PLASMA vs LCD
465 svar till detta ämne
Postad 13 november 2008 - 10:06
Becomesoe
-
Becomesoe
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Efterlyser en omröstning eftersom det ju diskuteras hejvilt om detta överallt i forumet. Vore kul att se vad som vinner i slutändan Finns med all säkerhet redan liknande omröstning, men känner att det behövs en ny eftersom teknikerna har finslipats sista tiden. Motivera gärna era svar så kanske man får nya infallsvinklar.
Det verkar att inget har ändrat sedan dem andra undersökningar. Till och med Plasman har fått många nya anhängare
Postad 13 november 2008 - 23:34
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Därför att skillnaden är marginell, så länge det inte gäller Plasma i full HD. För då tar Plasman mer energi, vad jag vet.
Helt riktigt, men skillnaden är ca 100w. Det är en skillnad på en glödlampa eller 2 svagare så det är ingen stor sak egentligen. Men du har helt rätt, högre energiförbrukning på plasmorna med full HD. Då får man bara tända i 9 fönster istället för 10. Har både LCD och Plasma och tycker det är stor fördel plasma än så länge. mvh/Örnvik
Postad 19 november 2008 - 22:52
Blacksight
-
Blacksight
-
Användare
-
-
158 inlägg
hur är betraktningsvinkeln i vertikal led på LCD i dagsläget, fundera på att skruva upp en tv på väggen ca 1.5 från golvet, då jag inte har plats för tvbänk (studentlya på 25kvm). kommer bliden bli för ljus om man kollar underifrån eller är det bara TN/datorskärmar som har det problemet?
Postad 20 november 2008 - 02:05
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
hur är betraktningsvinkeln i vertikal led på LCD i dagsläget, fundera på att skruva upp en tv på väggen ca 1.5 från golvet, då jag inte har plats för tvbänk (studentlya på 25kvm). kommer bliden bli för ljus om man kollar underifrån eller är det bara TN/datorskärmar som har det problemet?
OM du inte har plats för en TV-bänk varför måste du skruva upp den så högt på väggen? Det är på tok för högt och kommer att bli väldigt obekvämt att titta på förutom om du ska ligga i sängen och titta på den. Alternativt så kan du alltid vinkla TV:n neråt för att peka mot sweet spot där du tittar ifrån, men i annat fall än att du ska titta liggandes i sängen så skulle jag rekommendera att du sätter TV:n betydligt lägre, exempelvis med mitten av bilden i ögonhöjd, eller klipp ut en pappskiva i samma storlek som bildytan av TV:n och prova dig fram först.
Postad 20 november 2008 - 19:39
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Har både LCD och Plasma och tycker det är stor fördel plasma än så länge. mvh/Örnvik
Jag funderar på en Samsung LED-LCD 796. Kunde inte se nåt som var bättre med tex Panasonic px-80, det mesta var klart sämre. Missade jag nåt när jag jämförde? Enligt mig är LCD den bättre tekniken numer förutom kanske om man betalar massor för sin plasma (pioneer)..
Postad 20 november 2008 - 22:43
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag funderar på en Samsung LED-LCD 796. Kunde inte se nåt som var bättre med tex Panasonic px-80, det mesta var klart sämre. Missade jag nåt när jag jämförde? Enligt mig är LCD den bättre tekniken numer förutom kanske om man betalar massor för sin plasma (pioneer)..
Har du jämfört båda teknikerna i hemmamiljö på materialet du skall använda apparaten till när du anser att LCD är den bättre tekniken? Butik & hemmiljö är två helt olika miljöer så det är hopplöst att bedöma de kvalitéer på apparaten man är ute efter. Jag har också LCD och plasma och jag väljer plasma före LCD om jag skall använda den för tv, film & tv-spel eftersom jag tycker bildkaraktären, rörelsehanteringen & tittvinkeln på dem är klart bättre (än så länge). Det blir så mkt dyrare om man vill ha en bra presterande LCD tycker jag. Skall man ha den som bildskärm också, vilket inte jag har, så har ju LCDn en klar fördel. I sovrummet föredrar jag däremot LCD då dessa oftast är helt tysta (inget plasmasurr) och den kraftigt försämrade bildkvaliteten vid breda tittvinklar inte är något problem, man får däremot problem med backlighten & clouding vilket är nästintill ofrånkomligt med LCD men jag har backlighten lågt ställt så det stör jag mig inte så mkt på.
Redigerat av Skogga, 20 november 2008 - 22:47.
Postad 21 november 2008 - 11:00
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Tack för tipsen Skogga. Jag har inte jämfört i hemmiljö utan det var i affärn jag tyckte just den Samsungen med LED-belysning var grymt bra. I övrigt tycker jag LCD-erna var sämre val än plasma. Hade inte varit dumt att få låna hem några apparater och jämföra
Postad 21 november 2008 - 14:02
bosss
-
bosss
-
Rookie
-
9 inlägg
Har du jämfört båda teknikerna i hemmamiljö på materialet du skall använda apparaten till när du anser att LCD är den bättre tekniken? Butik & hemmiljö är två helt olika miljöer så det är hopplöst att bedöma de kvalitéer på apparaten man är ute efter.
Jag har också LCD och plasma och jag väljer plasma före LCD om jag skall använda den för tv, film & tv-spel eftersom jag tycker bildkaraktären, rörelsehanteringen & tittvinkeln på dem är klart bättre (än så länge). Det blir så mkt dyrare om man vill ha en bra presterande LCD tycker jag. Skall man ha den som bildskärm också, vilket inte jag har, så har ju LCDn en klar fördel.
I sovrummet föredrar jag däremot LCD då dessa oftast är helt tysta (inget plasmasurr) och den kraftigt försämrade bildkvaliteten vid breda tittvinklar inte är något problem, man får däremot problem med backlighten & clouding vilket är nästintill ofrånkomligt med LCD men jag har backlighten lågt ställt så det stör jag mig inte så mkt på.
Vad menar du med att man får däremot problem med backlighten & clouding ?
Postad 21 november 2008 - 16:39
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Vad menar du med att man får däremot problem med backlighten & clouding ?
Jag menar att man i mörka miljöer där man inte har lampor tända när man tittar så framhävs problemet med den ojämna bakgrundsbelysningen som LCD oftast lider av mer eller mindre, detta kalla clouding då det framstår som ljusa moln i panelen. Det kan även vara ljusläckage i hörnen eller på sidorna. Problemet minskas med att man sänker ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen. Här ser du två exempel på detta: https://www.minhembi...yer2000/132138/https://www.minhembi...howtopic=189660
Redigerat av Skogga, 21 november 2008 - 16:40.
Postad 21 november 2008 - 17:37
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Bleeding är ett problem som även Plasma lider av. Speciellt vanligt verkar de vara på Samsung. Men eftersom det ofta är Plasmaägare som svarar här i trådarna, så pratas det mera tyst om det. https://www.minhembi...howtopic=191077
Redigerat av ffodil, 21 november 2008 - 17:49.
Postad 21 november 2008 - 18:33
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Bleeding är ett problem som även Plasma lider av. Speciellt vanligt verkar de vara på Samsung. Men eftersom det ofta är Plasmaägare som svarar här i trådarna, så pratas det mera tyst om det. https://www.minhembi...howtopic=191077
Plasma lider inte av bleeding/clouding (isåfall är det något fel på apparaten), det är LCDer och det orsakas av att ljuset från bakgrundsbelysningen bakom panelen "läcker ut" pga av tekniken och detta kan variera över panelens yta och då kallas detta clouding. Detta blir dock bättre och bättre hela tiden på de nyare apparaterna och problemet kan variera kraftig från apparat till apparat. Plasma har inte denna teknik och har då en jämn svärta över panelytan. Det du länkar till är ghosting/inbränning och det är något helt annat, detta är inte något problem på nyare Plasmaapparater vid normal användning.
Redigerat av Skogga, 21 november 2008 - 18:44.
Postad 21 november 2008 - 19:32
odysee
-
odysee
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Personligen skulle jag tveklöst tagit en plasma eftersom den tekniken hanterar snabba, rörliga bilder bättre med mindre smetningar.
men hur är det numera de gröna "blixtrarna" på plasman?
Postad 21 november 2008 - 19:54
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Skogga ! Vet en del om hur båda teknikerna fungerar och det är kanske fel ord att anväda på Plasma, men har läst många gånger om att man har haft problem på plasma med mörkt i mitten och ljusare och ljusare ut till kanterna.
Hittade ingen bra tråd i hastigheten som det är många som tar upp detta problem och där man ofta kallar det för bleeding även på plasma, fast det är ett annat problem. Har läst trådar där det diskuterats en hel del och även i den tråden jag länka till är det någon som tar upp det på slutet.
Det verkar dock som det är ett problem som yttrar sig efter en tids användande och tvärtom på LCD.
Säkert inte så vanligt iheller, kanske mer på äldre Plasma, men buzzing är fortfarande ett problem.
Men som du säger så blir störande bleeding mindre vanligt på LCD också om man ser till röstningarna om det iallafall.
Hur som helst båda teknikerna har problem och fördelar på ena el. andra sättet.
Det är upp till var och en att välja vad som passar henne/honom bäst.
Postad 27 november 2008 - 18:33
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
IDG publicerade idag en LCD vs Plasma jämförelseTänkte att det vore passande att länka in den i tråden
Postad 28 november 2008 - 02:25
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Vilket otroligt korkat test. Varför har dom ägnat en hel "rond", som dom så fint kallar det, till att bedömma något så ointressant som inbränningar och strömförbrukning för respektive skärmar? Och sen att dom väger in att plasman väger några kilo mer och att den är lite svårare att transportera. Vilka tomtar.
Redigerat av belzebubb, 28 november 2008 - 02:27.
Postad 28 november 2008 - 08:52
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Bra länk!
Jag håller med om att det var en del korkade undersökningskriterier de använde, men poängen att det inte är en katastrofalt stor skillnad mellan en bra plasma och en bra lcd i den prisklassen är ju ändå tydlig. Det jag kan sakna är dock hur skillnaden är på olika matrial, som t ex SD tv eller t o m analoga kanaler, som ju många fortfarande tittar på. Min gut feeling är att plasma fortfarande har ett snäpp upp här.
Det känns ju ändå rätt bra att veta att om du vill lägga runt 17 000 på en ny TV så får du en bra produkt både med plasma och lcd och vilket du ska ha kan vara lite av en smak sak. Går du ner i pris till en budgetmodeel på runt 9000 så tror jag ändå att en plasma är ett bättre val. Och i enlighet med blindtestet de gjort (och länkade till i detta testet) så är räcker en HD-ready i den prisklassen eftersom du inte ser skillnad ändå. Ja, den saken kan man ha olika uppfattningar om, men om man godtar deras test om plasma lcd som rättvisande, så måste man ju också ge deras HD-ready/FullHD test samma kred och då blir det ju den slutsatsen.
Postad 28 november 2008 - 09:15
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Njae, tamt test. Inte ett ord om betrakningsvinkel och brightness (och black-level) uniforimty eller för den delen banding och dithering noise. Tex. Känns som de glömt en hel del, men de kom ihåg vikten... Dessutom undrar jag om det jämfört äpplen vs päron eller om de kalibrerat. Gissar på det förstnämda för det här... På lcd-sidan styr bakgrundsbelysningen i hög grad hur bra färger du kan få ut från tv:n och när led-belysta paneler kommer ner i pris kommer plasma att få det tufft på den här punkten.
...är rent nonsens.
Redigerat av pacman, 28 november 2008 - 09:17.
Postad 16 december 2008 - 00:44
rilo84
-
rilo84
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hur är det egentligen mellan plasma och lcd när det gäller xbox 360?
Läste att LCD ska ge eftersläpningar, har än så länge provat spela på en px-80 plasma och upplever eftersläpningar när jag exempelvis panorerar snabbt i fallout eller kör runt med bil i gta IV. Är LCD ännu värre då eller?
Postad 16 december 2008 - 07:07
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Hur är det egentligen mellan plasma och lcd när det gäller xbox 360? Läste att LCD ska ge eftersläpningar, har än så länge provat spela på en px-80 plasma och upplever eftersläpningar när jag exempelvis panorerar snabbt i fallout eller kör runt med bil i gta IV. Är LCD ännu värre då eller?
T.ex nya Sony har responstid, inputlag på 0-10 m.s. och ger inga eftersläpningar.
Redigerat av ffodil, 16 december 2008 - 07:08.
Postad 16 december 2008 - 07:33
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Vilken av dom nya Sony modellerna??
Jag är inte helt nöjd med min Sony när jag någon gång glor på sport på den. Normalt ser jag på plasman då just pga inpu lag och lite eftersläpningar. Det är inte så farilgt men tillräckligt för att det stör.
Det är ju kanon om Sony lyckats fullt ut med sina nya LCD
Postad 16 december 2008 - 07:45
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Vilken av dom nya Sony modellerna??
Jag är inte helt nöjd med min Sony när jag någon gång glor på sport på den. Normalt ser jag på plasman då just pga inpu lag och lite eftersläpningar. Det är inte så farilgt men tillräckligt för att det stör.
Det är ju kanon om Sony lyckats fullt ut med sina nya LCD 
52 W4500 har jag själv och den klarar det mesta utan några tecken alls på eftersläpningar. Tror att det är den snabbaste LCDn på marknaden idag. Ja du nämde sport också, det blir bara helt 100 också.
Redigerat av ffodil, 16 december 2008 - 07:48.
Postad 21 december 2008 - 15:47
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
ffodil: eftersläpningar, responstid och inputdelay är egentligen olika saker. Responstid är en faktor som påverkar såväl input lag och eftersläpningar, men att den är låg är ingen garanti för att de två senare också är låga.
Huruvida man tycker att LCD:er har eftersläpningar eller inte är ju mycket en smaksak och beror lite på vad man tittar på. Men faktum är att plasma (generellt) behåller väsentligt mycket högre upplösning vid rörelser, så till vida man inte acceptera extra bildbehandling, typ 100hz, som introducerar en del andra problem med bilden - också ett individuellt val man gör.
Det är helt fel att tro att plasma har lägre input lag än LCD-tv dock utan det är från tv till tv.
Postad 26 december 2008 - 02:21
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Vilket tjat om tekniska specar....
Den gamla regeln gäller fortfarande (>32"):
Ska man i huvudsak titta på TV och film köpa Plasma
men
ska man i huvudsak surfa och spela TV spel köp LCD.
UNDANTAG...
Är det en TV till ungarna-------köp en billig LCD.
Att denna simpla regel kan vara så svår att förstå...
Postad 06 januari 2009 - 20:37
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Vilket tjat om tekniska specar....
Den gamla regeln gäller fortfarande (>32"):
Ska man i huvudsak titta på TV och film köpa Plasma men ska man i huvudsak surfa och spela TV spel köp LCD.
UNDANTAG...
Är det en TV till ungarna-------köp en billig LCD.
Att denna simpla regel kan vara så svår att förstå...
Kanske därför att den inte direkt är 100%, vad ska man till exempel välja om man gör allihopa likvärdigt mycket? Och för den delen har jag en LCD-TV som funkar skit till TV-spel och en plasma som funkar ypperligt...Men LCD-teven funkar dock bra till film......hmm....den regeln har jag i varje fall slängt åt ****...
Postad 07 januari 2009 - 00:16
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Jag har aldrig förstått det där med att LCD skulle vara bättre till spel. Kan någon förklara varför?
Postad 07 januari 2009 - 00:21
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Hur är det egentligen mellan plasma och lcd när det gäller xbox 360? Läste att LCD ska ge eftersläpningar, har än så länge provat spela på en px-80 plasma och upplever eftersläpningar när jag exempelvis panorerar snabbt i fallout eller kör runt med bil i gta IV. Är LCD ännu värre då eller?
Eftersläpningar på en plasma när du spelar? Då ska du stänga av alla "bildförbättrings"-funktioner. Nästan helt säker på att det är såna som gör att problemen uppstår.
Postad 07 januari 2009 - 00:36
Blacksight
-
Blacksight
-
Användare
-
-
158 inlägg
nån som sett nån oled lcd på någon messa någonstans eller kanske varit på en blixtvisit på våran favoritbetamarknad - japan. skulle vara roligt o veta om oled är runt knuten eller om det kommer dröjja några år pga av finslipande etc.
kommer det kunna konkurrera med G9 i tex svärta osv.?
Postad 07 januari 2009 - 01:47
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Den enda oled jag har sett är den som är på min MP3-spelare och den är lite liten för att dra några slutsatser ifrån.
Postad 07 januari 2009 - 15:26
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Eftersläpningar på en plasma när du spelar?
Då ska du stänga av alla "bildförbättrings"-funktioner. Nästan helt säker på att det är såna som gör att problemen uppstår.
Visst kan plasma ha eftersläpningar, det beror på hur snabbt som fosforn hinner slockna i en cell. Har dock aldrig sett detta vid tv eller filmtittande, men spelande är ju en annan sak.
Postad 07 januari 2009 - 15:29
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Eftersläpningar på en plasma när du spelar?
Då ska du stänga av alla "bildförbättrings"-funktioner. Nästan helt säker på att det är såna som gör att problemen uppstår.
Mycket kan ligga i själva spelet också. Dvs det är grafiken i sig som rycker och släpar. Sen finns det spel som är riktigt smidiga och snabba - du kan ju testa nåt av dem på din tv och se om du tycker det ser bättre ut. Nu har jag bara PS3 men där är t ex "Ratchet&Clank: Tools of destruction", "Gran Turismo 5 Prologue", och "Burnout Paradise" exempel på spel som ser snygga ut även vid panoreringar och mycket rörelse. De två sistnämnda är jag rätt säker på kör i 60fps. Kort sagt - allt behöver inte vara tv:ns fel, det kan mycket väl ligga i materialet och spelaren också.
Postad 07 januari 2009 - 15:39
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Ja, det är jag klart medveten om, Sir Duke. Men att själva plasmapanelen skulle ha eftersläpningar som märks är jag tveksam till.
Postad 08 januari 2009 - 10:54
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Ja, det är jag klart medveten om, Sir Duke. Men att själva plasmapanelen skulle ha eftersläpningar som märks är jag tveksam till.
Precis, jag håller med!
Postad 08 januari 2009 - 17:55
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag ser inte en enda LCD TV som kan matcha plasma TV Panasonic PZ800 !!!
Och det finns massor med LCD TV som inte kan matcha Panasonic PZ85 heller!!!
Så där slutar diskussionerna lcd tv vs plasma tv!
Postad 08 januari 2009 - 22:48
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag ser inte en enda LCD TV som kan matcha plasma TV Panasonic PZ800 !!! Och det finns massor med LCD TV som inte kan matcha Panasonic PZ85 heller!!! Så där slutar diskussionerna lcd tv vs plasma tv! 
Konstigt vad dem då kan ha fel med en massa tester gentemot t.ex Sony W4500 ?
Postad 08 januari 2009 - 22:53
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Konstigt vad dem då kan ha fel med en massa tester gentemot t.ex Sony W4500 ?
Du måste ha blivit imponerad av nån blu-ray film uppspelad på Sony W4500... HEHEHE Grabben, Sony W4500 ligger bara i samma prisklass med andra lite dyrare plasmor, men kvalitetsmässigt kan den inte matcha dom! Jag kan nämna minst 3-4 plasmor som Sony W4500 inte kan matcha kvalitetsmässigt! Panasonic PZ80, Panasonic PZ85, Panasonic PZ800, Pioneer 5090, LG PG7000...
Postad 08 januari 2009 - 22:55
mullvaden
-
mullvaden
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag kan nämna minst 3-4 plasmor som Sony W4500 inte kan matcha kvalitetsmässigt! Panasonic PZ80, Panasonic PZ85, Panasonic PZ800, Pioneer 5090, LG PG7000...
pssst, det där va fem döh..
Postad 08 januari 2009 - 22:59
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
pssst, det där va fem döh..
Det måste vara du som bedömer det då.
Postad 08 januari 2009 - 23:05
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Ursäkta jag skulle citera Brando70 så det blev lite fel.
Postad 08 januari 2009 - 23:25
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Du måste ha blivit imponerad av nån blu-ray film uppspelad på Sony W4500... HEHEHE Grabben, Sony W4500 ligger bara i samma prisklass med andra lite dyrare plasmor, men kvalitetsmässigt kan den inte matcha dom! Jag kan nämna minst 3-4 plasmor som Sony W4500 inte kan matcha kvalitetsmässigt! Panasonic PZ80, Panasonic PZ85, Panasonic PZ800, Pioneer 5090, LG PG7000...
Ja jag har blivit imponerad av blu-rayfilm och allt annat matr. också och har en pio G8 att direkt jämföra med. Sen vad du prata om var Panasonic och då hänvisar jag till proffstester, sen drar du upp t.ex Pio 5090. Föresten, har du alla dom Plasmorna hemma, som du räknar upp, plus W4500. Jag menar så att du kan jämföra och bedöma, så du vet vad du pratar om ? Måste göra ett litet tillägg här så det inte misstolkas. Menar inte att t.ex Pio G8 är dålig på något vis , helt o.k att titta på film i mörklagt rum, men funkar lite sämre i ett ljust rum dagtid, lite sämre med blu-ray, HD, dator och t.ex fotovisning, så det bror sig på vad man prioriterar.
Redigerat av ffodil, 09 januari 2009 - 00:02.
Postad 08 januari 2009 - 23:55
arsonist
-
arsonist
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Brando70 jag citerar dig från trådarna "46 TV -vilken" och "Panasonic pz85" den 29 december:
"Hej grabbar!
Jag undrar en sak...
Är Panasonic 46" PZ85 bättre TV än Sony 46W4500 ???????
Jag har lite svårt att bestämma mig..."
Antar att du numera är stensäker på din sak nu när det gått 1½ vecka?
För du har ju gått från att undra vilken av dom två som är bäst till att säga att sony inte har en chans mot pannas plasma. Är det nåt du själv upplevt eller har du läst att det är så på olika forum?
Postad 09 januari 2009 - 00:27
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag gick till Siba och såg Sony W4500 direkt på plats!
Det räckte för min del. För det första så var den TV:n överdrivet dyr under mellandagsrea, 18990kr för den i storlek 46" hos Siba! Förmycket i mina ögon. Design var helt OK. Själva bilden kan inte matcha Panasonic PZ85!
Nu är jag övertygad om det efter att jag sett Panasonic PZ85 på EL-Giganten också direkt på plats!
Alltså fick jag mycket bra inblick i det hela vad gäller skillnaden mellan Sony W4500 och Panasonic PZ85.
Sony är betydligt sämre på kontrast, responstid, mindre mått (bara 112 cm i bredd gentemot 117 cm hos PZ85:an i storlek 46"), samt tycker jag att Panasonic PZ85 är snyggare TV trots att design är det sista jag tittar på när jag ser en TV överhuvudtaget.
Hoppas att jag har argumenterat tillräckligt.
Mvh Brando
Redigerat av Brando70, 09 januari 2009 - 00:31.
Postad 09 januari 2009 - 00:53
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag gick till Siba och såg Sony W4500 direkt på plats! Det räckte för min del. Design var helt OK. Själva bilden kan inte matcha Panasonic PZ85! Nu är jag övertygad om det efter att jag sett Panasonic PZ85 på EL-Giganten också direkt på plats! Alltså fick jag mycket bra inblick i det hela vad gäller skillnaden mellan Sony W4500 och Panasonic PZ85. Sony är betydligt sämre på kontrast, responstid, mindre mått (bara 112 cm i bredd gentemot 117 cm hos PZ85:an i storlek 46"), samt tycker jag att Panasonic PZ85 är snyggare TV trots att design är det sista jag tittar på en TV överhuvudtaget. Hoppas att jag har argumenterat tillräckligt.
Mvh Brando
Du kan inte mena allvar, du menar alltså att du gjort den bedömningen i butik och kommit fram till detta, ja då förstår jag bättre, dom är butiks/fabriksinst och åthel...rent inst. Det krävs att man har TVn i fråga hemma en tid med kalibrerring och allt för att kunna bedömma TVns prestanda, helt omöjligt i butik.Vad gäller kontrast är det beroende på om det gäller ljust el. mörkt rum Pannan kan vara något bättre i mörkt rum och Sonyn mycket bättre iljust rum och vad gäller responstid så har W4500 inputtlag på 0-10 ms. vilket räcker gott och väl till dom allra snabbaste spelen. Jag återkommer också till proffstesterna, som jag för entid sedan hittade 6st.på W4500 där den fick betyg 100 av 100 möjliga i 5 av dessa där man även jämförde med t.ex PZ85.
Redigerat av ffodil, 09 januari 2009 - 01:11.
Postad 09 januari 2009 - 01:15
Unregistered659
-
Unregistered659
-
Användare
-
-
128 inlägg
Det här kanske har blivit postat tidigare i tråden. Lcd verkar ha en en ganska stor rörelseoskärpa. Hur pass pålitlig den här infon är vet jag inte. OLED (active matrix) - 100% OLED (passive matrix) - 0.06% CRT - 10% Plasma - 25-40% 120Hz LCD - 50% 60Hz LCD - 100% 120hz LCD vs CRT with Pics - Gaming, Input Lag, Blur, TBE ect.
Postad 09 januari 2009 - 08:52
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Ja jag har blivit imponerad av blu-rayfilm och allt annat matr. också och har en pio G8 att direkt jämföra med. Sen vad du prata om var Panasonic och då hänvisar jag till proffstester, sen drar du upp t.ex Pio 5090. Föresten, har du alla dom Plasmorna hemma, som du räknar upp, plus W4500. Jag menar så att du kan jämföra och bedöma, så du vet vad du pratar om ? Måste göra ett litet tillägg här så det inte misstolkas. Menar inte att t.ex Pio G8 är dålig på något vis , helt o.k att titta på film i mörklagt rum, men funkar lite sämre i ett ljust rum dagtid, lite sämre med blu-ray, HD, dator och t.ex fotovisning, så det bror sig på vad man prioriterar.
Blev nyfiken nu, tycker du att Pio G8 har problem med bluray och HD?? Jag tycker min G8 leverarar en otroligt skarp och exakt bild. Naturliga färger och svärta med detaljer. Jag ser inte detsamma på mina kompisars full-HD-LCD:er. Jag håller med dig om att på dagtid får man skruva upp brightness en del, då skärmen inte är kalibrerad i fullt dagsljus. Nu går väl inte G8 att köpa längre men diskussionen är intressant rent teoretiskt - om konkurrenterna kommit upp i G8-klass redan så är det bara att gratulera oss kunder! Då har det hänt mycket det senaste året. Om det vore sant alltså.
Postad 09 januari 2009 - 09:44
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Blev nyfiken nu, tycker du att Pio G8 har problem med bluray och HD?? Jag tycker min G8 leverarar en otroligt skarp och exakt bild. Naturliga färger och svärta med detaljer. Jag ser inte detsamma på mina kompisars full-HD-LCD:er. Jag håller med dig om att på dagtid får man skruva upp brightness en del, då skärmen inte är kalibrerad i fullt dagsljus. Nu går väl inte G8 att köpa längre men diskussionen är intressant rent teoretiskt - om konkurrenterna kommit upp i G8-klass redan så är det bara att gratulera oss kunder! Då har det hänt mycket det senaste året. Om det vore sant alltså.
Tycker inte Pio G8 har problem med HD, men jag har en 52W4500 sedan ca. 3 mån. tillbaka och anser att den levererar bättre bild med HD matr. fina detaljer i mörka cener, ett lugnt flyt utan hack, ja helhetsupplevelsen är helt klart bättre enl. min mening. Med detta är inte sagt utan G8 fortfarande är bra. Här har varit andra Pio ägare och tittat på denna som säger samma sak och dem har varit imponerade.
Postad 09 januari 2009 - 13:59
Nilfons
-
Nilfons
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Vilket otroligt korkat test. Varför har dom ägnat en hel "rond", som dom så fint kallar det, till att bedömma något så ointressant som inbränningar och strömförbrukning för respektive skärmar? Och sen att dom väger in att plasman väger några kilo mer och att den är lite svårare att transportera. Vilka tomtar.
Förvånande att du inte skulle gilla det med en dyr Pioneer-plasma i vardagsrummet... För mig är det avgjort, det blir en LCD denna gång. Plasman hamnar på Blocket.
Postad 09 januari 2009 - 22:37
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Hmm...Vettetusan vad man ska köpa då det blir dags..
Riktigt sugen på en plasma..Men livrädd för inbränningar å ghostning men.
Såg en ny Panasonic LCD på jobbet och fy vad svärtan gick åt det blåa hållet så fort man flyttar sig lite i sidled
Det skulle jag aldrig stå ut med.
Är det vanligt på Panasonic eller var de nå måndags ex ?
Postad 10 januari 2009 - 09:42
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hmm...Vettetusan vad man ska köpa då det blir dags.. Riktigt sugen på en plasma..Men livrädd för inbränningar å ghostning men.
Såg en ny Panasonic LCD på jobbet och fy vad svärtan gick åt det blåa hållet så fort man flyttar sig lite i sidled
Det är ett problem som är svårt att bli av med. Just denna anledning gör att det inte blir LCD för mig.
Postad 27 januari 2009 - 18:55
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Har aldrig sett en LCD som är befriad från det där... Förstår ärligt talat inte hur man kan föredra en sådan bild. LED-LCD:erna är ju bättre men har konstiga halo-effekter istället som syns tydligt och är oerhört störande.
Postad 27 januari 2009 - 19:28
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Hmm...Vettetusan vad man ska köpa då det blir dags.. Riktigt sugen på en plasma..Men livrädd för inbränningar å ghostning men.
Har sett detta på en del, el. ganska många LCD, har och har haft många själv, även ett par plasma dom sista åren, men den senaste Sony 52W4500 kan jag inte påstå, förändrar färg, bild el. går mot det blåa hållet ut i vinkel. Det är klart att kommer man för långt ut, försämras den djupaste svärtan lite, som är mycket bra på denna, men så långt ut sitter man iallafall inte, ens från en stor soffgrupp. Tycker betraktningsvinkeln, med oförändrad bild är fullt godkänd på denna, även bild förövrigt är riktigt bra från alla källor, så även på vanlig SD TV som den hanterar t.om. bättre än direkt jämförelse med Pio G8, sida vid sida. Sammanslaget under olika användnings/ miljöförhållande, ljust el. mörkt, bilkvalite, slippa passa den för gosting o.s.v. så föredrar jag denna klart framför Plasman. Den har dessutom en mycket väl fungerande 100 Hz teknik, utan några negativa bieffekter, helt perfekt. Kan rekomendera att ta en ordentlg titt på den om du inte redan gjort det. Sen är det klart att smaken är alltid lite olka.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|