Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderar på ett subwoofer bygge

220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2008 - 17:15

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

prova att sätt den intill svs suben och se vad som händer va väger dom nte mera mina väger 102 kilo st och dom har vandrings benägenhet

Damn! Vad tungt. Ska labba med subbarna sen när jag har fri tid och bärhjälp.

Postad 08 December 2008 - 11:16

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Någon som har några tips på var i Europa man kan köpa ordentliga slavbasar? Eller är det bara CreativeSound i Kanada som har några?

Postad 08 December 2008 - 12:07

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Någon som har några tips på var i Europa man kan köpa ordentliga slavbasar? Eller är det bara CreativeSound i Kanada som har några?

Jag själv letade som fan efter slavbas innan bygget och det enda stället jag hittade var också CreativeSound och DIYCable.com som har 15" och 18" slavar. Synd att inte Streamingaudio tar in hela sortimentet av Exodus audio alltså.

//Rickard

Redigerat av Unregisterede8beb553, 08 December 2008 - 12:08.

Postad 08 December 2008 - 17:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

europa är ett u land när det gäller lösa element och tillbehör

Postad 08 December 2008 - 18:50

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

europa är ett u land när det gäller lösa element och tillbehör

Så sant som du skrev x-12. Hur mycket kostar frakt ifrån Creativesound x-12? För du har väl beställt dina 15" och 18" därifrån. Hur lång tid tog det?

Postad 08 December 2008 - 21:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Så sant som du skrev x-12. Hur mycket kostar frakt ifrån Creativesound x-12? För du har väl beställt dina 15" och 18" därifrån. Hur lång tid tog det?

frakten är baserad på vikten men runt 400 us dollar brukar det bli men dilar man lite med bob så går det att få ner den till runt 380 us dollar men nu är dollarn dyr så då är det frågan om det lönar sig.
sen går det att få med båt frakt men då har man en leverans tid på 6 veckor

den normala frakt tiden ligger på 1.5 veckor och då är det tnt som brukar strula dom skalll ha massa tull och moms innan dom ens lyfter ett finger att leverea paketen men när dom väl har fått stålarna så brukar det gå fort .
sen finns det en handlare i holland som har css högtalare http://www.juoiga.nl/css.html
så börjar man räkna på dagens dollar kurs och euron så får man punga ut i omräknat från euro till svensk krona så blir det 3991 kr om man köper i holland.
i canada får man ge 2.233 sv kronor men han brukar ha ett lite lägre pris på sdx15 när det blir tal om shipping till ett annat land än us och canada.
det bästa är att slänga i väg ett mail till bob och fråga om pris och vad frakten kostar.

Postad 11 December 2008 - 03:02

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Lite info om Shiva-X och dess kapasitet. Kan vara bra att veta för er som kanske ligger i tanke att bygga en hemmabiosub med en Shiva-X.

Källa: http://www.hometheatershack.com

Jugix wrote:
"What is XmechP-P on Shiva-X? I know linear XmaxP-P is 54mm. I was just wondering because if I build a 60 liter sealed enclosure for one Shiva-X and "accidently" crank up the volume when watching Matrix Revolutions and 600W of 10Hz signal blasts it way to Shiva-X. Excursion would be 29mm one way and out of the linear field, but does it hit Xmech yet?"

The Xmech in terms of hitting the back plate is at about 40mm. You run out of suspension well before that though. The Shiva-X uses a 30mm roll surround which will max out at about 36-37mm. You won't ever come close to hitting these numbers simply because it requires ridiculous amounts of power. The driver will be complaining significantly well before 35mm one-way. It would probably go poof since in a box, that is going to require so much power that you will be far in excess of the power handling.

The xmax is just the 30% down point on the BL curve in our numbers. I wouldn't call the device linear @ 27mm one-way. You are starting to see higher distortion numbers on any driver pushed out this far one-way. I'd say it is very linear +/- 20mm but once you get out near the limits, all drivers start to become progressively less linear due to Cms non-linearity, BL non-linearity and power compression.

Kevin Haskins
Exodus Audio

Postad 11 December 2008 - 03:25

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Endallas sa: "har du använt någon room gain i simuleringen? om du inte har det kommer basen bli väldigt bumlig eftersom den går så rakt som den gör nu.
sade jag och och såg att du redan påbörjat bygget"
&
"du gör nog bäst att inte placera suben i något hörn, för att minimera room gainen, gärna en bit från väggen också om det går."

X-12 sa:

basen blir inte bumlig med roomsgain eller väggstöd då det är en slavbaskonstruktion

Det handlar om reflekterande ytor som förstärker ljudet.
Du får en förstärkning oavsett, så med en rak kurva och i rum, är kurvan inte längre rak. I hörnet desto mindre.
Fast så uppfattar vi ju inte basen som en mikrofon gör heller, så liite gain ska man ju ha, på ett eller annat sätt...

Och nu fanns det ju en EQ med så då borde det gå att fixa i efterhand så bra som det bara går. Hellre toppar än dalar som bekant!

Ser riktigt mustigt ut bygget pezze! :)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 December 2008 - 03:32.

Postad 14 December 2008 - 09:51

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Ser riktigt mustigt ut bygget pezze! ;)

Mmm! Den låter inte så dumt heller. Jag har ju lött mina XLR balanserade kablar nu (glömde kameran, bilder på färdiga kablar kommer senare) och har ett litet problem med en sak. Jag har ett jordbrum när kopplar in FBQ24/96 Parametriska EQ'n. Den är för tillfälle kopplad på ett ojordat uttag men jag har jordat också draget till hemmabion. Ska testa att koppla in den där också. PA steget generar inget brumljud och S-converten generar inte heller något brumljud bara när jag slår på FBQ'n så kommer det ett svagt brumljud ifrån den.
Finns det något bra knep att fixa det? Jag helt lost på detta ström alltså :blush:

Detta är en FBQ

//Rickard

Postad 14 December 2008 - 16:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Mmm! Den låter inte så dumt heller. Jag har ju lött mina XLR balanserade kablar nu (glömde kameran, bilder på färdiga kablar kommer senare) och har ett litet problem med en sak. Jag har ett jordbrum när kopplar in FBQ24/96 Parametriska EQ'n. Den är för tillfälle kopplad på ett ojordat uttag men jag har jordat också draget till hemmabion. Ska testa att koppla in den där också. PA steget generar inget brumljud och S-converten generar inte heller något brumljud bara när jag slår på FBQ'n så kommer det ett svagt brumljud ifrån den.
Finns det något bra knep att fixa det? Jag helt lost på detta ström alltså :blush:

Detta är en FBQ

//Rickard

Kan det vara att du får 50hz genom signalen
sen beror det på hur högt det är jag har själv ett litet brum som kablarna orsakar

Postad 14 December 2008 - 16:47

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Kan det vara att du får 50hz genom signalen
sen beror det på hur högt det är jag har själv ett litet brum som kablarna orsakar

Jag håller på att felsöka men har inte haft lotto än :blush: Kör utan FBQ'n nu, då är det inget brum. Testade att koppla FBQ'n strömmen till det jordade uttaget, då brummade det så in i norden alltså. Det är FBQ'n som orsakar brummet iaf.
Men vad bra det blev med S-Convertern alltså. Nu matas PA-steget med rätt volt. Det gjorde en stor skillnad på signalen, fick en massa db helt plötsligt. Har aldrig haft sånt tryck i PA-steget förut. -10dBV som den fick förut var ju inge bra, nu är det +4 dBU signal till steget och FBQ'n. Nu fick jag bra kontroll på basen ;)

Postad 14 December 2008 - 16:59

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag håller på att felsöka men har inte haft lotto än :blush: Kör utan FBQ'n nu, då är det inget brum. Testade att koppla FBQ'n strömmen till det jordade uttaget, då brummade det så in i norden alltså. Det är FBQ'n som orsakar brummet iaf.
Men vad bra det blev med S-Convertern alltså. Nu matas PA-steget med rätt volt. Det gjorde en stor skillnad på signalen, fick en massa db helt plötsligt. Har aldrig haft sånt tryck i PA-steget förut. -10dBV som den fick förut var ju inge bra, nu är det +4 dBU signal till steget och FBQ'n. Nu fick jag bra kontroll på basen ;)

det låter bra men vad tycker regeringen nu när det är lite bas dom brukar vara överkänsliga när det gäller bas av någon konstig anledning.
sen kan det vara dax för ett litet klipp på skapelsen i action

Postad 14 December 2008 - 17:07

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

det låter bra men vad tycker regeringen nu när det är lite bas dom brukar vara överkänsliga när det gäller bas av någon konstig anledning.

Hon gillar inte den alltså ;) Konstigt att alla brudar ska vara överkänsliga. Alla mina kompisar som har hemmabio säger samma sak :blush:
Får väl gräva fram videokameran imorrn ;) och ta och skjuta ett fint klipp.

Postad 14 December 2008 - 17:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hon gillar inte den alltså ;) Konstigt att alla brudar ska vara överkänsliga. Alla mina kompisar som har hemmabio säger samma sak :blush:
Får väl gräva fram videokameran imorrn ;) och ta och skjuta ett fint klipp.

jag har en teori om damer och bas men det vågar man väl inte skriva här

Postad 14 December 2008 - 17:39

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Haha shoot man :blush:

Postad 14 December 2008 - 17:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Min granne (fruntimmer) fick för sig att sätta sig på bagageluckan när vi var på torget i helgen (jo, vi två och tre till var på raggen) och först skulle hon ha mig att dra på lite amplitud, så popplådan skulle få arbeta, men, alltså, jag han inte mer än dra på, så fick jag strikta order om att dämpa...

Jag "undrar" varför :blush:

Postad 14 December 2008 - 18:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Min granne (fruntimmer) fick för sig att sätta sig på bagageluckan när vi var på torget i helgen (jo, vi två och tre till var på raggen) och först skulle hon ha mig att dra på lite amplitud, så popplådan skulle få arbeta, men, alltså, jag han inte mer än dra på, så fick jag strikta order om att dämpa...

Jag "undrar" varför :blush:

kan det vara så att flödarknappen blir på verkad

Postad 14 December 2008 - 18:20

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

kan det vara så att flödarknappen blir på verkad

Kan vara därför :blush:

Postad 15 December 2008 - 08:33

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Man kanske ska titta på det där med "butt"(?)-kickers i soffan igen då!!! - och bjuda på middag! ;)

Det går ju lätt att tillverka egna jue...

Postad 15 December 2008 - 16:19

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Man kanske ska titta på det där med "butt"(?)-kickers i soffan igen då!!! - och bjuda på middag! :rolleyes:

Det går ju lätt att tillverka egna jue...

Japp en 15" ska det vara under soffan ;) Det funkar grymt bra för mig iaf. Jag måste dock dela den ganska lågt för att det inte ska "låta" för mycket

Redigerat av Timpolanen, 15 December 2008 - 16:19.

Postad 19 December 2008 - 11:00

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Nu tror jag mitt galleri är aktivt efter lite pill med bilderna :D

Postad 19 December 2008 - 11:10

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Härligt! Vad skall det bli för finish? Hur låter det om man jämför med SVS:en?

Postad 19 December 2008 - 11:19

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Härligt! Vad skall det bli för finish? Hur låter det om man jämför med SVS:en?

Jag tänkte måla den högglansig svart om det inte blir för svårt då. Annars om man misslyckas kan man ju bara måla över igen.
Det är svårt att jämföra dem eftersom de olika till placeringen. Men den hänger med utan problem om man skruvar ner effekten lite på DIYsubben. Har spelat så kristallkronan i taken vibrerar ganska bra när jag kör båda subbarna. Aldrig känt en sån bas förut som jag lyckats fått nu. Den är rapp och inte bumlig klarar bra med db innan den slår igenom DIY subben. SVS PB13 den bara malar vidare i db :D jisses vilken subwoofer.

Hade jag haft DIY subben på en heltäckningsmatta hade den dansat iväg alltså :P

Postad 19 December 2008 - 11:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Aldrig känt en sån bas förut som jag lyckats fått nu. Den är rapp och inte bumlig klarar bra med db innan den slår igenom DIY subben. SVS PB13 den bara malar vidare i db :P jisses vilken subwoofer.

Hade jag haft DIY subben på en heltäckningsmatta hade den dansat iväg alltså ;)

Så din pb 13 slår alltså ditt bygge? nu blir man ju ÄN mer sugen på en pb 13. man blir skogstokig på alla funderingar man har på uppgraderingsfronten, sub eller steg till frontsetupen, ett evigt klurande vilket som kommer göra största lyftet för pengarna :D

Postad 19 December 2008 - 11:34

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Så din pb 13 slår alltså ditt bygge? nu blir man ju ÄN mer sugen på en pb 13. man blir skogstokig på alla funderingar man har på uppgraderingsfronten, sub eller steg till frontsetupen, ett evigt klurande vilket som kommer göra största lyftet för pengarna :D

Slår och slår. Om vi säger så här så spelar de i stor sett lika djupbas och musikaliskt. Skillnaden är att SVS 13½" element klarar mera DB/tryck. 114 om jag inte minns fel. Shivan orkar inte riktigt dit men är inte långt borta. Ska mäta upp subbarna sen när jag får tillgång till en laptop och ett externt ljudkort. Då ska vi se exakt vad dem presterar. Placering lika då förstås.

Postad 19 December 2008 - 11:39

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Litet test av en SVS PB13-ultra 15hz portning.
15hz
15hz Ikka test

Redigerat av Unregisterede8beb553, 19 December 2008 - 11:45.

Postad 19 December 2008 - 12:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
går ju tyvärr inte att hitta dom beg, annars hade det ju vart något. verkar vara vad man letar efter

Postad 19 December 2008 - 13:26

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

går ju tyvärr inte att hitta dom beg, annars hade det ju vart något. verkar vara vad man letar efter

Jag letade länge innan jag hittade denna jag köpte :D De flesta som köper denna BEST behåller den också.

Postad 19 December 2008 - 18:18

martinand
  • martinand
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
tänkte köra lite offtopic igen då jag vet x-12 läser här..tänkte kolla hur han gjort med fläkten i t-amp 2400 låter som fan ju kan man halvera spänningen till fläkten plockar ju inte max ändå..sorry att jag frågar i din tråd men ej intressant tråd..mvh martin

Postad 19 December 2008 - 18:36

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

tänkte köra lite offtopic igen då jag vet x-12 läser här..tänkte kolla hur han gjort med fläkten i t-amp 2400 låter som fan ju kan man halvera spänningen till fläkten plockar ju inte max ändå..sorry att jag frågar i din tråd men ej intressant tråd..mvh martin

Prova med att sätta på en Zalman fläktkontroll så kan du ju styra fläkten själv som jag gör. De flesta PA-steg har ju 24volts fläktar. Jag kopplade på en 12volts fläkt och Zalman fläktkontroller direkt bara och funkade kalas. Man måste våga att prova sig fram. Nu kan jag styra den som jag själv vill t.ex. när man kör vanlig tv så kör jag den på lägsta nivån (låter ingenting av den då, en lätt bris). När man krämar Psytrance på onormala nivåer så kör jag fläkten på fullt helt enkelt :D

Postad 19 December 2008 - 18:40

martinand
  • martinand
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
e 24 volt i mitt mä tänkte halvera spänningen då jag inte plockar max effekt ändå jag kommer snart lägga ut mitt diy shiva bygge har dock 100 l slutet gånger 2 men men ena är bara prövad men vilket össss.

Postad 19 December 2008 - 18:44

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

e 24 volt i mitt mä tänkte halvera spänningen då jag inte plockar max effekt ändå jag kommer snart lägga ut mitt diy shiva bygge har dock 100 l slutet gånger 2 men men ena är bara prövad men vilket össss.

o0o nice! Ska bli kul att se din skapelse också. Jag är skit nöjd med min i alla fall. hojta till sen när bilderna kommer :D

//Rickard

Postad 19 December 2008 - 18:57

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Tror att PA-stegen använder 12volt på fläkten när det inte går för varmt. Men skulle steget börja överhetta så tror jag det trycker på 24volt. Detta är en ren gissning ifrån mig bara.

Postad 19 December 2008 - 19:14

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Tror att PA-stegen använder 12volt på fläkten när det inte går för varmt. Men skulle steget börja överhetta så tror jag det trycker på 24volt. Detta är en ren gissning ifrån mig bara.

Det finns många varianter! Har bara erfarenhet från yamahasteg och gamla steg har två hastgheter och lite nyare har en grundhastighet som den ökar med temperaturen och de nyaste har fläkten avstängd tills flänsarna är 50 grader (tror jag) och ökar sedan succesivt för att stegen sinte ska bli så dammiga inuti men det gör dom ju också helt tysta tills man drar på..

Förövrigt mycket intressant att följa din tråd! Har länge funderat på att bygga något seriöst men tummen sitter väldigt hårt och min "chef" sätter mig i andra projekt som tyvär inte har med ljud att göra då vårat ljudintresse inte är gemensamt..

Vart köpte du obalanserat-balanserat adaptern? Har också problem men låga signaler..

Postad 19 December 2008 - 19:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

enkelt jag har mina reaplan i ett föråd och det är ett ###### liv på 4 fläktar när man öppnar dörren

Postad 19 December 2008 - 19:22

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Vart köpte du obalanserat-balanserat adaptern? Har också problem men låga signaler..

Köpte den faktiskt på www.jam.se. Finns ingen bild på den på sidan men dem har den. funkar kanon.

Postad 19 December 2008 - 19:45

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Köpte den faktiskt på www.jam.se. Finns ingen bild på den på sidan men dem har den. funkar kanon.

Heter den något? Märke,modell?

Har du något hum om byggkostnaden för ditt projekt?

Postad 19 December 2008 - 19:52

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Heter den något? Märke,modell?

Har du något hum om byggkostnaden för ditt projekt?

Det är en

Kolla lite tidigare i tråden så finns det bild på den. Byggkostnader har inte vågat räkna på än :D men det kommer någongång.

//Rickard

Postad 20 December 2008 - 16:16

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Det är en

Kolla lite tidigare i tråden så finns det bild på den. Byggkostnader har inte vågat räkna på än :P men det kommer någongång.

//Rickard

Sorry, har varit thailand några veckor så jag missade bilderna..

Kollar instruktionsboken för FBQ2490 och på baksidan så finns det knappar som kallas "operating level" och där kan man tydligen ställa signalnivån.. Gäller det bara insigalen eller skickar den ut -10Db också om man ställer den på det?
Ifall det bara gäller signalnivån in så borde du väl inte behöva Samson-stärkaren?
Funderar bara för isådanafall kan jag ju lika gjärna köpa behringer då jag har mer nytta av en sådan.. (Får målaöver märket bara ;o))

Postad 20 December 2008 - 18:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Kollar instruktionsboken för FBQ2490 och på baksidan så finns det knappar som kallas "operating level" och där kan man tydligen ställa signalnivån.. Gäller det bara insigalen eller skickar den ut -10Db också om man ställer den på det?
Ifall det bara gäller signalnivån in så borde du väl inte behöva Samson-stärkaren?
Funderar bara för isådanafall kan jag ju lika gjärna köpa behringer då jag har mer nytta av en sådan.. (Får målaöver märket bara ;o))

knappen den skall stå på -10db för hemmabruk

Postad 20 December 2008 - 22:28

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Den ska stå på -10Db vid vanlig hemmbrukssignal men om du kopplar på en Samson S-Converter som converterar in signalen till +4DbU då ska man ha knappen på behringern på på rätt signal den får. Alltså man ställer bara in vilken signal man skickar till FBQ24/96 den konverterar inte signalen in eller ut.

Postad 21 December 2008 - 18:35

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Den ska stå på -10Db vid vanlig hemmbrukssignal men om du kopplar på en Samson S-Converter som converterar in signalen till +4DbU då ska man ha knappen på behringern på på rätt signal den får. Alltså man ställer bara in vilken signal man skickar till FBQ24/96 den konverterar inte signalen in eller ut.

Okay. Tackar för svaret.

Postad 26 December 2008 - 10:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
vart tog porrfilmen vägen

Postad 26 December 2008 - 17:19

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

vart tog porrfilmen vägen

Kommer snart, jag har inte filmat den än. Massa julfirande och så. Ska skärpa mig :wub:

Postad 27 December 2008 - 16:22

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Nu finns det en liten video på Shiva'n in action och lite PB13 ultra (tomte hopp) i mitt galleri. Vart inge bra kvalité på videoasarna, men det syns hur de arbetar med hz i alla fall :D

Postad 29 December 2008 - 13:39

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Nu har jag ett nytt problem jag måste lösa också. Det är så här att när jag spelar 15hz sinuston med hög SPL med båda subbarna samtidigt, då händer det en mysko sak. Kör jag SVS'n och DIY subban samtidigt så får jag ett jätteblåsljud i rören på SVS'en, vrider jag ner PA-steget så har jag inget blåsljud ifrån SVS'en.
Det som jag upplever är ju så att DIY subban flyttar undan luften kring SVS'en i hörnet, kan det stämma? Ska testa att vrida DIY subben 90 grader få se om det blir någon skillnad. Man hör tydligt på filmen i galleriet med SVS'n hur det bluddrar ifrån rören. Hade DIY subben igång då med samtidigt. Ett problem att lösa :blink:

Postad 29 December 2008 - 14:03

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Nu har jag ett nytt problem jag måste lösa också. Det är så här att när jag spelar 15hz sinuston med hög SPL med båda subbarna samtidigt, då händer det en mysko sak. Kör jag SVS'n och DIY subban samtidigt så får jag ett jätteblåsljud i rören på SVS'en, vrider jag ner PA-steget så har jag inget blåsljud ifrån SVS'en.
Det som jag upplever är ju så att DIY subban flyttar undan luften kring SVS'en i hörnet, kan det stämma? Ska testa att vrida DIY subben 90 grader få se om det blir någon skillnad. Man hör tydligt på filmen i galleriet med SVS'n hur det bluddrar ifrån rören. Hade DIY subben igång då med samtidigt. Ett problem att lösa :blink:

Prova att leka med fasen på subbarna!

Postad 30 December 2008 - 12:36

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Det som jag upplever är ju så att DIY subban flyttar undan luften kring SVS'en i hörnet, kan det stämma? Ska testa att vrida DIY subben 90 grader få se om det blir någon skillnad. Man hör tydligt på filmen i galleriet med SVS'n hur det bluddrar ifrån rören. Hade DIY subben igång då med samtidigt. Ett problem att lösa :)

Kom ju på helt själv att jag ska ju testa att plugga igen rören på SVS'n såklart. Hoppas det blir bättre. SVS'n blir ju avstämd till 20hz då.

Prova att leka med fasen på subbarna!

Det har jag gjort redan :rolleyes: Fast det är svårt att göra det själv.

Redigerat av Unregisterede8beb553, 30 December 2008 - 12:36.

Postad 11 January 2009 - 17:03

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Vägde subwoofern idag och den vägde 50,4kg utan lack :lol: Blir väl kanske ett par extra kilo till med lite spackel och färg.

Postad 11 January 2009 - 17:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Vägde subwoofern idag och den vägde 50,4kg utan lack :lol: Blir väl kanske ett par extra kilo till med lite spackel och färg.

aha en lätt viktare

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.