Dynavoice DF-6
202 svar till detta ämne
Postad 22 augusti 2009 - 08:33
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tveksamt Stig! Han är total-förlamad.
Men du missar hela poängen, detta är ingen kritik utan en aspekt som kan förstöra för andra.
Poängen du missar är att "någon som vet bäst" har mycket att dela med sig av till andra, till andras glädje. Medan en "besserwisser" är en dryg fjant. Du bör nog välja vad du vill bli uppfattad som.
Redigerat av Stig, 22 augusti 2009 - 08:33.
Postad 22 augusti 2009 - 09:01
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Poängen du missar är att "någon som vet bäst" har mycket att dela med sig av till andra, till andras glädje.
Medan en "besserwisser" är en dryg fjant.
Du bör nog välja vad du vill bli uppfattad som.
Jag har struntar uppriktigt i hur jag uppfattas. Du har uppenbarligen mycket att lära Stig så jag föreslår att du håller ögon och öron öppna på detta forum . Ledsen att jag gav kritik där du sa att en högtalare va lite sisådär fast vi nu fått det bekräftat att det i själva verket är ditt lyssningsrum som spökar.
Postad 22 augusti 2009 - 09:16
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har struntar uppriktigt i hur jag uppfattas.
Du har uppenbarligen mycket att lära Stig så jag föreslår att du håller ögon och öron öppna på detta forum . Ledsen att jag gav kritik där du sa att en högtalare va lite sisådär fast vi nu fått det bekräftat att det i själva verket är ditt lyssningsrum som spökar.
Hur fick du det bekräftat? O du store?
Postad 22 augusti 2009 - 09:51
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Jag tror du får störst utdelning av DF-6 om du verkligen lyssnar på musik. Annars har jag svårt att se att flera tusen för ett kit DF-6 + DC-5 + DM-5 är mer prisvärt än att bara köpa en center till ditt paket idag. Tycker du verkligen ska tänka över det då du istället kan lägga pengarna på sub, bättre förstärkare eller slutsteg till frontarna 
Håller med!
Skall du inte lyssna på musik, så komplettera det du redan har.
Jag kanske ska satsa på att skaffa m-85:or och en C-6 + en lämplig förstärkare då så kan man ju köpa till subw. när man känner för det, känns som att det blir skapligt bra då iaf
Postad 22 augusti 2009 - 09:59
ericmoberg86
-
ericmoberg86
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Problemet är att man kan inte recensera en bil efter att ha kört den på parkeringen hemma. Man skall/kan inte såga, eller ens ha en uppfattning om högtalaren om man inte gett den alla chanser som finns.
Näste man har ett helt annat rum med andra förutsättningar. Har man då sågat en grym högtalare av fel anledning har man indirekt tagit ifrån många chansen att få en bra högtalare.
Du är ju inte riktigt riktig du.. Och "Ledsen om vissa kanske vet lite bättre på detta forumet men så är det bara.". Bra att du "vet" bättre vad folk tycker om saker och ting. HiFi är en smaksak, inget faktum. Hade du fel färg på legot? Betong i sandlådan som liten eller vad är problemet gestapo?
Postad 22 augusti 2009 - 10:08
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Du är ju inte riktigt riktig du..
Och "Ledsen om vissa kanske vet lite bättre på detta forumet men så är det bara.". Bra att du "vet" bättre vad folk tycker om saker och ting. HiFi är en smaksak, inget faktum. Hade du fel färg på legot? Betong i sandlådan som liten eller vad är problemet gestapo?
Jag sa vissa, inte i ett enda ord eller i en stavelse nämnde jag mej själv. Jag sa inte vad han skulle tycka.... eller gjorde jag? Det jag ville få fram va ge inte en oriktig bild av en produk. Värre än så va det inte.
Postad 22 augusti 2009 - 11:32
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Det jag ville få fram va ge inte en oriktig bild av en produk. Värre än så va det inte.
Jag beskrev en absolut riktig bild av hur DF-6:an lät i mina inkompetenta öron, hemma hos mig, där de stod (säkert helt felplacerade) i mitt eländiga skit-lyssningsrum. Något annat hade jag inte att skriva. Jag hade varken haft tid, ork eller intresse av att "ge högtalarna en chans", jag skrev bara om mina första lyssningsintryck. Men ärligt talat, när man läser dina inlägg så är väl inte ord som "vidsynt" eller "eftrertänksam" de första som slår en. Du dömmer gärna ut hela världen för du skiter väl i hur folk uppfattar dig eller vad du skrev. Men det är viktigt att ge en högtalare en andra chans... Patetiskt.
Postad 22 augusti 2009 - 12:21
Unregistered1129
-
Unregistered1129
-
Användare
-
-
125 inlägg
Rummet har stor betydelse, men därför kan DF-6'an jo ha et problem med boomig bas. Jag har inte hört den själv. Men jag tycker at en högtalare för hemmabruk är dårligt konstruerat om man skal fylla sitt rum med absorbers etc. för den spelar OK. Och om den skal 2-3 meter ut från väggen undrar jag vilket vanligt vardagsrum skulle det fungera i. Så oanset att man bör prova sina högtalare på lite olika placeringer, skal de kunne spela OK utan att stå 2-3 meter från väggen eller man skal placera absorbers etc. Det var väl det Stig Calrsson forsökta att lägga in i sina konstruktioner. Jag tror akustik problemet följar med de smala bafler vi har i dag. Det är snygt, men inte så lätt at kontrolera som en bred baffel (typ Audio Note och de gamle Snell). Så kanske båda Stig och Widescreen har rätt; DF-6ern boomer och det kan möjligen åtgärdas med "rätt" placering. Enligt min åsikt är det inte en bra egenskab, men vet man om det kan man jo ta hand om det problem om man har viljan eller möjligheten att palcere dem "rätt".
Ha en trevlig hifi-helg, som jeg vill njuta med Jeff Becks guitar spel i CD'n.
Postad 22 augusti 2009 - 12:23
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3 121 inlägg
Tycker båda har en poäng i detta sammanhang
Widescreen: För att verkligen veta vad en högtalare går för så lär man spela in högtalarna och ha dom bra placerade för bästa möjliga ljud. Även hinna testa varierande ljudmaterial innan man tar en slutsats i omdömme hur bra man tycker högtalaren låter i ens öron. Där har du alldeles rätt. Sedan skriver han faktiskt hur han upplever dem efter si och så många timmar och med hans förutsättningar. Det är ju trotts allt inte en bedömning som gäller i allas hem utan i just hans sen var han medveten om att rummet spöka till det en del för en optimal ljudåtergivning. men jag tycker ett omdömme efter hans förutsättningar är bättre än inget alls för sånna som är intresserade av dessa högtalare.
Stig: Widescreen har ägt/äger denna Dynavoice serie och att han får den uppfattningen att ditt rum spökar är inte så konstigt för att han upplevde nog högtalarna på ett helt annat sätt. Nu vet jag inte hur bra hans lyssningsrum är däremot. Men Widescreen har stor erfarenhet när det gäller ljud så säger han något så försök att ta åt dig det på ett positivt sätt istället för att se det som en förolämpning.
Mvh
Postad 22 augusti 2009 - 12:55
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tycker båda har en poäng i detta sammanhang Widescreen: För att verkligen veta vad en högtalare går för så lär man spela in högtalarna och ha dom bra placerade för bästa möjliga ljud. Även hinna testa varierande ljudmaterial innan man tar en slutsats i omdömme hur bra man tycker högtalaren låter i ens öron. Där har du alldeles rätt. Sedan skriver han faktiskt hur han upplever dem efter si och så många timmar och med hans förutsättningar. Det är ju trotts allt inte en bedömning som gäller i allas hem utan i just hans sen var han medveten om att rummet spöka till det en del för en optimal ljudåtergivning. men jag tycker ett omdömme efter hans förutsättningar är bättre än inget alls för sånna som är intresserade av dessa högtalare.
Stig: Widescreen har ägt/äger denna Dynavoice serie och att han får den uppfattningen att ditt rum spökar är inte så konstigt för att han upplevde nog högtalarna på ett helt annat sätt. Nu vet jag inte hur bra hans lyssningsrum är däremot. Men Widescreen har stor erfarenhet när det gäller ljud så säger han något så försök att ta åt dig det på ett positivt sätt istället för att se det som en förolämpning.
Mvh
Kul att höra att Widescreen har ägt/äger denna "serie" men helt ointressant om han inte äger DF-6, själv äger jag ett par DF-6:or och en DC-5:a, det är 6:orna som boomar, inget annat. Jag tänkte skriva att Widescreen är välkommen med åsikter på ljudet när han äger ett par 6:or själv, men helt plötsligt så har ju åsikter/omdömen blivit onödiga. Allt låter bra med rätt placering = Recension överflödig. someone2 är väldigt nöjd med sina och jag gratulerar! Det är vad han tycker och upplever och jag skulle aldrig komma på tanken att tala om för honom att det är något fel på högtalarna, dom funkar väl bara bättre hemma hos honom än hemma hos mig. someone2 har dessutom haft vänligheten att inte idiotförklara mig och mina åsikter, fast han i detta ärende har mycket mer på fötterna än Widescreen. Åsikter stör mig inte, men när sättet de framförs på är på samma tvärsäkra sätt som barn och "mindre vetande" använder sig av, så hoppas jag bara att Widescreen inte är så gammal.
Redigerat av Stig, 22 augusti 2009 - 12:57.
Postad 22 augusti 2009 - 14:05
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Kul att höra att Widescreen har ägt/äger denna "serie" men helt ointressant om han inte äger DF-6, själv äger jag ett par DF-6:or och en DC-5:a, det är 6:orna som boomar, inget annat. Jag tänkte skriva att Widescreen är välkommen med åsikter på ljudet när han äger ett par 6:or själv, men helt plötsligt så har ju åsikter/omdömen blivit onödiga. Allt låter bra med rätt placering = Recension överflödig.
someone2 är väldigt nöjd med sina och jag gratulerar! Det är vad han tycker och upplever och jag skulle aldrig komma på tanken att tala om för honom att det är något fel på högtalarna, dom funkar väl bara bättre hemma hos honom än hemma hos mig. someone2 har dessutom haft vänligheten att inte idiotförklara mig och mina åsikter, fast han i detta ärende har mycket mer på fötterna än Widescreen.
Åsikter stör mig inte, men när sättet de framförs på är på samma tvärsäkra sätt som barn och "mindre vetande" använder sig av, så hoppas jag bara att Widescreen inte är så gammal.
Jag blir 30år i höst Stig. Det som retar mig är att dom har säkert lagt minst 6mån på att lyssna fram en vettig kompromiss i delningsfilter och avstämmning när dom konstruerade högtalaren i fråga. Att den sedan skrivs ner på et forum med anledningar som "högtalaren står där den står" . Jag menar inte att du ska bygga om. Du får resultat även när du flyttar dom centimetrar. Flytta ut dom dryga metern från väggen dom står vid och lyssna igen. Blev det bättre? Flytta tillbaka dom i steg om 10cm, blev det sämre?
Postad 22 augusti 2009 - 14:55
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag blir 30år i höst Stig.
Det som retar mig är att dom har säkert lagt minst 6mån på att lyssna fram en vettig kompromiss i delningsfilter och avstämmning när dom konstruerade högtalaren i fråga. Att den sedan skrivs ner på et forum med anledningar som "högtalaren står där den står" . Jag menar inte att du ska bygga om. Du får resultat även när du flyttar dom centimetrar. Flytta ut dom dryga metern från väggen dom står vid och lyssna igen. Blev det bättre? Flytta tillbaka dom i steg om 10cm, blev det sämre?
Med din säkert stora erfarenhet av audio-produkter så kan du säkert plocka ut ett antal av dessa som "mindre lyckade", "pissdåliga", "icke prisvärda" osv. Tror du att dessa produkter blivit framtagna på 10 minuter av någon tondöv idiot? Eller hur tänker du? Dynavoice-killarna har jobbat länge med den här, den måste vara bra, allt annat är lögn. Och märk väl: Jag har inte sågat denna högtalare, jag har gett ett första lyssningintryck. Intressantare är väl att du inte har haft någon åsikt alls om denna högtalare. Har du ens lyssnat på den? Dina åsikter har bara gällt min inkompetens och mitt dåliga lyssningsrum
Postad 22 augusti 2009 - 15:05
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3 121 inlägg
Jag kanske ska satsa på att skaffa m-85:or och en C-6 + en lämplig förstärkare då så kan man ju köpa till subw. när man känner för det, känns som att det blir skapligt bra då iaf 
Aa det tror nog jag är mest prisvärdast som du efterfrågade  DF-6 är inte så mycket mer påkostad än M-85 faktiskt. Är du missnöjd med dina M-85 på något sätt och vad driver du detta paket med idag ?  Vad har du för subwoofer ? Mvh
Postad 22 augusti 2009 - 16:41
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Aa det tror nog jag är mest prisvärdast som du efterfrågade DF-6 är inte så mycket mer påkostad än M-85 faktiskt. Är du missnöjd med dina M-85 på något sätt och vad driver du detta paket med idag ?  Vad har du för subwoofer ? Mvh
Jag har idag ett 2.0-system med dynavoice S-6 som drivs av en Sonic T-amp gen 2 så hoppas på klar förbättring i vilket fall  Har chansen att skaffa ett par m-85:or och en C-6 för 2300kr begagnat, är det ett bra pris? Fanns möjlighet till att köpa med en Dynavoice Challenger 10 subw. har dock inget pris på denna ännu, men jag tror att jag avvaktar med subwoofer ändå. Måste givetvis köpa en förstärkare till detta, har spanat lite på en Yamaha RX-V663 även den begagnad, 1 år gammal för 2900kr..kan det va nått?
Postad 22 augusti 2009 - 16:53
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3 121 inlägg
Jag har idag ett 2.0-system med dynavoice S-6 som drivs av en Sonic T-amp gen 2 så hoppas på klar förbättring i vilket fall Har chansen att skaffa ett par m-85:or och en C-6 för 2300kr begagnat, är det ett bra pris? Fanns möjlighet till att köpa med en Dynavoice Challenger 10 subw. har dock inget pris på denna ännu, men jag tror att jag avvaktar med subwoofer ändå.
Måste givetvis köpa en förstärkare till detta, har spanat lite på en Yamaha RX-V663 även den begagnad, 1 år gammal för 2900kr..kan det va nått? 
Jag tycker du fått rimliga priser på både högtalare och förstärkare. Finns HDMI 1.3, pre-out, mätmic och lite annat skoj på förstärkaren vilket kan vara bra. Har du möjlighet att lyssna på denna uppsättning ?  ps: svara i den officiella Dynavoice tråden då det inte handlar om Dynavoice DF-6 Mvh
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 22 augusti 2009 - 16:54.
Postad 22 augusti 2009 - 17:59
Holmqvist
-
Holmqvist
-
Användare
-
-
167 inlägg
Aaahhh......så har det då blivit tjafs i denna tråden till slut, att det inte kan diskuteras i hövlig och respektfull ton är nåt jag aldrig kommer att bli klok på.
Här vänder jag mig till "Stig" - trots att jag känner honom - och "ericmoberg86", ni använder en väldigt nedlåtande och rent ut sagt oförskämd ton emot de som ni uppfattar som motståndare eller vad ni nu uppfattar de som.
Tycker ni har använt er av rena påhopp och förolämpningar, dessutom verkar ni bägge fullständigt oförmögna att ta till er goda råd och kunskaper ang högtalare som delats ut i all välmening, helt otroligt.
Såga du högtalaren där den står om du tycker du vill eller måste det Stig, eller lyssna och lär och ta emot kunskap och råd från medlemmar som menar väl så kanske du tom får rätt på saker o ting så småningom.
Och "ericmoberg86":"Du e inte riktig du", hur kan man sjunka så lågt och skriva något sånt om en person som du
inte känner och aldrig har träffat?
Också helt otroligt, men ni vet väl inte vad ordet ödmjukhet betyder.
Postad 22 augusti 2009 - 18:07
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Nu gräver vi ner stridsyxorna i sandlådan grabbar och återgår till topic.
Sådana diskussioner kan tas via PM istället för i tråden.
Postad 22 augusti 2009 - 18:12
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Med din säkert stora erfarenhet av audio-produkter så kan du säkert plocka ut ett antal av dessa som "mindre lyckade", "pissdåliga", "icke prisvärda" osv. Tror du att dessa produkter blivit framtagna på 10 minuter av någon tondöv idiot? Eller hur tänker du? Dynavoice-killarna har jobbat länge med den här, den måste vara bra, allt annat är lögn.
Och märk väl: Jag har inte sågat denna högtalare, jag har gett ett första lyssningintryck.
Intressantare är väl att du inte har haft någon åsikt alls om denna högtalare. Har du ens lyssnat på den? Dina åsikter har bara gällt min inkompetens och mitt dåliga lyssningsrum
Jag har ganska stor erfarenhet av audio och högtalare i synnerhet. Väldigt få jag stött på har varit dåliga. Det forna JWS med Genexxa och tidiga Proson är ett sådant undantag. Numera tack vare Kina kan man lägga pengar på utveckling och ändå hålla en vettig kvalitet som idag går för kaffepengar. När jag började med detta så fick du en låda, som förvisso kanske va stor men som va byggd i sämsta möjliga material och med sämsta möjliga komponenter. Det va ju ändå runt 5-6.000kr man snackade då. Argumentet någon körde med tidigare att det är ju bara 5000kr håller alltså inte längre för det motsvarar en nivå på c:a 20.000kr för en sisådär 9-10 år sedan. Idag får man Audiofilnivå för inga pengar alls. Just Definitionserien är JWS toppmodell när det kommer till Hihi-kvalite. Därav har jag svårt att tänka mej att toppmodellen i serien skulle vara slarvigt konstruerad. Ja du har helt rätt Stig! Så här långt har diskussionen stannat vid dina intryck och ditt rum. Men jag kommer försöka få tag i en uppsättning av dessa och sedan kan vi prata vidare om dom
Postad 22 augusti 2009 - 18:42
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Ni är bägge två välkomna hem på en provlyssning när som 
Stig har dock inte utryckt sig på ett sett som jag uppfattar som en sågning av DF6. Utan mer att han upplever för mycket bas.
läser man dessutom lite mellan raderna så ser man att inget direkt är skrivet i blod heller 
Så försök nu hålla er till väsentligheter gällande denna i mina ögon finfina högtalar serie från Dynavoice
Postad 22 augusti 2009 - 23:04
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Aaahhh......så har det då blivit tjafs i denna tråden till slut, att det inte kan diskuteras i hövlig och respektfull ton är nåt jag aldrig kommer att bli klok på. Här vänder jag mig till "Stig" - trots att jag känner honom - och "ericmoberg86", ni använder en väldigt nedlåtande och rent ut sagt oförskämd ton emot de som ni uppfattar som motståndare eller vad ni nu uppfattar de som. Tycker ni har använt er av rena påhopp och förolämpningar, dessutom verkar ni bägge fullständigt oförmögna att ta till er goda råd och kunskaper ang högtalare som delats ut i all välmening, helt otroligt.
Såga du högtalaren där den står om du tycker du vill eller måste det Stig, eller lyssna och lär och ta emot kunskap och råd från medlemmar som menar väl så kanske du tom får rätt på saker o ting så småningom. Och "ericmoberg86":"Du e inte riktig du", hur kan man sjunka så lågt och skriva något sånt om en person som du inte känner och aldrig har träffat? Också helt otroligt, men ni vet väl inte vad ordet ödmjukhet betyder. 
Jag förstår verkligen inte vad du menar. Widescreen är otrevlig och jag och "ericmoberg86" har sjunkit lågt? Men det behöver inte du och jag diskutera här.
Redigerat av Stig, 22 augusti 2009 - 23:08.
Postad 23 augusti 2009 - 18:36
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Jag förstår verkligen inte vad du menar.
Widescreen är otrevlig och jag och "ericmoberg86" har sjunkit lågt?
Men det behöver inte du och jag diskutera här.
Ursäkta! Vad har jag skrivit som är otrevligt? Jag föreslår att du läser om våran diskussion Stig. Sen vill jag att du talar om mej på vilket sätt jag gjort dej orätt så jag kan be om ursäkt.
Postad 24 augusti 2009 - 16:35
Stig
-
Stig
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ursäkta!
Vad har jag skrivit som är otrevligt?
Jag föreslår att du läser om våran diskussion Stig. Sen vill jag att du talar om mej på vilket sätt jag gjort dej orätt så jag kan be om ursäkt.
Tro mig, jag orkar inte tjafsa med dig om detta. Jag tycker att du är otrevlig i allt du skriver, och du tycker att jag är kass i huvudet och inte borde uttala mig. Vi håller där.
Postad 24 augusti 2009 - 16:53
ericmoberg86
-
ericmoberg86
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nu kramas vi allihop och skrattar åt vår dispyt. Ber om ursäkt om någon känner sig stött av mina inlägg.
Låt tråden nu i fortsättningen handla om df-6 och ALLAS åsikter är välkomna. (även om man bor i en 2 kvadratmeter stor stålbunker eller är döv.)
Redigerat av ericmoberg86, 24 augusti 2009 - 16:54.
Postad 24 augusti 2009 - 20:55
scenic
-
scenic
-
Beroende
-
-
1 066 inlägg
Är det nån som har bilder innifrån högtalaren?
Skulle va kul o se delningsfiltret m m......
Postad 24 augusti 2009 - 21:04
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3 121 inlägg
Är det nån som har bilder innifrån högtalaren?
Skulle va kul o se delningsfiltret m m......
Jag kan öppna mina DF-5 någon helg framöver om det finns intresse
Postad 01 september 2009 - 15:38
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Står lite i valet och kvalet på vad jag ska köpa. tänkte nog köpa hela DF-6/DF-5 paketet från fynda alt M-65 EX paketet. Musik samt film ca 50/50
Sen är det ju en fråga vad man ska använda för att driva dom.
Tittat lite på Onkyo 607 bl a. vad tror ni? klarar den DF-6 paketet?
Redigerat av stoffe69, 01 september 2009 - 15:39.
Postad 27 september 2009 - 23:28
Lindmeister
-
Lindmeister
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Står lite i valet och kvalet på vad jag ska köpa. tänkte nog köpa hela DF-6/DF-5 paketet från fynda alt M-65 EX paketet. Musik samt film ca 50/50 Sen är det ju en fråga vad man ska använda för att driva dom. Tittat lite på Onkyo 607 bl a. vad tror ni? klarar den DF-6 paketet?
Onkyon klarar av Definition-paketet utan problem! Du får dessutom ett jäkla bra ljud för pengarna! Jag var in på Media Markt - gävle med mina DM-5or och provlyssnade, Provade Marantz 5003 och Onkyo tx-sr607. Med Marantzen så blev Dm-5orna väldigt vassa och ljusa men med onkyon så spelade dom öppet och varmt! Kan även tänka mig att Yamaha rx-v765 driver DF-6orna väldigt fint då onkyo och Yamaha spelar ganska likvärdigt! Lycka till med förstärkaren! / Lindmeister
Postad 28 september 2009 - 06:35
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Låter ju lysande! synd bara att dom är slut hos fynda och kommer in hem förns i november....
Postad 30 september 2009 - 08:06
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Låter ju lysande! synd bara att dom är slut hos fynda och kommer in hem förns i november....
Med tanke på hur många par dom fick in så verkar detta vara en riktigt populär högtalare
Postad 20 oktober 2009 - 20:22
silver66
-
silver66
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hur lång väntetid är det på df-6. Fynda skrev 1 till 2 månader. Beställt ett par oak 15 okt. Låter som en riktigt bra högtalare trots den hårda tonen på forumet.
Postad 21 oktober 2009 - 07:54
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Hur lång väntetid är det på df-6. Fynda skrev 1 till 2 månader. Beställt ett par oak 15 okt. Låter som en riktigt bra högtalare trots den hårda tonen på forumet.
Det är en riktigt bra högtalare! läser du på ordentligt i tråden så ser du att så gott som alla delar den uppfattningen
Postad 22 oktober 2009 - 20:31
silver66
-
silver66
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har förstått att dom låter bra. Sitter med en onkyo 807. Tror du att jag behöver kompletera med en sub. Lite sugen på xtz 99 w12.16.
Postad 23 oktober 2009 - 08:07
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Jag tycker dom spelar bra med bas redan från början. Har själv en sub som är snällt inställd volym mässigt eftersom jag föredrar lite mera tryck. Tittar på en hel del film och då måste man ju ha sub 
För musik så klarar man sig utan sub men vill man som jag ha lite extra stöd så är sub att föredra
Postad 23 oktober 2009 - 13:00
scenic
-
scenic
-
Beroende
-
-
1 066 inlägg
Har dom slutat att sälja DF-6 i färgen walnut?
Hittar dom inte på fyndas hemsida
Postad 25 oktober 2009 - 16:03
silver66
-
silver66
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Undrar om Stig har spelat in sina än och i så fall om han tycker att dom är lite basiga fortfarande  . Lite mer info skulle inte sitta fel. Kanske någon annan som har inspelade DF-6or som vill dela med sig av sina erfarenheter. Snyggare högtalare får man leta efter i varje fall  .
dynavoice_definition_df_6_oak.jpg 67,95K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av silver66, 25 oktober 2009 - 16:12.
Postad 25 oktober 2009 - 16:56
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Visst är dom snygga
Jag har bara hört lovord från polare som varit på besök och lyssnat på mina DF-6:or
Redigerat av somoene2, 12 maj 2014 - 06:04.
Postad 04 november 2009 - 08:54
Lindmeister
-
Lindmeister
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Kanske någon annan som har inspelade DF-6or som vill dela med sig av sina erfarenheter. Snyggare högtalare får man leta efter i varje fall 
Jag har ett par inspelade df-6 oak, lär nog ha gått drygt 150 timmar vid det här laget. har för visso bytt internkablage och dämpning i dem. Men de spelar väldigt trevligt! öppet, luftigt och med en bra diskant del! De låter väldigt likt kef iq70 enligt mina öron. det beror ju också hemskt mycket på vad man spelar i dem, om man kör exemelvis whitin temtation. Som har väldigt dåliga inspelningar, mycket diskant så kan de uppfattas påträngande. Men det gör även Yamaha Soavo, Quadral Aurum 970, och de är ju 30.000kr klass! Driver dem med en Onkyo tx-nr906 och har monster z1r kabel mellan reciver och högtalare. Finns i Gävle för provlyssning  /Lindmeister
Postad 27 november 2009 - 13:26
silver66
-
silver66
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har skeppet förlist i kinesiska sjön eller vad
Fan man börjar ju titta på andra högtalare än df-6 orna som man var inställd på.
Man får ju inga svar på när dom kommer in på lager men det är tur man är uthållig. I varje fall när det gäller o vänta på dessa
Postad 29 november 2009 - 16:08
turkskurk
-
turkskurk
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Har skeppet förlist i kinesiska sjön eller vad Fan man börjar ju titta på andra högtalare än df-6 orna som man var inställd på. Man får ju inga svar på när dom kommer in på lager men det är tur man är uthållig. I varje fall när det gäller o vänta på dessa 
Silver66, jag sitter lite i samma båt som dig verkar det som då jag också väntar på Defenition (DF-6). Tråkigt att behöva vänta så länge, men å andra sidan så hinner du ju precis som jag fundera lite extra innan du slår till. Man vet aldrig, kanske hittar du någon annan högtalare som verkar intressant? Detta svaret har jag fått i alla fall då jag frågade dom om bla leveransen av DF-6: Leveransen med Definition väntas komma in i lager i början/mitten av december, men det är osäkert om allt hinner skickas och komma fram innan jul. Med vänliga hälsningar /Mario Fynda.se - Hifi & Hemmabio Så man får nog allt hålla tummarna om man vill ha några DF-6 el DF-5 det här året i alla fall!!
Postad 29 november 2009 - 18:18
silver66
-
silver66
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Silver66, jag sitter lite i samma båt som dig verkar det som då jag också väntar på Defenition (DF-6).
Tråkigt att behöva vänta så länge, men å andra sidan så hinner du ju precis som jag fundera lite extra innan du slår till. Man vet aldrig, kanske hittar du någon annan högtalare som verkar intressant?
Detta svaret har jag fått i alla fall då jag frågade dom om bla leveransen av DF-6:
Leveransen med Definition väntas komma in i lager i början/mitten av december, men det är osäkert om allt hinner skickas och komma fram innan jul. Med vänliga hälsningar /Mario Fynda.se - Hifi & Hemmabio
Så man får nog allt hålla tummarna om man vill ha några DF-6 el DF-5 det här året i alla fall!! 
Problemet när jag får vänta så länge är att jag skjuter fram min budget så att jag börjar titta på dyrare högtalare. Då finns det betydligt mer att välja mellan. Nu tittar jag på xtz 99.36 men dom är dubbelt så dyra. Fast dom finns inte heller att få tag på så det är bara vänta o se vilka som kommer hem först
Postad 30 november 2009 - 00:02
turkskurk
-
turkskurk
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Problemet när jag får vänta så länge är att jag skjuter fram min budget så att jag börjar titta på dyrare högtalare. Då finns det betydligt mer att välja mellan. Nu tittar jag på xtz 99.36 men dom är dubbelt så dyra. Fast dom finns inte heller att få tag på så det är bara vänta o se vilka som kommer hem först 
Jo så kan det ju lätt bli, fast det är ju iofs inget negativt, mer pengar = bättre högtalare! Kanske inte rent generellt, men ofta. Tiden lär väl utvisa vad det blir, själv önskat jag att jag hade orken/viljestyrkan att vänta längre och bli än nöjdare när jag väl handlar.
Postad 08 februari 2010 - 17:02
dersan
-
dersan
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har ett par inspelade df-6 oak, lär nog ha gått drygt 150 timmar vid det här laget. har för visso bytt internkablage och dämpning i dem. Men de spelar väldigt trevligt! öppet, luftigt och med en bra diskant del! De låter väldigt likt kef iq70 enligt mina öron. det beror ju också hemskt mycket på vad man spelar i dem, om man kör exemelvis whitin temtation. Som har väldigt dåliga inspelningar, mycket diskant så kan de uppfattas påträngande. Men det gör även Yamaha Soavo, Quadral Aurum 970, och de är ju 30.000kr klass! Driver dem med en Onkyo tx-nr906 och har monster z1r kabel mellan reciver och högtalare.
Finns i Gävle för provlyssning 
/Lindmeister
Hejsan, har nyss fått upp ögonen för detta "lågpris" fabrikat, är väldigt sugen på att höra hur dom låter, bor själv i Avesta
Postad 15 februari 2010 - 14:06
scenic
-
scenic
-
Beroende
-
-
1 066 inlägg
Jag har ett par inspelade df-6 oak, lär nog ha gått drygt 150 timmar vid det här laget. har för visso bytt internkablage och dämpning i dem. Men de spelar väldigt trevligt! öppet, luftigt och med en bra diskant del! De låter väldigt likt kef iq70 enligt mina öron. det beror ju också hemskt mycket på vad man spelar i dem, om man kör exemelvis whitin temtation. Som har väldigt dåliga inspelningar, mycket diskant så kan de uppfattas påträngande. Men det gör även Yamaha Soavo, Quadral Aurum 970, och de är ju 30.000kr klass! Driver dem med en Onkyo tx-nr906 och har monster z1r kabel mellan reciver och högtalare.
Finns i Gävle för provlyssning 
/Lindmeister
Hur lät det innan du böt kablar och dämpning? Vad har du för kablar nu i dom och vad för slags dämpning, hur mycket mer dämpning? Är det nån som har lyssnat på dem när de e fullt inspelade? Sitter o väljer mellan dom och m-65 EX.
Postad 15 februari 2010 - 17:21
ZtingRay
-
ZtingRay
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hur lät det innan du böt kablar och dämpning? Vad har du för kablar nu i dom och vad för slags dämpning, hur mycket mer dämpning?
Är det nån som har lyssnat på dem när de e fullt inspelade?
Sitter o väljer mellan dom och m-65 EX.
Jag sitter faktiskt också å väljer mellan dessa 2 högtalare! Frågan är om DF-6 är 1500:- bättre?
Postad 12 maj 2010 - 18:11
Kladdeman
-
Kladdeman
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Ny på forumet. har läst länge här men aldrig skrivit.
Har tänkt att beställa ett par DF-6 snart nu i slutet av maj. Funderar på detta med kablar. Finns ju några att välja på. Dom ska matas av en Yamaha RX-V765. Några tankar eller idéer om detta? Anledningen att jag frågar är bland annat att jag hört att basen kan vara rätt kännslig när det gäller kablar. Bland annat någon som recenserat dom på Fyndas hemsida har sagt att det är lätt att få för mycket "okontrollerad bas" med för tjocka sladdar? tjocka = 2.5. Han tyckte 1.5 i bi-wire blev lagom. 1.5 vanlig installationskabel gav för lite bas. Jag har nog funderat på att köra be-amp eftersom förstarkaren skall fixa det bra men får ju se hur det låter.
Vad säger ni? Vilka sladdar kör ni och har ni provat olika?
Såg sk Spikes och funderar på om det skulle va bra att ha i lägenheten. Någon som kör något sådant? Blir det stor skillnad i ljud / bas i golv etc? (finns som tillbehör till DF-6 på den sidan.
Många frågor och hoppas på många svar och synpunkter. Ska bli kul o ladda upp bilder på det hela sen när det blir klart nångång
mvh
/Kladde
Postad 12 maj 2010 - 21:22
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3 121 inlägg
Bland annat någon som recenserat dom på Fyndas hemsida har sagt att det är lätt att få för mycket "okontrollerad bas" med för tjocka sladdar
Inte ens en smula sanning i det påståendet. Dessto tjockare sladdar, dessto bättre. Men det är marginella skildnader sålänge du inte matar högtalarna med riktigt mycket effekt.
Postad 06 mars 2013 - 21:14
Unregistered8e48d42d
-
Unregistered8e48d42d
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hejsan!Vet att det är en gammal tråd men dessa högtalare lever vidare 
Sitter å väljer mellan DF-5 och DF-6..
Min lyssnings hörna är ca. 10 kvadrat av mitt 20 kvardrat stora vardagsrum. Ca. 3m till sweetspot från centern räknat.
Söker en högtalare med så rappt mellanregister som möjligt för att få ut de naturtrogna trum ljuden 
Hade tidigare 2st KRK Rokit 5:or som hade helt underbart ljud men en enorm rapphet och söker nu golvare med samma egenskaper!
Är det de små mellan register elementen som ger rappheten ?!
Om man skulle vilja göra om DF6:ornas delnings filter -vilka komponenter är att rekommendera?!
Postad 08 mars 2013 - 13:25
Unregistered8e48d42d
-
Unregistered8e48d42d
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Ingen som har dessa högtalare längre ?
Postad 08 mars 2013 - 19:25
Unregistered8e48d42d
-
Unregistered8e48d42d
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Jaja.. får väll dela med mig utav min erfarenhet utav dessa..
Fick hem 2st DF-6:or samt en DC-5:a idag..
Kopplade upp 1 DF-6:a och 1 Canton GLE 409.
Ljudet då: DF6:an låter ungefär som Canton fast med något klenare bas!
Diskanten är renare och något mer detaljrik i DF6:an
Det som sänkte betyget var avsaknaden utav instruktions bok och DHL´s sätt att hantera paket - våldtagna på flertalet ställen, som tur är inga synliga skador på högtalarna!
Update: Efter flera timmars lyssning så kan jag konstatera att Dynavoice inte är något för mig så de får åka tillbaka...
Redigerat av Unregistered8e48d42d, 09 mars 2013 - 13:30.
Postad 26 april 2014 - 10:27
Unregistered351f35f3
-
Unregistered351f35f3
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jaja.. får väll dela med mig utav min erfarenhet utav dessa..
Fick hem 2st DF-6:or samt en DC-5:a idag..
Kopplade upp 1 DF-6:a och 1 Canton GLE 409.
Ljudet då: DF6:an låter ungefär som Canton fast med något klenare bas! Diskanten är renare och något mer detaljrik i DF6:an 
Det som sänkte betyget var avsaknaden utav instruktions bok och DHL´s sätt att hantera paket - våldtagna på flertalet ställen, som tur är inga synliga skador på högtalarna!
Update: Efter flera timmars lyssning så kan jag konstatera att Dynavoice inte är något för mig så de får åka tillbaka...
Vad var du inte nöjd med? Jag tyckte DF-6 var bättre altarativ om man vill ha filmljud (vad jag läst), eller ja DF serien över huvudtaget Vad jag lyckas läsa mig till så vill man mer ha mellanregister och diskant om man ser film och en sub. Så basen är inte prio, utan bra icke burkigt mellanregister. Lite synd att det ligger så långt bort. Planerat att åka dit och lyssna. Men då blir det nog bara en gång innan köp. Tittat på XTZ 95.44 som vad jag sett är närmaste konkurenten till DF serien. Sett till priset är väll DF-8 den som konkurerar med XTZ 95.44.
Redigerat av Unregistered351f35f3, 26 april 2014 - 10:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|