Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8310 *

194 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 8310 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 6.2 (4) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 20 August 2009 - 12:35

WeBe
  • WeBe
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag funderar på det här med laddkabeln. Om man nu måste ha den i bilen, är det någon som har ett tips om hur man kan göra om man inte har ett cigguttag på ett bra ställe? Finns det andra lösningar för att få dit laddkabeln på ett snyggt sätt?

/WeBe

Postad 21 August 2009 - 07:51

Tiberun
  • Tiberun
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Navigon 8310 och kan inte stänga av den, står att man skall hålla nere On/Off knappen i 6 sec men det funkar inte. Läst här att man skall hålla nere reset och On/Off för att stänga av den, är det så man skall göra?

Någon som pratat med Navigon om detta? Kommer det att lösas med SW upgrade? VÄgrar ha en GPS som man måste hålla på och reseta hela tiden för att stänga av.

Postad 21 August 2009 - 17:21

leifh_10
  • leifh_10
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
"Har en Navigon 8310 och kan inte stänga av den, står att man skall hålla nere On/Off knappen i 6 sec men det funkar inte. Läst här att man skall hålla nere reset och On/Off för att stänga av den, är det så man skall göra?
Någon som pratat med Navigon om detta? Kommer det att lösas med SW upgrade? VÄgrar ha en GPS som man måste hålla på och reseta hela tiden för att stänga av."

Håller på och bråkar med Navigon för tillfället. Sista svaret är att det står fel i manualen och att man måste trycka på reset !! Anser oxå att det är ett helt felaktigt förfarande. Finns det en ON/OFF switch så ska den kunna användas.

Tyvärr så svarar inte Navigon längre dvs verkar inte bry sig !!! Kanske går bättre om fler klagar !!!
///L

Redigerat av leifh_10, 01 October 2009 - 19:51.

Postad 22 August 2009 - 19:11

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej!

Har en Navigon 8310 och kan inte stänga av den, står att man skall hålla nere On/Off knappen i 6 sec men det funkar inte. Läst här att man skall hålla nere reset och On/Off för att stänga av den, är det så man skall göra?

Någon som pratat med Navigon om detta? Kommer det att lösas med SW upgrade? VÄgrar ha en GPS som man måste hålla på och reseta hela tiden för att stänga av.

Hej!
Jag kan säga så här : KÖP INTE!!!
Tycker du ska lämna tillbaks om du har öppet köp kvar. Navigon 8310 eller 8110 är mycket dåliga gps.
Garmin är bättre, fungerar snabbt, exakt, utan krångel men enda problemet med Garmin är ljudet. Navigon är bäst bara ljudet men inte.....
Garmins nya modeller (Garmin Nuvi 1690T, 1820T och 1860T) kommer antagligen i September månad, tycks bra gps.
Läs:
http://www.engadget....-equipped-nuvi/

Postad 22 August 2009 - 19:14

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej!
Jag kan säga så här : KÖP INTE!!!
Tycker du ska lämna tillbaks om du har öppet köp kvar. Navigon 8310 eller 8110 är mycket dåliga gps.
Garmin är bättre, fungerar snabbt, exakt, utan krångel men enda problemet med Garmin är ljudet. Navigon är bäst bara ljudet men inte.....
Garmins nya modeller (Garmin Nuvi 1690T, 1820T och 1860T) kommer antagligen i September månad, tycks bra gps.
Läs:
http://www.engadget....-equipped-nuvi/

Hej igen!
Glömde en sak. Jag kontade Garmin och enligt de får man automatisk uppdatering för de nya modeller som jag nämnt ovan om jag förstått rätt

Postad 25 August 2009 - 20:44

Benite
  • Benite
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Så har då Q3 dykt upp att ladda ner till Navigon 8310 på Navigons webbplats. Härligt!
Jag är mycket nöjd med min gps inköpt till semesterresa i början på juli månad.
Det som irriterar lite är som så många här påpekat avstängningen. Ibland kan det också ta ganska lång tid att hitta aktuell position när den varit avstängd.

Postad 04 September 2009 - 09:29

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!
Navigon 8410 eller 8450 Live kommer till leverantör i Sverige antagligen efter eller tidigare än 30:e september.

Postad 08 September 2009 - 18:56

cogo69
  • cogo69
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg då mycket handlar om samma sak men jag har en fråga gällande navigeringsrösten.
Helt plötsligt av någon anledning slutade min navigeringsrösten att fungera.
Jag har kollat att navigeringsrösten är på och att inte jag stängt av ljudet helt.

Sätter jag i hörlurar i GPS:en kan jag höra rösten.

Någon som har tips på hur jag får igång Maria eller Frida ( navigeringsrösten ) igen?

Postad 08 September 2009 - 20:34

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej,
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg då mycket handlar om samma sak men jag har en fråga gällande navigeringsrösten.
Helt plötsligt av någon anledning slutade min navigeringsrösten att fungera.
Jag har kollat att navigeringsrösten är på och att inte jag stängt av ljudet helt.

Sätter jag i hörlurar i GPS:en kan jag höra rösten.

Någon som har tips på hur jag får igång Maria eller Frida ( navigeringsrösten ) igen?

Hej!
Jag tror du ska återställa den när du i början köpt gps:en. Det hände mig en gång när jag hade 8310 inom 30 dagar öppet och jag återställde den och funkade. Hoppas det hjälper

Postad 09 September 2009 - 07:47

tinybox
  • tinybox
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej,

jag är jättenöjd med Navigon 8310 i sin helhet men det är speciellt en sak jag tänkt på som verkligen är dålig. Varför i hela friden kan man inte undvika en valfri väg på en rutt. T.e.x säg att jag ska ta mig från Årsta till Kista och så vill den ta mig via Kista Södra, jag vet om att där brukar det vara kö så jag vill att navigatorn beräknar om en resväg utan just denna sträcka. Detta är ju helt värdelöst implementerat med Spärrfunktionen, den är i praktiken helt oanvändbar. Några andra som tänkt på detta? Eller kanske t.o.m har en lösning på mitt problem?

Mvh
Daniel

Postad 13 September 2009 - 16:44

leifh_10
  • leifh_10
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

"Har en Navigon 8310 och kan inte stänga av den, står att man skall hålla nere On/Off knappen i 6 sec men det funkar inte. Läst här att man skall hålla nere reset och On/Off för att stänga av den, är det så man skall göra?
Någon som pratat med Navigon om detta? Kommer det att lösas med SW upgrade? VÄgrar ha en GPS som man måste hålla på och reseta hela tiden för att stänga av."

Håller på och bråkar med Navigon för tillfället. Sista svaret är att det står fel i manualen och att man måste trycka på reset !! Anser oxå att det är ett helt felaktigt förfarande. Finns det en ON/OFF switch så ska den kunna användas.

Tyvärr så tar det en vecka varje gång jag skickat en fråga men jag ger mig inte så lätt !!! Kanske går bättre om fler klagar !!!
///L

Noop !
Navigon svarar inte längre. Verkar som vi får leva med denna bugg. Navigon bygger nya istället för och fixa fel i dom gamla. Suck !!!

Postad 13 September 2009 - 17:32

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Noop !
Navigon svarar inte längre. Verkar som vi får leva med denna bugg. Navigon bygger nya istället för och fixa fel i dom gamla. Suck !!!

Att trycka på On/Off och på reset-knappen är det alternativ som
är att föredra, men det ger ändå inte samma resultat som att
"dra ut sladden från eluttaget".
Navigon har fått mycket ris för detta.
En komplett avstängning kan man bara åstadkomma genom ett
djupare ingrepp i systemet - alltså ingenting för en vanlig användare.

/Franz

Postad 14 September 2009 - 08:32

lel2
  • lel2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej.

Har fått en helt ny 8310 efter att min 8110 har varit hos Navigon i 5 veckor för uppdatering.
Det första jag gjorde efter 1 dags användning var att lägga in Q3. Vägnamnen blev så otydliga att det var svårt att läsa namnen.
Skulle lägga tillbaka backupen Q1 från min nya 8310 som sparats, fick upp min gamla backup 8110.
Fick tips på telefon av Navigon att ladda om Q3 för att det kunde hända att blev fel ibland vid nedladdningen. Gjorda detta men fick samma dåliga text på vägarna.
Laddade ner Q2. Det blev bättre men inte bra.
Stoppar jag in mitt gamla original kort från 8110 som var på 2 Gb så blir texten skarp vilket tyder på det inte är fel på skärmen. Denna information har Navigon fått
Skickade två mail till Navigon för 4 dagar sen. Inget svar som vanligt från dem. Verkar som de endast svarar på enkla frågor som exempel, när kommer nya Q- kartan.
Har någon på detta Forum tips på vad man kan göra åt problemet med texten.
Börjar bli riktigt less på Navigon som inte svarar på mail (har även skickat tidigare mail) och på själva GPS:en med bl.a. lång uppstart ibland, som även 8110:an hade.

Lennart

Redigerat av lel2, 15 September 2009 - 07:18.

Postad 16 September 2009 - 10:41

dicjex
  • dicjex
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Men jag skulle fortfarande gärna se att lite fler kommenterade kring skärmkvaliten på 8310an i dagsljus/solljus, för rapporterna kring att den skulle vara svår att se är det som gör att jag tvekar att ge 7310an till päronen och själv köpa en 8310a (mest för att dom behöver en GPS då, inte för att 8310an är så otroligt mkt bättre än 7310an). Även mellan 7210an när den kom och 8110an var det ju stor förvirring vilken som eg var den bästa....

Hej,

Jag kan bekräfta att displayen i solljus är i det närmaste oläsbar på min 8310:a. Har samma problem som övriga med urladdning av batteriet då navigatorn varit avstängd och utan laddning någon dag. Ringde till Navigons support om detta och fick till svar att det inte går att stänga av 8310 helt utan att den går ner i standby när man trycker på av knappen. Använder man den medföljande "pennan" och håller inne resetknappen samtidigt som man trycker på av knappen så skall den tydligen bli helt avstängd. En klar bugg enligt mitt förmenande men detta ville inte Navigon erkänna!!!. Det tar dessutom flera minuter att få en GPS fix. Funderar på att försöka reklamera Navigatorn till MediaMarkt i Göteborg. Ovanstående missar/buggar är synd då jag i övrigt är mycket nöjd.

Ps. Glömde en sak. Det verkar som om att det inte går att ladda ner/lägga in externa waypoints till Navgatorn. Hur tänker dom?

Redigerat av dicjex, 16 September 2009 - 10:45.

Postad 16 September 2009 - 10:48

dicjex
  • dicjex
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej!

Hej läs mitt inlägg:
https://www.minhembi...p;#entry2574606

Postad 17 September 2009 - 09:51

Mattias424
  • Mattias424
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett problem som ingen annan tidigare verkar ha haft. Min 8110 som numera är en 8310 efter uppgradering hittar inga satelliter längre. Allt annat fungerar bra. Kan gå runt i alla menyer men får alltså ingen mottagning av satelliter. Detta gör ju såklart apparaten värdelös. Det hela började med att apparaten hade sina små egenheter. Tyckte att den vart betydligt långsammare som 8310 än den tidigare var. Har såklart bytt ut mitt minneskort till ett 8 Gb Sandisk från Elgiganten. Jag kanske också ska erkänna att jag kört pocketFMS alltså flygnavigator i GPSen. I denna finns funktion att man kan enable/disable GPS. Trodde att det var detta som spökade först men det verkar inte som det är problemet heller... Någon som har några idéer?

Mvh
Mattias

Postad 17 September 2009 - 15:52

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ett problem som ingen annan tidigare verkar ha haft. Min 8110 som numera är en 8310 efter uppgradering hittar inga satelliter längre. Allt annat fungerar bra. Kan gå runt i alla menyer men får alltså ingen mottagning av satelliter. Detta gör ju såklart apparaten värdelös. Det hela började med att apparaten hade sina små egenheter. Tyckte att den vart betydligt långsammare som 8310 än den tidigare var. Har såklart bytt ut mitt minneskort till ett 8 Gb Sandisk från Elgiganten. Jag kanske också ska erkänna att jag kört pocketFMS alltså flygnavigator i GPSen. I denna finns funktion att man kan enable/disable GPS. Trodde att det var detta som spökade först men det verkar inte som det är problemet heller... Någon som har några idéer?

Mvh
Mattias

Det finns några idéer, men jag kan inte garantera en lösning.
Jag antar att själva satellitikonen finns på displayen,
annars är det ett större problem.
Ett tredje parts program är ingen höjdare i en uppgraderad 8110
eftersom det finns tillräckligt med problem för många med
själva uppgraderingen.
Om varken en softreset eller hardreset gör nytta, så bör
du kolla om det står ett felaktigt portnummer i usersettings.xml
(ligger efter uppgraderingen eventuellt i MyFlashDisk\MN Settings\
beroende på konfigurationen)
Där ska det finnas en rad med:
<GPSPort>2</GPSPort>

Du kan också testa "9" i stället för "2"

Om man visste att det är ett software-relaterad problem,
så hjälper det antagligen att ta fram 8110-backupen och göra om uppgraderingen.

/Franz

Postad 17 September 2009 - 19:30

benqvist
  • benqvist
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Min bara några månader gamla Navigon 8310 lossnade med arm och allt från rutan efter att suttit fast där i fem timmar. Dels fick jag en smärre chock när det bara small till och den for rakt ner på växelspaken. Displayen är inte som den var innan det ser riktigt sjukt ut. Vad jag förstår satt den fast enligt alla anvisningar. Spaken på armen vriden en kvarts varv och sedan brukar den sitta som berget. Har använt den många gånger sedan jag köpte den för nästan 4000 på Netonnet. Tror inte garantin gäller de kommer väl att åberopa yttre åverkan. Om någon drabbats av en liknande olycka så skriv ett svar om hur ni blev behandlade vid reklamationen. Kan hemförsäkring eller bilförsäkringen hjälpa.

Postad 22 September 2009 - 16:19

lel2
  • lel2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej igen!

Ställer frågan igen.
Är det ingen som har eller haft problem med att vägnamnen blir suddiga (otydliga) vid uppdatering till Q3 på en 8310. Övriga namn som ortsnamn och dylikt är OK.
Har fått nytt kort från Navigon med karta Q1. Det blev bättre men in inte lika bra som med kortet som är till 8110 kart Q1

Med vänlig hälsning
Lennart

Postad 22 September 2009 - 19:28

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej igen!

Ställer frågan igen.
Är det ingen som har eller haft problem med att vägnamnen blir suddiga (otydliga) vid uppdatering till Q3 på en 8310. Övriga namn som ortsnamn och dylikt är OK.
Har fått nytt kort från Navigon med karta Q1. Det blev bättre men in inte lika bra som med kortet som är till 8110 kart Q1

Med vänlig hälsning
Lennart

Efter uppgradering från 8110 till en 8310 ligger också
en ny mapdrawer i programmet (MN 7.4.x). Du har säkert märkt att
kartfärgerna ser annorlunda ut.
Jag kan inte avgöra om det är bakgrundsfärgen som gör
att gatunamnen är suddiga. Det är inte flera som har
anmärkt detta - i alla fall i det här forumet.
Kanske har ditt exemplar en software-relaterd bugg.
Det är nog bäst att gå till någon affär som säljer Navigon och där
kan du jämföra ditt ex med en ny 8310.

Om man vill leka lite, så kan man välja den "gamla" mapdrawer från 8110,
men en förutsättning är att du hittar filen Usersettings.xml
och där ändrar du i nedan rad (från "0" till "1")
<OldMapDrawer>1</OldMapDrawer>

Hittar du inte filen på kortet, så ligger den efter uppgraderingen
antagligen på "myflashdisk" och dit kommer du inte utan upplåsning
av enheten.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 22 September 2009 - 19:31.

Postad 23 September 2009 - 07:49

lel2
  • lel2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej Franz!

Tack för ditt svar.
Den GPS:en som jag har är en ny 8310 ej uppdaterad. Det är endast kartmaterialet som är uppdaterat från Q1 till Q3.
Har fått ett nytt kort från Navigon men tyvärr så är problemet kvar.
Det du beskriver är lite över mina kunskaper för jag ska fixa detta.
Var på ONOFF i går och visade felet och de hade inte hört talas om problemet.
Ska gå till butiken igen och höra med dem om att få jämföra mot en annan 8310.
Har version 7.4.3

Med vänlig hälsning
Lennart

Redigerat av lel2, 23 September 2009 - 08:05.

Postad 23 September 2009 - 08:25

lel2
  • lel2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej igen Franz!

En bild på karta Q3.
Bifogad fil  Navigon__Q3__002_1.JPG   161.35K   0 Antal nerladdningar

MVH
Lennart

Postad 23 September 2009 - 10:29

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej igen Franz!

En bild på karta Q3.
Bifogad fil  Navigon__Q3__002_1.JPG   161.35K   0 Antal nerladdningar

MVH
Lennart

Det är nog inte så bra. Kanske tittar andra 8310-ägare på bilden och hör av sig.
Skriv gärna hur det gick hos ONOFF.

/Franz

Postad 23 September 2009 - 14:44

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Kan inte se att min är skarpare

Postad bild

Postad 23 September 2009 - 16:09

lel2
  • lel2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej igen!

Var hos ONOFF och fick låna en 8310. Glad i hågen jag till bilen, väntade en stund på att den skulle laddas innan den gick att få igång. Åkte två timmar utan att den hittade någon sattelit och ingen symbol för satteliten kom upp på skärmen. Fick låna en ny 8310 med plasten kvar på skärmen. Gjorde samma sak igen men åkte hem och lät den laddas med adapter. Ingen sattelitsymbol eller sattelitkontakt dök upp. Ringde supporten på Navigon och fick till svar att det var kortfel med den felinformationen och hur GPS betedde sig efter olika tryckningar på skärmen.
Kortfel på nya kortet lät konstigt.
Satte in mitt originalkort från 8110 och GPS:en hittade satteliterna direkt.
Vägnamnen var helt OK på 8110.
Bägge GPS:erna var 8110.
Fick pröva den som fanns i affären, en 8310 med mitt Q3 kortet och samma fel uppstod.
Nu blir det att bråka med Navigon om hur dåligt det har blivet efter uppdateringarna från
karta Q1 till Q3.
Här kommer det två bilder till. Den översta 8110 Q1. Den undre 8310 Q1.
P.S. Jag tycker att det se bedrövligt ut från karta Q3. Se tidigare bild
Bifogad fil  Navigon_8110_Q1_Bild__1.jpg   159.86K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Navigon__8310_Q1_Bild__2.jpg   261.42K   0 Antal nerladdningarjpg]
Med vänlig hälsning
Lennart

Redigerat av lel2, 23 September 2009 - 16:15.

Postad 24 September 2009 - 14:32

Unregistered6740cb8a
  • Unregistered6740cb8a
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan.

Undrar om det finns någon i forumet som kan hjälpa mig med mitt problem.

Jag använder 8310 med ett annat SD-kort för annan slags navigation - nämligen flygnavigation. Fungerar klockrent. Nu gjorde jag tyvärr en riktig miss genom att synka flygnavigationsmjukvaran inte på separata SD-kortet utan på Navigon-kortet. Och nu startar navigationen inte längre. Har någon koll exakt vilka filer som ligger på SD-kortet? Jag är rädd att kanske just auto.exe eller liknande har blivit raderat.

Klantigt... suck....

Mvh
Andreas

Postad 06 October 2009 - 13:13

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!
Nån som har hört SIRF ATLAS? Vad är skillnaden mellan SIRF ATLAS OCH SIRF STAR OCH VILKET ÄR BÄST?
En kille där på blocket säljer en kinesisk tillverkad gps och det kostar 3000 och den har SIRF ATLAS IV.

http://www.blocket.s...s...a=23_11&w=3
och
http://translate.goo...v...DN&start=10

Är kinesik gps med SIRF ATLAS IV lika bra som de andra tillverkare och nån som haft kinesisk gps?
Nån annan tycker att SIRF ATLAS IV har bättre mottagare än SirfSTar 3 och konkurrenten till SIRF ATLAS IV är SirfStar 4. Är det sant?
Tack för hjälp

Postad 06 October 2009 - 18:13

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Hej!
Nån som har hört SIRF ATLAS? Vad är skillnaden mellan SIRF ATLAS OCH SIRF STAR OCH VILKET ÄR BÄST?
En kille där på blocket säljer en kinesisk tillverkad gps och det kostar 3000 och den har SIRF ATLAS IV.

och

Är kinesik gps med SIRF ATLAS IV lika bra som de andra tillverkare och nån som haft kinesisk gps?
Nån annan tycker att SIRF ATLAS IV har bättre mottagare än SirfSTar 3 och konkurrenten till SIRF ATLAS IV är SirfStar 4. Är det sant?
Tack för hjälp

Inget svar på din fråga men ser inte vad detta har med 8310an att göra?

Postad 06 October 2009 - 18:45

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej!

och

Tack för hjälp

Eftersom du ställer frågan i tre trådar, så svarar jag med några ord.

SIRF Star IV och SIRF Atlas IV är helt nya komponenter.
Atlas IV används bl a i Navigon's nya 14-, 24- och 63-serien.

Det finns inte mycket att skriva om, eftersom de är nya på marknaden
och det finns inga utförliga recensioner.

För mera info finns SIRF,s homepage:
http://www.sirf.com/

/Franz

Postad 06 October 2009 - 19:44

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Eftersom du ställer frågan i tre trådar, så svarar jag med några ord.

SIRF Star IV och SIRF Atlas IV är helt nya komponenter.
Atlas IV används bl a i Navigon's nya 14-, 24- och 63-serien.

Det finns inte mycket att skriva om, eftersom de är nya på marknaden
och det finns inga utförliga recensioner.

För mera info finns SIRF,s homepage:
http://www.sirf.com/

/Franz

Hej Franz!
Du har rätt att jag ställde i tre trådar men det hände av misstaget. Tack för svaret.
En fråga om du vet mycket om POLNAV? Är POLNAV samma som Navteq och TeleAtlas?

Postad 06 October 2009 - 19:57

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Franz!
Du har rätt att jag ställde i tre trådar men det hände av misstaget. Tack för svaret.
En fråga om du vet mycket om POLNAV? Är POLNAV samma som Navteq och TeleAtlas?

Tyvärr vet jag inte mycket om POLNAV, men företaget gör software och kanske skulle
du titta på deras hemsida och läsa manualen:

http://www.polstargp...ual_PolNav.html

/Franz

Postad 02 November 2009 - 17:07

leifh_10
  • leifh_10
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

ARGH!!! att stänga av gps'n helt behöver man trycka på reset knappen samtidigt som on/off.. eller hur är proceduren?
JAg som använder den och sedan är off i 2 dar får samma problem hela tiden.. måste laddas en stund innan den fungerar som den ska .. varje gång...
Hur gör man nu.. nån som vet säkert?

Vad säger då Navigon om detta ?
"tusen takk for mail.
Det er nok dessverre ingen bugg,
men fordi din gps har et grafikkort som bruker veldig mye strøm, må den slås av med on/off-knappen og reset-knappen samtidig.
Dessverre finnes det heller ingen mjukvara oppgradering.
Vi beklager!
Ha en trevlig dag :wub:

Med vänliga hälsningar på norska,

Väldans dyr, går inte och lägga in POIs på ett enkelt sätt, halvdan display i solljus, krånglig och stänga av samt inget intresse av och uppdatera buggar !! Nästa GPS blir av annat märke !!! (Garmin ex, dom uppgraderade iallafall)
///L

Nu svarade dom faktiskt efter 5 minuter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postad 10 November 2009 - 17:43

anmo2716
  • anmo2716
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag håller med. Navigon tar inte hand om befintliga kunder utan vill bara spotta ur sig nyheter hela tiden.

Min uppgraderade 8110->8310 är otroligt seg. Tanten hackar ofta när hon pratar ifall det är en komplicerad trafiksituation.

Den tycker alltför ofta att man ska åka av den "stora" vägen för att snirkla sig in i ett villaområde och sedan åka ut igen på samma "stora väg". Värdelöst.

Om man nyligen slagit på navigatorn och den just hittat GPS-mottagning, ger den helt fel instruktioner under en kort period (10-20 sekunder).

Men det värsta av allt är att den börjat ge ifrån sig ett otroligt högt, högfrekvent tjut ibland. Det är så högt och kommer så plötsligt att jag rycker till. Detta har hänt ca 3 ggr. Min bror som äger en Navigon 2110 har flera ggr upplevt samma fenomen.

Ser nästan fram emot att den pajar så att man kan inhandla en ny av ett annat märke.

Postad 14 November 2009 - 17:32

John-Doe
  • John-Doe
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det är möjligt att detta redan avhandlats i tråden men jag har inte lyckats hitta det. Är det någon annan som inte hittar knappen "Skapa en ny backup" i Navigon Fresh? Jag har bara alternativen uppdatera eller radera befintlig backup. Så har det varit de senaste tre versionerna av Fresh. Nu gör jag alltid en hård backup via Utforskaren men det irriterar att det inte går att använda medföljande program!

Jag skulle också ladda in Q4-kartorna nu. Jag markerade alla kartor eftersom jag har ett 4 G-kort och markören visade inte i närheten av att det skulle bli fullt. Ändå får jag upp att ett fel uppstått och att det inte finns tillräckligt med plats på hårddisken! ;)

Jag har sagt det förrut och säger det igen: maken till taffliga system har jag aldrig varit med om!! Det är som om Navigons utvecklare är rena amatörerna! Visst, allt är väldigt snyggt men det fungerar ju inte och programmet har en snabbhet som man var van vid för 15 år sedan!! Man undrar om det är designers som gått någon kvällskurs i programmering som utvecklat systemet. Nu kan de inte skylla på att de inte hängt med i framgången längre...de har helt enkelt inte brytt sig om att komma ikapp.

De säger att anledningen till att navigatorerna saknar funktioner så som möjligheten att lägga in egna POI´s är på grund av att deras målgrupp inte är så avancerade användare. Hur i h-vete ska då dessa "inte så avancerade" användare klara av att göra backup:er, uppdatera kartor och allt det andra som behöver göras när vi som hänger här på forumet, som ÄR avancerade, inte ens klarar det!! ;)

Nej, när min Navigon dör eller försvinner så blir det garanterat inte en ny, det blir något annat märke utan att tveka en sekund!

Postad 31 January 2010 - 13:53

navigoon
  • navigoon
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kan någon hjälpa mig hära.
Har en navigon 8110 och jag har 2 gb minneskortet.
Skulle laddaner nya kartorna från fresh, då hade jag q3 2008-
Så jag logga in i navigon fresh och skulle ladda ner q3 -2009
Men jag glömde göra en backup, Och gick in i minneskortet från datorn och tog bort alla map filer men inte de andra.
Sen när jag ladda ner de nya så fasnar den i fresh har gör en massa knas.
Till slut så står det Fel när mappar ska packas upp (1133)

Så jag kan inte använda navigotorn nu kan bara gå in i start menyn men inget händer när man trycker på Navigatorn..

Postad 15 February 2010 - 18:54

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Prova att radera Fresh, ladda ner från Navigons hemsida igen å testa på nytt.
(Det är i.a.f. en ny version av Fresh, 2,0,2)

Men välj bort nån karta om du bara har 2 GB minneskort, allt får inte plats.

Nu har tydligen Q1 2010 landat!
Alltså, nya kartor kvartal 1 2010.
/Robban

Redigerat av n@bboR, 15 February 2010 - 18:56.

Postad 21 May 2010 - 16:05

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ny karta och ny version av Fresh finns just nu för nedladdning!
Karta = Q2 2010
Ha'de gött! /Robban

Postad 18 June 2010 - 19:41

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hallå! Har/hade en uppgraderad 8110 - 8310 Någon som fått problem efter Q2 2010 uppdateringen? Jag fick att någon EU fil inte kunde packas upp... ok jag prövade att börja om 3ggr, men inget hjälpte. Stoppade i minneskortet i kortläsaren, och döm av min förvåning att det var helt tomt!! Alltså min 8310 uppdatering bl.a + alla poi's, tog fram senaste backupen, ja visst, min dator har ju kraschat sen sista backupen... Hur kan allt raderas under en uppdatering? t.om navigon programmet? Inte ens navigatoren ville känna igen mitt kort.
Tacksam för lite råd.

Postad 18 June 2010 - 20:22

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hallå! Har/hade en uppgraderad 8110 - 8310 Någon som fått problem efter Q2 2010 uppdateringen? Jag fick att någon EU fil inte kunde packas upp... ok jag prövade att börja om 3ggr, men inget hjälpte. Stoppade i minneskortet i kortläsaren, och döm av min förvåning att det var helt tomt!! Alltså min 8310 uppdatering bl.a + alla poi's, tog fram senaste backupen, ja visst, min dator har ju kraschat sen sista backupen... Hur kan allt raderas under en uppdatering? t.om navigon programmet? Inte ens navigatoren ville känna igen mitt kort.
Tacksam för lite råd.

Lyckades få igång gamla backupen, och det var 8310 upgraden på det kortet, men inte alla länder... prövar med Q1 2010 igen då.

Postad 18 June 2010 - 23:20

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Lyckades få igång gamla backupen, och det var 8310 upgraden på det kortet, men inte alla länder... prövar med Q1 2010 igen då.

Fixade Q1, men navigatorn ville inte kännas vid mitt kort...

Postad 19 June 2010 - 11:55

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Fixade Q1, men navigatorn ville inte kännas vid mitt kort...

Verkar vara något fel på datorn eller korten, misslyckats att spara någon ###### fil...

Postad 20 June 2010 - 17:44

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Nu fungerade nerladdningen av Q2 2010, men navigatorn startar inte... är inte alls kunnig på alla filer och sånt. Kan man leta fram start filen?

Postad 21 June 2010 - 07:09

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nu fungerade nerladdningen av Q2 2010, men navigatorn startar inte... är inte alls kunnig på alla filer och sånt. Kan man leta fram start filen?

Någon fil kan ha blivit skadad i samband med hämtningen av Q2.
Kolla om filen Autorunce.exe ligger i roten på kortet och
att din "version.xml" är hel.
Dessutom borde du kanske formatera om ditt kort med FAT32
(Backup!) helst med Panasonics formateringsprogram
(ver. 2.0 är bra om du inte kör Windows 7).
Kan hämtas här:
http://panasonic.jp/...load/index.html

/Franz

Postad 21 July 2010 - 14:11

Arshad
  • Arshad
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

sirfstar 4 gps har inte kommit till Sverige eller kanske man har backat?
Jag har valt navigon 8450 live och garmin 3790T. Nån som köpt och jämfört?
Vad jag tycker har alla gps för och nackdel t.ex. navigon har bättre röst, röststyrning och realityview vilket det saknas i garmin utan man ska manuell trycka om junction view är tillgänlig men garmin har bättre karta än navigon.
Det andra problemet med navigon är att den hackar enligt vissa personer.

Photocenter i Göteborg säljer navigon 8450 live för 2339 kr med ett års garanti och två års fria kartuppdatering.
Är den värd?
När kommer navigon 8510 eller 8550 live med bättre processor?

Postad 16 July 2012 - 20:25

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Hej,

Min 8110:as billaddare (cigg-kontakten till USB-kabeln inkl. TMC) har gått sönder. Böjde oavsiktligt sönder USB-kontaktdelen. :-(
Är det någon som händelsevis har en sådan kabel till övers?

Tack på förhand!

/M

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.