Postad 16 February 2009 - 17:22
Nu är mina lådor på väg, eller min å luckomucko:s
Postad 16 February 2009 - 19:28
Postad 16 February 2009 - 20:33
Jobb moralen på topp nu?
Nu är mina lådor på väg, eller min å luckomucko:sTack till Beijergard!!!!
Nja, det vette fan
Men det hjälpte inte att kyla den iaf.. Måste vara nån lödning som är paj, eller hela kretsen.. Vet inte ens vad jag ska söka för värden med multimetern ju! :S
Postad 16 February 2009 - 22:33
Nja, det vette fan
![]()
Men det hjälpte inte att kyla den iaf.. Måste vara nån lödning som är paj, eller hela kretsen.. Vet inte ens vad jag ska söka för värden med multimetern ju! :S
Har du inget ledarfunktion på den? En funktion som gör att mätarn piper om +mätsladden och -mätsladden har kontakt via en ledare? Kommer inte på vad den heter. Men jag brukar kolla så att alla jordar piper med varandra. Och att inga lödpluppar är ihop med hjälp av den funktionen också!
Postad 16 February 2009 - 22:52
Nu fungerar båda kanalerna!!
Håller på och limmar fast allt nu igen. En kompis farsa hade ett lim som luktar mycket likt kattpiss, fast många gånger starkare!
Ska vänta i typ en timma på att det skall härda..
Redigerat av Beijergard, 16 February 2009 - 22:54.
Postad 16 February 2009 - 23:02
(Inlägg Nr 800
Redigerat av Timpolanen, 16 February 2009 - 23:04.
Postad 16 February 2009 - 23:09
Kul! Nu vill vi se bilder!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Inlägg Nr 800
Bilderna är inte intressantare än gårdagens, har inte satt fast 3886orna i chassiet än..
Ska limma fast dom nu snart, om det går vistas i garaget med den utsökta doften av kattpiss xD
Postad 16 February 2009 - 23:15
Bilderna är inte intressantare än gårdagens, har inte satt fast 3886orna i chassiet än..
Ska limma fast dom nu snart, om det går vistas i garaget med den utsökta doften av kattpiss xD
HAHA okej
Postad 17 February 2009 - 01:19
HAHA okej
URK! Det luktar i lägenheten nu med
Nu fungerar GC som den skall!
Dock blev jag lite less när jag upptäckte att en av mina signalkablar inte fungerar.. Har hopplat dom efter allt mitt förstånd.. men det går ingen ström genom en av dem :S Har gjort 4st kablar, men denna vägrar fungera!
Nu är jag igång iaf.. Får testa mer i morgon bitti. Det är nog inte speciellt populärt om jag börjar spela nu
Postad 17 February 2009 - 12:15
Vad nyfiken du är dåMEN JO!!!
jag vill ha ett utlåtande..
Som jag sa tidigare, den får högtalarna att låta helt annorlunda! Mycket klarare ljud. Jag vet inte alla benämningar i bedömande av ljud, men jag skulle vilja kalla det för luftigare och mer öppet! Har ännu inte hunnit dra på något nämnvärt på volymen, men det kommer nog snart
Postad 17 February 2009 - 12:32
Hittade fina klammor för att fixera limmet på trissorna.. Låter den stå uppochner nu tills limmet har härdat rejält..
Bifogad fil(er)
Redigerat av Beijergard, 17 February 2009 - 12:33.
Postad 17 February 2009 - 13:24
Postad 17 February 2009 - 15:57
Ja jälvar va fint det blir! Det blir ju helt perfa med kablarna å utrymmet. Se nu till at fixa en bra bild ovanifrån sen så är jag nöjd
Du får hålla dig tills senare
Men borde inte du gå till posten och hämta ditt paket nu?!
Postad 17 February 2009 - 16:39
Du får hålla dig tills senare
Men borde inte du gå till posten och hämta ditt paket nu?!
Nu sitter jag med lådorna!
Postad 17 February 2009 - 17:25
Nu sitter jag med lådorna!
Skit skysst av dig
De blev riktigt fina nu saknas bara kontakter + allt annat
Great!
Nu vill jag att luckomucko ska packa in sina saker i lådan!
Postad 17 February 2009 - 19:22
Postad 17 February 2009 - 22:24
Nu blir det ju nästan till att man själv måste bygga en också och ha till datorn eller så, men jag fan svårt att tänka mig att denna låter bättre än min Trends...
Lite OT följer:
Har ändå svårt att tro denna skulle kunna vara bättre än min Trends at-10.1 i ljudet.
Sitter just nu och är helt hänfört över vilket sjukt bra ljud denna presterar med mina QRS500... helt otroligt va detaljerat, öppet, kraftigt, dynamiskt och mustigt ljud denna lilla, alltså väldigt lilla stärkare kan prestera. man får en känsla av att det trotsar allt vett... ?!
Min Trends är dock moddad och så även högtalarna så bättre än original låter det ju..
Denna är dock switchad (va originalet med..) men har mycket bra avstörnings filter m.m. (mycket hög kvalitet på hela uppbygnaden och komponent val!) och är just nu inställd spänning på 13v (trends'en har en märkning på max 13,5v, vet ej om jag vågar/vill/behöver gå högre än vad jag kör nu) så Trends'en blir lite "trimmad" mot dem 12v som e original... Den nya har en kapacitet på drygt 5 A medans originalet "bara" 3A så det finns marginaler här.
Resultatet ?! klart bättre bas !!!! och dynamiken till viss del, men framförallt i basen (pratar då om bättre, inte i kvantiteter som: "mer") och att den låter mer avslappnat vid jobbiga partier = slutsatts originalet är underdimensionerat i förhållande till stärkaren !
Oj.. nu blev det ju inte lite OT... sorry !
Men kunde verkligen inte hålla mig från det, är helt lyrisk över min nya nätdel till denna lilla jäkel och ljudet ! Sitter och stampar takten till Chris Jones just nu, och behöver jag säga ytterligare en gång att det låter för H###### bra..?!?!
hoppas du delar samma känsla där hemma !
mvh
Redigerat av DVD-ai, 17 February 2009 - 22:29.
Postad 17 February 2009 - 22:36
Angående din modifiering så blir det mer bas med mer kraft såklart. Men jag tror inte att den ska dra mycket mer än 2-3A i 14V. Om impedanskurvan inte är allt för jobbig på dina QRS 500 så tror jag att du kan ge den 14V eller 15V med lätthet, bara så att du kollar att kondningarna i stärkaren klarar 15V eller 15/2V beroende på om det är en omvänd kondning i början av strömtillförseln eller inte
Postad 17 February 2009 - 23:09
Jo men Trends'en har en max matningspänning på 13,5v enligt datablad, så jag vill inte mata mer är så... Finns en inställning för detta i nätdelen jag använder nu, så ställde denna på 13v för att vara säker, men skulle kunna gå upp till 13,5... (max ut för denna ligger på 14.9v enligt datablad)
E väll bara bra med så hög spänning som möjligt, man få väll ut mer ur stärkaren (väldigt billigt talat..) som en följd av ökad drivspänning får man ut mer "effekt per andel ström" som apparaten i fråga drar.
Så om jag kör denna på 13v så blir alltså nätdelen i förhållande änu större !
+ att jag ställt ner nätdelen och då är denna ännu mer kapabel att leverera... så förhållandet är nog väldigt "Overkill" men en klar förbättring !
även när jag körde denna nätdal på "bara" 12v för att test i början så va det riktigt stor skillnad. Helt annat drag i transienter och basgången satt som en smocka i mellan åt. så originalet måste ha varit underdimensionerat på något vis...
Nee, den pallar nog inte att driva ur hanns högtalare på ett övertygande sätt... QRS500 är inte riktigt "lättdrivna" på det sättet, men absolut inte trögdrivna som hans e...
Riktigt bra kombination detta och ska jag ska vara ärlig så är detta bland det bässta ljud jag har haft hemma hoss mig som det e nu...
Helt galet, jag kan ej fatta det själv... för jag har haft en hel del olika kombinationer och grejer här på besök!
jätte glad e jag i villket fall som, och med denna settupp kommer jag kunne leva tills att jag får min nya Uber-prylar i slutet av sommaren, inga problem för detta låter löjligt bra på "ta me fan" exakt alla sätt som jag bara kan komma att tänka på.
jag är frälst !
(nästan...) men kär e jag nog lite i alla fall, Min Trends är här för att stanna det e en sak som e klart !
Postad 17 February 2009 - 23:10
Annars kommer jag sätta en genomgående vagnsbult för att sätta fast trafon.. Inte ens det illaluktande limmet fastnade.. Tråkigt att ha en bult som förstör den cleana ovansidan
Postad 17 February 2009 - 23:14
vad menar du med:Ai, klart att det är så! Men jag har svårt att tänka mig att en Trends orkar driva en högtalare med den låga känslighet som Beijergards talare.
Angående din modifiering så blir det mer bas med mer kraft såklart. Men jag tror inte att den ska dra mycket mer än 2-3A i 14V. Om impedanskurvan inte är allt för jobbig på dina QRS 500 så tror jag att du kan ge den 14V eller 15V med lätthet, bara så att du kollar att kondningarna i stärkaren klarar 15V eller 15/2V beroende på om det är en omvänd kondning i början av strömtillförseln eller inte
"Om impedanskurvan inte är allt för jobbig på dina QRS 500 så tror jag att du kan ge den 14V eller 15V med lätthet, bara så att du kollar att kondningarna i stärkaren klarar 15V eller 15/2V beroende på om det är en omvänd kondning i början av strömtillförseln eller inte
Hängde inte med riktigt exakt i vad du menar
"omvänd konding" ?!
Nu har jag försökt med för många lim.. Kanske ni har något förslag?
Annars kommer jag sätta en genomgående vagnsbult för att sätta fast trafon.. Inte ens det illaluktande limmet fastnade.. Tråkigt att ha en bult som förstör den cleana ovansidan
... fungerar inget limm
Redigerat av DVD-ai, 17 February 2009 - 23:13.
Postad 17 February 2009 - 23:18
... fungerar inget limm
Inget jag testat hittills.. Expoxy, superlim, eller Pliobond 30
Postad 17 February 2009 - 23:29
Inget jag testat hittills.. Expoxy, superlim, eller Pliobond 30
Har inte testat med PL400 än dock!
limmet måste vara tunt och termiskt ledande, annars blir det inge bra...
svår nöt att knäcka detta.. blir nog till att skruva i alla fall tyvärr
Postad 17 February 2009 - 23:42
Hängde inte med riktigt exakt i vad du menar
![]()
"omvänd konding" ?!
Japp, när det sitter en kondensator på + så är den rättvänd. Den som sitter på - är felvänd, vilket gör att Volten delas upp. Så när du bygger ett steg och ska mata det med 30vdc och har den uppsättningen kondensatorer så räcker det med 2st 16V kondensatorer eftersom att spänningen delar på sig. Detta gäller bara på stereochip och inte monochip.
Edit, jag är inge bra på att förklara
Redigerat av ekolnskungen, 17 February 2009 - 23:44.
Postad 17 February 2009 - 23:47
det gör den väll ändå inte, eller som sagt, förstår inte riktigt hur du menar...
jo, en sak vet jag att om du parallell kopplar 2st kondingar så får du dubbla tåligheten, men kanske inte det du pratar om ?!
Postad 18 February 2009 - 00:00
Ne, men det var en sak jag lärde mig efter all jäkla läsande om olika förstärkaruppbyggnader och olika chips .pdf-filer med specs och sånt. För att få en - och en + matning så konfigurerar man tillförseln på det viset, fick en flashback om att det var i en DIy-hörlursförstärkare dom sa det med, men jag är lite tvek
Men hursomhelst, ska du driva 6 eller 8ohm kan du ge den mer spänning iaf
BTW, vad ska du driva dina kommande Ino med?
Postad 18 February 2009 - 00:10
Inte riktigt det jag pratar om. Dessutom höjs inte tåligheten vid parallellkopplingen
Eller?
haha
Ne, men det var en sak jag lärde mig efter all jäkla läsande om olika förstärkaruppbyggnader och olika chips .pdf-filer med specs och sånt. För att få en - och en + matning så konfigurerar man tillförseln på det viset, fick en flashback om att det var i en DIy-hörlursförstärkare dom sa det med, men jag är lite tvek![]()
Men hursomhelst, ska du driva 6 eller 8ohm kan du ge den mer spänning iaf![]()
BTW, vad ska du driva dina kommande Ino med?
Min trends såklart....
Haha, nee det blir 600w@8ohm och 1000w@4ohm monoblock...
till i28 först, senare så hamnar dessa till basmodulerna och så köper jag en Rotel RB-1070,1080 eller så till i28.
Så krut kommer det att finnas så det både blir över till både mig och hela grannskapet!
OK, haha jo jag e inte så pass insatt så jag kan sådant, har inte satt mig in i dessa olika konstruktioner (har inte haft det som intresse..
mina QRS ligger på 4ohm nominellt, tror att dem ligger på ca 3ohm eller lita över 3,2 ohm som lägsta och ok känslighet så...
jo, tåligheten ökar vid parallell koppling
Redigerat av DVD-ai, 18 February 2009 - 00:11.
Postad 18 February 2009 - 00:14
Redigerat av ekolnskungen, 18 February 2009 - 00:19.
Postad 18 February 2009 - 00:23
Mvh
Passerati
Postad 18 February 2009 - 00:24
Härligt härligt. Vill i28 ha så mycket kraft i 4ohm?
Haha, Njaa blir det så länge, jag kommer köpa i28 först och då får den blir matad med dem blocken
sedan så hamnar blocken till basmodulerna och så köper jag nytt till i28
i28 behöver inte mer än 150w typ för att spela ut helt... och då e det "ganska" bra ljudtryck...
så 1000W är jätte overkill, men till basarna blir det mumma även om dessa är än mer lättdrivna 95,5dB har jag för mig (dock 10ohm!) och dessa kommer att köras 2st/kanal alltså 5ohm = ca 850-900w och detta x2 och med nästan 100dB känslighet/kanal så får du ut att det kommer att finnas resurser
Sorry för OT !
Postad 18 February 2009 - 09:18
limmet måste vara tunt och termiskt ledande, annars blir det inge bra...
svår nöt att knäcka detta.. blir nog till att skruva i alla fall tyvärr
Termiskt ledande? Mellan chassie och trafo? Nä nu cyklar du va?
Postad 18 February 2009 - 09:34
Termiskt ledande? Mellan chassie och trafo? Nä nu cyklar du va?
Den behöver väl inte kylas? Dessutom sitter det en plastkåpa mellan..
Jaha.... jag trodde att det va mellan stegen och chassit...
läste tok fel
haha, ne men då e det "bara" att ta ett limm som verkligen håller... märkligt att det ska behöva vara så svårt...
Men kan du ta och första slipa med 80 papper och sedan raspa upp lite lätt med något annat, så att det e bara metall och dessutom mycket för limmet att greppa i.
Postad 18 February 2009 - 09:40
Trodde också du menade mellan steget och chassie.Mellan chassie och trafo?
Är det till trafon så borde du väl kunna svetsa fast skruven i chassiet på insidan.
Postad 18 February 2009 - 09:45
Trodde också du menade mellan steget och chassie.
Är det till trafon så borde du väl kunna svetsa fast skruven i chassiet på insidan.
risk för att färgen släpper på utsidan då..
Postad 18 February 2009 - 12:18
risk för att färgen släpper på utsidan då..
Svetsa stål mot alu? Bör inte heller gå så bra..
Flytandemetallgucka har jag aldrig testat.. måste nog fortfarande slipa ner lacken isf..
Vilket lim kan tänkas vara det bästa annars då? PL400 är det bästa? Finns det något värre??
Postad 18 February 2009 - 12:29
Svetsa stål mot alu? Bör inte heller gå så bra..
Flytandemetallgucka har jag aldrig testat.. måste nog fortfarande slipa ner lacken isf..
Vilket lim kan tänkas vara det bästa annars då? PL400 är det bästa? Finns det något värre??
jo men du kan ju ta en ALU stav och svettsa fast i sådant fall
men som sagt färgen...
jo slipa ner och testa med något... jag vet ej vad faktiskt, men något måste det ju finnas som håller !!
Postad 18 February 2009 - 12:44
jo men du kan ju ta en ALU stav och svettsa fast i sådant fall
![]()
men som sagt färgen...
jo slipa ner och testa med något... jag vet ej vad faktiskt, men något måste det ju finnas som håller !!
Jaa, ja tycker också det bör finnas något som håller.. Det är ju så pass stor yta den sitter med också. Expoxy lät ju perfekt, dock fungerade den ej på feta plaster och teflon... Pulverlacken liknar ju teflon i ytan..
Postad 18 February 2009 - 13:00
Postad 18 February 2009 - 13:50
Går det inte att pressa fast dom med någon anordning(tunn gängstång?) som går från sida till sida,eller ta en försänkt skruv utifrån?
Förstår inte riktigt hur du menar
Postad 18 February 2009 - 14:18
Det är dumt med gängstången från sida till sida, han kommer då få en sluten krets genom trafon.Går det inte att pressa fast dom med någon anordning(tunn gängstång?) som går från sida till sida,eller ta en försänkt skruv utifrån?
Postad 18 February 2009 - 19:36
Postad 18 February 2009 - 19:43
ville bara tacka så mycket för lådorna timpolanen har inte ringt och sagt att dem kommit av nån anledning
tänkte väll lura dig på den
Postad 18 February 2009 - 21:42
PL400 is the shit om det inte håller då börjar jag undra :S
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?