Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX HD M-7000 *

454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 September 2008 - 13:33

Glufs
  • Glufs
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det är faktiskt så att flera tillverkare, bland andra Dvico, brukar avråda från WesternDigital. Ibland är det så illa att diskarna inte stöds alls eller att det krävs firmwareuppdateringar. Min tolkning är att WD diskarna har andra hårdvaruspecifikationer än andra märken vilket gör att de inte alltid kommer överens med mediaspelare.

Var hittar du info om vilka diskar Dvico avråder från att använda i Tvixen?

Postad 11 September 2008 - 16:00

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Har man nytta av de dyraste 1 TB diskarna? Eller drar man inte nytta av den största cachen med Tvixen?

Postad 11 September 2008 - 18:38

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Tack för info twebbas!

Jag kommer enbart att använda min för att spela upp videofiler som jag har på min NAS/dator. Musik, bildvisning och annat är fullständigt ointressant för mig.

Kan du utveckla lite varför du tycker tvixen är så pass mycket bättre? Är det bara att det känns som färre buggar eller vad är det? :)

Hej igen.
Jag radar upp lite dåliga saker om popcorn hour. Saker som jag först kanske inte trodde var så viktiga för mig, men som med tiden har visat sig betyda mer och mer. Som med allt annat så är mycket av detta min subjektiva åsikt. =)

1. On-off knapp. Varför i hela friden har man inte fixat en simpel on-off knapp på a-100 är för mig en gåta. Nu finns det ju på a-110, men ändå. Ibland vill man kunna stänga av allt...

2. Ingen display. Först trodde jag att avsaknaden av display skulle spela mindre boll, men då flickvännen ibland vill spela upp musik som är lagrat på datorns hårddisk (via nätverket), är det helt underbart fint att hon alltid måste dra igång projektorn för att välja rätt låt osv. Vilket för mig till nästa punkt.

3. Hårddisken. För det första. IDE-hårddisk? Ännu ett frågetecken. Inte lägger jag över 600kr för en ny 500gb ide-disk när jag kan köpa en sata disk i samma storlek för en hundralapp billigare. Nu kan man ju köpa en adapter så man ändå kan slänga i en sata-disk, men då faller ju hela idén med en snabbare disk.

Nu i efterhand är jag glad att jag inte köpte en ny ide-disk. Jag hade nämligen några gamla ide-diskar liggandes som jag testat i poppen. Men de har åkt ut igen, för vilket oljud det blir i popcornen. Den varvar upp disken när man slår igång popcornen (läs sticker i sladden i vägguttaget). Och den håller på ett himla bra tag innan den varvar ner. Förutsatt att man inte börjar spela upp ngt som ligger på den interna disken förstås. Då slutar det aldrig ljuda så vackert.

4. Buggarna, buggarna, buggarna. Då jag valt bort en intern ide-disk, var extern usb-disk och nätverk ett faktum. Nätverket fungerar hyffsat må jag säga. Men usb är en annan historia. Jag kör problemfritt (så gott det går) 1080p trådlöst via min dator till popcornen. Men ibland vill man bara lägga filerna på en snabb usb-sticka eller extern hd och kunna spela upp från denna. Det är ju inte alltid jag vill ha datorn igång.

Men trots löften om att i senaste firmwaren så ska man ha rättat till usb-buggen, så är jag tveksam till om man lyckats. Det fungerar mycket bättre gällande just usb-historien efter senaste uppdateringen. Men felfritt är det knappast. När filmen man ser brutits för 10e gången, och flickvännen har gått därifrån och man själv försöker förtvivlat ordna till så filmkvällen kan fortsätta. Ja, då kan man verkligen hålla sig för skratt.
Det är inte bara att man får trycka igång filmen igen och kan fortsätta där man var. Nejdå. Ibland går det inte att starta filmen igen. Den hoppar ut direkt igen. Lösning? Dra ut sladden på popcorn hour, skrik lite på den, sätt i sladden igen och starta upp igen. Väl uppstartad får du välja filmen igen och spola fram (bläddra kapitel) tills du kommer dit Du var, och fortsätt titta. Inga större problem med andra ord... =)

Kanske inte om det händer en gång. Men efter 10 gånger då.. tappar man lusten att se klart filmen.
Ska dock påpeka att det ibland går att se hela filmer utan avbrott. Men när den börjar "dumma sig", då är det oftast sladd-rycket som gäller.

5. Allt extra "lull-lull". Varför man ska kunna surfa på ex youtube med popcornen är för mig en gåta. Särskilt när det är lika slött som ett 56kb modem eller liknande. Nu överdriver jag. Men snabbt är det då INTE. Det är det jag menar att jag hellre har en dator till. Och med ett sånt väljudande paket som en hårddisk i poppen innebär, så vill i alla fall inte jag använda det som en nas eller torrentklient. Den saken är då klar. Sen blir den ju så varm också. Sjukt varm faktiskt. Inte så jag har märkt skada på disken, men lämna popcornen på 24/7 i några dagar sen undrar jag spontant hur det kommer gå för hårddisken..

Min teori är att det är bättre att vara riktigt bra på en sak, än att vara sådär bra på mycket. Det är min summering utav skillnaden mellan popcorn hour a-100 och tvix m-7000. :) Tvixen har OXÅ buggar. Jag ska absolut inte påstå annat. Men på något vis kan man leva med det på ett annat sätt. Popcornen har ju så mycket annat som är dåligt förutom rena buggar i bagaget. Tvixen är rent estetiskt mycket snyggare ockå. För vissa har det en stor betydelse oxå. Det finns även de som påstår att det är skillnad i bildkvalitet mellan tvixen och popcornen, men det vill jag inte påstå. Det blir mycket bra bild med vilken du än väljer. Man ska nog ta det där med en rejäl skopa salt.

Tänk bara på att det är Du som ska ha en mediapspelare, och alltså Du som ska betala kalaset. Därför är det Du och bara Du som ska bli nöjd. Jag kan inte säga vad Du ska välja. Bara dela med mig utav min uppfattning och mina erfarenheter.

Slutligen kan jag bara säga att det bästa är om Du/Ni känner någon som har maskinerna och själv bilda Er en uppfattning. Både tvix och popcorn hour är kompetenta maskiner. Båda kan spela upp film. Båda har buggar. Kan du leva med det jag nämnt ovan så är en a-100 ett bättre val. Kostar ju strax över 1000-lappen ny. Och kanske ännu billigare begagnad. Det är minsann prisvärt, även om det den här veckan är rea på tvixen.

En A-110 hade jag dock inte köpt för några 2500kr. Då hade jag tagit en tvix m-7000/6500 anyday. Mina två pennies. :)

Redigerat av twebbas, 11 September 2008 - 19:12.

Postad 11 September 2008 - 20:07

malkavian800
  • malkavian800
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att köra den via HDMI även om man inte har en tv hom har HDCP stöd?

Postad 11 September 2008 - 20:17

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Osäkerhet kring Sigma och HD-audio över HDMI 1.3

Tyvärr verkar läget klart osäkert om det kommer stöd för HD-audio över HDMI 1.3 på Sigma baserade Mediaspelare. Det verkar pågå diskussioner mellan Dolby och Sigma om det krävs licens för att köra Pass-through av HD-audio signalen. Om det krävs licens för att tillåta detta så är det ytterst osäkert om det blir verklighet....

Detta gäller samtliga HDMI 1.3 bestyckade Sigma-baserade Mediaspelare, idag: Tvix 6500/7000, Istar Mini 1.3 mfl

Tyvärr! To be continued!

Källa: MPCclub.com

Någon som vet nåt mer om detta? Synd (bra?!) att jag läste detta då jag precis tänkte beställa en tvix7000 :\

Lutar allt mer åt en htpc när jag läser det här, synd då tvixen uppfyller alla krav jag har utom ett!

Postad 11 September 2008 - 21:38

UltimatePlayer
  • UltimatePlayer
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Trevligt med detaljerade erfarenheter twebbas!

Men att ingen svarar på hurvida tvix'en klarar .rar tolkar jag som ett "nej, det gör den inte"?

Trist!

Om jag ändå manuellt måste packa upp/mounta i rarfs kan jag lika gärna köra en snabb transcode från mkv till mp4 också, och därmed kan jag lika gärna köra via ps3.

Postad 11 September 2008 - 21:49

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
För att se BTB måste ni ställa upp brightnessen på Tvixen till ungefär 7-8 och sen juster brightness till rätt nivå på TVn.

Nej 7000 modellen hackar inte med en 1TB disk, jag kör själv med en Samsung F1, aldrig problem eller att den går för varm.

Stora nackdelen med alla Tvix är fjärrkontrollen som har ett otroligt dåligt upptagningsområde, man måste peka nästa rakt mot den för att den ska reagera.

Postad 11 September 2008 - 21:50

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Fick hem min tvix 7000 idag. Ser riktigt najs ut design mässigt :) Hinner tyvär inte koppa igång den förens i helgen men har en snabb fråga, Tog bort locket där disken ska sitta och det fanns en typ "plast mapp" där i. Ska sen sitta kvar där i eftersom jag inte ska ha en disk där till att börja med eller ska man ta ut den ??

Packetloss: va menas med BTB ??

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 11 September 2008 - 21:51.

Postad 11 September 2008 - 21:52

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Ingen som kan rekommendera en HD på 1 tb som gör sig rättvisa på tvix?

Postad 11 September 2008 - 22:00

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Läs tre inlägg upp :)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 11 September 2008 - 22:01.

Postad 11 September 2008 - 22:15

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Man är blind...

Jag menade om man behöver den absolut snabbaste 1 tb med mest cache eller om man kan nöja sig med 16.
Kommer jag ha nytta av den snabbaste med Tvixen?

Postad 11 September 2008 - 23:37

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

För att se BTB måste ni ställa upp brightnessen på Tvixen till ungefär 7-8 och sen juster brightness till rätt nivå på TVn.

Nej 7000 modellen hackar inte med en 1TB disk, jag kör själv med en Samsung F1, aldrig problem eller att den går för varm.

Stora nackdelen med alla Tvix är fjärrkontrollen som har ett otroligt dåligt upptagningsområde, man måste peka nästa rakt mot den för att den ska reagera.

Jo. Fjärrarna är ingen superhit. Gäller dock popcornen oxå. Rejälare knappar på popcorn hour och lite mer "svampiga" på tvixen. Men designmässigt vinner tvixen. Dock är båda rejält dåliga när det gäller riktningen.

På tal om hårddiskar så kör jag också med en Samsung 1TB. Inga problem än så länge med värme. Inget jag märkt ngt av i alla fall. Med andra ord. Det är inget som luktar bränt eller har smält, och man bränner sig inte på höljet. :) Men popcornen med en hårddisk innanför skalet, kan man nästan steka ägg på. B)

Om det är overkill med 32mb cache mot 16 låter jag dock vara osagt för det vet jag inte. Ngn annan som vet?

Postad 12 September 2008 - 07:31

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Tog bort locket där disken ska sitta och det fanns en typ "plast mapp" där i. Ska sen sitta kvar där i eftersom jag inte ska ha en disk där till att börja med eller ska man ta ut den ??

Nu har jag inte fått min 7000 än, men om det är "dummy"-hårddisken du avser så ska den sitta där så länge du inte sätter i en hårddisk för att luftflödet från fläkten ska kyla riktigt. Det var en av korrektionerna mellan 6500v1 och 6500v2 och den kom med direkt på 7000 om jag läst rätt.

Postad 12 September 2008 - 16:18

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Så, nu har även jag beställt en tvix 7000! Hoppas den spelar fint med Pio. 5090 :)
Är helt grön på sånt här så lite rookiefrågor får ni förmodligen stå ut med så småningom!

Postad 12 September 2008 - 22:22

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Nu har jag inte fått min 7000 än, men om det är "dummy"-hårddisken du avser så ska den sitta där så länge du inte sätter i en hårddisk för att luftflödet från fläkten ska kyla riktigt. Det var en av korrektionerna mellan 6500v1 och 6500v2 och den kom med direkt på 7000 om jag läst rätt.

Ok tack för info. Då låter jag plast disken sitta kvar i :)
Ska försöka få igång streamingen imorn så kanske kommer med nån fråga eller två :)

Edit. Helt ärligt nu lägger jag ner. Fattar faan inte ett skit hur man får igång tvixen till datorn. Har kopplat den via nätverkskabel till min router dlink 635 och sen via den till datorn. Har inst net share osv men tvixen vill inte hitta ett skit på datorn. Jag blir galen, kan inte mycket om nätverk sedan innan så detta är väl överkurs B)
får väl lägga in det jag vill se på ett usb minne så länge tills nån kommer förbi och fixar detta åt mig :P

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 13 September 2008 - 12:45.

Postad 13 September 2008 - 15:49

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Har kollat några mkv filer med sub idag och funkar klockrent iaf :) även lyssnat en del på mp3 och även det funkar najs.
Dock så är det som jag trode att ljusstyrkan och kontrasten helt plötsligt ballar ur vid tittande på video matrial.
Så ett snabb tryck på setup så kan man ställa tillbaka det till 0. Hoppas detta fixas snarast på nästa FW uppdatering.

När jag fått igång nätverket via datorn så blir denna maskin tipp topp, men när det blir får tiden utvisa :)
måste först få tummen ur handen :)

Postad 13 September 2008 - 23:06

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
När det gäller hårdisk i Twixen, måste det vara en ny hårdisk eller går det att använda en "gammal" SATA som man redan har alla filmer på?

Postad 14 September 2008 - 00:15

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Jo. Fjärrarna är ingen superhit. Gäller dock popcornen oxå. Rejälare knappar på popcorn hour och lite mer "svampiga" på tvixen. Men designmässigt vinner tvixen. Dock är båda rejält dåliga när det gäller riktningen.

På tal om hårddiskar så kör jag också med en Samsung 1TB. Inga problem än så länge med värme. Inget jag märkt ngt av i alla fall. Med andra ord. Det är inget som luktar bränt eller har smält, och man bränner sig inte på höljet. :huh: Men popcornen med en hårddisk innanför skalet, kan man nästan steka ägg på. :)

Om det är overkill med 32mb cache mot 16 låter jag dock vara osagt för det vet jag inte. Ngn annan som vet?

Känner inte att den går varm, märks om du sätter handen vid fläkten, kommer bara ljummen luft ut där på min Tvix.

Packetloss: va menas med BTB ??

BTB= Blacker than Black.

Tog bort locket där disken ska sitta och det fanns en typ "plast mapp" där i. Ska sen sitta kvar där i eftersom jag inte ska ha en disk där till att börja med eller ska man ta ut den ??

Den plast grejen ska sitta kvar i Tvixen om du inte ska ha en HD i den, den är där för att förbättra luftflödet.

Någon som vet om det går att köra den via HDMI även om man inte har en tv hom har HDCP stöd?

Endast om källan inte flaggar HDCP.

Tex rippade Blu-ray filmer är ju HDCP borttaget på, då är det bara köra på utan oroa sig för HDCP.

Ingen som kan rekommendera en HD på 1 tb som gör sig rättvisa på tvix?

Samsung F1 1TB Spinpoint 32MB Cache.

Bästa 1TB disken på marknaden enligt diverse tester.

Har man nytta av de dyraste 1 TB diskarna? Eller drar man inte nytta av den största cachen med Tvixen?

Allvarligt talat tror jag inte man drar nytta av den större cachen i en Tvix, dock i en arbetstation tror jag det kan ge förbättrad prestanda.

Någon som vet nåt mer om detta? Synd (bra?!) att jag läste detta då jag precis tänkte beställa en tvix7000 :\

Lutar allt mer åt en htpc när jag läser det här, synd då tvixen uppfyller alla krav jag har utom ett!

Alla har ju en AC3 eller DTS receiver idag i sin anläggning så det spelar ingen roll vare sig om de skaffar licens eller inte.

Har någon kommit fram till eller testat om det funkar med HD-Audio? Den nya Popcorn Hour skall klara det, mitt val av dessa maskiner består egentligen bara mellan den grejen. Kan Tvixen det blir det en sådan.

Det funkar med senaste betan enligt andra forum så det är bara köra på.

Postad 14 September 2008 - 08:19

malkavian800
  • malkavian800
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Går det att streama en DVD-film på skiva från sin Pc till Tvixen eller måste den vara i iso och ligga på HDD ??
För TViX HD M-7000 har väll ingen DVD-spelare om jag inte fattat helt fel......

Postad 14 September 2008 - 10:02

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0

Känner inte att den går varm, märks om du sätter handen vid fläkten, kommer bara ljummen luft ut där på min Tvix.

BTB= Blacker than Black.

Den plast grejen ska sitta kvar i Tvixen om du inte ska ha en HD i den, den är där för att förbättra luftflödet.

Endast om källan inte flaggar HDCP.

Tex rippade Blu-ray filmer är ju HDCP borttaget på, då är det bara köra på utan oroa sig för HDCP.

Samsung F1 1TB Spinpoint 32MB Cache.

Bästa 1TB disken på marknaden enligt diverse tester.

Allvarligt talat tror jag inte man drar nytta av den större cachen i en Tvix, dock i en arbetstation tror jag det kan ge förbättrad prestanda.

Alla har ju en AC3 eller DTS receiver idag i sin anläggning så det spelar ingen roll vare sig om de skaffar licens eller inte.

Det funkar med senaste betan enligt andra forum så det är bara köra på.

Jag bugar!

Postad 14 September 2008 - 17:15

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Nu funkar streamingen :) efter många timmars pillande så var det min jäkla brandvägg som var problemet. Men nu är det löst och tvixen funkar hur bra som helst :huh: eller förutom att ljusstyrka och kontrasten ballar ur ibland på tvixen.

Postad 14 September 2008 - 20:42

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Nu funkar streamingen ;) efter många timmars pillande så var det min jäkla brandvägg som var problemet. Men nu är det löst och tvixen funkar hur bra som helst :) eller förutom att ljusstyrka och kontrasten ballar ur ibland på tvixen.

Kul det löste sig. =)

Postad 14 September 2008 - 21:21

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Det tycker jag med :)

Man kan ju säga att komplett har sålt tvixar som smör i solsken med deras härliga erbjudande. När jag beställde min i tisdags så hade dom typ 180 st, nu finns det bara 35 st kvar hehe.

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 14 September 2008 - 21:23.

Postad 15 September 2008 - 00:40

malkavian800
  • malkavian800
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det tycker jag med ;)

Man kan ju säga att komplett har sålt tvixar som smör i solsken med deras härliga erbjudande. När jag beställde min i tisdags så hade dom typ 180 st, nu finns det bara 35 st kvar hehe.

He he..... Såg det med. Beställde en idag och nu är det bara 27 kvar och priset har gått upp till 3990:- igen.
Tur att man köpte en nu. =)
Har varit utan min kiss dp-1600 i 2½ månader nu när den varit på reparation. Snackade med TBH där jag köpte den och de sa att jag skulle få den krediterad eftersom den inte gick att reparera. Får hoppas det stämmer bara så inte får en ny. Vill inte ha tillbaka den ski*en nu.... he he... :) Kommer ju få 2.658:- för den annars...... Så en 300 spänn för att uppgradera sig från en kiss till en TViX känns som ett rätt okej pris... =)

Postad 15 September 2008 - 18:20

da_goon
  • da_goon
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag fick min 7k idag och I shit you not jag var up and running och glossade på HD material på under 15 minuter. Helt suveränt.
Den känns sjukt lyxig. Jag ångrar inte att jag inte fick ngn Popcorn direkt.

Redigerat av da_goon, 15 September 2008 - 18:21.

Postad 15 September 2008 - 18:44

chef
  • chef
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
ni som redan har fått era små tvixar... när man kastar i en helt ny hd i den första gången.. formaterar tvixen eller måste man plugga in den till datorn? antar att d räcker med usb då....

Postad 15 September 2008 - 19:07

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Du får en fråga om du vill formatera disken när du startar upp tvixen efter att du satt i din SATA-disk. Det är bara att svara JA så fixar Tvixen resten

Postad 15 September 2008 - 19:13

chef
  • chef
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Du får en fråga om du vill formatera disken när du startar upp tvixen efter att du satt i din SATA-disk. Det är bara att svara JA så fixar Tvixen resten

sweet.... tackar för snabbt svar!

Postad 15 September 2008 - 21:30

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
En fråga. Har läst att den inte tar .img filer men att man kan skriva .iso ist och då ska det funka. Men jag skulle kolla om 4 st dvd funkade men bara en funkade så jag ändrade dom andra tre till .iso men dom funkar inte ändå. Dom kommer inte ens upp så att man kan välja dom när jag bläddrar i tvixen på tv´n. Är det bara och gilla läget eller är det någe knas med någon inst ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 15 September 2008 - 21:35.

Postad 15 September 2008 - 22:11

twice_as_nice
  • twice_as_nice
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har just köpt en Dvico Tvix M-7000, som jag kopplat till min Andersson HDTV som har inbyggda högtalare.
Har hittat massor av buggar i Tvix'en, men lyckats komma runt de flesta.
En av de buggar jag ännu inte löst är varför vissa .MKV-filer med AAC och flera ljudspår, inte spelas upp.

Felsökningsinfo:
1. Jag har uppdaterat till senaste firmware.
2. Det är inte fel på filen, för den funkar på PC'n.
3. Har provat att trycka AUDIO för att få olika ljud-tracks.
4. Kör ljud via HDMI-kabeln (detta funkar på andra filer)
5. Har provat att även koppla in en RCA-kabel mellan Tvix och TV. Har då ändrat i setup-menyn med HDMI audio. Har ändrat mellan Analog och DIgital i de olika ljudinställningarna.
6. Ljudet står på 25 hela tiden.

Info om filen som inte går:
Audio 1: AAC 24kHz 6ch French
Audio 2: AAC 24kHz 6ch English
Audio 3 AAC 24kHz mono English
Subtitle: VobSub

Dom säger att Popcorn Hour är ännu buggigare, så om jag nu ska vara positiv så får jag väl vara glad att det inte var en sån jag köpte.

Postad 15 September 2008 - 22:25

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

En fråga. Har läst att den inte tar .img filer men att man kan skriva .iso ist och då ska det funka. Men jag skulle kolla om 4 st dvd funkade men bara en funkade så jag ändrade dom andra tre till .iso men dom funkar inte ändå. Dom kommer inte ens upp så att man kan välja dom när jag bläddrar i tvixen på tv´n. Är det bara och gilla läget eller är det någe knas med någon inst ?

Hej!
Så var det för mig med så jag gav upp och fortsätter med Daemon tools. Inget större merjobb egentligen så det känns som om det kvittar.

Postad 16 September 2008 - 10:46

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Kan man enkelt hoppa till en bestämd tidangivelse när man ser på film eller måste man "spola" som om det vore en gammal VHS-bandspelare?

Postad 16 September 2008 - 10:56

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Kan man enkelt hoppa till en bestämd tidangivelse när man ser på film eller måste man "spola" som om det vore en gammal VHS-bandspelare?

Hej!
Det finns en GoTo funktion som ska göra att du kan knappa in en viss tid i filmen som du vill hoppa till.

Postad 16 September 2008 - 10:58

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hej!
Det finns en GoTo funktion som ska göra att du kan knappa in en viss tid i filmen som du vill hoppa till.

Trevligt!
Fungerar det på alla typer av film som Tvixen kan spela upp?

Postad 16 September 2008 - 14:28

twice_as_nice
  • twice_as_nice
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Trevligt!
Fungerar det på alla typer av film som Tvixen kan spela upp?

Nej, på en del filmtyper fungerar inte ens fast forward.

Postad 16 September 2008 - 14:49

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Har just köpt en Dvico Tvix M-7000, som jag kopplat till min Andersson HDTV som har inbyggda högtalare.
Har hittat massor av buggar i Tvix'en, men lyckats komma runt de flesta.
En av de buggar jag ännu inte löst är varför vissa .MKV-filer med AAC och flera ljudspår, inte spelas upp.

Felsökningsinfo:
1. Jag har uppdaterat till senaste firmware.
2. Det är inte fel på filen, för den funkar på PC'n.
3. Har provat att trycka AUDIO för att få olika ljud-tracks.
4. Kör ljud via HDMI-kabeln (detta funkar på andra filer)
5. Har provat att även koppla in en RCA-kabel mellan Tvix och TV. Har då ändrat i setup-menyn med HDMI audio. Har ändrat mellan Analog och DIgital i de olika ljudinställningarna.
6. Ljudet står på 25 hela tiden.

Info om filen som inte går:
Audio 1: AAC 24kHz 6ch French
Audio 2: AAC 24kHz 6ch English
Audio 3 AAC 24kHz mono English
Subtitle: VobSub

Dom säger att Popcorn Hour är ännu buggigare, så om jag nu ska vara positiv så får jag väl vara glad att det inte var en sån jag köpte.

Har för mig att TViX har problem med flera ljudspår, möjligen VobSub också. Ta mkvextractgui (från mkvtools) och plocka ut det ljudspår du vill ha samt videospåret, möjligen kan du behöva ordna texten till en srt-fil också. Sedan muxar du ihop detta till en ny fil som då lär fungera.

Postad 16 September 2008 - 16:26

Gibbe
  • Gibbe
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
På Onoffs hemsida står det om inspelningskvalitet... Går det att spela in tv med tvixen?!

Postad 16 September 2008 - 16:35

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Hej!
Så var det för mig med så jag gav upp och fortsätter med Daemon tools. Inget större merjobb egentligen så det känns som om det kvittar.

Hmm tråkigt :) Men vadå startar du filmen med daemon tools och sen delar du ut tex D: och då hittar tvixen dvd filmen eller hur funkar det ?

Postad 16 September 2008 - 17:22

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Hmm tråkigt :D Men vadå startar du filmen med daemon tools och sen delar du ut tex D: och då hittar tvixen dvd filmen eller hur funkar det ?

Nej då, man mountar img eller iso filen med daemon tools. Sen så är det bara att kopiera VIDEO_TS mappen till tvixen.
Skitenkelt....... :)

Postad 16 September 2008 - 18:31

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Nej, på en del filmtyper fungerar inte ens fast forward.

Det låter mer som en popcorn hour.. där är det stört omöjligt ibland att spola fram då den hoppar ur filmen och fryser mitt i spolningen ibland. Jag tror inte problemet ligger i filmtyperna, snarare i hur "bra" filmen är gjord i det formatet den är i. För med min tvix har jag aldrig märkt några större problem när man spolar. Har du installerat senaste firmwaren?

Postad 16 September 2008 - 18:42

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Snabbspola ser jag ingen mening med att göra. Det är att gå till en specifik tid i en videofil jag är ute efter. Går det i alla typer av filer eller bara i vissa?
Hur fungerar det? Trycker man på Go to och sedan knappar in timme, minut och sekund med fjärrkontrollen?

TViX med HD-ljud? Enligt hemsidan skall senaste beta-firmware (http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx) ha stöd för "HD Audio(TrueHD, DTS HD MA) Pass-through through HDMI support". Har någon provat detta?

Hur enkelt är det att ansluta till sin nätverksanslutna TViX från sin PC?

Får den en IP-adress från DHCP som man sedan enkelt ansluter till?

Kan man lösenordsskydda den?

Postad 16 September 2008 - 19:26

-ChrisGIndika-
  • -ChrisGIndika-
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Gentlemen,

Har ett problem med uppgradering av min nya TViX M-7000. När jag kopplar in den via usb till datorn kommer inte TViX:en upp som en extern hårddisk. Istället anges att enheten inte kan starta. Trots försök till ominstallationer vägrar datorn starta enheten, trots att den initialt identifierar den som just TViX M-7000. Har testat på två olika datorer med Vista respektive XP utan framgång.

Förslag någon?!

Redigerat av -ChrisGIndika-, 16 September 2008 - 19:27.

Postad 16 September 2008 - 19:49

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Gentlemen,

Har ett problem med uppgradering av min nya TViX M-7000. När jag kopplar in den via usb till datorn kommer inte TViX:en upp som en extern hårddisk. Istället anges att enheten inte kan starta. Trots försök till ominstallationer vägrar datorn starta enheten, trots att den initialt identifierar den som just TViX M-7000. Har testat på två olika datorer med Vista respektive XP utan framgång.

Förslag någon?!

Uppgradera via usb-minne så kanske det löser sig med uppkopplingen mot datorn.

Postad 16 September 2008 - 19:53

-ChrisGIndika-
  • -ChrisGIndika-
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Uppgradera via usb-minne så kanske det löser sig med uppkopplingen mot datorn.

Sannolikt en dum fråga men hur gör man detta? Är det så simpelt att man helt enkelt lägger firmwaren på ett usb och sätter den i TViX:en?!

--> Fixade det genom att uppgradera via nätverket. Tack för tipset. Blir alltid en viss inlärningsperiod. :-)

Redigerat av -ChrisGIndika-, 16 September 2008 - 20:04.

Postad 16 September 2008 - 20:02

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Sannolikt en dum fråga men hur gör man detta? Är det så simpelt att man helt enkelt lägger firmwaren på ett usb och sätter den i TViX:en?!

exakt så är det ;)

Du måste ju starta filen iofs. Men det gör du ju genom att gå in på usb ingången i menyn så får du upp alla filer som ligger på minnet och sen pekar du på filen.

Redigerat av D.Man, 16 September 2008 - 20:05.

Postad 16 September 2008 - 20:36

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Vilka möjligheter vid uppspelning av MP3 finns?

Kan man ha filer i olika mappar?

Kan man spela slumpmässigt?

Kan man skapa spellistor?

Går det snabbt att gå och bläddra mellan olika låtar?

Postad 16 September 2008 - 21:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vilka möjligheter vid uppspelning av MP3 finns?

Random, i ordning, spela allt i en viss mapp eller så gör du spellistor i Winamp på datorn (.pls eller motsvarande) och kör dem i TViX:en sedan. Eller så streamar du MP3:or via webbradio.

Kan man ha filer i olika mappar?

Självfallet. Det är så den fungerar. Du skapar själv de mappar du vill ha. TViX:en fungerar precis som vilken hårddisk som helst i din dator om du dunkar in en SATA-disk i den. Mapparna du skapar i Windows, är de du ser i TViX:en.

Kan man spela slumpmässigt?

Ja.

Kan man skapa spellistor?

Ja, med Winamp.

Går det snabbt att gå och bläddra mellan olika låtar?

Ja.

Ett exempel: Du kan till exempel starta en låt. När du lyssnar på den, så trycker du på "i"-knappen på fjärrkontrollen och vips så kommer du tillbaka till listan över låtar (i den mapp du är i). Om du trycker "ner" på fjärrkontrollen så kommer den stegvis att hoppa låt för låt neråt i listan med låtar eller filer som du har i den aktuella mappen. Om du istället trycker på "next"-knappen så kommer du att bläddra en hel skärmbild i sänder. Då går det ruskigt snabbt att bläddra sig igenom flera hundra låtar om man nu har det. Hittar du sedan en annan låt, så låter du "markören" ligga på den låten och trycker "Play", så byter den.

Postad 16 September 2008 - 21:54

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Nej då, man mountar img eller iso filen med daemon tools. Sen så är det bara att kopiera VIDEO_TS mappen till tvixen.
Skitenkelt....... ;)

Kanske jag är trög, men detta går inte för mig då jag inte har en disk i min tvix än alltså ? :blink: Kör bara streaming just nu.

Postad 16 September 2008 - 22:00

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Kanske jag är trög, men detta går inte för mig då jag inte har en disk i min tvix än alltså ? ;) Kör bara streaming just nu.

Kopiera den till en folder i din dator då så funkar det lika bra.

Postad 17 September 2008 - 05:19

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Random, i ordning, spela allt i en viss mapp eller så gör du spellistor i Winamp på datorn (.pls eller motsvarande) och kör dem i TViX:en sedan. Eller så streamar du MP3:or via webbradio.

Självfallet. Det är så den fungerar. Du skapar själv de mappar du vill ha. TViX:en fungerar precis som vilken hårddisk som helst i din dator om du dunkar in en SATA-disk i den. Mapparna du skapar i Windows, är de du ser i TViX:en.

Ja.

Ja, med Winamp.

Ja.

Ett exempel: Du kan till exempel starta en låt. När du lyssnar på den, så trycker du på "i"-knappen på fjärrkontrollen och vips så kommer du tillbaka till listan över låtar (i den mapp du är i). Om du trycker "ner" på fjärrkontrollen så kommer den stegvis att hoppa låt för låt neråt i listan med låtar eller filer som du har i den aktuella mappen. Om du istället trycker på "next"-knappen så kommer du att bläddra en hel skärmbild i sänder. Då går det ruskigt snabbt att bläddra sig igenom flera hundra låtar om man nu har det. Hittar du sedan en annan låt, så låter du "markören" ligga på den låten och trycker "Play", så byter den.

Exemplariskt svarat! Tack!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.