* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z700 *
452 svar till detta ämne
meny?
Postad 20 February 2009 - 02:38
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Testade du att ändra några inställningar? Det gör väldigt stor skillnad. Jag får mycket bättre svärta med projektorn än på min Samsung 40M86 tv(med bakgrundsbelysningen på styrka 3 av 10).
nej de gjorde jag inte, svärtan var inte den stora biten utan lågupplöst material, de blir väldigt suddigt av någon anledning, om man jömförde med min HS60, skall kolla på HW10 imorgon, men man man påverka de lågupplösta materialet också?
Postad 20 February 2009 - 03:01
Bush
-
Bush
-
Lärjunge
-
-
469 inlägg
Med "Transient impovement" under Advanced menu kan man öka "skärpan" över det vanliga, vet inte om det kommer se bättre ut då jag inte tittar på lågupplöst material, slösar inte på lamp tid med sånt.
Postad 20 February 2009 - 04:27
Unregistered80f4766e
-
Unregistered80f4766e
-
Rookie
-
6 inlägg
Om man ska använda den för att glo lite på tv ett par h i veckan så suger det stenhårt?
Postad 20 February 2009 - 09:39
Zetor
-
Zetor
-
Användare
-
-
165 inlägg
åter igen KÖP INTE! denna om ni skall ha projjen som Tv, spelar ingen roll om ni har digitalbox
Är nog av lite annan åsikt. Jag hade inga stora förväntningar på hur TV skulle se ut med z700 eftersom jag tycker det är ganska dåligt redan på min 40" LCD. Men jag blev positivt överraskad. Tycker TV-bilden ser förvånansvärt bra ut från ca 3 meter på en 80" duk. Du nämner inget om bildkällan och hur den var kopplad till projektorn? De har ju minst lika stor påverkan på bilden som projektorn har. Det kan vara ganska stor skillnad på bildkvaliteten mellan olika boksar, och vilken signal som används har påverkar ju väldigt mycket. Själv har jag en Topfield digitalbox som skalar upp bilden till 1080i och skickar den via HDMI till Sanyon. Och då är TV-bilden faktiskt helt ok. Har aldrig sett Sony, men använt både panasonic och Epson och Z700 förlorar inte märkbart åt dem. Och sen har som sagt inställningarna stor betydelse.. Med fel inställningar får man alla projektorer att ge usel bild. Jag kan nog rekommendera denna även för lågupplöst material. För priset är det en utmärkt projektor.
Redigerat av Zetor, 20 February 2009 - 09:46.
Postad 20 February 2009 - 17:02
Unregistered80f4766e
-
Unregistered80f4766e
-
Rookie
-
6 inlägg
Okej, jag har comhems HD box humax så det lär vara okay då? Om man kollar sport flyter allt bra då? Jag sitter 4m ifrån duken och kmr nog köpa en ramspänd 104" widescreen duk.
Postad 24 February 2009 - 14:51
Unregistered55c657bd
-
Unregistered55c657bd
-
Rookie
-
7 inlägg
Om man ska använda den för att glo lite på tv ett par h i veckan så suger det stenhårt?
Har du tittat på digital-tv med Z700:an??? Funkar Z700:an att titta på sport från Canal Digital (parabol)?
Postad 24 February 2009 - 19:19
Unregisteredff8970c5
-
Unregisteredff8970c5
-
Användare
-
-
118 inlägg
Absolut inga problem med bilden om du har CDs HDTVbox med HD-kanalerna, även de vanliga SD-kanalerna fungerar mkt bra om utsändningen är av bra/ högre kvalitet. Jag har inga problem med t.ex. Ellitserien på CD Sport HD, flyter på bra.
Postad 03 March 2009 - 22:44
Minipolis
-
Minipolis
-
Rookie
-
7 inlägg
Var är det optimala avståndet att sätta projektorn?
Takfäste
Duk 92"
3,2m sittavstånd
Hur många centimeter från duken ska projektorn vara och vilken zoom?
Jag vet att man kan räkna ut det via kalkylators men där måste man alltid välja zoom, och vilken är den optimala zoomen?
Ljus släpps in lite men inget farligt, har väldigt långa avstånd att kunna sätta den på.
(För lite zoom och den är för långt bak = dålig bild med mycke ljus, för stor zoom och den är för långt fram=reflekterar för mycket).
Kan 1,44x zoom på 3,87m avstånd verka bra?
Redigerat av Minipolis, 03 March 2009 - 22:53.
Postad 21 March 2009 - 13:59
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Har inte hittat någon info om zoomen.
Har idag en Panasonic Ae700 som jag kör med 98" bildyta på 5,5 meters avstånd, går detta att få även med Z700?
Postad 21 March 2009 - 14:11
Bush
-
Bush
-
Lärjunge
-
-
469 inlägg
Har inte hittat någon info om zoomen. Har idag en Panasonic Ae700 som jag kör med 98" bildyta på 5,5 meters avstånd, går detta att få även med Z700?
Ja det borde gå. http://www.projector...culator-pro.htm90" till 180" fick jag det till om jag räknade rätt.
Postad 22 March 2009 - 13:16
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Kanon ju, läste i ett test av den att det kunde bli dåligt tryck i bilden om man använde zoomen, någon som testat Sanyon på runt 5 meters avstånd från duken och kan ge sin syn på saken?
Postad 22 March 2009 - 16:32
Lauregos
-
Lauregos
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har min på knappt 5 meters avstånd (4,7 kanske...) och en 95" duk, i källaren, samt två ganska små fönster i rummet. Fönstret närmast duken kan jag mörklägga, och då blir bilden i mitt tycke mycket bra även dagtid (full lampstyrka). På kvällar och nätter, när det är mörkare ute använder jag hellre eco mode, då bilden riskerar att bli för ljusstark annars.
När jag ser på film brukar jag iofs. föredra en något ljussvagare bild (bakgrundsbelysningen på TV'n brukar jag alltid dra ner till lägsta tex.).
Men jag har också läst i flera recensioner att dukstorlekar över 100" inte är att rekommendera, då den är rätt ljussvag när den är kalibrerad. För sport och liknande, då färgtemperatur etc. inte är lika viktigt, kan den däremot bli betydligt ljusstarkare.
Postad 22 March 2009 - 22:14
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Tack för den fina infon!
Hur många timmar "ska" den klara om man kör full ljusstyrka?
3000 är ecomode gissar jag?
Postad 23 March 2009 - 08:55
Lauregos
-
Lauregos
-
Amatör
-
-
67 inlägg
2000h.
Jag läste dock i något test att det inte är helt klarlagt huruvida eco-mode faktiskt bidrog till avsevärt längre brinntid... så jag misstänker att siffrorna kanske inte är så vetenskapligt motiverade (men vad vet jag...).
Postad 23 March 2009 - 19:10
Pandaholic
-
Pandaholic
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Fungerar den med WD HD TV?
Postad 23 March 2009 - 19:25
Lauregos
-
Lauregos
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Nu har jag ingen sådan som jag kan testa med, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Även lite "konstigare" upplösningar från HTPC'n visar den korrekt, så jag tycker inte den verkar "kinkig" med signalerna på något sätt. I varje fall inte via hdmi.
Men jag skulle kanske avvakta tills någon som faktiskt testat kan bekräfta.
Postad 23 March 2009 - 20:43
Pandaholic
-
Pandaholic
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tänkte mest för att WD har gått ut med att de bara stöder tv och har ingen support mot projektorer
Redigerat av Pandaholic, 23 March 2009 - 20:44.
Postad 24 March 2009 - 11:07
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
Jag har min lins på ca 5.5 meter och 94". Ser att det ligger nära gränszonen för vad som rekommenderas på ProjCentral men tycker det ger fullt tillräckligt tryck i mörklagt rum med full lamp. Antar att den närmast obefintliga zoomningen hjälper ljusstyrkan en del. Har dessutom otacksamt vardagsrum modell växthus (dessutom helvitt). Har mörklagt så gott jag kan, men finns fortfarande något ynka litet ljus som smiter in. Det enda som skulle få mig att använda eco-mode skulle vara om jag hade en projje som var FÖR ljusstark på full lamp. Jag kan inte riktigt komma överens med tanken att köpa en hyffsat dyr utrustning och sen bara använda halva kapaciteten. Skulle lampan ge upp 500 timmar tidigare så får jag väl kosta på mig en ny ett halvår tidigare. Troligt att jag ändå bara gör lampbyte en, eller kanske ingen gång, innan det är dags o byta projje. Men 98" funkar säkert okej under liknande premisser, bara man inte väntar sig någon solbränna.
Intressant med WD, Pandaholic.. har du frågat vilken faktor som gör att boxen inte skulle funka mot projektorer? Eller är de bara okunniga och tar det säkra före det osäkra.
Postad 24 March 2009 - 22:05
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Tack dnlar, bra input, mitt är också helvitt och att mörklägga 100% är jäkligt svårt men det där låter ju bra.
Attans bara att Ax200 har 2000 ansi som gör att den lockar en del...
Postad 24 March 2009 - 22:24
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Ville bara flika in ,att jag använt min Z700 i 3 månader (120tim).Och jag är jätte nöjd,inget som krånglat någon gång.Kör på eco mode i ett helt mörkt rum på en 80" bild,med ett sittavstånd på 3.4m.
Har fått för mig att man även spar på dom organiska panelerna om man kör lampan på eco mode,mindre värme och ljusstyrka på panelerna.
Postad 24 March 2009 - 22:25
Lauregos
-
Lauregos
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Att stirra sig blind på specifikationer angående ljusstyrka är ganska meningslöst i många fall.
På projectorreviews finns ofta gansk bra exempel på detta.
När Z700 är fullt kalibrerad och ingen hänsyn tagen till ljusstyrka, så hamnar ljusstyrkan på mycket blygsamma 350 lumen.
Å andra sidan kan man i dynamic mode och med full lampstyrka uppnå 1310 lumen, vilket tom. är över specifikationerna.
Så hur ljusstarkt den är beror oftast betydligt mer på hur du prioriterar bilden: ska du se på sport mitt på dagen är ju korrekta färger inte det viktigaste, och då kan du få ut tillräckligt med ljusstyrka. Det är först kombinationen högt ljusstyrka och korrekt bild som blir knepig, och där behöver specifikationerna inte säga någonting.
Hur AX200 ligger på den punkten har jag ingen som helst aning om (den kan mycket väl vara 800 lumen starkare även i kalibrerat läge), men jag vill bara påpeka att det som står i specifikationerna kanske inte alls är jämförbart.
EDIT: Huruvida organiska paneler påverkar livslängden har det varit en del diskussioner om, och ur en teknisk/vetenskaplig synvinkel bör de åldras snabbare än oorganiska. Men jag har aldrig hört någon beklaga sig över hur deras "projektor blivit oanvändbar på grund av att panelerna är utslitna", i varje fall inte på senare tid. Men det kanske bara är jag som har missat detta?
Självklart skulle även jag föredra oorganiska paneler, baserat på vad jag vet idag, men jag har aldrig fått någon konkret information om hur stor skillnaden skulle vara och hur fort de slits, baserat på faktiska erfarenheter/mätningar. Det skulle vara väldigt intressant faktiskt!
Redigerat av Lauregos, 24 March 2009 - 22:28.
Postad 26 March 2009 - 16:38
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Någon som vet om denna (eller projektorer i allmänhet) kommer att priskorrigeras nedåt?
Postad 01 April 2009 - 15:28
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej hej!!
ÄR helt ny på projektorer och har precis köpt en 700a  Jagh undrar vad ni kör med för bild inställning (där man väljer mellan Full, Zoom, Anamorfisk eller Wide)?? Vill bara veta vad som är så kallad "standard" eller måste man byta mellan olika beroende vad det är för slags film (16:9, 2:35 m.fl)?
/Daniel
Postad 03 April 2009 - 09:55
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
Grattis till köp! Jag matar min med enbart dator så jag behöver i alla fall aldrig byta den inställningen. Har inte projjen nära till hands men tror det antingen heter Full eller Normal. Här finns några inställningar du kan börja med att prova; http://www.projector...performance.phpMer att läsa om z700 kalibrering; http://www.avsforum....d.php?t=1093972Bilden går att få betydligt bättre än den är "out of the box"..
Postad 03 April 2009 - 14:29
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Grattis till köp! Jag matar min med enbart dator så jag behöver i alla fall aldrig byta den inställningen. Har inte projjen nära till hands men tror det antingen heter Full eller Normal.
Här finns några inställningar du kan börja med att prova; http://www.projector...performance.php
Mer att läsa om z700 kalibrering; http://www.avsforum....d.php?t=1093972
Bilden går att få betydligt bättre än den är "out of the box"..
Tackar tackar!! =) Har inte hunnit hårdtesta projen än bara koppla upp o in med laptopen via HDMI o kollade att de funka...ska precis renovera lägenheten så jag har plockat ner allt...vilket känns lite surt....är sugen som faan =)
Postad 09 April 2009 - 20:34
T1000
-
T1000
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Postad 25 April 2009 - 00:06
CalleJohansson92
-
CalleJohansson92
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Den fick mig inte att bli mindre sugen på en sådan här projektor om man säger så!
Jag har gått i projektortankar länge, och det ska bli riktigt spännande att kunna se filmer på ruskigt stor bild, och som en sextonåring så är man väl egentligen för ung för sådana galet dyra köp, men vad ska man göra? Filmfantast som man är.
Jag har länge kollat på Epson tw1000, som kostar 1500 mer än Z700 som jag blev intresserad av så sent som igår!
Jag har vetat att den funnits där och förstår inte varför jag inte tittat närmare på den.
Saken som ändrade mina tankar var att jag hälsade på en kompis, som nog är den som fick mig intresserad av projj från första början. Han hade köpt en Z700, och jag kom så lägligt (helt oplanerat) och hjälpte honom att koppla in den och vi körde hela Pirates of The Carribbean 3 och lite Armageddon ( den senare mest för att testa ljudet )
under tiden kollade vi in inställningar och kopplade runt med högtalare och grejer.
Och jag kan bara säga underbart!
Jag ser två fördelar mot Tw1000.
En utav dem, och nog den största, är den extra HDMI ingången, som lär komma väl till pass ( då jag först och främst ska koppla till datorn via mitt 8800GT men blu-ray eller ps3 lär ju tillkomma med tiden )
Den andra är ju priset som är lägre, och vad jag har förstått, hela tre års garanti?
Nu vill jag att ni övertalar mig, jag tittade innan på tw700, men den är ju bara HD-ready och känns inte så framtidssäker.
Jag kan ju tillägga att jag har inte så stor koll på projektorer, ja såklart har jag läst in mig lite på grunderna, men jag är väldigt teknikintresserad så jag lär mig mer än gärna.
Jag vore jättetacksam om någon eller några ville ge mig goda råd.
/ Calle
Postad 25 April 2009 - 09:34
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Den fick mig inte att bli mindre sugen på en sådan här projektor om man säger så!
Jag har gått i projektortankar länge, och det ska bli riktigt spännande att kunna se filmer på ruskigt stor bild, och som en sextonåring så är man väl egentligen för ung för sådana galet dyra köp, men vad ska man göra? Filmfantast som man är.
Jag har länge kollat på Epson tw1000, som kostar 1500 mer än Z700 som jag blev intresserad av så sent som igår! Jag har vetat att den funnits där och förstår inte varför jag inte tittat närmare på den. Saken som ändrade mina tankar var att jag hälsade på en kompis, som nog är den som fick mig intresserad av projj från första början. Han hade köpt en Z700, och jag kom så lägligt (helt oplanerat) och hjälpte honom att koppla in den och vi körde hela Pirates of The Carribbean 3 och lite Armageddon ( den senare mest för att testa ljudet ) under tiden kollade vi in inställningar och kopplade runt med högtalare och grejer. Och jag kan bara säga underbart! Jag ser två fördelar mot Tw1000. En utav dem, och nog den största, är den extra HDMI ingången, som lär komma väl till pass ( då jag först och främst ska koppla till datorn via mitt 8800GT men blu-ray eller ps3 lär ju tillkomma med tiden )
Den andra är ju priset som är lägre, och vad jag har förstått, hela tre års garanti?
Nu vill jag att ni övertalar mig, jag tittade innan på tw700, men den är ju bara HD-ready och känns inte så framtidssäker.
Jag kan ju tillägga att jag har inte så stor koll på projektorer, ja såklart har jag läst in mig lite på grunderna, men jag är väldigt teknikintresserad så jag lär mig mer än gärna.
Jag vore jättetacksam om någon eller några ville ge mig goda råd.
/ Calle
Den tredje är att Z700an har väldigt bra placeringsmöjligheter!!  En utmärkt zoom och bra lenshift vilket gör att du kan placera den väldigt enkelt och få bra bild!! =)
Postad 25 April 2009 - 19:40
T1000
-
T1000
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Ja, om du ändå är inne på z700 och tw1000 så kan du ju direkt utesluta tw700. Eller jag hade gjort det iaf. För steget till FullHD är verkligen värt det. Framtidsäkrare och ja du kanske vill titta på dina digitalfoton på projektorn också? Den högre upplösningen gör bilder riktigt njutbara. Frågan återstår då. tw1000 eller z700 som du är inne på ? Jag har ingen koll på tw1000 har aldrig sett den live heller så kan inte säga så mkt om den. Utan du får fundera på om den är värd sin extra kostnad. Fördelen är väl att z700 är lite mer lättplacerad dock. Sen kanske du även kommer behöva duk, kablar och takfäste också... att räkna med i kostnaden.
Postad 26 April 2009 - 01:41
pcw
-
pcw
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Någon som vet om denna (eller projektorer i allmänhet) kommer att priskorrigeras nedåt?
Den verkar priskorrigeras uppåt nu (svenska kronan?). Jag hade tur och beställde den från dustin för 13,3k nu tre dagar senare har dem höjt den till 15,5k.
Postad 26 April 2009 - 15:59
CalleJohansson92
-
CalleJohansson92
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Frågan återstår då. tw1000 eller z700 som du är inne på ? Jag har ingen koll på tw1000 har aldrig sett den live heller så kan inte säga så mkt om den. Sen kanske du även kommer behöva duk, kablar och takfäste också... att räkna med i kostnaden.
Exakt. endel kablar lär det bli. Dels en Dvi - Hdmi från datorn. Sedan måste jag till min stora besvikelse köra sexkanaligt analogt ljud från mitt ljudkort om jag vill ha surroundljud till förstärkaren. där blir det tre stycken 3.5 till RCA. Och duken med lär ju gå till 1000-2000. Det är mycket pengar för en sextonåring. Men jag tror att jag har bestämt mig för en z700.. jag tror....
Postad 27 April 2009 - 16:29
pcw
-
pcw
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Fick min Z700 idag har bara hunnit testa den som hastigast mot en vit vägg utan duk. Drog upp den på 2.0x zoom på ca 3m kastavstånd och fick en fin och skarp 110" bild. Helt klart nöjd med min första projje
Postad 27 April 2009 - 19:54
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Fick min Z700 idag har bara hunnit testa den som hastigast mot en vit vägg utan duk. Drog upp den på 2.0x zoom på ca 3m kastavstånd och fick en fin och skarp 110" bild. Helt klart nöjd med min första projje 
Grattis till köpet!! =) Håller på med renovering så jag har bara hunnit testa den innan allt åkte in under plast!!! LÄNGTAR TILLS ALLT E KLART!!  Vart en hylla från Hifikluben ialla fall där projen skall stå!! =)
Postad 07 May 2009 - 12:17
pcw
-
pcw
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
@DJDaKa: Tackar
En fråga, man kan välja "No show" på fjärrkontrollen. Då blir bilden helt svart. Trycker man på no show igen så kommer bilden tillbaks. Kanske en dum fråga men sparar man på lamp tiden när man använder sig av no show? Ibland har jag nämligen på projektorn en längre stund och använder den inte och istället för att stänga av och sätta på den så tänkte jag att det är bättre att använda sig av funktionen no show?
Postad 09 May 2009 - 19:45
Raised Fist
-
Raised Fist
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
@DJDaKa: Tackar 
En fråga, man kan välja "No show" på fjärrkontrollen. Då blir bilden helt svart. Trycker man på no show igen så kommer bilden tillbaks. Kanske en dum fråga men sparar man på lamp tiden när man använder sig av no show? Ibland har jag nämligen på projektorn en längre stund och använder den inte och istället för att stänga av och sätta på den så tänkte jag att det är bättre att använda sig av funktionen no show?
Skulle tro att man både sparar på lampan och på lcd panelerna. Gör själv så istället för att sätta på och av.
Postad 10 May 2009 - 07:02
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tja tja! Nu har projen gått typ 10timmar och jag LOE it!! =) Men, de sägs att bilden kan bli ännu bättre med en kalibrering...finns de nån sida där det står olika inställningar m.m.?
VOre tacksam om nån vet de??
/Daniel
Postad 10 May 2009 - 09:50
Raised Fist
-
Raised Fist
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tja tja! Nu har projen gått typ 10timmar och jag LOE it!! =) Men, de sägs att bilden kan bli ännu bättre med en kalibrering...finns de nån sida där det står olika inställningar m.m.?
VOre tacksam om nån vet de?? 
/Daniel
Hej hej. Du kan börja med att läsa igenom den här sidan http://www.projector...-z700/index.phpoch sen underlättar det en del om man har DVE skivan som hjälpmedel. Jag kör med dem här inställningarna och jag tycker det är kanon. Creative Cinema Brightness +4 Color +3 Tint +2 Contrast 0 Sharpness: 0 Gamma -3 R=0 G=-3 B=-3 lamp mode Full eller A1 I den avancerade menyn Iris mode 1 iris range -25 Auto Black Stretch: mid Contrast enhancement: low Transient impovement:mid Dynamic gamma: Mid eller low Hoppas det hjälper något.
Postad 10 May 2009 - 19:11
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej hej. Du kan börja med att läsa igenom den här sidan http://www.projector...-z700/index.php och sen underlättar det en del om man har DVE skivan som hjälpmedel.
Jag kör med dem här inställningarna och jag tycker det är kanon. Creative Cinema Brightness +4 Color +3 Tint +2 Contrast 0 Sharpness: 0 Gamma -3 R=0 G=-3 B=-3 lamp mode Full eller A1
I den avancerade menyn Iris mode 1 iris range -25 Auto Black Stretch: mid Contrast enhancement: low Transient impovement:mid Dynamic gamma: Mid eller low
Hoppas det hjälper något.
Tackar så mycket!!  Ska testa det imorgon när jag e hemma igen*!!!
Postad 27 May 2009 - 12:48
larsae
-
larsae
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej
Jag vill kunna se på Champions Legue finalen ikväll på min Sanyo PLV-Z700 men får ingen bild från projektorn!
Jag har Comhems digitalbox Samsung DCB-B270Z dvs två scartuttag och inget HDMI. Jag har provat med S-Video kabel och VGA kabel utan att får någon bild. ComHem var inte till någon vidare hjälp när jag ringde dem.
Vad gör jag för fel? Vad ska jag göra?
Postad 27 May 2009 - 20:59
Zetor
-
Zetor
-
Användare
-
-
165 inlägg
Hej
Jag vill kunna se på Champions Legue finalen ikväll på min Sanyo PLV-Z700 men får ingen bild från projektorn! Jag har Comhems digitalbox Samsung DCB-B270Z dvs två scartuttag och inget HDMI. Jag har provat med S-Video kabel och VGA kabel utan att får någon bild. ComHem var inte till någon vidare hjälp när jag ringde dem.
Vad gör jag för fel? Vad ska jag göra?
Din Samsung ger varken ut s-video eller vga-signal (hur får du fast vga-kabeln i Samsungen?)Det enda som kommer ur scarten är RGB och komposit, och då är komposit det enda du kan använda med Sanyon. Du behöver alltså en RCA-kabel och en scart-rca adapter för scart-uttaget.
Postad 28 May 2009 - 20:21
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Det kanske skulle fungera med en sån här? Länk: http://www.digitaltv...odukt.php?p=531 nackdelen är väl att den är så dyr så att det kanske är billigare med en ny digitalbox.
Postad 25 June 2009 - 21:12
Daniel Lidén
-
Daniel Lidén
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har ett problem med min nyinköpta z700. Jag får fel proportioner på min anamorfiska 16:9 bild.
DVDn skickar ut 16:9 anamorfiskt, ställer jag då in screen mode på z700 till "normal" så är proportionerna rätt men bilden blir letterboxad 4:3, ställer jag om till screen mode "full" så fyller fylls bilden ut ok men är lite "tjock", den skulle behövas dras ut lite på höjden.
Kan jag ställa in detta nånstans och isåfall var? Tacksam för hjälp.
Postad 25 June 2009 - 21:43
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
Jag har ett problem med min nyinköpta z700. Jag får fel proportioner på min anamorfiska 16:9 bild. DVDn skickar ut 16:9 anamorfiskt, ställer jag då in screen mode på z700 till "normal" så är proportionerna rätt men bilden blir letterboxad 4:3, ställer jag om till screen mode "full" så fyller fylls bilden ut ok men är lite "tjock", den skulle behövas dras ut lite på höjden. Kan jag ställa in detta nånstans och isåfall var? Tacksam för hjälp.
Lite osäker här, men varför skickar DVDn ut en 16:9 bild anamorfiskt när den ska vara i 16:9? Har du kollat i DVD-spelarens meny? Eller är jag bara ute o cyklar
Redigerat av dnlar, 25 June 2009 - 21:44.
Postad 26 June 2009 - 09:15
Daniel Lidén
-
Daniel Lidén
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
16:9 på en standard upplöst DVD är alltid anamorfisk 4:3.
Det blir något fel när bilden skall dras ut till 16:9. Felet kan ligga i DVD-spelaren, undrade mest om någon annan märkt detta med sina DVDspelare kopplade mot z700an.
Postad 26 June 2009 - 11:29
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
16:9 på en standard upplöst DVD är alltid anamorfisk 4:3. Det blir något fel när bilden skall dras ut till 16:9. Felet kan ligga i DVD-spelaren, undrade mest om någon annan märkt detta med sina DVDspelare kopplade mot z700an.
Är inga problem när jag spelar upp dvd från PS3an ialla fall!!!
Postad 26 June 2009 - 19:46
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
16:9 på en standard upplöst DVD är alltid anamorfisk 4:3. Det blir något fel när bilden skall dras ut till 16:9. Felet kan ligga i DVD-spelaren, undrade mest om någon annan märkt detta med sina DVDspelare kopplade mot z700an.
Aha! Mitt misstag.. trodde att anamorfiskt var likvärdigt med 2.35:1. Men 4:3 låter mer logiskt.  Har inte kopplat in dvd-spelaren själv, kör mot htpc.
Postad 26 June 2009 - 23:13
Merdique
-
Merdique
-
Amatör
-
-
57 inlägg
har haft min ett tag nu, och är jävligt nöjd överlag, men det är två saker jag undrar över.
1. vertikal panorering. jag tycker all snabb panorering rör sig ryckigt där bilden rör sig vertikalt, oavsett hur snabbt och även om den rör sig både vertikalt och horisontalt samtidigt. jag kör ut 24p från datorn och i info står det 24hz horisontalt och 27hz vertikalt, vilket jag antar är rätt. när det bara är horisontal panorering flyter det perfekt. är detta normalt eller är det fel nånstans?
2. panelen. jag tycker att pixlarna inte är lika tydliga över hela bildytan. i nedre högra hörnet är det betydligt suddigare än resten av bilden, kanske på en yta som utgör 10% av totala bildytan. kör ju som sagt från datorn och har testat att flytta en bunt ikoner och lägga på olika delar av skrivbordet, och det är klart suddigare i det hörnet. är detta skäl nog till reklamation? jag har inte provat med någon annan källa än dock, kan det va nåt fel i grafikkortet?
Postad 29 June 2009 - 10:18
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
har haft min ett tag nu, och är jävligt nöjd överlag, men det är två saker jag undrar över.
1. vertikal panorering. jag tycker all snabb panorering rör sig ryckigt där bilden rör sig vertikalt, oavsett hur snabbt och även om den rör sig både vertikalt och horisontalt samtidigt. jag kör ut 24p från datorn och i info står det 24hz horisontalt och 27hz vertikalt, vilket jag antar är rätt. när det bara är horisontal panorering flyter det perfekt. är detta normalt eller är det fel nånstans?
2. panelen. jag tycker att pixlarna inte är lika tydliga över hela bildytan. i nedre högra hörnet är det betydligt suddigare än resten av bilden, kanske på en yta som utgör 10% av totala bildytan. kör ju som sagt från datorn och har testat att flytta en bunt ikoner och lägga på olika delar av skrivbordet, och det är klart suddigare i det hörnet. är detta skäl nog till reklamation? jag har inte provat med någon annan källa än dock, kan det va nåt fel i grafikkortet?
Tjena! Det låter irriterande med de där bekymren! Om det är graffet som det är tjall på så borde du se det på datorskärmen också om du kopplar in den på samma utgång, har du testat det? Annars så är det inte helt otroligt att linsen i projektorn inte är helt perfekt utan kan ha lite brytningsfel, speciellt om man blåser upp bilden för stort. Jag är inte säker på att man kan ta det på reklamationen men försöka går ju alltid. Lycka till!
Postad 01 July 2009 - 12:44
Torgny H
-
Torgny H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej!
Jag har haft min Z700 sedan januari i år och är också jättenöjd! Har tweakat till förbannelse och har sedan
några månader fått till en, enligt mig, kanonbild med mycket bra svärta, kontrast och framför allt färger som
är suveräna. Jag har utgått från Dynamic-läget som av många anses nästan omöjligt att få bra beträffande
färgerna. Men jag tycker jag har lyckats över all förväntan. Fördelen med Dynamic är att det av någon
anledning, direkt ur kartongen, ger bättre kontrast/svärta än något av de andra förinställda lägena.
Svar till Merdique:
Horisontell och vertikal panorering.
Jag har en Samsung BD-P2500 Blu-Ray spelare som källa och bilden rycker normalt en liten aning i vissa panoreringar, men då jag ställer om den til 24 Frames/sec är detta för det mesta helt borta. Nästan all
spelfilm är ju inspelad med 24 bilder/sek och rycker lite vid mycket snabba panoreringar. Så även på bio!
Men vid lite lugnare kamerarörelser skall det flyta fint i alla riktningar och det gör det med min Samsung inställd
på 24 Fs. Det betyder nog att det inte är projens fel att du har ryckig bild. Jag tror felet måste finnas
i ditt grafikkort om du nu gjort inställningarna rätt.
Panelen.
1. Skärpan hos projektorns pixlar (rutnätet du ser på nära håll) påverkas inte av bildkällan. De genereras
av panelerna och återges mer eller mindre skarpt av objektivet. Det förekommer också s.k. konvergensfel,
oftast i någon/några kanter eller hörn i bilden. RGB panelerna överlappar då inte varandra exakt som de skall.
Detta fel skall gå att justera!
2. Dock är antagligen objektivet boven i dramat hemma hos dig. Jag har också en aning pixeloskärpa och i mitt
fall ligger den längst ner i bilden och utåt båda hörnen. Anledningen är att jag och troligen även du, använder
Lens shift funktionen. Den här projen ger bästa möjliga optiska prestanda om objektivet är placerat exakt
i bildens mitt, både i höjd- och sidled. I sidled har jag en liten förskjutning av praktiska skäl, men den ger ingen
synlig effekt. I höjdled däremot, sitter objektivet ca 15 cm från dukens överkant. Jag har projen
på en hylla ovanför soffan. Det är nog inte många som kan ha projektorn så lågt som är det idealiska.
Jag har 95" bild och avståndet till linsen är ca 3.30 m. Projektorn sitter ca 45 cm för högt, vilket som sagt kompenseras med Lens shift. All optik ger sämre skärpa och andra fel, ju längre från linsens centrum som
bilden projiceras. Ju mer Lens shift du använder ju mer syns bildfelen åt det hållet bilden är förskjuten.
Jag brukar ställa fokus en bit under bildens mitt, för då syns oskärpan i hörnen nertill nästan inte alls i praktiken.
Det blir ju en kompromiss då man gör så, men det fungerar jättebra tycker jag! Jag använder projektorns meny-ruta och placerar den längst ner till vänster och ställer skärpan efter bokstäverna upptill till höger
i den rutan. Ett litet tips bara!
Eftersom du bara har oskarpt nertill till höger undrar jag om du har projektorn placerad en bit till vänster
om mitten och, som jag, någonstans upptill mot bildkanten? Det låter så. Om det inte är på det viset
kan det ju faktiskt vara ett konvergensfel enl. ovan. Då måste du lämna in apparaten till service, det får
du säkert på garantin!
Vi har trots allt köpt en budgetmaskin och det finns dyrare apparater med bättre optik som inte lider av
denna åkomma i samma utsträckning. Vi kan ju också trösta oss med att pixlarna i själva Blu-Ray bilden inte på något sätt är så ytterst skarpa och distinkta som de mkt tunna linjerna i projens pixelrutnät. Det är ju
filmbilden man ser och inget annat från sitt normala tittavstånd. Om du kan se projens samtliga pixlar på
nära håll, om än aningen oskarpa här eller där, så finns de facto all bildinformation med och själva filmbilden
upplevs inte alls som oskarp från det verkliga tittavståndet. Så är det i varje fall hemma hos mig!
Som vanligt när jag skriver, blev det långt, men jag hoppas jag har kunnat rätat ut något frågetecken
i alla fall. Om någon skulle vilja prova mina Dynamic-inställningar postar jag gärna dessa. Säg till bara!
Vänliga Hälsningar
Torgny
Postad 02 July 2009 - 11:12
DjDaKa
-
DjDaKa
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej! Jag har haft min Z700 sedan januari i år och är också jättenöjd! Har tweakat till förbannelse och har sedan några månader fått till en, enligt mig, kanonbild med mycket bra svärta, kontrast och framför allt färger som är suveräna. Jag har utgått från Dynamic-läget som av många anses nästan omöjligt att få bra beträffande färgerna. Men jag tycker jag har lyckats över all förväntan. Fördelen med Dynamic är att det av någon anledning, direkt ur kartongen, ger bättre kontrast/svärta än något av de andra förinställda lägena.
Svar till Merdique:
Horisontell och vertikal panorering. Jag har en Samsung BD-P2500 Blu-Ray spelare som källa och bilden rycker normalt en liten aning i vissa panoreringar, men då jag ställer om den til 24 Frames/sec är detta för det mesta helt borta. Nästan all spelfilm är ju inspelad med 24 bilder/sek och rycker lite vid mycket snabba panoreringar. Så även på bio! Men vid lite lugnare kamerarörelser skall det flyta fint i alla riktningar och det gör det med min Samsung inställd på 24 Fs. Det betyder nog att det inte är projens fel att du har ryckig bild. Jag tror felet måste finnas i ditt grafikkort om du nu gjort inställningarna rätt.
Panelen. 1. Skärpan hos projektorns pixlar (rutnätet du ser på nära håll) påverkas inte av bildkällan. De genereras av panelerna och återges mer eller mindre skarpt av objektivet. Det förekommer också s.k. konvergensfel, oftast i någon/några kanter eller hörn i bilden. RGB panelerna överlappar då inte varandra exakt som de skall. Detta fel skall gå att justera!
2. Dock är antagligen objektivet boven i dramat hemma hos dig. Jag har också en aning pixeloskärpa och i mitt fall ligger den längst ner i bilden och utåt båda hörnen. Anledningen är att jag och troligen även du, använder Lens shift funktionen. Den här projen ger bästa möjliga optiska prestanda om objektivet är placerat exakt i bildens mitt, både i höjd- och sidled. I sidled har jag en liten förskjutning av praktiska skäl, men den ger ingen synlig effekt. I höjdled däremot, sitter objektivet ca 15 cm från dukens överkant. Jag har projen på en hylla ovanför soffan. Det är nog inte många som kan ha projektorn så lågt som är det idealiska. Jag har 95" bild och avståndet till linsen är ca 3.30 m. Projektorn sitter ca 45 cm för högt, vilket som sagt kompenseras med Lens shift. All optik ger sämre skärpa och andra fel, ju längre från linsens centrum som bilden projiceras. Ju mer Lens shift du använder ju mer syns bildfelen åt det hållet bilden är förskjuten. Jag brukar ställa fokus en bit under bildens mitt, för då syns oskärpan i hörnen nertill nästan inte alls i praktiken. Det blir ju en kompromiss då man gör så, men det fungerar jättebra tycker jag! Jag använder projektorns meny-ruta och placerar den längst ner till vänster och ställer skärpan efter bokstäverna upptill till höger i den rutan. Ett litet tips bara!
Eftersom du bara har oskarpt nertill till höger undrar jag om du har projektorn placerad en bit till vänster om mitten och, som jag, någonstans upptill mot bildkanten? Det låter så. Om det inte är på det viset kan det ju faktiskt vara ett konvergensfel enl. ovan. Då måste du lämna in apparaten till service, det får du säkert på garantin!
Vi har trots allt köpt en budgetmaskin och det finns dyrare apparater med bättre optik som inte lider av denna åkomma i samma utsträckning. Vi kan ju också trösta oss med att pixlarna i själva Blu-Ray bilden inte på något sätt är så ytterst skarpa och distinkta som de mkt tunna linjerna i projens pixelrutnät. Det är ju filmbilden man ser och inget annat från sitt normala tittavstånd. Om du kan se projens samtliga pixlar på nära håll, om än aningen oskarpa här eller där, så finns de facto all bildinformation med och själva filmbilden upplevs inte alls som oskarp från det verkliga tittavståndet. Så är det i varje fall hemma hos mig!
Som vanligt när jag skriver, blev det långt, men jag hoppas jag har kunnat rätat ut något frågetecken i alla fall. Om någon skulle vilja prova mina Dynamic-inställningar postar jag gärna dessa. Säg till bara! Vänliga Hälsningar Torgny
Du får gärna posta dina inställningar, kul o se vad personer kör med!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|