* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
1049 svar till detta ämne
Postad 04 July 2008 - 12:09
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Kan jag tolka dig så att du från början hade felaktiga tider, men att det justerade in sig efter ett par dagar ?
//Magnus
Hej Magnus, jag hann aldrig koncentrera mig på den detaljen innan jag körde till Tyskland, eftersom det fanns andra saker som jag prioriterade. T ex störde mig grusvägarna vid navigeringen. Man får nog konstatera att Skandinavien kommer i andra hand hos kartleverantören NAVTEQ. Det gäller också att man rapporterar in kortfel på: http://mapreporter.n...ed/submitDur.doI Tyskland fungerar både visning av hastighetsbegränsningar och irrfärder över grusvägar bättre. Du kan själv testa det här med ankomsttider om du kör några gånger samma sträcka under liknande förhållanden.
Postad 04 July 2008 - 18:56
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Kan jag tolka dig så att du från början hade felaktiga tider, men att det justerade in sig efter ett par dagar ?
Jag tittar alltid på ankomsttiden, då vet jag hur bråttom jag har till exempelvis ett möte eller om jag skall passa en färja mm. Felet blir väldigt tydligt när man tittar på ankomsttid istället för resterande körtid.
Min Navigon visar en knapp halvtimme för mycket på 10mil 90/110km/h sträcka. Den räknar om ankomstdiden kontinuerligt under färd och blir mer och mer realistisk, för att vara nästan exakt när jag har 1km kvar....
//Magnus
I så fall är det lite märkligt. För jag använder den dagligen mellan hemmet och jobbet med exakt samma rutt. Den påstår alltid 23 minuter, men resan tar i själva verket 16 minuter (och då kör jag nog 10km för fort hela vägen). Det är något som inte stämmer. Detta gäller även andra rutter jag kör. Och jag avslutar alltid rutten till jobbet och har nog kört den 15 gånger minst. Om den lär sig så borde man kunna se vart det sparas på minneskortet. Min gissning är i så fall i applicationsettings.xml eller snarare i SP_CarNormal.ini. De som har fått den att lära sig får gärna återkomma om deras SP_CarNormal.ini fil uppdaterats och hur. Jag skulle gärna vilja "trimma" min till att räkna bättre
Postad 04 July 2008 - 19:30
bmange
-
bmange
-
Rookie
-
8 inlägg
I så fall är det lite märkligt. För jag använder den dagligen mellan hemmet och jobbet med exakt samma rutt. Den påstår alltid 23 minuter, men resan tar i själva verket 16 minuter (och då kör jag nog 10km för fort hela vägen). Det är något som inte stämmer. Detta gäller även andra rutter jag kör. Och jag avslutar alltid rutten till jobbet och har nog kört den 15 gånger minst.
Om den lär sig så borde man kunna se vart det sparas på minneskortet. Min gissning är i så fall i applicationsettings.xml eller snarare i SP_CarNormal.ini. De som har fått den att lära sig får gärna återkomma om deras SP_CarNormal.ini fil uppdaterats och hur. Jag skulle gärna vilja "trimma" min till att räkna bättre 
Detta är nog min erfarenhet också.... Ah, vad tråkigt. Jag var lite bortskämd med detta från iGo som jag kört tidigare, den räknade perfekt. Underbart, då man oftast har tider att passa även om man kör längre sträckor.
Postad 04 July 2008 - 20:05
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Vad fick du ge för den, samt vad heter den i butik?
Jag såg: http://www.navigon.c.../universal/1210 på er sida och fann att även Dustinhome säljer den: http://www.dustinhom...5010125436.aspx dock under namnet 2110 och inte 2110 Max som ni skriver. På bilderna så ser väskorna snarlika och priset är likt. Är det två olika väskor?
Väskan heter Covertec GPS Bag Neoprene & Nylon Mått: 115x80x22 mm Kostnad 199 kr. Hos Elgiganten
Postad 04 July 2008 - 20:54
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
...... Om den lär sig så borde man kunna se vart det sparas på minneskortet. Min gissning är i så fall i applicationsettings.xml eller snarare i SP_CarNormal.ini. De som har fått den att lära sig får gärna återkomma om deras SP_CarNormal.ini fil uppdaterats och hur. Jag skulle gärna vilja "trimma" min till att räkna bättre 
Hej, Faktum är: MN7 i 21xxmax har en (läraktig) modus för beräkning av sannolik ankomsttid. Varje gång man når målet korrekt skrivs genomsnittsdata från senaste navigationen i filen DD_car.ini Efter flera genomförda navigationer blir slutresultatet bättre. Jag gissar att det finns i applicationSetting.xml en regel för varje hastighetsprofil som bestämmer i vilken *.ini -fil ETA-data ska skrivas. Jag kommer inte att lämna några förslag för justeringar av olika *.ini filer. (bara i fall någon undrar...) /Franz
Redigerat av Kuenring, 04 July 2008 - 21:05.
Postad 04 July 2008 - 22:18
Unregisteredaefc5739
-
Unregisteredaefc5739
-
Användare
-
-
204 inlägg
Väskan heter Covertec GPS Bag Neoprene & Nylon Mått: 115x80x22 mm
Kostnad 199 kr. Hos Elgiganten
Tack! Får ta ett besök i en butik.
Postad 07 July 2008 - 17:26
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Hama väska från Media Markt i Gbg. 99 kr.
Bifogad fil(er)
-
004.JPG 1.9MB
1 Antal nerladdningar
-
005.JPG 2.55MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av discomega, 07 July 2008 - 17:28.
Postad 07 July 2008 - 17:56
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Shit! Va klockren! Den ska inhandlas snarast!
Postad 07 July 2008 - 21:27
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, frågan är duger 2110'an?
Syrran vill ha en GPS som får kosta runt 2000 och jag gillar ju Navigon (köpte en 8110 idag), kan man rekomendera en 2110 utan att man får fan för det senare.
Postad 08 July 2008 - 00:34
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, frågan är duger 2110'an? Syrran vill ha en GPS som får kosta runt 2000 och jag gillar ju Navigon (köpte en 8110 idag), kan man rekomendera en 2110 utan att man får fan för det senare.
Absolut. Se till så att hon köper till 2-års uppdatering av kartor för 200kr bara, innan 30-dagars perioden går ut.
Redigerat av shapic, 08 July 2008 - 00:35.
Postad 08 July 2008 - 18:37
Alex_25
-
Alex_25
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Nu har man haft 2110 max i nån vecka, här kommer lite åsikter...
+För det första så har navigeringen fungerat utmärkt (har kört i större städer som linköping, norrköping sthlm), har råkat ut får en eller två småmissar men det beror på icke uppdaterat kartmaterial.
+Den har aldrig "kraschat"
+Snabbstartad, har tagit max 60 sekunder att få kontakt med sattelliter, ungefär den tid det tar att dra på den och ange den adress man vill till, sen är det bara att tuta och köra
-Hastighetsanvisningarna har varit sådär, visat en heldel fel, men antar att det blir bättre med framtida kartuppdateringar?
-tmc har fungerat hyffsat mellan 70-75 % av restiden har man haft kontakt.
-Upplever ljudet från högtalaren som skrapig vid tal. kanske blir bättre om man drar ner ljudvolymen lite? får testa...
Allt som allt är jag väldigt nöjd med mitt köp och kan rekommendera den! Det som jag störde mig mest på var som tidigare nämnt lite skrapigt, rossligt ljud vid tal.. men skall se ifall det försvinner om jag drar ner volymen nåt snäpp..
Postad 08 July 2008 - 20:19
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
-Upplever ljudet från högtalaren som skrapig vid tal. kanske blir bättre om man drar ner ljudvolymen lite? får testa...
Allt som allt är jag väldigt nöjd med mitt köp och kan rekommendera den! Det som jag störde mig mest på var som tidigare nämnt lite skrapigt, rossligt ljud vid tal.. men skall se ifall det försvinner om jag drar ner volymen nåt snäpp..
Hej, det är sant att ljudet låter lite skrapigt vid hög volym. Men 2110 max gör ändå bra ifrån sig när man jämför med 8110 som har en större låda. Jag ligger 2 streck under max volym och det ger ett hyggligt resultat. Kan man fästa navigatorn på instrumentpanelen - t. ex med Brodit Proclip - så får man en viss dämpning från panelen som ligger intill högtalaren och ljudet känns en aning bättre. /Franz
Redigerat av Kuenring, 08 July 2008 - 20:19.
Postad 08 July 2008 - 20:23
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Är det nån som vet när Q3 kartuppdateringen kommer?
Jag åker på en 650mils trip genom Europa som börjar på söndag och det vore najs med fräsha kartor
Antagligen kommer uppdateringen på typ Måndag  ....eller?
Hilfe bitte!
Redigerat av Izze, 08 July 2008 - 20:24.
Postad 08 July 2008 - 20:55
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Är det nån som vet när Q3 kartuppdateringen kommer? Jag åker på en 650mils trip genom Europa som börjar på söndag och det vore najs med fräsha kartor Antagligen kommer uppdateringen på typ Måndag ....eller?
Hilfe bitte! 
Leider gibt es keine Hilfe! Senaste nytt från tyska djungeltelegrafen är bara gissningar och ???? Vem vet hur Navigon's server kommer att reagera när det väl händer...... Däremot finns det andra nyheter. Navigon kommer med två nya modeller. 2150 max (en 2110 max med BT) Försäljningen startar om ett par veckor. Modell 7210 visar med Landmark 3D View viktiga/kända byggnader. 7210 tillåter placering av egna favoriter på kartan (någon form av POI-hantering) Kan köpas september/oktober. Pris i Tyskland € 399:- /Franz
Redigerat av Kuenring, 09 July 2008 - 16:10.
Postad 09 July 2008 - 08:40
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Den enda skillnaden mellan nya 2150 och 2110 verkar vara Bluetooth och att freshmaps ingår. Eller?
Postad 09 July 2008 - 16:38
nikbr998
-
nikbr998
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu finns text-to-speech att köpa för ca 200 kr. Har någon testat?
Postad 09 July 2008 - 17:43
Unregistereddd7c1de7
-
Unregistereddd7c1de7
-
Rookie
-
9 inlägg
Finns det något sätt att ändra mellan kortaste och snabbaste väg?
Postad 09 July 2008 - 19:02
roBBen
-
roBBen
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
2150 Max skall också inkludera Text to speech. Fresh maps verkar inte ingå utan kan köpas till för 199kr. Pressmeddelande om den nya navigonen: http://www.navigon.c...iMw43bHQp5SHa6AMVH Robin
Redigerat av roBBen, 09 July 2008 - 19:12.
Postad 09 July 2008 - 21:16
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Finns det något sätt att ändra mellan kortaste och snabbaste väg?
Förstår inte riktigt din fråga, men ja det gör det, det gör man i reseprofils-inställningarna ( Alternativ->Reseprofil).
Postad 10 July 2008 - 00:27
bmange
-
bmange
-
Rookie
-
8 inlägg
Kanske har hakat upp mig på beräknad ankomsttid men.......
Med tanke på att den då enligt utsago skall vara läraktig vad händer om.....
Man vid start knappar in en resväg och får en beräknad ankomstid på 4 h.
Efter 2h så stannar man och tar en fika på en 1h för att sedan fortsätta, eller kör fel, eller hamnar bakom en långtradare i 5 mil.
Påverkar sådana händelser resultatet av framtida beräknade ankomsttider ??
Hoppas inte...
//M
Postad 10 July 2008 - 06:19
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Nu finns text-to-speech att köpa för ca 200 kr. Har någon testat?
Inte testat. Men blir inte det ett "jädrans tjatande"? "riktning och avstånd samt gatunamn och utfarter under pågående navigation". Låter som mycket prat i mina öron. Efter vi har kört ca 1 mil utan denna funktionen så sa tanten: "Går det att stänga av henne?"  Tror inte det blir ett köp hemma hos mig
Redigerat av discomega, 10 July 2008 - 06:20.
Postad 10 July 2008 - 19:44
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Inte testat. Men blir inte det ett "jädrans tjatande"? "riktning och avstånd samt gatunamn och utfarter under pågående navigation". Låter som mycket prat i mina öron.
Efter vi har kört ca 1 mil utan denna funktionen så sa tanten: "Går det att stänga av henne?" Tror inte det blir ett köp hemma hos mig 
Jag har frågat i 8110 tråden (den har ju funktionen från början) utan att få något uttömmande svar. Fråga gärna du också...jag är tveksam till att köpa till detta om ingen kan övertyga mig om hur bra det är...men 8110 gänget sa inte så mkt som sagt...kanske inget att satsa på
Postad 10 July 2008 - 23:12
krämbulle
-
krämbulle
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej,
Efter mycket velande angående val av GPS föll valet till slut på en 2110 MAX. Fick hem den igår och har enbart provat den några väldigt korta svängar, är nöjd än så länge! Förutom på en punkt...
Naturligtvis valde jag till Fresh Maps uppdateringen för 199 sek och ville därför givetvis uppdatera till senaste kart-versionen. För att kunna göra detta måste jag uppdatera från programversion 7.0.8 till 7.0.9 i Navigon Fresh men när jag gör detta får jag enbart felmeddelandet som visas i den bifogade filen: 'Det gick inte att hitta den angivna klassen'.
navigonerror.JPG 44.44K
3 Antal nerladdningar
Har ringt support och de rekomenderade (på knackig engelska) att slå av brandvägen och ev. virusskydd. Eftersom detta är något jag förkastar så är inte det problemet heller.
Någon som har en lösning? Vill kunna installera mina nya kartor innan semestertrippen som startar på Lördag!
//Johan
Postad 10 July 2008 - 23:31
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Någon som har en lösning? Vill kunna installera mina nya kartor innan semestertrippen som startar på Lördag!
//Johan
Fast de nya kartorna (Q3) har ju inte kommit än?
Redigerat av shapic, 10 July 2008 - 23:34.
Postad 10 July 2008 - 23:54
krämbulle
-
krämbulle
-
Rookie
-
8 inlägg
Fast de nya kartorna (Q3) har ju inte kommit än?
Sant! ....dock hjälper inte det faktumet mig eftersom jag inte kommer att kunna instalera de kartorna heller eftersom min 'firmware' inte har rätt version! Så det problemet måste jag iaf. lösa! Några tips? //Johan
Postad 11 July 2008 - 08:37
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Sant!
....dock hjälper inte det faktumet mig eftersom jag inte kommer att kunna instalera de kartorna heller eftersom min 'firmware' inte har rätt version! Så det problemet måste jag iaf. lösa!
Några tips?
//Johan
Hmm, kan det ha något att göra med Java? Prova att installera/installera om Java. http://www.java.com/...whatis_java.jsp
Postad 11 July 2008 - 09:12
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har använt mig av en 2110 max i någon vecka och tycker den överlag är mycket bra. Dock verkar den inte hitta vissa adresser som jag försäker mata in. T ex så vägrar den hitta en adress med gatunummer 185, utan föreslår istället att jag väljer gatunummer 256. Söker jag via Eniro eller hitta.se så finns nr 185 (svärfar bor där), men Navigon 2110 max envisas med att påstå att "Angivet husnummer finns inte. Välj istället …256". Varför?
Likaså stör jag mig en del på att man inte kan lägga in koordinater direkt i navigatorn, speciellt när navigatorn inte hittar angiven adress. Visst kan man kolla upp uppgifterna i Eniro och sedan klicka sig fram på kartan i 2110max för att manuellt sätta ut adressen, men då förlorar man vitsen med en navigator, eller hur?! Navigon kanske borde använda sig av Eniros databas och därmed även få med koordinaterna till alla orter, även de som ligger tanför tätorterna?
Annars har jag inget negativt att säga om 2110 max. Grafiken och alla funktioner som Reality View Pro och Lane Assistant Pro är utmärkta hjälpmedel. Men det borde väl inte vara så svårt att implementera en funktion som möjliggör manuell inläggning av koordinater i 2110max? Är det Navteqs databas som falerar eller som är bristfällig när det gäller adresserna?
Postad 11 July 2008 - 09:44
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Är det någon som vet ifall det finns rutter att ladda ner till 2110 MAX, t.ex. Routes Grandes Alps, som jag hade tänkt testa att köra om ett par veckor. http://www.veloski.c...randesAlpes.htmTackar!
Postad 11 July 2008 - 09:52
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
tja, det där med att adresser inte finns är jag rätt van vid, bodde till för 2 år sedan i ett hus byggt 1990 som fortfarande inte finns varken på eniro eller hitta, vad värre var när vi skulle flytta den fasta telefonen dit hos telia var att de säger att det inte finns något hus, mycket märkligt då det har funnits telefon i det huset från det byggdes och när vi ber snällt per telefon att kolla upp de tidigare ägarna så får vi till svar att hon inte kan ?!?
Vi har nu ett nybyggt hus i ett område som har första färdigställda hus daterat till 2005 och det finns ju såklart inte heller, men faktiskt så har eniro iaf lyckats rita vår väg nu, dock inga hus ännu, hitta har inte ens en väg ritad, men man kan söka på den.
Så jag vet inte om det skulle underlätta om de använde sig av eniros databas, undra förresten vad de använder ?
/ J
Postad 11 July 2008 - 09:57
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Så jag vet inte om det skulle underlätta om de använde sig av eniros databas, undra förresten vad de använder ?
/ J
Låter som om alla databaser är mer eller mindre behäftade med fel. Tyvärr, får man väl säga.
Postad 11 July 2008 - 10:06
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
tja, det där med att adresser inte finns är jag rätt van vid, bodde till för 2 år sedan i ett hus byggt 1990 som fortfarande inte finns varken på eniro eller hitta, vad värre var när vi skulle flytta den fasta telefonen dit hos telia var att de säger att det inte finns något hus, mycket märkligt då det har funnits telefon i det huset från det byggdes och när vi ber snällt per telefon att kolla upp de tidigare ägarna så får vi till svar att hon inte kan ?!?
Vi har nu ett nybyggt hus i ett område som har första färdigställda hus daterat till 2005 och det finns ju såklart inte heller, men faktiskt så har eniro iaf lyckats rita vår väg nu, dock inga hus ännu, hitta har inte ens en väg ritad, men man kan söka på den.
/ J
Alltså eniros kartor är ju inte eniros egna, utan de kommer Lantmäteriet. Navigon använder Navteqs kartinformation.
Postad 11 July 2008 - 10:45
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Alltså eniros kartor är ju inte eniros egna, utan de kommer Lantmäteriet. Navigon använder Navteqs kartinformation.
Man tycker ju att Lantmäteriet borde ha bäst koll på kartor och adresser i Sverige, men om även de har problem med att ha allt uppdaterat, så lär både Navteq och Teleatlas ha problem.
Postad 11 July 2008 - 18:49
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Leider gibt es keine Hilfe!
Senaste nytt från tyska djungeltelegrafen är bara gissningar och ???? Vem vet hur Navigon's server kommer att reagera när det väl händer......
Däremot finns det andra nyheter. Navigon kommer med två nya modeller. 2150 max (en 2110 max med BT) Försäljningen startar om ett par veckor.
Modell 7210 visar med Landmark 3D View viktiga/kända byggnader. 7210 tillåter placering av egna favoriter på kartan (någon form av POI-hantering) Kan köpas september/oktober. Pris i Tyskland € 399:-
/Franz
POI hanteringen borde vara inbyggd i Mobile Navigator och troligtivs borde både 2110 max och 8110 vara uppgraderingsbara till den nya MN versionen som stödjer detta. Gissningsvis 7.1? Förhoppningsvis blir den gratis, men det är inte bekräftat.
Postad 11 July 2008 - 19:22
krämbulle
-
krämbulle
-
Rookie
-
8 inlägg
Hmm, kan det ha något att göra med Java? Prova att installera/installera om Java. http://www.java.com/...whatis_java.jsp
Attans, jag trodde verkligen att du hade knäckt mitt problem! Installerade om Java och när jag stoppar in enheten få nu även jag varningen på GPS om 'fatal error' men kan trycka OK och fortsätta. Dock kvarstår problemet med att det inte går att hitta 'den angivna klassen'. Npgra fler tips? //Johan
Postad 11 July 2008 - 21:05
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
POI hanteringen borde vara inbyggd i Mobile Navigator och troligtivs borde både 2110 max och 8110 vara uppgraderingsbara till den nya MN versionen som stödjer detta. Gissningsvis 7.1? Förhoppningsvis blir den gratis, men det är inte bekräftat.
Hej, så som det ser ut idag, har MN 7 inte något gränssnitt för tredje parts POI-hantering. Och man får inte heller något svar angående den detaljen. Det kan också vara så att Navigon planerar ett eget program för POIs. I nya 7210 finns ett sätt att visa egna favoriter på kartan - kanske första början... Samma problem finns för fartkameror. Till MN 6 kunde man köpa ett abonnemang för regelbunden uppdatering av databasen. MN 7 levererar event. en uppdatering av dessa ihop med Q3/2008-kartor tills man kan erbjuda ett separat abonnemang. Än så länge finns bara vilda gissningar... /Franz
Postad 11 July 2008 - 21:22
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Attans, jag trodde verkligen att du hade knäckt mitt problem!
Installerade om Java och när jag stoppar in enheten få nu även jag varningen på GPS om 'fatal error' men kan trycka OK och fortsätta.
Dock kvarstår problemet med att det inte går att hitta 'den angivna klassen'. Npgra fler tips?
//Johan
Hej, det är inte lätt att hitta felet. Om PCn är OK och Freshmaps fungerar, så stäng alla program du inte behöver för tillfället. Om du har gjort en backup av SD-kortet - vilken fråga - INNAN du började använda navigatorn, kan du ju spela tillbaka innehållet efter formatering av kortet. Har du gjort en backup EFTER första användning så raderades en -exe fil från kortet som du behöver. Det finns också kort som krånglar. Prova också att bara stoppa kortet i en kortläsare när du går till Frehmaps. Du behöver inte använda navigatorn med USB-sladdenn för dina besök på Freshmaps. /Franz
Redigerat av Kuenring, 11 July 2008 - 21:24.
Postad 11 July 2008 - 22:05
krämbulle
-
krämbulle
-
Rookie
-
8 inlägg
Om du har gjort en backup av SD-kortet - vilken fråga - INNAN du började använda navigatorn, kan du ju spela tillbaka innehållet efter formatering av kortet. Har du gjort en backup EFTER första användning så raderades en -exe fil från kortet som du behöver. /Franz
Aj då! Enligt instruktionen så slog jag ju på GPS:n efter att jag stoppat i USB-sladden så jag antar att jag då gjorde backup efter första användning?! Innebär detta att det då är kört att uppdatera? Hur går man tillväga för att få tag på denna EXE-fil igen? //Johan
Postad 11 July 2008 - 23:42
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej,
så som det ser ut idag, har MN 7 inte något gränssnitt för tredje parts POI-hantering. Och man får inte heller något svar angående den detaljen. Det kan också vara så att Navigon planerar ett eget program för POIs. I nya 7210 finns ett sätt att visa egna favoriter på kartan - kanske första början...
Samma problem finns för fartkameror. Till MN 6 kunde man köpa ett abonnemang för regelbunden uppdatering av databasen. MN 7 levererar event. en uppdatering av dessa ihop med Q3/2008-kartor tills man kan erbjuda ett separat abonnemang. Än så länge finns bara vilda gissningar...
/Franz
Enligt navigon så är fartkamerorna inlagda som POIs (lite speciella då), så man kan vä hoppas att de följer med kartuppdateringarna som man har betalt för. Man vill ju inte betala extra för POI materialet utan det har jag antagit ingår i kartuppdateringarna - annars känner jag mig klart lurad
Postad 12 July 2008 - 10:23
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Aj då!
Enligt instruktionen så slog jag ju på GPS:n efter att jag stoppat i USB-sladden så jag antar att jag då gjorde backup efter första användning?!
Innebär detta att det då är kört att uppdatera? Hur går man tillväga för att få tag på denna EXE-fil igen?
//Johan
Hej, eftersom jag inte vet om ditt kort är OK, så föreslog jag att spela tillbaka en säkerhetskopiering. En backup görs inte automatiskt. Antingen med hjälp av Freshmaps eller genom enkel kopiering av kortet på din PC. Du har en alldeles ny 2110 max. Det betyder att det finns den senaste versionen 7.0.9. på kortet. Det är inte kört att uppdatera eftersom vid varje uppdatering skrivs en UpdateME.exe - fil på kortet. Innehållet är olika för varje uppdatering. Programfilen lägger sedan viss information i navigatorns Flashminne. Därefter raderas programfilen från kortet. .....det kan vara bra att veta hur det fungerar. Ha du försökt att göra en Softreset? (ett lätt tryck med t ex ett gem i det lilla hålet på navigatorns undersida? /Franz
Redigerat av Kuenring, 12 July 2008 - 10:25.
Postad 12 July 2008 - 10:30
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Aj då!
Enligt instruktionen så slog jag ju på GPS:n efter att jag stoppat i USB-sladden så jag antar att jag då gjorde backup efter första användning?!
Innebär detta att det då är kört att uppdatera? Hur går man tillväga för att få tag på denna EXE-fil igen?
//Johan
Jag har också gjort likadant som du! Hur kan denna exe-fil försvinna då man gör backup via navigatorn? Har inte gjort några uppdateringar än utan en backup via Navigon fresh programmet. Och om den är borta så hur får man tag på den igen???
Postad 12 July 2008 - 13:57
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej,
eftersom jag inte vet om ditt kort är OK, så föreslog jag att spela tillbaka en säkerhetskopiering. En backup görs inte automatiskt. Antingen med hjälp av Freshmaps eller genom enkel kopiering av kortet på din PC.
Du har en alldeles ny 2110 max. Det betyder att det finns den senaste versionen 7.0.9. på kortet.
Det är inte kört att uppdatera eftersom vid varje uppdatering skrivs en UpdateME.exe - fil på kortet. Innehållet är olika för varje uppdatering. Programfilen lägger sedan viss information i navigatorns Flashminne. Därefter raderas programfilen från kortet. .....det kan vara bra att veta hur det fungerar.
Ha du försökt att göra en Softreset? (ett lätt tryck med t ex ett gem i det lilla hålet på navigatorns undersida?
/Franz
Jag har en ny 2110 max och har versionsnummer 7.0.5 enligt nedan: <config> <software> <version>7.0.5</version> <brand>NAVIGON_EU</brand> <platform>2110max</platform> </software> <content> <ovm> <name>RealityView © ZENRIN EUROPE GmbH 2008</name> <version>1.0.0</version> </ovm> <ovm> <name>PoiWarner</name> <version>2.8.2</version> </ovm> </content> </config>
Postad 12 July 2008 - 14:00
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag har också gjort likadant som du!
Hur kan denna exe-fil försvinna då man gör backup via navigatorn? Har inte gjort några uppdateringar än utan en backup via Navigon fresh programmet.
Och om den är borta så hur får man tag på den igen???
Hej, ...jag gissar att man försöker få tag i en kompis som har gjort en backup av filen. Men den måste passa till den version som du behöver. Jag själv har än så länge inte uppdaterat till ver 7.0.9 eftersom jag har inga problem. UpdateMe.exe behövs bara när man har hämtat en uppdatering. Exe-filen finns så länge på kortet du inte startar navigatorn. Efter starten skriver filen information till navigatorns flashminne och raderas sedan från kortet. Därefter har man alltid en möjlighet att göra en softreset. (se inlägg 189) /Franz
Redigerat av Kuenring, 12 July 2008 - 14:31.
Postad 12 July 2008 - 15:43
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Hej,
...jag gissar att man försöker få tag i en kompis som har gjort en backup av filen. Men den måste passa till den version som du behöver. Jag själv har än så länge inte uppdaterat till ver 7.0.9 eftersom jag har inga problem.
UpdateMe.exe behövs bara när man har hämtat en uppdatering. Exe-filen finns så länge på kortet du inte startar navigatorn. Efter starten skriver filen information till navigatorns flashminne och raderas sedan från kortet. Därefter har man alltid en möjlighet att göra en softreset. (se inlägg 189)
/Franz
Hej Franz! Personligen tycker jag det låter väldigt konstigt att exe-filen försvinner då navigatorn startas för första gången?? Det är ju brukligt att man startar en produkt man köpt så som Navigatorn. Det borde ju stå att man inte skall starta Navigatorn utan fixa en dator med kortläsare och göra en backup innan start av den, vilket låter väldigt säreget i mitt sinne???, men jag skall inte argumentera emot dig Franz du verkar sitta inne med stora kunskaper om detta. Men detta gör mig väldigt konfunderad!?!
Postad 12 July 2008 - 20:21
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Personligen tycker jag det låter väldigt konstigt att exe-filen försvinner då navigatorn startas för första gången??
Det är ju brukligt att man startar en produkt man köpt så som Navigatorn.
Låter mycket mysko om det fungerar på ovanstående sätt.
Redigerat av Macsailor, 12 July 2008 - 20:21.
Postad 12 July 2008 - 21:13
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej Franz!
Personligen tycker jag det låter väldigt konstigt att exe-filen försvinner då navigatorn startas för första gången??
Det är ju brukligt att man startar en produkt man köpt så som Navigatorn. Det borde ju stå att man inte skall starta Navigatorn utan fixa en dator med kortläsare och göra en backup innan start av den, vilket låter väldigt säreget i mitt sinne???, men jag skall inte argumentera emot dig Franz du verkar sitta inne med stora kunskaper om detta. Men detta gör mig väldigt konfunderad!?!
Hej, UpdateMe.exe filen raderas därför att den behövs inte längre - all information har spelats in på flashminnet när man startar navigatorn. Vid nästa uppdatering laddas en ny UpdateMe.exe fil till kortet osv.... Krånglar någonting så gör man som första åtgärd en reset dvs man startar på nytt.Du har alldeles rätt att det fattas en hel del information, så att "vanliga" användare - först och främst personer som köper sin första navigator - slipper ha bekymmer. Tillverkarna glömmer att inte alla personer är datorspecialister. Och det finns fortfarande en hel del problem för många besökare på Fresmaps. Har man en kortläsare, så är det bättre att jobba direkt med kortet. Navigatorn behöver inte vara ansluten. Om man har tid, lust orkar med, så är följande att rekommendera: Ett minneskort kan gå sönder och har du ingen säkerhetskopiering så ligger man risigt till. Ta först en kopia av originalkortet på PC, en extern disk eller DVD. Göm sedan kortet Kommer det nya uppdateringar så använder du originalkortet på Freshmaps och gör en ny backup precis som ovan osv Köp ett 4 Gb minneskort gärna SDHC med kortläsare - äldre kortläsare klarar inte SDHC Kopiera allt även på detta kort, eftersom du skall använda det i navigatorn. Då har du sedan gott om plats för både bilder och kartmaterial som kanske växer den närmaste tiden Om det sedan skulle uppstå ett problem, så kan man i värsta fall spela tillbaka en backup till kortet som sitter i navigatorn (gärna efter en formatering) UpdateMe.exe finns ju kvar på backup. Så har man också möjlighet att eventuellt gå tillbaka till en äldre version. Sedan gäller det att hålla ett öga på sina favoriter och planerade rutter....m a o man måste nästan tycka om att leka med sin dator.... God natt! /Franz
Redigerat av Kuenring, 12 July 2008 - 21:16.
Postad 12 July 2008 - 22:46
Unregisteredfeb6839f
-
Unregisteredfeb6839f
-
Rookie
-
3 inlägg
Undrar om någon stött på samma problem som jag. Efter uppdatering till 7.0.9 så får jag ingen kontakt med satelliterna. Så fort jag vill navigera någonstans så står det GPS-signal saknas, navigerering börjar så fort tillräckligt stark signal finns, eller något liknande. Den fungerade fin-fint innan jag uppdaterade till 7.0.9 och de senaste kartorna. Har försökt åtgärda problemet med en softreset. Några ideér om vad problemet skulle kunna vara? Ska man lämna tillbaka åbäket?
/Gwendo
Postad 13 July 2008 - 05:22
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Undrar om någon stött på samma problem som jag. Efter uppdatering till 7.0.9 så får jag ingen kontakt med satelliterna. Så fort jag vill navigera någonstans så står det GPS-signal saknas, navigerering börjar så fort tillräckligt stark signal finns, eller något liknande. Den fungerade fin-fint innan jag uppdaterade till 7.0.9 och de senaste kartorna. Har försökt åtgärda problemet med en softreset. Några ideér om vad problemet skulle kunna vara? Ska man lämna tillbaka åbäket?
/Gwendo
Jag provade med demon sen funkade det om det nu var det som var felet
Postad 13 July 2008 - 09:24
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Om man har tid, lust orkar med, så är följande att rekommendera:
Ta först en kopia av originalkortet på PC, en extern disk eller DVD. Göm sedan kortet
Kommer det nya uppdateringar så använder du originalkortet på Freshmaps och gör en ny backup precis som ovan osv
Köp ett 4 Gb minneskort gärna SDHC med kortläsare - äldre kortläsare klarar inte SDHC Kopiera allt även på detta kort, eftersom du skall använda det i navigatorn. Då har du sedan gott om plats för både bilder och kartmaterial som kanske växer den närmaste tiden
Om det sedan skulle uppstå ett problem, så kan man i värsta fall spela tillbaka en backup till kortet som sitter i navigatorn (gärna efter en formatering) UpdateMe.exe finns ju kvar på backup. Så har man också möjlighet att eventuellt gå tillbaka till en äldre version. Sedan gäller det att hålla ett öga på sina favoriter och planerade rutter....m a o man måste nästan tycka om att leka med sin dator....
Tack för tipset. By the way, vet du något om när 2150 max lär anlända och börja säljas i Sverige? Funderar på att byta ut min 2110 max mot en 2150 (har endast haft 2110 på prov i drygt en vecka och inte gjort några uppdateringar eller aktiverat Freshmap Fresh eller något liknande än.
Postad 13 July 2008 - 12:19
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hörde just att i månadsskiftet juli/augusti så kommer nya kartuppdateringen...
Macsailor, läst någonstans att i slutet av juli ska 2150 släppas men lita inte på mig där till 100%, vill ju inte lura dig..
Postad 13 July 2008 - 13:27
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hörde just att i månadsskiftet juli/augusti så kommer nya kartuppdateringen...
Macsailor, läst någonstans att i slutet av juli ska 2150 släppas men lita inte på mig där till 100%, vill ju inte lura dig..
Tackar, det låter rimligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|