Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 14 May 2008 - 08:46

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@E3henri

21xx max har fungerat precis som man kan förvänta sig som kund. Helt utan problem. Vad jag vet i alla fall.

2110max är ju helt klart en mycket prisvärd produkt. Du får ju dessutom 2 års kartuppdateringar med 80% rabatt i form av en voucher i kartongen. Endast 199:- betalar du extra.

Vad du går miste om mot 8110an är bla:

FM sändare
PanoramaView
MP3
Aktiv hållare
4,8" skärm
Röststyrning
Text-to-Speech

I övrigt har du alla andra funktioner såsom, Realiy View PRO, Lane-assitant PRO, Dnamisk ruttöversikt osv osv. Samt att det är den nya snabba mjukvaran MN7 även i 21xx max serien.

Så, pm du inte är ute efter allt extra lull-lull som 8110 faktiskt har, så fårdu mycket navigator för pengarna på 2110max.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 14 May 2008 - 09:32

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ang SD-kort i 8110.

SD samt SDHC kort upp till 4GB är testade och skall fungera. Större kort har ej utvärderats.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 14 May 2008 - 10:25

dragan
  • dragan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tidigare i tråden pratades det om POI-Warner och NAVIGON Sverige nämnde att det antagligen skulle komma support för MobileNavigator 7 i en senare version av POI-Warner. Däremot nämndes även att detta inte var någon Navigonprodukt utan diskussionen/informationen måste tas med den egentliga levarantören.

Jag har pratat med POI-Warner supporten och enligt dem behöver man hjälp från Navigon för att kunna ta fram stöd till 8110 / MobileNavigator 7.

Nedan finns min kommunikation med både POI-Warner och Navigon support.

Skulle du kunna trycka på Navigon i denna fråga Gabriel? Uppenbarligen vill POI-Warner stödja den nya plattformen, men kan inte på egen hand om jag tolkar supportsvaret korrekt...

Själv tycker jag som sagt att det är synnerligen konstigt att inte koordinatnavigering och user defined POIs stöds out-of-the-box på en high-end-navigator som 8110, men det är säkerligen ett medvetet val som Navigon har gjort. Har däremot vant mig vid att åtminstone med lite manuellt arbete kunna hantera detta i min numera gamla 7000-enhet via POI-Warner...

Tackar!

/Dragan

<snip>
Subject: [Fwd: AW: Support for Navigon MobileNavigator 7?]
From: "Jonas" <[email protected]>
Date: Wed, May 14, 2008 8:21
To: [email protected]
Priority: Normal
Options: View Full Header | View Printable Version

Hi there,

Could you please assist in making it possible to run POI-Warner on
MobileNavigator 7. According to POI-Warner support (below) they seem to
depend on you to be able to supply a new version of the software.

I'm honestly surprised that the functionality of POI-Warner is not
supported out-of-the-box with MobileNavigator 7 since being able to have
user-defined POIs is what I expect from any top-of-the-line navigator
today.

However, I accepted the lack of functionality with my old 7000-unit since
it was possible to use POI-Warner. My choice of a new navigator (8110 or
Garmin Nuvi 770) definately depend on this functionality...

Thank you and best regards

/Jonas

---------------------------- Original Message ----------------------------
Subject: AW: Support for Navigon MobileNavigator 7?
From: "navigating.de" <[email protected]>
Date: Tue, May 13, 2008 15:04
To: [email protected]
--------------------------------------------------------------------------

Dear Jonas,

Unfortunately POI-Warner will not be compatible with the first release of
MN7. We are hoping to offer a functioning POI-Warner for later versions
though. If you would like to use POI-Warner with MN7, please contact the
Navigon support stating your wish as this is likely to speed up the
process.

Regards/Cordialement/Yn ddiffuant/Mit freundlichen Grüßen,

.~U. Waller~.
Support Team / Public Relations

POI-Warner FAQ: www.support.navigating.de
www.navigating.de

- LEGAL NOTICE -

navigating GmbH
Asamstr. 86
83026 Rosenheim
Germany

Amtsgericht Traunstein, HR B 16225
Geschaeftsfuehrer: Markus Schwarzkopf

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: Jonas [mailto:[email protected]]
Gesendet: Dienstag, 13. Mai 2008 16:52
An: [email protected]
Betreff: Support for Navigon MobileNavigator 7?

Hi,

Do you have a preliminary release date for POI-Warner support of Navigon
MobileNavigator 7?

Thanks

/Jonas

</snip>

Postad 14 May 2008 - 10:34

Unregisteredd2932a7d
  • Unregisteredd2932a7d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej Navigon (Gabriel)

Har också inhandlat denna eminenta navigator, tycker att den fungerar riktigt bra förutom tidigare nämnda buggar då :) dock ej laddningsproblemen via hållaren (tror jag). Men det fixar väl sig det också inom kort.

Min fråga gäller kartuppdateringarna via FreshMaps. Visst var det väl så att två års fria uppgraderingar ingick. Ska man ha någon kod/voucher motsvarande eller ska det räcka att man loggar in med sin registrerade enhet i FreshaMaps?

När jag under mitt system klickar på länken "Latest Map Guarantee" får jag svaret att min enhet ej stöds av denna tjänst :) . Har jag missat något ?

Vänligen MiHjo

Postad 14 May 2008 - 12:29

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ MiHjo

Kul att höra!

Gällande Fresh Maps så skall du inte blanda ihop detta med "Senaste kartgarantin". Denna är för övriga produkter då vi erbjuder alla att ta hem senaste materialet inom 30 dagar frpn första fix. Men i din 8110 har du ju 8st uppdateringar totalt gratis.

Vad du gör är att du i NAVIGON Fresh klickar på "Download maps & Services" Då liggerdet en flik som heter My contents. Där ser du att det ligger en produkt som heter NAVIGON Fresh Maps Europe Q2/2008. Och så står det 0.00 Euro, samt en knapp med Download.

Här klickar du när Vi släpper nästa kvartalsuppdatering. (Du kommer att få mail när nästa uppdatering släpps iom att du registrerat din enhet.

Så, det skall vara mycket enkelt.

Tack för din feedback förövrigt. Har vidarebefordrat till Tyskland att Vi kan vara tydligare i boxen med info om hur man går tillväga för att utnyttja Fresh Maps produkten som ingår i 8110an

Mvh

NAVIGON

Postad 14 May 2008 - 14:40

dragan
  • dragan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ang SD-kort i 8110.

SD samt SDHC kort upp till 4GB är testade och skall fungera. Större kort har ej utvärderats.

Mvh

NAVIGON Sverige

För oss som användare, räcker det att helt fräckt kopiera över innehållet från orginalkortet till ett egenskaffat 4Gb och sen lirar allt som vanligt eller behövs upplåsningar etc?

/Dragan

Postad 14 May 2008 - 15:02

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej Gabriel !
Vill inte vara alltför tjatig men undrar hur lång tid det brukar ta vid ett byte med UPS. Väntar på fraktsedel. :)

Postad 14 May 2008 - 16:03

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@marantz

Vågar inte gissa. Slå hotline en sginal istället.

Postad 14 May 2008 - 18:42

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Ang SD-kort i 8110.

Mvh

NAVIGON Sverige

Tack Gabriel!

Ok. Är det tänkt att mina musik-/bildfiler och kartinformationen ska samsas på dessa 4 GB? Eller ligger kartorna på ett separat integrerat minne? Om de samsas, hur mycket av de 4GB finns kvar om man räknar bort storleken på kartorna?

Tack på förhand!

/Martin

Postad 14 May 2008 - 18:52

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

@marantz

Vågar inte gissa. Slå hotline en sginal istället.

Hej Gabriel !
10 dagar enligt hot line. Nu anser de att jag skall skicka in allt. De tror att det är fel på mer än hållare eftersom den tömmer sig också. Jag ger upp och skickar tillbaka den till Dustin. Hoppas nu bara att de byter direkt och inte skickar in den till Navigon för undersökning. Då kommer det att ta tid.

Postad 14 May 2008 - 21:21

palleo
  • palleo
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Tack Gabriel!

Ok. Är det tänkt att mina musik-/bildfiler och kartinformationen ska samsas på dessa 4 GB? Eller ligger kartorna på ett separat integrerat minne? Om de samsas, hur mycket av de 4GB finns kvar om man räknar bort storleken på kartorna?

Tack på förhand!

/Martin

Hej, på mitt 2 gb kort var 155 mb ledigt. Och jag har inte lyckats lista ut hur man använder det inbyggda minnet. Står inget om det i bruksanvisningen.

Jag skickade min hållare med UPS idag. Navigon Tyskland sa att det räckte med att jag skickade in bara den. Hoppas det inte är så att enheten laddas ur oxå då som vissa skriver.

Postad 15 May 2008 - 14:49

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ alla,

Hej på Er,

Har fått första feedback från Tyskland på de hållare som faktiskt har skickats tillbaks från Sverige. Eller rättare sagt, två st som skickats tillbaks från MediaMarkt. Bägge hållarena var helt käckta i "kulleden" Det tycks vara så att användarna har försökt rotera enheten motsols. Det går inte... Då knäcker det till och sedan går det... :) Men då sliter man ut kontakten innen i hållaren. Så, i dessa två hållare var kulleden käckta och sladden var uppsnurrad på leden och sedan har den gått av. Kulleden går endast att rotera medsols. Detta för att man eventuel vill sätta den upp och ned på instrumentbrädan eller liknande.

Och nej. Nu anklagar jag inte Er som lämnade in dessa till MM. :) Det är bara det som analysen visat. Antingen har någon på vår fabrik stått och snurrat och knäckt dem. Eller Ni som skickade in dem, eller de som tog emot dem på MM. Det kvittar. Detvar problemet.

Dessa kommer att åtgärdas.

Det positiva är att det inte är ett fabrikationsfel. Då hade det kunnat var värre. Nu såg vi att det var gjort med muskelkraft. Och då är det inget utbrett problem.

Så, slutet gott på den historien.

Mvh

NAVIGON

PS:

Nu skall Ni inte alla prova att vrida enheten motsols för att se hur långt det går innan det säger KNAK! :) Den tar stop efter ca 0,5cm. Medsols Snurrar den 180 grader sedan stop.

Tack!

/NAVIGON

Postad 15 May 2008 - 15:35

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Min var definitivt knäckt från fabrik (om det nu var det felet) då den ej var uppackad när jag fick den så kan MM ej ha knäckt den. En intressant observation är att den felaktiga hållaren så var kulleden "rättvänd", så den behövde jag ej justera. Men den hållare som fungerade var "felvänd", så den fick jag vrida 180 grader för att kunna monteras i fönstret. Så onekligen finns det ett problem i fabrik oavsett om det sker vid tillverkning eller kontroll.

Dock så finns det ju inga produkter som produceras 100% felfria (inte ens hos NASA) så det behöver inte vara ett stort problem. Men man blir ju misstänksam när flera st råkar ut för samma problem så kort efter lansering.

Nåja, jag blir i alla fall mer o mer nöjd med denna.....Får hoppas att POIWarner kommer anpassas snart också.

Postad 15 May 2008 - 15:38

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ snappahead.

Många tack för input! Det var viktig information. Vidarebefordrar till Tyskland med en gång.

Tack!

/G

Postad 15 May 2008 - 16:16

palleo
  • palleo
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tack för infon Navigon. Hoppas det var ren otur att man fick en trasig hållare.
Men jag vill köpa en till min andra bil. Finns dom att köpa? Och Hur mycket kostar dom.
jag är helnöjd med 8110:an i övrigt. Fungerar kanon även på mindre vägar. Åkte småvägar hem till Färila från Sundsvall, över Hassela. Mycket bra Navigon. :)

Redigerat av palleo, 15 May 2008 - 16:16.

Postad 15 May 2008 - 17:33

MedGpsTillUngern
  • MedGpsTillUngern
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag är ny här och i närmaste veckorna planerar köpa min första GPS. Det lutar åt Navigon 8110 men jag har frågor som kanske är självklara för Er men inte för en nybörjare :) . Jag kommer att använda min GPS först o främst för att kunna navigera på vår semesterresa och (eftersom vi kör med gasbil :) ) hitta lätt tankstationer och speciellt gastankstationer i Europa. Mina frågor:

1. Det finns olika GPS filer om tankstationer i Europa. Om jag hittar rätt format (idag vet jag inte vilken standard Navigon använder) kan jag läsa in den i min GPS?

2. Om det går att läsa in dem ser jag dem som POI eller nånting annat?

3. När gasen börjar bli slut kan jag enkelt ändra min i förväg inmatade rutt så att den navigerar mig till den närmaste gasstationen? Och egentligen den här frågan gäller också andra (t.ex. förinmatade POI, hotell, mm). Och kan jag göra den här ändringen under resan eller måste jag stanna? Och kan jag göra ändringen med röststyrning?

4. Kan jag spara flera rutter samtidigt i minnet elller på SD-n och sen välja en av dem?

5. Om jag förstår rätt så levereras 8110 med 2GB SD. Kan man beställa den direkt med 4GB SD?

6. Jag läste nånstans att det finns kompatibilitetslistor ang. GPS och mobiltelefoner. Eftersom jag ser som en stor fördel att kunna använda GPS-en som handsfree så jag undrar hur kan jag ta reda på om min mobil (en äldre SE kanske T610 eller mycket likt) är kompatibel eller ej?

Hoppas att jag får positiva svar på mina frågor och då så fort som möjligt beställer jag 8110-an som betyder att då garanterad återkommer jag ned massor av nya frågor :)

Redigerat av MedGpsTillUngern, 15 May 2008 - 17:38.

Postad 15 May 2008 - 17:55

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

@E3henri

21xx max har fungerat precis som man kan förvänta sig som kund. Helt utan problem. Vad jag vet i alla fall.

2110max är ju helt klart en mycket prisvärd produkt. Du får ju dessutom 2 års kartuppdateringar med 80% rabatt i form av en voucher i kartongen. Endast 199:- betalar du extra.

Vad du går miste om mot 8110an är bla:

FM sändare
PanoramaView
MP3
Aktiv hållare
4,8" skärm
Röststyrning
Text-to-Speech

I övrigt har du alla andra funktioner såsom, Realiy View PRO, Lane-assitant PRO, Dnamisk ruttöversikt osv osv. Samt att det är den nya snabba mjukvaran MN7 även i 21xx max serien.

Så, pm du inte är ute efter allt extra lull-lull som 8110 faktiskt har, så fårdu mycket navigator för pengarna på 2110max.

Mvh

NAVIGON Sverige

Tack för listan. Insåg snabbt att det är 21xx Max serien jag ska ha.
FM sändare, PanoramaView, MP3, 4,8" skärm, Röststyrning klarar jag mig utan.

Men vad menas med aktiv hållare?
Och "Text-to-Speech", är det uppläsning av gatunamn? Jag trodde det fanns på 21xx också. Det gick väl att köpa till på den gamla 2100 modellen?

Sitter förresten på jobbet och funderar på vilken navigationsmjukvara vi ska köpa in till nästa navigeringsprojekt. Kanske blir det en Navigonkärna :)

Redigerat av e3henri, 15 May 2008 - 17:57.

Postad 15 May 2008 - 18:00

palleo
  • palleo
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Tack för listan. Insåg snabbt att det är 21xx Max serien jag ska ha.
FM sändare, PanoramaView, MP3, 4,8" skärm, Röststyrning klarar jag mig utan.

Men vad menas med aktiv hållare?
Och "Text-to-Speech", är det uppläsning av gatunamn? Jag trodde det fanns på 21xx också. Det gick väl att köpa till på den gamla 2100 modellen?

Sitter förresten på jobbet och funderar på vilken navigationsmjukvara vi ska köpa in till nästa navigeringsprojekt. Kanske blir det en Navigonkärna :)

Aktiv hållare är när ström matas genom hållaren. Jag är lite ny på gps, så text-to-speech vet jag inte riktigt vad det är än.

Postad 15 May 2008 - 20:19

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Oj, många frågor. Får försöka imorgon att svara på allt.

Text-to-speeh är när denuttalar gatunamnen. "om 150 meter tag höger in på Kungsgatan..."

21xxmax har ej detta. Menkommer förmodligen som en "tillbehör" senare för de som vil ha.

Skall försöka ta fram en lista över kompatibla telefoner till 8110ans Bluetooth tills imorgon också.

Go kväll

/NAVIGON

Postad 15 May 2008 - 20:49

palleo
  • palleo
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
En sak som hände mig när jag synkade min Sony Ericsson K850i var att 8110:an tog hem alla kontakter jag har i telefonen, ink. på sim kortet. Blev en massa kontakter det :) Vet inte om det beror på någon inställning i telefonen eller så. Men kolla om ni kan, onödigt krångel sen å radera. Trevlig kväll

Postad 15 May 2008 - 21:58

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

En sak som hände mig när jag synkade min Sony Ericsson K850i var att 8110:an tog hem alla kontakter jag har i telefonen, ink. på sim kortet. Blev en massa kontakter det :) Vet inte om det beror på någon inställning i telefonen eller så. Men kolla om ni kan, onödigt krångel sen å radera. Trevlig kväll

Enligt instruktionsboken finns de bara kvar så länge de är ihopkopplade. Så var det med min SE P1.

Postad 15 May 2008 - 22:58

oball
  • oball
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Oj, många frågor. Får försöka imorgon att svara på allt.

Text-to-speeh är när denuttalar gatunamnen. "om 150 meter tag höger in på Kungsgatan..."

21xxmax har ej detta. Menkommer förmodligen som en "tillbehör" senare för de som vil ha.

Skall försöka ta fram en lista över kompatibla telefoner till 8110ans Bluetooth tills imorgon också.

Go kväll

/NAVIGON

Har nu haft 8110 i ngr dagar, riktigt bra, men "Text-to-speech" har jag inte fått igång, finner ingen information i manualen heller om hur man aktiverar denna funktion.

Enda negativa än är att den låser sig om jag har Panorama view 3D igång och reality view visar en bild, då behövs en reset, misstänker att det e en bugg som kommer att fixas.

Postad 16 May 2008 - 07:59

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Morning på Er.

Ang synken förstår jag inte riktigt problemet. Det är ju det som är själva tanken när du synkar. Att den flyttar in allt i 8110:an så att du kan använda alla kontakter från 8110:an. Tex att ringa till eller navigera till. Eller missförstod jag problemet? Ett tips om man har Outlook i sin dator är att använda bifogade CD skiva i kartongen med NAVIGON Sync. Där kan man enkelt välja vilka kontakter som skall synkas osv.

@ Oball

Text-To-Speech, eller TTS för att spara tid och knappande... Drt skall vara aktiverat som standard. Kör du din enhet på Svenska? TTS stödjer endast Svenska, Tyska, Franska, Italienska, och Spanska om jaginte minns helt fel. Så om du tex är från Finland och valt att köra din enhet på finska så fungerar inte TTS. Om inte, vet jag inte riktigt vad problemet är. TTS skall vara på som standard.

@ e3henri

Nästa navprojekt låter spännande. Är det till Windows Smartphone eller Mobile? MN7 släpps i Juli till Smartphone. Kan varavärt att vänta på.

/NAVIGON

Postad 16 May 2008 - 08:07

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@Med GPS TIll Ungern...

Lång fråga, långt svar...

Klipper in din text och försöker svara så gott det går...

1. Det finns olika GPS filer om tankstationer i Europa. Om jag hittar rätt format (idag vet jag inte vilken standard Navigon använder) kan jag läsa in den i min GPS?
- Idag nej, detta då POIwarner ej stödjer nya MN7 ännu.

2. Om det går att läsa in dem ser jag dem som POI eller nånting annat?
-De kommer att synas som POIs.

3. När gasen börjar bli slut kan jag enkelt ändra min i förväg inmatade rutt så att den navigerar mig till den närmaste gasstationen? Och egentligen den här frågan gäller också andra (t.ex. förinmatade POI, hotell, mm). Och kan jag göra den här ändringen under resan eller måste jag stanna? Och kan jag göra ändringen med röststyrning?
- Med "dynamisk ruttöveriskt" (som är min favorit funktion som jag använder dagligen) kan du enkelt göra detta. Klicka på skärmen vid navigering, klicka POIs längs resvägen. Då får du upp tre favorit kategorier POIs på skärmen som bara är framför dig på din rutt. Mycket enkelt och bekvämt.
Nej, Det går ej att styra via röststrningen. (Det är endast Garmins nya 800serie som klarar att söka POI med rösten. Men Garmin 800seriens röststyrning stödjer INTE svenska... Så det hjälper ju dessvärre inte)

4. Kan jag spara flera rutter samtidigt i minnet elller på SD-n och sen välja en av dem?
-Aboslut. Det finns i stort sett ingen begränsning på hur många rutter du kan spara.

5. Om jag förstår rätt så levereras 8110 med 2GB SD. Kan man beställa den direkt med 4GB SD?
-Nej, Det är ekonomiskt ohållbart för en tillverare att skapa olika "artiklar" med endast en sådan skillnad. Även logistiskt och ekonomiskt ohållbart för oss samt återförsäljare. Vill du ha 4GB kostar det inte många hundralappar att köpa till hos din återförsäljare.

6. Jag läste nånstans att det finns kompatibilitetslistor ang. GPS och mobiltelefoner. Eftersom jag ser som en stor fördel att kunna använda GPS-en som handsfree så jag undrar hur kan jag ta reda på om min mobil (en äldre SE kanske T610 eller mycket likt) är kompatibel eller ej?

- Jag skall underdagen försöka lägga upp en lista här med kompatibla telefoner. Är 99% säker på att T610 fungerar bra. Men återkommer med detta.

Hoppas att jag får positiva svar på mina frågor och då så fort som möjligt beställer jag 8110-an som betyder att då garanterad återkommer jag ned massor av nya frågor

Postad 16 May 2008 - 08:59

Unregisteredd2932a7d
  • Unregisteredd2932a7d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej Navigon

Först vill jag bara säga att din närvaro på forumet och dina snabba svar uppskattas, tror nog att fler instämmer i som köpt en navigon. Extended first line support :)

Min fråga gäller LoLa -lägen och 8110. Är det möjligt att välja ett LoLa-läge istället för en adress eller POI då man väljer vart man vill åka. En del adressater finns ju i skogen så att säga dvs har ingen sökbar adress. Vil inte sitta och finlira i kartan utan skulle vilja mata in LoLa-läget direkt. Om detta inte är möjligt har du möjligtvis nått förslag på en workaround, via outlook kanske?

MVH // MiHjo

Postad 16 May 2008 - 09:53

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
NAVIGON Sverige: Tråden funkar - jag gick och köpte en 2110 Max igår ;-)

Verkar riktigt bra. Tappade inte signal en enda gång av vad jag kunde märka. Bra röst. Fint flyt i bilduppdateringen.
Instruktioner med Lane Assist var också användbar.

Ingen manual med i paketet. Letade på Navigons hemsida under support och downloads men jag kunde inte hitta någonting. Var hittar man en sån?

Har inte haft nån GPS tidigare och jag inbillade mig att man skulle kunna söka på nästan "alla" lokala platser och företag men det verkar inte funka förutom de inlagda POI (sjukhus, mackar, matställen)?
T.ex. skulle jag igår till Lida friluftsgård i Botkyrka men det går bara att söka på adresser? Svårt att hitta då adressen ibland bara är ett namn på ett ställe + postnummer.
Eller t.ex. Domkyrkan i Västerås - då behöver man också veta vilken gata den ligger på?

Förresten, den varnade inte för en enda fartkamera fast jag passerade hur många som helst. Ska den inte det?

Redigerat av Roq, 16 May 2008 - 10:10.

Postad 16 May 2008 - 10:20

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ roq,

Kul! Grattis till första navven. Tror du kommer att få en bra första upplevelse av mobil navigation!

Det rä som du säger. POIs, eller intressanta platser ärnågot som "följer med" i kartmaterialet från NAVTEQ. I din 2110max ligger det flera miljoner sådana. Men det är fokuserat på allmännyttiga ställen om man får uttrycka sig så. Om nu McDonalds, Preem och Björlanda Kiles gästhamn räknas till allmännyttiga. Men alla företag osv osv ligger inte med.

Men tex Domkyrkan i Västerås är inga problem.

Gör så här. Tryck "Nytt resmål" sedan "Sök POI", sedan "På annan ort" Välj Västerås, Sedan kan du blädra bland alla kategorier av POIs som finns. (De flesta har dessutom underkategorier för att kunna söka snävare...) Bläddra längstned eller skriv "rel..) Då kommer du till "Religion".
Tryck på denna.
Nu får du upp alla religions relaterade POIs i Västerås. (som är inlagda) Tryck på "D" Den söker då upp... Ja just det. Västerås Domkyrka. Och så bär det av.

Mycket enkelt och användbart. Men ha inga förhoppningar om att allt du vill ligger i. Då blir du besviken. Men mycket finns. som sagt, över 2 miljoner POIs.
Mvh

NAVIGON

Postad 16 May 2008 - 10:24

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@MiHjo,

Nej det går ej.

Det kanske... kanske.. går om du skapar en favorit. Öppna sedan SD kortet med en SD kortläsare i din dator och leta redan på filen "favorits..." Där ser du hur den har sparats. Den sparas med long+lat. Det kan hända att du kan editera denna filen och lägga in egna enligt samma mönster. Men det vågar jag inte svara. Men det är ju en idé i varje fall.

Ang manual i 21xx så hittar Ni massor av lull-lull på länken. www.navigon.com/max bla manualen i pdf.

/NAVIGON

Postad 16 May 2008 - 11:26

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tackar för det NAVIGON! Kan kolla manualen för de flesta av mina frågor.
Det där med fartkameror, hur var det med det? Ska den varna för det?

Postad 16 May 2008 - 11:27

dragan
  • dragan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

@MiHjo,

Nej det går ej.

Det kanske... kanske.. går om du skapar en favorit. Öppna sedan SD kortet med en SD kortläsare i din dator och leta redan på filen "favorits..." Där ser du hur den har sparats. Den sparas med long+lat. Det kan hända att du kan editera denna filen och lägga in egna enligt samma mönster. Men det vågar jag inte svara. Men det är ju en idé i varje fall.

Ang manual i 21xx så hittar Ni massor av lull-lull på länken. www.navigon.com/max bla manualen i pdf.

/NAVIGON

@MiHjo,
Återkom gärna med info om detta gick att lösa via manuell editering! Skulle absolut kunna vara ett alternativ för mig till dess att POI-Warner stödjer MN7...

@NAVIGON Sverige,
Hur många favoriter klarar 8110 av att hantera?

/Dragan

Postad 16 May 2008 - 11:55

MedGpsTillUngern
  • MedGpsTillUngern
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej! Det är helt fantastiskt att man skickar iväg massor av frågor och får svar inom 24 timmar. Jag kan bara hoppas att så kommer det att fungera även när jag köpte (det har jag bestämt) 8110-an. TUSEN TACK!

Svaret på dem första två frågorna har jag svårt att tolka: menar Du att jag kan/måste mata in adresserna FÖR HAND som POI och sen kan jag då använda dem i dynamisk ruttöversikt? Eller missförstod jag Dig? Har Du möjlighet att förklara hur ska jag göra om jag har c.a. 100 gastankstationer i en fil med adresser resp. koordinater och jag vill på något sätt kunna använda dem vid 'dynamisk ruttöversikt'?

Men som sagt: bl.a. på grund av Din utmärkt service har jag redan bestämt mig att köpa apparaten :)

mvh

Andras

Postad 16 May 2008 - 12:05

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@dragan

Många... (Minnet är begränsningen)

Postad 16 May 2008 - 12:12

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ med gpstil...

Oj, Nej, räkna ej med detta i framtiden ärdu snäll. Jag arbetar som Country Manager för Sverige och Finland. JAg har under inga som helst omständigheter att hålla denna närvaro en längre tid. Jag håller ett öga just nu för att övervaka produktlanseringen för att eventuellt avtyra större problem. Detta för att kunna minimera problemen för Er användare om det visar sig vara "barnsjukdomar". Sedan att jag passar på och svarar på lite annat, det gör jag för att jag inte kan låta bli. Men ta det inte för vana. Detta är ju ett forum, och tanken är väll att Ni alla skall dela med Er av Era erfarenheter och kunskaper. Jag är bara lite grädde på moset. Sedan kommer jag inte försvinna helt. Jag är precis som Ni intresserad och nyfiken. JAg är här titt som tätt. Men nu har det blivit ofta då det visat sig vara lite problem hos vissa användare.

Ang dina POI listor så kan du inte lägga in dem. Jag utgår ifrpn att du har dem i någon form av excel fil. Detta kan man göra med en tredjepartsmjukvara som heter POIwarner som du hittar på www.navigating.de Men den stödjer inte vår nya mjukvara MN7 ännu. Och jag har ingen aning om när/om den kommer att göra det.

Men jag tror att väldigt många stationer finns med. Om du har möjlighet så ge några exempel så kan säkert någon här på forumet som redan köpt en enhet dubbel kolla om de finns.

Mvh

NAVIGON

Postad 16 May 2008 - 13:34

MedGpsTillUngern
  • MedGpsTillUngern
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Du behöver inte vara orolig :) , min förhoppning är att få lika bra service av säljaren och vid behov av Navigon som vi fick här av Dig.

Andras

Postad 16 May 2008 - 14:00

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Andras,

Det var väll förväl!

Postad 16 May 2008 - 16:22

oball
  • oball
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Morning på Er.

@ Oball

Text-To-Speech, eller TTS för att spara tid och knappande... Drt skall vara aktiverat som standard. Kör du din enhet på Svenska? TTS stödjer endast Svenska, Tyska, Franska, Italienska, och Spanska om jaginte minns helt fel. Så om du tex är från Finland och valt att köra din enhet på finska så fungerar inte TTS. Om inte, vet jag inte riktigt vad problemet är. TTS skall vara på som standard.

/NAVIGON

@Navigon
Anv svenska, bor i Kalmar, har provat att göra en återställning till "Fabriksinställningar" men det funkar inte iaf.

Du har nämnt tidigare;
"Text-to-speech

Funkar helt OK. Det är ju syntetisk uppläsning baserat på den fonetiska infon vi får från NAVTEQ. ÅÄÖ blir således lite lustiga ibland.

Viktigt: Om man föredrar vår "vanliga" röst kan man stänga av TTS under inställningar. Men då tappar man ju också TTS... "

Vart stänger man av och på, har tittat runt i alla menyer men inte hittat ngt som liknar TTS.

/Oball

Postad 16 May 2008 - 17:24

Ottret
  • Ottret
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

@ alla,

Hej på Er,

Har fått första feedback från Tyskland på de hållare som faktiskt har skickats tillbaks från Sverige. Eller rättare sagt, två st som skickats tillbaks från MediaMarkt. Bägge hållarena var helt käckta i "kulleden" Det tycks vara så att användarna har försökt rotera enheten motsols. Det går inte... Då knäcker det till och sedan går det... :) Men då sliter man ut kontakten innen i hållaren. Så, i dessa två hållare var kulleden käckta och sladden var uppsnurrad på leden och sedan har den gått av. Kulleden går endast att rotera medsols. Detta för att man eventuel vill sätta den upp och ned på instrumentbrädan eller liknande.

Och nej. Nu anklagar jag inte Er som lämnade in dessa till MM. :wub: Det är bara det som analysen visat. Antingen har någon på vår fabrik stått och snurrat och knäckt dem. Eller Ni som skickade in dem, eller de som tog emot dem på MM. Det kvittar. Detvar problemet.

Dessa kommer att åtgärdas.

Det positiva är att det inte är ett fabrikationsfel. Då hade det kunnat var värre. Nu såg vi att det var gjort med muskelkraft. Och då är det inget utbrett problem.

Så, slutet gott på den historien.

Mvh

NAVIGON

PS:

Nu skall Ni inte alla prova att vrida enheten motsols för att se hur långt det går innan det säger KNAK! ;) Den tar stop efter ca 0,5cm. Medsols Snurrar den 180 grader sedan stop.

Tack!

/NAVIGON

Den här hållarhistorien är tyvärr något som drar ner betyget rejält på denna gps.
Du (Navigon) anger att det endast går att snurra enheten medsols. Precis så gjorde jag, kollade här på forumet en extra gång för att det skulle bli rätt. Men tyvärr så knakade det till och man kände tydligt att något gick sönder. Tydligen verkar ju dessa hållare komma med utgångsläget i hållaren lite olika och då blir ju vridningsriktningen på det hela motsols på vissa och medsols på andra för att det inte ska gå sönder. Här har ni på Navigon något att ta tag i enligt mig. Nu hejdade jag mig direkt när jag insåg att medsols var fel för min hållare och förhoppningsvis sitter kabeln kvar där den ska.

Det är ju ganska lågiskt att om man bara kan vrida enheten 180 grader åt ena hållet så måste man ju faktiskt vrida 180 grader åt andra hållet för att komma tillbaka till startläget... Eller? Det är lite tråkigt att kunderna ska behöva vrida sönder grejerna för att få reda på om det var medsols eller motsols som var rätt riktning för just deras hållare.

Postad 16 May 2008 - 20:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Den här hållarhistorien är tyvärr något som drar ner betyget rejält på denna gps.
Du (Navigon) anger att det endast går att snurra enheten medsols. Precis så gjorde jag, kollade här på forumet en extra gång för att det skulle bli rätt. Men tyvärr så knakade det till och man kände tydligt att något gick sönder. Tydligen verkar ju dessa hållare komma med utgångsläget i hållaren lite olika och då blir ju vridningsriktningen på det hela motsols på vissa och medsols på andra för att det inte ska gå sönder. Här har ni på Navigon något att ta tag i enligt mig. Nu hejdade jag mig direkt när jag insåg att medsols var fel för min hållare och förhoppningsvis sitter kabeln kvar där den ska.

Det är ju ganska lågiskt att om man bara kan vrida enheten 180 grader åt ena hållet så måste man ju faktiskt vrida 180 grader åt andra hållet för att komma tillbaka till startläget... Eller? Det är lite tråkigt att kunderna ska behöva vrida sönder grejerna för att få reda på om det var medsols eller motsols som var rätt riktning för just deras hållare.

Satt just och funderade på samma sak. En grej som bara går att vrida åt ett håll och max 180grader....hmm..det känns som man bara har en vridning på sig någonsin :)

Redigerat av e3henri, 16 May 2008 - 20:12.

Postad 17 May 2008 - 09:54

palleo
  • palleo
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Håller med ang. hållaren. Och ska man vrida den medsols. Då kanske det bör stå i t.ex. "Quick installation guide"
Instruktionerna är lite torftiga.

Postad 17 May 2008 - 19:01

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Finns det hållare för fast montering? Vill montera en GPS på en Pro Clip med aktiv hållare.

Brodit har aktiv hållare för 7110, men 8110 har ju ström genom orginalhållaren.

Någon?

Postad 18 May 2008 - 18:24

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Finns det hållare för fast montering? Vill montera en GPS på en Pro Clip med aktiv hållare.

Brodit har aktiv hållare för 7110, men 8110 har ju ström genom orginalhållaren.

Någon?

Jag har mailat Brodit om detta. När jag får svar, lägger jag upp det här.

mvh Martin

Postad 18 May 2008 - 20:51

kvarnis
  • kvarnis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej NavigonSverige,

Har en fråga gällande val av rutt på navigon. Sträckan Tranås-Jönköping är cirka 7-8 mil och tas lämpligast ut till E4 vid Gränna detta innebär strax under timmen i tid.
Kortast sträcka tar denna väg, men snabbast leder mig norrut till Mjölby och därifrån E4 tiden stiger då naturligtvis till 1:40, bland alternativet leder mig söderut till eksjö och sedan till Jönköping, detta innebär cirka 1:45 i restid. Hur tänkte Navigon vid dessa resval? Blir lite pinsamt när man skall förklara varför man la ut c:a 4000 på en sådan reshjälp till frugan. Man undrar ju hur mycket i onödan man kommer att åka där man inte känner till sträckan??? Kommer sådana ruttval förändras förfinas framöver???

mvh
Kvarnis

Postad 19 May 2008 - 08:01

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Kvarnis.

Det var väldigt mysko. Och frugor är ju ingetman vill reta upp när man köpt roliga saker. Har du lust att ge mig två adresser jag kan knappa in så att jag kan göra en simulering. Din info hjälper mig inte då jag ej har lokalkännedom i detta område. Jag behöver en gatuadress, från, och en till. Så kan jaglabba lite och även kolla av med Tyskland vad som orsakar denna "omvända" algoritm.

/NAVIGON

Postad 19 May 2008 - 08:13

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Ottret + alla

:)

Vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta. Det är ju inte så att Ni skall sitta och snurra på enheterna hela tiden. Anledningen till att man kan rotera kulleden är att man skall kunna sätta hållaren "upp och ned" på en plan yta om man inte vill ha den i bilrutan. Om Ni nu har en enhet där kulan är levererad så att GPSen är upp och ned när hållaren är rättvänd (som visas mycket tydligt med bild i QIG) då tycker jag att man är lite väl enveten om man tar mig på ordet och vrider medsols. Hållaren går att vrida 180grader medsols när den är placerad i en bilruta. Om Ni håller den upp och ned i handen kan jag ju naturlgitvis inte veta detta. Och att sätta den upp och ned i en ruta, det går ju inte.
Och om man nu läst i ett forum att man inte skall vrida den åt ett visst hål, och ändå sitter och vrider när det är stopp, då blir jag en aning förvånad. Som sagt, man får ta i ordentligt för att knäcka den.

Så, för attvara övertydlig så att ingen missförstår.

1. Sätt hållaren i rutan på bilen.
2. Är NAVIGON loggan i nederkant (ej up och ned) så har Ni lyckats med placeringen.
3. Om Ni följt ovan beskrivning korrekt så kan man nu rotera enheten medsols i 180grader (men det finns ingen anledning att göra det...)
4. Om Ni nu mot förmodan har roterat den 180grader så att enheten nu sitter upp och ned på, då kan man givetivs rotera "tillbaks" till utgångsläget. Nej, man kan inte rotera vidare... Då skulle det vara mer än 180grader...

Det är inget fel på hållaren. Men man får faktist vara lite observant. Man öppnar ju inte en kylskåpsdörr mer än nödvändigt. Och när det tar stopp, då stannar man. Man trycker ju inte vidare bara för att se vad som händer... Stop är stop...

Mvh

NAVIGON

Postad 19 May 2008 - 08:19

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@oball

Jag måste be att få redigera mitt svar som visat sig vara felaktigt. Det var i en tidigare testversion jag kört som man kunde välja detta. TTS är numera aktivt hela tiden. Sorry för felaktig info.

Mystiskt att du inte får TTS att lira. Och fabriksinställning har inte hjälpt heller.

Har du tagit den lilla penna på baksidan (övre högra hörnet) och gjort en hårdreset i det lilla hålet i mitten undertill? Prova detta annars.

En fråga, om den nu inte säger gatunamnen när du skall svänga.... Vad säger den då när du skall svänga?

MVh

NAVIGON

Postad 19 May 2008 - 09:59

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Telefonintresserade
Hej på Er,

Nedan finner Ni en länk där Ni kan kolla vilka mobiler som har kompatibilitet med 8110.

Ursäkta tyskan... :)

http://navigonde.cus...php?p_faqid=296

/NAVIGON

Postad 19 May 2008 - 17:03

kvarnis
  • kvarnis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej Navigon Sverige,

Jovisst kan jag ange adress,från sveagatan i tranås och skall till centrum jönköping. Vore fantastiskt om du kunde titta på detta fenomen med att skicka mig mot norr när jag skall sydost...

mvh
Kvarnis

Postad 19 May 2008 - 17:06

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Om man är dålig på tyska så kan man ju testa:
http://translate.google.se/
och t.ex. klistra in vald url.

Den är inte 100%ig, men tillräckligt bra för att vara till nytta

Postad 19 May 2008 - 17:56

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@Kvarnis...

:)

Tack!

PS. Kör på Bästa resväg spå blir det bra.

Jag återkommer med kommentar från Tyskland. Nu får de något att bita i.

Mvh

NAVIGON

Postad 19 May 2008 - 19:38

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Jag har mailat Brodit om detta. När jag får svar, lägger jag upp det här.

mvh Martin

Hej Brodit!

Jag undrar om ni har någon hållare (en aktiv sådan) till GPS-tillverkaren Navigons nya flaggskepp Navigon 8110?
Om nej, när beräknas en sådan finnas att beställa från er?

Tack på förhand!

Mvh Martin

Svar från Brodit:

God morgon Martin!

För tillfället ligger det inte i våra planer.

Med vänliga hälsningar
Marie Hermansson

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.