Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XBMC för Windows

522 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2008 - 16:07

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

XBMC för windows börjar fungera riktigt bra nu, är lite ½ instabilt änu , hänger sig då och då men annars så spelar den allt kannon fint.

Enda problemet jag har förtillfälet är att få min Logitech Harmony 525 att fungera, piltangenterna fungerar å enter slag men inte mycket mera :)

Tips ???

Kör med iR mottagaren på ett Antec fusion V2

Edit:

Kan då säja att min bild är då kannon fin på projektorn.
Kör med HDMI från HTPC till min reciver (Onkyo TX-SR606), kör både bild å ljud på hdmi och sen en hdmi till min projektor Optoma HD70.

Hej

Jag har en harmony one med samma problem, har inte fått ordning på det och hittar inga enkla guider hur man lyckas... också tacksam för tips...

Postad 23 August 2008 - 20:04

Unregistered56e90bc5
  • Unregistered56e90bc5
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej

Jag har en harmony one med samma problem, har inte fått ordning på det och hittar inga enkla guider hur man lyckas... också tacksam för tips...

Kör själv med en harmony 525 och Antec-mottagare. Vad använder ni för programvara för fjärren i windows? Jag kör på imon och har lagt in de viktigaste kommandona i xbmc (starta xbmc, enter, play, pause, stop etc.) som custom-commands, alltså skrivit in key-shortcuts för dom och mappat dom till lämpliga mce-knapppar, och det funkar hur bra som helst ...

Postad 24 August 2008 - 11:14

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC Altantis Alpha 4 släppt!
Team XBMC släppte idag Atlantis Alpha 4 för Linux (Ubuntu), Windows och Mac. Läs mer om Atlantis och hämta den nya releasen här.

Postad 26 August 2008 - 14:31

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har en fråga som nån kanske kan hjälpa till med. Vet någon hur man får helskärms versionen att starta på skärm 2 i winxp istället för på skärm 1?

Postad 26 August 2008 - 16:38

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Hur får jag nätverket att fungera? Vet att det krånglade som fan till xboxen, men borde det inte vara lättare när man kör windows? Jag provar att skriva in sökvägen till en utdelat mapp på en annan dator men den hittas inte hur jag än skriver.

Postad 26 August 2008 - 18:11

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Jag har två frågor:

1. Följer alla nödvändiga codecs och så med vid installation eller måste man installera dessa sepparat?
2. Vad bör man minst ha i hårdvaruväg för att det ska fungera tillfredsställande att navigera och vad krävs minst för att köra matroska-filmer (720p i första hand)

Sen undrar jag väl lite också om det skiljer mycket om man kör windows eller linux

Postad 26 August 2008 - 19:58

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har två frågor:

1. Följer alla nödvändiga codecs och så med vid installation eller måste man installera dessa sepparat?
2. Vad bör man minst ha i hårdvaruväg för att det ska fungera tillfredsställande att navigera och vad krävs minst för att köra matroska-filmer (720p i första hand)

Sen undrar jag väl lite också om det skiljer mycket om man kör windows eller linux

1. Jag bara laddade ner så funkar det iaf.

2. Har 5600+ och 2g ram och har testat 1080 som flöt på utan problem. Har nått ganska simpelt grafikkort.

Hps det va till nån hjälp.

Postad 26 August 2008 - 21:05

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Går det att använda musen för att navigera i dvd-menyer?

Postad 26 August 2008 - 22:05

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Hur får jag nätverket att fungera? Vet att det krånglade som fan till xboxen, men borde det inte vara lättare när man kör windows? Jag provar att skriva in sökvägen till en utdelat mapp på en annan dator men den hittas inte hur jag än skriver.

Vill gärna komplettera den frågan; Hur hittar man shares på en Windows Home Server? Testat olika varianter i settings/Library: SMB, att skriva in IP för servern, browse osv. Det går helt enkelt inte.
För musiken testade jag även att välja Daat eller vad det nu var apple-protokollet kallades. Detta eftersom jag kör FireFly för att dela ut musik från servern till bl.a. en Soundbridge. inte heller musiken kunde den hitta.

HTPCn kör Vista 32 bit, Ultimate...

- Så jag har en fin installation av XBMC med snyggt grafiskt gränssnitt, men som inte hittar någon mediafil på servern

Postad 27 August 2008 - 10:10

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Kör själv med en harmony 525 och Antec-mottagare. Vad använder ni för programvara för fjärren i windows? Jag kör på imon och har lagt in de viktigaste kommandona i xbmc (starta xbmc, enter, play, pause, stop etc.) som custom-commands, alltså skrivit in key-shortcuts för dom och mappat dom till lämpliga mce-knapppar, och det funkar hur bra som helst ...

Jag har en...

...och en Harmony one. Vet inte vad jag ska använda för program eller hur man ska konfa. Har inte riktigt haft tid att sätta mig in i det, men om någon har tips på program och en howto så vore jag tacksam.

Postad 27 August 2008 - 10:13

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

XBMC Altantis Alpha 4 släppt!
Team XBMC släppte idag Atlantis Alpha 4 för Linux (Ubuntu), Windows och Mac. Läs mer om Atlantis och hämta den nya releasen här.

Kan du beskriva lite vad Atlantis egentligen är? Är det ett skin eller är det en ny version eller vad?

Postad 27 August 2008 - 17:30

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0

Jag har en...

...och en Harmony one. Vet inte vad jag ska använda för program eller hur man ska konfa. Har inte riktigt haft tid att sätta mig in i det, men om någon har tips på program och en howto så vore jag tacksam.

Denna guide följde jag:
Im a long time XBMC (XBOX) user who has made the transition to XBMC Windows.

I have spent the last few days (havnt got much else done actually) trying to get XBMC to weork with an IR remote..rather then a wireless keyboard that i have.

In the end it was really simple, but since i didnt find the exact information i wanted in once place i thoguh i would write this for others like me.

Basically the way I got it working was like this:

1. Clean install of XBMC Atlantis Alpha 3 on my HTPC (get from sticky in this forum)

2. Plug Microsoft MCE v2 USB receiver into USB port (drivers detected and installed automatically)

3. Install IR Server Suite - Test Build 1.4.2 RC1.zip http://forum.team-me....0-4-1-a-33512/

4. Start XBMC...and it all just worked

Jag behövde iofs drivrutiner till min mce fjärr ( finns att packa upp från XP-installations cd)

Postad 27 August 2008 - 20:14

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Denna guide följde jag:
Im a long time XBMC (XBOX) user who has made the transition to XBMC Windows.

I have spent the last few days (havnt got much else done actually) trying to get XBMC to weork with an IR remote..rather then a wireless keyboard that i have.

In the end it was really simple, but since i didnt find the exact information i wanted in once place i thoguh i would write this for others like me.

Basically the way I got it working was like this:

1. Clean install of XBMC Atlantis Alpha 3 on my HTPC (get from sticky in this forum)

2. Plug Microsoft MCE v2 USB receiver into USB port (drivers detected and installed automatically)

3. Install IR Server Suite - Test Build 1.4.2 RC1.zip http://forum.team-me....0-4-1-a-33512/

4. Start XBMC...and it all just worked

Jag behövde iofs drivrutiner till min mce fjärr ( finns att packa upp från XP-installations cd)

Tack, det var vänligt... Ska testa så fort jag får tid och återrapportera om något spännande hände...

Postad 27 August 2008 - 20:23

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Kan du beskriva lite vad Atlantis egentligen är? Är det ett skin eller är det en ny version eller vad?

Atlantis är kodnamnet på nästa stabila version av XBMC. Det är den första stabila versionen sedan 2006 och den kommer att släppas för Windows, Mac, Linux och Xbox. Versionsnumret blir 8.10 när den släpps i slutet av oktober och innan dess kommer dom att släppa den första betan runt den 12 september och RC1 runt den 1 oktober.

Postad 28 August 2008 - 11:54

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Får inte nedladdningen av XBMC att fungera. Har testat alla "mirrors" också men det går inte. Alla andra filer för XBMC som finns för nedladdning funkar.

Postad 28 August 2008 - 13:59

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Får inte nedladdningen av XBMC att fungera. Har testat alla "mirrors" också men det går inte. Alla andra filer för XBMC som finns för nedladdning funkar.

Hade också problem igår, men den schweiziska (switch) mirrorn funkade och även düsseldorfs verkar funka nu!

Postad 28 August 2008 - 19:06

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Vad tror ni? Kan man hoppas på stöd för live tv med diverse dvb-kort i framtiden?

Postad 29 August 2008 - 09:22

Toxicarea
  • Toxicarea
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Vill gärna komplettera den frågan; Hur hittar man shares på en Windows Home Server? Testat olika varianter i settings/Library: SMB, att skriva in IP för servern, browse osv. Det går helt enkelt inte.
För musiken testade jag även att välja Daat eller vad det nu var apple-protokollet kallades. Detta eftersom jag kör FireFly för att dela ut musik från servern till bl.a. en Soundbridge. inte heller musiken kunde den hitta.

HTPCn kör Vista 32 bit, Ultimate...

- Så jag har en fin installation av XBMC med snyggt grafiskt gränssnitt, men som inte hittar någon mediafil på servern

Ett hett tips är att kolla där det mesta händer, aka inte här ;)
xbmc.org/forum
Närmare bestämt här finns en del info:
http://xbmc.org/foru...ead.php?t=36297

Postad 29 August 2008 - 12:17

razor82
  • razor82
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har precis installerat XBMC senaste realesen och har problem att få programmet att starta på min tv. Kör dubbla skärmar i Vista med TVn som secondary monitor.Programmet startar alltid på den första (monitorn) hittar ingen inställning i XBMC för att välja startskärm, nån som har lösning på detta?

Postad 29 August 2008 - 13:03

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Har precis installerat XBMC senaste realesen och har problem att få programmet att starta på min tv. Kör dubbla skärmar i Vista med TVn som secondary monitor.Programmet startar alltid på den första (monitorn) hittar ingen inställning i XBMC för att välja startskärm, nån som har lösning på detta?

Undrar detta med, detta problem är det enda som inte får mig att börja använda xbmc hel hjärtat

Postad 30 August 2008 - 13:08

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Så här startar man XBMC med "green button" på MCE fjärren.

1.Ladda hem MPtray
2.Packa upp och lägg filererna i XBMC mappen
3.Kopiera din xbmc.exe och döp om till mediaportal.exe
4.kör mptray_install.bat
5.klart!!

Postad 30 August 2008 - 14:31

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Ett hett tips är att kolla där det mesta händer, aka inte här ;)
xbmc.org/forum
Närmare bestämt här finns en del info:
http://xbmc.org/foru...ead.php?t=36297

Tack för den. Felet jag hade var att Film-mappen på servern var mappad som P: och den enhetsbokstaven fick man visst inte ha...

Postad 30 August 2008 - 19:11

Unregistered49daeae7
  • Unregistered49daeae7
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

http://xbmc.org/foru...st.php?p=203901
Där har du en tillfällig lösning med Ultramon. Kör det själv och det fungerar perfekt. ;)

Postad 02 September 2008 - 08:44

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
En funktion jag inte kan hitta är om man kan radera filmer/serier i xbmc efter man sett de? kör man library mode så tar den bara bort de ur interfacet, de finns fortfarande kvar fysiskt. På xbmc till xbox kunde man radera de fysiskt. Kanske kommer implementeras så småningom iof.

Får inte rätt på Apple trailers heller riktigt, får inte fram nya trailers i recently added, kört update men det nyaste jag har där är die another day :)

Postad 05 September 2008 - 08:06

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Jag har en fråga kring detta förnämliga program, satt uppe till alldeles för sent igår natt och mixtrade och importerade filmer mm och det gick ganska fint.

Vissa av filmerna lyckas den dock inte hitta eller hittar på helt felaktiga titlar till, så frågan är ju hur den letar reda på informationen? Jag döpte om mapparna i min nedladdningsmapp så att det skulle bli "lättare" för programmet att hitta rätt på imdb, men det blir ändå galet.
Man kan ju döpa om uppdatera filmerna manuellt från XBMC men nästa gång man startar programmet blir det fel titel igen då jag har inställt på att söka efter nytt innehåll varje gång det startar!

Sen undrar jag hur serier ska vara katalogiserade osv för att det ska fungera på rätt sätt?

Redigerat av Raskus, 05 September 2008 - 08:12.

Postad 06 September 2008 - 15:35

Mikael K
  • Mikael K
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vet någon hur man får bort den systeminfo som visas, jag har letat men missat hur man gör.

screenshotxbmc.jpg

Postad 06 September 2008 - 19:02

iNDEPENDENT20
  • iNDEPENDENT20
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Vet någon hur man får bort den systeminfo som visas, jag har letat men missat hur man gör.

screenshotxbmc.jpg

System - Hardware - Activate Debug Log

Postad 06 September 2008 - 21:31

Mikael K
  • Mikael K
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

System - Hardware - Activate Debug Log

TACK :)

Postad 08 September 2008 - 16:44

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Är det bara jag som upplever suspend som väldigt buggig?

För det första när man låter xbmc suspenda så blir det inte rätt upplösning, för det andra så verkar tangentbordet, eller nåt kopplat till det, hänga sig så att om man har otur så lägger den sig i suspend igen när man återvänder.. har man tur så försöker den med nåt annat bara...

Postad 08 September 2008 - 18:47

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
En helt annan fråga.. Har än så länge bara testat xbmc på min pc, men har planer på att göra om den till htpc alt. köpa en ny htpc. Hur funkar det att köra xbmc mot en plasma med upplösning på 1024x768? I Media Player Classic t.ex. går det ju att välja "Scale to 16:9 TV" för att få filmen att spela i rätt proportioner. Kommer nog behöva köra via vga och då är det pixelmappat på tv:n.

Tänker att nån borde sitta med en sån sorts tv som gärna kan få dela med sig av lite erfarenheter här

Postad 09 September 2008 - 18:39

Duedate
  • Duedate
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har problem med att spela upp vanliga DVD-skivor i XBMC och är nyfiken på om någon har en lösning på problemet. När jag väljer att spela upp DVD-filmen (från min DVD-läsare) så öppnas filmens huvudmeny och sen kommer en ruta upp som säger "Opening file" och man ser namnet på skivan samt texten "buffering". Här händer sen inget mer och väljer jag cancel så fortsätter det att hända just ingenting. Filmen/skivan går fint att spela upp i andra läsare på datorn.

Hittade ingen lösning via google, någon här som stött på samma problem och kanske hittat en lösning?

Postad 10 September 2008 - 08:51

pollisoft
  • pollisoft
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

En helt annan fråga.. Har än så länge bara testat xbmc på min pc, men har planer på att göra om den till htpc alt. köpa en ny htpc. Hur funkar det att köra xbmc mot en plasma med upplösning på 1024x768? I Media Player Classic t.ex. går det ju att välja "Scale to 16:9 TV" för att få filmen att spela i rätt proportioner. Kommer nog behöva köra via vga och då är det pixelmappat på tv:n.

Tänker att nån borde sitta med en sån sorts tv som gärna kan få dela med sig av lite erfarenheter här

Jag kör Atlantis på min HTPC mot en Pioneer Plasma, 43 tum generation 6 med fysisk upplösning 1024x768. Det fungerar alldeles utmärkt, då plasman (bl.a.) tar emot upplösningrna 720p och 1080i. Det blir ju inte pixelmappat från HTPCn, men det ser fortfarande mycket bra ut.
Frågan tillbaka är om din TV kan ta emot 1024x768? Om den kan det, blir inte din bild utsträckt isf om du gör på det sättet?

Postad 10 September 2008 - 09:33

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag kör Atlantis på min HTPC mot en Pioneer Plasma, 43 tum generation 6 med fysisk upplösning 1024x768. Det fungerar alldeles utmärkt, då plasman (bl.a.) tar emot upplösningrna 720p och 1080i. Det blir ju inte pixelmappat från HTPCn, men det ser fortfarande mycket bra ut.
Frågan tillbaka är om din TV kan ta emot 1024x768? Om den kan det, blir inte din bild utsträckt isf om du gör på det sättet?

VGA-ingången är pixelmappad så svaret på din fråga borde vara ja - den kan ta emot 1024x768. Jag vet inte riktigt vad du menar med följdfrågan, men när jag kör MPC i windows så blir bilden ihoptryckt om jag inte väljer pan&scan -> scale to 16:9 TV. Har inte testat så många andra mediaspelare eftersom jag gillar MPC bäst.

Min tv kan ta emot även 1080p signaler, men via vga-ingången, som nog är det enda alternativ med den dator jag tänkt köra som htpc, är det som sagt pixelmappat.

Fråga tillbaka: Hur har du kopplat din htpc till din TV? och hur är det med pixelmappning på en pioneer?

Postad 11 September 2008 - 16:09

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jag låter det här skinnet tala för sig självt http://aeonismine.com/ :)

Eller det här ...

Bilder längst ner på sidan.

:-)

Postad 11 September 2008 - 18:49

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Eller det här ...

Bilder längst ner på sidan.

:-)

Här är en vid på XBMC med AEON skin. Just detta är en mac installation (OSXBMC - Plex). Skinnet är densamma oavsett om du kör på win/linux.

Se vid: http://www.tinkering...aeon-skin-demo/

Är det bara jag som tycker det är sjukt snyggt? :)

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 11 September 2008 - 18:50.

Postad 12 September 2008 - 18:27

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Varför ser det ut såhär?
Alltså, hur sorterar man avsnitten i rätt följd, 1,2,3 osv?
Jag har testat sortera på namn och fil, men det blir samma sak.

Bifogad bild(er)

• DSC00774.JPG

Postad 15 September 2008 - 16:03

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Tycker att det är svårt att hitta movie content för rararkiv. Finns det nån lösning eller jobbas det på det? Trodde att det skulle räcka att söka på mappnamnet, men fick ändå bara info och bilder på de filer som hade en uppackad fil i katalogen

Postad 15 September 2008 - 18:21

pollisoft
  • pollisoft
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

VGA-ingången är pixelmappad så svaret på din fråga borde vara ja - den kan ta emot 1024x768. Jag vet inte riktigt vad du menar med följdfrågan, men när jag kör MPC i windows så blir bilden ihoptryckt om jag inte väljer pan&scan -> scale to 16:9 TV. Har inte testat så många andra mediaspelare eftersom jag gillar MPC bäst.

Min tv kan ta emot även 1080p signaler, men via vga-ingången, som nog är det enda alternativ med den dator jag tänkt köra som htpc, är det som sagt pixelmappat.

Fråga tillbaka: Hur har du kopplat din htpc till din TV? och hur är det med pixelmappning på en pioneer?

Jag kör DHMI ut i 720p från mitt grafikkort, ett Nvidia 8600GT. Och i och med det så blir det inte pixelmappat alls. Men jag förstår inte riktigt varför du vill ha 4:3 pixelmappat på en 16:9-TV? Blir det inte skev AR då?

Tycker att det är svårt att hitta movie content för rararkiv. Finns det nån lösning eller jobbas det på det? Trodde att det skulle räcka att söka på mappnamnet, men fick ändå bara info och bilder på de filer som hade en uppackad fil i katalogen

Jag söker content på mapp-namn samt kryssar i rutan att katalogen endast innehåller en film, då funkar det fint även med rarade filmer.
Har du ställt in i Settings att rar-filer som innehåller endast en fil skall vara transparenta? Det kan vara nyckeln till det.

Postad 15 September 2008 - 20:14

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag kör DHMI ut i 720p från mitt grafikkort, ett Nvidia 8600GT. Och i och med det så blir det inte pixelmappat alls. Men jag förstår inte riktigt varför du vill ha 4:3 pixelmappat på en 16:9-TV? Blir det inte skev AR då?

TV:ns upplösning ÄR på 1024x768, det är en plasma med avlånga pixlar helt enkelt.

Jag söker content på mapp-namn samt kryssar i rutan att katalogen endast innehåller en film, då funkar det fint även med rarade filmer.
Har du ställt in i Settings att rar-filer som innehåller endast en fil skall vara transparenta? Det kan vara nyckeln till det.

Det där underlättade endel för mig själv, men inte för xbmc att hitta contents.. tidigare innan jag transparerade och så så hängde den sig när den skulle leta. Nu hänger den sig iaf inte, men hittar inte så mycket bättre ändå..

Long shot kanske, men jag har inte filmerna på själva htpc:n utan den kommer åt dem via samba

Postad 16 September 2008 - 12:34

pollisoft
  • pollisoft
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

TV:ns upplösning ÄR på 1024x768, det är en plasma med avlånga pixlar helt enkelt.

Det är det jag menar. Om man skickar in en kvadratisk pixel från källan (1024x768, 4:3 från tex en dator) , då blir väl den avlång om man presenterar den på en 16:9-skärm?

Det där underlättade endel för mig själv, men inte för xbmc att hitta contents.. tidigare innan jag transparerade och så så hängde den sig när den skulle leta. Nu hänger den sig iaf inte, men hittar inte så mycket bättre ändå..

Long shot kanske, men jag har inte filmerna på själva htpc:n utan den kommer åt dem via samba

När du säger det vet jag att jag hade jätteproblem att presentera content via samba. Det slutade med att jag fick mappa upp min NAS på en bokstav (som inte krockar med XBMCs egna uppmappade drives, q:, p:, t: and z:).
Testa det.
Jag fick dock problem med detta om XBMC startade innan jag accessat min NAS vid en Windows-uppstart. Tydligen är det många som har haft samma problem, kolla tex. här.
Lösningen blev att jag fick köra en enkel bat-fil vid varje boot. Får du samma problem, skicka ett pm så kan jag skicka lösningen.

Postad 16 September 2008 - 21:17

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
På App Store finns nu en applikation för att styra ditt XBMC från iPhone eller iPod Touch.

XBMC Remote kan användas för att spela musik och se på film och TV serier. Allt snyggt grafiskt presenterat på din iPhone.

Applikationen kostar 38:-.

XBMC_remote_1.png

XBMC_Remote_2.png

Demo-video här.

Postad 16 September 2008 - 22:12

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Det är det jag menar. Om man skickar in en kvadratisk pixel från källan (1024x768, 4:3 från tex en dator) , då blir väl den avlång om man presenterar den på en 16:9-skärm?

Jao, bilden blir ju utdragen precis som när man kollar på 4:3 material men sträcker ut bilden, dock så blir all text och sånt skarpt så det blir liksom bättre ändå än att skicka ut en 16:9 bild på overscan

När du säger det vet jag att jag hade jätteproblem att presentera content via samba. Det slutade med att jag fick mappa upp min NAS på en bokstav (som inte krockar med XBMCs egna uppmappade drives, q:, p:, t: and z:).
Testa det.
Jag fick dock problem med detta om XBMC startade innan jag accessat min NAS vid en Windows-uppstart. Tydligen är det många som har haft samma problem, kolla tex. här.
Lösningen blev att jag fick köra en enkel bat-fil vid varje boot. Får du samma problem, skicka ett pm så kan jag skicka lösningen.

Mappade uppe en enhetsbokstav i windows, dock så använde jag ju z: så det blev ju inget vettigt av det alls... kanske blir bättre om jag använder en annan bokstav då.. får prova det imorn. Trodde att det hade med rättigheter och grejer att inte xbmc hade rätt användarnamn och lösenord till den enheten, men men.

Postad 18 September 2008 - 18:43

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC MediaCenter 8.10 Atlantis Beta 1

Idag släppte Team XBMC den första Beta versionen av XBMC MediaCenter version 8.10 Atlantis. Den nya versionen släpps i fem olika versioner: XBMC för Linux, Windows, Mac (Leopard och Tiger) och Xbox samt XBMC Live för CD och USB!

Läs mer på XBMC officiella hemsida och på den Svenska Fansiten - www.xbmc.nu.

Postad 18 September 2008 - 21:49

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Gaaah... jag blir tokig på den där media content... den har en benägenhet att hänga sig när jag försöker uppdatera min nätverksdisk.. det är nånting som inte riktigt är bra.. är det nån som har något bra haxx man kan göra för att det inte ska skita sig? får väl i värsta fall slänga in min disk med filmer och musik i htpc:n men då måste jag ju ha igång skiten mest hela tiden

Postad 19 September 2008 - 12:37

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
När man tar bort en film från hårddisken så ligger den ändå kvar inne bland filmerna i XBMC och man måste ta bort dem där också.
Lite irriterande kanske.
Jag har valt alternativet att skanna efter nytt material vid varje uppstart.

Postad 22 September 2008 - 12:26

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Raskus: Jag vet inte om det var ett svar till mig, eller om det var vad du upplevde som ett problem och din tillfälliga lösning på det hela.

Men mitt problem är att om jag låter xbmc scanna mitt movie library vid uppstart så hänger sig scanningen... förmdligen beror det på nån timeout eller så eftersom filmerna ligger på en annan dator i nätverket, men jag är inte säker. Har även så gott som alla mina filmer rar:ade, så det kan vara nån kombination där också.

Postad 22 September 2008 - 17:58

pollisoft
  • pollisoft
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

r0bber: Men mitt problem är att om jag låter xbmc scanna mitt movie library vid uppstart så hänger sig scanningen... förmdligen beror det på nån timeout eller så eftersom filmerna ligger på en annan dator i nätverket, men jag är inte säker. Har även så gott som alla mina filmer rar:ade, så det kan vara nån kombination där också.

En fråga till. Hänger det sig alltid, eller endast om du startar XBMC utan att ha accessat din NAS genom Windows innan du startar XBMC?
Om det alltid hänger sig har jag tyvärr ingen lösning.

Postad 22 September 2008 - 20:28

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Alltså det hänger sig ifall jag har på att den automatiskt ska uppdatera video library. Stänger jag av det så funkar det om jag tar set content en gång, men det verkar som att jag måste göra precis så varje gång för att det ska funka. Om jag är i Movie Library t.ex. så verkar det inte som en hit att bara ta update library för då verkar det hänga sig också.

Har tänkt sätta i hårddisken med film på i htpc:n och se om det blir bättre så, om det fortfarande blir dåligt så funderar jag på att prova linux-versionen och se om det funkar bättre.
Har förövrigt ingen nas, utan filmen ligger nu på min desktop, som brukar stå på den mesta vakna tid jag är hemma.

Kan också meddela att jag lyckades få till det med mitt ratio-problem genom att köra videokalibreringen och ställa in ratiot för fyrkanten till 1.333 (16/12 = 1.333, 4:3 = 12:9). Har en Panasonic PX70 plasma-tv som alltså har avlånga pixlar med en upplösning motsvarande 4:3.

Postad 22 September 2008 - 20:46

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Så här startar man XBMC med "green button" på MCE fjärren.

1.Ladda hem MPtray
2.Packa upp och lägg filererna i XBMC mappen
3.Kopiera din xbmc.exe och döp om till mediaportal.exe
4.kör mptray_install.bat
5.klart!!

En fråga bara. För att köra i full screen måste man ju starta XBMC med parametrar -fs -p. Hur gör man det med ovanstående trix?

Postad 22 September 2008 - 23:20

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Testa ControlRemote, http://www.mlindberg.com/projects/cr

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.