B&W ASW 608
(Subwoofers)
|
5
|
(15)
|
7 168:- |
B&W-klubben (532 inlägg)
|
5 år sedan |
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg)
|
10 år sedan |
Klen bas med Canton GLE 490 och Onkyo TX-NR626 (8 inlägg)
|
10 år sedan |
Köpråd Sub (1 inlägg)
|
13 år sedan |
b&w (1 inlägg)
|
13 år sedan |
Hjälp mig med ljudet (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Bower & Wilkins senaste subbas ASW 608... (22 inlägg)
|
17 år sedan |
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg)
|
17 år sedan |
Införskaffa hemmabiosystem, val av reciever? (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 03 January 2009 - 19:18
Vad gäller mitt försvar av xtz så handlar det helt enkelt om att jag anser att rätt ska va rätt och jag kan garantera er alla att jag skulle bete mig likadant om b&w, dali eller canton eller nåt annat. Påståendet om annonsers påverkan t.ex... Hade de andra inte annonserat så visst, men i verkligheten är det ju inte så och då blir det ju förtal! Varför ska någon av oss acceptera att sådant sprids på forumet? Och den sena kommentaren att "xtz borde bygga en bättre bas"... Tja, och det gör de säkert vad det lider men då tycker jag istället att de andra borde ta sig i kragen och bygga basar som kan vinna tester där xtz är med! Då slipper vi hela diskussionen om xtz:s fuffens...
Postad 03 January 2009 - 19:35
Vill man ha en bättre subbas är det väl bara att hosta upp en hel del mer pengar och köpa en bättre subbas, man måste ju inte köpa XTZ. Det finns ju hur många märken som helst att välja mellan. Hela poängen med XTZ (som jag ser det) är att de är PRISVÄRDA. Det är ju det som de går ut på. Köper man en XTZ-högtalare verkar man ju få ganska mkt för ganska lite pengar. Självklart kan man köpa bättre subbasar fast jag är inte så säker på att man kan göra det för 3400kr (länk med pris).Jag tycker att xtz skall ta åt sig av kritiken och bygga en subbas som är bättre än den nuvarande
det finns andra forum där medlemar har varit med och utformat subbasar .
Så att påstå att tråden inte på nåt sätt handlar om prisvärdhet tycker jag är att göra alla eventuella köpare en otjänst då man börjar jämföra äpplen och päron. Man måste jämföra produkter i ungefär samma prisklass annars spelar de ju inte i samma liga, eller hur? Som konsument vill jag få så mkt som möjligt för mina pengar (jag tror de flesta resonerar så) och när jag skall köpa något så bestämmer jag ungefär hur mkt jag har råd med och sonderar terrängen i just den prisklassen. Visst att man kan drömma och kika på svindyra grejor men när det väl kommer till kritan så måste man hålla sig inom en viss budget. XTZ har valt att lägga sig i en viss prisklass där de har chans att komma upp lite i volym samt att de tydligen verkar kunna norpa åt sig en liten marknadsandel av segmentet högtalare som ligger snäppet högre i pris. Inget fel i det, tycker jag. Bara att gratulera dels XTZ samt oss konsumenter som kan luta oss tillbaks och njuta av konkurrensen vilket förhoppningsvis kan leda till bättre priser.
/AudioSmurf
Postad 03 January 2009 - 20:56
Xtz-basen fick i trådens inledning kritik via länk för att den utomhus mätte sämre än andra (40hz -3db) och frågan ställdes xtz varför man konstruerar en bas som inte mäter bättre utomhus då det är möjligt att göra! Xtz svarar att de tar hänsyn till roomgain
-3dB @ 31,5 Hz blev det när de mätte i "maximum extension" läget, dvs ungefär samma resultat som i Hifi & Musik, som också hade ena porten pluggad, vilket tyder på att även H&M har mätt i frifält.
http://www.hometheat...-extension.html
Hursomhelst.
Room gain påverkar andra subbar lika mycket som XTZ. Varför tror du t ex att B&W-subbens kurva lutar lite hela vägen från 30 Hz ner till 15Hz när delningen står på 100Hz?
Det kanske inte bara är XTZ som tänker till, vilket du försöker få det att verka som. Den lille B&W kommer ju faktiskt att få en i stort sett helt rak frekvensgång ända ner till 15Hz i ett normalt rum, något som XTZ-subben inte riktigt klarar, och något som övriga testdeltagare inte ens kommer i närheten av.
Det betyder inte att Dali mfl är felkonstruerade. De är bara inte konstruerade för att återge den djupaste basen, vilket iofs är lite trist.
edit: Får väl passa på att nämna att DVD-ai hade rätt om graferna i H&M. Det är 10dB mellan varje linje. Här är rätt värden (med högsta delning på samtliga subbar):
Audio Pro:
-20dB @ 20Hz
B&W:
-6dB @ 20Hz
Dali:
-43dB @ 20Hz
Heco:
-35dB @ 20Hz
Infinity:
-40dB @ 20Hz
Rel:
-24dB @ 20Hz
Q Acoustics:
-30dB @ 20Hz
Wharfedale:
-26dB @ 20Hz
XTZ:
-14dB @ 20Hz
Med lägsta delning blir värdena:
Audio Pro:
-18dB @ 20Hz
B&W:
0dB @ 20Hz
Dali:
-35dB @ 20Hz
Heco:
-35dB @ 20Hz
Infinity:
-40dB @ 20Hz
Rel:
-16dB @ 20Hz
Q Acoustics:
-28dB @ 20Hz
Wharfedale:
-20dB @ 20Hz
XTZ:
-14dB @ 20Hz
Har korrigerat inlägget längre tillbaks i tråden, för att undvika missförstånd.
Redigerat av Ageve, 03 January 2009 - 21:32.
Postad 03 January 2009 - 21:26
Så att påstå att tråden inte på nåt sätt handlar om prisvärdhet tycker jag är att göra alla eventuella köpare en otjänst då man börjar jämföra äpplen och päron.
XTZ:s mantra går ju ut på att jämföra äpplen och pären, men de påstår att deras äpplen egentligen är päron. Jag, en av trådens största gnällspikar, har aldrig påstått att W12 är ett dåligt köp. Vad som hävdats är att det att den kanske inte är så bra som XTZ påstår och som vissa inbillar sig. En i mitt tycke bättre sub för samma pengar är BK XLS200, dessutom är den mindre.
Men jag måste medge att XTZ verkar ha klivit av sina höga hästar i någon mening, vill minnas att produktbeskrivninarna i början genomgående var av slaget "konkurrerar med XX gånger dyrare produkter".
Postad 03 January 2009 - 21:27
Postad 03 January 2009 - 21:39
Fick läsa graferna flera gånger för att inse att flera av testdeltagarna ligger på -40dB vid 20 Hz. Det är däremot dåligt...
Jag skulle vilja se en liknande mätning på B&W 610XP. Om den går lika djupt som 608 är den helt klart intressant. Den kostar visserligen därefter med.
Redigerat av Ageve, 03 January 2009 - 21:45.
Postad 03 January 2009 - 21:42
Däremot håller jag inte med om att man inte kan få output under avstämningen, det kräver mycket effekt och framför allt effekttålighet av elementet men tillsammans med just roomgain kan man få användbart ljudtryck en bit till! Och i just fallet xtz som tydligen ska vara avstämd vid 35 så kan det nog stämma men är det med båda portarna öppna?
Herre. Jesus. Det här blir tredje, fjärde eller femte gången jag skriver detta i tråden. En bas i en avstämd låda kan inte användas så långt under sin avstämingsfrekvens som W12:an(vid 20hz). Ljudtryck så långt under avstämningen kräver att elementet kan flytta enorma mängder luft, det blir inte den termiska effekttåligheten som avgör utan den mekaniska(slaglängd). Varför tror du egentligen det finns subsonic/hp-filter i subwoofers, för att det är kul? Det finns för skydda baselementet från att bokstavligt talat bottna(mekaniskt).
Postad 03 January 2009 - 22:00
Mycket bra, det är denna typ av information jag tycker man skall dela med sig av på forum. Är själv ingen expert så jag känner tyvärr inte till högtalaren i fråga. Jag sökte på Prisjakt & Pricerunner men fick ingen träff. Var kan man köpa XLS200 och vad kostar den? Som sagt... mångfald och konkurrens är bara hälsosamt. Man får inte snöa in på bara ett märke utan göra vad man kan för att ta reda på var man kan få mest för sina surt förvärvade slantarEn i mitt tycke bättre sub för samma pengar är BK XLS200, dessutom är den mindre.
Mvh... /AudioSmurf
Redigerat av AudioSmurf, 03 January 2009 - 22:17.
Postad 03 January 2009 - 22:02
Subsonicfilter är naturligtvis användbart då elementet annars säger stopp, vissa mj acoustics och rel-basar skulle behöva ett...och ett brant...men i fallet xtz verkar inte effekttåligheten och slaglängden vara en begränsning då jag inte hört något om det i det specifika fallet...
Så jag vet inte vad du vill säga då jag inte motsatt mig kraven som ställs på output under avstämningen utan snarare försökt beskriva dem. Och saker måste sättas i sitt sammanhang, i det aktuella tetstet konkurrerar xtz med något undantag med element av en mindre diameter och förmåga att flytta luft!
Postad 03 January 2009 - 22:16
Herre. Jesus. Det här blir tredje, fjärde eller femte gången jag skriver detta i tråden. En bas i en avstämd låda kan inte användas så långt under sin avstämingsfrekvens som W12:an(vid 20hz). Ljudtryck så långt under avstämningen kräver att elementet kan flytta enorma mängder luft, det blir inte den termiska effekttåligheten som avgör utan den mekaniska(slaglängd). Varför tror du egentligen det finns subsonic/hp-filter i subwoofers, för att det är kul? Det finns för skydda baselementet från att bokstavligt talat bottna(mekaniskt).
hej hopp! har kollat in lite va dom skriver om W12 på xtz sidan och det står ju klart o tydligt att den kan pluggas och funka som sluten subba så varför snöar du in på att den inte kan spela långt under avstämmningen ??
Postad 03 January 2009 - 22:20
Jag har själv en XTZ 99 w12 och tycker det är en jättebra sub för sina pengar. Givetvis går det inte att jämföra med de dyrare subarna i 20.000-kronorsklassen ifrån velodyne till exempel. Men att den skulle på något vis vara dålig kan jag absolut inte hålla med om. Den spelar riktigt djupt faktiskt, och slänger man i en eller två av de tuning-pluggar som medföljer, så kan man faktiskt få riktigt fast och fin "hifi"-bas också. Jag har haft rätt många subbar, både hemmabyggen och fabriksbyggen, allt mellan ett par tusen kronor till 20.000-kronorsklassen och tycker ändå att XTZ 99 w12 är en av de mest prisvärda jag haft.
E väll ingen som sagt att det är en dålig "dubba" heller, man jag vill fortfarande kalla det för basmodul dock...
hej hopp! har kollat in lite va dom skriver om W12 på xtz sidan och det står ju klart o tydligt att den kan pluggas och funka som sluten subba så varför snöar du in på att den inte kan spela långt under avstämmningen ??
för att han pratar om hur den basen presterar utan portarna pluggade, det e ju också intressant att veta eller hur?!
Postad 03 January 2009 - 23:16
med 300 rms watt så är det inte så mycket och vid vilken frekvens är steget mät 1khz??xtz verkar inte effekttåligheten och slaglängden vara en begränsning
sen argumentet slaglängd nu är vi vid bilstereo företaget igen som körde med slag längd upemot 50mm, sen när man såg vad deras basar hade för xmax så höll man på att ramla av pinnen.
Sen när det gäller effekten så har man inte 300 watt nere vid 30hz för det krävs monster slutsteg som kan behålla den effekten genom hela frekvens registret
Sen närr man ser på basen så har den inget större underhäng så den skulle jag tro att den har ett ganska normalt xmax.
Postad 04 January 2009 - 20:26
mät efter som du är så glad i det så får du fakta300 watt är 300 watt oavsett vilken frekvens man pratar om. Det är ingen skillnad på 300 watt vid 30Hz eller 300 watt vid 1kHz. XTZ 99 w12 slutsteget lämnar faktiskt 300 watt RMS i 4ohm hur du än resonerar. (punkt)
Postad 04 January 2009 - 23:04
Postad 04 January 2009 - 23:31
Mäter man 20-20000hz thd så är det på fullgas med slutsteget vad händer när det inte går på fullgas och får mata en massa infrafrekvenser.e-lite har helt rätt! 300w är 300w oavsett frekvens.. Däremot krävs mer effekt för att få ett ljudtryck vid låga frekvenser än vid höga, det är jobbigare för en förstärkare att prestera 100db vid 30hz än vid 10000hz men jag vet det i ärlighetens namn enbart för att jag läst det och kan alltså inte förklara varför det är så! Någonstans i nån tidning gjordes jämförelsen att 1w i diskanten motsvarar 6w i basen men hur de kom fram till det vet jag inte! Hursomhelst är en förstärkare specad till en effekt och i RMS-specifikationen som avses här ska den effekten alltså kunna lämnas vid 20-20000hz och under en viss distorsion. Det intressanta är alltså hur mycket en förstärkare distar vid sin specade maxeffekt, frekvensen är ointressant. Och 300w är knappast en klen effekt, i synnerhet inte i en låda av t.ex xtzas storlek. Det finns pyttebasar specade till watt i tusental men då är det en ren nödvändighet då lådorna egentligen inte medger lågbas och förstärkarna är EQ:ade för att kompensera för bortfallet i låga frekvenser...och då går det åt effekt! Att kompensera för ett -10db fall vid t.ex 30hz i en låda med hjälp av motsvarande höjning i förstärkarsignalen kräver mer än 3ggr effekten jämfört med om låda/elementkombon klarat det utan EQ...
Postad 05 January 2009 - 00:12
Däremot krävs mer effekt för att få ett ljudtryck vid låga frekvenser än vid höga, det är jobbigare för en förstärkare att prestera 100db vid 30hz än vid 10000hz men jag vet det i ärlighetens namn enbart för att jag läst det och kan alltså inte förklara varför det är så!
Det stämmer ju inte. Beror på vad för känslighet man val att elementen och systemet ska ha. Många bastorn är extremt lättdrivna.
Postad 05 January 2009 - 00:26
Det stämmer ju inte. Beror på vad för känslighet man val att elementen och systemet ska ha. Många bastorn är extremt lättdrivna.
Precis, och om man mäter dB(A) eller dB©.
Postad 05 January 2009 - 08:36
Alltså, jag behöver inte mäta, det ÄR så hur du än resonerar. 300 watt är alltid 300 watt oavsett frekvens. Enda skillnaden vid olika frekvenser är det uppenbara faktumet att det låter olika. Jag förstår inte ens resonemanget. Det är inte jobbigare för ett slutsteg att lämna 300 watt vid 30Hz än vad det är at lämna 300 watt vid 1000Hz. Förmodligen tänker du på ljudtryck som någon här ovanför var inne på, men det stämmer inte heller eftersom högtalare/element har olika verkningsgrad.
ja du har rätt 300w är alltid 300w, Men! det är inte det som x-12 försöker säga....
Han vill få sagt att ju fler frekvenser man ska spela samtidigt ju mer effekt går det åt, dom har mätt vid en viss frekvens och en vis impedans, vid denna frekvens så lämnar steget 300w, och kanske även vid en halverad frekvens också.
Men om du spelar båda frekvenserna samtidigt så lämnar steget bara hälften av effekten/ frekvens i ett ideal fall.
Men nu är det så att låga frekvenser = högre spänningar = kräver mer ström = utvecklar mer effekt, och därför så kräver en ton som har en låg frekvens mer än en ton som har hög frekvens och därför så är inte 300W lika mycket när vi pratar 20 Hz som om vi pratar 100Hz...
Tänk efter lite på detta och kolla upp det, och slutligen kom fram till att detta är faktiskt sant, och jag tror att det e detta som x-12 menar och då står jag bakom honom i frågan...
Precis, och om man mäter dB(A) eller dB©.
Vad jag har förstått så pratar vi om vad olika frekvenser har för "last" på stärkaren, och inte vad för ljudtryck vi kan få ut, så detta är ganska inrelevant
Postad 05 January 2009 - 08:44
Men tyvärr är lättdrivna element ofta en dålig lösning i en sub för hemmabruk. Som jag antar att de flesta här, men kanske inte alla, så finns kriterier ett element ska uppfylla för att spela lågt i basen och de flesta av dessa sker på bekostnad av känsligheten och ett riktigt bra sub-element är alltså sällan lättdrivet. Och ska vi fortsätta på den inslagna vägen så säger ju alltså inte, helt plötsligt, effekten ett dugg om hur bra eller högt en högtalare spelar då en skillnad på bara 3db i känslighet på element motsvarar en skillnad på 150 eller 300w i ett slutsteg! Nu maxas det ju sällan och det finns aspekter som dynamik och headroom men ska vi ge oss dit så är denna tråd fel plats för det..
Postad 05 January 2009 - 09:05
inlägg 196 och vidare: https://www.minhembi...s...3678&st=160
inlägg 158 och vidare: https://www.minhembi...s...4342&st=120
//DD
Redigerat av DVD-ai, 05 January 2009 - 09:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
B&W-klubben
11 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?