Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2009 - 11:58

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Själv tror jag att de skriver så bara för att folk ska förbeställa. När jag beställde så stod det att leveransen skulle ske tidigast i februari, men jag fick den i början av januari.

Beställde via hemsidan, eller via butik?
Har beställt via butik, men frågan är vilka som har högst prio?

Postad 29 January 2009 - 14:11

Johan Electra
  • Johan Electra
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
När jag sprang på den förra veckan så fanns det ytterligare exemplar kvar på HIFI-klubben i Göteborg. Hur många vet jag inte...

Har jag haft sådant tur?

Postad 29 January 2009 - 14:15

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Kollade in http://www.hifiklubb...lare_silver.htm och just nu verkar den finnas i lager via "webshoppen" i alla fall.

Undrar när den behagar dyka upp i Jönköping? Står bra till i kön där...

Postad 29 January 2009 - 14:17

Johan Electra
  • Johan Electra
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej igen....

Tänkte bara höja varningens finger då man som jag jag talat väldigt varmt om en pryl som DacMgic.

Jag läste om sp-331 i veckor innan jag köpte den, det var ändå fel.
Läste massor om Rotel 1066 som verkar mycket omtyckt, det blev helt fel.
Har kört Harman-Kardon grejjer innan och varit ganska nöjd, men nu när jag har bättre grejjer inser jag att de också varit ganska mediokra.

Som alltid lyssna och avgör själv. Men i det här fallet om man pratar HIFI så är det faktiskt en billig pryl som dessutom inte är några problem att sälja om man inte är nöjd. Inget jobb att frakta eller koppla in heller för den delen så min köprekommendation kvarstår!

Postad 29 January 2009 - 14:54

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Kollade in http://www.hifiklubb...lare_silver.htm och just nu verkar den finnas i lager via "webshoppen" i alla fall.

Undrar när den behagar dyka upp i Jönköping? Står bra till i kön där...

Samtidigt som det står OBS! Eftersom Cambridge har leveransproblem på DacMagic är leveranstiden lång för tillfället! (6 månader!) i texten... Man kanske skulle ringa dem igen.

Edit: Skickade ett mejl till hifiklubben och frågade.

Hi-Fi Klubben Online Sverige to me

Hej,
De är definitivt slut, och vi har ca. 500 i restorder för tillfället.
...

Låter ju bra det där, not... Blir nog att leta vidare är jag rädd :)

Redigerat av jaQoB, 29 January 2009 - 15:09.

Postad 29 January 2009 - 17:44

metalworker
  • metalworker
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Dags att söka efter en annan dac kanske. 6 månader.. helt galet lång tid.

Postad 29 January 2009 - 18:00

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Dags att söka efter en annan dac kanske. 6 månader.. helt galet lång tid.

Men finns det några bra alternativ, i ungefär samma prisklass och prestanda och med usb?

Postad 29 January 2009 - 21:21

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Den där E-MU 404 USB har jag sett (kostar drygt 2.000). Den har fått fina omdömen. Det är ju egentligen ett "PC ljudkort", men vad jag förstår så går den bra att använda helt separat? Kanske nån som vet mer..

Postad 30 January 2009 - 01:34

honky
  • honky
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
hej
en annan fråga behöver en dac men ska jag jag sälja min advance acoustic förstärkare och skaffa mig den senaste xtz 100 med inbyggd dac eller behålla min stärkare och skaffa denna dacen istället (xtz använder sig av 1955 analog devices) viken tror ni ger bäst ljud

micke

Postad 30 January 2009 - 09:58

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Den där E-MU 404 USB har jag sett (kostar drygt 2.000). Den har fått fina omdömen. Det är ju egentligen ett "PC ljudkort", men vad jag förstår så går den bra att använda helt separat? Kanske nån som vet mer..

Tittar en del på den lösningen jag med. Vad jag förstått ska det funka ganska så bra, även om det är vissa bekymmer med att sätta samplingsrate osv utan dator. Själv stör jag mig lite på att den inte har rca utgångar, men verkar gå att fixa med nån adapter.

Angående dacmagic, någon som testat den i linux ännu? Finns förvånansvärt lite information på das internet.

Postad 30 January 2009 - 21:04

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Har följande:

Focal JM Lab Electra 915.1
Försteg Vincent SA-91
Slutsteg Vincent SP-993
DVD/CD-spelare Vincent SDV-3
Squeezebox Classic

Har tidigare testat med:
DVD från Yamaha analogt till förstärkare - Vasst spretigt, tröttsamt då diskant och mellanregister blir för intensivt med Electra.

Köpte ett Rotel 1066 fösteg och körde digitalt till Rotel från DVD-spelaren - vilket skämt! Rotels DA-omvandlare i ett försteg för nästan 18 000:- är fullt jämförbart med vilken DVD som helst för en tusenlapp. Hårt spretigt inget driv, tunnt i basen.

För att komma tillrätta med detta provade jag Vincents rörhybridsteg SP-331 för att få mera värme vilket det också blev. Fint mellanregister och lite mer avrundad diskant. MEN, detta steg som så många höjer till skyarna har ju en fullkomligt genomblöt bas utan någon som helst attack, nej det fick bli till att lämna tillbaka.

Skaffade då slutsteget SP-993 som är raka motsatsen. Grym attack tydligare i alla register, men saknar värmen som SP-331 hade. Bättre på vissa punkter men ett litet steg tillbaka till ruta ett igen.

Skickade iväg Rotel (1066) och satsade på 2-kanal rakt av. Köpte begagnat försteget SA-91. Oj vad det blev tydligt. Nu fanns allt på rätt plats, MEN avsaknaden av värme fanns fortfarande kvar.

Bytte ut DVD-spelaren från Yamaha mot Vincent SDV-3, som enligt förstå-sig-påare skulle spela i samma division som CD-S3 från Vincent. DVD-spelaren kostar väl ny runt 13 000:- och CD-S3 11 000:-. För det priset får man bra CD-ljud, men en rätt medioker DVD-spelare. Nu kom värmen, äntligen. Vilken skillnad. Kraft ibasen, möjlighet att dra på lite utan att det ringer i öronen. Efter detta kan jag konstatera att DA-omvandlingen är viktigast näst efter högtalarna. Skillnaden var enorm. Kan bara återigen skratta åt hur bedrövlig Rotel 1066 var vad det gällde tvåkanalsljud (DA-omvandlingen).

Införskaffade sedan en Squeezebox och kopplade in till försteget, SUCK.... tillbaka på ruta ett igen. Kallt spretigt, tunn bas. Hur kan man påstå att DA-omvandlaren är bra i denna manick? Läste något inlägg om att någon inte hörde skillnad på denna och en transporter... jaja förhoppningsvis har personen ifråga större intresse av andra saken än HIFI.

Då till själva poängen!

Jag köpte mig en DacMagic förra veckan och kör digitalt från Squeezeboxen (flac-filer) till DacMagic vidare Balanserat till försteg och sedan balanserat till slutsteg (som tidigare). JAPP, då var det löst. Ljudet är underbart. Tryck i basen, värme, tydlighet, fint mellanregister och avrundad diskant. Konstigt tycker kanske ni??? Det låter ju som egenskaperna beskrivna tidigare för rörhybridförstärkeren förutom avsaknad av blöt bummlig bas.
Ja, faktiskt. Jag kan inte se att DACMagic, är kall och analytisk. Kanske för att alla DA-omvandlare i de maskiner jag nyttjat tidigare varit usla.

Vad som dessutom är ännu roligare är att jag kör min DVD SDV-3 som blivit hyllad (egentligen CD-S3, vem vet de kanske inte låter lika bra...) digitalt via DacMagicen också för att allt skall köras balanserat (har bara en balanserad ingång på försteget) och då är det lätt att slå om och för att testa analogt från SDV-3 eller digitalt via DACMagic, och jag anser att DACMagicen även slår SDV-3, lite bättre på allt, men mer avrundat.

Det är svårt att beskriva ljudkaraktärer. När jag pratar värme så är det nog fyllighet utan något vasst ljud jag menar.
Jag kan också ha missbedömt att DACMagicen är varmare än andra då basen blir kraftigare och de i relation gör ju mellanregister och diskant mindre påträngande.

Från att ha bytt, meckat varit inne på att börja om med nya högtalare och framförallt plöjt ner massa pengar utan att ha varit helt nöjd. Så fanns alltså frälsningen för knappa 2800:-. Det har skrivits om att den tidigare kostade 2000:- och det är bara att gratulera dem köpte den då. Fast för min del sett till hela anläggningens värde och vad som jag fick ut av den så skulle värdera den betydligt högre!

Skall bli kul att testa Spotify på Datorn med USB kopplad till DacMagicen, fast kvaliteten är ju sämre än FLAC-filer, men ändå...

Tänkte först vänta tills nästa nummer av HIFI-choice som skall testa DacMagic mot betydligt dyrare DAC:er (tyvärr inte Benchmark DAC 1) som jag sneglat på. Har man inget behov av analogt försteg så är ju den säkert bra, fast betydligt dyrare. MEN så skulle jag bara snacka lite på HIFI-klubben där jag aldrig annars är (inser man av de fabrikat jag har) och till min förvåning fanns DacMagic inne. Jag som läst att de skulle vara slut nästan överallt.
Så rätt var det var så hade jag med mig en hem och det ångrar jag inte.

DacMagic - Solklart köp

Rotel 1066 - Solklart sälj

Kul att du gillar DACMagic. Jag håller med dig till 100% har själv varit inne på liknade banor när jag inte varit nöjd med ljudet, men jag har koncentrerat mig på signal källan.
Har provat Spotify från Datorn till DACMagic och sedan vidare ut i "fin systemet" och då hört det TYDLIGT att Spotify inte har jättebra upplösning så att säga, inte för att det låter dåligt men Spotify kan inte på långa vägar mäta sig mot en vanlig CD.
DACMagic---->KÖP

Postad 30 January 2009 - 21:12

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Väldigt blandade åsikter om denna pryl... Många höjer den till skyarna, men nästan lika många verkar inte alls lika förtjusta.

Vore väldigt intressant med lite A/B tester mot andra kända dacar, ljudkort och cdspelare.

Köp Senaste numret av "HI-FI CHOICE" där tar DACMAGIC hem segern i ett stort DAC test.
I "HI-FI NEWS" så blir den utsedd till "OUTSTANDING PRODUCT"
i "WHAT HI-FI" SÅ FÅR DEN "Best DAC in Digital Media Players & Accessories 2008"

Så det finns en hel del tester på den.

Postad 30 January 2009 - 21:16

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Tittar en del på den lösningen jag med. Vad jag förstått ska det funka ganska så bra, även om det är vissa bekymmer med att sätta samplingsrate osv utan dator. Själv stör jag mig lite på att den inte har rca utgångar, men verkar gå att fixa med nån adapter.

Angående dacmagic, någon som testat den i linux ännu? Finns förvånansvärt lite information på das internet.

Linux...ok varför ska den nte funka i linux eller låta annorlunda där? Får du ut den en digital ljudsignal på USB eller Toslink eller S/PDIF så kommer DACMAgic att klara att omvandla den till analoga signaler.

Postad 30 January 2009 - 21:26

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Får du ut den en digital ljudsignal på USB eller Toslink eller S/PDIF så kommer DACMAgic att klara att omvandla den till analoga signaler.

Är väl det som är frågan... Har varken toslink eller spdif på laptopen, så gäller att jag lyckas få ut det via usb.
Om jag nu får tag i en :)
En smula irriterande att efter veckor/månader äntligen bestämt sig för en pryl, och sen inte "få" köpa den...

Postad 31 January 2009 - 09:58

plb
  • plb
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag lyckades få tag i ett exemplar från hifiklubben här i Umeå.

jag är skitnöjd! (läs tidigare post om test)

Postad 31 January 2009 - 14:49

Johan Electra
  • Johan Electra
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hehe, köpte Hifi-choice igår för att bekräfts mitt köp liksom, och kan väl lugnt säga att man inte blir besviken.
Däremot så skall tydligen steep-läget dra ner diskanten i det övre registret. Jag tycker att det läget har mest framträdande diskant.

Fler A/B tester där fler uttalar sig om dessa lägen vore roligt. Mycket Placebo här....

Postad 01 February 2009 - 21:49

Unregistered6bc2a4a7
  • Unregistered6bc2a4a7
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Någon som kopplat in via USB och lyckats skicka en DD 5.1 eller DTS signal via USB (går det??) och få den att gå vidare genom DacMagic orörd till receivern? Jag får bara ut 2 kanals stereo när jag spelar upp filmer med 5.1 eller DTS ljud.

Postad 01 February 2009 - 22:46

Unregistered6bc2a4a7
  • Unregistered6bc2a4a7
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Med risk för att låta elak, men du har INTE läst i manualen som medföljer. Svaret på din fråga står innatill i manualen. Börja med att läsa den.

Enligt manualen om man matar den med 5.1 eller DTS så känner den inte igen det och skickar bara vidare den signalen (pass-through). Men på ett annat ställe så står det att om man kopplar in en DVD spelare så se till att den skickar ut 2-kanals PCM. Kanske jag som är lite trög här... Och för USB interfacet så står det "we use a interface running a headphone (i.e. two channel) profile.

Så det går inte att via USB skicka en 5.1/DTS och få den vidare orörd till receivern då?

Postad 02 February 2009 - 13:15

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
DacMagic och V-Dac verkar va de enda budgetalternativen som är hyfsat populära att få tag på här i landet...

Hur är DacMagic med PRaT? Får det igång fotstampet :)

Redigerat av oqvist, 02 February 2009 - 15:10.

Postad 02 February 2009 - 16:00

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Enligt manualen om man matar den med 5.1 eller DTS så känner den inte igen det och skickar bara vidare den signalen (pass-through). Men på ett annat ställe så står det att om man kopplar in en DVD spelare så se till att den skickar ut 2-kanals PCM. Kanske jag som är lite trög här... Och för USB interfacet så står det "we use a interface running a headphone (i.e. two channel) profile.

Så det går inte att via USB skicka en 5.1/DTS och få den vidare orörd till receivern då?

Nope, då kommer den inte att bli glad och bli grinig och inte skicka någonting till dig.

Från manualen

Citat
Note: This unit only accepts two-channel LPCM digital audio (e.g. Dolby Digital 2.0). You cannot
connect a Dolby Digital 5.1 or a DTS signal as they will not be recognised.
If you wish to connect a DVD
or similar device, please ensure that the sound output of your player is set to two-channel PCM.
Slut Citat.

Redigerat av Schill, 02 February 2009 - 16:02.

Postad 02 February 2009 - 19:50

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Köpte en idag på hifiklubben på sveavägen i sthlm, utan att ha förbokat.
Så den går att få tag i :)

Hur kopplar ni in er? Verkar vara ytterst skilda åsikter om vad som är bäst?
Lär bli usb från datorn, av enkelhet, men ska man har spdif eller optisk från dvdn?

Redigerat av jaQoB, 02 February 2009 - 19:59.

Postad 02 February 2009 - 20:52

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Köpte en idag på hifiklubben på sveavägen i sthlm, utan att ha förbokat.
Så den går att få tag i :)

Hur kopplar ni in er? Verkar vara ytterst skilda åsikter om vad som är bäst?
Lär bli usb från datorn, av enkelhet, men ska man har spdif eller optisk från dvdn?

Samma lika :lol: Spelar ingen roll. Själv är jag högst intolerant mot Toslink, då det är en skräp standard men funkar bra vid dessa låga överföringshastigheter, och korta avstånd.

Postad 02 February 2009 - 22:16

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Med tanke på att du är begränsad till 16-bit på USB så är det smått givet här. Jag fick tag i den sista på HIFIklubben i Umeå. Optiska utgången fick man inte att fungera. Men det är ju så fippligt man blir bara förbannad så gjorde inte allt för många försök innan jag gick över till koaxial... Så stirra er inte blind på att det är slut i webbutiken meila er lokala hifi klubb.
Har om jag inte sagt det före ett Elite Pro. Den här sopar definitivt inte gatan med det. Inte hundra att det är en förbättring men man måste ju vänja om öronen innan man kan acceptera något nytt.

Det är inget fel på ljudkvaliten i alla fall. Inte en enda tillstymmelse till någon form av brus. Hoppas dock på att basen kommer med mer inbränning. Nu vet jag ju inte hur mycket den här har körts tidigare om något. Tog hem ett demo ex samtidigt så jag kunde lämna tillbaks den riktiga då om man inte blir nöjd.
Angående lådan tja den ger ett bra intryck i alla fall. nätaggregatet känns ju fjuttigt med tanke på vad andra dacar som Keces ex kör med inbyggda nätaggregat. Dock smått tacksamt att inte behöva fundera om man ska köpa sockets för 90 dollar och strömkablar för 200 :).

Får gärna lite tips i och med att det här är min första externa... I XP kan jag inte ändra samplingsraten från 44-bit? Fungerar bättre i Vista men då måste jag köra med creatives mediasource 5. foobar med asio eller det andra på V något fungerar bara inte i Vista 7 massor med ljudfel. Jäkligt fiffigt att du kan se vilken samplingrate du kör med direkt på DacMagicen... Eller inte då man stirrar sig blind på detta...

Finns det något sätt att bekräfta att man verkligen får bitmatching att fungera?

Postad 02 February 2009 - 23:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Med tanke på att du är begränsad till 16-bit på USB så är det smått givet här.

Men hur mycket musik är egentligen i mer än 16 bitar? Mej veterligen har jag en fil, en låt kent släppte på sin hemsida i 24 bitar. Rippar man från en skiva så är det väl max 16 bitars information tex?

Redigerat av jaQoB, 02 February 2009 - 23:28.

Postad 03 February 2009 - 00:25

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Tja jo 16-bitars ska ju va cd kvalitet så då spelar det väl knappast någon roll. Är mer van vid digitala format som inte spelar enligt de spelreglerna riktigt :D. Kör iof mest FLAC och 320 kb bitrate mp3s numera. Har inte riktigt haft tid att jämföra rakt av :)

Postad 03 February 2009 - 19:15

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Du menar tvärtom antar jag... TOSLINK är den överföring med högst bandbredd och minst känslighet för avstånd. TOSLINK klarar 125 megabit och avstånd på 140 meter, medan S/P DIF coaxial (elektrisk digital) är mycket begränsad i både bandbredd (i teorin max 8 megabit, men i praktiken mycket lägre) och avstånd (max 10 meter innan drastiska förluster). Även upplösningen i en coaxial länk är begränsad (20 bitar har jag för mig?) Så en bra optisk länk är alltid att föredra om man har båda att välja på.

Nope menar inte tvärtom, Dock så ställer jag inte S/P DIF mot Toslink i min kommentar.
MEN Jag har jobbar många år inom telekom och är allergisk mot HCS, APF eller PCF fiber som Toslink oftast är gjort av. 125Mbit/s i en fiber kabel?!?!?! och Toslink protokollet är inte specat för mer än MAX 15m, INTE 140m då du skulle ha förluster i fiberkabeln på närmare 42dB i vissa fall och det suger. Nää ska man köra fiber i audio så åtminstone ha MM fiber på 62.6um eller 50um fiber.

Postad 03 February 2009 - 20:18

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Detta är absolut ingen recension, men första intrycken efter någon timmes lyssnande.

Min anläggning: Vincent SV-226 och Celestion F30 högtalare.
Absolut ingen superanläggning, men inget skit heller.
Övriga källor är ett gammalt Soundblaster live!, och en HK DVD 22 (Som kommer användas som transport).

Resultatet är att jag inte kan höra skillnad på det gammla ljudkortet och dacen kopplad via USB i A/B tester med flacfiler rippade med EAC och spelade med foobar och WASAPI... Resultatet med dvdspelaren med analogt ut/ coax till dacen är liknande.

Har jag missat nåt? Eller borde jag lagt pengarna på revaxör?

Postad 03 February 2009 - 20:29

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Alltså det är ju rent sinnessjukt att du inte kan höra skillnad på ditt SB live kort och detta? Bara att gå från Live! till audigy var ett jättelyft och då körde man med billiga 300 kr hörlurar vill jag minnas... Audigy till Audigy 2 klart lyft. Audigy 2 med mellansteg X-meridian till Elite PRO ett ännu större lyft. Dock så är det som sagt subtila skillnader mellan elite PRO och DacMagic. Båda har samma neutrala karaktär helt klart :). DacMagic lite mer flyhänt bara.

Jag vill ha dina öron :). Är iof svårare höra skillnad med högtalare har du något par hyfsade hörrlurar testa med dem och se om du hör skillnad.

Postad 03 February 2009 - 20:32

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Alltså det är ju rent sinnessjukt att du inte kan höra skillnad på ditt SB live kort och detta? Bara att gå från Live! till audigy var ett jättelyft och då körde man med billiga 300 kr hörlurar vill jag minnas... Audigy till Audigy 2 klart lyft. Audigy 2 med mellansteg X-meridian till Elite PRO ett ännu större lyft. Dock så är det som sagt subtila skillnader mellan elite PRO och DacMagic. Båda har samma neutrala karaktär helt klart :). DacMagic lite mer flyhänt bara.

Jag vill ha dina öron :). Är iof svårare höra skillnad med högtalare har du något par hyfsade hörrlurar testa med dem och se om du hör skillnad.

Hmm, ska försöka koppla om här alltså. Har inte såååå dålig hörsel, inget problem att skilja förstärkare osv...

Hur har du kopplat?

Postad 03 February 2009 - 22:39

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Ja jag satt och läste en ljud och bild tidning idag om cambridge DAC-Magic, tidningen var ljud&bild och den hade fått guld i test tydligen och det blev väldigt posetivt resultat, dom helt enkelt gillade den, och det var ett självklart köp.

Intressant läsning tycker jag...kanske blir till att kolla in detta lite närmare..

//CG-47

Postad 03 February 2009 - 22:55

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort lite mer tester.
Samma prylar som några poster upp, fast lite annorlunda koppling.
HK DVD 22, kopplad med digital koaxial (En hundrig på classe, spelar det nån direkt roll?) till dacmagic, som är kopplad med 500 kronors audioquest rca till förstärkaren. Dvdn är även kopplad med scart till min tv, en Sony 46W4000, som sen har samma sorts RCA kopplad till försärkaren. Denna kopplingen ger en väldigt väldigt jämn ljudnivå.

Nu till det intressanta. Varken jag, tjejen, eller en drägligt ljudintresserad kompis kan skilja dem åt. Hade det inte varit för det lilla klicket tror jag inte ens vi hade kunnat säga när källa byttes...

Just nu är jag sur och funderar på att sälja dacen, men ska ge det någon dag till... Kanske är det så att akustiken i rummet är så usel att källan helt kvittar?

Postad 03 February 2009 - 23:20

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Jag litar på dina öron men med mitt system hade jag hört en jäkla skillnad det vet jag i alla fall jämte live kortet på 5 ms +- 1

Postad 04 February 2009 - 01:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
H/K DVD22 har samma DAC:ar (Wolfson 8740) som DAC Magic så du har kanske rätt i att ljudet är likvärdigt...

Postad 04 February 2009 - 06:51

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

H/K DVD22 har samma DAC:ar (Wolfson 8740) som DAC Magic så du har kanske rätt i att ljudet är likvärdigt...

Det där var ju lite trist att höra... Trodde HKn var sämre än så, eller kanske att dacMagic var vassare...
Alltså har en HK dvd 22 bättre dacar än Cambridge 640C?

Postad 04 February 2009 - 13:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Grejen med DACar som den här är väl inte nödvändigtvis just själva DACen? Min Elite PRO har ju en "bättre" Dac än DacMagic med bättre specifikationer... Det är väl mer att du slipper störningar kan ha den fristående samt får fler in och utgångar utan att kosta skjortan som är försäljningsargumentet här. Som DAC i sig om man mäter ljudkvalitet så hoppas jag i alla fall att mer specialiserade DACar som Keces 131.1 är bättre :lol:. Som sagt det är marginell skillnad mellan Elite PRO men föredrar DacMagic trots lite sämre specs på den då. Tror den tillfredsställer de allra flestas behov egentligen. Problemet är väl att det gör ju EMU 0404, Elite PRO också därav man ser många som säljer sin DacMagic och går tillbaka antar jag. Skillnaden är ju marginell som sagt om du nu inte har otur med rfi störningar och annat :)

Nu lutar det nog åt att man trots allt siktar lite högre. Håller på och säljer mina Markl moddade D5000 lurar (se head fi om ni är intresserade) och blir nog att satsa pengarna på en bättre DAC till mina PRO 900 lurar i stället samt ny kabel till PRO 900 lurarna då :lol:

Men då är frågan någon här som vill ha sig en DacMagic. Jag har ju redan köpt en med returrätt då. Kanske går det att köpa demoenheten också vad vet jag? Men den ska lämnas tillbaks i morgon så det är snabba puckar som gäller i sådana fall eller vila på porten på hifiklubben i Umeå i morgon kväll :D

Postad 04 February 2009 - 15:05

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Wolfson WM8728 är det som sitter i DVD22.

Det där var ju lite trist att höra... Trodde HKn var sämre än så, eller kanske att dacMagic var vassare...
Alltså har en HK dvd 22 bättre dacar än Cambridge 640C?

Cambridge 540C, 640C, 740C och DacMagic har samma D/A-kretsar (WM8740).
Men vilken D/A-krets som sitter i spelaren har inte så stor betydelse då nästan alla D/A-kretsar som tillverkas i dagsläget är tillräckligt kompetenta.

Postad 05 February 2009 - 01:54

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Wolfson WM8728 är det som sitter i DVD22.

Cambridge 540C, 640C, 740C och DacMagic har samma D/A-kretsar (WM8740).
Men vilken D/A-krets som sitter i spelaren har inte så stor betydelse då nästan alla D/A-kretsar som tillverkas i dagsläget är tillräckligt kompetenta.

Aha!

Jag har WM 8740 i min Arcam-förstärkare förresten, och de låter grymt bra. Trots detta så får jag ett MYCKET bättre ljud från min Denon DVD-3910 med Burr Brown PCM-1796 kopplad analogt såklart via en Chord Chorus 2 signalkabel. Framförallt får jag en bättre närvarokänsla, vackrare klang samt bättre djup i ljudbilden. Men visst är det mer än själva D/A-omvandlaren som påverkar ljudet. Själva kabelbytet gjorde t.ex. en hiskelig skillnad (hade en Monsterkabel för 1500 kr tidigare).

Postad 05 February 2009 - 13:21

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Jag har WM 8740 i min Arcam-förstärkare förresten, och de låter grymt bra. Trots detta så får jag ett MYCKET bättre ljud från min Denon DVD-3910 med Burr Brown PCM-1796 kopplad analogt såklart via en Chord Chorus 2 signalkabel. Framförallt får jag en bättre närvarokänsla, vackrare klang samt bättre djup i ljudbilden.

AVR300 ska enligt uppgift använda WM8770 som är en codec, alltså kombinerad flerkanals-DAC/ADC. Det är mycket vanligt med codecs i surroundreceivers eftersom det blir billigare och enklare att implementera än flera 2-kanalsomvandlare.

I vilket fall som helst är det implementationen och de analoga delarna (utgångssteg/filter) som påverkar ljudet mest.
Mycket mer (i de flesta fall) än vilken D/A-krets man använder (eller vilken kabel man använder, men den diskussionen ska vi inte ta här :blink:)

Postad 06 February 2009 - 19:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Har en fundering... Jag kunde bara använda coaxial ut och till Dacmagicen? Den kände inte av min optiska signal från Elite PRO alls???

Sedan kan man få bitmached ut ur en Elite PRO via både koaxial och spdif? ända upp till 192 khz? Verkade som den hade 96 som begränsning för digitala utgångarna och 192 då inom ljudkortet självt så att säga.

Postad 08 February 2009 - 20:45

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Gjorde en updatering med windows update i vista, och fick med något som var relaterat till dacen. (C-media drivare)
Nu funkar den inte alls. Alla inställningar verkar vara rätt, eller iaf precis som tidigare.
Första gången jag kör windows update sen jag kopplade in dacen, så vet inte om uppdateringen var ny eller inte.

Den dyker nu upp som "USB PnP Sound Device" istället för som tidigare "C-media nånting"

Någon annan som råkat ut för detta?

Edit:

"Löste problemet" genom att avinstallera de nya drivrutinerna... Ibland älskar jag verkligen Windows... ;)

Redigerat av jaQoB, 08 February 2009 - 21:22.

Postad 09 February 2009 - 15:37

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Visst, angående avståndet har du en poäng, det hänger såklart på kvalitén på fibern. "Billiga" toslink från biltema för hemmabruk fixar kanske inte längder mer än 5-10 meter, finare kvalite dock MYCKET längre. Men bandbredden är LÄTT över 100Mbit utan problem även i en billig biltema kabel, det är jag 100% säker på. Fiber/toslink är dessutom nästan helt imuna mot elektiska störningar.

"TOSLINK" ÄR helt immuna mot elektriska störningar (Så köp inte guldplaterade toslink kontakter!!!"
Då laserljuset i en toslink skiter rätt bra i elektriska fält.... Och Som jag sa jag ställer inte S/P DIF mot Toslink. Men att det är finare kvalite hjälper inte att det är specat till max 15m enligt JEITA standard CP-1201 och RC-5720.
Men Visst kan TOSLINK skjutas längre MEN inte inom AUDIO!! Och dom vanliga kontakthusen TOTX141L TORX141PL är specade till 15Mbit/s inom AUDIO.

Postad 09 February 2009 - 21:36

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Fick min Keces 131 mk 2 idag... vill bara påpeka att jag inte direkt ångrar att jag lämnade tillbaks DacMagicen klasskillnad :)

Postad 10 February 2009 - 08:36

Johan Electra
  • Johan Electra
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Kan du beskriva skillnaden. I den test som gjordes i HIFI-choice var det jättesmå skillnader mellan alla DA-omvandlare, även Lavry DA-10 skiljde inte så mycket mot Dacmagicen. Är det klassskillnad även mot Lavry eller t.ex. Benchmark DAC 1?

Postad 10 February 2009 - 10:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Mycket handlar ju om synergi och tycke och smak också... Men Dacmagicen lät precis som min Elite PRO och båda låter "fattigt" jämfört med denna. Det är otroligt svårt att beskriva det man hör dock.

Helst ska man ju vänta tills man bränt in kablar och DAC ordentligt också. Men första intrycken är fullare ljud. Vidare soundstage, smidigare. Ännu bättre separering av instrument. Kör med Ultrasone PRO 900 lurar för övrigt. Cambridge var ju rätt flyhänt det här är silkeslent. Jag återupptäcker alla mina skivor, mp3s vilket jag inte fick med DacMagic.

Nu så kör jag med en L80229 Furukawa koppar strömkabel med rodhium inlägg. Men DacMagicen har ju sin egen nätadapter så du kan inte köra sådana strömkablar på den. Har ännu inte lyckats få av mig hörlurarna för att testa en standardkabel. Känns meningslöst innan man bränt in dem för att kunna göra den jämförelsen

Båda är absolut tysta när du inte spelar någon musik ur dem och producerar rent ljud men jag missar helt klart mer detaljer med DacMagicen och föredrar helt klart ljudbilden 131 mk 2 ger mig före inbränning. DacMagicen hade man bara tid att bränna in i 40h ca så det är väl en hyfsat rättvis jämförelse ändå.

Nu har jag inte testat DAC1 och Lavry DA10 men tja de borde ju va bättre om nu det är möjligt ;). Om du nu gillar deras signatur då givetvis. De har ju amp inbyggt också det har inte den här samt har fler molijoxer runt omkring. Det här är ju en ren spdif DAC har inte ens USB.

Redigerat av oqvist, 10 February 2009 - 10:08.

Postad 12 February 2009 - 12:56

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Verkar intressant den här... Dock funderar jag på att köpa ett schyst ljudkort som klarar filer i 192/24,
DAC magic verkar inte klara att koda av filer i 192khz om man får tror specarna.
Är det någon som har prövat att köra "högupplöst" material via den?

Postad 12 February 2009 - 15:08

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Verkar intressant den här... Dock funderar jag på att köpa ett schyst ljudkort som klarar filer i 192/24,
DAC magic verkar inte klara att koda av filer i 192khz om man får tror specarna.
Är det någon som har prövat att köra "högupplöst" material via den?

Den klarar upp till 96kHz via optisk/coaxial anslutning och 48kHz via USB. Internt omvandlas alla signaler (av en DSP) till 192kHz.
Men det säger inget om hur det låter och har heller inget med "upplösningen" att göra. Har man bra filter (som i det här fallet) så är det ingen skillnad om ingångssignalen är på 44.1, 48, 96 eller 192kHz. Så Stirra dig inte blind på sådana siffror när du väljer ljudkort/DAC.

Postad 12 February 2009 - 19:45

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Den klarar upp till 96kHz via optisk/coaxial anslutning och 48kHz via USB. Internt omvandlas alla signaler (av en DSP) till 192kHz.
Men det säger inget om hur det låter och har heller inget med "upplösningen" att göra. Har man bra filter (som i det här fallet) så är det ingen skillnad om ingångssignalen är på 44.1, 48, 96 eller 192kHz. Så Stirra dig inte blind på sådana siffror när du väljer ljudkort/DAC.

Nja, i mitt fall vill jag kunna spela flac filer 192 khz och inte sampla upp dem på "konstgjord väg".
PS. du får nog ha en riktigt bra DAC om du inte ska höra någon skillnad på filer som är samplade i 44khz och t.ex. 96 khz (Vi pratar om en skillnad på 1Gb data)

Redigerat av Aristoteles, 12 February 2009 - 20:08.

Postad 12 February 2009 - 20:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Nja, i mitt fall vill jag kunna spela flac filer 192 khz och inte sampla upp dem på "konstgjord väg".

Var får man tag på musik på 192 kHz? Den känns som rätt så väl tilltagen samplingsfrekvens.

Postad 12 February 2009 - 21:40

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Var får man tag på musik på 192 kHz? Den känns som rätt så väl tilltagen samplingsfrekvens.

Inte en aning men Linn Records kör FLAC 24bit 96kHz Studio MASTER som man kan ladda ner (mot betalning) från deras hemsida.

Postad 13 February 2009 - 09:58

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Linn Records har även en del flac 24bit 192kHz.
Det verkar som att Asus nya ljudkort klarar 192kHz filer, dock vet jag inte om den analoga delen är bättre eller sämre än t.ex. Dac Magic.

Redigerat av Aristoteles, 13 February 2009 - 10:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.