man köpte innan rev 1.1 kom ut... fast kommer den komma ut i sverige över huvud taget? Blir att köpa en större kylare för nordbryggan senare för min del tror jag...

Jag tog av min och ersatte kylpastan med AC5 gjorde någon grad, kylaren är ett skämt, får en Thermalright HR-05-SLI över när jag plockar ner min nuvarande Htpc så jag får se om den får plats och hur det blir med fästanordning, kan lösa sig eftersom jag inte kommer och använd annat än den inbyggda grafiken i vilket fall hoppas!

Postad 07 May 2008 - 20:40

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Min N brygga är uppe i över 90 grader ibland enligt, speedfan sett ett max på 96 faktiskt och inne i chassit är det 45grader Oaceptabelt egentligen funderar på o klaga nu när en ny rev 1.1 kom så fort ,,dom visste det och sa inget
någon som har liknande siffror på temp, skall säga att jag har bios F2 har inte orkat meka, blir det bättre med F3 och F4 någon som vet ?

http://www.download....4-10067444.html

Redigerat av halvledaren, 07 May 2008 - 21:10.

Postad 07 May 2008 - 21:14

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Låter jättemärkligt om du frågar mig...

Angående varm NB/SB så är det rätt normalt med 80-100 grader på liknande chipset som dessa. Det tål kretsarna.
Sedan så skadar det ju såklart inte med bättre kylning, särsklit om man ska klocka grafikkärnan vilket verkar gå bra på dessa korten.

Redigerat av dunde, 07 May 2008 - 21:18.

Postad 07 May 2008 - 21:52

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Funkar fint för mig från USB-minne :unsure: Stanard gammalt 16mb formaterat med Fat12

jasså, du kan välja ditt usb-minne som källa för nytt bios inne i q-flash alltså? jag får väl ta och införskaffa ett nytt usbminne då, borde väl gå att hitta nått rätt billigt nuförtiden.

sen det där som dunde sa att chippen kan klara 80-100 grader, det är jag rätt säker på jag med. Men det känns ju inte så stabilt att ha en stekplatta mitt i chassit som kan smälta vad som helst som kommer i kontakt med den. Det går väl an ett tag, men i det långa loppet vete tusan om det är så hälsosamt. Jag har funderat på en sån där HR-05 jag med, HR-05-SLI får väl inte plats tillsammans med ninja mini om jag minns rätt? Nackdelen med HR-05 är ju dock att man inte kan använda översta pci-e sloten.

Postad 07 May 2008 - 22:53

Torim
  • Torim
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Ingen som vet något om AMD nästkommande 790GX eller Intel mATX DG45ID eller Intel mini ITX DG45FC ....
Vilka kommer från Nvidia?

Torim

Postad 07 May 2008 - 23:16

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Japp, inga problem med qflash och USB. Formatera med FAT12/16, kopiera in biosen, boota med minnet i och öppna q-flash direkt eller från biosen. Visas som en hårddisk och bara att välja biosen.

*Edit*
Kom på att med vissa moderkort måste man slå på USB-legacy support och USB-keyboard support. Brukar alltid slå på dessa när jag konfigurerar biosen på en dator. Kanske måste vara aktiverade även med detta kortet.

Redigerat av Rille_lkp, 07 May 2008 - 23:18.

Postad 07 May 2008 - 23:19

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Känner mig korkad när jag skall hålla på i vista och amd och ati , hmmmmmmm har fått in f4 fattade till slut ingen ting, bara bottade och höll på till den satt, det fick bära eller brista principen , haha jag e trött nu men, Vista är ett ###### gissel här med, att ladda ner filen och bara packa upp den gick inte utan fick in den med @bios programmet ,, men man skall ju ha in det där chipset först med omöjligt o se om N.bryggan temp right now ! fan stabilt 84 grader hahaha

va hette det det geforce , jo ja dom!!! ,,ja ati är och förblir mekigt som en snålvargs letande efter guld i ökensand han hinner dö av törst innan han hittar guldet !

döds trött sov gott ,, forfarande 84 grader

Postad 07 May 2008 - 23:29

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Skulle inte oroa mig för värmen och undrar om speedfan verkligen visar rätt. Har en nexus 120mm i 500rpm som enda fläkt i datorn (förutom psu men den sitter ju separat och kyler inte moderkortet). Har inga värmeproblem och datorn har gått konstant sen jag köpte kortet. Visst blir kylflänsen varm men har känt på cpu-flänsar och vanliga grafikkort som är minst lika varma och tuggat på i år utan problem. Kan förstå poängen med mer kylning om man vill överklocka men om man nu behöver mer prestanda på grafiken är man nog fel ute när man valt integrerad grafik.

Postad 07 May 2008 - 23:55

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
rätt kul jag återvände bara för att skriva att jag nog aldrig ner kommer köpa integrerat , det skall vara separat grejor som har var sin drivrutin , men jag är ändå rätt nöjd det e som du säger egentligen så gör det de det skall vad mer kan man begära, det blir nog bra , men separata delar har sina fördelar helt klart , sen ser du den snabb rev: 1.1 som gigabyte kom med dom är inte själva helt nöjda , men jag e trött just nu varit igång sedan ja snart e det ett dygn ,, jag kanske vaknar imorgon och tycker det är världen bästa kort haha

meningen med 5000+ är att den skall inte påverkas av klocknig i rimliga nivåer ,, och det verkar som att det inte är orsaken NBryggans problem heller cpu värmen är ok och är densamma i 2,6 eller 3,1 ghz sak samma där

ha det

Postad 08 May 2008 - 07:15

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Det som saknas är en tredje parts kylare typ där botten platan är vriden ett halvt varv och det kommer nog, kan inte vara så svårt ändra i productionen tycker man
Har själv en Noctua NH-U9F som jag skall använda får se om det går och kombinera med Thermalright HR-05-SLI

Postad 09 May 2008 - 11:03

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det som saknas är en tredje parts kylare typ där botten platan är vriden ett halvt varv och det kommer nog, kan inte vara så svårt ändra i productionen tycker man
Har själv en Noctua NH-U9F som jag skall använda får se om det går och kombinera med Thermalright HR-05-SLI

jasså kan man inte vinkla den som man vill? Den måste ju sitta i linje med pci-portarna annars går det ju inte. Det bästa vore ju om det fanns en som HR-05 men där flänsen sitter på ena kanten istället för i mitten (så den inte täcker översta pci-e sloten), men detta är väl att drömma... tveksamt att de gör en ny chipsetkylare bara för det här moderkortet (de andra klarar ju sig på HR-05). men men vi får väl se...

Någon som har vågat testa Windows Server 2008 med detta moderkort? Fungerar bild, ljud, lan mm.

Japp, jag kör det nu. Hade lite problem först då de drivrutiner som gigabyte skickade med vägrade fungera (samma med de på deras hemsida). Men tankar man från realtek's och amd's egna sidor så går det bra. Det finns inga drivers som uttryckligen stödjer windows server 2008 än, men Vista x64 drivers fungerade klockrent för mig i Windows 2008 Server x64.

Edit: Gigabytes @BIOS har jag inte heller vågat testa än, står inget om nått 2008-stöd i den nämligen, och trasigt bios vore ju ingen höjdare :) Sen hade jag lite problem att installera AMD's CPU driver (Cool'n'Quiet) innan jag upptäckte att jag råkat tankat hem en version för xp/2003 och sedan såg följande:

Q: Where can I download the latest AMD Cool`n`Quiet™ driver for use with Microsoft® Windows Vista™?
A: Microsoft Windows Vista now has the latest Cool`n`Quiet driver built in and has Cool`n`Quiet enabled by default. No additional driver installation is required.

Sen såg jag att mina minnen kör bara i c:a 717mhz enligt cpu-z och Everest. Kan det bero på att CPU-multipeln är 12.5 (alltså inget heltal)?

Redigerat av seeker, 09 May 2008 - 15:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.