Navigon 7310 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
2
|
(11)
|
Inga priser | |
Navigon 6310 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Navigon 8110 * (1217 inlägg)
|
13 år sedan |
Navigon 6310 eller Navigon 40 premium exclusive (7 inlägg)
|
14 år sedan |
GPS - Råd (10 inlägg)
|
16 år sedan |
Mest navigator per krona (13 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 20 June 2009 - 10:52
Postad 20 June 2009 - 16:10
Efter att 1.6.1 har laddats ned och skall uppdateras och setup startar kommer ett felmeddelande att filen inte kan hittas.
Någon som känner till ett "walk around"?
En konstig sak, när man ställt in reseprofil på lastbil föreslår den vägar med broar under 4,5m. Gäller profilen endast hastighet?
Postad 20 June 2009 - 16:52
Är det någon fler som har problem med uppgradering av NAVIGON Fresh.
Efter att 1.6.1 har laddats ned och skall uppdateras och setup startar kommer ett felmeddelande att filen inte kan hittas.
Någon som känner till ett "walk around"?
En konstig sak, när man ställt in reseprofil på lastbil föreslår den vägar med broar under 4,5m. Gäller profilen endast hastighet?
här följer en kopia av mitt inlägg #776 från 2110max-tråden:
"Kolla först om setup-filen har hamnat i en undermapp till den ordinarie mappen.
Det kan vara orsaken till varför uppdateringen inte fungerar.
Om du inte hittar filen där, så kan du ladda ned FRESH som en zip-fil från
Navigons's hemsida.
http://www.navigon.c...s/navigon_fresh
/Franz
Postad 20 June 2009 - 16:59
Någon som vet hur man anger sin destination med koordianter istället för stad, gata och husnummer?
Du kan mata in koordinater på två sätt i Navigon's nya modeller:
xx,xxxx
xx°xx'xx''
Om du har en position med flera decimaler, så måste du räkna om
dem till ett av dessa format.
Det finns sidor på nätet för omräkning.
/Franz
Postad 20 June 2009 - 17:03
Någon som vet hur man anger sin destination med koordianter istället för stad, gata och husnummer?
sorry...dubblett.
/Franz
Redigerat av Kuenring, 20 June 2009 - 17:15.
Postad 20 June 2009 - 18:19
Du kan mata in koordinater på två sätt i Navigon's nya modeller:
xx,xxxx
xx°xx'xx''
Om du har en position med flera decimaler, så måste du räkna om
dem till ett av dessa format.
Det finns sidor på nätet för omräkning.
/Franz
Tack för svaret!
Men hur gör man för att mata in koordinaterna då?
Postad 20 June 2009 - 18:28
Tack för svaret!
Men hur gör man för att mata in koordinaterna då?
Titta på sid. 26 i manualen, där står det hur man gör.
/Franz
Postad 20 June 2009 - 18:35
Tack för hjälpen. Det funkade.här följer en kopia av mitt inlägg #776 från 2110max-tråden:
"Kolla först om setup-filen har hamnat i en undermapp till den ordinarie mappen.
Det kan vara orsaken till varför uppdateringen inte fungerar.
Om du inte hittar filen där, så kan du ladda ned FRESH som en zip-fil från
Navigons's hemsida.
http://www.navigon.c...s/navigon_fresh
/Franz
Samtidigt kunde jag hämta hem POI för campingplatserna. Se inlägg #138
/Heinez
Postad 20 June 2009 - 19:48
Tack för hjälpen. Det funkade.
Samtidigt kunde jag hämta hem POI för campingplatserna. Se inlägg #138
/Heinez
Jag har haft den nyare versionen sen dagen den kom typ. Campingplatserna fanns inte för mig heller tidigare men nu fanns de där. Tack för tipset.
Postad 20 June 2009 - 23:52
TMC sänds på P3-sändarna!
Javisst. TMC-pro får du dock på P2-sändarna.
Du ser i 7310an vilka meddelanden som är pro. De kommer INTE via P3.
Redigerat av Unregistered6814d167, 20 June 2009 - 23:54.
Postad 20 June 2009 - 23:56
Postad 20 June 2009 - 23:59
TMC-pro, konstigt att jag inte hört nåt om det. Vad är det och när infördes det. Var kan man läsa mer om det?
De började sända under 08.
Du kan bl.a läsa på kartongen till gpsen där du ser att pro ingår för Sverige eller på Navigons hemsida.
Du kan även läsa på http://www.destiatraffic.se som numera har tagit över TMC-tjänsten från Vägverket.
Planen är att all TMC skall vara krypterad i framtiden (lite osäker där dock) men det vanligaste kommer vara att TMC-pro ingår i priset för GPSen som i fallet med 7310. På så sätt får Destia betalt för tjänsten via GPS-tillverkarna.
Pro eller Premium.. same same.
Edit:
Förhoppningsvis leder det till bättre, snabbare och uppdaterad information. Man kan väl inte säga att den svenska TMC-tjänsten har varit bra direkt..
Redigerat av Unregistered6814d167, 21 June 2009 - 00:12.
Postad 21 June 2009 - 00:54
Postad 21 June 2009 - 01:09
Konstigt, jag har haft täta kontakter med VV (vägverket) trafiken Stockholm, Destia med flera där jag tagit upp just de brister som finns i informationsöverföringen. Ingen har nämnt något om TMC pro. Jag har inte denna GPS så jag kan inte heller läsa på kartongen. På Destias sidor som jag redan kollat in hittade JAG inget om "pro". Att TMC sänds på P3 har jag fått i uppgift från VV.
Du får väl ringa och skälla på vägverket för att de undanhåller sådan information.
Här är pressmeddelandet:
http://www.newsdesk....-sverige-224208
Jag hittar inte originalet eftersom att vägverket har gjort om sin sida och mycket har ju också flyttats till transportstyrelsen.
Pro eller premium kallas det så fort det är krypterat kan man säga. Det är ju krypterat av en anledning. Tjänsten är inte fri. GPS-tillverkaren måste ha avtal med Destia för att kunna ta emot och avkoda TMC. Ratta in P2 med en enhet som har Igo8 så ser du att det sänds krypterad TMC och du får förstås inga meddelanden då. På P3 funkar det som vanligt.
Så, fortfarande.. JA, fri TMC sänds på P3. Det har jag inte sagt något om.
Edit:
http://www.navigon.c...ion/navigon7310
"2Kostnadsfri TMC-mottagning är möjlig i följande länder: A, B, CH, CZ, D, DK, E, I, N, NL, S. För UK, FIN, N, SE och F kostnadsfri TMC Premium-mottagning."
Jag lovar.. jag sitter inte och hittar på. Måste jag ta en skärmdump från GPS:en?
Däremot kan jag inte svara på om det sänds fler trafikmeddelanden på den krypterade kanalen eller ej.
Edit2:
Det här blir intressant när det kommer igång. Undrar om det även sänds fritt.
http://www.newsdesk....-navigon-280892
"För att ytterligare förbättra situationen för alla gps-användare, kommer företaget DESTIA att under 2009 börja sända utökad trafikinformation till alla som har tillgång till TMC. Information om väglag, nederbörd och vägarbeten är några av nyheterna."
Jag skrev även i den här tråden när jag var ute och cyklade:
http://www.speedcams...php?f=13&t=1631
Kribe tycks veta vad han pratar om.
Redigerat av Unregistered6814d167, 21 June 2009 - 01:32.
Postad 23 June 2009 - 09:17
Jag har valt en väg, olika type, snabb, vacker etc. Har inte kollat i förväg hur den kör, över Slussen-Skeppsbron, eller Söderleden-Centralbron.
Beräknat ankomsttid är om ca 30 min, säg t ex 16.10. Plötsligt ser jag på GPS att ankomsstid är 20.30! Efter några minuter kommer ett TMC och säger att det finns något hinder. Den hittar en alternativ resväg, och säger ungefär "alternativ ressväg är lika lång men tar 240 minuter kortare tid". Jag väljer denna väg, eftersom jag kör kan jag inte kolla om det framgår vilken störningen är, och vilka vägar det egentligen gäller. Antar det kan ha att göra med arbetena på Centralbron, och/eller avspärrningar på Skeppsbron för Volvo Ocean Race. Men fyra timmar längre tid?? Hur räknar den då, från 30 min till 4,5 tim? Kör på ett tag till, sen händer exakt samma sak igen! Plötsligt ETA 20.30. Efter några minuter ett nytt TMC med samma meddelande.
Tidsberäkningen är ju skum, men också att det upprepades. Kan det vara så att ett TMC meddelande "försvinner/deletas" och man då automatiskt skickas på den ursprungliga vägen igen? Och sen dyker samma meddelande upp igen, och samma omväg hittas?
Postad 24 June 2009 - 18:26
Postad 24 June 2009 - 20:54
Jo jag har en uppgraderad 7210 till 7310 och märker att när man startar upp den så startar den med navigon musiken och sen släcks den ner för att starta upp andra gången med samma jobbiga musik och sen fungerar den som vanligt, så är det alltid när den är helt avstängd, är det nån mer här som får 2 uppstarter innan den kommer igång riktigt. Och det hjälper inte med 7.4.2 uppdateringen heller.
Inlägg 52 och framåt tar upp detta "problem". Tror de flesta har det fenomen....
Postad 24 June 2009 - 20:57
Jo jag har en uppgraderad 7210 till 7310 och märker att när man startar upp den så startar den med navigon musiken och sen släcks den ner för att starta upp andra gången med samma jobbiga musik och sen fungerar den som vanligt, så är det alltid när den är helt avstängd, är det nån mer här som får 2 uppstarter innan den kommer igång riktigt. Och det hjälper inte med 7.4.2 uppdateringen heller.
Uppdateringen kommer inte ändra fenomenet med det dubbla uppstart-ljudet.
Däremot ska performance ha blivit bättre. Ingen ryckig röst eller
något problem med grafiken - om man får hoppas.
Visningen av höjden över havet bör också vara mera exakt.
Det går väl att stoppa en hörlurskontakt i uttaget
när man stänger av apparaten. Så stör inte ljudet vid uppstart.
/Franz
Postad 24 June 2009 - 21:49
Tack för tipsetUppdateringen kommer inte ändra fenomenet med det dubbla uppstart-ljudet.
/Franz
Postad 24 June 2009 - 22:10
Postad 24 June 2009 - 22:49
Hej N1icke!Du får väl ringa och skälla på vägverket för att de undanhåller sådan information.
Här är pressmeddelandet:
http://www.newsdesk....-sverige-224208
Jag hittar inte originalet eftersom att vägverket har gjort om sin sida och mycket har ju också flyttats till transportstyrelsen.
Pro eller premium kallas det så fort det är krypterat kan man säga. Det är ju krypterat av en anledning. Tjänsten är inte fri. GPS-tillverkaren måste ha avtal med Destia för att kunna ta emot och avkoda TMC. Ratta in P2 med en enhet som har Igo8 så ser du att det sänds krypterad TMC och du får förstås inga meddelanden då. På P3 funkar det som vanligt.
Så, fortfarande.. JA, fri TMC sänds på P3. Det har jag inte sagt något om.
Edit:
http://www.navigon.c...ion/navigon7310
"2Kostnadsfri TMC-mottagning är möjlig i följande länder: A, B, CH, CZ, D, DK, E, I, N, NL, S. För UK, FIN, N, SE och F kostnadsfri TMC Premium-mottagning."
Jag lovar.. jag sitter inte och hittar på. Måste jag ta en skärmdump från GPS:en?
Däremot kan jag inte svara på om det sänds fler trafikmeddelanden på den krypterade kanalen eller ej.
Edit2:
Det här blir intressant när det kommer igång. Undrar om det även sänds fritt.
http://www.newsdesk....-navigon-280892
"För att ytterligare förbättra situationen för alla gps-användare, kommer företaget DESTIA att under 2009 börja sända utökad trafikinformation till alla som har tillgång till TMC. Information om väglag, nederbörd och vägarbeten är några av nyheterna."
Jag skrev även i den här tråden när jag var ute och cyklade:
http://www.speedcams...php?f=13&t=1631
Kribe tycks veta vad han pratar om.
Som jag sagt ovan har jag noggrant satt mig in i TMC och ägnat mycket tid åt det.
Jag har faktskt skrivit rätt mycket om TMC tidigare på minhembio.
Jag har läst pressmeddelandet för ca ett år sedan. Varken i det eller på Destias hemsidor nämns TMC-pro. Jag har haft flera samtal med både VVs TMC-expert och Destias chef. Men det var några månader sedan. Jag fick då i alla fall beskedet att informationen skulle fortsätta att sändas avgiftsfritt (i alla fall för oss som har Navigon). Jag har ledsnat på att inget positivt hänt utan att det faktiskt bara blivit sämre (med informationen). Likväl nån gång ska ju vara den först gången man hör om nåt nytt och tror inte du fabulerarar men jag skulle gärna se officiell information.
Information om väglag och vägarbeten har drösat ner i TMCn sedan länge. Vid några tillfällen när jag åkt till Skåne har det varit så många meddelanden att man inte kunnat se kartan. Jag tycker inte det är bra. Halkvarningar skulle presenteras när det verkligen är halt och inte som nu när det finns risk för att det kan bli halt. Den typen av information får man ju i överflöd via radio och TV. Jag jämför med sagan "Vargen kommer".
Igo8 är också nytt för mig. Vad betyder det?
Förresten, det kanske kan vara så att det som sänds på P2 är försökssändningar och därför inte presenterats officiellt än?
/Janne
ps. beteckningen TMC-pro har jag sett tidigare men inte i Sverige.
I SE sänds TMC över P3-sändarna men andra system finns i andra länder där man bl.a. utnyttjar GSM, vill jag minnas. Jag hoppas verkligen att man inte skapar ett nytt parallellt system. Det vore jättedumt tycker jag. Man borde koncentrera sig på att få en bättre rapportering i det nuvarande i stället. Jag är också trafikrapportör sedan många år tillbaka.
Postad 25 June 2009 - 02:11
Hej N1icke!
Som jag sagt ovan har jag noggrant satt mig in i TMC och ägnat mycket tid åt det.
Jag har läst pressmeddelandet för ca ett år sedan. Varken i det eller på Destias hemsidor nämns TMC-pro. Jag har haft flera samtal med både VVs TMC-expert och Destias chef. Men det var några månader sedan. Jag fick då i alla fall beskedet att informationen skulle fortsätta att sändas avgiftsfritt (i alla fall för oss som har Navigon). Jag har ledsnat på att inget positivt hänt utan att det faktiskt bara blivit sämre (med informationen). Likväl nån gång ska ju vara den först gången man hör om nåt nytt och tror inte du fabulerarar men jag skulle gärna se officiell information.
Information om väglag och vägarbeten har drösat ner i TMCn sedan länge. Vid några tillfällen när jag åkt till Skåne har det varit så många meddelanden att man inte kunnat se kartan. Jag tycker inte det är bra. Halkvarningar skulle presenteras när det verkligen är halt och inte som nu när det finns risk för att det kan bli halt. Den typen av information får man ju i överflöd via radio och TV. Jag jämför med sagan "Vargen kommer".
Förresten, det kanske kan vara så att det som sänds på P2 är försökssändningar och därför inte presenterats officiellt än?
/Janne
I SE sänds TMC över P3-sändarna men andra system finns i andra länder där man bl.a. utnyttjar GSM, vill jag minnas. Jag hoppas verkligen att man inte skapar ett nytt parallellt system. Det vore jättedumt tycker jag. Man borde koncentrera sig på att få en bättre rapportering i det nuvarande i stället. Jag är också trafikrapportör sedan många år tillbaka.
Jag har ingen aning om hur det fungerar eller ska fungera.
Jag vet dock att jag tar emot krypterade sändningar via P2. Det borde finnas ett gäng här som kan testa det själva. Ratta in P2 och rapportera. Meddelandena som är premium markeras i listan över händelser (det står Premium-TMC lodrätt. Det står förstås inte om man kör via P3) så det är inte svårt att se. Kika på sida 58 i manualen: ftp://ftp1.navigon.com/download/manuals/n...0/manual_SE.pdf
"2 Denna markering visar om respektive meddelande kommer från en PremiumTMC-tjänst."
Det står på kartongen och hemsidan att premium ingår för bl.a. Sverige via Destia (än en gång, det står ju av en anledning. Är det fritt så är det fritt liksom). Jag hade innan Navigon 7310 en enhet med Igo8 där jag också fick in P2. Däremot kunde Igo8 inte dekryptera meddelandena förstås. Det står något namn på krypteringen på skärmen xxx-TMC. Skall dra igång den igen och kika vad det står mer exakt (det står inte RDS). :-)
Det finns också ett gammalt pressmeddelande på Destias hemsida om att de skrivit avtal med Garmin om jag inte minns fel. Vad ska de med avtal till om informationen sänds fritt? Samma avtal har ju nu Navigon eftersom att man kan ta emot och dekryptera de krypterade TMC-sändningarna via P2. Vi som har dessa nya Navigon-enheter har redan stöd för de krypterade sändningarna. Vissa länder kan man ju köpa till via Navigon Fresh också. Vet inte hur det är tänkt att det ska bli i sverige i framtiden.
Tycker att det överlag är skitdålig information om TMC i Sverige.
Jag plockade upp två personer i snökaoset här i Stockholm när trafiken lamslogs. Ena killen jobbade tydligen på något (SR?) som hade hand om TMC-sändningarna och han tyckte det var kul att se att någon faktiskt använde tjänsten.
Edit; Igo8 är en mycket välanvänd navigationsprogramvara. Igo 2006 - 2008 användes länge i Mio's enheter.
Finns för de flesta enheter. Företaget heter "Nav N Go": http://www.navngo.co...ng/navngo_igo_8
Jag har förresten aldrig fått ett meddelande om "väglag, nederbörd" här i Stockholm. Jag kanske har missat det.
Det skulle vara intressant att veta vart informationen om sverige kommer ifrån här:
http://en.wikipedia....Message_Channel
"The free service will be canceled before 2012, depending on how updates of old devices will be solved. Destia starts to broadcast a pay TMC service in Sweden after the 1 Oct 2008 which will be encrypted, together with the free TMC service."
Det blev ett långt och osammanhängande inlägg. Jag skyller på min trötthet. ;-)
Hur som helst. Jag tar emot krypterade sändningar via P2. Dessa markeras som Premium-TMC.
Vem, var, varför, hur och vadå vet jag inte men det är fakta.
Uppdateringen kommer inte ändra fenomenet med det dubbla uppstart-ljudet.
/Franz
Japp. Ljudet är mycket trevligare och menyerna lite snabbare.
Inte lika skrapigt på högsta volym.. MEN... problemet med skrapigt ljud kommer tillbaka om man har haft enheten i standby. Enbart kallstart hjälper då...... så jag kör på att helt stänga av enheten nu och jag måste lyssna på det där uppstartsljudet varje gång.
Redigerat av Unregistered6814d167, 25 June 2009 - 02:52.
Postad 25 June 2009 - 08:38
Hej N1icke!
/Janne
Premium sänds på P2. Däremot verkar det i dagsläget inte vara någon skillnad alls på premiummeddelanden och vanliga. Jag skulle också gissa på att Destia håller på med provsändningar på P2 frekvensen. Överhuvud taget är informationen om TMC undermålig och det är riktigt synd att ett verktyg med sådan potential inte kan leverera en bättre slutprodukt.
Postad 25 June 2009 - 21:05
Q2 kartorna nu släppta, gick bra att installera!
Fint! Någon som vet varför det står "StreetFirst" på bl.a. Sverige?
Vet att det bara finns för Norden (enligt Navigons hemsida) men vad är det?
Är det att man kan ställa in att gatunamn ska komma före nummer?
Redigerat av Unregistered6814d167, 25 June 2009 - 21:09.
Postad 25 June 2009 - 21:15
Fint! Någon som vet varför det står "StreetFirst" på bl.a. Sverige?
Vet att det bara finns för Norden (enligt Navigons hemsida) men vad är det?
Är det att man kan ställa in att gatunamn ska komma före nummer?
Jag har själv inte testat men det är
antagligen danskarna som har tryckt på för att få
det alternativet med att kunna välja gatunamn först
och sedan orten när man matar in en adress.
/Franz
Edit:
Det vore bra om du kunde sedan höra av dig när du har installerat
uppdateringen och kollat det här med gatunamn först.
Redigerat av Kuenring, 25 June 2009 - 21:22.
Postad 25 June 2009 - 21:17
Jag har själv inte testat men det är
antagligen danskarna som har tryckt på för att få
det alternativet med att kunna välja gatunamn först
och sedan orten när man matar in en adress.
/Franz
Ok. Tack.
Nu sitter ju alla tyskar och sliter ner allt så det går riktigt segt.
Tänkte börja med Sverige och vänta med resten tills det har lugnat sig men fasiken vad segt det går för mig.
Edit: Det finns ju redan en inställning idag där man kan välja om gatunamnet ska komma först så det är nog det.
Har kommit till 34% av Sverige på lite över 80 meg på 20 min.
Kom på att det slangas hem mer än bara kartan men ändå.
Redigerat av Unregistered6814d167, 25 June 2009 - 21:36.
Postad 25 June 2009 - 21:49
Ja, att söka på gata före stad har ju funkat förut också, men det verkar ju logiskt att det är dom länder som markerats Streetfirst är dom enda där denna valmöjlighet funkar
Postad 25 June 2009 - 22:02
Postad 25 June 2009 - 22:08
Håller verkligen med dig.Överhuvud taget är informationen om TMC undermålig och det är riktigt synd att ett verktyg med sådan potential inte kan leverera en bättre slutprodukt.
Appropå SR-killen, i vintras la de (trafiken Stockholm) inte ens ut avstängningen av Essingeleden. Jag ringde och tjatade, fick tag på en chef och till slut fick dom ut informationen. Jag har sett halkvarningar några ggr. För övrigt är min GPS två år gammal nu och det är mycket med tanke på så mycket som händer. Redan på första resan noterade jag brister och tog då kontakt med VV. Ska snart på semester ha en bra TMC-sommar.
P.S. På min GPS får jag inga nerladdningar
Postad 25 June 2009 - 22:24
Dessa filer förändrades:
Landmarks_EU.nfs
Citymodels_EU.nfs
MapDrawer.nfs
Phoneme_EU.nfs
poicats.nfs
RealityView_EU.nfs
Sweden.map
TMC.nfs
OBS: Om man bara tar Sverige tex så tas alla gamla kartor från Q1 09 (Navteq Q3 08) bort.
Jag laddar ner alla just nu.
Redigerat av Unregistered6814d167, 25 June 2009 - 23:24.
Postad 26 June 2009 - 11:06
Navigon Fresh har nu en uppdaterad version och likså Navigon programet. Det verkar som den inte längre startar två gånger som förr.
Postad 26 June 2009 - 12:58
Just laddat ner kartorna. Prövade först med bara Sverige. Det to 9 minuter för nerladdning och 4 minuter för installation. Då togs alla andra kartor bort så jag gjorde en komplett nerladdning. Den tog cirka 40 minuter och 10 minuter för installation. Därefter angavs att man skulle gå till "installations/options" och välja "current maps" för att nyttja kartorna. Jag förstår inte. Är inte kartorna redan installerade och de gamla är borta. Jag hittar inte något sådant val. Visserligen är ju min på Svenska men jag hittar inte var jag skall göra valet. Vet någon om detta behövs?
Navigon Fresh har nu en uppdaterad version och likså Navigon programet. Det verkar som den inte längre startar två gånger som förr.
Du behöver inte göra något val i menyerna.
Edit.
Fresh-programmet är ganska dumt. Jag drog hem enbart Sverige först. Då raderades ju alla kartor och Sverige las in.
Sedan drog jag ner resten men avmarkerade sverige eftersom att jag redan hade den kartan. Vad tror ni hände?
Idag när jag skulle navigera så fanns inte sverige med i listan. ;-) Så, jag antar att om jag vill ha alla länder nu så måste jag ladda ner ALLA igen för att få med sverige. Har tagit en kopia på mappen så det är väl bara att flytta tillbaka kartorna men ändå.
Redigerat av Unregistered6814d167, 26 June 2009 - 16:27.
Postad 26 June 2009 - 16:53
Du behöver inte göra något val i menyerna.
Edit.
Fresh-programmet är ganska dumt. Jag drog hem enbart Sverige först. Då raderades ju alla kartor och Sverige las in.
Sedan drog jag ner resten men avmarkerade sverige eftersom att jag redan hade den kartan. Vad tror ni hände?
Idag när jag skulle navigera så fanns inte sverige med i listan. ;-) Så, jag antar att om jag vill ha alla länder nu så måste jag ladda ner ALLA igen för att få med sverige. Har tagit en kopia på mappen så det är väl bara att flytta tillbaka kartorna men ändå.
Jag tror att Q1 och Q2 kartor trivs inte ihop på samma kort, därför beter sig Fresh som den gör.
Fresh brukar också komma i en ny, för kartuppdateringen anpassad version som man måste välja
innan man kan hämta kartorna.
Däremot vet jag inte varför programmet plockade bort Sverige som ju redan var en Q2-produkt.
/Franz
Redigerat av Kuenring, 26 June 2009 - 17:01.
Postad 26 June 2009 - 17:06
Jo den startar fortfarande 2 ggr med uppdaterad version, iallafall för mig.Navigon Fresh har nu en uppdaterad version och likså Navigon programet. Det verkar som den inte längre startar två gånger som förr.
Postad 26 June 2009 - 17:29
Jag tror att Q1 och Q2 kartor trivs inte ihop på samma kort, därför beter sig Fresh som den gör.
Fresh brukar också komma i en ny, för kartuppdateringen anpassad version som man måste välja
innan man kan hämta kartorna.
Däremot vet jag inte varför programmet plockade bort Sverige som ju redan var en Q2-produkt.
/Franz
Att Q1 plockades bort gjorde mig inget men att Sverige Q2 plockades bort känns helt galet.
Det stämde förresten. Drog ner Sverige nu och den tog bort alla andra länder... Q2 alltså.
Man kan alltså inte lägga till enstaka länder. Så fort man vill lägga till ett nytt land så måste man alltså välja de man redan har plus det nya landet så laddas allt ner igen... bäst att ta alla länder på en gång mao.
Jag hade en kopia på mina tidigare nerladdade Q2 så jag kopierar bara över.
Edit: Min startar bara en gång numera.
Redigerat av Unregistered6814d167, 26 June 2009 - 22:42.
Postad 27 June 2009 - 13:41
Min startar fortfarande 2ggr efter uppdateringen.
Signalen hörs två gånger men pilarna snurrar bara en gång. Jag har för mig att allt startade om två gånger förut.
Postad 27 June 2009 - 14:17
Redigerat av Unregisterede2f27729, 27 June 2009 - 14:18.
Postad 27 June 2009 - 14:19
Signalen hörs två gånger men pilarna snurrar bara en gång. Jag har för mig att allt startade om två gånger förut.
Ja, den startade om helt två gånger. Min gör det bara en gång nu med signal en gång.
Min kan bara vara i standby i typ 1 - 2 dagar. Hur är det för er?
Min gamla GPS kan vara i standby i 2 veckor.
Postad 27 June 2009 - 17:16
Går det ladda in egna POI's (typ fartkameror el egentillverkade) på ett enkelt sätt i 7310 ?
///leffe
Postad 27 June 2009 - 17:53
Har en Garmin 660 som helt plötsligt tappat lusten och ta emot sattelitsignaler och tittar nu efter en ny.
Går det ladda in egna POI's (typ fartkameror el egentillverkade) på ett enkelt sätt i 7310 ?
///leffe
Nej, tyvärr. Det är något som jag inte gillar alls med Navigon...
Det går dock att använda ett program som heter POI-Warner (kostar pengar).
Postad 27 June 2009 - 19:28
Konstigt att du har fått kall uppstarten att funka som den skall när andra inte fått det, men men en del har tur.Ja, den startade om helt två gånger. Min gör det bara en gång nu med signal en gång.
Min kan bara vara i standby i typ 1 - 2 dagar. Hur är det för er?
Min gamla GPS kan vara i standby i 2 veckor.
Angående standbyen så har jag haft det en vecka minst och sen starta direkt vad jag kommer ihåg men då var den en 7210 och den var jobbig att stänga av helt vill jag minnas.
Redigerat av Unregistered4bb67943, 27 June 2009 - 19:37.
Postad 27 June 2009 - 19:37
Konstigt att du har fått uppstarten att funka som den skall när andra inte fått det, men men en del har tur.
Angående standbyen så har jag haft det en vecka minst och sen starta direkt vad jag kommer ihåg men då var den en 7210 och den var jobbig att stänga av helt vill jag minnas.
Verkar vara lite så med Navigon. Vissa saker fungerar för vissa. ;-)
Ska testa igen. Brukar ha den i Standby.
Edit. Nu kör den två gånger som vanligt.
Redigerat av Unregistered6814d167, 27 June 2009 - 19:44.
Postad 27 June 2009 - 19:53
Neeej va jobbigt, man får aldrig vara glad.Verkar vara lite så med Navigon. Vissa saker fungerar för vissa. ;-)
Ska testa igen. Brukar ha den i Standby.
Edit. Nu kör den två gånger som vanligt.
Det jobbigaste problemet tycker jag är när pekskärmen inte reagerar som den skall, man trycker som en gnu ibland innan nåt händer.
Postad 27 June 2009 - 20:01
Neeej va jobbigt, man får aldrig vara glad.
Men dom kommer säker att fixa denna bugg snart hoppas jag.
Det jobbigaste problemet tycker jag är när pekskärmen inte reagerar som den skall, man trycker som en gnu ibland innan nåt händer.
Ja, den är lite trög. Man kan dock aktivera DEV-mode och använda den gamla kartritaren.
Då funkar dock inte Panorama View men kartan rör sig mycket mjukare och jag tycker att menyerna svarar lite snabbare.
Aktivera genom att editera /NAVIGON/Settings/UserSettings.xml
Ändra <DevModeState>0</DevModeState> till <DevModeState>1</DevModeState>
Då får man lite extra val bland inställningarna där man bl.a. kan aktivera OLD Mapdrawer.
Du får även en klocka bredvid GPS och TMC-ikonerna längst upp till höger.
Annars kan man aktivera det direkt utan att man får något extra genom att sätta <OldMapDrawer>0</OldMapDrawer> till 1.
Postad 27 June 2009 - 20:08
Tack för tipset, skall testa lite, synd på Panorama View som är en fröjd för ögat annars.Ja, den är lite trög. Man kan dock aktivera DEV-mode och använda den gamla kartritaren.
Då funkar dock inte Panorama View men kartan rör sig mycket mjukare och jag tycker att menyerna svarar lite snabbare.
Aktivera genom att editera /NAVIGON/Settings/UserSettings.xml
Ändra <DevModeState>0</DevModeState> till <DevModeState>1</DevModeState>
Då får man lite extra val bland inställningarna där man bl.a. kan aktivera OLD Mapdrawer.
Du får även en klocka bredvid GPS och TMC-ikonerna längst upp till höger.
Annars kan man aktivera det direkt utan att man får något extra genom att sätta <OldMapDrawer>0</OldMapDrawer> till 1.
Postad 28 June 2009 - 10:26
Neeej va jobbigt, man får aldrig vara glad.
Men dom kommer säker att fixa denna bugg snart hoppas jag.
Har du försökt kalibrera skärmen, efter jag gjorde det så funkade den mycket bättre!
Postad 28 June 2009 - 10:45
Tja,
har läst lite om den här GPSen och den verkar intressant. Någon som har koll på när vi får se den i affären? Hur kommer den stå sig mot exempelvis TomTom 930T?
Hur funkar visningslägena på Navigons GPSer? En sak som jag gillar med TomTom är ju att man får så mycket information i displayen och framförallt att den visar hur fort man kör. Gör Navigon detta?
Mvh
David
David,
Har tidigare ägt en Garmin men har nu bytt till en Navigon 8310.
Just denna modell har allt man kan tänka sig och lite där till men ........
När det är starkt solljus ute så blir displayen mjölkig som en annan här på forumet bra beskrev det, kan tänka mig att 7310 är likadan.
Navigonen visar hur fort du kör men i min bil så har jag en hastighetsmätare som jag kollar på
Lycka till med valet av en GPS.
- Conny
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?