* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A
Curanta MediaBox MB-801S
(Mediaspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Egreat EG-M31A
(Mediaspelare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Egreat EG-M31B
(Mediaspelare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 29 July 2008 - 11:43
Webtrader & Martin:
Givetvis är det DVD-läsare. Du kan ju redan idag köra MKV:er o annat via USB-DVD-läsare. De maskiner som kör med NMT/Syabas som haft DVD-läsare har hittills haft den bristen att de inte klarar komersiella DVD-skivor pga inget stöd för kopieringsskydden i mjukvarnan i NMT. Detta håller dom väl på med...
Så det går inte att köra en USB-DVD och sedan stoppa i valfri DVD-film?
Kommer det att lösas, eller är det ett obsolete problem som man inte bryr sig om?
Postad 29 July 2008 - 12:07
Som jag förstått det så kommer det aldrig gå, detta beror på:
Sigma 8635 som alla "diskbaserade" Mediaspelare bygger på saknar Macrovision-kod. Detta gör processorn billigare, men som sagt kan inte komersiella DVD-skivor spelas.
Sigma 8634 är syster-processorn som har Macrovision kod. Är spelaren baserad på denna processor så KAN stödet finnas. Det måste nämnligen även finnas i mjukvaran.
Så är det, det har ännu inte kommit någon Mediaspelare av senaste generation (MKV o H.264) som är en fullvärdig "DVD-spelare". Samtidigt är väl detta ett mindre problem, kör du backuper så funkar dessa utmärkt, så du kan köra DVD/BD-läsare mot din spelare, men som sagt för backuper.
Postad 29 July 2008 - 15:44
Postad 29 July 2008 - 16:14
Fick min disk idag
formaterat hdd gick smärtfritt. Men drivrutinen får jag inte installerad
ska jag bara lägga in denna på usb-disken--> syb8634.nmt sen köra eller?
Du behöver tre filer för att det ska fungera. De är följande:
Linda.htm
syb8634.nmt
50-17-080612-15-EGR-402-000
Lägg dem på USB-stickan och stoppa in den i boxen. Leta dig sedan fram till Linda.htm och starta den genom att trycka på OK.
Det finns om cirka 20 minuter en 10-stegs manual hur du gör (du hittar den på www.curanta.se under Mediabox. Kolla igenom den och tala om vad du tyckte om den!
Redigerat av Webtrader, 29 July 2008 - 16:15.
Postad 29 July 2008 - 17:40
Dragit hem alla filer utom *linda.htm* Går ej hmm har inte tid nu försöker senare
Postad 29 July 2008 - 21:31
Väntar på manualen och kollar
Dragit hem alla filer utom *linda.htm* Går ej hmm har inte tid nu försöker senare
Var tvungen att lätta ankare från kontoret lite tidigare så kunde inte hålla vad jag lovade. Men nu finns manualen uppe iaf. Kolla gärna igenom den och är det något du inte hänger med på så låt mig veta så ska jag framföra det. Det ska ju vara enkelt!
Postad 29 July 2008 - 21:41
Väntar på manualen och kollar
Tänk på att inte klicka på linda.htm (eftersom det är en HTML fil så öppnas den istället för att sparas). Enklaste kan vara att öppna kontot som Windows Explorer (utforskaren) så är det lite lättare att föra över filerna. (När du är inloggad FTPn så tryck på Sida/Page sedan Öppna i Utforskaren / Open Site in Windows Explorer).
Postad 29 July 2008 - 22:08
Någon som provat denna med större HDD än 750?
1TB ska fungera, men ej hunnit pröva ännu.
Postad 30 July 2008 - 10:08
http://www.deltaco.s...?ItemID=MB-801S
Postad 30 July 2008 - 11:18
Nu får Curanta lite konkurrans, deltaco släpper en likdan spelare..
http://www.deltaco.s...?ItemID=MB-801S
Hmm dock är det bilderna från den nya de har upplaggda!?
http://www.deltaco.s...PictureNumber=3
/R
Postad 30 July 2008 - 14:18
Postad 30 July 2008 - 15:32
Hmm dock är det bilderna från den nya de har upplaggda!?
http://www.deltaco.s...PictureNumber=3
/R
Deltaco är distributör för Mediabox/Debox så det är samma box - bara att köpa!
Postad 30 July 2008 - 19:41
Postad 30 July 2008 - 21:20
Är det någon som moddat boxen nått? Eller satt nå motstånd på fläkten? Tror jag ska försöka skära till en metallbit att ersätta toppen på boxen för att kunna sätta lite kylningshål i den, känns som fler hål borde ge lägre temperatur och lägre ljudnivå...
Låter intressant. Håll oss underättade om det går bra
Postad 31 July 2008 - 12:50
Second that!Åhhh! När kommer en sån här lösning som det går att köra Squeezecenter på!!!???
Postad 31 July 2008 - 17:10
/R
Postad 31 July 2008 - 17:18
Någon mer än jag som ibland tappar bilden och sen kommer den tillbaka? Händer under ljud/bild och filmvisning och ibland när man är i menyerna. Kan hända ett 20tal gånger och ibland tills man startar om den. Någon?
/R
Har du möjlighet att prova att använda några andra ingångar på TVn alt prova en annan TV? Bara så man med uteslutningsmetoden kan kontrollera vad som orsaker de störningar som du har.
Postad 31 July 2008 - 18:13
Har du möjlighet att prova att använda några andra ingångar på TVn alt prova en annan TV? Bara så man med uteslutningsmetoden kan kontrollera vad som orsaker de störningar som du har.
Har dock inga sånna möjligheter, vet dock att en kompis som också kör HDMI har samma problem. Riktigt surt då den nu är helt oanvändbar.
/Rob
Postad 31 July 2008 - 18:19
uppdatering lyckades ska pumpa över lite filer nusen hård test
Postad 31 July 2008 - 19:37
TjenaHar dock inga sånna möjligheter, vet dock att en kompis som också kör HDMI har samma problem. Riktigt surt då den nu är helt oanvändbar.
/Rob
Håller du till närheten av Stockholm möjligtvis? Vi kan testa den hos oss om vi får lite förvarning att du kan komma förbi? HDMI har jag inte hört någon tidigare som haft problem med.
Tack Webtrader!
uppdatering lyckades ska pumpa över lite filer nusen hård testi be back
Bra då är det bara att GO GO GO
Postad 31 July 2008 - 20:25
Vad har du för inställning? Kör du Auto, så testa att välja en fast inställning, tex 720p50Hz. Återkom med din inställning o vad du har för TV!
Postad 01 August 2008 - 08:40
Postad 01 August 2008 - 09:07
Glöm den!! Den spelar inte ens i samma liga. Ska du ha en BRA Mediaspelare är det: Curanta/PCH, Tvix som gäller. ICY-box bygger på äldre teknik o inte alls samma duktiga mjukvara som Curantas NMT spelare har!!
Så, bara glöm, glöm, glöm...
Postad 01 August 2008 - 10:27
robber:
Vad har du för inställning? Kör du Auto, så testa att välja en fast inställning, tex 720p50Hz. Återkom med din inställning o vad du har för TV!
Hmm har inte sett om den är på "auto" Men det borde den vara på. Har en FJS Myrica VQ2 40" LCD. Ska kolla på det på söndag. Sitter på tåget till norrland nu.
Ha en skön helg
Postad 01 August 2008 - 18:44
Har fått hem Det trådlösa nätberkskortet som skulle fungera men har problem med att installera det och har inte ens kommit till att försöka få igång nätverket .
Hur får man över installationsfilerna från Cden till hårdisken ?
Har lagt dem på en usb sticka men den hittar ju bara foton,filmer och bilder och sen något fjärde men inga filer
om nån kunde hjälpa mig lite så kaske jag slipper läsa allt
Postad 01 August 2008 - 19:52
Du ska inte behöva någon mjukvara, det du har fått på CD:n är väl för PC/Win eller motsvarande skulle jag tro!
Det borde vara så enkelt att när du pluggar in ditt Atheros bestyckade kort i USB-porten så borde valet komma upp under "Nätverk" i Curantan. Stödet ska ligga i Firmware. Får du inte igång det direkt testa en annan USB-port tex den på baksidan. Det skulle ev kunna vara lite olika hur den känner av det (tveksamt)...
Men jag har ingen personlig erfarenhet själv, det finns folk i Popcorn Hour tråden som kör det.
Lycka till o meddela hur det går!!
Redigerat av Kanelbulle, 01 August 2008 - 20:44.
Postad 01 August 2008 - 20:04
Sammet10:
Du ska inte behöva någon mjukvara, de du har fått på CD:n är väl för PC/Win eller motsvarande skulle jag tro!
Det borde vara så enkelt att när du pluggar in ditt Atheros bestyckade kort i USB-kortet så borde valet komma upp under "Nätverk" i Curantan. Stödet ska ligga i Firmware. Får du inte igång det direkt testa en annan USB-port tex den på baksidan. Det skulle ev kunna vara lite olika hur den känner av det (tveksamt)...
Men jag har ingen personlig erfarenhet själv, det finns folk i Popcorn Hour tråden som kör det.
Lycka till o meddela hur det går!!
hihi var det så lätt ;P
Skall testa det andra portarna och annars upgradera till senaste firmwire tack för hjälpen igen
Tror det funkar nu kan iaf välja Wifi automatisk och manuel IP osv men den hittar inte mitt trådlösa nätverk men måste kanske dona med IP adresser osv återkommer senare igen.
Redigerat av Sammet10, 01 August 2008 - 20:13.
Postad 01 August 2008 - 20:56
stöds Hd ljuden lr är de bara tvixen som har stöd för det???
Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 01 August 2008 - 20:57.
Postad 01 August 2008 - 21:20
Någon som provat denna med större HDD än 750?
1TB ska fungera, men ej hunnit pröva ännu.
Kan bekräfta att 1TB disk fungerar utan problem.
Postad 01 August 2008 - 21:23
Det krävs HDMI 1.3 för att ha stöd för att föra vidare HD-ljud. Enda spelaren i dagsläget som har detta är Tvix 6500/7000, men mjukvaran är väl inte riktigt i hamn där än som jag förstår. Det kommer komma nya spelare från Popcorn Hour A-110 o Curanta som har HDMI 1.3, då kommer det komma stöd för HD-Audio överföring oxå.
OBS: Värt att veta, det sker inge avkodning, du måste ha en förstärkare som stödjer HD-ljud. Annars har du ingen nytta av det!!
Postad 01 August 2008 - 21:50
japp har en onkyo 606 med hd ljud så de är lugnt med reciver =)
Postad 01 August 2008 - 22:01
kommer lite bilder senare och sist men inte minst tack Webtrader
Peace an luv from me
Postad 01 August 2008 - 22:11
Jaaa, du... om jag hade en Kristall-kula... jag skulle tro någonstans mellan September-November... En total chansning, men först ska det köras serier som täcker den första efterfrågan... Men de första serierna ska vara på G, men det är inga stora produktioner vad jag förstår... Men där någonstans... förhoppningsvis!!
Jag förstår att HD-ljud drar, jag är oxå sugen. Men så mycket material finns ju inte "där ute" än...
Postad 01 August 2008 - 22:17
För dem som undrar har jag inlett moddningsarbetet, men kommer nog inte bli klar förrns nästa vecka nångång eftersom jag har rätt mkt planerat utanför hemmet nu i helgen, sen om det äns blir bra är också en fråga
Postad 02 August 2008 - 15:25
Då kanske du får ändra nick till "eGreat Lover"...Grymm spelare testat den idag i alla format från dvix till fulhd riktigtJ***a nöjd. snabb och texterna funkar riktigt bra...
kommer lite bilder senare och sist men inte minst tack Webtrader
Peace an luv from me
Postad 02 August 2008 - 22:19
Hade problem i början med symptom likt Robbers, bilden försvann o filmen fastnade. I mitt fall var lilla chippet tokvarmt!
Har kört locket med borttagen metallplåt så värmen från hdd kan gå rakt upp men chippet måste ha fläkt när man kör 720p annars går det inte.
Nu går boxen helt utan lock med originalfläkt ståendes på bordet så den sjuter in mellan kortet o bottenplatta.
När kommer ny mjukvara? (beta på nmt forum kom ut 25/7 tydligen) ganska less på att den inte spelar upp någon av mina iso (dvd backups) filer?
får svart bild o sen tillbaka i menyn.
Väljer jag en fil som inte kan spelas upp och andra filmer finns i samma mapp börjar den spela upp fel fil!!!???
Kör dessa från server via nätverket bör kanske tilläggas (håller på att kopiera över lite test materiel till interna hdd så ska jag se om strulet fortsätter...
Edit: ISO funkar bra från intern hdd men inte via lan från en ntfs enhet :/
Redigerat av Unregistereddb5348d0, 02 August 2008 - 22:51.
Postad 02 August 2008 - 22:34
Det kom en ny Beta igår "Release candidate 2", den är för Popcorn men är exakt likadan. Om allt går som det ska så bör den vara ute inom senast 1 vecka! Obs, detta är en uppskattning. Skulle större buggar hittas kan det ta något längre. Det är en ganska omfattande uppgradering där mycket energi lagts på Video-prestanda, samt bla Ny Torrent-klient, Snabbare SMB (upp till 38 Mbps) o mycket annat. Så det blir en godbit!!
Postad 03 August 2008 - 07:51
Jag går i tankarna på att köpa en curanta och testa den, idag har jag en tvix 6500a.
Kan någon ge mig lite mer kött på benen är det värt att byta ut tvixen mot curantan...
Jag streamar allt mitt material idag och vill gärna fortsätta med detta, är curantan lika vass som tvixen där?
Och till fläkten var köper man curantan med fläkt baktill istället för fram??
Hoppas på lite hjälp från någon som kan....!
MVh Daniel...
Postad 03 August 2008 - 09:31
Svårt att jämföra... Tvixen är ju en mycket duktig spelare. När det gäller streaming tror jag inte det är någon större skillnad, det är nog lite fram o tillbaks. Vissa saker är nog bättre på Tvixen o andra på Curantan. Men det om Curantan har som inte Tvixen är ju framförallt Webtjänster o andra funktioner. Den bygger ju på exakt samma mjukvara som Popcorn Hour. Naturligtvis är den ju fantastiskt bra prissatt i förhållande...
När det gäller fläkten, så är den ju konstruerad med fläkten fram, på gott o ont. Antingen får du avvakta tills den nya modellen med HDMI 1.3 kommer, den kommer ha fläkten på sidan... Den nya modellen kommer bli mer exakt jämförbar med Tvix 6500, som jag ser det.
Postad 03 August 2008 - 17:03
Eftersom det är samma mjukvara så bör det inte vara någon skillnad på det sättet och man använder samma firmware?
Enda skillnaden jag ser är att den här har S-ATA, HDMI 1,2 och klarar usb-slave?
Storleken spelar ingen roll men finns det några för och nackdelar att välja den här istället för PCH?
Postad 03 August 2008 - 17:51
Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM
Eller ska det va mer än 16mb cache minne?
**Edit* Beställt en mediabox nu + en Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM, behöver nog inte mer än så till att börja med.. Får väl se om man blir nöjd
// Thomas
Redigerat av Unregistered409cb17f, 03 August 2008 - 21:22.
Postad 03 August 2008 - 21:43
Dum fråga kanske, men är denna disk ett bra val för denna box ? ----->
Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM
Eller ska det va mer än 16mb cache minne?
**Edit* Beställt en mediabox nu + en Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM, behöver nog inte mer än så till att börja med.. Får väl se om man blir nöjd
// Thomas
32MB är väl bra, men 16MB duger bra. Om jag inte minns helt fel så måste du upp på 750GB för att få 32MB. Du blir säkert riktigt nöjd.
Postad 03 August 2008 - 23:30
Postad 03 August 2008 - 23:54
Det finns inga direkta nackdelar, som du själv säger. Det som kan vara är att Firmware-uppdateringar liggar några dagar efter. Syabas (som utvecklar mjukvaran NMT) äger själva Popcorn Hour, så där kommer alltid uppdateringarna förs, men när den kommer, så kommer den direkt till Curantan oxå.
Jag hade personligen valt Curantan i dagsläget!!
Tj-Real:
Du kommer inte bli besviken på Curantan, det spelar mindre roll vilken Cache du har på hårddisken! Lycka till!!
Postad 04 August 2008 - 00:04
Okej då väljer jag att köpa den och en 400Gb Samsung diskTaubermaN:
Det finns inga direkta nackdelar, som du själv säger. Det som kan vara är att Firmware-uppdateringar liggar några dagar efter. Syabas (som utvecklar mjukvaran NMT) äger själva Popcorn Hour, så där kommer alltid uppdateringarna förs, men när den kommer, så kommer den direkt till Curantan oxå.
Jag hade personligen valt Curantan i dagsläget!!
Tj-Real:
Du kommer inte bli besviken på Curantan, det spelar mindre roll vilken Cache du har på hårddisken! Lycka till!!
Postad 04 August 2008 - 00:09
Ang det jag skrev om tidigare med att lyssna på musik via lådan. För att slippa sätta på Tvn hela tiden funderar jag på om man kan koppla in en liten dataskärm och köra parallellt. Går detta tror du?
Postad 04 August 2008 - 14:51
http://www.engadget....obo-up-for-pre/
Postad 05 August 2008 - 10:40
efter mycket strul, kom jag på att jag valt ext3 istället för ext2 filsystem, när jag installerade NMT applications..
Det verkar som programvaran till datorn som följer med Mediaboxen bara klarar Ext2 filsystem..
ny NMT installation gjordes och nu kommer jag åt min filer via USB slav igen.. puh
-att flytta tunga iso filer via nätverk suger ju
Postad 05 August 2008 - 11:14
Låter mysko... enda skillnaden mellan Ext2 o Ext3 är att Ext3 är Journalskrivande... dvs att den loggar allting. I övrigt är de identiska!! Men man vet ju aldrig... det är ju datorer...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Debox, nya NMT-spelare m HDMI 1.3, USB-slave osv
27 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?