Gott nytt år förresten å god fortsättning
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 02 January 2009 - 10:42.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
2 relaterade trådar
Postad 02 January 2009 - 10:39
de låter bra de=) ja man måste juh prova sig fram speciellt när de inte behöver bli så dyrt med detta heller=) snacka om att hitta en hobby på några dagar som e kul å man kan göra så mycket av=)
Gott nytt år förresten å god fortsättning Redigerat av Unregistered1e1b5146, 02 January 2009 - 10:42. Postad 02 January 2009 - 10:52 Det funkar som med M-objektiv bortsett från att kameran inte har någon kontroll alls över bländaren. Så när man bländar ner objektivet så sker det direkt även innan exponeringen och man ser det direkt i sökaren. Men dessa objektiv har istället olika lösningar för att snabbt växla mellan full öppning och den inställd bländare, tex en spak (automatic) som på det lite mer moderna m42 objektiven. Dessa objektiv har en pinne i fattningen som gör att kameran kan styra bländaren, men det gäller bara för kameror med m42 fattning. Eller som på äldre objektiv med två bländarringar (pre-set) där den ena man förinställer bländaren som ska användas, och den andra är utan fasta steg och som kan fritt röras mellan den förinställda bländaren och full öppning. På riktigt tidiga m42 objektiv är bländarinställningen bara är det man ställt in på objektivet och inget annat, men dessa objektiv är rätt sällsynta. En bra sida för att kolla upp gamla Takumar objektiv mm. http://www.aohc.it/index.htm Pentax K-adapter säljs billigast hos Second hand Photo (om de har några kvar i lager). http://www.secondhan...Produktnr=10018 Postad 03 January 2009 - 14:26
Tack Fogel!
En adapter är på väg från Janne nu om allt gått bra och om nån på postverket jobbar under helgerna Postad 05 January 2009 - 20:57
Någon av er som vet vad jag ska ha för "mellanring/adapter" för att göra om mitt Pentax SMC-FA 50/1,4 till ett "budgetmacro" ? och om det nu finns något som passar, hur mycket "ljuskänslighet" blir jag av med på ett ungefär ?
MVH PlasmaNoob Postad 06 January 2009 - 13:11
vann den här idag tradera
Postad 06 January 2009 - 15:35 Bra jobbat! Jag fiskade just hem en Helios 44-6, 58mm/2.0 från ebay. Ska kröna min nu anlända m42-adapter är det tänkt
43c7_1.JPG 15.63K
0 Antal nerladdningarEdit: Hittade denna länk som räknar om avbildningsskalan. Kanske kan hjälpa om man vet avbildningsskalan från början (vad nu den kan vara). Eftersom du kan köra bländaren manuellt borde en sån här enkel ring utan kontakter fungera bra. Redigerat av Supernaut77, 06 January 2009 - 16:11. Postad 06 January 2009 - 16:07
Kul med ett ryskt objektiv, det ser man ju inte varje dag (även om de inte är helt ovanliga).
Och de ska ju tydligen vara riktigt bra, med priser som är ännu lägre än gammal japansk optik. Redigerat av Unregistered05a7d42c, 06 January 2009 - 16:08. Postad 06 January 2009 - 16:40 Har en sån själv och den funkar ok, men man tappar kamerans kontroll över bländaren så sökaren blir mörk om bländar ner (vilket man oftast gör vid makro) så fokuseringen kan bli lite svår. Då funkar det bättre med m42 objektiven då de har en "snabb-knapp" för att växla mellan nerbländning och full öppning. Till manuella objektiv med k-fattning kan det vara bättre att satsa på "riktiga" mellanringar som överför den mekaniska kontrollen av bländaren mellan kamera och objektiv (auto extension tube set). http://www.pentaxima...on_Tube_Set.pdf Dessa kan dock vara lite svåra att hitta och lär kosta betydligt mer, vilket kan göra att det är värt att testa dessa billiga mellanringar först. Postad 06 January 2009 - 18:21
de ska bli kul å testa något nytt.. satt å fundera faktiskt på å beställa en sådan mellan ring men kanske ska vänta tills ja testat objektivet=) hehe helt nybörjare å redan håller på å labborerar med gamla objektiv tycker de e skit kul=) hehe
Postad 06 January 2009 - 19:34
Plasmanoob - Jag har en sådan här: http://www.jr-worldw..._Converter.html
Har dock ingen blixthållare som på bilden. Redigerat av ottoangel, 06 January 2009 - 19:35. Postad 07 January 2009 - 21:34
En sån här ramlade ner i brevlådan idag - Auto Chinon 35/2.8 (m42)
Bifogad fil(er)Postad 07 January 2009 - 21:46
Är lite småavundsjuk, har ju endast tre objektiv att leka med =).
Kom att tänka på en liten fråga eller två också =). Det har kommit något sorts skit/smuts i sökarbilden. Om man inte har något objektiv på så sitter det rakt in och rakt upp. Jag har pillat men en topsy lite löst men inte lyckats få bort det. Så ... hur får jag lättast bort "skiten"? =) Sedan min mer undrande fråga som kanske avspeglar min amatörmässiga status som "fotograf" Fördelarna/nackdelarna med att ha FF istället för APS-C? (Bortse från att 18 mm är 18 mm på en FF). Eftersom Pentax/Samsung inte har en FF så kanske alla här anser att det inte behövs? Edit: Fogel70, är du ute efter ett "Super Takumar 1,9/85 mm" också? ;-) Redigerat av Tec, 07 January 2009 - 22:09. Postad 07 January 2009 - 22:06 Ja, ett sånt skulle sitta fint. Postad 08 January 2009 - 16:27
pentax denna låg utanför min dörr idag=) hehe har inte hunnit testa den än mer än ett par kort inne i kasst ljus
Postad 08 January 2009 - 16:58 Jag bruka stunta i det om det inte är allt för mycket smuts, det brukar försvinna efter ett tag, men samtidigt kan det komma ny smuts. Så till slut orkar man inte tänka på det. Brukar försiktigt blåsa in i sökaren med en gummibälg, men det kan vara svårt att få helt rent och ibland kan det bli värre när man försöker. Postad 08 January 2009 - 21:24
Något som har erfarenhet av ett Pentax SMC-M 35 f/2.8? Är det något att ha vad gäller bildkvalite?
Postad 09 January 2009 - 09:55
Det finns nog inga dåliga "M" objektiv med fast brännvidd. Däremot är det ljusstarkare M 35/2 bättre, men säljs också dyrare och är mer sällsynta.
Postad 09 January 2009 - 20:01 Är det några problem med den trasiga spärren för A-läget? Intryck så långt? Postad 10 January 2009 - 11:03
i början va de lite granna för att kameran skulle fatta men efter nån minut så funkar de kanon inga problem alls.. än så länge är de bra.. synd utan af har lite svårt att ställa de själv men ja lär mig väl.. har uppnått den effekten ja vill ha på dom flesta korten med den så har man lärt sig ställa in manuellt bättre=) men som sagt saknar af ibland=) hehe
Postad 10 January 2009 - 12:11
Jag kan bara hålla med. Har ett likadant och det är ibland snudd på omöjligt att se om fokus ligger där man vill ha det eller inte.
När jag ibland använder mellanringar för lite fuskmakro så ser jag inte speciellt mycket vid f/11 och då är det ännu svårare att lyckas pricka rätt med fokusen. Med ... man lär sig hela tiden Postad 10 January 2009 - 12:36
Något som hjälper lite vid manuell fokus är Pentax ögonmussla O-ME53 med 1.2x förstoring.
Postad 10 January 2009 - 13:34
Pixmania verkar vara billigast och har den på lager, men den finns även hos alla större fotohandlare, fast oftast som beställningsvara.
http://www.pixmania....-1-2x-o-me.html Postad 10 January 2009 - 20:24
Ber om ursäkte om jag ställer mer eller mindre samma fråga som innan men för att annat objektiv
Chinon 135mm 1:2,8, är det något objektiv att ha? Om jag fattar det rätt är det m42 på den? Hur vet man vilka äldre objektiv från Pentax som är m42 gängade? Alla "k-objektiv"? EDIT: Varexon 28/2,8, någon som vet kvalite m.m för det objektivet? Har aldrig hört talats om märket förr. Redigerat av Tec, 10 January 2009 - 20:40. Postad 10 January 2009 - 20:34
Nä nä, K-fattningen passar direkt på kameran.
Takumar-gluggarna är däremot m42 vad jag förstått. Fogel kommer nog med mer info om jag har fel Postad 10 January 2009 - 20:41
Här finns i denna tråd säkert någon som kan hjälpa mig med ett svar på en objektivfråga:
Kommer mitt gamla objektiv från 135-kameran att passa min nya (snart) digitalkamera? Jag har ett Pentax-objektiv som heter: smc PENTAX F zoom 1:4 - 5.6 35 - 105 mm. Det hus som jag just nu tittar på är Pentax K200D eller K20D. Mitt gamla hus heter Pentax SF 10. Någon som vet?? Tack berabe Postad 10 January 2009 - 21:00 Jadå det är lugnt. Det objektivet kan man ju kalla riktigt modernt när man pratar om bakåtkompatibilitet hos Pentax kameror. Detta gör att det inte blir riktigt lika användbart på en digital systemkamera. Redigerat av Unregistered05a7d42c, 10 January 2009 - 21:01. Postad 10 January 2009 - 21:06
Fiska upp ett begagnat 18-55 (kitoptik = billig begagnad) så täcker du upp den mer vidvinkliga delen tillsvidare
Postad 10 January 2009 - 21:40
Tack för de snabba svaren.
Kul att man kan återanvända optiken som iaf är drygt 15 år gammal. Blir nog en K20D då. Återigen Tack Berabe Postad 10 January 2009 - 22:02 Chinons 135/2.8 tror jag finns med både m42 och k-fattning. Heter objektiven Takumar från Pentax är det i regel m42 objektiv, men det finns även några lågbudgetobjektiv som heter Takumar och har K-fattning. Bojidar Dimitrov har en bra sida för att hålla reda på alla Pentax kameror och objektiv med k-fattning och tillbehör till dessa. http://www.bdimitrov.de/kmp/index.html ASAHI OPTICAL HISTORICAL CLUB är ett annat för att hålla reda på Pentax m42 prylar. http://www.aohc.it/index.htm Inget jag känner till heller, men på 60- och 70-talet fanns det oerhört många tillverkare av objektiv. Det skulle inte förvåna mig om det då fanns uppemot 50 tillverkare, men inte många av dom konstruerade sin egen optik, utan de tillverkade på licens från någon annan tillverkare. Chinon tror jag tex var en av de som sålde licenser av sina konstruktioner. Dessutom tillverkade Chinon objektiv åt andra märken, som tex mitt Revuenon 135/2.8, som kan vara tillverkat av Chinon, men Revuenon har även använt andra tillverkare för detta objektiv så jag är inte säker. Som du märker så kan det vara svårt att hålla koll på objektiven, och vill man veta exakt vad man får så är det enklast att bara hålla sig till Pentax egna objektiv. Postad 11 January 2009 - 17:45
Tänkte bara tipsa om lite pentax objektiv. Har inte kontrollerat hur pass mycket billigare det är i jämförelse om man köper nytt dock.
http://www.blocket.s...552.htm?ca=11_s Postad 11 January 2009 - 18:07
Är själv lite sugen på 50-135 men för 7500 kan man ju få det nytt från pålitlig butik i sverige. 5500 från England så jag står över.
Undrar varför man säljer en sån exceptionellt fin gluggsamling? Postad 11 January 2009 - 22:29
Vilka ställen i England, Tyskland eller annat land är vettiga och billiga att handla ifrån? Är det ens lönt nu för tiden? Supernaut du säger ju att 50-135 finns för 5000 kr i England?
Postad 11 January 2009 - 23:01
Jag tänkte på Digital Depot men är osäker på om priserna visas med eller utan moms. Kanske har jag lurat mig själv (förhoppningsvis ingen annan)
Man kanske skulle maila och höra om de kan skicka till Sverige och om momsen ingår Edit: Har mailat Denna länk gör ju inte saken bättre... Redigerat av Supernaut77, 11 January 2009 - 23:12. Postad 11 January 2009 - 23:49
Så ja det er med moms Postad 12 January 2009 - 10:54
Några nyheter när 55/1.4 kommer att komma?
Är intreserad av att se vad det presterar i jämförelse med 50/1.4 Postad 12 January 2009 - 11:34 Priserna var för bra för att vara med moms tänkte jag Jag fick svar nu. Det var inkl VAT, £20 i frakt och Europeisk garanti Postad 13 January 2009 - 19:17
Mitt Helios 58/2 har anlänt
IMGP3533.jpg 619.68K
0 Antal nerladdningarFogel: Min skakreducering är off när adaptern är på. Är det normalt eller gör jag nåt fel? Postad 13 January 2009 - 19:54 När du startar kameran med ett manuellt objektiv utan kontakt med kameran så ska du få välja vilken brännvidd objektivet har om du aktiverat stabiliseringen. Och om detta är aktiverat så kommer denna brännvidd skrivas in i exif i bilden. Det är inte så att du använder någon funktion i kameran som gör att stabiliseringen inaktiveras? Beställde idag ett DA 35/2.8 Macro Limited. Vågade inte vänta längre nu när Cyberphoto höjt priset på den med ca 30%. Postad 13 January 2009 - 21:54
Jag vet att det brukar vara så ja. Mitt M50 t.ex men med detta så frågar den inte samt att funktionen "skakreducering" i menyn är ut-gråad. Konstigt men inte hela världen...
Edit: Provade just att byta till M50 och det fungerar som det ska. Kan det vara för att Helios har ngn sorts plastyta mot kamerans fattning? Tänkte om kameran väntar på att något ska leda mellan ett par stift och då signalera att ett objektiv är på. Eller hur triggas kamerans avkänning att en glugg är på? Redigerat av Supernaut77, 13 January 2009 - 22:07. Postad 14 January 2009 - 10:29
Jag tycker synd om dina andra objektiv, DA35 kommer att göra att du glömmer bort dem Postad 14 January 2009 - 11:16
Jo, jag misstänker det. Men samtidigt så har ju Pentax objektiv från 70-talet snäppet bättre känsla än dagens limited serie. Det finns inget AF-objektiv som har den där rätta silkesmjuka känslan i fokusringen som riktigt bra manuellt fokuserade objektiv har.
Jag har även en gammal analog Pentax ME Super som jag tänkt börja använda lite sporadiskt för svartvit fotografering, så jag ska nog få nytta av mina gamla objektiv också. Men helt nödvändigt är det förståss inte att behålla alla 7 fasta objektiv jag har för tillfället med brännvidd mellan 35 - 50 mm . Men jag skulle vilja komplettera med Pentax M 40/2.8 pannkaks objektiv. För den skulle göra sig riktigt fint på ME Super som en kompakt fickkamera.
Postad 14 January 2009 - 21:27
Bäst du skyndar dig då. Finns ett på tradera som slutar om ca 1 timme
Postad 15 January 2009 - 09:37
Tyvärr vill många av någon anledning betala väldigt mycket för M 40/2.8.
Lite konstigt med tanke på att den varken är speciellt ovanligt eller prestarar riktigt på topp. Ett M 50/2.0 är klart bättre på allt (bortsett storleken) och den kan man få för en femtedel av priset för m 40/2.8. Postad 16 January 2009 - 17:15
Någon som kör med Pentax FGZ 540 blixten och vill göra ett uttalande om hur den fungerar osv, ska köpa en blixt senare i år och det känns som den är vettigast av alla ????
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |