Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)

442 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du handlat absorbenter hos Bullerbekämparen efter att ha läst den här tråden? (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 23 June 2009 - 10:38

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Nej, han på bullerbekämparen trodde inte det skulle behövas med en extra list. Jag har inte märkt att det sjunkit in något ifrån plåten i absorbenten men den kanske blir känsligare för det om man tagit bort det medföljande materialet och klätt den med tyg.
Den är ju ganska stabil som den är nu, men det borde vara skillnad, tyg är ju mjukare än det som sitter på från början.

Så du går "all the way" med absorbenter :)
Skriv gärna vad du tycker det blir för skillnad före och efter du satte upp de två extra.

Postad 23 June 2009 - 10:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Mja alltså jag har nästan lust att dra in alla akustikprylar som finns nu, verkligen såld på det här och reslutaten.
Sen måste det se lite prydligt ut också såklart.....

Får väl hålla koll på det här närmsta dagarna, får väl fixa nåt tunnt i hårdplast eller nåt att lägga under annars. Du har en poäng där, kanske är för att jag tog bort höljet på 2 av dem.

Jess skall ta med mig kaffet ut i vardagsrummet nu, stereon är uppvärmd och lyssna igenom lite plattor! :)

I´ll be back! For sure....

Redigerat av genstruktur, 23 June 2009 - 10:45.

Postad 23 June 2009 - 11:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
;)

Usch vad bra det låter nu! Man vet inte vad man saknar förrän man har fått det.....

Musiken låter otroligt naturlig nu, känns nästan live eller vad man kall säga. Gitarrer låter som när man själv drar på förstärkaren och spelar, trummor är tunga och man hör symbalers utklingningar som ringar på vattnet. Om baskaggar lät som kulsprutor med 1 absorbent låter de som tankskott nu med 2 :) . Röster har blivet ännu mer kraftiga och naturliga. Mer tyngd i musiken, basen är fast och tung. Jag vill bara höja och höja volymen för det låter aldrig ansträngt vad jag hört hitills i alla fall. Det är väldigt lugnt och tungt så att säga, som att sitta i studion med musikerna när de spelar in ungefär eller nåt. Högtalarna har nästan försvunnit och det är bara en vägg av musik. Även om mina Dali är lite dåliga på att fylla ut uppåt, de spelar väl en max 20cm ovanför höjden på högtalarna men i mellan och åt sidorna fyller de jättemycket bättre nu.

Det har nog låtit lite tillgjort och skivaktigt innan utan absorbenter, nu låter det natruligt och som att höra musik live eller nåt, lite svårt att beskriva :) . Otroligt nöjd i alla fall, mitt ljud här hemma har nog blivit dubbelt så bra på 1mån nu med absorbenterna :D .

Måste säga att det är smått fantastiskt att mina blygsamma högtalare kan låta så bra.

Bifogad fil  Bild_549.jpg   726.94K   0 Antal nerladdningar

Byglar skall målas såklart, färgen är nog liiiiite annorlunda på övre jämfört med under absorbent. Tror det beror på att p de undre är det vita skyddet bortskuret(målningen), höger topp är lite skrynklig i tyget. Det viktiga är att byglarna blev bra, det andra går alltid att finjustera i efterhand.

Totalkostnad för allt är väl uppe i 2000:- nu, värt varenda krona :) .

PS: Skall försöka ordna nåt snyggare än min gamla målade lunchlåda som skydd för kontakten nere till vänster i bild, det var ett test :) .

Ey! Rutger, det var väl du som var på Bullebekämparen samtidigt som mig? Hur har det gått?

Redigerat av genstruktur, 23 June 2009 - 12:37.

Postad 23 June 2009 - 12:42

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
@genstruktur

Jupp, det är jag! Vilket sammanträffande att stöta på trådskaparen när man handlar absorbenter, trevligt!

Kom hem hyffsat sent igår, så några djupgående tester gjordes inte. Testade iaf lite med att ställa plattorna på tvbänken, så att de började kant i kant med högtalarnas insidor. Och det märktes stor skillnad, lyssnade bara på rockig musik (Hellacopters, Backyard Babies, Hardcore Superstar, Volbeat) och där var effekterna uppenbara, riktigt bra bett i mellanregistret, märktes tydligt när riffpartier spelades! Dubbeltramp hördes mycket tydligare än förr..kan tänka mig att gles musik växer än mer, men för mig var det mest spännande att höra skillnaderna när rock spelades.

Tyckte däremot att basen blev lite basigare än innan, har ett par Dynaudio Audience 72, så nu ska jag börja laborera med att sätta tillbaka skumproppen i basreflexröret. Känns som att det borde innebära en förbättring för mig. Ska även ställa in högtalarna efter konstens alla regler INNAN jag sätter upp absorbenterna...sen ska ju min bättre hälft inhandla ett tyg som passar, vilket jag hoppas sker till helgen, för det kliar verkligen i fingrarna nu, vill bara lyssna in mig mer och mer.. Riktigt roligt faktiskt!

genstruktur: Vill egentligen inte fråga hur mycket bättre du upplevde att ljudet blev, efter det att du satte upp två stycken till? Förhoppningsvis innebar det inte lika stor förbättring, som det gav när du satte dit de första två... :( Är glad att jag fick in två plattor i vardagsrummet, fler plattor får nog vänta tills jag har ett dedikerat ljudrum tror jag...

edit: såg nu när jag läste ditt inlägg ovan att det blev en markant förbättring..tjyvvens jag blir allt lite sugen att dra hem 2 plattor till ;)

Redigerat av Rutger6, 23 June 2009 - 12:48.

Postad 23 June 2009 - 12:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Tjena Rutger!

Jo kul att träffas sådär, speciellt eftersom jag precis innan du kom in genom dörren fårgade säljare om det varit fler där :( .

Kul att du märkte sådan skillnad, speciellt eftersom jag hypade det så bra till dig igår :lol: .

Jo skillnad hör man nästan på 1min enligt mig, sen exakt hur stor skillnad beror väl på mycket faktorer. Själv tycker jag det märks mest när man tar sig lite tid och lyssnar igeonm favvorplattor man hört många gånger och upptäcker att väldigt mycket låter välidgt annorlunda. Själv har jag bara lyssnat en 5st plattor sista 3v för att verklige kunna utgöra skillnader.

Själv har jag fått mer bas och renare bas känns det som, tyngre och "svartare" på något sätt.
Du kanske kan justera din bas med högtalarnplaceringen eller att flytta sweetspot lite som säger?
Själv tyckte jag nog basen blev tightare av att ha absorbenten i innerkant på högtalaren, jämfört med att ha den längre utåt utsidan på talarna....känns som de gör mer effekt innanför.

Mja det är alltid svårt att uppskatta ljudförbättringar men jag tycker nog skillnaden var klart märkbar med 2st till. Ljudet växte på något sätt, bredare, djupare och högtalarna "försvann" mera. Lite som en bra och riktigt inställd sub, man hör inte vart basen kommer ifrån....lite luddig beskrivning faktiskt men du förstår poängen kanske? Det hänger väl kanske ihop lite med mina blygsamma högtalare också, är väl ofta det som är nackdelen med de billigare segmenten, lätta att betämma riktningen på? Känns lite som att man kan bara lägga gele i håret, sätta sig framför stereon så sköter ljudet kamningen :P .

Jo alltså nu TROR jag det får vara bra med absorbenter för min del, det jobbiga är bara att skillnaderna faktiskt är enorma så man glömmer av lite hur det ser ut ;) . Klart de syns hemma hos mig, inget snack om det men jag hade faktiskt en ickeintresserad polare över som såg på tennis för ett par veckor sedan och han sa inget alls om absorbenterna när jag hade bara 2 då, jag tänkte att jag testar och säger ingeenting B) . Klart, människor av honkön är alltid svårare att övertyga! :D Kan du sälja in 2plattor till tycker jag defenitivt du skall göra det ;) . " Det ser mer enhetligt ut, får du säga. Jag tänker på helheten för rummet älskling" :P

Om jag någon gång i framtiden får ett dedikerat hifirum kommer jag definitivt lägga ex. kronor på akustik, no doubt about it!

Ganska väl investerade 600:- för dig Rutger6 ? :rolleyes:

Redigerat av genstruktur, 23 June 2009 - 13:17.

Postad 23 June 2009 - 13:18

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Lätt de 600 kr som har gjort mest för ljudet hemma hos mig! :(

Postad 23 June 2009 - 13:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Lätt de 600 kr som har gjort mest för ljudet hemma hos mig! ;)

Ja att man inte tänkt/gjort detta tidigare är ett mysterium.......
Det handlar om en spottstyver om man tänker på vad man lagt på annat i sin anläggning....

Nu måste jag tyvärr sluta lyssna, skall iväg men jag vill inte! :( Vill bara sitta i soffan och njuta av musik för resten av mitt liv just nu :rolleyes: .

Redigerat av genstruktur, 23 June 2009 - 13:29.

Postad 23 June 2009 - 13:52

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Vill nog helst ha in 2st till, måste bara luska ut hur det skall lösas estetiskt, jag har en Lackbänk mellan högtalarna som är 190 cm, och om jag sätter plattor från golv till tak så kommer inte Lackhyllan kunna stå kvar där den står, utan måste då flyttas ut en bra bit från väggen..sen kanske det inte ser så snyggt ut med "tavlor" som till viss del döljs av lackhyllan.. Jag kan göra som du (genstruktur) och kapa dom så att de börjar över hyllan.

Men när vi väl får tag på hus så ska de gå ända nere från golv, och då är det ju synd om man har kapat en del av absorbenten..

Redigerat av Rutger6, 23 June 2009 - 13:53.

Postad 23 June 2009 - 14:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
bra höjd det blev på absorbenterna, alltså med 2st på varandra ;)

kul att du e nöjd :(

Postad 23 June 2009 - 16:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Vill nog helst ha in 2st till, måste bara luska ut hur det skall lösas estetiskt, jag har en Lackbänk mellan högtalarna som är 190 cm, och om jag sätter plattor från golv till tak så kommer inte Lackhyllan kunna stå kvar där den står, utan måste då flyttas ut en bra bit från väggen..sen kanske det inte ser så snyggt ut med "tavlor" som till viss del döljs av lackhyllan.. Jag kan göra som du (genstruktur) och kapa dom så att de börjar över hyllan.

Men när vi väl får tag på hus så ska de gå ända nere från golv, och då är det ju synd om man har kapat en del av absorbenten..

Ah hyllan sitter fast i väggen, jag då blir det lite svårare.
Jag tänkte lite såhär, om jag har absobenterna, tja en 3år. Skulle jag flytta sen får jag väl köpa 2 nya(de jag kapade), 600:- för 3års musikupplevelse kan ja väl ha råd med. Det beror lite på om du tänkt flytta snart iofs. då kan jag hålla med om att det känns onödigt, du har nåt och lura på där helt klart! :(
Posta en bild kanske, så kan vi kanske hjälpa till? ;)

bra höjd det blev på absorbenterna, alltså med 2st på varandra :P

kul att du e nöjd ;)

Tack! Verkligen nöjd :rolleyes:
Får tacka för fin input under trådens gång Dvd-ai!

Mjo skall se om jag kan måla i alla fall ena sidans byglar idag också, tänkte vara lite lat och bara måla det som syns när de absorbenterna sitter på plats :P . Vill inte egentligen ta ner dem för man vill njuta av fulländad musik så många timmar på dygnet som möjligt :D . Får måla innan jag lägger mig och torka under natten. Kommer nog bli ännu bättre målade! Blev nöjd med höjden, satte inte klossan mot tak, för jag tänkte om man av någon anledning vill ha ner dem skall det gå hyfsat smidigt. Det är väl en 5cm till taket nu.....
Lutar nog dock att göra om den högra uppe, lite för skrynklig i tyget tycker jag.....gardinen har legat länge ihopvikt i kartongen och man får fan stryka på bra för att vecken skall gå bort!

Redigerat av genstruktur, 23 June 2009 - 16:32.

Postad 23 June 2009 - 19:07

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Roligt att alla verkar vara så nöjda och nästan ännu roligare att så många verkar ha fått upp ögonen eller kanske öronen för hur mycket lite akustik fix kan göra.

Vore kul att veta hur många som hitta till bullerbekämparen på grund utav denna tråden och om dom tycker det är roligt eller bara segt med en massa folk som kommer in och köper stycksaker :(

Postad 23 June 2009 - 22:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Roligt att alla verkar vara så nöjda och nästan ännu roligare att så många verkar ha fått upp ögonen eller kanske öronen för hur mycket lite akustik fix kan göra.

Vore kul att veta hur många som hitta till bullerbekämparen på grund utav denna tråden och om dom tycker det är roligt eller bara segt med en massa folk som kommer in och köper stycksaker :rolleyes:

Ja mer välinvesterade pengar har jag inte gjort i min hifihistoria! :( Har väl lagt en 3-4% av hifiparkens värde på absorbenter nu, mindre än som rekommenderas på kablar ;) . Enda anledningen att låta bli är estetiskt då som jag ser det, men har lite större plånbok finns det en hel del snyggare alternativ också.

Hoppas verkligen fler tar efter.....finns mycket mer att kräma ur befintliga anläggningar istället för att springa och köpa nytt dyrt.

Frågade säljaren just om det igår, ni kan väl inte tjäna nåt på detta?
Nej det gör vi inte svarade han men det är kul att hjälpa till men skulle det bli mycket mer styckköp får vi nog komma på något annat, typ postorder eller så. Tar väl mycket tid kontra stålar som de får in antar jag.

Edit: Bara så jag förstått allt rätt, absorbenter dämpar inga/inget ljud ut ur längenheten/rummet...alltså till grannar och dyl?

Vore kul att veta hur många som hitta till bullerbekämparen på grund utav denna tråden och om dom tycker det är roligt eller bara segt med en massa folk som kommer in och köper stycksaker :P

Funderade på det där, kanske kan vara kul att veta här i tråden i allla fall. En anledning för mig att lära mig hur man gör en omröstning också, första gången för mig så ha lite överseende. ;)

Omröstning tillagd!

Redigerat av genstruktur, 23 June 2009 - 22:08.

Postad 24 June 2009 - 07:41

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Edit: Bara så jag förstått allt rätt, absorbenter dämpar inga/inget ljud ut ur längenheten/rummet...alltså till grannar och dyl?

Lite dämpar det nog även ut ur rummet, men skillnaden är troligtvis marginell om man bara sätter upp några absorbenter bakom högtalarna. SD-fötter eller liknande gör garanterat större skillnad.

Jag har ett akustiktak i mitt biorum, så där är dämpningen tillräcklig tycker jag. Men jag funderar på att skaffa ett par absorbenter till taket i vardagsrummet. (har inte möjlighet att placera dem bakom högtalarna)

Postad 24 June 2009 - 11:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
@ MartinP666

Ja men då är det som jag misstänkte, ville bara dubbelkolla. :lol:
De kanske hjälper lite grand som du säger men inget man skall installera för att störa grannar mindre. Har faktiskt inga problem med det och jag kör SDfötter men alltid bra att veta :lol: .

Ok martin, jo det är en smidig upphägningslösning på dessa tycker jag så bor du i närheten så.......

Redigerat av genstruktur, 24 June 2009 - 12:51.

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
@ Rutger6 : En tanke om man vill ha 2 st på varandra är väl också att skita i att klä in dem och sätta en typ panelgardin framför. Då försvinner hela absorbenten, även byglarna och sådär. Kanske nåt att tänka på?
Satt precis och funderade om inte det nästan hade varit snyggare även hos mig.....nåt att fundera på.....

Har märkt ett litet minus med att montera sidobyglarna såpass långt ner som jag gjorde. Det är att överdelen av absorbenten skjuter ut lite jämtemot underdelen, 1cm kanske. Nåt att tänka på för er som monterar.....iofs. blir väl luftspalten större och absorbenten dämpar bättre :lol: .

Redigerat av genstruktur, 24 June 2009 - 13:04.

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
trippelpost

Redigerat av genstruktur, 24 June 2009 - 11:26.

Postad 25 June 2009 - 08:32

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
En kollega till mig ska upp till Göteborg i dagarna, har gjort en beställning på 1 platta till, tänkte att jag delar den på hälften, då har jag 180 cm absorbent vid varje högtalare, det tror jag blir bra faktiskt...

Panelgardin? Låter som en bra idé, då döljer man allt och slipper att se skarvarna också, tål att tänkas på!

Postad 25 June 2009 - 11:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

En kollega till mig ska upp till Göteborg i dagarna, har gjort en beställning på 1 platta till, tänkte att jag delar den på hälften, då har jag 180 cm absorbent vid varje högtalare, det tror jag blir bra faktiskt...

Panelgardin? Låter som en bra idé, då döljer man allt och slipper att se skarvarna också, tål att tänkas på!

Låter bra Rutger! Själv har jag målat byglarna nu, skall ta ett kort inom kort.
HUr går det för dig ljudmässigt då, lika nöjd fortfarande?

Postad 25 June 2009 - 12:21

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har faktiskt inte hunnit sitta ner mer ännu, men det kliar verkligen i fingrarna att börja på med finjustering! Hoppas jag kan viga några timmar till det i helgen..

Hade iofs på stereon i bakgrunden i tisdags, då rök plattorna fram, var inne i vardagsrummet lite titt som tätt under matlagningen.. :lol:

Postad 25 June 2009 - 17:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
@ Rutger6 : Aj aj aj, inte bra :) . Förstår att det kliar nu då.......
Också en ide hur man kan "dölja" absorbenterna: https://www.minhembio.com/Nahaz

Lite bilder på det så gott som färdiga resultatet. Visst syns de och rummet blir väl inte snyggare direkt, när man sätter på stereon dock så blir man överväldigande intygad om att det spelar mindre roll ;) .
De är inte jättesnygga men inte jättefula heller enligt mig. Tycker dock att de är lite mer "gula" i färgen på korten än vad de är i vekligehten, kan bero på att solen låg på eller att jag inte har så bra kamera/inte kan sköta kameran.
En ide för att få bort skarven mellan dem är att skita i den undre bygeln på den övre absorbenten, frågan är bara om den undre absorbenten klarar tyngden.......

Funderar lite smått om man kan sätta upp nåt annat på samma vägg som absorbenterna som "avleder" uppmärksamheten lite så att säga.......

Bifogad fil  Bild_560.jpg   773.22K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Bild_567.jpg   857.47K   0 Antal nerladdningar

Vi pratade innan om att absorbenterna inte dämpar ljud till grannar nåt nämnvärt. Tycker nog ändå de gör det på ett sätt faktiskt, själv så lyssnar jag nog i genomsnitt en 5db lägre nu jämtemot innan. Eftersom alla ljud hörs mycket tydligare, det är bätte tryck i basen och det inte är så mycket som stör känns det som man inte behöver höja så mycket längre för att få det ljud man vill ha. Sen det är klart, det låter så klart ännu bättre på även de högre volymerna :( .

Redigerat av genstruktur, 25 June 2009 - 18:05.

Postad 25 June 2009 - 22:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:(

hehe, som sagt, två sidor av det hela ;)

skulle man kunna kalla det för "indirekt ljudisolering"... ?! :)

Postad 25 June 2009 - 23:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Låter utmärkt dvd-ai! :)

Nu är även mitt galleri uppdaterat.

Postad 28 June 2009 - 23:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Gjort en tilläggbar produkt av den, eller vad det kallas ;) . Går att lägga till i sitt galleri.....

https://www.prisjakt...kt.php?p=453464

Gick dock inte att koppla till tråden av någon anledning :) .

Chattras: Förresten du har absorbenter nu nästan i hela främre delen av rummet och du tyckte det "slog lock" för öronen? Du använder inte ditt rum till nåt annat än till att lyssna musik/film va? Skulle du kunna tänka dig att ha det rummet som ett normalt rum med tanke på aborbenterna och hur dämpat det är? Är faktiskt lite småsugen på att slänga upp en 2-3st stora i taket också :(....... undrar om det kan bli för dämpat så att säga kanske .

Nu har även min kompis monterat upp sina 6st stora absorbenter i taket. Han satte alla där för han fick inte riktigt plats på bakväggen tyckte han, han har väldigt många fönster hemma hos sig. Han blev väldigt nöjd! Skall över och lyssna någon dag, skall bli kul. Han hade faktiskt ett ganska stort problem med eko i rummet......

Redigerat av genstruktur, 28 June 2009 - 23:04.

Postad 29 June 2009 - 10:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Produkt kopplad!

Postad 29 June 2009 - 10:43

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Okej, det här måste jag ju bara ha. Synd att företaget ligger i Göteborg ca 40mil från mig. Får se om det blir någon tur dit i Sommar då blir det garanterat inköp!

Postad 29 June 2009 - 10:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Okej, det här måste jag ju bara ha. Synd att företaget ligger i Göteborg ca 40mil från mig. Får se om det blir någon tur dit i Sommar då blir det garanterat inköp!

Tycker definitivt du skall prova, det är det värt!

Borde väl finnas en likvärdig produkt där du bor, kolla annars med bullerbekämparen. När jag kontaktade dem första gången trodde de att jag ville att de skulle skicka dem, så det går nog att få det skickat, du kan ju kolla upp det med dem. Be snällt....... :)

Redigerat av genstruktur, 29 June 2009 - 10:48.

Postad 29 June 2009 - 17:03

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jo, mitt rum är enbart ett film/musik rum. Om jag ska vara helt ärlig så hade jag inte velat ha det så stumt i ett "vanligt" rum. Själva rummet upplevs ju lite mindre och instängt på nått skumt sätt. Sedan är det ju inte skitsnyggt heller. Fast det är ju bara vad jag tycker jag det :)

Redigerat av Chattras, 29 June 2009 - 17:04.

Postad 29 June 2009 - 21:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jo, mitt rum är enbart ett film/musik rum. Om jag ska vara helt ärlig så hade jag inte velat ha det så stumt i ett "vanligt" rum. Själva rummet upplevs ju lite mindre och instängt på nått skumt sätt. Sedan är det ju inte skitsnyggt heller. Fast det är ju bara vad jag tycker jag det :)

Det lät lite oroväckande ;) . Hur ånga absorbenter har du chattras, försökte räkna i ditt galleri. 3 i taket, 1 bakom varje front, 2 bakom sweetspot och även en på en sidovägg? Jo mitt är ett kombinerat vardagsrum/musik/film/tvspel/umgåsrum men skall jag vara helt ärlig så är det ljud ur högtalarna så gott som hela tiden jag är hemma så på ett sätt så är det som ett dedikerat hifirum, bara det att det skall fungera om jag år besök också :rolleyes: . Kan tänka mig att rummet upplevs mindre om det är väldigt dämpat, samtidigt tyckte jag först när jag monterade upp de 2 sista absorbenterna att, oj vad tyst det blev. Nu har jag dock vant mig och tycker det är helt naturligt. Min tanke var 2 kanske 3st absorbenter i taket......får väl fundera på det.

Kan hålla med dig om att absorbenterna är väl inga skönheter och det är klart, du verkade ha ett fint tak med "brädor" och då förfular de en del kan jag tänka mig. Ser lite konstigt ut för folk som inte förstår deras syfte heller. Samtidigt tycker jag nog att mina egna smälter in ganska hyfsat i alla fall. Hade en kompis på besök och han tyckte det nästan åg bättre ut med dem uppe. Allt det där är som du säger en smaksak som sagt. Svårt bara när man vet hur pass stor skillnad de andra gjorde att stå emot att köpa fler.... :P .

Postad 29 June 2009 - 21:33

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Mitt galleri är väl inte helt 100% korrekt, har ändrat endel men inte orkat fixa nya bilder ifrån alla vinklar. Just nu sitter det 3st i taket, 1 bakom varje front samt 1 på var sida för 1:a sidoreflexen. Så totalt 6st och alla inom den 1:a tredjedelen utav rummet. Resterande 2/3 är diffuserade.

Som tur är så har vi samma typ utav tak i hela huset så det känns lite så illa att ha satt ut plattor i taket nere i källaren. Hade nog varit surare om jag satte upp massa plattor i vardagsrummets tak och klädde in kakelugnen i stenull :)

*EDIT*
7st absorbenter är det ju. 3+2+2=7. Jobbigt med så svår matematik ;)

Redigerat av Chattras, 29 June 2009 - 21:37.

Postad 29 June 2009 - 21:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ahh ok.....

Ja frågan är om jag gör nåt liknande, håller mig till att absorbera i 1/3delen eller kanske lite längre fram i rummet så kanske det inte kan bli FÖR dämpat.

Vart börjar kanten på dina i taket, vid framändan på frontarna?

Postad 29 June 2009 - 21:43

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Ahh ok.....

Ja frågan är om jag gör nåt liknande, håller mig till att absorbera i 1/3delen eller kanske lite längre fram i rummet så kanske det inte kan bli FÖR dämpat.

Vart börjar kanten på dina i taket, vid framändan på frontarna?

Ganska exakt ifrån framkanten utav frontarna och inåt i rummet.

Postad 29 June 2009 - 21:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jo det känns väl som en ganska logisk placering, ljudet borde "studsa" där......

Ja det blir till att "fundera" en del på det här, sugen är man :) .

Tror dock att de skulle synas mindre de i taket, sällan man går och tittar där någon längre tid i sträck...
Har hyfsat högt också, en 270cm skulel jag tippa på...

Redigerat av genstruktur, 29 June 2009 - 21:51.

Postad 29 June 2009 - 21:51

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Jo det känns väl som en ganska logisk placering, ljudet borde "studsa" där......

Ja det blir till att "fundera" en del på det här, sugen är man :) .

Tror dock att de skulle synas mindre de i taket, sällan man går och tittar där någon längre tid i sträck...

Tror faktiskt att dom skulle försvinna ganska mycket i ett normalt vitmålat tak.

Postad 29 June 2009 - 21:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Neeee usch, varför sa du sådär......nu är jag helt såld :) .

Man själv är helt klart sin bästa säljare....

Redigerat av genstruktur, 29 June 2009 - 21:54.

Postad 29 June 2009 - 22:02

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Neeee usch, varför sa du sådär......nu är jag helt såld ;) .

Man själv är helt klart sin bästa säljare....

Haha, jo det är så sant så :)

Postad 29 June 2009 - 22:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Blir väl till att ta sig en sightseeing till Stenkullen igen framöver känns det som.......om man skulle satsa på 2st stora centrerat mellan frontarna, kant i kant med frontarnas framsida. blir 2400X2000 mm dämpad yta till.......

Förresten är det en polare till som skall köpa nu, han hade varit hemma hos den "andra" polaren som satte 6st i taket och blev helt såld. :)

Redigerat av genstruktur, 29 June 2009 - 22:07.

Postad 29 June 2009 - 22:07

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Blir väl till att ta sig en sightseeing till Stenkullen igen framöver känns det som.......

Förresten är det en polare till som skall köpa nu, han hade varit hemma hos den "andra" polaren som satte 6st i taket och blev helt såld. :)

Bara att hoppas att dom inte tröttnar på oss som köper styckvis och slutar sälja kontant ;)

Postad 29 June 2009 - 22:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jo den risken finns väl......jag får väl passa på nu snart då! :)

Han sa nåt om att vi får komma på nåt annat tillvägagångssätt om det blir mycket, han sa inte sluta sälja i alla fall ;) .

Gick att få på faktura om man ville verkade det som när jag var där sist, han frågade om jag skulle ha det.

Redigerat av genstruktur, 29 June 2009 - 22:10.

Postad 29 June 2009 - 22:11

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Du får väl snacka in dig med honom och ta över den försäljningen. Bara fixa nått sätt att trycka billigt på dom så kan du börja en liten sidoverksamhet.

Postad 29 June 2009 - 22:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
:)

Polaren sa exakt samma sak för några dagar sedan........

Postad 29 June 2009 - 22:18

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Borde ju egentligen bara vara att kolla i vilka färger dom går att få och sedan fixa typ 10 st olika schabloner och bara måla på dom. Den lilla färgen som kommer målas på kan ju knappast påverka. Lite blandat som är ganska neutralt men en då blir rätt dekorativt. Borde ju inte vara allt för svårt att fixa till.

Postad 29 June 2009 - 22:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ja det är en ide i alla fall, har faktiskt inget att göra just nu.

Postad 29 June 2009 - 22:26

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Då så, bara att dra igång :)

Postad 30 June 2009 - 07:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Man ska ju egentligen inte dämpa bakom lyssningpossitionen... ;)

man ska diffusera för bästa resultat! :)

Postad 30 June 2009 - 08:13

Unregisteredc288478c
  • Unregisteredc288478c
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kan man diskutera diffusering här också?

Annars nöjer jag mig med frågan om va som kan vara en billig och prisvärd absorbent för väggmontering eller liknande i ett litet mediarum.

Har ett stort fönster bakom soffan som jag tänkte fylla med blommor, vet inte om elementet som är under är bra eller dåligt heller, det är ett sånt där gammalt med massa hål och plattor.

Postad bild

Skall man låta det vara så eller absorbera någonting av det bakom soffan och mellan elementet?

Postad 30 June 2009 - 11:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Man ska ju egentligen inte dämpa bakom lyssningpossitionen... B)

man ska diffusera för bästa resultat! :)

Jo så har jag fattat det också!
Jag tänkte inte göra det om du nu trodde det..... B)

Obbas: Ja tråden handlar just om en billig och pisvärd absorbent, se inlägg nr 1. :D

Redigerat av genstruktur, 30 June 2009 - 11:46.

Postad 02 July 2009 - 21:51

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
@Genstruktur

Hur har det gått? Blev det till att köpa och sätta upp ett gång i taket?

Postad 02 July 2009 - 22:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

@Genstruktur

Hur har det gått? Blev det till att köpa och sätta upp ett gång i taket?

Inget inköpt ännu, farsan är på vift med kombin som det gå att lasta i utan problem. Sen har jag inget körkort än så jag måste ha farsan med också. Kanske kan bli ändring på det i nästa vecka dock, har jag tur kan jag skita i farsan och sno hans bil bara och åka dit själv! :)

Sen hade jag väl kanske en tanke på att åka hemtill min kompis som satte i taket för att få en uppfattnig hur dämpat det blir, nu satte han 6st i taket så det går väl inte att jämföra riktigt men man kan få en aning i alla fall.

Njuter av mina befintliga än så länge.... tycker faktiskt att även centern låter bättre vid filmtittande, det lilla jag sett på film i det sista. Nästan bara varit 2kanal .....

Redigerat av genstruktur, 02 July 2009 - 22:10.

Postad 07 July 2009 - 19:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Nu har pappa(=jag) fått körkort och stulit farsans bil.

Tänkte jag skulle åka och köpa 2absorbenter i morgon! Dubbel lycka alltså! :D

Redigerat av genstruktur, 07 July 2009 - 19:33.

Postad 07 July 2009 - 20:02

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
HInner inte läsa haöa tråden, men jag funderar på att beställa lite palett. Hur många tror ni behövs till ett 25m2 rum som är sparsamt möblerat och därför lider av go efterklang och eko....

Går det att klä dom med tyg utan att försämra deras absorbtionsförmåga om man väljer ett luftgenomsläpplingt tyg ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.