Installation, konsolernas framtid?
169 svar till detta ämne
Postad 04 November 2008 - 08:09
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
personligen ser jag faktiskt inget problem med att ha installation, förstår inte vad det är som är problemet med det? att disken tar slut? ja med en 40 gigs disk så kan du bara ha 10-12? spel om dom tar maxutrymme av vad spel tar idag? hur många spel har folk installerade på sina PS3/xbox?
jag har iaf aldrig så många spel installerade och det utgör absolut inget problem för mig. Väntetiden på 10 minuter har jag heller inga problem med, om man har det så finns det fina kurser för att hantera stress :-)
Och för att tillägga, jag tror att installation ÄR konsollernas framtid, allt annat pekar på att konsoller mer och mer liknar en multimediaPC och disk blir bara billigare och billigare. Att det dessutom får ner ljudnivå och laddningstider rent teoretiskt gör scenariot än mer troligt. Sen om man kommer lösa det genom att installera allt på en skiva eller vissa delar får framtiden utvisa med tanke på piratkopiering osv men på ett eller annat sätt så tror jag vi kommer se stora fördelar med att installera spelen istället för att köra på skivor redan nästa generation.
Postad 04 November 2008 - 09:17
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
personligen ser jag faktiskt inget problem med att ha installation, förstår inte vad det är som är problemet med det? att disken tar slut? ja med en 40 gigs disk så kan du bara ha 10-12? spel om dom tar maxutrymme av vad spel tar idag? hur många spel har folk installerade på sina PS3/xbox? jag har iaf aldrig så många spel installerade och det utgör absolut inget problem för mig. Väntetiden på 10 minuter har jag heller inga problem med, om man har det så finns det fina kurser för att hantera stress :-) Och för att tillägga, jag tror att installation ÄR konsollernas framtid, allt annat pekar på att konsoller mer och mer liknar en multimediaPC och disk blir bara billigare och billigare. Att det dessutom får ner ljudnivå och laddningstider rent teoretiskt gör scenariot än mer troligt. Sen om man kommer lösa det genom att installera allt på en skiva eller vissa delar får framtiden utvisa med tanke på piratkopiering osv men på ett eller annat sätt så tror jag vi kommer se stora fördelar med att installera spelen istället för att köra på skivor redan nästa generation.
Min disk är dock på 20GB och man kan använda 13 av dem så med lite tur kan jag få plats med 2 spel. Borde dock räcka för mig ändå. Jag spelar aldrig mer än ett spel åt gången.
Postad 04 November 2008 - 09:37
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
radiozo
Inga problem...Lägg in den här bara
Samsung SpinPoint M6S HM500LI 8MB 500GB
h_rddisk.jpg 31.95K
0 Antal nerladdningar
1387 spänn inkl frakt
Finns billigare med
---------------------------------------------------
Postad 04 November 2008 - 11:05
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Installation borde råda bot de två saker som irriterade mig på xbox360.
Oväsendet från dvd-läsaren och "Loading... Loading...Loading..."
Dev var högljudd redan vid uppstart, ingen idealisk placering direkt på parkettgolvet, men när vi startade GTA4 så överröstade den pelletskaminen och jag trodde den var på väg att explodera.
Och laddning, laddning ofta, ofta.
I övrigt tyckte jag den var en utmärkt spelkonsoll, grabben var förtjust.
Absolut fördrar jag 10min väntan första gången istället för 20sek(?) en miljon gånger under ett spel.
Om det avlastar dvd-läsaren så den lugnar sig så är det värt det för bara det också.
Postad 05 November 2008 - 08:32
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
snabbare acesstid på 360 och antagligen därför den surrar så mycket, men i vilket fall, är väl helt ok, så länge man får välja själv, att det ska vara ett krav är väl lite si och så, sen om den cachar via hdn under när man spelar känns lite som det kvittar så länge det görs i bakgrunden :>
Postad 25 November 2008 - 20:05
Swebreeze
-
Swebreeze
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Killzone 2 kommer inte ha installation!! Lite oväntat med tanke på den otroliga grafiken som spelet har! Enligt Seb Downie, Guerrilla Games's Quality Assurance Manager, kommer Killone 2 inte ha någon installation till på hårddisken alls, varken obligatorisk (spelet startas inte förrän speldatan ligger på hårddisken) eller valbar. Valbara installationer finns, exempelvis i Pure, och låter spelet ladda snabbare från skivan vilket medför kortare laddningstider.
"Ingen installation. Varken valbar eller obligatorisk." skrev Downie på Official Playstation Forum, vilket förhoppningsvis är ett löfte, nu när det är lite mer än två månaders utvecklingstid kvar av spelet.
Som en sidonotis kan tilläggas att spelet ryktas komma den 17:e februari och att spelet kan komma att ha två spelare co-op i Singleplayerkampanjen både via splitscreen eller online co-op. Inget rykte har "framkommit" om splitscreen i multiplayer. http://www.playstati...stallation.html
Postad 25 November 2008 - 21:03
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
ja med en 40 gigs disk så kan du bara ha 10-12? spel om dom tar maxutrymme av vad spel tar idag?
Hur räknar du här? 6-8 GB per spel x 10-12 spel = 40? Och dessutom tar systemet en del plats, så du lär inte ha 40 GB ledigt på en sån disk.
Postad 26 November 2008 - 08:23
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
hmm vilka spel tar idag 6-8gb av vad jag sett så finns det inga? jag räknar med att ett spel tar absolut max 4,5 och i de flesta fall mindre`, snittar man ungefär då 3gb per spel så borde det rymmas ungefär 10-12 spel. Självklart beror det på, men risken att man bara har de spel som tar 4,5 gb är ju inte speciellt stor.
Postad 26 November 2008 - 08:47
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
större delen av spelen verkar ta 5-6gb. http://kotaku.com/50...nstalls-take-up
Postad 26 November 2008 - 12:47
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
hmm vilka spel tar idag 6-8gb av vad jag sett så finns det inga? jag räknar med att ett spel tar absolut max 4,5 och i de flesta fall mindre`, snittar man ungefär då 3gb per spel så borde det rymmas ungefär 10-12 spel. Självklart beror det på, men risken att man bara har de spel som tar 4,5 gb är ju inte speciellt stor.
Precis. Man få skilja på 360's totala installation och PS3 där spelen bara installerar delar av sitt innehåll. Ps3 spel är från några 100 mb till 5gb. Svårt att säga ett snitt, men det är iaf under 3gb in snitt. Det är alltså bara delar av spelet som lastas av, resten körs från skivan som vanligt. 360 är om sagt en annan historia med valfritt men total dumpning av skivan. Där pratar vi allt från 3-4gb upp till 6-7,5gb.
Postad 26 November 2008 - 14:31
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
större delen av spelen verkar ta 5-6gb.
http://kotaku.com/50...nstalls-take-up
jag har bara gått efter de spel som är uppradade på första sidan i tråden. Den länken du hänvisar till sätter jobbet stopp för men det som palminio skriver stämmer iaf ganska bra med min uppfattning om hur mycket disk som krävs i snitt. Jag vet iaf av erfarenhet att jag personligen inte har ett enda spel som tar upp 6-8 gb så jag ska kolla din länk då jag kommer hem och se vilka spel det är vi pratar om?
Postad 26 November 2008 - 15:14
Unregistered3ef269c0
-
Unregistered3ef269c0
-
Användare
-
-
177 inlägg
Märk återigen, som PalmiNio säger, att listan som nyss postades avser Xbox360-spel som HELT installeras på hårddisken, medan den här tråden tidigare mest har behandlat de PS3-spel som kräver både installation och skiva.
Postad 26 November 2008 - 16:46
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
OK, jag märkte inte att det gällde PS3, de där siffrorna.
Men fortfarande lär ju systemet ta upp plats, så man har inte 40 GB ledigt på en 40 GB-disk.
Postad 26 November 2008 - 17:25
Swebreeze
-
Swebreeze
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
OK, jag märkte inte att det gällde PS3, de där siffrorna.
Men fortfarande lär ju systemet ta upp plats, så man har inte 40 GB ledigt på en 40 GB-disk.
Om du menar XMB när du säger "systemet" så ligger det inte på hårddisken.
Postad 26 November 2008 - 22:29
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Så det ligger inget system på hårddisken på PS3:an? Hur lagrar de då alla filer till operativet?
Postad 26 November 2008 - 23:01
Swebreeze
-
Swebreeze
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Så det ligger inget system på hårddisken på PS3:an? Hur lagrar de då alla filer till operativet?
Sitter ett inbyggt flashminne på 256MB där xmb lagras.
Postad 26 November 2008 - 23:30
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Sitter ett inbyggt flashminne på 256MB där xmb lagras.
Njä. På de gamla modellerna är det så. På de nya är det reducerat till 16mb (kostnadsnedbrytning). En nedpackad uppdatering ligger idag på 130-140mb. Hurvidare Sony låter dig ladda ner hela XMB gång på gång med modifikationer i sig vet jag inte. Min gissning är att de har en stomme som till största delen ligger på hårddisken. De mest vitala funktionerna ligger på flashminnet och dessa funktioner har delvis flyttats över till hårddisken. Exakt storlek på allt är ju bara att kolla genom att formatera en HDD och se vad som är kvar. Ytterliggare ett tiotal mb av XMB packas ju upp till RAM minnet vid startup. Men summan är iaf att systemet knappast överstiger storleken på uppdateringarna speciellt mycket men att delar av systemet numera ligger på hårddisken. I kontrast så vet vi att NXE till Xbox 360 kräver iaf 128mb minneskort. Sett till min Xbox 360 med 120gb så är tappet 13gb direkt. En del är ju bara pga att disken aldrig är 120gb oavsett hur man formaterar den.
Redigerat av PalmiNio, 26 November 2008 - 23:33.
Postad 27 November 2008 - 01:15
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Blandar ni inte ihop äpplen och päron nu? Rätta mig om jag har fel, men NXE är ju bara gränssnittet, ytan, och det går tydligen in på ett minneskort. Under det ligger ett operativ, som på 360:n tar ett antal GB av hårddisken (har inte riktigt kollat hur många, har för mig att jag hade drygt 13 GB ledigt på min 20 GB-disk från början, men inte heller den disken är ju riktigt så stor som det anges, eftersom ingen räknar med multipler på 1024 utan istället 1000 när de beskriver diskstorlekar).
Jag har lite svårt att tro att operativet går in på 256 MB, verkar inte rimligt.
Postad 27 November 2008 - 01:58
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Blandar ni inte ihop äpplen och päron nu? Rätta mig om jag har fel, men NXE är ju bara gränssnittet, ytan, och det går tydligen in på ett minneskort. Under det ligger ett operativ, som på 360:n tar ett antal GB av hårddisken (har inte riktigt kollat hur många, har för mig att jag hade drygt 13 GB ledigt på min 20 GB-disk från början, men inte heller den disken är ju riktigt så stor som det anges, eftersom ingen räknar med multipler på 1024 utan istället 1000 när de beskriver diskstorlekar).
Jag har lite svårt att tro att operativet går in på 256 MB, verkar inte rimligt.
Nej nej nej. Operativsystemet på 360 ligger på ett internt flashminne, tror det är 64mb. En Xbox 360 på det gamla Dashboardet klarar sig utmärkt utan varken hårddisk eller minneskort. Om du tänker på det så är det enkla gränssnittet och funktionerna små nog för att få plats på ett minne på 64mb. Det mer flashiga och 3D inspirerade NXE kräver mer (128mb) men själva grund OS ligger fortfarande internt. Anledningen till varför 360 hårddisken bara visar 13gb är för att man partitionerar upp hårddisken direkt. En partition spärrar till användning av spel som har cach funktion mot hårddisken. En 20gb hårddisk från början bli ändå inte mer än 18,5gb. Så från den delen får man gå bakåt. Siffrorna jag har sett är runt 4gb cach, runt 2gb för emulator och en liten liten bit för utökade OS funktioner vid hårddiskanvändning. Där finns en del funktioner i gamla dashboardet som inte endast fick plats på det interna minnet. Är inte 100% men tror t ex att Media Center Funktionen är något som kräver hårddisk? Men som sagt, båda maskinernas grund ligger i internt och detta är såklart av säkerhet också.
Redigerat av PalmiNio, 27 November 2008 - 02:00.
Postad 27 November 2008 - 21:29
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ja, va f-n tänkte jag på? Det finns ju boxar utan HDD.
Ställer mig i hörnet och skäms lite.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|