HTPC för XBMC 1080P för under 3000kr
214 svar till detta ämne
Postad 15 september 2009 - 07:07
scorpio
-
scorpio
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hehe ingen fara.. Även den bästa kan få göra fel ibland  Hade inte du en diNovo Scorpio ? Måste du söka av den varje gång du sätter på din pundit ?
Nopes, jag kör med ett "apple wireless keyboard new" p.g.a. en bugg i linuxkärnan måste jag starta om det var gång punditen startar, den är parad med "ubuntus bluetooth enhetshanterare" men det spelar ingen roll för den buggen =(
Postad 15 september 2009 - 07:18
rohed
-
rohed
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Nopes, jag kör med ett "apple wireless keyboard new" p.g.a. en bugg i linuxkärnan måste jag starta om det var gång punditen startar, den är parad med "ubuntus bluetooth enhetshanterare" men det spelar ingen roll för den buggen =(
Samma problem här. Nu när jag installerade om Ubuntu så försvann självklart parningen. Jag orkade inte fixa till det och valde att köra med iPhonen istället. Xbmc Remote funkar kalas verkligen! Vem behöver ett tangentbord då? =)
Postad 15 september 2009 - 12:47
Hostis
-
Hostis
-
Användare
-
-
140 inlägg
Samma problem här. Nu när jag installerade om Ubuntu så försvann självklart parningen. Jag orkade inte fixa till det och valde att köra med iPhonen istället. Xbmc Remote funkar kalas verkligen! Vem behöver ett tangentbord då? =)
Ja förstår.. Det var faktiskt tråkigt.. Har man lagt ner 1500 för ngt så vill man ju att det ska fungera utan problem. Men men, kanske vid nästa update så bör det fungera.. Hade också hoppats på och kunna starta datorn med tagenbordet också. Men det lär ju knappast komma inom det sista antar jag...
Postad 18 september 2009 - 19:26
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Är det någon som har fått den inbyggda ir-mottagaren att fungera under windows?
Fick det att fungera tillslut, dock så vaknar inte datorn med fjärren, och ir mottagaren har ingen flik för energialternativ i enhetshanteraren
Redigerat av PsychoCheF, 19 september 2009 - 19:04.
Postad 21 september 2009 - 11:15
pezmannen
-
pezmannen
-
Användare
-
-
172 inlägg
Är på väg att bygga en sådan här maskin men en frågor först:
1. Om jag byter ut nätagget mot att passivt Pico-nätagg plus byter cpu-kylaren mot en sådan som nämns här. Kommer jag få en ljudlös htpc då?
2. Vilken cpu ska man välja? E5200 verkar vara utgången
Postad 22 september 2009 - 01:55
Hostis
-
Hostis
-
Användare
-
-
140 inlägg
Är på väg att bygga en sådan här maskin men en frågor först:
1. Om jag byter ut nätagget mot att passivt Pico-nätagg plus byter cpu-kylaren mot en sådan som nämns här. Kommer jag få en ljudlös htpc då?
2. Vilken cpu ska man välja? E5200 verkar vara utgången
Min är helt tyst och jag ser ingen anledning till och behöva byta ut den befintliga nätagget! Såvida du inte tänker ha den precis vid skallen under en film. Jag vet faktiskt inte vad folk gnäller om att deras cpu låter.. Jag är nog den enda som har en E6300. Och jag hör absolut inte av ngt från den. Jag har inte bytt ut den fläkten som kommer med. Tycker den funkar hur bra som helst. Köpte min cpu för 800 på inet. OBS. Om du ska ha denna så köp inte den den på 1.8 Gz utan den på 2.8. Det finns nämligen 2 st E6300 https://www.prisjakt...kt.php?p=428533Good Luck.
Postad 22 september 2009 - 12:25
pezmannen
-
pezmannen
-
Användare
-
-
172 inlägg
Min är helt tyst och jag ser ingen anledning till och behöva byta ut den befintliga nätagget! Såvida du inte tänker ha den precis vid skallen under en film.
Jag vet faktiskt inte vad folk gnäller om att deras cpu låter.. Jag är nog den enda som har en E6300. Och jag hör absolut inte av ngt från den. Jag har inte bytt ut den fläkten som kommer med. Tycker den funkar hur bra som helst. Köpte min cpu för 800 på inet. OBS. Om du ska ha denna så köp inte den den på 1.8 Gz utan den på 2.8. Det finns nämligen 2 st E6300 https://www.prisjakt...kt.php?p=428533
Good Luck.
Saken är att jag är sjukt ljudkänslig och vill kunna ha igång maskinen dygnet runt. Det betyder att jag inte vill höra den i ett tyst rum.
Postad 22 september 2009 - 20:57
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Min är helt tyst och jag ser ingen anledning till och behöva byta ut den befintliga nätagget! Såvida du inte tänker ha den precis vid skallen under en film.
Jag vet faktiskt inte vad folk gnäller om att deras cpu låter.. Jag är nog den enda som har en E6300. Och jag hör absolut inte av ngt från den. Jag har inte bytt ut den fläkten som kommer med. Tycker den funkar hur bra som helst. Köpte min cpu för 800 på inet. OBS. Om du ska ha denna så köp inte den den på 1.8 Gz utan den på 2.8. Det finns nämligen 2 st E6300 https://www.prisjakt...kt.php?p=428533
Good Luck.
Gnäll...? Vi är alla olika känsliga för ljud och en del bor i lägenhet med mycket trafik och grannar runt om och andra i hus på landet så förutsättningarna för att höra och störas av ljud är olika. Att säga att denna burk är tyst med orginal nätaggregat och med orginal Intel CPU kylare är enligt mig helt fel. I ett tyst vardagsrum låter burken en hel del. Om man dessutom monterar mekaniska hårddiskar så lär det låta ännu värre om den! Jag är inte överkänslig vad det gäller ljud men jag uppskattar verkligen en tyst HTPC så vet ni om er att ni är känsliga för brötiga PCs så räkna med att ni kommer vilja byta ut både CPU fläkt, nätaggregat och hårddisk. Kolla in mitt galleri så ser ni hur jag allt eftersom bytt till tystare komponenter och därmed drar kostnaderna också iväg en del så rubriken "HTPC för XBMC 1080P för under 3000kr" stämmer inte riktigt längre... :-)
Postad 22 september 2009 - 21:10
pezmannen
-
pezmannen
-
Användare
-
-
172 inlägg
Gnäll...? Vi är alla olika känsliga för ljud och en del bor i lägenhet med mycket trafik och grannar runt om och andra i hus på landet så förutsättningarna för att höra och störas av ljud är olika. Att säga att denna burk är tyst med orginal nätaggregat och med orginal Intel CPU kylare är enligt mig helt fel. I ett tyst vardagsrum låter burken en hel del. Om man dessutom monterar mekaniska hårddiskar så lär det låta ännu värre om den! Jag är inte överkänslig vad det gäller ljud men jag uppskattar verkligen en tyst HTPC så vet ni om er att ni är känsliga för brötiga PCs så räkna med att ni kommer vilja byta ut både CPU fläkt, nätaggregat och hårddisk. Kolla in mitt galleri så ser ni hur jag allt eftersom bytt till tystare komponenter och därmed drar kostnaderna också iväg en del så rubriken "HTPC för XBMC 1080P för under 3000kr" stämmer inte riktigt längre... :-)
Ja, jag räknar med att byta samma saker som du gjort. E5200 verkar ju dock vara utgången vid det här laget. Vad skulle ni valt för cpu istället? Måste kunna köra den med låga varv på cpu-fläkten
Postad 23 september 2009 - 10:39
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Som ersättare till E5200 borde E5300 eller E6300(2.8GHz varianten) vara lämpliga.
Postad 23 september 2009 - 13:55
Hostis
-
Hostis
-
Användare
-
-
140 inlägg
Ja menade inget illa när jag skrev gnäll. Och självklart så är alla olika känsliga när det kommer till ljud. Jag bor i lägenhet och jag märker faktiskt inte av denna. Sitter ungefär 2.5 m ifrån min burk och enda gången jag märker av att den låter är jag när läser en sån här tråd och blir tvungen och sätta mig i soffan och koncentrera mig för och höra något. Sen så brukar jag faktiskt inte befinna mig i mitt vardagsrum utan och ha min tv eller musik på. Och det kan också vara en av anledningarna till att jag inte märker av den. Föresten jag kollade i ditt galleri. Vart har du placerat din pundit?
Postad 25 september 2009 - 17:42
rohed
-
rohed
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag kommer dock gnälla lite. Jag har flera gånger frågat vad jag ska köpa för cpu-kylare för att slippa de fläktrusningar som ibland går igång under en 720p-film tex. Jag har idag originalkylaren till min E5200 och vill ha något mer effektivt och tystare. Självklart ska den få plats i Punditen med DVD-spelare och 3,5" hdd monterat.
Någon som har ett bra förslag?
Postad 30 september 2009 - 17:20
rohed
-
rohed
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tjena grabbar och tjejer!
Ni som fått fjärren att funka (läs vilken fjärr som helst) i XBMC Live får jättegärna säga hur ni gjorde.
Jag skulle väldigt gärna kunna få igång mitt. Jag har en Biltema-fjärr (med mottagare) och en Harmony 525.
Drömmen vore att få igång Harmonyn på den inbyggda mottagaren men det är inget måste.
Hur ska jag göra?
/R
Postad 01 oktober 2009 - 15:33
Daratach
-
Daratach
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag köpte min Pundit enhet, instalera Windows 7 och XMBC, fjärrkontrolen fungerar fint i WMC men den fungerar väldigt dåligt i XMBC, man kan inte pausa i filmer, gå bakåt och flera andra saker. Finns det en uppdatering för detta?
Har laddat ner den senaste verionen av XMBC men det verkar inte hjälpa. Någon som har en lösning på hur man kan slå på Pundit enheten med hjälp av fjärrkontrollen?
Postad 01 oktober 2009 - 16:53
nydan
-
nydan
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag kommer dock gnälla lite. Jag har flera gånger frågat vad jag ska köpa för cpu-kylare för att slippa de fläktrusningar som ibland går igång under en 720p-film tex. Jag har idag originalkylaren till min E5200 och vill ha något mer effektivt och tystare. Självklart ska den få plats i Punditen med DVD-spelare och 3,5" hdd monterat.
Någon som har ett bra förslag?
Hej! Jag kan tipsa om denna som inet monterade åt mig : Arctic Cooling Alpine 7 GT Måste dock påpeka att det som låter mest i min burk är nätagget och funderar på att byta det när ekonomin tillåter... Är du ljudkänslig försök få tag i ett pico psu begagnat ! MVH Mattias
Postad 03 oktober 2009 - 23:38
Unregistereda861dd7f
-
Unregistereda861dd7f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Till alla er som haft problem att få igång IR mottagaren och den medföljande fjärrkontrollen till Pundit P4 i Ubuntu 9.04 32bit och XBMC. Detta är nu löst av vår vän Sutsan på XBMC forumet, se post #73. Nu när jag äntligen fått fjärrkontrollen att funka till Punditen kan jag varmt rekommendera denna hårdvara för byggande av HTPC baserat på Ubuntu och XBMC!
Postad 05 oktober 2009 - 22:04
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Till alla er som haft problem att få igång IR mottagaren och den medföljande fjärrkontrollen till Pundit P4 i Ubuntu 9.04 32bit och XBMC. Detta är nu löst av vår vän Sutsan på XBMC forumet, se post #73.
Nu när jag äntligen fått fjärrkontrollen att funka till Punditen kan jag varmt rekommendera denna hårdvara för byggande av HTPC baserat på Ubuntu och XBMC!
Fungerar det att ta datorn ur viloläge/standby också?
Postad 06 oktober 2009 - 10:10
Unregistereda861dd7f
-
Unregistereda861dd7f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har lagt upp en steg-för-steg guide om att få Pundit fjärrkontrollen att funka i Linux i denna tråd.Fungerar det att ta datorn ur viloläge/standby också?
Nej, det funkar inte. Jag ska testa lite och se om det går att få detta att fungera.
Postad 21 oktober 2009 - 20:46
Unregisteredfb5f22ff
-
Unregisteredfb5f22ff
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har faktiskt inte testat att väcka ur viloläge, har för mycket tentor framöver så inte vågat ge mig in i det ännu =( Någon som vet om det är möjligt?
Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 21 oktober 2009 - 21:09.
Postad 23 oktober 2009 - 08:19
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hallåj alla,
Har precis installerat Pundit som alla i denna tråd, allt verkar fungera fint men med fjärren är det något knas, den fungerar jag kan bläddra i xbmc men play visar menyn där jag får välja spela upp samt om jag väljer stop så verkar allt frysa (pause lägger väl upp ett pause tecken i ena hörnet?)
Några ideer ?
Vilka multifjärrar används, logitech har jag läst om men någon som har andra förslag som fungerar bra ?
Joemon: Vad använder du för "ir förlängare" i din setup med tv/reciever/pundit ?
Tack alla för bra info för att komma igång med detta system !
Ikväll blir det lite mer hands on med pundit + tv + reciver (har endast testat med vga till min vanliga skärm ännu
Postad 23 oktober 2009 - 20:10
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hallåj alla,
Har precis installerat Pundit som alla i denna tråd, allt verkar fungera fint men med fjärren är det något knas, den fungerar jag kan bläddra i xbmc men play visar menyn där jag får välja spela upp samt om jag väljer stop så verkar allt frysa (pause lägger väl upp ett pause tecken i ena hörnet?)
Några ideer ?
Vilka multifjärrar används, logitech har jag läst om men någon som har andra förslag som fungerar bra ?
Joemon: Vad använder du för "ir förlängare" i din setup med tv/reciever/pundit ?
Tack alla för bra info för att komma igång med detta system !
Ikväll blir det lite mer hands on med pundit + tv + reciver (har endast testat med vga till min vanliga skärm ännu 
Okey, ovanstående var ju lite för tidigit att jubla över. Har ju gjort installationen på min pc skärm via VGA på pundit. Nu när jag kopplar via HDMI till min TV så får jag inte något bild alls ! Någon som har råd förslag ? Tack på förhand !
Postad 23 oktober 2009 - 21:49
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Okey, ovanstående var ju lite för tidigit att jubla över. Har ju gjort installationen på min pc skärm via VGA på pundit. Nu när jag kopplar via HDMI till min TV så får jag inte något bild alls !
Någon som har råd förslag ?
Tack på förhand !
När ni kör via HDMI får ni upp Bios information om disk och minne etc ? Jag får nada
Postad 24 oktober 2009 - 11:08
dodoadoodoo
-
dodoadoodoo
-
Rookie
-
5 inlägg
När ni kör via HDMI får ni upp Bios information om disk och minne etc ?
Jag får nada 
Det funkar utmärkt hos mig! /D
Postad 24 oktober 2009 - 11:21
BosseBula2
-
BosseBula2
-
Rookie
-
1 inlägg
Okey, ovanstående var ju lite för tidigit att jubla över. Har ju gjort installationen på min pc skärm via VGA på pundit. Nu när jag kopplar via HDMI till min TV så får jag inte något bild alls !
Någon som har råd förslag ?
Tack på förhand !
Om du inte fått HDMI att fungera. Har du separat Grafikkort ? Vissa leveras med "extra" grafikkort och du måste då konfigurera bios Konfigurera: Advanced → Chipset → Primary Display Adapter=[Onboard] & Onboard GPU=[Always Enable].
Postad 24 oktober 2009 - 18:08
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Om du inte fått HDMI att fungera. Har du separat Grafikkort ? Vissa leveras med "extra" grafikkort och du måste då konfigurera bios Konfigurera: Advanced → Chipset → Primary Display Adapter=[Onboard] & Onboard GPU=[Always Enable].
Jag har inte separat grafikkort, jag gjorde hela installationen av ubuntu via den vga port som sitter på moderkort. Frågan är om Primary Display Adapter endast gäller HDMI porten för jag tror faktiskt den är inställd på PCI-E (?), är på landet så jag får titta på detta när jag kommer hem. Tack för tipset !! Trodde jag hade provat alla inställningar.... suck
Postad 26 oktober 2009 - 09:54
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har inte separat grafikkort, jag gjorde hela installationen av ubuntu via den vga port som sitter på moderkort. Frågan är om Primary Display Adapter endast gäller HDMI porten för jag tror faktiskt den är inställd på PCI-E (?), är på landet så jag får titta på detta när jag kommer hem.
Tack för tipset !! Trodde jag hade provat alla inställningar.... suck 
Inte verkade det hjälpa heller  Sitter i kö till supporten.....
Postad 26 oktober 2009 - 10:04
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det funkar utmärkt hos mig!
/D
Vad är det som fungerar, när du kör via HDMI får du upp bios och minnes information etc vid uppstart ?
Postad 26 oktober 2009 - 19:20
InzZzomnia
-
InzZzomnia
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Är det någon som kör trådlöst nätverk med en Pundit och ubuntu, vad har ni för grejer i så fall?
Skulle annars uppskatta förslag på grejer som är relativt enkla att få igång då jag är ganska grön på det här med ubuntu.
Postad 27 oktober 2009 - 19:17
Unregistereda45668b1
-
Unregistereda45668b1
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
När ni kör via HDMI får ni upp Bios information om disk och minne etc ?
Jag får nada 
Fick du ordning på det? Funkar fint här på min Samsung-plasma via hdmi, med bios-text och allt. Låter ju konstigt att bios-infon inte kommer upp hos dig. Kanske är det hårdvarufel helt enkelt? Kollade min TV under boot just, och den visar bios-texten i 1360x768@60 Hz. Det låter ju inte som standardupplösning 1A riktigt, så jag antar därmed att redan bios:et känner av vilka upplösningar TVn klarar, och väljer nåt lämpligt. Tänkte om det kunde vara nåt med att inte din TV/skärm stödjer rätt upplösning annars... Har du testat med en (annan) datormonitor via HDMI?
Postad 27 oktober 2009 - 20:02
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Fick du ordning på det? Funkar fint här på min Samsung-plasma via hdmi, med bios-text och allt. Låter ju konstigt att bios-infon inte kommer upp hos dig. Kanske är det hårdvarufel helt enkelt?
Kollade min TV under boot just, och den visar bios-texten i 1360x768@60 Hz. Det låter ju inte som standardupplösning 1A riktigt, så jag antar därmed att redan bios:et känner av vilka upplösningar TVn klarar, och väljer nåt lämpligt. Tänkte om det kunde vara nåt med att inte din TV/skärm stödjer rätt upplösning annars... Har du testat med en (annan) datormonitor via HDMI?
Jupp har testat allt nu (tre olika skärmar) så det måste vara hdmi porten som är kass  Man blir så trött på asus support (som endas nås via mail för barebone system) de säger bara att denna barebone endast stöds av XP/vista då det inte finns drivrutiner för linux. Blir att plocka isär allt och lämna tillbaks punditen  Tack för din info, då inte ens asus kunde tala om för mig att man fick bios text via HDMI porten men detta bekräftar att något är galet med denna pundit.
Postad 27 oktober 2009 - 20:07
Unregistereda45668b1
-
Unregistereda45668b1
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Äntligen tyst!
Punditen är ju någorlunda tyst från början (iaf med en tystare CPU-fläkt, själv kör jag en Scythe Shuriken), men eftersom min burk är igång 24/7 samt står alldeles utanför sovrummet utan dörr emellan, så har jag stört mig lite på powersupplyets fläkt.
Köpte i helgen en Noctua NF-R8 fläkt och gav mig i kast med att byta ut PSU-fläkten mot denna. Det komplicerades lite av att Noctuan var 7-8 mm tjockare än den befintliga fläkten, så bak/sidostycket av powersupplyets hölje gick inte att skjuta helt på plats med den nya fläkten. Det gick dock lätt att lösa genom ett varv silvertejp runt hela powersupplyet, plus att jag fick borra ett nytt fästhål i det lilla "benet" som fäster PSU:n i chassit. Noctuans strömkontakt passade där den gamla satt.
Trots att jag inte använde någon av adaptrarna för "ultra low noise" utan kopplade fläkten direkt, så fläktar dock den nya fläkten en del mindre än den gamla... Tycker dock inte värmen känns alarmerande, möjligen blir hårddisken lite i varmaste laget (45 grader), men det bör enligt vad jag förstår vara OK. Luften som blåser ut på baksidan håller ca 37 grader. Har installerat windowsprogrammet speedfan för att styra CPU-fläkten, och den håller sig på ljudlösa 48% (1150 rpm) i vila och vid måttlig last. GPUn blir rätt varm, ligger på runt 80 grader vid detta varvtal, men inte heller detta ska vara nåt problem, den är specad upp till 105 grader.
Monterade sedan självhäftande möbeltassar under punditens gummifötter, vilket dämpade nån resonans jag fick i golvet. Efter detta blev det riktigt behagligt tyst, är mycket nöjd!
Postad 05 november 2009 - 00:18
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jupp har testat allt nu (tre olika skärmar) så det måste vara hdmi porten som är kass 
Man blir så trött på asus support (som endas nås via mail för barebone system) de säger bara att denna barebone endast stöds av XP/vista då det inte finns drivrutiner för linux. Blir att plocka isär allt och lämna tillbaks punditen 
Tack för din info, då inte ens asus kunde tala om för mig att man fick bios text via HDMI porten men detta bekräftar att något är galet med denna pundit.
Japp då har man en ny burk som fungerar, inet konstaterade också att hdmi porten var kass. Allt upp och rullar, till och med medföljande fjärr som dock inte kommer bli långvarig  Kan man använda det inbyggda ir ögat för en Harmony fjärr ? Hur gör ni, stänger ni av datorn nätter när ni inte tittar på ffilm ? Om inte hur har ni konfigurerat med vila etc ? Tack alla för hjälpen !
Postad 06 november 2009 - 18:43
Unregistereda45668b1
-
Unregistereda45668b1
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Japp då har man en ny burk som fungerar, inet konstaterade också att hdmi porten var kass.
Hur gör ni, stänger ni av datorn nätter när ni inte tittar på ffilm ? Om inte hur har ni konfigurerat med vila etc ?
Skönt att det löste sig till slut iaf.  Av vad jag förstår så är fjärren man får med kompatibel med en "MCE remote". Så därför gissar jag att det ska funka med alla fjärrar som är kompatibla med MCE remotes. Obs dock att det inbyggda IR-ögat tyvärr inte går att använda för att väcka datorn från sleep. Vad gäller sleep så gav jag till slut upp med det av andra anledningar - har problem med att PCI-enheter försvinner ibland när datorn vaknar (finns plötsligt inte med i device manager). Däribland mitt Hauppauge TV-kort. :-p Var även problem med den inbyggda fjärrkontrollmottagaren som försvann ibland efter sleep. Jag kör iofs windows 7 RC1, så det problemet kan ju tänkas ligga där. Just nu står datorn på jämt istället. Inte optimalt men det får duga tills vidare.
Postad 11 november 2009 - 04:48
Hostis
-
Hostis
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tjena.
Jag har uppdaterat till ubuntu 9.10 nu.
Ljudet försvann inne i windows miljön med jag fixade till den efter lite pill.
Däremot så har ljudet inne i xbmc försvunnit. Ljuden när man bläddrar mellan inställningar och filmer fungerar fortfarande. Men när man sätter på en film är det helt tyst. Nån som kanske har en lösning på detta ?
edit.
Har fixat det nu. Bara en fråga om lite inställningar.
Till er som har en Logitech Dinovo Edge. Efter uppgradering till 9.10 så har jag även märkt att man slipper söka av tagenbordet efter restart av datorn
Redigerat av Hostis, 11 november 2009 - 15:44.
Postad 12 november 2009 - 14:01
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Går det att montera av "foten" om man vill ha den liggande?
Postad 14 december 2009 - 11:09
gladroger
-
gladroger
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Går det att montera av "foten" om man vill ha den liggande?
Jepp
Postad 08 januari 2010 - 15:38
smarts
-
smarts
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tja!
Köpte efter rekommendationer här i tråden en P4-P5N9300. Dock blev lyckan kortvarig då HDMI-utgången la av. Fine skicka tillbaka och fick en ny ett par veckor senare då de konstaterat precis som jag, att den var död på HDMI. Jackar in den nya och allt funkar. Efter ca 1 vecka dör HDMI på denna också.
Någon annan som haft problem med HDMI på P4-P5N9300?
Postad 10 januari 2010 - 19:04
tobasama
-
tobasama
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hur rask cpu krävs egentligen för att fixa 1080p utan problem?
Jag vill gärna pressa priset så mycket som möjligt och vill då inte köpa en 3Ghz i onödan. Funkar 2.5? 2,4?
Vill dock vara säker på att den fixar 1080p, så jag tänker inte vara dumsnål.
Postad 10 januari 2010 - 22:30
Jefman
-
Jefman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tja!
Köpte efter rekommendationer här i tråden en P4-P5N9300. Dock blev lyckan kortvarig då HDMI-utgången la av. Fine skicka tillbaka och fick en ny ett par veckor senare då de konstaterat precis som jag, att den var död på HDMI. Jackar in den nya och allt funkar. Efter ca 1 vecka dör HDMI på denna också.
Någon annan som haft problem med HDMI på P4-P5N9300?
Min HDMI var död från start. Fick lådan utbytt sen har jag inte haft problem.
Postad 30 januari 2010 - 22:30
InzZzomnia
-
InzZzomnia
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Tjena.
Jag har uppdaterat till ubuntu 9.10 nu. Ljudet försvann inne i windows miljön med jag fixade till den efter lite pill.
Skulle du kunna utveckla "efter lite pill" för har råkat ut för samma sak men fixar inte och få igång det igen
Postad 02 februari 2010 - 18:27
TriNitro
-
TriNitro
-
Användare
-
-
153 inlägg
Blev riktigt sugen på att beställa en Pundit P4 och köra som htpc nu. Vill ju dock inte ha något att göra med Linux då jag är totalt ovan vid det utan kommer köra Win7.
Inte riktigt säker på vilken CPU det blir men lutar åt Dual Core E6300 2,8GHz. Frågan är ju nu, räcker denna till för att köra 1080p utan några problem? Kommer ju inte ha VPDAU eftersom jag kör Win7.
Kommer även ha kvar alla mediafiler på min stationära och spela dom därifrån på htpc men detta ska väl inte vara några problem sålänge man har minst 100mbit kapacitet på nätverkskorten samt routern?
Redigerat av TriNitro, 02 februari 2010 - 18:28.
Postad 02 februari 2010 - 22:10
rohed
-
rohed
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag kör Win 7 nu på min Pundit med E5200 (Dual core 2,5 ghz) och tycker att bilden sackar hela tiden. Jag får ställa tillbaka ljudet 0.250 sek och det behövde jag inte när jag körde Ubuntu. Jag kommer byta tillbaka i helgen tror jag. Pallar inte krånglet. Blev riktigt sugen på att beställa en Pundit P4 och köra som htpc nu. Vill ju dock inte ha något att göra med Linux då jag är totalt ovan vid det utan kommer köra Win7.
Inte riktigt säker på vilken CPU det blir men lutar åt Dual Core E6300 2,8GHz. Frågan är ju nu, räcker denna till för att köra 1080p utan några problem? Kommer ju inte ha VPDAU eftersom jag kör Win7.
Kommer även ha kvar alla mediafiler på min stationära och spela dom därifrån på htpc men detta ska väl inte vara några problem sålänge man har minst 100mbit kapacitet på nätverkskorten samt routern?
Postad 02 februari 2010 - 22:35
TriNitro
-
TriNitro
-
Användare
-
-
153 inlägg
Låter ju fan inte bra. Men är det verkligen så att bilden hackar då? Om du ställer tillbaka ljudet och kollar endå låter det ju konstigt om det skulle hacka och ha sig
Postad 02 februari 2010 - 22:54
rohed
-
rohed
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Låter ju fan inte bra. Men är det verkligen så att bilden hackar då? Om du ställer tillbaka ljudet och kollar endå låter det ju konstigt om det skulle hacka och ha sig 
Det funkar när jag ställt tillbaka ljudet. Men det ska väl inte behövas på allt jag ser. Först trodde jag det var någon enstaka film men det är verkligen ALLA. Det blir helt klart Ubuntu och XBMC för mig. Det var oslagbart. Hade problem med spotify tyvärr vilket gjorde att jag testade Win 7. Har kört det några månader men gillar det inte.
Postad 02 februari 2010 - 23:02
Unregistereda45668b1
-
Unregistereda45668b1
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
TriNitro, jag har ungefär samma system som du funderar på, fast med aningen klenare CPU. Har inte upplevt några problem, windows utnyttjar Nvidiagrafikens hårdvara för h.264-uppspelning så CPU-lasten blir ganska låg. Har iofs 720p-display så jag kör sällan 1080, men provade just en test-snutt (coral_reef_adventure_1080.wmv), den spelades upp finfint med under 20% last på båda kärnorna.
Filer på en server bör inte heller vara några som helst problem, iaf inte med nätverk via kabel.
Edit: Ljudet synkar perfekt när jag kör HDMI-ljud via TVn. Får också jag nån liten diff när jag kör via stereon. Dock knappt märkbar, har lärt mig leva med det. Windoz kan väl inte veta automagiskt hur lång fördröjning som min TV har för bilden kan jag tänka mig. Det borde ju iofs gå att ställa in nånstans i ljudkortsdrivrutinen kan man tycka, men har inte hittat var.
Redigerat av Unregistereda45668b1, 02 februari 2010 - 23:08.
Postad 03 februari 2010 - 19:28
Bazziee
-
Bazziee
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Är 1 sekund från beställ-knappen.
Denna lilla burk ska endast köra ut HD-material i 1080p och börjar bli osäker på vilken CPU jag ska ta?
Kommer köra Ubuntu med XBMC.. Hur mycket CPU-kraft behöver jag, har för mig att ubuntu klarar av hårdvaruacc?
Edit: Jag kanske behöver mer CPU-kraft också då den ska agera filserver till 5 andra enheter
Tacksam för snabbt svar! Vill att det skickas imorgon!
Redigerat av Bazziee, 03 februari 2010 - 19:34.
Postad 03 februari 2010 - 22:06
TriNitro
-
TriNitro
-
Användare
-
-
153 inlägg
Jag har bestämt mig för att köra på Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz eftersom jag ska köra Windows. Men eftersom du ska köra Unbuntu ska det väl inte vara några problem sålänge du kör minst lika kraftig som trådskaparen.
Passade även på att beställa ett ex av den utgående Kingston SSDNow V Series SNV125-S2 40GB som systemdisk. Nå vidare lagringsutrymme behövs inte då jag har allt lagrat på min stationära dator.
Tyvärr verkar ju Scythe Shuriken vara nästan omöjlig att få tag på till rimligt pris nu, slutsåld överallt, så får kolla runt lite vad man ska köra på för kylare till CPUn.
Postad 05 februari 2010 - 00:27
Unregistereda45668b1
-
Unregistereda45668b1
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Scythe Shuriken var snudd på för stor för att få plats (men det gick i mitt fall  ), tror nån annan tyst och hyfsat billig kylare har rekommenderats tidigare i den här tråden...
Postad 11 april 2010 - 15:56
TobbLas
-
TobbLas
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har nu fått till allt precis som jag vill ha det med min Pundit, utom möjlighet att väcka den från viloläge. Kör XBMC 9.11+Ubuntu 9.10 med en MCE fjärrkontroll och mottagare.
Hur har det gått för er andra? någon som lyckas väcka den från viloläge? all hjälp skulle verkilgen uppskattas.
Postad 15 april 2010 - 14:52
Unregistered55ace4d8
-
Unregistered55ace4d8
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag har nu fått till allt precis som jag vill ha det med min Pundit, utom möjlighet att väcka den från viloläge. Kör XBMC 9.11+Ubuntu 9.10 med en MCE fjärrkontroll och mottagare. Hur har det gått för er andra? någon som lyckas väcka den från viloläge? all hjälp skulle verkilgen uppskattas.
Försökte ett bra tag, har gett upp... läst på XBMC.org om lösningar, dock har jag inte lyckats följa dem med lyckat resultat. Tror det är Ubuntu som inte stödjer detta helt enkelt. Lycka till i jakten på en lösning och skriv gärna i tråden om du hittar något som funkar!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Kodi (XBMC)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|