Någon som har köpt Sony HT-SF1300
272 svar till detta ämne
Postad 05 March 2009 - 17:37
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag har inte Xbox själv, men jag har surfat runt lite nu och tror jag hittat en lösning nu Skulle inte den här typen av kabel fungera? http://www.discshop....t.php...&&ref=#Det är la de vanliga "uttaget" från xboxen till komponent för bild och toslink för ljud. Finns säkert olika modeller av den här kabeln, och olika priser. Kikade längre ned på samma sida och hittade även den här, http://www.discshop....t.php...s&&ref=kanske oxå kan vara något? Komponentkablarna från Xbox360 till TV för att få ut bild är glasklart. Lite mer osäker på hur jag ska koppla Toslink-kabeln. Xboxen har ju ingen utgång förutom A/V (min Xbox-variant då alltså).
Går det att koppla någon variant av Toslink på röd/vit ljudkabel, alltså? 
Redigerat av Steffelito, 05 March 2009 - 17:41.
Postad 05 March 2009 - 18:09
WHUFC
-
WHUFC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för det, ser ju faktiskt ut att kunna passa! Tror jag beställer Monster HDMI Digital Video/Audio Cable Xbox360. Den är ju nedsatt från 995 kr till "endast" 549 kr. Ganska dyrt för en kabel faktiskt, med tanke på hur mycket en Xbox 360 kostar idag. Verkar vara en specialkabel, för jag har nämligen inte hittat någon liknande när jag googlat runt.
Postad 05 March 2009 - 18:18
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hoppas det fungerar bra  behöver du hjälp med något annat, inställningar eller liknande på systemet är det bara säga till.
Jo, visst är det :/ Samma här, köpte HDMI sladdar mellan TV, TV spel och DVD osv i somras, kul att de kostar nästan 2000 med bara sladdar  Frågan är om de är någon skillnad på en HDMI sladd för 500 och en för typ 100
Postad 05 March 2009 - 18:39
WHUFC
-
WHUFC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Snålade idag och köpte en HDMI till HDMI för en hundring. Hoppas och tror inte det skiljer sig särskilt mycket från en kabel som kostar en femhundring. Hittade även en HDMI-konverter: http://www.megastore...?itemid=2096814Priser ligger på över 600 kr exkl frakt. Jag hade inte klagat på om det hade funnits billigare kablar. En Xbox 360 Arcade går ju att få för 1600-1800 kr typ, och då ingår HDMI-ingång. Hmm... tåls att tänka på eftersom garantin på min nuvarande X360 är utgången. Återkommer säkert med lite frågor kring inställningar till systemet. Tänkte tuta igång det strax.  EDIT: Angående kopplingen till X360 till förstärkare så är det optisk kabel som gäller. Finns ett uttag på komponentkabeln, som jag totalt missat! Passformen var dock usel. Så den optiska kabeln jag hade på lager gick till TV-mottagaren istället.
Redigerat av WHUFC, 05 March 2009 - 22:22.
Postad 05 March 2009 - 21:15
WHUFC
-
WHUFC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En snabb, och säkert dum, fråga nu efter att jag precis dragit igång systemet och snabbtestat.
- Stoppar jag in en BD-film så får jag 5.1-ljud. Låter faktiskt väldigt bra också. Klart nöjd.
- Stoppar jag in en DVD-film så får jag inte 5.1-ljud.
Jag har kopplat HDMI till HDMI mellan förstärkarens utgång och till LCD-TV ingång. Och sedan då från BD-spelare till förstärkarens BD In. Funkar som sagt var utmärkt till BD-filmer, men ej till DVD-filmer. Båda format hade stöd för Dolby Digital 5.1. Testa flera DVD-filmer med samma resultat.
Postad 05 March 2009 - 23:27
WHUFC
-
WHUFC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Bläddrade lite i den där manualen... Upptäckte att det finns en mängd inställningar. Valde PLII MV ( Pro Logic II Movie) och då tändes alla högtalare upp som aktiverade. Antar att jag får 5.1-ljud då, men känner inte samma tryck i systemet som när jag tittade på en BD-film.
Postad 06 March 2009 - 13:55
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Var det på förstärkaren du hittade den inställningen lr på spelaren? Spelar du dina DVD filmer i BD spelaren oxå? lr har du en vanlig DVD till det?
Jag själv har BD via mitt PS3 och DVD via en vanlig DVD spelare då PS3 inte spelar alla format etc.
Jag fick ändra lite i inställningar för att få DVDn att mata ut 5.1, så troligen är det någon inställningar på din spelare.
Ett litet tips, när du drar igång en film så borde displayen lysa upp så står det ex DTS 3/2.1 om recivern tar emot 5.1 ljud. Kan oxå stå PCM om du får ljudet i okomprimerat format från din BD spelare.
Du får gärna berätta vad du spelar DVD filmerna i för spelare så ska jag försöka hjälpa dig under dagen
Postad 06 March 2009 - 20:23
WHUFC
-
WHUFC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har en Samsung BD-spelare, och jag kör även DVD-filmer via den spelaren. Jag ändrade inställningarna till PLII MV ( Pro Logic II Movie), så att dessa gäller både BD- och DVD-film samt till digitalboxen. Fungerade direkt till BD-uppspelningen, men hade inte samma inställning när jag drog i en DVD-film (?)
Verkar fungera bättre nu med de nya inställningarna, alla högtalare är aktiverade, men känner inte samma tryck i systemet på DVD-filmer. Men jag antar att det är helt i sin ordning och det beror väl på kvaliteten i skillnaden på BD och DVD.
När det gäller X360 så går det att koppla en optisk kabel via komponentanslutningen. Ska fixa en sådan kabel i dagarna, den optiska kabel jag hade hemma hade dålig passform just till X360-anslutningen (konstigt nog). Den fungerade dock utmärkt till digitalboxen.
Förstärkaren visar PCM 48 när jag får ut ljud till de olika enheterna nu (BD, DVD och digitalbox).
EDIT: Och jag har också kontrollerat att BD-/DVD-spelaren är rätt inställd. Ska ge mig på att konfigurera ljudinställningarna också med den där kalibreringen.
Redigerat av WHUFC, 06 March 2009 - 20:25.
Postad 07 March 2009 - 10:11
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
tjena
ja jag har ställt om basen, du hittar inställningarna för den under level.
På mitt system hittar jag basinställningarna under TONE. Har dragit ner basen till -10, men den dundrar fortfarande på ganska mycket. Eller har missuppfattat Vad det är jag har dragit ner på?
Postad 07 March 2009 - 12:43
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
nej du är inne på rätt, sen om du dragit ner rätt högtalare till -10 är ju frågan, men tror inte du gjort fel iaf. Jag har min på 0 och är ganska nöjd med det. Fint tryck men i vissa filmer blir man ara störd på basen, så ska nog sänka min lite till. På mitt system hittar jag basinställningarna under TONE. Har dragit ner basen till -10, men den dundrar fortfarande på ganska mycket. Eller har missuppfattat Vad det är jag har dragit ner på?
Postad 07 March 2009 - 15:31
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
nej du är inne på rätt, sen om du dragit ner rätt högtalare till -10 är ju frågan, men tror inte du gjort fel iaf. Jag har min på 0 och är ganska nöjd med det. Fint tryck men i vissa filmer blir man ara störd på basen, så ska nog sänka min lite till.
Ok, dubbelkollade nyss och den är inställd på -10 så jag antar att jag får sänga volymen om jag inte vill störa grannarna. Vad gör tremble för något? En annan fråga. Hur får jag ut ljud från min HDTV till receivern och till högtalarna? Jag har provat att kolla via RCA från audio out på TV:n till TV-in på receivern och sedan ställt receivern på "TV-mode", men får inget ljud. Det sprakade till lite i högtalarna när jag kopplade sladdarna så något rätt borde jag ha gjort. :-/
Postad 07 March 2009 - 16:35
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ska kika upp vad tremble är för något, har ingen aning just nu. Skulle gissa på att du har digitalbox eller liknande? Då ska du koppla RCA kablarna från digitalboxen till exempelvis SA-CD eller någon liknande ingång med L och R audio och sen välja den ingången på recivern. Jag har själv kopplat datorn till SA-CD uttaget och lyssnar på musik på det sättet. Ok, dubbelkollade nyss och den är inställd på -10 så jag antar att jag får sänga volymen om jag inte vill störa grannarna. Vad gör tremble för något?
En annan fråga. Hur får jag ut ljud från min HDTV till receivern och till högtalarna? Jag har provat att kolla via RCA från audio out på TV:n till TV-in på receivern och sedan ställt receivern på "TV-mode", men får inget ljud. Det sprakade till lite i högtalarna när jag kopplade sladdarna så något rätt borde jag ha gjort. :-/
Postad 07 March 2009 - 17:14
WHUFC
-
WHUFC
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En annan fråga. Hur får jag ut ljud från min HDTV till receivern och till högtalarna? Jag har provat att kolla via RCA från audio out på TV:n till TV-in på receivern och sedan ställt receivern på "TV-mode",
Jag kopplade en vanlig optisk toslink mellan förstärkare till digitalbox. Sedan fungerar det klockrent med "TV-mode".
Postad 07 March 2009 - 17:40
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Jag har ingen digitalbox, det är bara en antennkabel in i TV:n...
Postad 07 March 2009 - 22:33
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Okey, Vad har du för TV? Jag har ingen digitalbox, det är bara en antennkabel in i TV:n...
Postad 07 March 2009 - 23:36
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Okey, Vad har du för TV?
En Andersson Y375 FHD.
Postad 07 March 2009 - 23:54
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Pröva dra kablarna från RCA utgången på TVn till tex SA-CD ingången och välj SA-CD som input. En Andersson Y375 FHD.
Postad 08 March 2009 - 09:56
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Pröva dra kablarna från RCA utgången på TVn till tex SA-CD ingången och välj SA-CD som input.
Provade det, men det gör ingen skillnad. Jag har även provat att ändra audioinställningen till analog, men ingen skillnad då heller. Kan det vara så att man inte kan få ut ljudet direkt från en Andersson TV? Jag tycker det låter långsökt iofs.
Postad 08 March 2009 - 13:34
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
okey, då ska vi pröva en annan sak. Du har inte någon kabel som man vanligen kopplar mellan t.ex datorn och en förstärkare? Dvs i ena änden är det en 3.5 mm kontakt och i den andra änden är det L och R audio kablar? tänkte om du skulle pröva koppla den bia hörlursuttaget på TVn och sen ner i recivern. Kan ju tycka att det borde gå iaf, förstår inte varför om de nu inte skulle gå Provade det, men det gör ingen skillnad. Jag har även provat att ändra audioinställningen till analog, men ingen skillnad då heller. Kan det vara så att man inte kan få ut ljudet direkt från en Andersson TV? Jag tycker det låter långsökt iofs. 
Postad 08 March 2009 - 16:38
Lionsheart
-
Lionsheart
-
Rookie
-
3 inlägg
Har suttit nu, på en söndag när inte hjärnkontoret är som aktivast, och läst igenom tråden då jag är ofantligt sugen på ljudsystemet i fråga. Dock har jag själv blivit lite stirrig på kopplingar, jag är så dålig på sladdar och vill försäkra mig om att jag kan koppla ihop rätt och ifall någon maskin måste utelämnas (pga. begränsningar i In/Out etc.)
Så frågan är hur och om jag kan koppla ihop följande prylar för att kunna använda systemet till att spela upp ljud ifrån alla nedanstående manicker
Vad jag önskar skippa är ju den relativt dålig kopplingen med 3.5mm -> Röd/vit, dvs. använda Koax och HDMI så långt det går!
- TV med 3xHDMI, Out: Koaxial digital etc.
- Xbox 360 (variant med HDMI)
- DVD-spelare med HDMI (ännu ej köpt, så finns ju chans till att specificera modell med rätt In/Out, men HDMI är ju givet)
- Dator #1 (har tillgång till SPDIF In/Out)
(- Bara bonus om en till dator går att koppla. Dator #2 har tillgång till SPDIF Out)
- Kanske tom. går att klämma in ett Playstation 2?
Med mycket vänlig hälsning
Lion
Postad 08 March 2009 - 21:57
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Blir ett kortfattat svar, men förhoppningsvis korrekt och förståeligt  DVD - Förstärkare [HDMI] Xbox - Förstärkare [HDMI] Dator 1/2 - Förstärkare [SPDIF/Optisk] (Finns två optiska ingångar om jag inte miss minner mig) Playstation 2 - Förstärkare [RCA, ta den vita och röda kabeln och stoppa in i Vilket ledigt RCA uttag du vill inprincip, exempel SA-CD) Förstärkare - TVn [HDMI] Datorerna kopplar du separat till TVn på de sätt som passar, HDMI, S-video etc. Tror jag fick med allt, och hoppas att du förstår, annars är det bara fråga igen Har suttit nu, på en söndag när inte hjärnkontoret är som aktivast, och läst igenom tråden då jag är ofantligt sugen på ljudsystemet i fråga. Dock har jag själv blivit lite stirrig på kopplingar, jag är så dålig på sladdar och vill försäkra mig om att jag kan koppla ihop rätt och ifall någon maskin måste utelämnas (pga. begränsningar i In/Out etc.)
Så frågan är hur och om jag kan koppla ihop följande prylar för att kunna använda systemet till att spela upp ljud ifrån alla nedanstående manicker Vad jag önskar skippa är ju den relativt dålig kopplingen med 3.5mm -> Röd/vit, dvs. använda Koax och HDMI så långt det går! 
- TV med 3xHDMI, Out: Koaxial digital etc. - Xbox 360 (variant med HDMI) - DVD-spelare med HDMI (ännu ej köpt, så finns ju chans till att specificera modell med rätt In/Out, men HDMI är ju givet) - Dator #1 (har tillgång till SPDIF In/Out) (- Bara bonus om en till dator går att koppla. Dator #2 har tillgång till SPDIF Out) - Kanske tom. går att klämma in ett Playstation 2?
Med mycket vänlig hälsning Lion
Postad 09 March 2009 - 11:18
Lionsheart
-
Lionsheart
-
Rookie
-
3 inlägg
Tack för enkelt svar, då var det bekräftat. Dock en annan sak angående att se på vanliga TV.
Jag tyckte mig se att det finns ett Antenn-uttag på Förstärkaren, är det där igenom jag ska få TV-signalen och på så sätt få ut TV-ljud ut i högtalarna samtidigt? Har ingen box för tv-kanaler utan har bara kört med antenn från vägg rakt in i TV:en tidigare.
Så att det bara behövs en HDMI-sladd från Förstärkare -> TV och inga andra sladdar för att få TV-ljud.
Redigerat av Lionsheart, 09 March 2009 - 11:19.
Postad 09 March 2009 - 14:26
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Skulle gissa på att du såg var AM/FM antenningången, vilken jag inte tror är avsedd för de du tänkte dig. Jag skulle gissa på att du kan koppla en aux sladd från hörlursuttaget på tvn till valfri RCA ingång på förstärkaren och på så sätt få TV ljudet ur förstärkaren. Du vill väl inte ha något TV ljud alls... du ska ju koppla så att allt ljud hanteras av förstärkaren och inte av TVn. Tack för enkelt svar, då var det bekräftat. Dock en annan sak angående att se på vanliga TV.
Jag tyckte mig se att det finns ett Antenn-uttag på Förstärkaren, är det där igenom jag ska få TV-signalen och på så sätt få ut TV-ljud ut i högtalarna samtidigt? Har ingen box för tv-kanaler utan har bara kört med antenn från vägg rakt in i TV:en tidigare.
Så att det bara behövs en HDMI-sladd från Förstärkare -> TV och inga andra sladdar för att få TV-ljud.
Postad 09 March 2009 - 15:13
Lionsheart
-
Lionsheart
-
Rookie
-
3 inlägg
Skulle gissa på att du såg var AM/FM antenningången, vilken jag inte tror är avsedd för de du tänkte dig. Jag skulle gissa på att du kan koppla en aux sladd från hörlursuttaget på tvn till valfri RCA ingång på förstärkaren och på så sätt få TV ljudet ur förstärkaren.
Du vill väl inte ha något TV ljud alls... du ska ju koppla så att allt ljud hanteras av förstärkaren och inte av TVn.
Precis, jag vill ha TV-ljudet i högtalarna också. TV:n har ju förstås diverse bra utgångar. Enligt manuallen från sonys hemsida tycker de att man skall koppla med RCA-utgång på tv:en till RCA-ingång på förstärkaren ja, bör gå galant då TV:n har en hel del utgångar. TV:n är en Philips 42PFL5603HHur bra ljud ger RCA egentligen är min fråga då?
Redigerat av Lionsheart, 09 March 2009 - 15:15.
Postad 09 March 2009 - 15:45
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Då ska du koppla först såsom jag skrev tidigare, sen kopplar du in din antennkabeln i TVn. Ska kika vad du har för utgångar på TVn, annars kan du koppla som jag sa, aux sladd ur hörlursuttaget och till valfri RCA igång på förstärkaren. Ljudet som sänds via anten är 2 kanaligt vilket även ljudet överfört med RCA kabel är. Du kan däremot få fejkat surroundljud med hjälp av förstärkaren. Ljudet är inte sämre än vad som hade kommit ur TVn, utan bättre och fylligare, men de kommer inte vara i närheten av ljudet från en DVD eller BD film. Precis, jag vill ha TV-ljudet i högtalarna också. TV:n har ju förstås diverse bra utgångar. Enligt manuallen från sonys hemsida tycker de att man skall koppla med RCA-utgång på tv:en till RCA-ingång på förstärkaren ja, bör gå galant då TV:n har en hel del utgångar. TV:n är en Philips 42PFL5603H
Hur bra ljud ger RCA egentligen är min fråga då?
Postad 10 March 2009 - 17:59
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
okey, då ska vi pröva en annan sak. Du har inte någon kabel som man vanligen kopplar mellan t.ex datorn och en förstärkare? Dvs i ena änden är det en 3.5 mm kontakt och i den andra änden är det L och R audio kablar? tänkte om du skulle pröva koppla den bia hörlursuttaget på TVn och sen ner i recivern. Kan ju tycka att det borde gå iaf, förstår inte varför om de nu inte skulle gå 
Hmm, har tyvärr ingen sådan kabel. Ska mecka vidare till helgen och se vad jag kan få fram. Tack för hjälpen än så länge!
Postad 10 March 2009 - 21:15
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
Tja grabbar!!
jag är just nu tokdesperat på detta ljudsystem. Jag får det inte att fungera med min htpc hur jag än gör ;<
Jag har kopllat min htpc till teven med VGA kabel, och jag hade tänkt att få ut ljudet från htpcn via toslink.
Men hur jag än kopplar o pillar på stärkaren är det totalt omöjligt att höra nåt lud. Jag har kopplat in toslink kabeln, och den lyser inte, vilket jag förstått den ska göra. Har testat med två kablar o ingen lyser.
Är det annars nåt annat jag behöver göra på stärkaren för att få ljud via toslink?
Jag har även testat via hdmi, och jag får inget ljud där heller hur jag än gör...
enda sättet att få ljud för mig från htpcn är via rca just nu.....
Förslag på vad jag kan göra?
Postad 10 March 2009 - 21:49
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hallå! Nu ska vi se om vi får igång de här  Vad jag minns så måste man aktivera att man vill använda SPDIF out porten på vissa ljudkort under dem avancerade inställningarna i ljudkortets kontrollpanel? har du gjort det? Jag vet inte riktigt vilken input man ska använda på förstärkaren för att den ska ta från toslinken, antar att du redan försökt hitta rätt? Tja grabbar!!
jag är just nu tokdesperat på detta ljudsystem. Jag får det inte att fungera med min htpc hur jag än gör ;< Jag har kopllat min htpc till teven med VGA kabel, och jag hade tänkt att få ut ljudet från htpcn via toslink. Men hur jag än kopplar o pillar på stärkaren är det totalt omöjligt att höra nåt lud. Jag har kopplat in toslink kabeln, och den lyser inte, vilket jag förstått den ska göra. Har testat med två kablar o ingen lyser. Är det annars nåt annat jag behöver göra på stärkaren för att få ljud via toslink? Jag har även testat via hdmi, och jag får inget ljud där heller hur jag än gör... enda sättet att få ljud för mig från htpcn är via rca just nu.....
Förslag på vad jag kan göra?
Postad 11 March 2009 - 00:28
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
tja tack för svar =)
jo jag lyckades lösa det efter timmars letande, visa sig att man var tvungen att gå in i ljudkortsdrivrutinens egna sunkiga kontrollpanel o ställa in det! Så nu har jag ljud via toslink.
dock har jag ett nytt problem, det verkar inte som mitt inbyggda ljudkort på moderkortet kan sända
i 5.1 över toslink?? helt sannslöst, trodde jag var standard.. jag har då inte lyckats få det att göra det
så alla filmer är i stereo, och jag kan ej välja surround via förstärkaren på nåt sätt.. gaahh
mitt moderkort är m2n68-vm (asus) ..
så nu måste jag antingen leta nytt moderkort, eller försöka hitta ett low profile ljudkort som har 5.1 via digital output. Eller kan jag missat nåt?
Postad 11 March 2009 - 10:05
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Vad bra. Ditt ljudkort är, enligt komplett ett 7.1 så de ska inte behöva bytas. https://www.komplett...led#ProductTabsVad är det för typ av filmer du försöker spela upp? Är det en DVDrip på en film som är ca 700 mb stor? tror problemet ligger i att du spelar en film som bara innehåller 2.0 kanligt ljud nämligen. tja tack för svar =)
jo jag lyckades lösa det efter timmars letande, visa sig att man var tvungen att gå in i ljudkortsdrivrutinens egna sunkiga kontrollpanel o ställa in det! Så nu har jag ljud via toslink.
dock har jag ett nytt problem, det verkar inte som mitt inbyggda ljudkort på moderkortet kan sända i 5.1 över toslink?? helt sannslöst, trodde jag var standard.. jag har då inte lyckats få det att göra det så alla filmer är i stereo, och jag kan ej välja surround via förstärkaren på nåt sätt.. gaahh
mitt moderkort är m2n68-vm (asus) ..
så nu måste jag antingen leta nytt moderkort, eller försöka hitta ett low profile ljudkort som har 5.1 via digital output. Eller kan jag missat nåt?
Postad 11 March 2009 - 15:22
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
tja!
jag kör mestadels 720p filmer i .mkv format.. har trixat lite till nu och ställt in i media player classic att det ska sändas i AC3 ljud, då verkar stärkaren fatta att det är flerkanaligt ljud och man hör ljud ur alla högtalare (inte multi -stereo).
verkar vara ett steg i rätt riktning, frågan är om detta bara är ett simulerat 5.1 ljud eller om det är korrekt i alla kanaler så att säga. Tycker nämligen inte jag får speciellt mycket surround upplevelse.
men helt klart flera steg i rätt rikting =)
finns det fler inställningar i mpc att göra? är ju ett ###### kompext program..
Postad 11 March 2009 - 15:31
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Tjenix Då är det ju 1 steg i rätt riktigt. Kolla vad de står på displayen på förstärkaren, borde la komma upp typ dolby digital 3/2.1 eller något liknande om du kör AC3. I annat fall, jag kör själv med VLC och har en film 5.1 ljud, kan man gå in ljud och ljudenheter och slå på 5.1 så blir det på riktigt om de nu skulle bli "fejkat" för dig. Pröva de kanske? tja!
jag kör mestadels 720p filmer i .mkv format.. har trixat lite till nu och ställt in i media player classic att det ska sändas i AC3 ljud, då verkar stärkaren fatta att det är flerkanaligt ljud och man hör ljud ur alla högtalare (inte multi -stereo). verkar vara ett steg i rätt riktning, frågan är om detta bara är ett simulerat 5.1 ljud eller om det är korrekt i alla kanaler så att säga. Tycker nämligen inte jag får speciellt mycket surround upplevelse.
men helt klart flera steg i rätt rikting =) finns det fler inställningar i mpc att göra? är ju ett ###### kompext program..
Postad 11 March 2009 - 16:20
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
på stärkaren står det Dolby Digital 2/0 vilket borde indikera på att det är stereo ljud.. men det kommer ljud ur alla högtalare. hmm..
testace vlc player men ingen skillnad =/
Postad 11 March 2009 - 17:38
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
du har ingen DVD skiva du kan slänga i och försöka spela? Se om de blir 5.1 då? på stärkaren står det Dolby Digital 2/0 vilket borde indikera på att det är stereo ljud.. men det kommer ljud ur alla högtalare. hmm..
testace vlc player men ingen skillnad =/
Postad 11 March 2009 - 22:04
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
bra idé med dvd skiva. testade det o får prologic 2/0 där också. jag tror faktiskt att det är mitt ljudkort på moderkortet som helt enkelt inte kan sända digitalt 5.1 ljud över toslink. surt sa räven!
men tack för all hjälp o förslag. grymt forum det här! jag får pilla lite mer i inställningar, annars bygger jag helt enkelt om htpcn =) kul det med!
Postad 11 March 2009 - 22:53
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Skam den som ger sig  Jag skulle föreslå att kika runt 1 extra gång bland alla inställningar som hör till ljudkortet för enligt komplett var de ett 7.1 kort, och toslink är till för att få ut surround  annars kunde dem ju lika bra ha skitit i ha sätta dit en sån och låtit alla använda RCA kablar. Vi ska greja de här... tar hjälp av google om en stund om jag inte kommer på något bra idé med dvd skiva. testade det o får prologic 2/0 där också. jag tror faktiskt att det är mitt ljudkort på moderkortet som helt enkelt inte kan sända digitalt 5.1 ljud över toslink. surt sa räven!
men tack för all hjälp o förslag. grymt forum det här! jag får pilla lite mer i inställningar, annars bygger jag helt enkelt om htpcn =) kul det med!
Postad 12 March 2009 - 01:39
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
hehe ja precis skam den som ger sig!
jag har pillat runt lite och i egenskaper för playback device, i dett fall spdif, så finns det en flik där man kan testa support för olika standarder. Där finns DTS med och om man klickar på den samt testar den, så får jag ljud i alla högtalarna
Detta hitta jag i vanliga "ljud egenskaper" i kontrollpanelen. Hmm känns faktiskt nu som det borde gå.
Postad 12 March 2009 - 22:09
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Tjeeeeeeeeeeena Har du hunnit pröva om det fungerar bättre nu? Står det t.ex DTS 3/2.1 nu på displayen? hehe ja precis skam den som ger sig!
jag har pillat runt lite och i egenskaper för playback device, i dett fall spdif, så finns det en flik där man kan testa support för olika standarder. Där finns DTS med och om man klickar på den samt testar den, så får jag ljud i alla högtalarna 
Detta hitta jag i vanliga "ljud egenskaper" i kontrollpanelen. Hmm känns faktiskt nu som det borde gå.
Postad 13 March 2009 - 22:28
johan_burns
-
johan_burns
-
Rookie
-
8 inlägg
tjo
nope har inte pillat så mycket mer med det. har andra problem nu, ena högtalaren knastrar o är glapp..
tror jag måste skicka in på garanti. GAhhh.. alrdrig är det problemfritt!
Postad 25 March 2009 - 21:35
waffe
-
waffe
-
Rookie
-
3 inlägg
Sony HT-SF1300 eller Sony HT-SS1300
Samma system fast olika högtalare??
Klarar dessa system Divx??
Postad 27 March 2009 - 08:44
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Är det någon som vet om man kan göra de bakre högtalarna trådlösa?
Postad 27 March 2009 - 12:49
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Det är din DVD som måste stödja Dvix, men i vilket fall så fungerar det utmärkt att spela upp filmer i Xvid/Dvix Sony HT-SF1300 eller Sony HT-SS1300
Samma system fast olika högtalare??
Klarar dessa system Divx??
Tror inte det, dock finns det ett likadant system med trådlösa bakre högtalare. Är det någon som vet om man kan göra de bakre högtalarna trådlösa?
Postad 27 March 2009 - 17:13
gr00ve
-
gr00ve
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har precis packat upp mitt system och det mesta verkar fungera MEN bilden via HDMI genom SF1300 blir fan inte HD på TV:n. Har testat att koppla min popcorn hour via HDMI till SF1300 och sen HDMI till min Samsung 46" M86 och 720p ser ut som skit, som vanlig TV-bild. Kopplar jag Popcorn Hour direkt till tv:n så blir det en ###### skillnad. Jag skulle säga SD vs 720p HD.
Vad kan vara knas? Nu blir jag riktigt rädd här, vad är det för grejer jag köpt..
Postad 27 March 2009 - 18:43
Steffelito
-
Steffelito
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Låter riktigt skumt :/ För mig var det bara att koppla in... Vad är det för något du försöker spela upp som de är dålig bild på? Har precis packat upp mitt system och det mesta verkar fungera MEN bilden via HDMI genom SF1300 blir fan inte HD på TV:n. Har testat att koppla min popcorn hour via HDMI till SF1300 och sen HDMI till min Samsung 46" M86 och 720p ser ut som skit, som vanlig TV-bild. Kopplar jag Popcorn Hour direkt till tv:n så blir det en ###### skillnad. Jag skulle säga SD vs 720p HD.
Vad kan vara knas? Nu blir jag riktigt rädd här, vad är det för grejer jag köpt..
Postad 27 March 2009 - 19:59
gr00ve
-
gr00ve
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
 Det var nog skit bakom spakarna här.. Att tv:n inte kände igen SF1300 och körde dynamic istället för Movie för bildinställningarna gjorde en del men det var rätt dålig kvalité på det jag spelade upp, sen är det ju svårt att jämföra med blotta ögat när man inte kan jämföra bredvid varandra  Låter riktigt skumt :/ För mig var det bara att koppla in... Vad är det för något du försöker spela upp som de är dålig bild på?
Redigerat av gr00ve, 27 March 2009 - 20:00.
Postad 31 March 2009 - 10:18
Elrico
-
Elrico
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hallå! Var inne och kollade på Sonys hemsida och hittade då HT-SS2300 och HT-SF2300. Känns som om dessa två är uppföljare på HT-SS1300 och HT-SF1300. Är det någon som har koll på vad skillnaderna är mellan dessa modeller? Jag kollade lite snabbt och kunde inte hitta några större skillnader. /Erik
Postad 01 April 2009 - 07:18
Johan ES
-
Johan ES
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tror inte det, dock finns det ett likadant system med trådlösa bakre högtalare.
Vad heter detta system? /Johan ES
Postad 01 April 2009 - 07:32
Johan ES
-
Johan ES
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Skulle någon vänlig själ vilja mäta avståndet markerat med en röd linje på bilden nedan (underkant på bakre högtalaren till markplan)? Går de bakre högtalarna att justera i höjdled på stativet? Vad är isåfall högsta höjden mellan underkant och markplan?  Tack på förhand! /Johan ES
Postad 01 April 2009 - 08:03
gr00ve
-
gr00ve
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Går de bakre högtalarna att justera i höjdled på stativet? Vad är isåfall högsta höjden mellan underkant och markplan?
Det går att justera höjden på både front och bakhögtalarna. Har inte möjlighet att mäta dem just nu för jag är inte hemma. Kan göra det senare. Skulle uppskatta att det är ca 20-30 cm man kan justera.
Postad 01 April 2009 - 08:17
gr00ve
-
gr00ve
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Var inne och kollade på Sonys hemsida och hittade då HT-SS2300 och HT-SF2300.
Känns som om dessa två är uppföljare på HT-SS1300 och HT-SF1300.
Är det någon som har koll på vad skillnaderna är mellan dessa modeller? Jag kollade lite snabbt och kunde inte hitta några större skillnader.
Kan inte heller hitta några skillnader förutom den blå färgen som ska passa till deras bluray-spelare och priset på 6559:- då http://www.sony.se/p...odels=HT-SF1300
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Hembiopaket
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|