Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ghosting & Inbränning på nyare plasmor

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Inbränning & Ghosting på nyare plasmor? (133 medlem(mar) har röstat)

Min plasma har: (välj "värsta" alternativet)

1. aldrig haft Ghosting eller Inbränning (55 röster [41.35%])

Procent av omröstning: 41.35%

2. haft ghosting under dom första veckorna (21 röster [15.79%])

Procent av omröstning: 15.79%

3. haft ghosting efter inkörningen (41 röster [30.83%])

Procent av omröstning: 30.83%

4. fått permanenta inbränningar (16 röster [12.03%])

Procent av omröstning: 12.03%

Upplever du Ghosting eller Inbränning som ett stort problem?

1. Ja (33 röster [24.81%])

Procent av omröstning: 24.81%

2. Nej (100 röster [75.19%])

Procent av omröstning: 75.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 12 mars 2008 - 01:21

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Det finns redan en gammal tråd som behandlar Inbränningar på plasmor men den är ganska gammal och ger en lite skev bild samt blandar ihop ghosting och permanent inbränning.

Tycker därför det vore intressant att veta hur det ligger till med nyare modeller då alla plasmafans säger att problemet inte finns längre.

Kör man huvudspåret 42" och siktar på modellår 2007 eller nyare så får man följande aktuella apparater på prisjakt.
https://www.prisjakt...ams=k=s16184171.

Rösta o kommentera gärna med erfarenhet och produkt.

Välj det alternativ som du har upplevt som det värsta, eg har du Ghosting både under o efter inkörning så rösta på alt 3.

Redigerat av Rabalder, 12 mars 2008 - 01:22.

Postad 12 mars 2008 - 16:10

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Kanske skulle påpeka att jag själv hade under första veckan en Jetix Logga som hängde kvar några timmar men efter detta även med mycket barnkanaler mm har jag inte sett något.

Sammy 42Q96

Postad 12 mars 2008 - 17:59

marre66
  • marre66
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
min samsung 50C96 har mycket ghosting..spec. eurosport loggor måste tvättas bort i tvättprogrammet...tycker detta är j-vligt irriterande faktiskt...ska det vara så på dagens plasmor???

Postad 12 mars 2008 - 19:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Snarare skulle jag ställa frågan om det finns någon i detta forum som har en permanent inbränning. Kriteriet blir naturligtvis att användaren aldrig kunnat få bort sin inbränning under hela plasmans livslängd.

Ser med spänning fram emot svaret.

Postad 12 mars 2008 - 21:05

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Snarare skulle jag ställa frågan om det finns någon i detta forum som har en permanent inbränning. Kriteriet blir naturligtvis att användaren aldrig kunnat få bort sin inbränning under hela plasmans livslängd.

;) Då får du nog vänta 10-15 år innan någon kan ge dig ett relevant svar... :D

Förstår dock om du var ironisk... :D

För ovanlighetens skull hyfsade röstningsalternativ (förutom beskrivningen ovan) rörande detta eviga ämna som tyvärr återigen kommer att bli uppförstorat.

Självklart kommer även denna omröstning inte säga ett smack om verkligheten, eftersom vi varken vet vilka som röstar, och att människor i allmänheten har en MYCKET större vilja att rösta om de upplever något som inte är som det ska vara...

Sen är väl också frågan hur många som har problem som INTE följt tillverkarnas rekommendationerna att "köra" in plasmorna den första månaden?

För vem skulle spela maxvolym direkt på sina högtalare för 15 000 kr? Då riskerar även de att få bestående men...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 12 mars 2008 - 21:13.

Postad 13 mars 2008 - 00:03

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Lite förvånande att så många aldrig ens har haft ghosting..
Kan vara så att folk i allmänhet inte lägger märke till det (på vår var det bara jag som såg det och var tvungen att påpeka att jetix loggan fanns där innan någon annan la märke till det. Kanske samma hype som runt döda pixlar på LCD.
So far ingen som har lyft fram en modern plasma med permanent inbränningar..........

Postad 13 mars 2008 - 10:20

Bom T
  • Bom T
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag hade ghosting på Panasonic th-37px80 efter att ha haft menyn öppen en längre tid, det försvann dock ganska omgående.

Postad 13 mars 2008 - 10:40

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Jag har en Pio 508XD och kan under några sekunder på svart skärm se en ghosting av Bluray-loggan efter det att jag stängt av blurayspelaren. Ghostingen försvinner dock inom några sekunder. Under normal bildvisning har jag aldrig sett någon ghosting.

Redigerat av khalnur, 13 mars 2008 - 10:45.

Postad 13 mars 2008 - 18:32

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Lite förvånande att så många aldrig ens har haft ghosting..
Kan vara så att folk i allmänhet inte lägger märke till det (på vår var det bara jag som såg det och var tvungen att påpeka att jetix loggan fanns där innan någon annan la märke till det. Kanske samma hype som runt döda pixlar på LCD.
So far ingen som har lyft fram en modern plasma med permanent inbränningar..........

Fattar bara inte varför du överhuvudtaget drar upp ÄNNU en ny tråd om detta ämne?

Det är ju INGET problem. Ungefär som att fråga en nybliven högtalareägare, har din högtalare låtit lite stramt/instängt när de varit helt nya?

95% skulle svara NEJ på den frågan, eftersom de vet om detta och därför inte lyssnar efter någon skillnad, medan 5% som VET OM FENOMENET lyssar efter detta och då kan de också höra att ljudet "växer" när högtalarmembranen mjuknats upp efter inspelning.

Det är främst folk som LETER efter ghostbilder som upptäcker dessa, men majorieten bryr sig ett dugg=inget problem att orda om.

Snälla, låt oss en gång för allt komma till slutsatsen att det är OERHÖRT ovanligt att få permaneta inbränningar på en modern plasma (om det inte är fel på panelen, eller man missköter den rejält) och att det är helt normalt med svaga ghostbilder när plasman är ny - ghostbilder som en majoritet aldrig upptäcker/bryr sig om eftersom de mest syns på svartrutan då man precis släcker tvn och att det nästan aldrig uppstår ghostbilder när panelen väl är använd en tid.

Mvh Jonas

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 mars 2008 - 18:38.

Postad 13 mars 2008 - 19:42

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

text .............

Snälla, låt oss en gång för allt komma till slutsatsen att det är OERHÖRT ovanligt att få permaneta inbränningar på en modern plasma (om det inte är fel på panelen, eller man missköter den rejält) och att det är helt normalt med svaga ghostbilder när plasman är ny - ghostbilder som en majoritet aldrig upptäcker/bryr sig om eftersom de mest syns på svartrutan då man precis släcker tvn och att det nästan aldrig uppstår ghostbilder när panelen väl är använd en tid.

Mvh Jonas

Jonas,

I stort skriver du samma sak som jag gjorde....

syftet med tråden är kanke just att få slut på pajkastandet i var o varannan tråd, mao skapa förutsättningar för att fastställa dagens läge.
Sedan tycker jag det är fel att tvärsäkert säga att det inte är ngt problem, det gäller kanske för dig men om marre66 upplever det som störande på sin C96 så ska du inte tvärsäkert förkasta detta.

Låt tråden leva ett tag och sedan kan den användas som referens när det kommer till inbänningar/ghosting framöver.

Postad 13 mars 2008 - 19:49

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag kommer nog snart att köpa en plasma, men inlägg som dessa är rent och skärt strunt. Jättedåligt.

Köper jag en TV och får ghosting och temporära inbränningar som sitter i "bara" två veckor så kommer jag att bli fruktansvärt besviken. Att betala 15-20k för en TV som inte håller jämn kvalitet är för mig ett rån. Kostade den 6k vore det en sak, men nu är det en rejält dyr utrustning.

Fattar inte attityden hos trebban mfl. Hur kan ni sitta där med undermålig kvalitet och bara acceptera? Du skulle ALDRIG acceptera att köpa en bil som ibland bara går i 70. Visst, "det går till sig om en vecka", skulle du säkert köpa. Hah.

Ställ lite krav på tillverkarna! Även om du älskar plasma på alla sätt och vis kan du ju inte sitta och försvara dem när de inte fungerar som de ska. Sjukt.

Edit:
JB har däremot en bättre attityd och säger det på ett bättre sätt.

Redigerat av Mr_Foppa, 13 mars 2008 - 19:50.

Postad 13 mars 2008 - 21:06

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Jag kommer nog snart att köpa en plasma, men inlägg som dessa är rent och skärt strunt. Jättedåligt.

Köper jag en TV och får ghosting och temporära inbränningar som sitter i "bara" två veckor så kommer jag att bli fruktansvärt besviken. Att betala 15-20k för en TV som inte håller jämn kvalitet är för mig ett rån. Kostade den 6k vore det en sak, men nu är det en rejält dyr utrustning.

Fattar inte attityden hos trebban mfl. Hur kan ni sitta där med undermålig kvalitet och bara acceptera? Du skulle ALDRIG acceptera att köpa en bil som ibland bara går i 70. Visst, "det går till sig om en vecka", skulle du säkert köpa. Hah.

Ställ lite krav på tillverkarna! Även om du älskar plasma på alla sätt och vis kan du ju inte sitta och försvara dem när de inte fungerar som de ska. Sjukt.

Edit:
JB har däremot en bättre attityd och säger det på ett bättre sätt.

Hmm...din jämförelse med en bil som bara går 70 km/h är rätt så missvisande.

Man kan inte köra på maxhastigheten hela tiden oavsett produkt...det håller ingen bil i världen heller för... :D

Förstår inte varför folk inte kan förstå/acceptera det enkla att plasmatekniken behöver en viss inkörningsperiod? Ingen har hymlat om detta? Jag tycker faktiskt att tillverkarna har gjort en hel del för att minska risken för dessa problem, det komiska är att ingen klagade på CRT-tekniken då även den gav upphov till ghostbilder. Men då var det ingen som tänkte på det.

Problemet är alla nissar som drar på dymanisk bildinställning och nästan max kontrast m.m. direkt när tvn är ny och tycker att...nu är det bäst bild?
Ungefär som att sätta på max bas ihop med loundness och dra på sin stereo och säga...nu är det bäst ljud. Säger då också stackars stereoutrustning.
(märks det att jag gillar jämförelse med ljudprylar? ;) )

Jag har aldrig haft kontrasten över 60% på min PV60 för då tycker i alla fall jag att bilden blir kass...kontrasterna i det vita försvinner samtidigt som tvn lyser som en ficklampa.

Lovar också att många utan att veta om det råkat ut för samma sak som jag gjorde när min plasma var ny.
Jag var då inte införstådd i att man måste ställa om inställningarna SEPARAT för varje ingång, i alla fall på PV60. Och en gång somnade jag framför tvn vid ett tillfälle då inställningarna återgått till orginal (dynamisk), när jag hade bytt ingångskälla. Det var även första och sista gången jag fått uppleva lite mer långvarig ghostning då det satt i cirka 2 v.

Så nu kollar jag med jämna mellanrum att inställningarna faktiskt är som jag vill ha dem, så till alla: Kolla gärna vilka inställningarna är direkt efter att ni upptäcker någon lite mer tydlig ghostbild.

I stort skriver du samma sak som jag gjorde....syftet med tråden är kanke just att få slut på pajkastandet i var o varannan tråd, mao skapa förutsättningar för att fastställa dagens läge

Rabalder - Ok, men jag tycker ändå att nya trådar om detta ämne hela tiden, faktiskt ger sken av att det ÄR ett stort problem.

Sedan tycker jag det är fel att tvärsäkert säga att det inte är ngt problem, det gäller kanske för dig men om marre66 upplever det som störande på sin C96 så ska du inte tvärsäkert förkasta detta.

Jag har väl inte sagt att det INTE är något problem. Jag skrev att det är de som LETAR efter problemen som är de finner dem, hur små eller stora felen än är...dvs det handlar om några få % av hela vår svenska befolkning och det är även de som hörs mest...och ghostning är väl inget som stör själva bildupplevelsen?
Det är väl det som är den stora frågan?

Summa summarum: Jag skulle aldrig avråda någon att köpa plasma på grund av detta med ghost- inbränningsrisk, men kanske avråda personen att köpa plasma om de ska använda den mest som datorskärm.

Edit: Blev först fel nick, sorry Rabalder. :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 mars 2008 - 21:32.

Postad 13 mars 2008 - 21:21

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Nä, den analogin är lite haltande, men inte helt fel. Det handlar fortfarande om att du under väldigt lång tid måste hantera produkten på ett sätt som innebär minskad nytta - och inte ens då är du säker på att den kommer att vara fri från bekymmer. Självklart måste man vara vettig och anpassa sig lite. Men attityden att det är HEEEEEELT ok att köra på i "mysfart" första 6 månaderna för att inte skada TVn ... den attityden köper jag inte. JAG vill inte vara rädd för problem när jag köper en TV, därför kommer den här problematiken att ligga högt på min kontroll-lista.

Visst går det att acceptera. På samma sätt som du kan acceptera det mesta. Frågan är VARFÖR jag ska acceptera detta. JAG skulle aldrig acceptera liknande inom andra områden. Köpa en 4200+ processor som du kör i 2200+ under första året? Finns många liknelser man kan dra här. Frågan är ju som sagt varför du tycker det är så ok?

För mig är det naturligt att kräva produktutveckling och att dessa bekymmer försvinner. Nu är det säkert inte så allvarligt som jag får det att låta, men jag kan ändå inte köpa den attityden som råder. Förstår inte hur du/ni kan vara så nöjda med dessa bekymmer. Så länge folk argumenterar såhär finns ju inget incitament för att bygga bort problemet.

Postad 13 mars 2008 - 21:36

marre66
  • marre66
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
visst mina loggor som fastnade på min c96a gick att ta bort..men efter att ha sett på eurosport i 2 timmar så krävs det ungefär 30-40 minuters tvätt för att loggan ska försvinna. samma med playstation etc...räcker att ha på eurosport i 5 minuter så sitter loggan där. så detta ledde till att jag tröttnade och lämnade tillbaka den. visst loggan sågs inte när d var mörkt där men så fort det blev nån ljus scen i tex en film så är det inte så kul att ha en eurosportlogga i hörnet =) ska man då tvätta 30 minuter innan varje gång man ser på film anser iaf jag det väldigt dåligt...kan ju ifs vart nått fel på just mitt exemplar av tv med.

Redigerat av marre66, 13 mars 2008 - 21:37.

Postad 13 mars 2008 - 21:45

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Nä, den analogin är lite haltande, men inte helt fel. Det handlar fortfarande om att du under väldigt lång tid måste hantera produkten på ett sätt som innebär minskad nytta - och inte ens då är du säker på att den kommer att vara fri från bekymmer. Självklart måste man vara vettig och anpassa sig lite. Men attityden att det är HEEEEEELT ok att köra på i "mysfart" första 6 månaderna för att inte skada TVn ... den attityden köper jag inte.

Vaddå minskad nytta? Menar du på allvar att bäst bild är med kontrasten dragen upp till 80% eller mer? Mysfart, menar du då en naturlig bild?

Bäst bild i alla fall för mig är en kontrast vid ca 60%...och om man de första veckorna kör på 50%...oj, var hemskt. Det handlar INTE om väldigt lång tid som du försöker förstora upp det hela.

Visst går det att acceptera. På samma sätt som du kan acceptera det mesta. Frågan är VARFÖR jag ska acceptera detta. JAG skulle aldrig acceptera liknande inom andra områden. Köpa en 4200+ processor som du kör i 2200+ under första året? Finns många liknelser man kan dra här. Frågan är ju som sagt varför du tycker det är så ok?

* Alla som köper nya högtalare bör inte köra max på dessa heller, utan de bör spelar in den första tiden!!
* Köper du en ny bil ska du också köra in motorn den första tiden, alltså inkörningsperiod här också!!

Men detta är helt OK?

För mig är det naturligt att kräva produktutveckling och att dessa bekymmer försvinner. Nu är det säkert inte så allvarligt som jag får det att låta, men jag kan ändå inte köpa den attityden som råder. Förstår inte hur du/ni kan vara så nöjda med dessa bekymmer. Så länge folk argumenterar såhär finns ju inget incitament för att bygga bort problemet.

Men de HAR ju byggt bort problemet med permaneta inbränningar. Det är ju i stort helt borta idag om man inte missköter sin plasma/fel på panelen. Men nu har du faktist helt rätt...det är inte så allvarligt som du får det att låta... :)

JAG vill inte vara rädd för problem när jag köper en TV, därför kommer den här problematiken att ligga högt på min kontroll-lista

Men köp ingen plasma då...för det kan inte vara värt att vara så rädd som du verkar för något du tror eller bara har läst om och inte har någon egen erfarenhet om? Och samtidigt sprider du tyvärr din överdrivna rädsla till andra...

Även när jag råkade få en mer intensiv ghostbild (som jag tidigare berättat om varför när tvn var helt ny) märktes den inte när jag väl såg på tvn påslagen och skulle använda den.

Ghostbilden märktes framförallt när tvn slogs av och rutan blev svart och då spelar det ju stor roll...?

Så återigen - alla plasmaägare som får ghostbilder...kolla era inställningar då och då.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 mars 2008 - 21:57.

Postad 13 mars 2008 - 22:10

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Nä, den analogin är lite haltande, men inte helt fel. Det handlar fortfarande om att du under väldigt lång tid måste hantera produkten på ett sätt som innebär minskad nytta - och inte ens då är du säker på att den kommer att vara fri från bekymmer. Självklart måste man vara vettig och anpassa sig lite. Men attityden att det är HEEEEEELT ok att köra på i "mysfart" första 6 månaderna för att inte skada TVn ... den attityden köper jag inte. JAG vill inte vara rädd för problem när jag köper en TV, därför kommer den här problematiken att ligga högt på min kontroll-lista.

Vaddå minskad nytta? Menar du på allvar att bäst bild är med kontrasten dragen upp till 80% eller mer?

Bäst bild i alla fall för mig är en kontrast vid ca 60%...och om man de första veckorna kör på 50%...oj, var hemskt. Det handlar INTE om väldigt lång tid som du försöker förstora upp det hela.

Nä, jag menar inte att bilden är bäst med 80 % kontrast. Jag menar det du pratar om själv, gör dig inte dum eller försök detsamma med mig. Blir bara dumt då. Jag pratar om inkörningsperioden. Jag pratar om att inte kunna lämna TVn stående för att det kan bli skador. Jag pratar om att inte kunna glömma en DVD-meny på. Jag pratar om att inte kunna spela ett TV-spel i flera timmar. Jag pratar om att inte kunna se Eurosports Tour de France-sändningar i rädsla för att paja TVn. DET är minskad nytta.

Men de HAR ju byggt bort problemet med permaneta inbränningar. Det är ju i stort helt borta idag om man inte missköter sin plasma/fel på panelen.

Jaså? Är problemet löst? Så skönt, då behöver jag inte frukta det minsta inbränningar eller ghosting när jag köper en ny TV. Ska hänvisa till detta uttalande senare.

Eller så accepterar du att problemet fortfarande finns. Måhända har det minskat men likförbannat verkar det finnas kvar.

JAG vill inte vara rädd för problem när jag köper en TV, därför kommer den här problematiken att ligga högt på min kontroll-lista

Men köp ingen plasma då...för det kan inte vara värt att vara så rädd som du verkar för något du tror eller bara har läst om...och inte har någon egen erfarenhet om. Och samtidigt sprider du din i mina öron mest inbillade rädsla till andra...

Även när jag råkade få en mer intensiv ghostbild (som jag tidigare berättat om) märktes den när jag väl såg på tvn påslagen. Den märktes framförallt när tvn slogs av och då spelar det ju stor roll...?

Jag är inte jätterädd. Däremot jättefrustrerad. Du själv har haft en tvåveckors inbränning men tycker att det är helt ok. Fattar det inte.

Skillnaden mellan oss är att jag har en oro inför ett köp eftersom många verkar ha dessa problem medan du HAFT dessa problem och accepterar dem. Jag tycker att det inte har i en modern produkt att göra medan du tycker att det är helt ok.

Vill du propagera för det så gör det på rätt sätt. Upplys då om att problemet finns men inte märks - eller hur du nu vill ha det. Att säga att problemen är naturliga och att vi ska acceptera dem är skogstokigt. Finns problemen så tycker jag att vi som konsumenter kan kräva att de byggs bort. BÖR kräva detta.

Skitsamma, storm i ett vattenglas. Förstår inte inställningen bara. Endera är det inte ett problem alls, eller så är man arg på tillverkaren, det är min inställning.

Postad 13 mars 2008 - 23:02

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Foppa&JB

sluta fajtas, krasst så platsar ni inte i tråden o spec inte med OT diskussioner.
JB, din plasma är för gammal
Mr_Foppa har ju inte ens en Plasma

TRÅDEN HANDLAR OM ERFARENETEN AV 2007+ Plasmor

Redigerat av Rabalder, 19 mars 2008 - 07:07.

Postad 14 mars 2008 - 10:25

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Jag har ju en LG50PC51 och LGs 2007 plasmor har ju fått en hel del kritik för ghosting och jag kan förstå det. Sitter man och kollar på en kanal några timmar och sedan ser en mörk scen eller en mörk bild så finns text och kanallogga kvar en stund i bilden. För min del är det inget problem då jag inte störs så mycket alls av det men jag har full respekt för dom som tycker att det är jättejobbigt.

Jag har en annan tv i mitt sovrum (en Sony-LCD) som jag också gillar men som har andra grejer för sig med bilden som gör att jag hellre vill kolla fotboll och hockey på plasman, däremot är den superb på melodifestivaler och playstation B)

Det värsta jag sett i plasmaväg var en arbetskompis som hade en tv för några år sedan som både hade mycket ghosting och där gröna ormar var som skuggor på personer i mörka scener. Den tv:n gjorde att jag dröjde med platt-tvköp men nu har jag som sagt två apparater. En LCD och en plasma :D

Postad 14 mars 2008 - 10:31

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Har en 42" PV70. Tittar man på riktigt nära håll kan man ibland se vissa spår av ghosting. Det försvinner dock väldigt fort och syns inte överhuvudtaget på normalt avstånd. Alltså inget jag haft några problem med.

Postad 14 mars 2008 - 11:12

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Foppa&JB

sluta fajtas, krasst så platsar ni inte i tråden o spec inte med OT discussions.

Tycker du att vår diskussion är OT? Det är ju just det vi diskuterar som delar åsikterna i två läger...

Att min PV60 skulle vara för gammal...tja...tycker faktiskt att PV60 är MYCKET representatativ eftersom man på den (har haft den 2 år) verkligen kan garantera att det INTE uppstått någon premanent inbränning.

Nä, jag menar inte att bilden är bäst med 80 % kontrast. Jag menar det du pratar om själv, gör dig inte dum eller försök detsamma med mig. Blir bara dumt då. Jag pratar om inkörningsperioden. Jag pratar om att inte kunna lämna TVn stående för att det kan bli skador. Jag pratar om att inte kunna glömma en DVD-meny på. Jag pratar om att inte kunna spela ett TV-spel i flera timmar. Jag pratar om att inte kunna se Eurosports Tour de France-sändningar i rädsla för att paja TVn. DET är minskad nytta.

Och till MR_Foppa: Jag har gjort allt detta ovan gång på gång utan någon som helst problem för MIG, förutom EN gång då jag fick en ghostbild som satt i någon vecka, men det berodde på DYNAMISKT bildinställning och att en statiskt bild stod på under 8-10 timmar då TV bara var några dagar gammal. Du använder ord som i rädsla för att paja TVn. DET är minskad nytta - det är det jag vänder mig emot. TVN PAJAR INTE....och risken för det är minimal, dvs att man får en permanent inbränning som förstör bildupplevelsen. Ghostbild...tja, jag har inte haft någon det senaste 1,5 åren.

Så skönt, då behöver jag inte frukta det minsta inbränningar eller ghosting när jag köper en ny TV.

Jag har väl aldrig skrivit att du inte behöver frukta den minsta ghostning, men vrid och vänd du.
Att du överhuvudtaget överväger en plasma med dina felaktiga och förutfattade meningar är i alla fall för mig en stor gåta?

Mitt råd - köp dig en TV och det snabbt (LCD eller plasma, jag bryr mig inte) så vi slipper läsa dina fortsatta spekulationer om något du inte någon som helst erfarenhet av.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 mars 2008 - 11:20.

Postad 15 mars 2008 - 11:59

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Foppa&JB

sluta fajtas, krasst så platsar ni inte i tråden o spec inte med OT discussions.

Tråden handlar om ghosting och inbränning på nyare plasmor. Då känns det ytterst relevant att diskutera ghosting och inbränning just här. För det är vad tråden handlar om. Eller har jag missuppfattat? Vad är poängen med det hela om inte tråden ska ge information om det hela?

jag fick en ghostbild som satt i någon vecka, [...] DET är minskad nytta

Yay, jag kan citera som kvällspressen. För mig är det helt enkelt avskräckande att kunna råka ut för inbränningar som sitter i veckovis. Därför letar jag aktivt efter info om olika modeller för att undvika det. Tycker du att det är ok med sådana problem så tycker du det, där har vi skilda åsikter helt enkelt.

Att du överhuvudtaget överväger en plasma med dina felaktiga och förutfattade meningar är i alla fall för mig en stor gåta?

Mitt råd - köp dig en TV och det snabbt (LCD eller plasma, jag bryr mig inte) så vi slipper läsa dina fortsatta spekulationer om något du inte någon som helst erfarenhet av.

Oj oj, vet inte hur jag ska nå fram. Jag påstår inte något, jag säger inte att det ligger till si eller så. Jag försöker sålla bland den information andra skriver för att få en korrekt bild av hur det ligger till. Om det då verkar som att många har dessa problem så är det väl relevant, oavsett vad du tycker? Du har DIN åsikt som du har rätt till att ha. Jag försöker väga samman allas åsikter för att få en lite mer nyanserad bild.

Men du har rätt. Jag kan ju väga ditt påstående mot t.ex. svaren på denna poll ... där bevisligen majoriteten som svarat haft dessa problem.*

*Vilket jag självklart inser är en väldigt osäker siffra, förmodligen svarar en oproportionerligt stor andel som *har* problemen för att de vill göra sin röst hörd. Att 1/3 har problem efter inkörning och att 25 % verkligen stör sig på det låter för högt. Skulle var fjärde plasmaägare vara missnöjd skulle inte formatet överleva.

Redigerat av Mr_Foppa, 15 mars 2008 - 12:04.

Postad 15 mars 2008 - 12:58

lwb
  • lwb
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det är klart att det är ett problem. Ni som hävdar att det är inget problem ta till er av detta.På min Samsung Q96 fick jag snabbt Ghost Image på div kanaler och som gick bort med inbrännigsskyddet men till slut blev det en inbränning efter att ha kollat på en kanal några timmar.Det slutade med att jag lämnade tillbaka skiten och nu kör jag med en Panasonic och så här långt funkar det!

Postad 15 mars 2008 - 22:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Det är klart att det är ett problem. Ni som hävdar att det är inget problem ta till er av detta.På min Samsung Q96 fick jag snabbt Ghost Image på div kanaler och som gick bort med inbrännigsskyddet men till slut blev det en inbränning efter att ha kollat på en kanal några timmar.Det slutade med att jag lämnade tillbaka skiten och nu kör jag med en Panasonic och så här långt funkar det!

Hur gammal var TVn? när du tror du fick permanent inbränning?

Postad 16 mars 2008 - 09:39

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

En tv ska man ju kunna använda som tv. Får du "inbränning" då är den ju defekt. Klart du fick lämna tillbaka den.

Postad 16 mars 2008 - 10:16

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Frågan är ju varför man accepterar att man inte bör köra för fullt om man köper en ny bil/motorcykel första xxx-antal milen.... inte spela max med ett par nya högtalare första tiden mm, men att man inte kan acceptera en viss inkörningsperiod på en tv.... det är ju för väl att det finns andra tekniker då....

Edit: VARFÖR skulle man köra i mysfart i 6 (???!!) månader....????

Redigerat av Unregistered36883, 16 mars 2008 - 10:17.

Postad 16 mars 2008 - 11:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Frågan är ju varför man accepterar att man inte bör köra för fullt om man köper en ny bil/motorcykel första xxx-antal milen.... inte spela max med ett par nya högtalare första tiden mm, men att man inte kan acceptera en viss inkörningsperiod på en tv.... det är ju för väl att det finns andra tekniker då....

Dessa frågor har jag redan ställt i denna tråd till Mr-Foppa...utan att få svar.

Så det vore mkt tacksamt med svar nu Mr_Foppa?

*Vilket jag självklart inser är en väldigt osäker siffra, förmodligen svarar en oproportionerligt stor andel som *har* problemen för att de vill göra sin röst hörd. Att 1/3 har problem efter inkörning och att 25 % verkligen stör sig på det låter för högt. Skulle var fjärde plasmaägare vara missnöjd skulle inte formatet överleva.

Självklart säger denna poll INGENTING...vi har ju inte ens en aning om det ens är plasmaägare som röstat eftersom omröstningen är helt anonym. Så återigen, även denna tråd leder bara till en massa ny orelevant rädsla för att det skulle vara stor risk att få inbränningar på nyare plasmor, vilket det INTE ÄR om man nu inte missköter sin plasma när den är NY eller om panelen är defekt, men då får man byta den mot en ny.

lwb - din panel var defekt, därför fick du lämna igen den. Alltså inget GENERELLT fel på plasmor....utan en fabriksfel likt t ex pixelfel som de flesta LCD-tillverare tar tillbaka.

ps...jag skulle inte heller satsa på Samsung...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 mars 2008 - 11:34.

Postad 16 mars 2008 - 12:21

lwb
  • lwb
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Men då skall du veta att detta hände på två Q96 innan jag bytte till en Panasonic!

Postad 16 mars 2008 - 16:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Men då skall du veta att detta hände på två Q96 innan jag bytte till en Panasonic!

Hur länge väntade du innan du/ni innan kom fram till att det var permanenta inbränningar?

Dvs, från att de uppstod tills du fick inbränningar godkänd. Vore intressant att veta. :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 mars 2008 - 16:19.

Postad 16 mars 2008 - 18:58

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ge dig nu JB, du börjar bli lite löjlig.

Nä, den analogin är lite haltande, [...]liknerser[...]

Orsaken till att du accepterar det på en bil (vilket varierar) är att den dels är väldigt dyr och du inte vill chansa, dels att det inte finns alternativ. Du kan inte hitta något som du slipper vara försiktigt med på marknaden.

6 månader var ett citat från en annan tråd. Inte helt orimligt heller om det gäller att köra lugnt i 200+ timmar. Beror ju på hur mycket du ser på tv. Säg att du ser massor, 4 timmar per dag, då handlar det ju ändå om 2 månader. Frågan är ju hur lång denna inkörningsperiod ska vara. Du kanske vet mer än alla anra som skirver på forum runt om i cyberrymden?

Dessa frågor har jag redan ställt i denna tråd till Mr-Foppa...utan att få svar.

Så det vore mkt tacksamt med svar nu Mr_Foppa?

Som sagt, finns en Sverker och en Josefsson, du är ingendera så skippa attityden.

Skillnaden, återigen (funderar på en kurs i att bli övertydlig), är att det finns alternativ. Däremot finns ingen jättebra förklaring på varför jag skulle acceptera en lång inkörningsperiod.

Vi vänder på frågan då, IGEN, så kan du förklara dels VARFÖR det är helt ok att dessa problem finns, dels att en lång inkörningsperiod är ok?

Självklart säger denna poll INGENTING...vi har ju inte ens en aning om det ens är plasmaägare som röstat eftersom omröstningen är helt anonym. Så återigen, även denna tråd leder bara till en massa ny orelevant rädsla för att det skulle vara stor risk att få inbränningar på nyare plasmor, vilket det INTE ÄR om man nu inte missköter sin plasma när den är NY eller om panelen är defekt, men då får man byta den mot en ny.

Nä. Självklart är den helt värdelös, eftersom den säger emot dig. Suck.

Du måste nog acceptera att en del plasmaskärmar har dessa problem. Tyvärr. Intressant att du förnekar det trots att du själv haft problem?

Sedan kan jag lätt köpa att problemet oftast inte är stort och att de flesta skärmar klarar sig helt utan att användaren märker något. Annars skulle som sagt inte plasmor funnits kvar på marknaden. Jag själv kommer eventuellt att köpa en ... men för den skull är det ju lite lustigt att envetet hävda att alla andra har fel och att bara du själv vet hur det ligger till.

Redigerat av Mr_Foppa, 16 mars 2008 - 18:58.

Postad 10 april 2008 - 14:14

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Mr_Foppa:

All teknik har sina för och nackdelar:

Plamsa/LCD/CRT
Bensin/Diesel/Etanol
PC/Mac
LCD/DLP/CRT (projektorer)
mfl.

Det är därför det utvecklas nya tekniker hela tiden för det finns ingen teknik som är perfekt inom nämnda områden här ovan. För att ta Plasma/LCD som exempel så har plasma generellt (detta vet du nog redan) bättre kontrast, färgåtergivning och oftast fler tum för pengarna. LCD har hög ljusstyrka, hög upplösning oavsett storlek och ingen risk för inbränning. Sen har båda teknikerna sina nackdelar. Till en början led LCD av en extrem ghosting pga responstiden och det är fortfarande folk som inte kan titta på sport på LCD. Samma med kontrasten som är pinsamt dålig på vissa modeller. Men det har blivit bättre. Det är samma med plasma. Numera kan du få en Full HD plasma på 42". LG släpper även en 32" plasma i år (dock ej Full HD). Samma gäller för ghostingen som har blivit avsevärt bättre de senaste åren. Samma med LCD som har mycket bättre kontrast och färger än tidigare. Teknikerna närmar sig varandra och utvecklas hela tiden.

Man får helt enkelt göra ett val när man väljer tv idag. Så är det. Jag valde plasma för jag tittar mycket på sport och film och då är LCD inget för mig (min åsikt). Samma när jag köpte min projektor. Valde mellan LCD och DLP. Båda har sina för och nackdelar men jag valde LCD (Epson EMP-TW2000) för ljudnivån, placeringsförmåga, pris men ändå med väldigt hög kontrast (vilket annars är DLP:ns signum).

Så när du säger:

Visst går det att acceptera. På samma sätt som du kan acceptera det mesta. Frågan är VARFÖR jag ska acceptera detta.

Ett bra exempel tidigare i tråden är det där med högtalare. Visst kan man köra på med hög volym direkt men det är inte bra för högtalarna. Men vad ska man göra åt saken? Det är en brist i tekniken precis som det är med plasma.

Orsaken till att du accepterar det på en bil (vilket varierar) är att den dels är väldigt dyr och du inte vill chansa, dels att det inte finns alternativ. Du kan inte hitta något som du slipper vara försiktigt med på marknaden.

Där säger du lite emot dig själv? Längre upp i tråden skriver du såhär:

Att betala 15-20k för en TV som inte håller jämn kvalitet är för mig ett rån. Kostade den 6k vore det en sak, men nu är det en rejält dyr utrustning.

Hur ska du ha det? En bil är så dyr så då vill man inte chansa? Men om en tv är dyr så ska man inte behöva chansa?
Du skriver även det här:

För mig är det naturligt att kräva produktutveckling och att dessa bekymmer försvinner.

Om det gäller för plasmatekniken så borde väl det även gälla för bilindustrin? Du tror inte att tillverkarna försöker komma runt det här problemet med inbränning och ghosting? Tycker du inte att de har utvecklats de senaste åren till det bättre (produktutveckling kanske)? Det är en brist i tekniken i sig och inget man har en slutgiltig lösning på år 2008.
Sen att det inte finns alternativ till bil? Hört talas om tåg, buss, flyg, cykel dina egna ben kanske? Alla dessa har naturligtvis för och nackdelar. Samma sak med en mikro. VARFÖR ska jag acceptera att man inte kan stoppa in metallföremål i mikron? Jo för att det är en brist i tekniken oavsett hur dyr den är. Då får jag helt enkelt välja det lite långsammare men oftast faktiskt bättre alternativet, ugnen. Som du märker kan man hålla på med liknande jämförelser hela dagen. Kontentan av det hela är att allt har sina för- och nackdelar. Det är ett val man får göra. Man måste bestämma sig för vad man prioriterar.

För övrigt kan jag säga att jag har inga problem med ghosting på min LG 42PG6000. Ägde en LG 50PC55 innan som led av ghosting så jag vet tyvärr hur det kan se ut. Jag har faktiskt ingen inkörningsperiod alls (vilket jag hade på den gamla) utan kör med inställningar som jag tycker ger bra bild (t.ex kontrast på 70%). Hade jag märkt av ghosting i början så hade jag haft en inkörningsperiod. Jag är supernöjd och sport är en fröjd att se på denna tv! Hade jag köpt en LCD hade jag kanske suttit här och skrivit "VARFÖR ska jag acceptera att jag inte kan titta på sport på min nya och väldigt dyra tv?". Jo för att det är en brist med just den tekniken... Tänk efter vad du har för prioriteringar MR_Foppa och gör ditt val!

Postad 10 april 2008 - 14:59

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
smellymarq - Tack för ett bra inlägg. Att Mr_Foppa går in på personangrepp och anklagar mig för att påstå att det jag skriver är något som bara jag själv skulle påstå/veta hur det ligger till.

men för den skull är det ju lite lustigt att envetet hävda att alla andra har fel och att bara du själv vet hur det ligger till.

'

Till Mr_Foppa - fantastiskt att du själv anser dig veta så mkt om plasma trots att du aldrig ägt någon/haft någon egen praktiskt erfarenhet av dem...

Självklart skulle jag också vilja att det inte skulle den minsta ghostbild på plasmorna, men ALLA tekniker har sina fördelar och nackdelar...och jag tycker det är fel att påstå att plasmatillverkarna inte gjort något att få bort detta, för det har de verkligen gjort.

Det är idag mycket mindre risk att få en permanent inbränning är tidigare, och använder man sin tv med hjärnan så är risken MINIMAL om ens obefintlig.

Mvh JB

Postad 19 juli 2008 - 00:04

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
I verkliga vardagsrum, som inte är perfekt mörklagda biosalonger, där tv:n tittas på ett avstånd mellan 2,5 och 4 meter och där tv:n har inställningar så att ögonen inte svider - är det ganska sannolikt att man faktiskt inte ser ghosting. Kanske inte ens om man tittar efter det.

Jag har en gammal plasma. Går jag fram och letar ghosting så ser jag det tydligt om det är helt mörkt i rummet. Från soffan med den belysningen (tämligen mörkt men inte totalt svart på grund av gatulykt etc) så ser jag inte ghosting vid normal använding (inklusive tv-spel). Kan tillägga att jag har desssutom har något överstyrd kontrast eftersom tv:n annars får lite knepig gråskala, graderingar och annat hyss för sig. Dessa andra hyss är, om någon undrar, betydligt större problem än ghostingen. Och detta är en plasma årsmodell 2005.

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen: under de förhållandena du kommer se och störa dig av ghosting på en plasma kommer du istället störa dig på clouding på en LCD. Så gott som alla LCD uppvisar clouding i ett HELT MÖRKT RUM med Backlight högt ställd (motsvarande hög kontrast på plasma, kontrastreglaget på LCD och plasma är inte samma och att jämföra med backlighten är det mest korrekta). Upplevelsen blir densamma. Svarta partier kommer ha gråa eller vita "missfärgningar" eller hur man nu ska kalla det. Vare sig det är ghosting eller clouding.

Som jag ser det så finns det alltså inte någon egentlig kompromiss med just normal ghosting på plasma och LCD eftersom LCD har sina egna otrevliga hyss för sig. Och till de som säger att det finns LCD mer perfekt homogenitet hos bildytan samt noll ljusläckage, så säger jag att ghosting på de bästa plasmorna också är nära noll...

Däremot så finns det en mindre risk att vissa plasmor har lite mer seglivad och synlig ghosting. Detta är, som jag ser det, i första hand en fråga om bristande kvalitet hos det unika exemplaret, eventuellt typisk för en specifik modell och alltså inget som är typiskt för plasmatekniken. Jag har själv reklamerat en plasma som hade problem med ghosting, och fått en ny *som inte har problem med ghosting*. Det konstruktiva vore om alla konsumenter, istället för att bråka om ghosting finns eller inte, kunde enas om att plasmor som får besvärlig ghosting eller inbränningar vid normal använding är *defekta* . Man skulle då kunna övertyga konsumentvägledare om att så också är fallet, se till att prejudicerade fall skapas m.m.

Tyvärr tycker jag att det ofta från plasmaägare sker en hel del skuldbeläggande och anklagande gentemot de som är oroliga för några "inbränningar" på sin tv. Jag vet att detta allt som oftast är välvilligt menat, men ibland är vi (även jag) lite väl snabba med att beskylla personer för att "spelat för länge" eller "haft dynamisk bild". Ibland är det faktiskt folk som har spelat spel en liten stund med rimliga inställningar. Kanske kräver deras exemplar längre inkörningstid. Kanske är deras exemplar ganska kasst.

Det jag sammanfattningsvis vill ha sagt är att de plasma år 2007 eller 2008 som ghostar så mycket så att de stör, och till och med får inbränningar som upplevs som permanenta, bör ses som defekta exemplar. Detta ska man reklamera. Precis som en LCD med jättemycket clouding ska ses som defekt och reklameras. Det är synd och skam att tillverkarna och återförsäljarna gömmer sig bakom "användarfel"-skölden och slipper undan sitt ansvar.

Postad 21 juli 2008 - 14:50

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1 682 inlägg
  • 0
Min plasma har gått i 1915h nu.
Exempelvis får jag ALDRIG kanalloggeghosting eller inbränningar. Jag skulle gissa på att 400h av mina 1700h varit på TV4, deras logga är ganska stark, men den har inte blivit inbränd. Runt 500h är TV6 och TV3 som båda har samma form på sin logga, inte heller denna går att skåda efteråt.

Det som jag får ghosting av är texterna, i synnerhet när de ligger med kontrast 2000% i kritvitt mot svart bakgrund (vid 2,35:1 i synnerhet). Detta försvinner dock helt i nästa ljusa scen. Vi snackar sekunder.
Däremot ligger de kvar om filmen har svarta kanter pga att gascellerna behöver "laddas om" för att få bort ghosting.

Det håller inte att välja bort plasma för en lcd enbart för detta, det är bara ett problem om man huvudsakligen använder sin tv som PRIMÄR datorskärm, då pga att du har skrivbord och aktivitetsfält och sådant hela tiden liggandes på samma ställe. Jag vet inte hur många timmar som krävs för att få det att fastna. I början - kanske 20. Efter 1000h, kanske det dubbla - kanske det tiodubbla. Ingen vet och det varierar från panel till panel.

Skillnaden mellan ghosting och inbränning är följande:

Det jag fått lära mig av en vad jag tror mer kunnig är följande
Ghosting
Du laddar upp gascellen som skickar UV mot fosfor, fosforn exciterar vitt ljus t.ex.
När fosforn är fulladdad deexciterar den konstant, men får så länge bilden visas, ny uppladdning eller vad man vill kalla det. När bilden släcks är en stor del av fosforn i exciterat läge, och den kommer att fortsätta sända ut vitt ljus när den deexciteras. Denna process är inte skadlig på något vis och har ingenting med inbränning att göra. Det är på sin höjd störande. Även CRT är begåvade med denna "feature" med tanke på att den också bygger på fosforteknik. Ghosting syns bara i mörkare scener än det som orsakat ghostingen. En grå logga syns aldrig i en kritvit bild.

Inbränning
Om du skickar jättemycket ljus av samma kaliber mot fosforn i timtal kan du riskera att skada fosforn. Delar av bilden kommer då att visa samma färg med samma intensitet under hela panelens livslängd.
Om du har en röd cirkel, så kommer fosforn här inte ändras när du visar en vit cirkel, utan hela bilden kommer vara vit, förutom i de brända partierna, där den röda cirkeln hela tiden kommer att synas.
Sedan har du intensiteten. En bild som legat kvar i 500h är naturligtvis mer "hård" än en bild som legat inne 50h är. Se det lite som hud. Om du belyser huden med UV så ändrar den färg. Färgen ligger sedan kvar och bleknar med tiden. Om du däremot bränner dig kan du få pigmentförändringar som är permanenta eller delvis permanenta. Bruna fläckar t.ex. Alternativt vit/rosa partier där du inte längre har pigment.
Man kan se ghosting som det som händer när huden blir brun.
Inbränning är då en permanent skada i huden.

Nästa gång ni är på stormarknaderna. Lek lite med de apparater som står där, de visar oftast samma bild dygnet runt, året runt. Leta efter defekter i bilden. Jag har aldrig sett detta, och en tv där kan ha stått i 1000h med samma slinga om och om igen. Ofta med en liten "diskret" reklamlogga i ett hörn. Visas en annan bild, kolla om du ser loggan fastbränd. Sätt på en "tom" kanal och titta om du ser loggan (ghosting).

Jag besökte för ett tag sedan en netonnetbutik och kollade på deras dator. Den står på under butikens öppettid med netonnets hemsida. Detta var en CRT-monitor av normal modell. Denna hade hela deras hemsida permanent inbränd i skärmen. Oavsett vad man tittade på, så såg man netonnets hemsida. Såg skitlustigt ut. Detta på en teknik som, tills för några år sedan, alla hade i hemmet utan att protestera.

Sedan är det ett faktum att 90% av befolkningen är både okunniga och intresserade av detta. De berömmer starka färger och överdriven kantskärpa trots att det ger allt glorior och alla färger är sjukt onaturliga. Men har man vant sig vid att kolla på en kalibrerad/justerad tv med korrekta färger och fin svärta, ja då är det en pina att se på tv hos folk som köpt första bästa tv för en massa pengar, inte ställt in någonting och inte ens har bemödat sig med att byta ut scartkabeln till en modern kabel.

Jag får alltid beröm för bilden när jag har folk på besök, trots att jag har en LG 42PC1R som är långt ifrån klassledande, jag har naturligtvis ställt in skiten efter DVE och kör genomgående bra kablage (med undantag för vga-kabeln till datorn).
Vad skall man säga, en bra TV blir inte bra när det är skit bakom spakarna, oavsett teknik.
När man kör sin plasma med hyfsat korrekta inställningar är ghosting ohyggligt ovanligt efter de första timmarna vid normalt användande, och inbränningar - du måste skämta.

Numera kör jag ofta stillbilder. Jag bryr mig inte längre om att stänga av Tvn vid paus, och jag kör titt som tätt webbläsaren på tvn för att köra upp t.ex. youtube m.m. Jag har inte de senaste gångerna sett tillstymmelse till ghosting från normalt tittavstånd ens efter runt timmen med samma bild på samma ställe. Kör jag fingranskning i mörkt rum från 10 cm avstånd kan man skymta svag ghosting efter dessa sessioner, men det enda jag ser vid långa film-maraton är textremseghosting. Denna försvinner som sagt i nästa ljusa scen.

Jag köpte min TV våren/vintern 2007 och det är nu den ger bäst bild tycker jag, att jag har lite problem med röda prickar är ett typfel på modellen som dock inte påverkar det som tråden rör.

Postad 22 juli 2008 - 01:21

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

6 månader var ett citat från en annan tråd. Inte helt orimligt heller om det gäller att köra lugnt i 200+ timmar. Beror ju på hur mycket du ser på tv. Säg att du ser massor, 4 timmar per dag, då handlar det ju ändå om 2 månader. Frågan är ju hur lång denna inkörningsperiod ska vara. Du kanske vet mer än alla anra som skirver på forum runt om i cyberrymden?...

En inkörningsperiod nämns oftast, eller i alla fall mer korrekt, i samband med en professionell kalibrering. En inkörningsperiod syftar till att normalisera ljusflödet från varje enskilld subpixel för att på så sätt få full valuta av en kalibrering. För inkörning kan man kan välja att göra en korrekt grundinställning och köra på som vanligt ett tag innan kalibreringen eller accelerera tiden genom att använda speciellt källmaterial med enfärgade helbilder och mycket överdrivna inställningar för ljusstyrkan.

Finns dock ingen foskning som visar på att en inkörningsperiod skulle vara fördelaktig i avseendet inbränning, tvärtom pekar all forskning på att man inte behöver någon inkörningsperiod alls och i så fall, för att försäkra sig om att man får full valuta av en kalibrering - inte för att öka motståndskraften mot inbränning, knappast i 200 h som är en mycket gammal siffra och verkar mest godtyckligt vald.

Alla som läser denna tråd borde åtminstonde ta till sig att det här med myskörning av plasma TV är nonsens. Allt man bör se till är att man från dag 1 använder sig av en bra grundinställning av sin TV och se på blandat innehåll, vilket borde komma sig naturligt.

Postad 22 juli 2008 - 01:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Ghosting
Du laddar upp gascellen som skickar UV mot fosfor, fosforn exciterar vitt ljus t.ex.
När fosforn är fulladdad deexciterar den konstant, men får så länge bilden visas, ny uppladdning eller vad man vill kalla det. När bilden släcks är en stor del av fosforn i exciterat läge, och den kommer att fortsätta sända ut vitt ljus när den deexciteras. Denna process är inte skadlig på något vis och har ingenting med inbränning att göra. Det är på sin höjd störande. Även CRT är begåvade med denna "feature" med tanke på att den också bygger på fosforteknik. Ghosting syns bara i mörkare scener än det som orsakat ghostingen. En grå logga syns aldrig i en kritvit bild.

Inbränning
Om du skickar jättemycket ljus av samma kaliber mot fosforn i timtal kan du riskera att skada fosforn. Delar av bilden kommer då att visa samma färg med samma intensitet under hela panelens livslängd.
Om du har en röd cirkel, så kommer fosforn här inte ändras när du visar en vit cirkel, utan hela bilden kommer vara vit, förutom i de brända partierna, där den röda cirkeln hela tiden kommer att synas.
Sedan har du intensiteten. En bild som legat kvar i 500h är naturligtvis mer "hård" än en bild som legat inne 50h är. Se det lite som hud. Om du belyser huden med UV så ändrar den färg. Färgen ligger sedan kvar och bleknar med tiden. Om du däremot bränner dig kan du få pigmentförändringar som är permanenta eller delvis permanenta. Bruna fläckar t.ex. Alternativt vit/rosa partier där du inte längre har pigment.
Man kan se ghosting som det som händer när huden blir brun.
Inbränning är då en permanent skada i huden...

Nja, skulle nog vilja korrigera informationen ovan till:

Ghosting
Finns 2 typer av ghosting:
  • Ghosting som resultat av kvarvarande laddningar i cellen. När celler inte laddas ur korrekt så fortsätter genereringen av UV fotoner, vilka fortsätter att exitera fosforatomer och således fortsätter synligt ljus att genereras när fosforatomerna återgår till sitt grundtillstånd - snabbt övergående.
  • Ghosting som resultat av kristallint material som spottas in i cellerna. Alla plasmapaneler har ett eller ett par MgO kristalllager vilk(a)en förser cellerna med extra elektroner. I etremfall kan material spottas in i cellerna vilket medför en ändrad sannolikhet för interaktion mellan gasjoner, elektroner - medium till långvarig livstid.

Inbrännning
Inbränning har helt riktigt inget med ghosting att göra. Inbränning är ojämnt åldrande av fosformaterialet. Resultatet är att den mer åldrande fosforn inte skickar ut samma ljusstyrka som intilliggande fosfor. Det är allt det är och det är i all praktisk betydelse irreversibelt, dvs permanent. Mycket ovanligt hos moderna plasma TV.

Postad 22 juli 2008 - 03:07

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1 682 inlägg
  • 0

Nja, skulle nog vilja korrigera informationen ovan till:

Ghosting
Finns 2 typer av ghosting:

• Ghosting som resultat av kvarvarande laddningar i cellen. När celler inte laddas ur korrekt så fortsätter genereringen av UV fotoner, vilka fortsätter att exitera fosforatomer och således fortsätter synligt ljus att genereras när fosforatomerna återgår till sitt grundtillstånd - snabbt övergående.
  • Ghosting som resultat av kristallint material som spottas in i cellerna. Alla plasmapaneler har ett eller ett par MgO kristalllager vilk(a)en förser cellerna med extra elektroner. I etremfall kan material spottas in i cellerna vilket medför en ändrad sannolikhet för interaktion mellan gasjoner, elektroner - medium till långvarig livstid.

Inbrännning
Inbränning har helt riktigt inget med ghosting att göra. Inbränning är ojämnt åldrande av fosformaterialet. Resultatet är att den mer åldrande fosforn inte skickar ut samma ljusstyrka som intilliggande fosfor. Det är allt det är och det är i all praktisk betydelse irreversibelt, dvs permanent. Mycket ovanligt hos moderna plasma TV.

Det var mao det jag skrev med undantag för punkt nummer 2 under ghosting som jag aldrig hört talas om tidigare.

Postad 22 juli 2008 - 03:44

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Det var mao det jag skrev med undantag för punkt nummer 2 under ghosting som jag aldrig hört talas om tidigare.

Hehe, skilde väl lite mer än så, men jag ids inte skriva mer inatt så vi säger väl så. :)

Edit: Orsak 2 kan föresten ge samma symptom som en inbränning, dvs lägre ljusstyrka från det drabbade området - glömde skriva det.

Redigerat av Wolfy, 22 juli 2008 - 03:45.

Postad 10 augusti 2008 - 08:48

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Wolfy: Tack för att du påpekade detta med två typer av ghosting. Många gråter i forumet om att just symtomen på typ 2 har hänt deras plasma. Ingen tror mig när jag försöker lugna dem med att säga att detta har hänt på min tv (gammal plasma) d.vs. mörkare partier som syns på vit bild. Dett har dock försvunnit ganska snabbt (dock längre tid en den "vanliga" ghostingen)

Konsensus här i forumet verkar vara att ghosting enbart kan vara ett ljusare parti och att allt annat är permanent inbränning. Men som du påpekar ska folk inte nödvändigtvis slänga sin TV bara för att de fått en mörkare spökbild. Det kan dessutom vara svårt att avgöra (i vissa fall) om spökbilden verkligen är mörkare eller ljusare (om man inte har tillgång till white wash t.ex.) vilket också föranleder oro.

Det här med inkörningstid är kanske en myt. Det jag är övertygad om är att ghosting av typ 1 åtminstone minskar med tiden. Det har jag märkt på två plasma. Detta betyder ju inte att inbränningar också minskar och det kanske ligger någon irrationellt tankesamband bakom detta. Kan kanske Ghosting typ 2 påverkas av inkörning? Erfarenheter från forumen är att alla som ber om hjälp för inbränningar har fått det första veckan sen de köpt tv:n, och på beskriviningarna är det inte alltid typisk ghosting.
Kan ju också vara att dessa nyblivna ägare är ovana och oroliga och att det är därför :)

Postad 25 augusti 2008 - 22:48

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Wolfy: Tack för att du påpekade detta med två typer av ghosting. Många gråter i forumet om att just symtomen på typ 2 har hänt deras plasma. Ingen tror mig när jag försöker lugna dem med att säga att detta har hänt på min tv (gammal plasma) d.vs. mörkare partier som syns på vit bild. Dett har dock försvunnit ganska snabbt (dock längre tid en den "vanliga" ghostingen)

Konsensus här i forumet verkar vara att ghosting enbart kan vara ett ljusare parti och att allt annat är permanent inbränning. Men som du påpekar ska folk inte nödvändigtvis slänga sin TV bara för att de fått en mörkare spökbild. Det kan dessutom vara svårt att avgöra (i vissa fall) om spökbilden verkligen är mörkare eller ljusare (om man inte har tillgång till white wash t.ex.) vilket också föranleder oro.

Det här med inkörningstid är kanske en myt. Det jag är övertygad om är att ghosting av typ 1 åtminstone minskar med tiden. Det har jag märkt på två plasma. Detta betyder ju inte att inbränningar också minskar och det kanske ligger någon irrationellt tankesamband bakom detta. Kan kanske Ghosting typ 2 påverkas av inkörning? Erfarenheter från forumen är att alla som ber om hjälp för inbränningar har fått det första veckan sen de köpt tv:n, och på beskriviningarna är det inte alltid typisk ghosting.
Kan ju också vara att dessa nyblivna ägare är ovana och oroliga och att det är därför :blink:

Jag är stolt ny plasma ägare, bara haft crt förut.. en 42PZ85, jag har kört den en 90h snart och jag har inte upplevt det minsta ghosting. och jag har varit den nervösa typen och tittat efter det stenhårt.. :P jag kör på bioläga och 50% kontrast, enligt mig behöver man inte mycket högre.. jag ha kört flera timmar i sträck GTA IV, divs bilspel och inte det minsta ha stannat kvar.. har även kört med dator och somna till en film så skrivbordet stod på några timmar, inte det minsta stanna kvar.. varit rädd o somna framför tv före det här hände men nu är jag lugn :rolleyes:

Postad 20 oktober 2008 - 15:24

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har dock en 42" Samsung PS-C96 där jag upplever riktigt, DVS RIKTIGT ojämn svärta. Sitter jag i ett mörkt rum och låter plasman visa en helt svart bild så yttrar det sig såhär.

I mitten av tv'n är bilden som mörkast, efter en radie på 20cm så blir bilden ljusare och ljusare, längst utåt kanterna känns bilden nästintill grå (lite överdrivet) om man jämför mot mitten. Det här är OTROLIGT irriterande.

Fick min panel bytt i början av året pga liknande problem, men då fanns fenomenet endast nertill i höger kant.

Jag har försökt hitta mer information om varför, men det verkar inte bättre än att det är inbränningsrelaterat, DOCK har jag ALDRIG tittat på 4:3 sändningar utan att stretcha ut dem eller haft några statiska bilder på. Jag har dock spelat xbox360, men aldrig speciellt länge eller något där ett mönster som det här finnes. Har införskaffat en htpc den senaste månaden men problemet uppstod långt innan.

Undrar om det är fler med denna plasma modell eller andra modeller som har liknande problem. Kan det vara tv'n i säg som har en ojämn bränning (oavsett bild), och därav uppkomsten till dessa problem?

Postad 23 oktober 2008 - 17:21

olsson_home
  • olsson_home
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag är stolt ny plasma ägare, bara haft crt förut.. en 42PZ85, jag har kört den en 90h snart och jag har inte upplevt det minsta ghosting. och jag har varit den nervösa typen och tittat efter det stenhårt.. :) jag kör på bioläga och 50% kontrast, enligt mig behöver man inte mycket högre.. jag ha kört flera timmar i sträck GTA IV, divs bilspel och inte det minsta ha stannat kvar.. har även kört med dator och somna till en film så skrivbordet stod på några timmar, inte det minsta stanna kvar.. varit rädd o somna framför tv före det här hände men nu är jag lugn ;)

Jag har precis köpt en Samsung ps-50a456. Jag märker redan efter 10 minuters spelande med ps3 att det blir inbränning(ghosting). Detta sitter sedan kvar i flera timmar, kan det vara något specifikt med denna modell? Blir nog att bära tillbaka denna till affären, synd med tanke på att bilden i övrigt känns riktigt bra. Ska tillägga att jag kör med väldigt snälla inställningar.

/Olsson

Postad 24 oktober 2008 - 00:34

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Samsung ps-50a456. Jag märker redan efter 10 minuters spelande med ps3 att det blir inbränning(ghosting). Detta sitter sedan kvar i flera timmar, kan det vara något specifikt med denna modell? Blir nog att bära tillbaka denna till affären, synd med tanke på att bilden i övrigt känns riktigt bra. Ska tillägga att jag kör med väldigt snälla inställningar.

/Olsson

10 min!!!!?

Antingen har Samsung gjort världens sämsta plasma, eller så är dina inställningar helt åt hel-vete...
Stäng av "dynamisk"-läget och ställ ned kontrast och brightness. Jag har lagt 2300 timmar på min panna pz70, mest tv o film, men har varvat Ratchet and Clank, och kör Guitar Hero med ojämna mellanrum. Hade lite ghosting (vi pratar sekunder) när den var ny, annars inga problem.

Köp DVE så får du en hyfsat bra hjälp med att ställa in en korrekt bild.
http://www.axelmusic...ls/647715600424
Värt varenda spänn!

Postad 24 oktober 2008 - 02:25

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Lite chockad över att så få har haft ghosting? Kanske dom inte tänker på det? Nu är väl i & för sig min LGPG6000 lite känd för detta men jag ser det hos kompisar också med andra plasmor.

Hemma hos mig är det bara jag som ser det, nämnde det för resten av familjen en gång & dom (4 st) fick anstränga sig för att se det. Är mest textremsorna som stör mig när dom ligger kvar lite lätt vid mörka bilder men jag har vant mig...

Postad 05 november 2008 - 13:23

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

10 min!!!!?

Antingen har Samsung gjort världens sämsta plasma, eller så är dina inställningar helt åt hel-vete...
Stäng av "dynamisk"-läget och ställ ned kontrast och brightness. Jag har lagt 2300 timmar på min panna pz70, mest tv o film, men har varvat Ratchet and Clank, och kör Guitar Hero med ojämna mellanrum. Hade lite ghosting (vi pratar sekunder) när den var ny, annars inga problem.

Köp DVE så får du en hyfsat bra hjälp med att ställa in en korrekt bild.
http://www.axelmusic...ls/647715600424
Värt varenda spänn!

jag har också en pz70, men min ger små inbränningar efter nu drygt 2000h, lite irriterande för mig som e perfektionist, men är sjukt nöjd med tvns färger och naturliga återgivning! (saknar bara att kunna sitta med en dator inkopplad i den utan att oroa mig!)

Postad 05 november 2008 - 13:27

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Jag är stolt ny plasma ägare, bara haft crt förut.. en 42PZ85, jag har kört den en 90h snart och jag har inte upplevt det minsta ghosting. och jag har varit den nervösa typen och tittat efter det stenhårt.. :P jag kör på bioläga och 50% kontrast, enligt mig behöver man inte mycket högre.. jag ha kört flera timmar i sträck GTA IV, divs bilspel och inte det minsta ha stannat kvar.. har även kört med dator och somna till en film så skrivbordet stod på några timmar, inte det minsta stanna kvar.. varit rädd o somna framför tv före det här hände men nu är jag lugn :rolleyes:

Jag undrar varför inte min panna pz70 är lite säker:( har jag datorn inkopplad och den är inne på skivbordet i 5 minuter så syns en svag linje när man stter på filmen att skrivbordet har bränts in:(
nå tips på hur jag kan få bort dessa?
jag hade 90% kontrast i början när jag köpte tvn, har det något med saken att göra? (har 50% nu.)

Postad 12 november 2008 - 06:09

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har dock en 42" Samsung PS-C96 där jag upplever riktigt, DVS RIKTIGT ojämn svärta. Sitter jag i ett mörkt rum och låter plasman visa en helt svart bild så yttrar det sig såhär.

I mitten av tv'n är bilden som mörkast, efter en radie på 20cm så blir bilden ljusare och ljusare, längst utåt kanterna känns bilden nästintill grå (lite överdrivet) om man jämför mot mitten. Det här är OTROLIGT irriterande.

Fick min panel bytt i början av året pga liknande problem, men då fanns fenomenet endast nertill i höger kant.

Jag har försökt hitta mer information om varför, men det verkar inte bättre än att det är inbränningsrelaterat, DOCK har jag ALDRIG tittat på 4:3 sändningar utan att stretcha ut dem eller haft några statiska bilder på. Jag har dock spelat xbox360, men aldrig speciellt länge eller något där ett mönster som det här finnes. Har införskaffat en htpc den senaste månaden men problemet uppstod långt innan.

Undrar om det är fler med denna plasma modell eller andra modeller som har liknande problem. Kan det vara tv'n i säg som har en ojämn bränning (oavsett bild), och därav uppkomsten till dessa problem?

Det där har inget med inbränning att göra. Fenomenet är rätt vanligt på Samsungs plasmor och även en del andra fabrikat, men verkar variera lite från exemplar till exemplar. Exakt vad det beror på har jag inte fått kläm på men enligt de som har klagat så hävdar Samsung att det beror på att det läcker in ljus från sidorna, men att det inte går att åtgärda utan beror på konstruktionen (eller en brist i den). Uppenbarligen så är det ju i varje fall nånting bakom glasskivan som kanske inte sitter så tajt som det borde för att ge optimal svärta över hela skärmen. Jag kan se lite av det på min Q96 också om det är mörka scener, men inte så jag stör mig på det dock.

Vad det gäller inbränningar så har jag inga såna efter 14 månader med Q96. Ghosting efter text tv och undertexter kan däremot dröja sig kvar lite, men inte så man behöver "tvätta" skärmen. Det bleknar bort rätt snabbt. Nån ghosting efter kanalloggor har jag däremot inte sett.

Redigerat av Mange_L, 12 november 2008 - 06:16.

Postad 12 november 2008 - 17:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Hitachi 42" med X-box 360 i 3-6 timmar utan problem.

Postad 25 november 2008 - 01:23

Zenith_J_Coke
  • Zenith_J_Coke
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej.
Efter ett par vändor med olika LCD-apparater (har haft 4 defekta LCD:er, från 32" 720p till 46" 1080p),
funderar jag nu allvarligt på att byta till plasma.

Det som oroar mig är förstås inbränningar, särskilt då jag använder min skärm till TV-spel runt 90% av tiden då den används, ofta kan jag då spela samma spel i uppåt 6 timmar i sträck utan att tänka på att tiden går.
Efter att ha läst igenom den här tråden verkar vissa få ghosting efter några få minuter med statisk bild medans andra inte fått det efter timtal med samma stillbild på TVn.
Som jag förstått det (mest utav att läsa denna tråden) så är Samsung inget att föredra och har därför
kollat in Panasonic TH42PZ80E, som finns på länken nedan:

http://www.elgigante...iUAAAEO8VxZtSy_

Av de recensioner jag läst om TVn så verkar den verkligen toppen och prisvärd som få, det absolut enda som
ger mig lite magknip angående ett eventuellt köp är inbränningar just eftersom jag spelar spel flera timmar i sträck..
Jag samtalade med en säljare i den lokala butiken som nämnde att dagens plasmor är så pass bra att
man ska visa samma bild flera dagar i sträck för att få permanenta inbränningar, men jag kan ju inte lita på att det
var en del säljsnack i det hela.

Ghosting och liknande kan jag leva med så länge det försvinner snabbt (sekunder), men om ghostingen sitter i upp emot en vecka eller två väger det nog tyvärr mer mot en ny LCD (som är en teknik jag tröttnat på efter flera pixelfel och backlightproblem).

Någon som har någon erfarenhet av den skärm jag är ute efter och som kan ge någon form av respons?

/MVH
Jocke

Postad 25 november 2008 - 11:58

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Panasonic är näst bäst på den biten så 6 timmar lär inte vara några problem om det är en normal skäm, det viktigaste är att köra lite vanlig tv en stund efter att du spelat så skärmen jämnar ut sig igen sen är det bara på det igen dagen därpå. Risken uppstår när du spelar i 6 timmar och stänger av direkt efter och sen gör det igen utan att byta spel under många veckor osv.

Postad 25 november 2008 - 13:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Panasonic är näst bäst på den biten så 6 timmar lär inte vara några problem om det är en normal skäm, det viktigaste är att köra lite vanlig tv en stund efter att du spelat så skärmen jämnar ut sig igen sen är det bara på det igen dagen därpå. Risken uppstår när du spelar i 6 timmar och stänger av direkt efter och sen gör det igen utan att byta spel under många veckor osv.

Glöm då inte att "köra in" plasman med vanligt TV-tittande och lågt ställd ljus/kontrast i 100-200 timmar. Det är under den tiden som den är känsligast för ghosting. Jag har haft min PX700 i 1,5 år nu och har numera aldrig någon ghosting som jag märker av. Dock var det lite ibland under det första halvåret. tex från menyer i digitalboxen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.