Audiovector arrete vs Pioneer s-1,3EX
286 svar till detta ämne
Postad 08 September 2009 - 20:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Åklagaren: - Du skulle alltså hellre välja pi60s som ljudförmedlare än TAD R1?
Advokaten: - Protest! Retorisk fråga. Vittnet har dessutom redan klargjort sin ståndpunkt!
Rättens ordförande: - Bifalles!
Åklagaren: - Det handlar om vittnets trovärdighet som hifi-kritiker, herr Ordförande!
Rättens ordförande: - Jag tillåter frågan.
Åklagaren: - Du skulle alltså välja pi60s framför TAD R1?!
Rättens ordförande: - Vill vittnet vara så vänlig att svara på frågan!
Och så kommer en sådan där jobbig snubbe i publiken och blandar sig i. Jag skulle antagligen välja PI60s framför TAD, men jag har inte lyssnat på dom i samma rum/eller optimala förhållanden mot varandra, så jag kan inte garantera Men om jag fick välja mellan att par TAD och ett par PI60s så är valet enkelt... TAD och så säljer man dom för att köpa i32s +pY-6 eller liknande + feta steg och elektronik och ett perfekt ljudrum ritat av ingvar. Och dessutom inreda hela rummet med fin fina möbler och tyger m.m. sedan Även en proje + Uber duk och så sparar jag resten till om jag skulle vilja ha en bil eller något liknande... typ så skulle jag ha gjort!
Redigerat av DVD-ai, 08 September 2009 - 20:56.
Postad 08 September 2009 - 20:59
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Och så kommer en sådan där jobbig snubbe i publiken och blandar sig i.
Jag skulle antagligen välja PI60s framför TAD, men jag har inte lyssnat på dom i samma rum/eller optimala förhållanden mot varandra, så jag kan inte garantera Men om jag fick välje mellan att par TAD ochett par PI60s så är valet enkelt...
TAD och så säljer man dom för att köpa i32s +pY-6 eller liknande + feta steg och elektronik och ett perfekt ljudrum ritat av ingvar. Och dessutom inreda hela rummet med fin fina möbler och tyger m.m. sedan Även en proje + Uber duk och så sparar jag testen till om jag skulel vilja ha en bil eller något liknande...
typ så skulle jag ha gjort!
- Objection! That was not an alternative...
Postad 08 September 2009 - 21:07
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag skulle antagligen välja PI60s framför TAD, men jag har inte lyssnat på dom i samma rum/eller optimala förhållanden mot varandra, så jag kan inte garantera
Kom igen nu  Såklart du skulle föredra Tad ! De är ialf de absolut bästa jag någonsin hört . Sen så kanske man lätt blir "färgad" av sitt favorit märke som i detta fallet är Ino ?
Postad 08 September 2009 - 21:08
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag tycker att Audiovector låter bra till en viss del musik. Typ elektro å klassiskt men till rock, hardcore, och annan musik så låter det inte lika roligt. Jag är extremt känslig för vass diskant å det märkar man lätt om en högtalare inte pallar att återge musk matrialet som den ska, vilket jag upplevde med Audiovector.
Postad 08 September 2009 - 21:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
- Objection! That was not an alternative... 
Haha, Ne ok... Attans ! Kom igen nu Såklart du skulle föredra Tad ! De är ialf de absolut bästa jag någonsin hört .
Sen så kanske man lätt blir "färgad" av sitt favorit märke som i detta fallet är Ino ?
Jo, det är naturligt att välja det man tycker bäst om, men i mitt fall så är jag ganska säker på att jag skulle ta även QRS Venus före TAD också...  Jag gillar QRS spelsätt, dom är trevliga och man får stampa takten känslan som för mig är otroligt viktig, och dom låter minst lika bra... QRS ligger mig varmt om hjärtat helt klart. Det har inget med Ino vs världen att göra för min del, Ino är den del av världens alla tillverkare, jag står ut med att vi hade våra problem i en tråd, du behöver inte bringa vidare något till denna tack... Jag tycker att Audiovector låter bra till en viss del musik. Typ elektro å klassiskt men till rock, hardcore, och annan musik så låter det inte lika roligt. Jag är extremt känslig för vass diskant å det märkar man lätt om en högtalare inte pallar att återge musk matrialet som den ska, vilket jag upplevde med Audiovector.
Skoja inte... om det är någon jag känner som är kräsen gällande diskanten så är det ta mig fan du Timpo...
Redigerat av DVD-ai, 08 September 2009 - 21:22.
Postad 08 September 2009 - 21:35
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Angående musik att testa högtalare med, ett kanske lite otippat tips:
Celine Dion - Because You Loved Me från albumet "Falling Into You".
Den djupa basen och det höga partiet i slutet av låten får mindre bra högtalare att dista. Det ska gå att urskilja alla instrument och röster även när man lyssnar på hög volym, och det ska inte låta påfrestande/ansträngt.
Postad 08 September 2009 - 21:41
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Den djupa basen och det höga partiet i slutet av låten får mindre bra högtalare att dista. Det ska gå att urskilja alla instrument och röster även när man lyssnar på hög volym, och det ska inte låta påfrestande/ansträngt.
Hur vet du det? Du spelar på i sammanhanget rätt medioker utrustning som dessvärre inte kan mäta sig med någon i tråden hittills nämnd högtalare.
Postad 08 September 2009 - 21:44
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag tycker att Audiovector låter bra till en viss del musik. Typ elektro å klassiskt men till rock, hardcore, och annan musik så låter det inte lika roligt. Jag är extremt känslig för vass diskant å det märkar man lätt om en högtalare inte pallar att återge musk matrialet som den ska, vilket jag upplevde med Audiovector.
Jodå, de lirar det också med hyfsad bravur, hur kräsen du än må vara gällande just diskant. Men, och detta har jag skrivit åtminstone en gång tidigare i någon tråd och jag står fortfarande för det: Lyssnar man företrädesvis på metal/hårdrock/hardcore eller nyproducerad, hårdkomprimerad dussinpop är det måhända slöseri att lägga pengar på high end-högtalare. Vem fan bryr sig om "perspektivåtergivning" eller "instrumentens benägenhet att fullkomligt släppa från högtalarna och mejsla ut sig som ett fjällandskap" etc. när Ozzy kickar igång? Hade jag uteslutande kört metal på stereon, hade jag definitivt lagt mina stålar på ett par fete-CW eller nåt. Så mycket billigare och mer ändamålsenligt. Angående musik att testa högtalare med, ett kanske lite otippat tips:
Celine Dion låter ALLTID påfrestande/anstängt...
Postad 08 September 2009 - 21:54
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Hur vet du det? Du spelar på i sammanhanget rätt medioker utrustning som dessvärre inte kan mäta sig med någon i tråden hittills nämnd högtalare.
Oh no, widescreen, don't go there!
Postad 08 September 2009 - 22:15
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jodå, de lirar det också med hyfsad bravur, hur kräsen du än må vara gällande just diskant. Men, och detta har jag skrivit åtminstone en gång tidigare i någon tråd och jag står fortfarande för det: Lyssnar man företrädesvis på metal/hårdrock/hardcore eller nyproducerad, hårdkomprimerad dussinpop är det måhända slöseri att lägga pengar på high end-högtalare. Vem fan bryr sig om "perspektivåtergivning" eller "instrumentens benägenhet att fullkomligt släppa från högtalarna och mejsla ut sig som ett fjällandskap" etc. när Ozzy kickar igång? Hade jag uteslutande kört metal på stereon, hade jag definitivt lagt mina stålar på ett par fete-CW eller nåt. Så mycket billigare och mer ändamålsenligt.
Celine Dion låter ALLTID påfrestande/anstängt... 
All metal/hårdrock/hardcore eller nyproducerad musik behöver inte alls låta skit! Som tex, Tool, Dream Theater, Audioslave, ACDC, Korn samt mm... Med rätt högtalare så låter det riktigt bra! Å även när jag lirar högt, ibland för högt  Jag har ett par hembyggda för 4lax som lirar riktigt bra till all musik! Hur kan det vara så att det låter sämre till rock med en Audiovector? Tro mig att rummet jag lyssnade på Audiovector var mer dämpat än mitt just nu. Håller på att fixa akustiken just nu... En bra högtalare återger signalen oförändrad d.v.s all musik låter som den ska. Nu är mina högtalare inte perfekta så jag funtar på att köpa ett par som är näst intill perfekta. Låter Celine Dion anstängt, du skämtar va?
Postad 08 September 2009 - 22:19
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ska testas!  Hur vet du det? Du spelar på i sammanhanget rätt medioker utrustning som dessvärre inte kan mäta sig med någon i tråden hittills nämnd högtalare.
Hahahah! Känns som att du inte heller har så mycket att säga till om
Postad 08 September 2009 - 22:34
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det är din annons, inte sant? http://www.blocket.s...it_22811277.htmKommentarer är egentligen överflödiga, men du kan omöjligen veta vilka olika högtalare jag har och har haft hemma, eller vilka jag har lyssnat på i butik, på mässor osv. Tacken man får för att tipsa om musik som avslöjar brister i högtalare är ett inlägg som ditt ovan. Hur vore det om du testade lite fler skivor nästa gång du ska köpa högtalare? Det kan inte vara kul att behöva byta hela tiden. Celine Dion låter ALLTID påfrestande/anstängt... 
Håller egentligen med, men det albumet är helt ok (med några låtar undantagna), och framförallt bra ljudmässigt.
Redigerat av Ageve, 08 September 2009 - 22:44.
Postad 08 September 2009 - 22:49
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Nu lägger vi ner påhoppen på varandra och varandras anläggningar och återgår till topic istället!
Postad 08 September 2009 - 22:55
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nu lägger vi ner påhoppen på varandra och varandras anläggningar och återgår till topic istället! 
Precis, slåss med lite värdighet gubbar  Jag har idag en uppsättning S3 Arreté som jag tycker är det bästa som går att köpa för <100tKr. Jag har dock haft några andra högtalare såsom Monitor Audio Pl300 samt Kef xq40 mfl. Jag hade en arbetskollega som hälsade på mig för ett tag sen för att lyssna av min anläggning. Han tyckte då att hans Dynavoice challanger drivna med en Onkyo 806 lät snäppet bättre än min Meridian uppsättning med Arreté.....Bara att gratulera kollegan....han slipper slänga ut en "mög hög" med pengar.
Vad vill jag ha sagt med detta då.....Jo vi har alla olika ljudideal, och här finns helt enkelt inga rätt eller fel . Lyssna själv, och avgör sedan .
Han kanske har ett bättre rum än dig akustiskt? Om det inte är så är det som du säger bara att gratulera att han är nöjd med det han har.
Postad 08 September 2009 - 23:32
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det är din annons, inte sant? http://www.blocket.s...it_22811277.htm
Kommentarer är egentligen överflödiga, men du kan omöjligen veta vilka olika högtalare jag har och har haft hemma, eller vilka jag har lyssnat på i butik, på mässor osv. Tacken man får för att tipsa om musik som avslöjar brister i högtalare är ett inlägg som ditt ovan. Hur vore det om du testade lite fler skivor nästa gång du ska köpa högtalare? Det kan inte vara kul att behöva byta hela tiden.
Kul att byta? Det är precis det de är. Just nu har jag tre uppsättningar högtalare hemma. XTZ 99.25 , Acoustic Energy Evo One och Dynavoice Definition DF-6. Nästa vecka blir det nya. Har funderingar på Dynaudio Contour S3.4, KEF XQ 20, Audiovector S1 Signature och Tangent Evo E45. Kanske ev ett par pi60 till och med  . Kommer inte sluta förens jag hört allt jag vill höra här hemma.
Postad 09 September 2009 - 02:32
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jo, men det är kanske lättare sagt än gjort....Wilson Watt Puppy 7 ?
Inte för jag är ett fan av högtalaren med en RC-L går ju djupt och bör vara hyffsat lätt att hitta någon som har en man kan lyssna på
Postad 09 September 2009 - 02:37
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Kom igen nu Såklart du skulle föredra Tad ! De är ialf de absolut bästa jag någonsin hört .
Sen så kanske man lätt blir "färgad" av sitt favorit märke som i detta fallet är Ino ?
Har du hört pi60s eller? Verkar som vissa är färgade av jantelagen här  Jag skulle valt TAD R1 för att sälja den och köpa annat för pengarna. Hade jag dock fått valt mellan vilken högtalare jag skulle lyssna på i mitt rum så skulle jag valt pi60s över TAD, Jag tycker den låter bättre av det jag hört.
Redigerat av Hifimatte, 09 September 2009 - 02:38.
Postad 09 September 2009 - 02:53
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Tack för tipset. Är inget fan men ska testa den låten iaf.  Jodå, de lirar det också med hyfsad bravur, hur kräsen du än må vara gällande just diskant. Men, och detta har jag skrivit åtminstone en gång tidigare i någon tråd och jag står fortfarande för det: Lyssnar man företrädesvis på metal/hårdrock/hardcore eller nyproducerad, hårdkomprimerad dussinpop är det måhända slöseri att lägga pengar på high end-högtalare. Vem fan bryr sig om "perspektivåtergivning" eller "instrumentens benägenhet att fullkomligt släppa från högtalarna och mejsla ut sig som ett fjällandskap" etc. när Ozzy kickar igång? Hade jag uteslutande kört metal på stereon, hade jag definitivt lagt mina stålar på ett par fete-CW eller nåt. Så mycket billigare och mer ändamålsenligt.
Jag skulle vilja påstå att när man måste välja speciella skivor för högtalarna så har dom en rätt stor påverkan på ljudet. En väldigt "färglös" högtalare kan spela precis vad som helst och det återger det så bra ursprunget medger. Just därför dom AV jag hört inte fixar en del metal skivor och andra skivor som har lite mer energi högre upp, då visar sig problemen i diskanten rätt lätt. Enligt mig. Men såklart är det viktigaste att DU som AV ägare är nöjd. Jag berättat bara mina åsikter om dom jag hört och det är väl det som forumet är till för. Hur du värderar dom kommentarerna är upp till dig. Själv blir jag nyfiken varje gång jag läser om något högtalare som ska vara riktigt bra och har låg färgning. Därför jag åkte närmare 50 mil för att lyssna på TAD R1. Att leta efter något bättre än nästan dett enda som är intressant för mig i dagens läge.
Postad 09 September 2009 - 07:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Helt fel, faktiskt väldigt bra utrustning, och med ett ritkigt fint och sanslöst bra slutsteg (som jag för övrigt vill ha..  )
Postad 09 September 2009 - 07:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
All metal/hårdrock/hardcore eller nyproducerad musik behöver inte alls låta skit! Som tex, Tool, Dream Theater, Audioslave, ACDC, Korn samt mm... Med rätt högtalare så låter det riktigt bra! Å även när jag lirar högt, ibland för högt
Jag har ett par hembyggda för 4lax som lirar riktigt bra till all musik! Hur kan det vara så att det låter sämre till rock med en Audiovector? Tro mig att rummet jag lyssnade på Audiovector var mer dämpat än mitt just nu. Håller på att fixa akustiken just nu...
En bra högtalare återger signalen oförändrad d.v.s all musik låter som den ska. Nu är mina högtalare inte perfekta så jag funtar på att köpa ett par som är näst intill perfekta.
Låter Celine Dion anstängt, du skämtar va? 
Absolut ! Jo, dina högtalare låter inte som 4000kr ! Nu lägger vi ner påhoppen på varandra och varandras anläggningar och återgår till topic istället! 
Jo, e ju bara väldigt onödigt...
Postad 09 September 2009 - 08:58
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag skulle vilja påstå att när man måste välja speciella skivor för högtalarna så har dom en rätt stor påverkan på ljudet. En väldigt "färglös" högtalare kan spela precis vad som helst och det återger det så bra ursprunget medger. Just därför dom AV jag hört inte fixar en del metal skivor och andra skivor som har lite mer energi högre upp, då visar sig problemen i diskanten rätt lätt. Enligt mig.
Man måste inte välja speciella skivor för AV. Ozzy kickar rätt bra, faktiskt... Vad jag menade var att många av dagens plattor produceras kraftigt komprimerade för att låta bra i radio, mobilen och i datorhögtalarna. Detta gör att det är omöjligt att få till ett "bra" ljud i ett par frekvenslinjärna högtalare, då musiken inte är tänkt att köras frekvenslinjärt. Enkel matematik, egentligen. Dessutom tycker jag att du motsäger dig själv en smula när du påstår att skivor som har lite mer energi i de övre registren inte ska återge denna extra energi i ett par "goda" högtalare. Inte ska väl högtalare vara förlåtande på sådana plattor? Ett par neutrala högtalare SKA ju återge den extra energin, vilket får till följd att det på sådana plattor SKA låta lite påträngande. De är ju producerade på detta sätt.
Postad 09 September 2009 - 09:28
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
En skiva som kan gallra bort högtalare med för mycket energi i övre registret är: Feist - The Reminder http://open.spotify....WcFThQocgjLI5wFNär Feist går upp i höga toner och håller dom i flera sekunder så skär det ända in i ryggmärgen. Denna skiva var en av anledningarna till min senaste uppgradering. Jag tyckte B&W 683 var för påfrestande i mitt rum. Det är viktigt att komma ihåg att rummet gör mycket, mängden dämpande material osv. Jag rekomenderar att man experimenterar med tyg och annan dämpning i första handf innan man byter högtalare, det är betydligt billigare : )
Postad 09 September 2009 - 10:33
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Håller egentligen med, men det albumet är helt ok (med några låtar undantagna), och framförallt bra ljudmässigt.
Ska lyssna.
Postad 09 September 2009 - 10:43
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
En skiva som kan gallra bort högtalare med för mycket energi i övre registret är: Feist - The Reminder http://open.spotify....WcFThQocgjLI5wF
När Feist går upp i höga toner och håller dom i flera sekunder så skär det ända in i ryggmärgen. Denna skiva var en av anledningarna till min senaste uppgradering. Jag tyckte B&W 683 var för påfrestande i mitt rum. Det är viktigt att komma ihåg att rummet gör mycket, mängden dämpande material osv. Jag rekomenderar att man experimenterar med tyg och annan dämpning i första handf innan man byter högtalare, det är betydligt billigare : )
Lät ju bra i datorn... Ska kolla i anläggningen när jag kommer hem. Fan, har aldrig hört talas om Feist, trodde först att det var en kastratsångare i ett metalband när jag läste ditt inlägg.
Postad 09 September 2009 - 11:11
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Helt fel, faktiskt väldigt bra utrustning, och med ett ritkigt fint och sanslöst bra slutsteg (som jag för övrigt vill ha.. )
Tror säkert att Ageves utrustning låter bra. Möjligt att jag lägger orden i mun på widescreen nu men jag tror att han menade att en uppsättning med Denon bioreceiver, Rotel slutsteg och ett par 683;or knappast kan göra anspråk på att kallas high end. Vi får inte glömma bort att ett par högtalare för 13-14 lakan av naturliga skäl dras med vissa brister och kompromisstänk, de är således inte lika lämpade för referenslyssning som ett par burkar med färre kompromisser och bättre komponenter är. Därmed inte sagt att 683:orna är dåliga på något sätt.
Postad 09 September 2009 - 11:30
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Man måste inte välja speciella skivor för AV. Ozzy kickar rätt bra, faktiskt... Vad jag menade var att många av dagens plattor produceras kraftigt komprimerade för att låta bra i radio, mobilen och i datorhögtalarna. Detta gör att det är omöjligt att få till ett "bra" ljud i ett par frekvenslinjärna högtalare, då musiken inte är tänkt att köras frekvenslinjärt. Enkel matematik, egentligen.
Håller inte med dig här. Anser inte alls det är omöjligt att få till bra ljud i linjära högtalare. Den musiken är alltid tänkt att köras så, det är därför den ligger så på skivan. Det vill säga, om en film har en blåton eller en gulton så ska båda återges som dom är. Samma med musiken, som den ligger på skivan är ju hur den ska återges av neutrala högtalare. Dessutom tycker jag att du motsäger dig själv en smula när du påstår att skivor som har lite mer energi i de övre registren inte ska återge denna extra energi i ett par "goda" högtalare. Inte ska väl högtalare vara förlåtande på sådana plattor? Ett par neutrala högtalare SKA ju återge den extra energin, vilket får till följd att det på sådana plattor SKA låta lite påträngande. De är ju producerade på detta sätt.
Nja, jag motsäger inte mig själv. Vi jämför såhär, hur kollar du om en högtalare klarar av lågbas? Spelar du basfattiga inspelningar från 80-talet eller väljer du en inspelning med rejäl lågbas? Samma här, man väljer en inspelning som har väldigt utsträckt diskant och gärna lite överbetonad diskant. En neutral högtalare ska återge det, ja, men den ska inte hissa det ännu mer vilket jag upplever på dom AV modeller jag lyssnade på. Man märker det rätt så lätt när man jämför med någon högtalare som inte har dessa problem i diskanten. Energirika spår låter mer korrekt medans goda inspelningar låter neutralt. Därför man bör testa massa olika musik för lättare leta efter sameness. T ex så när jag lyssnade på AV i sommras så hörde jag rätt lätt att diskanten hela tiden la till en sameness till ljudet. Låtar jag hört många gånger tidigare började låta mer och mer "lika".
Postad 09 September 2009 - 11:33
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Tror säkert att Ageves utrustning låter bra. Möjligt att jag lägger orden i mun på widescreen nu men jag tror att han menade att en uppsättning med Denon bioreceiver, Rotel slutsteg och ett par 683;or knappast kan göra anspråk på att kallas high end. Vi får inte glömma bort att ett par högtalare för 13-14 lakan av naturliga skäl dras med vissa brister och kompromisstänk, de är således inte lika lämpade för referenslyssning som ett par burkar med färre kompromisser och bättre komponenter är. Därmed inte sagt att 683:orna är dåliga på något sätt.
Svårt att hitta någon bättre slutsteg än Rotel 1080, sålänge man inte behöver mer kraft. Neutralare är svårt att hitta oavsett pris. Denon gör många riktigt bra receivrar som är väldigt bra som försteg, jag vet, kör själv en Denon 2106 som försteg. Att tro priset eller "märke" säger hur bra grejerna verkligen är att återge signalen, är att göra sig en otjänst. Jag tror det låter utmärkt som Ageves, nu har jag inte hört högtalarna, tror jag, men fram tills dom så är det redan top of the line.
Postad 09 September 2009 - 11:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jag förstår att det va så han menade, men jag anser att Ageve har något att säga, så att säga... Hans steg är faktiskt ett av dom bättre i världen ! och Denon recivern är det verkligen inget fel på... låter mycket bättre än mycket jag hört för 20kkr och upp, alltså rena försteg. sedan högtalarna skulle jag säga att dom är bra, men jag anser ju att det finns mycket som är betydligt mycket bättre... (min åsikt bara) Och hans slutsteg skulle inte gör bort sig med ett par QRS Venus eller något fett från Ino Audio... Så, egentligen så är det enda i hans setupp som jag personligen är lite "tveksam" mot högtalarna (även om dom för priset är väldigt bra!) så jag förstår din poäng Men just detta med att en högtalare för 14kkr m¨åste ha kompromisser som gör den ljudkvalitets mässigt sämre än en högtalare för, säg 30kkr, det håller jag inte md om... Det gäller att kompromissa på rätt sätt, och alltså välja bort ljudtryck i stället för kvalitet och för 14kkr så skulle jag säga piPs i "lyx" faner så har du ett par ritkigt fina stativare som absolut är värde att nämnas i Hi-end sammanhang anser jag... Dock så är ju priset "för lågt" så vi kan ju gå upp till PI60s eller värre så blir det mer "rättvist" QRS Supernova, räknas dom som Hi-end ? Jag tycker att piPs ligger i nivå med dom, men dom har olika spelsätt, så jag skulle ha svårt att välja mellan dom två...  om man dock blandar in priset i det hela så är det lätt att välja...  piPs kostar ju ca 1 st 0 mindre så..  (om man köper piPs i "lyx" faner.
Postad 09 September 2009 - 12:11
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Varför flummar det alltid ut i "dyrka Ino trådar"? Att vissa gillar Ino färgningen har vi förstått, men vad har Ino med tråden att göra?
Postad 09 September 2009 - 12:22
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Varför flummar det alltid ut i "dyrka Ino trådar"? Att vissa gillar Ino färgningen har vi förstått, men vad har Ino med tråden att göra?
Det lustiga är ju att det är belackarna som drar in Ino, inte ägarna. pi60s distar ju inte vid normala volym som PL-300 iaf, hur du tolkar det som färgning kan man fråga sig. Sedan så har jag redan en stående utmaning till dig. Pi60s + bs-60, vilket är lite billigare än PL-300, mot PL-300. Så kan vi se vilka som börjar dista och låta illa först. Hittills så har du hållt dig undan.
Redigerat av Hifimatte, 09 September 2009 - 12:28.
Postad 09 September 2009 - 12:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jo, jag förstår att det va så han menade, men jag anser att Ageve har något att säga, så att säga... 
Jo, jag tycker det är rätt märkligt att man inte skulle få ha någon åsikt eller komma med tips bara för att man inte har 801D, pi60s eller liknande. Receiver och slutsteg har jag absolut inga planer på att byta, och jag har hört dyrare högtalare än mina som är mycket sämre, framförallt när det gäller att höra skillnad mellan "orörda" och dynamiskt komprimerade inspelningar. Hade 804S hemma och jämförde för ett tag sen, och det är ju ingen tvekan om att de är bättre, men de billigare gjorde inte på något sätt bort sig heller om man ser till pris/prestanda. 803S är en personlig favorit bland "normala" högtalare, men jag antar att en del i tråden sågar de också eftersom de inte låter lika ljust som vissa konkurrenter... Bland stativare är Pip mycket prisvärd, men det gäller att placera de rätt. Varken Audiovector eller Dali tilltalar mig, men det betyder inte att jag måste försöka hindra andra från att gilla de  Har därför inte skrivit det tidigare i tråden.
Redigerat av Ageve, 09 September 2009 - 12:32.
Postad 09 September 2009 - 12:30
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Svårt att hitta någon bättre slutsteg än Rotel 1080, sålänge man inte behöver mer kraft. Neutralare är svårt att hitta oavsett pris. Denon gör många riktigt bra receivrar som är väldigt bra som försteg, jag vet, kör själv en Denon 2106 som försteg. Att tro priset eller "märke" säger hur bra grejerna verkligen är att återge signalen, är att göra sig en otjänst. Jag tror det låter utmärkt som Ageves, nu har jag inte hört högtalarna, tror jag, men fram tills dom så är det redan top of the line.
Om vi glömmer Ageves setup för ett ögonblick och fokuserar på det vi diskuterade innan, nämligen vilka inspelningar som är lätta att detektera förtjänster och/eller brister hos högtalare, så tror jag widescreens poäng med det något nedsättande inlägget mot just Ageves grejer var att om man nu gör anspråk på att tala om hur vissa partier i en låt ska låta för att låta rätt, bör man ha bättre högtalare än 683. Nu var det ju inte så att Ageve hänvisade till dessa när han gav sitt låttips, så måhända har han testat på andra, bättre högtalare. Jag ska i alla fall testa låten han tipsade om i mitt system. Även om just Celine Dion inte får mig att gå i spinn direkt... Om sedan Denon och Rotel kan anses vara "top of the line" på något sätt, kan vi förmodligen diskutera i all oändlighet. Där kommer vi nog ingen vart, är jag rädd.
Postad 09 September 2009 - 12:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nu var det ju inte så att Ageve hänvisade till dessa när han gav sitt låttips, så måhända har han testat på andra, bättre högtalare.
Jag har också testat den på andra, dyrare högtalare som klarade den sämre. Ett exempel är (skratta inte) Jamo D830. Det är inte några vanliga Jamo utan en Seaskonstruktion med Excel element. Pris runt 20000kr. På just denna inspelning visar de tydliga brister, medans de fungerar helt okej till viss annan musik och bitvis riktigt bra på akustisk musik. Dessa högtalare har jag i andraanläggningen, och köpte billigt beg.
Postad 09 September 2009 - 12:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det lustiga är ju att det är belackarna som drar in Ino, inte ägarna.
Nja, det där var väl i alla fall en sanning med modifikation... Oftast är det väl ino-ägarna som har svårt att se några som helst förtjänster med några andra högtalare utanför den egna flottan. Fast det är klart; DVD:ai gillar ju QRS...
Postad 09 September 2009 - 12:58
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Håller inte med dig här. Anser inte alls det är omöjligt att få till bra ljud i linjära högtalare. Den musiken är alltid tänkt att köras så, det är därför den ligger så på skivan. Det vill säga, om en film har en blåton eller en gulton så ska båda återges som dom är. Samma med musiken, som den ligger på skivan är ju hur den ska återges av neutrala högtalare.
Nej, den är INTE tänkt att köras så! Den är avsedd att passa i anläggningar av annan typ än high end.
Postad 09 September 2009 - 13:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jag gilalr även Carlsson och Larson
Dessutom så har B&W några modeller som jag gillar och även Dali, så jag är inte på något sätt låst till Ino faktiskt 
AV har jag av någon anledning svårt för diskanten, men inet helatiden, utan det visar sig ibland... Men inget som gör att jag anser som vara dåliga högtalare, bara inte min stil helt enkelt, alla har vi ju inte samam smak.
Jag föredrar QRS Supernova Elit framför dom flesta högtalare, jag skulel ha svårt att välja mellan den och PI60s...
Jag gillar dom båda, men dom är samtidigt så olika...
Även Carlsson OA116 är trevlig, och byter man till dom nya elementen och filter så blir det också prima !
Så, jag har många högtalare som jag gillar väldigt mycket, men just nu sattsar jag på Ino, men kan förändras till att blir QRS i framtiden, eller carlsson, eller Larsen...
Edit: Jo, nu har ju det blivit lite för mycket OT, var va vi nu igen... ?!
Postad 09 September 2009 - 13:03
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Det lustiga är ju att det är belackarna som drar in Ino, inte ägarna. pi60s distar ju inte vid normala volym som PL-300 iaf, hur du tolkar det som färgning kan man fråga sig. Sedan så har jag redan en stående utmaning till dig. Pi60s + bs-60, vilket är lite billigare än PL-300, mot PL-300. Så kan vi se vilka som börjar dista och låta illa först. Hittills så har du hållt dig undan.
Hahah vad har detta med tråden att göra? Är ditt enda mål att pracka på och försöka glorifiera Ino i samtliga trådar här på forumet? Vi har redan gått igenom en gång tidigare att PL 300 både distar mindre och kan spela starkare än PI60, både på pappert och vid lyssning. Önskar du diskutera det ännu en gång så är du välkommen att göra det i en tråd där det passar in bättre än denna. Här önskar toni99 få synpunkter på AV och Pioneer.
Postad 09 September 2009 - 13:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jag tycker det är rätt märkligt att man inte skulle få ha någon åsikt eller komma med tips bara för att man inte har 801D, pi60s eller liknande. Receiver och slutsteg har jag absolut inga planer på att byta, och jag har hört dyrare högtalare än mina som är mycket sämre, framförallt när det gäller att höra skillnad mellan "orörda" och dynamiskt komprimerade inspelningar. Hade 804S hemma och jämförde för ett tag sen, och det är ju ingen tvekan om att de är bättre, men de billigare gjorde inte på något sätt bort sig heller om man ser till pris/prestanda.
803S är en personlig favorit bland "normala" högtalare, men jag antar att en del i tråden sågar de också eftersom de inte låter lika ljust som vissa konkurrenter... Bland stativare är Pip mycket prisvärd, men det gäller att placera de rätt.
Varken Audiovector eller Dali tilltalar mig, men det betyder inte att jag måste försöka hindra andra från att gilla de Har därför inte skrivit det tidigare i tråden.
Jo, på samma sätt som jag inte ens fick dra parallellen mellan QRS och piPs utan att bli påhoppad... Då gör man tråden till en dyrka Ino Audion tråd... ............................................................ jag sa just såhär: att jag tycker att PI60s är lika bra som QRS Supernova, men på olika sätt. Och med det så blir följden den att (eftersom alla Ino högtalare har samma ljudsignatur) att även dom största Ino systemen låter lika bra som QRS Supernova. Bara det att dom större kan spela högre än Supernova, medan PI60 inte kan spela högre... QRS Supernova är inget lätt match, otrolig kontroll på exakt allt som händer och djup bas ! PI60 får se sig slagen i ljudtryck, men vinner i djupbas eller så går dom jämn match... PI60 och Supernova tycker jag går 1:1 i allt övrigt, trots att dom inte är lika varandra alls. pX-2 moduler och i14 så är det jämnare, men QRS spelar fortfarande lite högre skulel jag våga påstå... (det är modulerna pX-2 som säger stopp) Med andra ord, jag kan inte välja så lätt... Alltså, så dyrkar jag inte Ino och lägger fram dom som Guds lösning på alla problem, jag ser dom som högtalare som jag gillar, och inte som allsmäktiga... Det är ABC12345 som har bestämt sig för det och spinner vidare på det... ............................................... Jag tycker att komplicerad och hårt komprimerad rock kan vara ganske bra test musik faktiskt Men då i stort sätt bara för att se hur högtalarna klarar av att hantera denna "röra" och hålla isär detaljer även när allt är under sämsta förutsättningar... jag brukar testa med många olika låtar, jag har några favoriter att testa med för att testa olika områden hoss en högtalare
Redigerat av DVD-ai, 09 September 2009 - 13:15.
Postad 09 September 2009 - 13:25
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Fy vad det tjatas om allt i denna tråd  Har ni inga jobb? hehe
Postad 09 September 2009 - 13:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Fy vad det tjatas om allt i denna tråd Har ni inga jobb? hehe
Det blir en hel del väntetid på slöa maskiner ibland. Laptop med mobilt bredband is the shit (när det funkar  )
Postad 09 September 2009 - 13:31
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Det blir en hel del väntetid på slöa maskiner ibland. Laptop med mobilt bredband is the shit (när det funkar )
Haha Kunde inte låta bli. Sorry om det är lite off topic / Pappa ledig is the shit
Postad 09 September 2009 - 13:56
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Inte lägger...snarare tog orden ur munnen på mej. Läser man mitt inlägg igen så ser man det rätt tydligt.
Postad 09 September 2009 - 14:20
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Hahah vad har detta med tråden att göra? Är ditt enda mål att pracka på och försöka glorifiera Ino i samtliga trådar här på forumet? Vi har redan gått igenom en gång tidigare att PL 300 både distar mindre och kan spela starkare än PI60, både på pappert och vid lyssning. Önskar du diskutera det ännu en gång så är du välkommen att göra det i en tråd där det passar in bättre än denna. Här önskar toni99 få synpunkter på AV och Pioneer.
Läs igenom de första sidorna i den här tråden så får du se att det inte var någon Ino-ägare som drog in Ino i den här tråden. Hifimatte skrev bara om Audiovector och Pioneer. Sen blev folk sura på honom för att han skrev att han inte gillade Audiovectorshögtalare och snart började de vanliga glada gossarna att dissa Ino. Troligen för att de ville trolla och få igång ett gräl med hifimatte eftersom de vet att han kommer att försvara Ino när deras grejer dissas. Att ni orkar. Själv bryr jag mig inte nämnvärt om kriget men det är tröttsamt att en Inoägare inte kan skriva att han gillar Pioneer bättre än Audiovector innan någon skall tjafsa om Ino som inte har med saken att göra. Själv sitter jag nöjd med det jag har och det råkar vara ett ino-system.
Postad 09 September 2009 - 14:25
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Läs igenom de första sidorna i den här tråden så får du se att det inte var någon Ino-ägare som drog in Ino i den här tråden. Hifimatte skrev bara om Audiovector och Pioneer. Sen blev folk sura på honom för att han skrev att han inte gillade Audiovectorshögtalare och snart började de vanliga glada gossarna att dissa Ino. Troligen för att de ville trolla och få igång ett gräl med hifimatte eftersom de vet att han kommer att försvara Ino när deras grejer dissas. Att ni orkar. Själv bryr jag mig inte nämnvärt om kriget men det är tröttsamt att en Inoägare inte kan skriva att han gillar Pioneer bättre än Audiovector innan någon skall tjafsa om Ino som inte har med saken att göra. Själv sitter jag nöjd med det jag har och det råkar vara ett ino-system.
Om jag inte minns fel så va båda högtalarna tämligen dåliga enligt Hifimatte?
Postad 09 September 2009 - 14:31
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Du minns fel.
Han har skrivit gott om Pioneer.
Postad 09 September 2009 - 14:56
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Om sedan Denon och Rotel kan anses vara "top of the line" på något sätt, kan vi förmodligen diskutera i all oändlighet. Där kommer vi nog ingen vart, är jag rädd.
Om man inte kan höra någon ljudmässig påverkan på ljudet efter den gått igenom en Rotel 1080, hur kan det då blir bättre? Visst, man kan få mer kraft och 1080/1090 faller lite väl tidigt så dom är inte optimala om man har ett par högtalare som går rakt ner till 15 hz. Nja, det där var väl i alla fall en sanning med modifikation... Oftast är det väl ino-ägarna som har svårt att se några som helst förtjänster med några andra högtalare utanför den egna flottan. Fast det är klart; DVD:ai gillar ju QRS...
Nej, inte alls. Jag har flera gånger sagt jag gillar TAD, Pioneer, B&W, Respons mfl. Det är väl så att man läser det man vill läsa. Nej, den är INTE tänkt att köras så! Den är avsedd att passa i anläggningar av annan typ än high end.
Nejdå. Den är som den är på skivan. Att återge den annorlunda skapar mest problem. Det man kan göra är att använda en bra parametrisk equalizer. Hahah vad har detta med tråden att göra? Är ditt enda mål att pracka på och försöka glorifiera Ino i samtliga trådar här på forumet? Vi har redan gått igenom en gång tidigare att PL 300 både distar mindre och kan spela starkare än PI60, både på pappert och vid lyssning. Önskar du diskutera det ännu en gång så är du välkommen att göra det i en tråd där det passar in bättre än denna. Här önskar toni99 få synpunkter på AV och Pioneer.
Detta är ju felaktigt och det är därför utmanar jag dig. Men du vågar ju inte stå för ditt ord som det verkar. Sen så kostar PL-300 runt 80K, för det får man ett bra snyggt fanérade pi60s MED bs-60. Så jag säger det igen, upp till bevis. Vi var 2 st som hörde direkt hur PL-300 dista rejält med Rage against the machine.
Postad 09 September 2009 - 15:00
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Själv bryr jag mig inte nämnvärt om kriget men det är tröttsamt att en Inoägare inte kan skriva att han gillar Pioneer bättre än Audiovector innan någon skall tjafsa om Ino som inte har med saken att göra. Själv sitter jag nöjd med det jag har och det råkar vara ett ino-system.
Håller med. Det verkar som vissa har något mindervärdeskomplex som ständigt ska hacka sådär. Det är helt okej för andra att ogilla något, men gör en Ino ägare det så är det sekt, han är hjärntvättad, etc. Säger mest om dom personerna. Jag har sagt att vem som helst kan ta med sina AV så kan va avlyssna dom i samma rum. Inga A/B tester utan för för sig, i samma rum (som är rätt bra nu). Jag skulle bara bli glad om jag fann något bättre, medans andra ska försvara sina saker med rena lögner. Trist och det förstör alla form av lärdom man kan få.
Postad 09 September 2009 - 15:05
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Själv bryr jag mig inte nämnvärt om kriget men det är tröttsamt att en Inoägare inte kan skriva att han gillar Pioneer bättre än Audiovector innan någon skall tjafsa om Ino som inte har med saken att göra. Själv sitter jag nöjd med det jag har och det råkar vara ett ino-system.
Om vi ska vara petiga, så var det inte det faktum att han gillade Pioneer bättre än AV som föranledde replikerna, utan att hans åsikter om AV skiljde sig så markant från ägarnas och hifi-pressens uppfattningar. Att han hävdar att högtalarna distar, färgar och låter skumt i största allmänhet måste naturligtvis bemötas. Det faktum att just ino-ägarna är de största belackarna är nog bara en olycklig slump.
Postad 09 September 2009 - 15:19
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Nu ska jag berätta för er hur det är.... Audiovector S3 Arrete rockar fett, men Pioneer S-1 rockar fetare. Ino pi60s rockar "helt okej", om man kompletterar dem med ett gäng subbar. (och om man vill bygga om hela sin lägenhet till en ljudstudio...)
Äntligen nån som vet och förklarar på ett förståeligt sätt......TACK!
Postad 09 September 2009 - 15:22
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Om vi ska vara petiga, så var det inte det faktum att han gillade Pioneer bättre än AV som föranledde replikerna, utan att hans åsikter om AV skiljde sig så markant från ägarnas och hifi-pressens uppfattningar. Att han hävdar att högtalarna distar, färgar och låter skumt i största allmänhet måste naturligtvis bemötas. Det faktum att just ino-ägarna är de största belackarna är nog bara en olycklig slump.
Varför drar du in vad hifipressen säger? Dom är ju knappast facit. Vi kan testa om det är någon som är verkligen intresserad. Det är intressant att du kan bedöma om 684 är en bra högtalare eller ej, men om någon gör samma bedömning av det du själv har så går inte det? Jag var inte intresserad av dra in Ino i denna tråden, därför jag inte ville berätta vad jag själv har utan ha fokuset på Pioneer och Audiovector. Tyvärr så gick inte det så bra när vissa alltid dra in samma sak hela tiden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|