Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 42PFL7403D

329 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 August 2008 - 00:08

Unregistered0c6eecf3
  • Unregistered0c6eecf3
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Visst är det en djungel. För att förvirra det ytterligare så är USA-modellen (som AVS-forumet handlar om) inte identisk med den som säljs i Sverige. I USA är 7003-serien topp-modellen, de har ej 9003-serien.
Enligt svenska Philips-supporten så går det EJ att undvika nerskalningen (detta tyder på att det sitter en PNX5050 i den, men det är nog inte lätt att få det bekräftat av Philips). Rekommenderar förresten Philips chat-hjälp på deras hemsida, de verkar mycket kunniga och hjälpsamma!

Hej jag har en 7423D och i den sitter det PNX5100 chippet, chassie Q529.1E (moderkort om man nu så vill).
Kan enkelt kollas upp genom att ta fram "Customer Service Menu", en meny som listar vital info om TVn, supporten kan be er gå in i den menyn om ni ringer in om problem med TVn.

Tryck "123654" i snabb följd på fjärren, sedan kan ni bläddra runt bland några sidor info om TVn.
(Detta fungerar mest troligt på de flesta av dagens Philips TVs.)

Är rätt säker på att 7403, 7423 & 7433 har samma chassie (Q529.1E) och således även PNX5100 chippet.
Vad det innebär gällande intern nedskalning till 1080i har jag inga säkra uppgifter om, förhoppningsvis har de slutat med sånna hyss iom bytet till PNX5100.

Förra årets toppmodeller baserade på Q528.1E chassiet med PNX5010 har dessa problem och det verkar kört att det någonsin skall kunna lösas via ex mjukvaruppgradering då chippet verkar sakna orken att hantera det helt enkelt. Dessa lider även av andra problem i bildbehandlingen...

Min 7423D har "Pixel Plus 3HD", det går däremot att slå på "Perfect Pixel Plus" i service menyn, inte så förvånande då även de dyrare maksinerna kör med samma chassie som min... :(

Troligtvis går det även att slå på 100Hz i 7603:an om man tycker det skulle vara skojjigt, verkar dock som att den har en annan LCD-panel än 74X3 maskinerna med längre responstid, kan vara därför de inte slagit på 100Hz från fabrik. 7423 har iaf en panel från LG, kommer inte riktigt ihåg den exakta beteckningen, vore kul om någon kunde kolla vad det sitter för paneltyp i 7603:an, betekcningen syns i SAM service menyn.
Tryck på fjärren "062596" och sedan på "info"-knappen så kommer ni in i SAM-menyn.

Även Ambiligt går att slå på i 7423:an, meny alternativen dyker upp och allt ser ok ut, nu är det inte till så stor nytta då ljusramperna saknas på min TV, men visar lite på hur de tänker då de designar chassien.

Lite kul är det även att dom använt Linux som operativ i TVn...

Postad 15 August 2008 - 09:51

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0
7603:an har ett annat chassi (Q528.2E) och har således inte samma hårdvara som 7423:an, skärmen som sitter i 7603:an är från AUO.

Q528.1E använder PNX5050, inte PNX5010 och den används för funktionen Clear LCD 100Hz, Natural Motion, konvertering av 50Hz till 100Hz samt deinterlacing, skalningen sköts av huvudprocessorn PNX8541 (PNX8537 i tidiga modeller). Det används även en extra processor som kallas för Pacific 3 för extra färg- och bildkvalité. Dom här tre processorerna kan leverera 1366x768 i 100Hz eller 1920x1080 i 50Hz, för att även få 100Hz i 1920x1080 används ytterligare en modul som dubblerar bilderna innan dom skickas till skärmen.

I Q529.1E-chassit används samma huvudprocessor men har istället för PNX5050 fått PNX5100 som själv klarar av 1920x1080 i 100Hz och på så vis behövs inte den extra modulen som funnits i Q528.1E. 7603:an bygger som sagt på ett annat chassi och har den gamla PNX5050 som inte klarar av 1920x1080 i 100Hz, alltså går den funktionen inte att "slå på" i den modellen.

Postad 15 August 2008 - 16:40

cyphog
  • cyphog
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej jag har en 7423D och i den sitter det PNX5100 chippet, chassie Q529.1E (moderkort om man nu så vill).
Kan enkelt kollas upp genom att ta fram "Customer Service Menu", en meny som listar vital info om TVn, supporten kan be er gå in i den menyn om ni ringer in om problem med TVn.

Det låter ju jättebra! Då hade de fel på Philips support.
Väldigt sugen på en sådan nu, men jag vill gärna ha en h-modell med DVB-C.

Postad 16 August 2008 - 01:23

Unregistered0c6eecf3
  • Unregistered0c6eecf3
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

7603:an har ett annat chassi (Q528.2E) och har således inte samma hårdvara som 7423:an, skärmen som sitter i 7603:an är från AUO.

Q528.1E använder PNX5050, inte PNX5010 och den används för funktionen Clear LCD 100Hz, Natural Motion, konvertering av 50Hz till 100Hz samt deinterlacing, skalningen sköts av huvudprocessorn PNX8541 (PNX8537 i tidiga modeller). Det används även en extra processor som kallas för Pacific 3 för extra färg- och bildkvalité. Dom här tre processorerna kan leverera 1366x768 i 100Hz eller 1920x1080 i 50Hz, för att även få 100Hz i 1920x1080 används ytterligare en modul som dubblerar bilderna innan dom skickas till skärmen.

I Q529.1E-chassit används samma huvudprocessor men har istället för PNX5050 fått PNX5100 som själv klarar av 1920x1080 i 100Hz och på så vis behövs inte den extra modulen som funnits i Q528.1E. 7603:an bygger som sagt på ett annat chassi och har den gamla PNX5050 som inte klarar av 1920x1080 i 100Hz, alltså går den funktionen inte att "slå på" i den modellen.

Ok, är det någon som kan svara på vad skilnaden mellan "Pixel Plus 3HD" och "Perfect Pixel Plus" är?
(Tänker då på TVs med Q529.1E chassiet)

Är det samma algoritmer i båda varianterna och det hela är en ren marknads-strategisk uppfinning med två varianter för att få folk att handla en dyrare apparat?

...eller är det så att man kallar "Pixel Plus 3HD" för "Perfect Pixel Plus" då apparaten har ngn form av Ambilight?

Postad 17 August 2008 - 11:42

iken
  • iken
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Philips 7403 återger ej svarta färger helt bra när det är fönster bakom.
Ljusstyrkan kan höjas något genom att höja kontrast från 82 (mitt standardval) till 100. Öka ljusstyrkan förstör bara bilden. Jag önskar att TV:n hade varit ljusstarkare för att kunna tackla riktigt ljusa rum. Samsung har ljusstyrkan 550, Philips 500. Betyder det att Samsung matta skärmar, t.ex. R86/R87 klarar ljusa rum bättre än Philips 7403/7603?

Postad 18 August 2008 - 09:10

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Ok, är det någon som kan svara på vad skilnaden mellan "Pixel Plus 3HD" och "Perfect Pixel Plus" är?
(Tänker då på TVs med Q529.1E chassiet)

Är det samma algoritmer i båda varianterna och det hela är en ren marknads-strategisk uppfinning med två varianter för att få folk att handla en dyrare apparat?

...eller är det så att man kallar "Pixel Plus 3HD" för "Perfect Pixel Plus" då apparaten har ngn form av Ambilight?

Pixel Plus 3HD är en äldre teknik och fanns redan i exempelvis 9731:an som ju är några år gammal. Menar du att den även skulle finnas i nyare apparater?
Nu för tiden kallas det för Perfect Pixel HD engine och introducerades med förra årets modeller i Q528.1-chassit.
Vad exakt som skiljer dom åt är nog svårt att svara på men så här förklaras det på ett ställe:

Perfect Pixel HD Engine as the successor of Pixel Plus. With this technology, each pixel of the incoming picture is enhanced to better match the surrounding pixels, resulting in a more natural picture. Artifacts and noise in all sources from multimedia to standard TV to highly-compressed high-definition (HD) are detected and reduced. This results in a clean and razor sharp image.

Det låter ju bra iallafall :(

Postad 21 August 2008 - 21:58

Tetthe
  • Tetthe
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Står och väger mellan just Philips 42PFL7403D samt Samsung LE40A656. Jag ska använda den till att spela XBOX 360 med . Vilken av dessa två ska man välja? Med tanke på att båda kostar lika mycket, skiljer nån hundring bara. Som jag förstått så har Samsung högre responstid än Philipsen men har det betydelse? En annan skillnad är att kontrasten är högre på Samsungen 50 mot 30 000. Annars så kan jag inte se större skillnader om man ser på speccen, jag kan inte alla olika namn på saker :) Iofs så är ju också Philipsen två tum större men det har mindre betydelse... Tacksam för svar!:)

Postad 21 August 2008 - 22:07

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Står och väger mellan just Philips 42PFL7403D samt Samsung LE40A656. Jag ska använda den till att spela XBOX 360 med . Vilken av dessa två ska man välja? Med tanke på att båda kostar lika mycket, skiljer nån hundring bara. Som jag förstått så har Samsung högre responstid än Philipsen men har det betydelse? En annan skillnad är att kontrasten är högre på Samsungen 50 mot 30 000. Annars så kan jag inte se större skillnader om man ser på speccen, jag kan inte alla olika namn på saker :) Iofs så är ju också Philipsen två tum större men det har mindre betydelse... Tacksam för svar!:)

Jag skulle aldrig köpa en philips och spela på, och samsung brukar visserligen vara bättre men fortfarande dåliga.

https://www.minhembi...howtopic=201201

Postad 07 September 2008 - 11:38

Mrmanman
  • Mrmanman
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Står och väger mellan just Philips 42PFL7403D samt Samsung LE40A656. Jag ska använda den till att spela XBOX 360 med . Vilken av dessa två ska man välja? Med tanke på att båda kostar lika mycket, skiljer nån hundring bara. Som jag förstått så har Samsung högre responstid än Philipsen men har det betydelse? En annan skillnad är att kontrasten är högre på Samsungen 50 mot 30 000. Annars så kan jag inte se större skillnader om man ser på speccen, jag kan inte alla olika namn på saker :) Iofs så är ju också Philipsen två tum större men det har mindre betydelse... Tacksam för svar!:rolleyes:

Jag med.

Stod och valde mellan dem och någon till men tog tag i saken igår och köpte Philipsen. Jag hade upp till igår en gammal tjockTV så allting är väl bra för mig... Men blev riktigt glad överraskad av bild och ljud! Provade runt lite med olika inställningar och det finns mycket att pilla på. Har inte provat med datorn ännu så lagget får undersökas ikväll, om det blir något och vilken upplösning man kan köra (har ett ganska nytt grafikkort så det kan bli spännande).

RIKTIGT bra bild genom PS3 på 1080P!!!

uppdaterar om datorproblem uppstår

Postad 26 September 2008 - 07:09

Kinta
  • Kinta
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
ÄR det någon som har hittat nån sida där man kan se vilka bildinställningar som är att föredra för pfl7403? De brukar ju finns lite "proffs" resenceioner som ibland rekomenderar.

Alternativt kanske någon kan dela med sig av sina inställningar

Postad 26 September 2008 - 16:22

Kinta
  • Kinta
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag har ett problem. Visst borde jag kunna koppla min HD-box (humax 1000c) med HDMI till TV. Sedan koppla coaxial från tv till men förstärkare och få 5.1 ljud.

Eller klara inte TV att skicka vidare 5.1 ljudet?

Postad 29 September 2008 - 09:04

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Jag har ett problem. Visst borde jag kunna koppla min HD-box (humax 1000c) med HDMI till TV. Sedan koppla coaxial från tv till men förstärkare och få 5.1 ljud.

Eller klara inte TV att skicka vidare 5.1 ljudet?

Är signalen skyddad via HDCP kan du inte få ut något digitalt ljud från TV:n, det är inte apparatens fel utan beror på just HDCP.

Postad 30 September 2008 - 14:33

entheos
  • entheos
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Gällande input lag... har ägt en 42pfl7403d ett antal månader nu... förstår nu varför det var jobbigt att använda tv-n som datorskärm, då mus rörelser var klart eftersläpande.... MEN, så sent som idag upptäckte jag att ställer man in tv-n i spelläge som försvinner det så gott som helt. Detta gör du via meny/smarta inställningar/spel. Så jag tycker inte att Philips förtjänar så mycket kritik för detta, enligt mina nya erfarenheter.

Postad 01 October 2008 - 21:41

bennywendel
  • bennywendel
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Några fler som kan svara på frågan:
Ambilight vs 100hz

7603
5 ms och Ambilight

eller 7403
3ms och 100Hz

Vet inte vilken jag ska välja? Någon som har erfarenhet?
Är Ambilight bra, eller man tröttnar? Är det stor skilland om den är 100Hz eller inte?

Postad 07 October 2008 - 19:48

Alxl
  • Alxl
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Fick hem min 42PFL4703D /10 igår. Har suttit och pillat och testat lite. Verkar vara en riktigt bra tv när man väl justerat in bilden som man vill ha den. Har testat att köra film via HDMI från en bärbar dator. Funkade bra, bilden var riktigt skarp och fin och då tittade jag bara på en 720p fil. Blev dock riktigt irriterad över en rand som gick över skärmen från toppen till botten lite då och då. Annars har tvn funkat riktigt bra, dosan är dock lite plastig men det är vell för att man inte köpte den från någon elkedja då de brukar ha lite bättre dosor.

Riktigt bra tv att se film på och även spela om man sätter den i Spel läge så man minimerar inputlagg så mycket som möjligt.

Postad 09 November 2008 - 12:36

necksnapper
  • necksnapper
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Vill bara varna alla för att det finns input lag kvar efter att alla effekter valts bort, så att inte fler gör samma mistag som jag. Jag mätte delay genom att fota en timer på TVn och min dataskärm (en Acer AL 1914, inte säker på dess input lag, men antagligen ca 8-16ms).

Med motion flow osv på fick jag smått fantastiska 250 ms delay, och utan blev det ca 46ms.

Nu har jag skickat tillbaka skiten och skaffat en Sony istället som ligger på par med min dataskärm, med motion flow på!

Postad 09 November 2008 - 22:25

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Vill bara varna alla för att det finns input lag kvar efter att alla effekter valts bort, så att inte fler gör samma mistag som jag. Jag mätte delay genom att fota en timer på TVn och min dataskärm (en Acer AL 1914, inte säker på dess input lag, men antagligen ca 8-16ms).

Med motion flow osv på fick jag smått fantastiska 250 ms delay, och utan blev det ca 46ms.

Nu har jag skickat tillbaka skiten och skaffat en Sony istället som ligger på par med min dataskärm, med motion flow på!

Vilken TV snackar du om? är det 7403:an så ska den ha ett spel-läge du kan ställa den i och då ska det inte bli någon input lag.

Postad 11 December 2008 - 17:48

Troopnet
  • Troopnet
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjo folk... jag har nu suttit å läst i denna tråd då det är dags för en ny tv... vart kär i specarna på denna philips och läste recension efter recension som sa att den var jättebra... dock när jag väl började läsa här och såg allt snack om input-lag så vart jag väldigt orolig och förvirrad eftersom alla *läs några iaf* verkar ha olika åsikter om denna sak och ingen hadde nån ren fakta... så jag gick helt enkelt och testade saken själv =)

resultat:
Med alla bildbehandlignar på: ca 200ms vilket är bedrövligt illa!!!
Postad bild

Utan allt på d.v.s spel-läge: ca 30ms vilket är myyye bättre men inte bäst
Postad bild

som referens har jag min gamla bärabara HP nc6000 som säkert i sig inte är utan lagg...
nu skulle jag kunna leva med dom ~30ms i spel-läget men å andra sidan känns det ju onödigt att köpa denna tv då om jag förstått saken rätt är dom som är så bra med den...

*edit* bör tilläggas att den jag testade hette 42PFL7433D vilket om jag förstår rätt är expert modell-beteckning på 7403D?

Redigerat av Troopnet, 11 December 2008 - 18:50.

Postad 12 December 2008 - 08:11

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Utan allt på d.v.s spel-läge: ca 30ms vilket är myyye bättre men inte bäst
http://www.troop.se/pics/game_stor.jpg

*edit* bör tilläggas att den jag testade hette 42PFL7433D vilket om jag förstår rätt är expert modell-beteckning på 7403D?

30ms är helt ok enligt mig iallafall, visst det finns bättre men frågan är om man behöver det.

7433 och 7403 är olika apparater och är riktiga beteckningar från Philips, skillnaden är dock bara att 7433 har nätversstöd så du kan se på bilder och spela musik över nätverket från din dator.

Redigerat av SwiftingSpeed, 12 December 2008 - 08:12.

Postad 14 December 2008 - 02:33

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Det är ju främst natural motion och 100Hz som skapar lagget och det är inget som man bör använda ändå tycker jag iallafall.

Postad 25 December 2008 - 14:56

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Visst är det en djungel. För att förvirra det ytterligare så är USA-modellen (som AVS-forumet handlar om) inte identisk med den som säljs i Sverige. I USA är 7003-serien topp-modellen, de har ej 9003-serien.
Enligt svenska Philips-supporten så går det EJ att undvika nerskalningen (detta tyder på att det sitter en PNX5050 i den, men det är nog inte lätt att få det bekräftat av Philips). Rekommenderar förresten Philips chat-hjälp på deras hemsida, de verkar mycket kunniga och hjälpsamma!

Hej!

År det någon som vet säkert att den verkligen skalar om och tillbaka eller?????????????
Varför skulle man annars köpa en fullHD tv eller har Philips lurat oss kunder!

/Peter

Postad 25 December 2008 - 21:21

regel
  • regel
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hej!

År det någon som vet säkert att den verkligen skalar om och tillbaka eller?????????????
Varför skulle man annars köpa en fullHD tv eller har Philips lurat oss kunder!

/Peter

Hej.
Jag köpte en 47PFL7403H och den hade PNX5100. Gratis kanalerna ser bra ut på 3,5 meters håll där jag sitter och ser på TV.

Någon som skulle kunna undvara några bra "standard" inställningar?

Mvh
/Niklas

Redigerat av regel, 26 December 2008 - 17:52.

Postad 25 December 2008 - 22:41

tottedq
  • tottedq
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har sedan augusti-08 en Philips 42PFL7403 + HD mottagare från Canal Digital, allt har fungerat perfekt tills idag.
När jag tittar på en HD kanal så får bilden inte plats i tv, halva loggan försvinner, har försökt ändra men tv-fjärren men ingen skillnad. Har kollat om det går att ändra i HD mottagaren men hittar inget som löser problemet.
"vanliga kanaler" blir också för "stora". Tittar jag på min Visatmottagare (ej HD) så får bilden plats.
Jag har tittat på inspelat program på min HD-mottagare som jag vet har sett bra ut tidigare men nu blir bilden för stor. Om jag i stället låter bilden gå via min Sony hårddiskinspelare som ej skalar upp bilden så visas bilden korrekt.
Det verkar mao vara något problem med högupplösta bilder.
Någon som vet hur jag tar reda på om felet ligger i HD-mottagare som ex skickar ut signalen felaktigt eller om det är tv som inte återger upplösningen korrekt?
Finns det något sätt att fixa det själv.
Tacksam för svar då det är många dagar tills någon support är på plats.
Jag fick en Harmony525 som jag provade, kan jag ha ställt om något i tv/hd mottagaren som man normalt sätt inte har tillgång till? Om ja hur återställer jag det?

Postad 27 December 2008 - 10:23

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som vet om det är försänkta kontakter i bak på FL 7403? så man får den nära väggen. Såg på FL 7603 att de inte är det men det har säkert med Amblight att göra.

/Peter

Postad 30 December 2008 - 19:19

kloberg
  • kloberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla,

jag skall köpa en ny TV inom några månader och 7403:an är ett intressant alternativ. Jag blev dock fundersam när jag läste om problemet med input lag. Game mode löser ju problemet verkar det som, men när jag ser på film vill jag kunna använda mig av de bildförbättringssytem som finns i TV:n. Problemet är att jag har separat 2-kanalsförstärkare plus ett par golvhögtalare som jag vill använda när jag tittar på film. Jag vill inte att ljudet i högtalarna hamnar i osynk med bilden.

Idag har jag en PS3:a kopplad till en tjock-TV och min förstärkare (dvs ingen koppling mellan TV och förstärkare). Detta fungerar bra idag, men kommer nog inte bli så bra om TV:n laggar. Hur fungerar den digitala ljudutgången på 7403:an, är signalen som kommer ut i denna i synk med bilden? I så fall kanske det fungerar om man skickar bild och ljud från min PS3:a till TV:n via HDMI och låter den digitala ljudutgången på TV:n vara kopplad till en D/A-omvandlare som i sin tur är kopplad till förstärkaren. Tror ni att denna variant skulle fungera eller finns det något annat sätt att lösa problemet på?

/Daniel

Postad 31 December 2008 - 20:07

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Hej alla,

jag skall köpa en ny TV inom några månader och 7403:an är ett intressant alternativ. Jag blev dock fundersam när jag läste om problemet med input lag. Game mode löser ju problemet verkar det som, men när jag ser på film vill jag kunna använda mig av de bildförbättringssytem som finns i TV:n. Problemet är att jag har separat 2-kanalsförstärkare plus ett par golvhögtalare som jag vill använda när jag tittar på film. Jag vill inte att ljudet i högtalarna hamnar i osynk med bilden.

Idag har jag en PS3:a kopplad till en tjock-TV och min förstärkare (dvs ingen koppling mellan TV och förstärkare). Detta fungerar bra idag, men kommer nog inte bli så bra om TV:n laggar. Hur fungerar den digitala ljudutgången på 7403:an, är signalen som kommer ut i denna i synk med bilden? I så fall kanske det fungerar om man skickar bild och ljud från min PS3:a till TV:n via HDMI och låter den digitala ljudutgången på TV:n vara kopplad till en D/A-omvandlare som i sin tur är kopplad till förstärkaren. Tror ni att denna variant skulle fungera eller finns det något annat sätt att lösa problemet på?

/Daniel

Hej!

Det finns en vanlig höger/ vänster ut bredvid digitalutgången ochså som philips säger är i synk. Så då behöver du inte omvandla till din tvåkanalare. Förövrigt en helt underbar tv som jag köpt för en dag sedan.
/Peter

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 02 January 2009 - 13:04.

Postad 31 December 2008 - 20:30

kloberg
  • kloberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej!

Det finns en vanlig höger/ vänster ut bredvid digitalutgången ochså som philips säger är i synk. Så då behöver du inte omvandla till din tvåkanalare. Förövrigt en helt underbar tv som jag köpt för en dag sedan.
/Peter

Strålande!

Då behöver inte input lag vara något större bekymmer för mig egentligen. Nu skall jag bara spara ihop lite pengar också... :lol:

/Daniel

Postad 01 January 2009 - 22:25

regel
  • regel
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en 7403H och jag märker skillnad om jag använder HD Natural Motion + 100 Hz på en vanlig digital sändning, men om jag ser på samma kanal genom min HTPC som sänder 1080p till min LCD så ser jag ingen skillnad om jag har på HD Natural motion + 100 Hz eller inte. Någon som vet om LCD inte behandlar signaler på 1080p?

Med andra ord levererar min Philips mycket bättre bild än vad min HTPC gör (Terratec mottagare, ATI 2600HD Pro, Vista Media Center) på samma Philips. Har någon lyckats med att få en likadan bild från sin HTPC som Philipsen levererar?

Mvh
/Niklas

Postad 04 January 2009 - 11:23

regel
  • regel
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Äntligen har jag fått det att fungera. Se min summering på avsforum:
http://www.avsforum....90#post15453790
/Niklas

Redigerat av regel, 05 January 2009 - 08:45.

Postad 04 January 2009 - 12:00

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Äntligen har jag fått det att fungera. Se min summering på avsforum:
/Niklas

länken funkar ej!

Postad 04 January 2009 - 14:27

frodbolf
  • frodbolf
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Köpte min 42pfl7403H igår och precis som alla nämner så är det en enorm inputlag när man spelar TV-spel på den utan att ställa om till Spel-läge.

Men har man väl gjort det så går det utmärkt att spela Hard nivån på GuitarHero med TV'n. (Ett spel som annars är rätt oförlåtande).

Provade även att leka med USB-hosten. Mp3 och Jpg funkar bra. för att kolla på film så fick jag konvertera till mpeg-format först vilket kändes lite onödigt. Men skall tilläggas, att TV'ns egna mediaspelare är mest en "kul pryl" som inte lämpar sig för seriöst film/serie-gluttande.

Har inte skaffat någon CA-modul till TV'n så jag har inte provat Cabel-tv-delen. Eller fråga, krävs det en CA för att kolla på gratis-kanalerna?

Postad 05 January 2009 - 08:48

regel
  • regel
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

länken funkar ej!

Nu skall den fungera.

Postad 06 January 2009 - 21:48

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har haft 42PFL7403D nu ett par dagar...

Läste bland annat i denna tråd en hel del innan, då jag både har tvspel såsom wii (komponent) samt använder en HTPC samt ett separat ljudsystem.... Ser också en hel del på analog kabeltv. Efter mycket lurkande och runtflängande var nog detta nog bland det bättre du kan få idag för 10 000:-

Mini-mini-recension:

- Analog TV: Helt okej, har alla bildförbättringsfunktioner på vilket ger rätt mycket när det är "skit in".

- HTPC: Var galen först då teven inte alls verkade fixa pixelmappningen fullt ut. Om jag valde "utan skalförändring" fick jag heller inte full-skärm utan den kapade rätt mycket på kanterna. Detta gick dock att ställa in i ATI Catalyst Center inom "Overscan"-funktion. Så nu har jag DVI->HDMI med 1080p PERFEKT pixelmappat och som fyller ut hela skärmen. Kontrollerat på pixelmappat.nu och jepp... Det är en grymt clean bild. I PC-läget får dock HD-Natural Motion och lite sådant krafs stängas av (pga input lag) eller köra "Spel-läge". Jag spelar ju dock inget på pcn, utan använder den endast för uppspelning.

- BlueRay spelare: Har en Sharp BD-HP21S. Den är dock tämligen nyinförskaffat och Dark Knight fanns ju inte kvar på blueray! Dock är DVD-filmer med 1080p uppskalning en riktig fröjd på philipsen!

- InputLag dilemmat: JA, med alla bildförbättringsfunktioner på är det ett grymt inputlag. Men det finns flera olika varianter för att undankomma det...

.. tv spel? Sätt teven i spelläge... funkar kalas på min wii, och kalas på guitarhero genom ps2an
.. separat ljudsystem? Antingen får recievern ställas in på 200ms sync, eller stänga av hd natural motion filtret på teven, eller använda digitala koaxialutgången på teven till recievern (den utgången är alltid i sync)

Väldigt prisvärd TV i mitt tycke även om lite "tweaking" kanske behövs, dock fick man den plastigaste jäkla fjärren som finns ifrån budget netonnet ;)

just det! två andra riktigt bra funktioner:

- varje ingång kan ställas efter eget tyckte. vilket läge man vill ha, vilka bildbehandlingsfilter man vill ha mm. Och sparas för varje ingång... Detta gör att i mitt läge, blir alltid komponent (där wiin sitter) i spelläge, medans blueray ingången på hdmi1 alltid har rubb och stubb påslaget (om man nu vill det... ni fattar poängen.. man slipper ändra hela tiden).

- hade tidigare en samsung lcd, och skulle jag gå till pc, hdm2, komponent eller vad det nu var fick jag sekventiellt stega igenom på sourceknappen. på philipsen får du upp en "input-meny" där du kan välja vilken du ska se på direkt, och kan döpa om källorna också... najs

Redigerat av spetsen, 06 January 2009 - 21:53.

Postad 07 January 2009 - 13:32

forzaKGB
  • forzaKGB
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej

Har börjat kika på LCD-TV eftersom vår tjock-TV nu är 13 år gammal och förmodligen börjar sjunga på sista versen (är reparerad två gånger redan och nu är det nog inte värt pengarna att reparera den mer). Den har inte givit upp än så vi är inte desperata och sonderar terrängen lite.

Jag har ett tag varit inne på att köpa en Philips 5603H men efter vad jag läst mig till här inne så verkar det som om 7-serien är den man bör kika på när det gäller Philips apparater. Vi måste ju inte köpa Philips men har fastnat lite för dem.

Vi tittar på TV och DVD, har inte något behov av en spel-TV. Barnen har iofs nyss fått ett PS2 men det används inte mycket alls och definitivt inga grafikintensiva spel (det som går mest nu är Råttatoulle). Mne som sagt 90-95% TV. Och då analog TV, dels direkt och dels inspelat antingen på vår (Philips) DVD-recorder eller på vår HTPC som är ansluten till TV via en Hauppauge MVP. När vi byter till platt-TV så byts nog Hauppauge:n ut mot en PopcornHOUR (kör GBPVR som inspelare/medialösning).

Nu till min fråga/kommentar. 7403H verkar ju vara en bra TV i mina ögon, vi har ComHem och kommer nog framöver att börja abonnera på deras digitala utbud så en DVB-C-mottagare är nästan ett krav. Jag har hittat en betydligt dyrare (men smidigare tycker jag det verkar) Philips-apparat som tilltalar mig: 42PES0001H

Hur står denna sig i jämförelse med de Philips-apparater som nämnts tidigare i denna tråd?

Postad 08 January 2009 - 21:24

dea_944t
  • dea_944t
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nån som vet om Tvn skickar ut samma bitström via coaxen ut som den får in via HDMI eller är det alltid PCM-stereo?
Om det är så hur hanteras HD och DD 5.1 bitströmmar?

Finns det någon inställningguide på nätet med rekommendationer för DVVD resp BD?

/Dea

Postad 08 January 2009 - 23:09

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Nån som vet om Tvn skickar ut samma bitström via coaxen ut som den får in via HDMI eller är det alltid PCM-stereo?
Om det är så hur hanteras HD och DD 5.1 bitströmmar?

Finns det någon inställningguide på nätet med rekommendationer för DVVD resp BD?

/Dea

tror inte den får göra det pga "legal issues"? :)

Postad 09 January 2009 - 15:56

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej

Jag har några frågor som nån vänlig själ kanske kan svara på.

Är skillnaden mellan 7403D och 7403H bara att H modellen har mpeg4 och dvb-c mottagare? Jag har igen nytta av det så man kan ju spara ett par tusen på det.

Finns det någon annan skillnad i panel osv, det skrivs om olika chip och så?

Var tidigare idag på det klara med att jag skulle ha en samsung 40a766. Men denna verkar prisvärd och visa SD tv väldigt bra vilket i slutändan är viktigast för mig. Svärtan på 766 är nog bättre men det är nog bara det.

Tänkte köra med comhems hdpvr och visa film från datorn, ingen som har haft problem med det hoppas jag?

Redigerat av Unregistereddf968eb3, 09 January 2009 - 16:02.

Postad 09 January 2009 - 18:11

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Hej

Jag har några frågor som nån vänlig själ kanske kan svara på.

Är skillnaden mellan 7403D och 7403H bara att H modellen har mpeg4 och dvb-c mottagare? Jag har igen nytta av det så man kan ju spara ett par tusen på det.

Enda skillnaden är digital-TV-mottagaren så köp den billigare du.

Postad 09 January 2009 - 20:01

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Enda skillnaden är digital-TV-mottagaren så köp den billigare du.

Det stämer de är lika i allt annat. instruktionsboken är lika till och med.

Det står i philips produktkattalog att de enda som skiljer är:
D modellen har motagagare för Boxer.
H modellen motagare för Boxer och Com hem.

/Peter

Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 09 January 2009 - 20:02.

Postad 10 January 2009 - 02:17

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Köpte 42PFL7403D för ett par veckor sedan. Kör med Boxer-kort insatt i TV:n. Jag är mycket nöjd med bild och funktioner men en sak har jag inte lyckats med, nämligen att få ut signalen från TV:n så att jag kan spela in på en DVD/hårddiskinspelare. Efter mycket testande och kopplande tog jag kontakt med Philips support via telefon. Efter genomgång av kopplingar och inställningar mha supporten, konstaterades att denna TV inte kan lämna ifrån sig någon signal från Boxerkortet! Kan detta verkligen stämma? Någon som har provat eller kan göra ett test?
Någon annan TV som är likadan?

Om det inte funkar är ju hela vitsen med inbyggd DVB-T borta! Då måsta man ändå ha en separat boxer.
Jo, jag har provat med en separat boxer och då går det att spela in, så det är inte fel på hårddiskinspelaren. Dock blir det mycket sämre bild än på TV:n.

Postad 10 January 2009 - 10:51

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Köpte 42PFL7403D för ett par veckor sedan. Kör med Boxer-kort insatt i TV:n. Jag är mycket nöjd med bild och funktioner men en sak har jag inte lyckats med, nämligen att få ut signalen från TV:n så att jag kan spela in på en DVD/hårddiskinspelare. Efter mycket testande och kopplande tog jag kontakt med Philips support via telefon. Efter genomgång av kopplingar och inställningar mha supporten, konstaterades att denna TV inte kan lämna ifrån sig någon signal från Boxerkortet! Kan detta verkligen stämma? Någon som har provat eller kan göra ett test?
Någon annan TV som är likadan?

Om det inte funkar är ju hela vitsen med inbyggd DVB-T borta! Då måsta man ändå ha en separat boxer.
Jo, jag har provat med en separat boxer och då går det att spela in, så det är inte fel på hårddiskinspelaren. Dock blir det mycket sämre bild än på TV:n.

Går det inte att sno signalen från en scart ingång/ utgång och spela in den vägen. Precis som man kan göra med ljud.
Fast då får man ha samma kanal på som man tittar och spelar in på.

/Peter

Postad 10 January 2009 - 16:08

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Om man får arslel ur vagnen och kan bestämma sig så kanske man slår till i veckan.
Netonnet har ju ett bra pris på D modellen nu, 9990:-.

Redigerat av Unregistereddf968eb3, 10 January 2009 - 16:09.

Postad 11 January 2009 - 00:19

Unregistered25e72bf2
  • Unregistered25e72bf2
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nej, det går inte att få ut boxersignal via scart eller någon annan anslutning.
Någon som har provat att få ut signal från TV med inbyggd boxer?
/Cahl

Postad 24 January 2009 - 18:08

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis köpt en 42" 7403.
Har någon inställningar till denna att dela med sig av eller hänvisa till någon bra länk med dessa?
Tack på förhand!

Postad 24 January 2009 - 19:26

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Hej!
Har precis köpt en 42" 7403.
Har någon inställningar till denna att dela med sig av eller hänvisa till någon bra länk med dessa?
Tack på förhand!

Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 25 January 2009 - 10:39.

Postad 24 January 2009 - 21:08

milton59
  • milton59
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Dessa utmärkta inställningar har jag funnit på AVF forum.
Gjort av en mycket seriös Niklas!

Bifogad fil(er)

Postad 24 January 2009 - 23:06

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Dessa utmärkta inställningar har jag funnit på AVF forum.
Gjort av en mycket seriös Niklas!

Tack!
Ska genast prova!

Postad 25 January 2009 - 08:36

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Bilden blev bra men kanske inte 100%-ig.
Jäkla bra TV för de pengarna!
Tänkte först vänta på H modellen eftersom jag har ComHem, men eftersom jag alltid har och vill ha en PVR till TV'n, så är de 2000:- mer som H-modellan kostar, bortkastade för mig.
Undrar vilka inställningarna var när de gjorde testet i Bild & Ljud?
Eller inställningar från någon som kört en juste full kalibrering från skiva m.m. av denna TV?
En av inställningarna som Niklas hade i sitt dokument körde jag på HDMI-1 dit jag har min TViX kopplad. Här blev inte bilden lika bra som den andra inställningen som jag körde för Digital-TV boxen.

Men annars måste jag säga att ni som tvekar.... det är bara att slå till!
Hade/har en 32" SONY LCD V2500 2 år gammal som fått flytta till sovrummet, men Philipsen har klart mycket bättre bild. Köpte min på NetOnNet igår i Slagsta Stockholm dit de fått en ny sändning.
Får nu ta och byta bilden i Galleriet :-)

Redigerat av tuppen, 25 January 2009 - 08:41.

Postad 25 January 2009 - 11:02

Aristotele
  • Aristotele
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Jäkla bra TV för de pengarna!

Grattis ;) Jag har också en sådan, köpte min på netonet i veddesta. Är helnöjd.
Mycket prisvärd TV.

Jag har inte brytt mig om hur andra stället in sin TV, under första veckan jag haft tvn har suttit och fingrat fram och tillbaks på alla inställningar. Tror det kan vara en liten smaksak också. Men tror de flesta är övverens om att man får dra ned den dynamiska kontrasten. Sen har jag dragit ned den manuella kontrasten lite också, ser onaturligt ut med för hög kontrast. Möjligen är det motiverat om det är väldigt mycket ströljus i rummet.

Postad 25 January 2009 - 20:36

Unregistered63f5096d
  • Unregistered63f5096d
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Vad hände med inputlaggen... finns den, är den 30 millisek..märker man av den..
Är PS3 freak måste veta hur den funkar. märks 30 millisekunder?

Eller ska man köpa SONY?

Mvh Michael

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.