Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Boxer - Nya kanaler i marknätet

462 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2009 - 10:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Kanske de börjar, men om de ska börja bygga ut mux6 nu direkt så blir det kanske inte så. Lite taskig tajming i så fall. Nu när de ändå är så försenade hade det varit bra att vänta in DVB-T2. Jag hittade denna gamla nyhet: http://www.teracom.s...play=8630:16167

Nja dom ska ju genomföra tester under vintern på några ställen och Mux 6 ska ju börja byggas ut nu så det startar redan i år så det spricker ju där...
Dom kunde ju också kunnat ha SVT HD så att hela landet fick det istället för 5 extra SD kanaler...
Så det bästa vore att vänta till testerna av DVB-T2 är klara...

Redigerat av Leatherface, 10 October 2009 - 10:09.

Postad 21 November 2009 - 16:32

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Nu återupplivar vi den här gamla tråden!

Nya kanaler i Marknätet hos Boxer!

På UHF59 i Stockholm så finns nu både BBC World och Disney XD, dock så sänder de ingenting, men de går att få in, så det lär väl snart dyka upp nåt där.

Men UHF59 finns ännu inte med i listningen över kanalplatser hos Teracom, så det kanske tar ett tag.

http://www.teracom.se/?page=5882

=========

Intressant, Teracom har en egen tidning, innehåll:

Mer i Tema nummer tre
• En av Teracoms nya produkter är en vidareutsändningsplattform som ger kunderna möjlighet att välja bland upp till 200 kanaler. ”Våra kunder ska kunna plocka ut precis de kanaler som intresserar dem”, säger Leif Jungert, kundansvarig på Teracom.
• Digital härdsmälta – krönika av Peter Siljerud från Futurewise.
• Det var bråttom när TV4 ville skicka live-tv-material mellan Danmark och Stockholm. De bad Teracom om hjälp.
• Hela Nordens Mediahub – så fungerar det.
• Startskottet har gått för Mux 6

Kan beställas gratis på:

http://www.teracom.se/?page=6541

Postad 21 November 2009 - 23:02

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

• En av Teracoms nya produkter är en vidareutsändningsplattform som ger kunderna möjlighet att välja bland upp till 200 kanaler. ”Våra kunder ska kunna plocka ut precis de kanaler som intresserar dem”, säger Leif Jungert, kundansvarig på Teracom.

Oj, ge kunderna vad dom vill ha, det var en spännande approach må jag säga.

Postad 22 November 2009 - 14:02

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Två saker att tänka på. Dels gäller denna nyhet knappast marknätet, dels är det snarare programbolagen än du och jag som är deras kunder. Hur vi vill ha lär inte väga så tungt när det kommer till kritan.

Postad 27 November 2009 - 19:10

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Nu återupplivar vi den här gamla tråden!

Nya kanaler i Marknätet hos Boxer!

På UHF59 i Stockholm så finns nu både BBC World och Disney XD, dock så sänder de ingenting, men de går att få in, så det lär väl snart dyka upp nåt där.

Men UHF59 finns ännu inte med i listningen över kanalplatser hos Teracom, så det kanske tar ett tag.

http://www.teracom.se/?page=5882

ÄNNU fler nya kanaler på UHF59 över Stockholm!

Tv7
Star!
Showtime

har dykt upp med texten: "Testsändning av ny kanal".

Hoppas de kommer igång snart, och ingår i Boxer Mix ...

Postad 28 November 2009 - 11:40

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Roligt att det händer något äntligen! Synd bara att jag inte har någon mpeg-4-mottagare. Tvekar om jag ska skaffa en nu eller invänta dvb-t2 förutsatt att t2 kommer inom 1-1½ år.

Postad 28 November 2009 - 15:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Köp en dm800 eller dm8000 så kan du byta ut DVB-T tunern till en DVB-T2 tuner sen.

Postad 28 November 2009 - 17:11

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Jag antar att det är bra att de lägger till lite fler kanaler, men kom igen, "showtime"? Var är discovery HD, eller iaf discovery science och travel & living.

Eller varför inte tv4 scifi? Finns ju betydligt intressantare kanaler än de 3 de testar nu...

Postad 28 November 2009 - 19:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
inge fel på Showtime visar mycke bra filmer.
Discovery Science och Discovery Travel & Living borde dyka upp snart då dom har sändningstillstånd i Mux 6.
TV4 Scifi har inge sändningstillstånd och Discovery HD har bara möjlighet att komma in i nästa mux tidigast.

Kanaler som kommer sända i Mux 6:
BBC World, Discovery Travel & Living, Discovery Science, TV1000, Viasat Sport, Disney XD, Star, Showtime, TV7 och National Geographic Channel.

Redigerat av Leatherface, 28 November 2009 - 19:53.

Postad 29 November 2009 - 01:14

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

inge fel på Showtime visar mycke bra filmer.
Discovery Science och Discovery Travel & Living borde dyka upp snart då dom har sändningstillstånd i Mux 6.
TV4 Scifi har inge sändningstillstånd och Discovery HD har bara möjlighet att komma in i nästa mux tidigast.

Kanaler som kommer sända i Mux 6:
BBC World, Discovery Travel & Living, Discovery Science, TV1000, Viasat Sport, Disney XD, Star, Showtime, TV7 och National Geographic Channel.

Är de där kanalerna bekräftade? Viasat Sport har haft sändningstillstånd länge men viasat är mer intresserade av att sälja abb med kanalpaket än enstaka kanaler.

Men om den där listan stämmer så är jag nöjd, hoppas bara att man slipper tvingas till boxer max för att få dem.

Postad 29 November 2009 - 02:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Dom har inte kunnat starta kanalen precis som alla andra kanaler jag nämnde pga det inte funnits nån Mux 6.
Sen kan jag mycke väl tänka mig att dom skapar ett Viasat paket med Viasat kanaler precis som Canal+ och TV4 bla redan gjort hos Boxer.

Redigerat av Leatherface, 29 November 2009 - 02:48.

Postad 29 November 2009 - 08:12

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Köp en dm800 eller dm8000 så kan du byta ut DVB-T tunern till en DVB-T2 tuner sen.

10 000 kr + tuners av rätt sort är löjligt för mycket pengar för boxen, även om den är grymt kompetent. DM800 är förvisso en anings billigare, men fortfarande lite för överprissatt mot vad man får enligt mig. Men självklart sneglar jag på dessa två.

Känner jag Viasat rätt så har de nog inte kommit överens med Boxer och Teracom om villkoren så TV1000 och Viasat Sport dröjer nog gissar jag. Men det vore najs om alla mux-6-kanaler börjar sända senast strax efter nyår.

Postad 29 November 2009 - 08:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Enligt mig får man mycket för pengarna men det är klart att ser man den som bara en digitalbox så låter det mycket.
dm8000 är en mediacenter,dvd inspelare (om man stoppar in brännare) och digitalbox i ett.
Sen kan har du du ju alla fördelar med att du kan streama till alla rummen i hemmen utan behov av några fler boxar.
Och bästa av allt är ju att boxen är opensource och att det utvecklas mycket till den.
Men tja den här diskussionen har vi dreambox trådar för så vi avslutar den här nu.

Redigerat av Leatherface, 29 November 2009 - 08:57.

Postad 29 November 2009 - 09:42

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Roligt att det händer något äntligen! Synd bara att jag inte har någon mpeg-4-mottagare. Tvekar om jag ska skaffa en nu eller invänta dvb-t2 förutsatt att t2 kommer inom 1-1½ år.

De där kanalerna har inget med MPEG4 att göra - det är helt vanliga kanaler som sänds på en frekvens och med en standard som fungerar i ALLA nu existerande digital-boxar/TV/Recorder med inbyggd sådan.

Så det är bara att göra en ny Sökning/Lägga till Kanaler, i din mottagare.

Postad 29 November 2009 - 11:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
FEL! Kanalerna i Mux 6 är i MPEG4 och går inte att se på en TV/Mottagare som bara har MPEG2.
Har man en Dreambox kan man däremot streama kanalerna till en dator eller annat som kan ta emot streams från dreambox.
Däremot sänds dom med i vanlig DVB-T så det behövs ingen ny tuner än.

Redigerat av Leatherface, 29 November 2009 - 12:27.

Postad 29 November 2009 - 11:54

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Men tja den här diskussionen har vi dreambox trådar för så vi avslutar den här nu.

Japp!

Postad 30 November 2009 - 06:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

FEL! Kanalerna i Mux 6 är i MPEG4 och går inte att se på en TV/Mottagare som bara har MPEG2.
Däremot sänds dom med i vanlig DVB-T så det behövs ingen ny tuner än.

Man kan söka in kanalerna och se att de finns, på vilken mottagare/TV/Recorder som helst, oavsett om det som senare kommer att sändas ut är i MPEG4.

Om man sen kan SE nåt av programmen - när de väl kommer igång och sänder några program - är ju en annan sak.

Postad 30 November 2009 - 06:59

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Man kan söka in kanalerna och se att de finns, på vilken mottagare/TV/Recorder som helst, oavsett om det som senare kommer att sändas ut är i MPEG4.

Om man sen kan SE nåt av programmen - när de väl kommer igång och sänder några program - är ju en annan sak.

Men det väl knappast det du menade i ditt förra svar, du skrev att kanalerna inte har något med mpeg-4 att göra, vilket de ju helt säkert har eftersom hela Mux 6 kommer att sändas i mpeg-4 och därför rättade Leatherface dig.

De där kanalerna har inget med MPEG4 att göra - det är helt vanliga kanaler som sänds på en frekvens och med en standard som fungerar i ALLA nu existerande digital-boxar/TV/Recorder med inbyggd sådan.

Så det är bara att göra en ny Sökning/Lägga till Kanaler, i din mottagare.

Postad 30 November 2009 - 15:33

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Men det väl knappast det du menade i ditt förra svar, du skrev att kanalerna inte har något med mpeg-4 att göra, vilket de ju helt säkert har eftersom hela Mux 6 kommer att sändas i mpeg-4 och därför rättade Leatherface dig.

T ex Tv7, BBC World och Disco.Science sänds väl inte i HD nånstans, så varför skulle de då plötsligt sändas i HD på Mux6?

I Stockholm så är det ju t ex BARA Tv Finland och Svt HD på en egen Mux = M (inget nummer där!), så där anser tydligen Teracom att Svt HD bara kan dela plats med EN ENDA! standard-kanal, så hur skulle de då plötsligt kunna trycka in hela 10 kanaler - i HD dessutom - på SAMMA Mux/UHF59 ?

Alltså BBC World, Discovery Travel & Living, Discovery Science, TV1000, Viasat Sport, Disney XD, Star!, Showtime, TV7 och National Geographic Channel.

Verkar KLART Konstigt!

Så varför skulle det inte kunna vara så att t ex häften av de där sänds i HD, medan resten sänds i vanligt format.

Redigerat av anderswillhelmsson, 30 November 2009 - 15:34.

Postad 30 November 2009 - 16:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Vem har sagt att dom ska sändas i HD?
Mux 6 kommer ha 10 SD kanaler i MPEG4 och inget annat.
HD kanaler kommer först med mux 7 (0 som jag tror den skulle kallas)
Med dagens DVB-T teknik får man bara plats med 2 HD kanaler på en mux men med DVB-T2 och effektivare kodare så kommer man kunna trycka in 4 HD kanaler.
Sen om det nu blir 4 HD kanaler återstår ju och se.

Redigerat av Leatherface, 30 November 2009 - 16:08.

Postad 30 November 2009 - 18:25

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Anders - Mpeg4 är inte samma sak som HDTV.

Mpeg4 och Mpeg2 är kodningstekniker som båda två kan koda SD och HD. Dock är Mpeg4 bättre/nyare/effektivare så nya kanaler väljer man gärna Mpeg4 till, för att öka kvaliteten eller få plats med fler kanaler (eller en kombo av dessa).

Postad 30 November 2009 - 18:46

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
MUX 6 startar i morgon med 60% täckning över landet

Postad 30 November 2009 - 19:15

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

MUX 6 startar i morgon med 60% täckning över landet

Har du någon källa till denna uppgift?

Postad 30 November 2009 - 19:20

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Har du någon källa till denna uppgift?

http://www.resume.se...tv-natet-igang/

Postad 30 November 2009 - 19:45

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

HD kanaler kommer först med mux 7 (0 som jag tror den skulle kallas)

Hvis man samordner med Danmark (og evt. Norge), så skulle Sverige* kunne få 2 VHF muxer. DVB-T2 vil være nødvendigt, men det er jo allerede givet.
Den nuværende frekvensplan forudsætter DVB-T signaler. Med DVB-T2 kan man lave en ny og bedre plan i Norden.
Det skyldes, at man med DVB-T2 kan danne (næsten) landsækkende SFN (enkelt frekvens netværk) og dermed udnytte VHF kanalerne bedre fra Skåne til den norske grænse, hvor de fleste svenske frekvens problemer findes.

Med dagens DVB-T teknik får man bara plats med 2 HD kanaler på en mux men med DVB-T2 och effektivare kodare så kommer man kunna trycka in 4 HD kanaler.

I VHF området er kanalerne kun på 7 MHz og har derfor 'kun' 7/8 kapacitet eller mellem 30 og 33.5 Mbit/sek. Dette er nok til at sende 3 HD kanaler nu og måske 4 kanaler med næste generation MPEG-4 encoders. Hvis den nyeste DVB-T2 feature TFS** anvendes til at samle 2 VHF kanaler, kan man forventeligt sende 7-8 HD kanaler allerede nu.

Lars ;)
* Danmark Norge kan naturligvis også opnå 2 VHF MUXer.
** TFS = Time Frequency Slicing - invented by Erik Stare, Teracom - not included in 1. gen DVB-T2 chips (AFAIK)

Redigerat av reslfj, 30 November 2009 - 19:52.

Postad 30 November 2009 - 21:49

Mackan92
  • Mackan92
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Här kan ni se hur Mux 6 kommer täcka från och med imon http://www.boxer.se/...1...V Mux 6.pdf

Postad 01 December 2009 - 05:34

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Här kan ni se hur Mux 6 kommer täcka från och med imon http://www.boxer.se/...1...V Mux 6.pdf

Typiskt. Ska det vara så svårt att sända nåt vettigt uppe i norrland? Jag blir less på att vänta på SVT HD snart.

Postad 01 December 2009 - 09:11

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Typiskt. Ska det vara så svårt att sända nåt vettigt uppe i norrland? Jag blir less på att vänta på SVT HD snart.

Då lär du få vänta, det här har inget med SVT HD att göra och det finns i nuläget inget sändningstillstånd för några reguljära HD-sändningar i marknätet.

Postad 01 December 2009 - 11:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Hvis man samordner med Danmark (og evt. Norge), så skulle Sverige* kunne få 2 VHF muxer. DVB-T2 vil være nødvendigt, men det er jo allerede givet.
Den nuværende frekvensplan forudsætter DVB-T signaler. Med DVB-T2 kan man lave en ny og bedre plan i Norden.
Det skyldes, at man med DVB-T2 kan danne (næsten) landsækkende SFN (enkelt frekvens netværk) og dermed udnytte VHF kanalerne bedre fra Skåne til den norske grænse, hvor de fleste svenske frekvens problemer findes.

I VHF området er kanalerne kun på 7 MHz og har derfor 'kun' 7/8 kapacitet eller mellem 30 og 33.5 Mbit/sek. Dette er nok til at sende 3 HD kanaler nu og måske 4 kanaler med næste generation MPEG-4 encoders. Hvis den nyeste DVB-T2 feature TFS** anvendes til at samle 2 VHF kanaler, kan man forventeligt sende 7-8 HD kanaler allerede nu.

Lars :P
* Danmark Norge kan naturligvis også opnå 2 VHF MUXer.
** TFS = Time Frequency Slicing - invented by Erik Stare, Teracom - not included in 1. gen DVB-T2 chips (AFAIK)

Men det kräver väl också nya antenner så det lär nog inte hända.

Redigerat av Leatherface, 01 December 2009 - 11:54.

Postad 01 December 2009 - 15:21

zipp3r
  • zipp3r
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Någon som bor i norrköping som får in något?

Jag har försökt att ställa mig på channel 32 och söka.. men får ingen signal. :/
Och jag har köpt en ci-modul från boxer som ska stödja mpeg4....

Postad 01 December 2009 - 16:13

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Då lär du få vänta, det här har inget med SVT HD att göra och det finns i nuläget inget sändningstillstånd för några reguljära HD-sändningar i marknätet.

Jag uttryckte mig nog lite oklart. Jo, jag vet att Mux 6 inte har med SVT HD att göra. Jag undrar bara egentligen hur svårt det ska vara att sända en enda HD kanal när det uppenbarligen går i mälardalen eller varför dom inte kan sända mux 6 här uppe längs norrlandskusten.

Postad 01 December 2009 - 17:04

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Någon som bor i norrköping som får in något?

Jag har försökt att ställa mig på channel 32 och söka.. men får ingen signal. :/
Och jag har köpt en ci-modul från boxer som ska stödja mpeg4....

Klarar din tv/digital-box av mpeg-4 då? Det måste den göra, CA-modulen har inget med Mpeg-4 att göra egentligen.

Postad 01 December 2009 - 17:17

zipp3r
  • zipp3r
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Klarar din tv/digital-box av mpeg-4 då? Det måste den göra, CA-modulen har inget med Mpeg-4 att göra egentligen.

Jag har köpt en boxer ca-modul som skulle vara framtidssäkrad och klara mpeg4.. det var så jag förstod det att den fixade mpeg4 också.

Postad 01 December 2009 - 17:26

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jag kunde inte hitta denna pdf i denna tråd, sorry om jag dubbel postar.

http://www.boxer.se/...a_boxerkund.pdf
Förklarar allt , nu blev det klart som korvspad :P

/3DBlaster

Redigerat av 3DBlaster, 01 December 2009 - 17:30.

Postad 01 December 2009 - 17:49

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
:P Så nu måste man ha Boxers "egna" CA modul för att det skall fungera.
Jag kommer till rutan längst ned på sidan #/(/%%&

Du har en TV som är förberedd för MPEG-4 men du behöver byta din CA-modul till en Boxer TV-Module.

Några andra som fungerar?

/ToB

Redigerat av ToBPower, 01 December 2009 - 18:20.

Postad 01 December 2009 - 18:37

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Det blir visst bara sönderhackade kanaler
Fakta om de nya kanalerna:
Showtime – Filmkanal med spänning och action. Sänds kl. 18-06.
Star! – Nöje, mode och glamour från hela världen. Sänds kl. 24-15.
7 – Underhållning, drama och romantik. Sänds kl. 15-24.
BBC World News – Nyheter och debatt. Sänds kl. 14-02.
Disney XD – Filmer och serier med äventyr och humor för killar 6 -14 år. Sänds kl. 06-18

Hm sänder de så här går det in några kanaler till,än de 10 som fått klar tecken ;)

Postad 01 December 2009 - 20:54

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Det krävs alltså MPEG4-modul + abbonemang?

Postad 01 December 2009 - 21:00

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
En intressant nyhet hos www.rtvv.se: http://www.rtvv.se/_.....acom svar.pdf

Teracom föreslår alltså att nuvarande mux6 och en ny mux7 används för HDTV i DVB-T2/MPEG-4, vilket skulle ge plats för 8 HDTV-kanaler. Hoppas RTVV nappar på detta!

Postad 01 December 2009 - 21:13

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Det krävs alltså MPEG4-modul + abbonemang?

Krävs en mottagare som klarar mpeg4 och ett boxer kort

"Fram till 1 februari 2010 sänder Boxer de nya kanalerna fritt. Efter den 1 februari 2010 måste du vara registrerad för att se de nya kanalerna som ingår på ditt kort."

Postad 01 December 2009 - 21:19

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Hypotetisk fråga, Boxers TV-modul (som klarar MPEG4) är en modifierad CA-modul, funkar den då även i boxar?

Postad 01 December 2009 - 21:46

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Bild från MUX6

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  MUX6.JPG   1.26MB   1 Antal nerladdningar

Postad 02 December 2009 - 04:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Hypotetisk fråga, Boxers TV-modul (som klarar MPEG4) är en modifierad CA-modul, funkar den då även i boxar?

Ja självklart sålänge dom har CI plats.

Postad 02 December 2009 - 12:12

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Toppen! Lite fräckt att dom lyckats bygga in en MPEG4>MPEG2 konverterare i en så liten sak som en CA-modul.

Postad 02 December 2009 - 12:15

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0

En intressant nyhet hos www.rtvv.se: http://www.rtvv.se/_.....acom svar.pdf

Teracom föreslår alltså att nuvarande mux6 och en ny mux7 används för HDTV i DVB-T2/MPEG-4, vilket skulle ge plats för 8 HDTV-kanaler. Hoppas RTVV nappar på detta!

Viktigt att det där utrymmet tillfaller gratis/okodade kanaler. tex SVT får 4 platser i en och 4 reklam i den andra (tv6,tv4, axess + ny kanal).

Fri tv behöver stärkas först inte boxer...

Postad 02 December 2009 - 12:47

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Toppen! Lite fräckt att dom lyckats bygga in en MPEG4>MPEG2 konverterare i en så liten sak som en CA-modul.

Nu har du nog missförstått något, tror jag...

För nåt år sen fanns det en notis hos Boxer om att nån (fransk?) firma höll på att utveckla en CA-Modul för att kunna se MPEG4 på en box/tv som bara hade mottagare för MPEG2, men sen - för några månader sen - dök det upp en ny notis att det utvecklingsarbetet hade misslyckats, och projektet var nedlagt.

Jag tror säkert att någon som läser här vet vad jag menar, och kan hitta de notiserna, för de har omnämnts här nånstans i forumen också.

Så är det nån som har nån mer info om det här, vore det ju bra om det skrevs om det här!

Vore ju en oerhörd fördel om man bara behövde en ny CA-Modul för att kunna se MPEG4-kodade kanaler!

Postad 02 December 2009 - 13:02

zipp3r
  • zipp3r
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Nu har du nog missförstått något, tror jag...

För nåt år sen fanns det en notis hos Boxer om att nån (fransk?) firma höll på att utveckla en CA-Modul för att kunna se MPEG4 på en box/tv som bara hade mottagare för MPEG2, men sen - för några månader sen - dök det upp en ny notis att det utvecklingsarbetet hade misslyckats, och projektet var nedlagt.

Jag tror säkert att någon som läser här vet vad jag menar, och kan hitta de notiserna, för de har omnämnts här nånstans i forumen också.

Så är det nån som har nån mer info om det här, vore det ju bra om det skrevs om det här!

Vore ju en oerhörd fördel om man bara behövde en ny CA-Modul för att kunna se MPEG4-kodade kanaler!

Det var just det intrycket jag fick när jag handlade min boxer tv-modul. Känner mig dum som inte kollade upp det mer innan. Men allting pekade på att den behövdes för att kunna ta emot mpeg4. Ingen sa något om att teven behövde ha det stödet inbyggt :/ men men har väl stort egenansvar i det.

Postad 02 December 2009 - 13:27

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Vad är modulen då till för? Ett nytt krypteringssystem? Så Boxer kan hiva in dubbla kortavgifter?

Postad 02 December 2009 - 13:45

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Vad är modulen då till för? Ett nytt krypteringssystem? Så Boxer kan hiva in dubbla kortavgifter?

Så vitt jag vet finns det inga skillnader på CA-Moduler, trots att Webhallens modul säger nåt annat:

http://www.webhallen...m...&genre=2722

Men förut hade de två olika, alltså dels den som finns nu och sägs ha MPEG4-stöd, dels en 'vanlig', som var 100:- billigare, men ingen kunde någonstans förklara vad skillnaden var.

Man kan alltså se MPEG4-kanaler med vilken modul som helst, avkodningen av just MPEG4 sker ju INTE i modulen, utan i boxens/TVns mottagare.

Har inte boxen/TVn en mottagare för MPEG4, så kan du inte se de kanaler som sänds med den tekniken, OAVSETT om boxen/TVn har Digital-mottagare för DVB-T.

'Vanlig' DVB-T är alltså MPEG2-kodat/komprimerat.

Postad 02 December 2009 - 14:33

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Viktigt att det där utrymmet tillfaller gratis/okodade kanaler. tex SVT får 4 platser i en och 4 reklam i den andra (tv6,tv4, axess + ny kanal).

Fri tv behöver stärkas först inte boxer...

Ja det kan man tycka men det kommer säkert ej att tas sådana hänsyn. Möjligen att SVT får utrymme för någon kanal men annars blir det nog ett vanligt ansökningsförfarande. I förra tillståndsprocessen tog man ingen hänsyn till om kanalerna var avgifts- eller reklamfinansierade så det finns väl inget som säger att man skulle göra det för HDTV-kanalerna heller.

Postad 02 December 2009 - 14:38

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Räkna med att SVT1 HD, SVT2 HD och TV4 HD kommer att sändas i DVB-T2 nästa år. Sedan hoppas jag personligen att vi även får se TV3 HD och Kanal5 HD. Det innebär att tre andra HD-kanaler kan sändas. Möjligtvis kanske man använder dessa till ytterligare SD-kanaler?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.