Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tempest X DIY

469 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2009 - 18:06

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vad ska du driva bestarna med?

Postad 13 August 2009 - 19:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vad ska du driva bestarna med?

Tänkte börja med ett EP2500 och kolla. Räcker inte det köper jag ett till så dom får var sitt.

Postad 13 August 2009 - 19:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Nu måste jag få hjälp av någon att tänka till lite så jag kopplar rätt... Skulle inte vara kul att koppla fel nu så att skiten brinner upp... 2 x 2 ohms talspolar. Fick den här bilden av sdx. Tydligen kan inte bassbox beräkna med dubbla talspolar.

1. Räknas dom övre två som ett element, och dom undre två som ett ?

2. Gissar att den basen som sitter "rätt" d.v.s med konen utåt ska spela i rätt fas ? Eller ?

3. Kan jag sätta ett batteri på kablarna när det är färdigkopplat så att jag ser att dom rör sej som dom ska ? Räcker ett 9 V ?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 13 August 2009 - 19:53.

Postad 13 August 2009 - 21:02

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Koppla dom i serie så du får 8ohm du får ej koppla dom i serie-parallel då får du 2ohm
du kommer att förlora lite grann i out put men tjänar i dämpfaktor.

Postad 13 August 2009 - 21:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Koppla dom i serie så du får 8ohm du får ej koppla dom i serie-parallel då får du 2ohm
du kommer att förlora lite grann i out put men tjänar i dämpfaktor.

Fast nu blir ju hela min hjärna som en enda stor bajskorv... Plus till minus på båda talspolarna ?
Sen den ena basens plus till den andres minus...?

När det kommer till sånt här känner jag mej som ett megamongo...
Skulle vara snällt om någon kunde förklara som om den skulle förklara för ett litet barn... LIVRÄDD för att koppla fel..

Redigerat av Bakerman, 13 August 2009 - 21:15.

Postad 13 August 2009 - 23:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Eftersom jag inte vet hur jag ska koppla gjorde jag lite annat ikväll. Terminalerna ditsatta. Kom på en grej när jag höll på och satte dit dom. VARFÖR gjorde jag hål för terminaler ??? Det hade ju räckt med att borra ett hål ??
Det är ju inte direkt så att jag kommer koppla ur den när jag ska städa under ändå. Och det syns inte heller...
Men men...
Däremot kände jag att en liten plastbit (terminalen) skulle bli lite klent, så bror var så vänlig att klippa till en 12 x 12 cm plåtbit med ett 10 mm hål i mitten. Den är limmad med nån "super stål" plastic paddingvariant, och tätad med kemisk metall. Borde funka. ^_^
Conrads dämpgrejsimojs limmad med silicone runt om, och en liten bit på locket som kommer passa i.

Testade att köra med ett litet 12v batteri. Ett sånt där pyttelitet man har i kameror och liknande. Blev NÅGOT varmt, men det funkade för att testa tätheten. Det elementet som jag inte sätter batteriet på bör väl röra sej exakt lika mycket som det jag sätter batteriet på ? Det gjorde det. En liten bit, och sen sjönk tillbaks.. :)
Satte mej och funderade en stund på hur det kunde komma sej och kom slutligen på att gängorna på mina M6 är för korta. Dum i huvet... Det är bara sista 20 mm som är gängor på, så imorrn får jag sätta mej och skruva bort en i taget och lägga emellan ett par brickor... Kul... INTE !!

Bifogad fil(er)

Postad 14 August 2009 - 03:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
"""Fast nu blir ju hela min hjärna som en enda stor bajskorv... Plus till minus på båda talspolarna ?"""

HAHAHAHAAH!

Sweet!! HAhaha står på lådan :)

Postad 14 August 2009 - 05:02

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Morgonens brandkårs utryckning

Postad 14 August 2009 - 06:43

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Det är inte så batteriet börjar ta slut (spänningen sjunker, mindre utslag) som gör att basarna sjunker tillbaka igen? Eller det är kanske bara den inte inkopplade basen som sjunker tillbaka?

Sjukt nice bygge för övrigt! =oD

Postad 14 August 2009 - 07:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Morgonens brandkårs utryckning

DU ÄR MIN HJÄLTE !! Om jag någon gång får arslet ur vagnen och åker över till Gotland och hälsar på släkten kommer jag förbi med en flaske dyrwhiskey.

Det är inte så batteriet börjar ta slut (spänningen sjunker, mindre utslag) som gör att basarna sjunker tillbaka igen? Eller det är kanske bara den inte inkopplade basen som sjunker tillbaka?

Sjukt nice bygge för övrigt! =oD

Det ÄR bara den inte inkopplade basen som sjunker tillbaka. Men jag kom ju på att gängorna är för korta.
Det är ju lätt avhjälpt men är lite pilligt och tar en del tid.

Postad 14 August 2009 - 17:19

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Nå har det blivit någon prov lyssning ännu .?

Postad 14 August 2009 - 17:32

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Vänta lite här nu!

Du har ju dem kopplade fasvända mot varandra, således måste du vänta på polerna på den ena högtalaren.

+ + - - +
Terminal H1 H2
- - + + -

Som på bilden tidigare postad

Postad 14 August 2009 - 17:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vänta lite här nu!

Du har ju dem kopplade fasvända mot varandra, således måste du vänta på polerna på den ena högtalaren.

+ + - - +
Terminal H1 H2
- - + + -

Vadå...? Menar du att den senaste kopplingen sdx postade inte kommer att fungera ? Honom litar jag ju blint på..

För mej rör det bara ihop sej i huvudet, men plus går ju alltid till minus och tvärtom mellan elementen ?
Då borde väl det ena bli fasvänt ? I inlägg #158 allså.

Redigerat av Bakerman, 14 August 2009 - 17:45.

Postad 14 August 2009 - 17:50

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Vänta lite här nu!

+ + - - +
Terminal H1 H2
- - + + -

EDIT: Dubbelpost då systemet blev segt seom ******** innan det gick ner för gårdagen.

Redigerat av 13th Marine, 15 August 2009 - 09:13.

Postad 15 August 2009 - 02:44

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Jag tycker också att 13th marines koppling ser bättre ut med tanke på hur elementen är riktade mot varandra i din låda... Dom ska ju spela med varandra, inte mot! =)
-----------------
'''''''/'''''''\
<--l <--l
....\.../
l--> <--l
\....._/
---------------
'''''''/\
<--l l-->
...'\/

Postad 15 August 2009 - 08:08

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag instämmer med sistnämnda talare.
Kopplar du som sdx skriver kommer basarna slå mot varandra i lådan,och det blir inge vidare!
Du måste som sagt,fasvända den ena basen så den slår inåt när den andra slår utåt,sett ur elementens synvinkel alltså.
Om SDX tänker efter så håller nog han också med om det ;)

Postad 15 August 2009 - 09:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag instämmer med sistnämnda talare.
Kopplar du som sdx skriver kommer basarna slå mot varandra i lådan,och det blir inge vidare!
Du måste som sagt,fasvända den ena basen så den slår inåt när den andra slår utåt,sett ur elementens synvinkel alltså.
Om SDX tänker efter så håller nog han också med om det ;)

Det är utredat under server flytten i går
och det som ställer till det är antalet talspolar och att få en vettig ohm tal på dom efter koppling.

Postad 15 August 2009 - 10:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ja.. Sdx och jag hade kontakt via mail igår. Nu går dom åt rätt håll. Den dom sitter I lådan spelar i rätt fas, och den som spelar ur lådan spelar fasvänt. Dom spelar bas, men inte mycket. Kunde köra mitt EP2500 bryggat på bara den ena lådan, och nästan maxa. Och så mycket effekt ska inte elementen palla om dom går i 4 eller 8 ohm, så något måste ha blivit knasigt. Ska åka och inhandla en vettig multimeter och två xlr till xlr så jag kan koppla in s-convertern så att steget får lite högre insignal också. Återkommer under eftermiddagen om någon är nyfiken.

Måste bara vänta på att ett par pilsner till ska försvinna ur systemet innan jag sätter mej i bilen... ;)

Postad 15 August 2009 - 10:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bra att det löste sig, ni kopplade som på bilden va ?

Bifogad fil(er)

Postad 15 August 2009 - 10:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ja.. Sdx och jag hade kontakt via mail igår. Nu går dom åt rätt håll. Den dom sitter I lådan spelar i rätt fas, och den som spelar ur lådan spelar fasvänt. Dom spelar bas, men inte mycket. Kunde köra mitt EP2500 bryggat på bara den ena lådan, och nästan maxa. Och så mycket effekt ska inte elementen palla om dom går i 4 eller 8 ohm, så något måste ha blivit knasigt. Ska åka och inhandla en vettig multimeter och två xlr till xlr så jag kan koppla in s-convertern så att steget får lite högre insignal också. Återkommer under eftermiddagen om någon är nyfiken.

Måste bara vänta på att ett par pilsner till ska försvinna ur systemet innan jag sätter mej i bilen... ;)

Postad 15 August 2009 - 10:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Bra att det löste sig, ni kopplade som på bilden va ?

Den funkar ej man får ett lågt ohm värde på en bas och den andra rör sig ej.

Postad 15 August 2009 - 10:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Szchty gadrina boboso zxsky mriznox... Typ... Fattar ungefär lika mycket som den där meningen jag skrev...
Ska fixa en multimeter först...

Låter som vi skulle kunna ha hittat felet... Jag har nog kopplat som DVD-ai så fint hade ritat...

Postad 15 August 2009 - 11:05

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Szchty gadrina boboso zxsky mriznox... Typ... Fattar ungefär lika mycket som den där meningen jag skrev...
Ska fixa en multimeter först...

Låter som vi skulle kunna ha hittat felet... Jag har nog kopplat som DVD-ai så fint hade ritat...

har du kopplat så då får du bara en bas att fungera jag har testat med ett batteri och då rör sig bara den basen som har +- matningen och den andra är sten död
men kopplar du som jag har gjort då får du basarna att gå åt samma håll kontrolerat med batteri.

Postad 15 August 2009 - 11:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

har du kopplat så då får du bara en bas att fungera jag har testat med ett batteri och då rör sig bara den basen som har +- matningen och den andra är sten död
men kopplar du som jag har gjort då får du basarna att gå åt samma håll kontrolerat med batteri.

Om det nu är så är det ju inte så konstigt i så fall ?? Då åker ju bara den ena snålskjuts... Fast å andra sidan är det ÄNNU konstigare att jag kunde mata den med så mycket effekt.. Hoppas inget pajade bara..
Jag har bara lite svårt att förstå ditt kopplingsschema... ;) Fattar inte vilka som går till terminalen som går ut ur lådan... :) Känner mej som en idiot...

Är dom fyra runda ringarna till vänster ett element och dom till höger ett ? Och plus och minus på dom längst till vänster är inkommande från steget...?

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 11:12.

Postad 15 August 2009 - 11:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Om det nu är så är det ju inte så konstigt i så fall ?? Då åker ju bara den ena snålskjuts... Fast å andra sidan är det ÄNNU konstigare att jag kunde mata den med så mycket effekt.. Hoppas inget pajade bara..
Jag har bara lite svårt att förstå ditt kopplingsschema... ;) Fattar inte vilka som går till terminalen som går ut ur lådan... :) Känner mej som en idiot...

Är dom fyra runda ringarna till vänster ett element och dom till höger ett ? Och plus och minus på dom längst till vänster är inkommande från steget...?

Dom runda ringarna är där man kopplar in kabeln och så ser det ungefär ut på elementet.
Du skall ha 4 kablar utanför lådan till den basen som är utan för.

Redigerat av Unregistered1728, 15 August 2009 - 11:26.

Postad 15 August 2009 - 11:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dom runda ringarna är där man kopplar in kabeln och så ser det ungefär ut på elementet.
Du skall ha 4 kablar utan för lådan till den basen som är utan för.

Jag det förstår jag. Och jag gissar att dom fyra till vänster är ett element och dom till höger är ett, men till vänster står det ju "matning" och till höger "minusmat", men båda sitter ju på minus...? Vilka ändar i kedjan går till steget...?
Som jag förstår det ska minus från den ena som sitter i lådan och minus från den som är utanför lådan gå till steget...?

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 11:23.

Postad 15 August 2009 - 11:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, j dte ser jag nu att det fungerar ju inte... :)

morgon trött... ;)

Postad 15 August 2009 - 11:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tror jag kan lyckas. Det enda jag inte förstår är den kabeln på den yttre som inte går någonstans som det står "minusmat" på. Går den också till steget ? Då blir det i princip två minuspoler till steget ?

HA HA HA HA !! JAG ÄLSKAR DEJ !! TACK !! Hehe.. Så där får man göra när man ska försöka hjälpa idioter ! :)

EDIT: Inte på ett gayigt sätt allså... ;)

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 11:31.

Postad 15 August 2009 - 11:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag tror jag kan lyckas. Det enda jag inte förstår är den kabeln på den yttre som inte går någonstans som det står "minusmat" på. Går den också till steget ? Då blir det i princip två minuspoler till steget ?

dom bägge går på minus men du skall koppla den ena som + och den andra som minus ovh kopplar du så så kommer dom att gå åt samma håll alltså så går en i rätt fas och en ur fas
sen är det bara att kolla att den basen som sitter i lådan går i rätt fas och den utanför går i ur fas.

Postad 15 August 2009 - 11:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det är RIKTIGT pinsamt att skriva nu men... Nu på den nya jättefina bilden du ritade vet jag ju inte vilka som är talspoleparen... Uppe/nere eller höger/vänster på varje element...?

Postad 15 August 2009 - 11:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
;)

Postad 15 August 2009 - 11:38

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det är RIKTIGT pinsamt att skriva nu men... Nu på den nya jättefina bilden du ritade vet jag ju inte vilka som är talspoleparen... Uppe/nere eller höger/vänster på varje element...?

det har ingen betydelse koppla så som jag har ritat.
och vill man vända på fasen så är det bara att skifta på - och + kabeln men kolla med batteri först .

Postad 15 August 2009 - 11:44

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Du är HUNDRA på att du kopplat rätt när du testade?
Om du kopplat så dom slår mot varandra så blir det ju typ +- noll. Dom tar ut varandras rörelser.
Därför kunde du mata på med all effekt också,om det skulle va så att du kopplat fel alltså.
Och därför lät det väldigt lite.
Sen blir det lite konstigt med så många spolar i serie också.
Lägger man i serie halveras ju konutslaget/effekten som varje får.
Har du en högtalare o lägger en till i serie,så slår bägge hälften av vad den ensamma gjorde,med samma effekt in.
Hur det blir med 4 vet jag inte. Men du får en enorm effekttålighet att lägga så många i serie,det vet jag.
Vad tål dom per spole?
Är det 500 watt per spole för att nå max konutslag (som ex) så borde det bli så att det behövs 2000 watt istället nu för att nå max konutslag,eftersom det är 4 spolar.

Parallellkopplar du basar,så halveras impedansen men bägge basarna slår lika mycket som den ensamma basen gjorde.
Seriekopplar du basar dubbleras impedansen,och basarnas konutslag på en viss effekt halveras.
MEN det låter lika högt vid samma effekt in som med en bas,det tål dubbelt så mkt bara.
Är du med på hur jag menar?

Och rätta mig gärna om jag har fel.

Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 15 August 2009 - 11:48.

Postad 15 August 2009 - 16:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du är HUNDRA på att du kopplat rätt när du testade?
Om du kopplat så dom slår mot varandra så blir det ju typ +- noll. Dom tar ut varandras rörelser.
Därför kunde du mata på med all effekt också,om det skulle va så att du kopplat fel alltså.
Och därför lät det väldigt lite.
Sen blir det lite konstigt med så många spolar i serie också.
Lägger man i serie halveras ju konutslaget/effekten som varje får.
Har du en högtalare o lägger en till i serie,så slår bägge hälften av vad den ensamma gjorde,med samma effekt in.
Hur det blir med 4 vet jag inte. Men du får en enorm effekttålighet att lägga så många i serie,det vet jag.
Vad tål dom per spole?
Är det 500 watt per spole för att nå max konutslag (som ex) så borde det bli så att det behövs 2000 watt istället nu för att nå max konutslag,eftersom det är 4 spolar.

Parallellkopplar du basar,så halveras impedansen men bägge basarna slår lika mycket som den ensamma basen gjorde.
Seriekopplar du basar dubbleras impedansen,och basarnas konutslag på en viss effekt halveras.
MEN det låter lika högt vid samma effekt in som med en bas,det tål dubbelt så mkt bara.
Är du med på hur jag menar?

Och rätta mig gärna om jag har fel.

Vi har redan kommit ram till att bara det ena elementet blev inkopplat när jag kopplade som jag gjorde. Det ena åkte bara snålskjuts. Förmodligen därför jag inte fick någon bas. Nu ska jag gå ner och koppla rätt. :)
Har dessutom varit och inhandlat kablar så att jag kan få igång s-convertern.

Postad 15 August 2009 - 16:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Har inhandlat en multimeter ockå. 349 spänn på jula. Hoppas den funkar.. Vilken ohm-inställning ska den stå på när jag mäter upp impedansen ?

Bifogad fil(er)

Postad 15 August 2009 - 16:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ställer jag multimetern på 200 i ohminställningen och mäter på plus och minus på kablarna som jag hängde på, på steget igår, så mäter det 29,4....? Blev nog nåt lite tokigt.. Kopplar om nu...

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 16:43.

Postad 15 August 2009 - 16:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Hmm.. 07,7 står det om jag mäter över bara en talspole...? Betyder det att det är 8 ohmsspolar då...?
Den gamla generationens Tempest x var det nog 2 x 8 ohms talspolar på... Då blir det kanske serie parallell ändå då...?

Postad 15 August 2009 - 17:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hmm.. 07,7 står det om jag mäter över bara en talspole...? Betyder det att det är 8 ohmsspolar då...?
Den gamla generationens Tempest x var det nog 2 x 8 ohms talspolar på... Då blir det kanske serie parallell ändå då...?

Nix det är 2 ohms spolar min ohm mätare står på 200 och då skall det vara summer som tutar
och nu kopplar du som jag har beskrivit .

Postad 15 August 2009 - 17:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nix det är 2 ohms spolar min ohm mätare står på 200 och då skall det vara summer som tutar
och nu kopplar du som jag har beskrivit .

Hur kan det komma sej att det står 07,7 när mätaren står på 200 och jag bara mäter över en talspole då ??
Det var ju 2 x 8 ohms talspolar på den gamla generationens Tempest X ?

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 17:14.

Postad 15 August 2009 - 17:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hur kan det komma sej att det står 07,7 när mätaren står på 200 och jag bara mäter över en talspole då ??

Det är re värdet för att mäta ohm värdet så krävs en annan mätare har jag för mig och du bör landa när du har kopplar rätt runt 6-7m i tre värde på 2 basar

Postad 15 August 2009 - 17:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Aj fan då förstår jag att du inte hade bas då skall dom kopplas ner till 8ohm från 32ohm
jag fick för mig att dom låg på 2x2 ohm.
Nu skall ví se om jag har tänkt rätt och skit i att det står 6ohm på bilden
¨gjorde lite ändringar så det blir lite högre ohm tal

Redigerat av Unregistered1728, 15 August 2009 - 18:19.

Postad 15 August 2009 - 17:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är re värdet för att mäta ohm värdet så krävs en annan mätare har jag för mig och du bör landa när du har kopplar rätt runt 6-7m i tre värde på 2 basar

Jag gick emot dej... :) Fick en magkänsla bara.. Kopplade i serie paralell.. Precis som den första bilden du skickade, fast det ena fasvänt. Se bild. Då med 200 på multimetern får jag värdet 07,7 på kablarna som går till steget ?
Har testat med ett 9v batteri, och får ett betydligt bättre konutslag än om jag testar på den lådan som är kopplad som jag körde igår ?

Funkar inte det här...? Då har jag kopplat så att dom övre två är det som sitter i lådan och spelar i rätt fas.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 17:50.

Postad 15 August 2009 - 17:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
testade på mina basar det kopplings alternativet jag postade för en stund sedan ta och prova det då kommer du nog ner i mot 4ohm på dina basar för jag hamnde med mina på 1.7ohm

Postad 15 August 2009 - 18:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

testade på mina basar det kopplings alternativet jag postade för en stund sedan ta och prova det då kommer du nog ner i mot 4ohm på dina basar för jag hamnde med mina på 1.7ohm

Är 4 ohm bra eller anus ? Bättre dämpfaktor prioriteras väl ? Ett steg till om det inte räcker i 8 ohm...?

Om du testar så som jag har kopplat nu ? Stämmer det då ?

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 18:09.

Postad 15 August 2009 - 18:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
gjorde en ändring i post 191

Postad 15 August 2009 - 18:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

gjorde en ändring i post 191

Dom röda strecken är det kopplingar allså ?

Bör jag inte köra lådorna i 8 ohm p.g.a dämpfaktorn ? I så fall funkar det ju som jag har kopplat nu eller ??
Jag kan koppla som du vill, men om 8 ohm är bättre, fast steget kanske inte riktigt räcker till, så köper jag hellre ett steg till om det blir bättre ?

Postad 15 August 2009 - 18:49

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Dom röda strecken är det kopplingar allså ?

Bör jag inte köra lådorna i 8 ohm p.g.a dämpfaktorn ? I så fall funkar det ju som jag har kopplat nu eller ??
Jag kan koppla som du vill, men om 8 ohm är bättre, fast steget kanske inte riktigt räcker till, så köper jag hellre ett steg till om det blir bättre ?

ja det är kopplingar du får bättre kontroll på basarna om du kör i 8ohm och du kan fläska på mera men mät först och testa med batteri att konerna går åt samma håll

Postad 15 August 2009 - 18:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ja det är kopplingar du får bättre kontroll på basarna om du kör i 8ohm och du kan fläska på mera men mät först och testa med batteri att konerna går åt samma håll

Testade att koppla som du gjort på ditt senaste kopplingsschema. Då blir det inte en sluten krets. Basarna rör sej inget alls när jag sätter dit ett batteri, och jag får inget utslag på multimetern.

Kan jag inte koppla som jag gjort på bilden jag har ändrat lite på i inlägg #192 ??? Stämmer inte det ?? Får 07,7 på mätaren då.
Blir inte det bra ??

Redigerat av Bakerman, 15 August 2009 - 18:59.

Postad 15 August 2009 - 19:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Testade att koppla som du gjort på ditt senaste kopplingsschema. Då blir det inte en sluten krets. Basarna rör sej inget alls när jag sätter dit ett batteri, och jag får inget utslag på multimetern.

Kan jag inte koppla som jag gjort på bilden jag har ändrat lite på ??? Stämmer inte det ?? Får 07,7 på mätaren då.
Blir inte det bra ??

konstigt då mina fungerar då dom är kopplade så
men du får en ny koppling

Postad 15 August 2009 - 19:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

konstigt då mina fungerar då dom är kopplade så
men du får en ny koppling

Men jag förstår inte riktigt...? Varför kan jag inte koppla som på schemat jag har ändat på ?? Blir det fel då ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.