Sony PlayStation 3 (PS3) 2008 80GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(383)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(259)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 250GB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(78)
|
Inga priser |
Postad 24 August 2009 - 01:06
Haha, kul läsning var det där iaf.Inte den mest välformulerade protesten, men klicka ändå:
http://www.fairshopp...?opinionid=4313
Enda jag såg framför mig;

(Bidrog med ett klick ändå.)
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 24 August 2009 - 01:09.
Postad 24 August 2009 - 10:09
Postad 24 August 2009 - 10:38
Jag borde isf gå apeshit för att en iphone är så sjukt mycket dyrare i Sverige när Apple gick ut med 99 dollars priset.
Ska till Kanada i höst. 299 cad = 2050kr = bra deal.
Postad 24 August 2009 - 10:44
Hehe, ja det är väl inte så att hans namn står på nån av stolarna i svenska akademin direkt.synd att en mindre vältalig formulerade inlägget...
Men syftet var ju gott som sagt ja. *klick*
Postad 24 August 2009 - 10:52
299€ = 3 013 SEK
Det är väl inte så långt från sanningen?
Dollar är en annan sak, det är ju en annan kontinent, men 299€ är slutpris till kund i våra grannländer(EU), precis som Kaz sade...
Postad 24 August 2009 - 10:54
Glöm inte att vi har 5-10% högre moms än de flera andra EU-länder. Med tanke på detta borde vårt pris ligga på drygt 3200.249£ = 2 893 SEK
299€ = 3 013 SEK
Det är väl inte så långt från sanningen?
Dollar är en annan sak, det är ju en annan kontinent, men 299€ är slutpris till kund i våra grannländer(EU), precis som Kaz sade...
Redigerat av Jungleboss, 24 August 2009 - 10:55.
Postad 24 August 2009 - 12:04
visst är det inte olagligt och ha ett högre pris.. men om själva tillverka ha sagt 299€ så ska väl återförsäljarna förlja eller?
föreslår ingen gå köpa slim förrän priset har gått ner under 3000kr..
Postad 24 August 2009 - 18:46
Har inte bråttom det är bara en tidsfråga innan man får en PS3 slim för under 3000kr...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 24 August 2009 - 18:47.
Postad 24 August 2009 - 19:46
Kolla bara hur sjukt mkt deg iphonen kostar genom massa spårade abbonemang med en miljard minuter/sms inkluderade... Fast det som folk egentligen mest vill ha, totalt FRI data, det var det svårare med... Många abb hade ju fan knappt mer än nån/några gig.. Men det är klart, finns massa deg att tjäna på abb där folk inte använder det som inkluderas....
Helt enkelt, alla gillar $$$, går det att mjölka ut deg så tas chansen... Inget nytt under solen...
2 minuter efter presskonferens sa jag till polarn "inte en chans vi får se 3000:- i sverige"... kunde man ju räkna ut med lilltån...
Och sen, som jag alltid säger (känner mig som en hackande grammofon), jag hajar inte vad själva bråket över priset på konsollen är. Det är en engångskostnad. 3000 eller 3800 känns rätt skitsamma. (sen sitter väl dom flesta här redan på en ps3a ändå?)
Vad jag är sne över är priset på spelen och tillbehören.
dual shock 3: ~520-550 spänn med frakt på billigaste ställena i sverige enligt prisjakt... (hela konsollen går då alltså att köpa för 3000 spänn i vissa länder, hur vettigt är det då att en enda j*vla kontroll ska kosta 500 spänn?)
Sedan spelen: ligger på ~600> när dom är nysläppta... Få ner detta till "pc priser" runt 400:- istället... Jag har säkert lagt ut 3x så mycket deg på spel som jag gjorde på ps3an....
Så, i min mening vore det bättre att lägga energin på att bråka om dessa priser..
Redigerat av whopp, 24 August 2009 - 19:47.
Postad 24 August 2009 - 20:30
Jag personligen skulle ha råd att betala 3800, inget problem. Men det det handlar om att inte känna sig lurat. Om principen. Om att 'rätt ska vara rätt'.3000 eller 3800 känns rätt skitsamma. (sen sitter väl dom flesta här redan på en ps3a ändå?)
Postad 25 August 2009 - 02:02
Varför är alla så j*vla upprörda?
man kan ju fråga sig, hur man kan vara så upprörda på priset över spel.. visst dom ligger på 600kr vid releasen.. men direkt efter ett par veckor så sänks priset.. dom flesta spel som har varit ute på marknaden ett par månader kan du få tag i för 200-300kr.. vilket är inte så himla farligt.. allt beror på hur spelet säljs..
folk som har gjort det nya batman spelet vill ta 50$ istället för 60$, men lika förbannad så kostar det 600kr i svenska butiker.. hur skulle det kännas för dig?
Sen tror jag inte att dom flesta sitter med en ps3, eftersom 1. för högt pris 2. finns inte tillräckligt många bra spel till PS3.. detta är någonting många har väntat på.. och vad händer då?.. jo för högt jäckla pris mot vad tillverkan har själv sagt.. LAMT?
Postad 25 August 2009 - 06:54
Säger detsamma. Det är en principsak, även fast jag redan bokat upp ett ex av slimen. Lite dubbelmoral från min sida?Jag personligen skulle ha råd att betala 3800, inget problem. Men det det handlar om att inte känna sig lurat. Om principen. Om att 'rätt ska vara rätt'.
Postad 25 August 2009 - 07:35
Jag personligen skulle ha råd att betala 3800, inget problem. Men det det handlar om att inte känna sig lurat. Om principen. Om att 'rätt ska vara rätt'.
Samma för mig, oavsett om jag har råd eller inte så vill jag inte känna mig utnyttjad, vilket tyvärr är vad svenska playstationkunder är.
Köper man spel för över 600kr får man skylla sig själv. Tycker man det är för dyrt får man köpa någon annanstans eller inte alls. Det finns andra marknader utanför sverige.
Själv betalar jag aldrig mer än 400 kr för nya konsolspel, oftast under 300kr, och mellan 70-200kr för "gamla". Majoriteten av dessa köps då utanför sverige via internet.
Redigerat av Christopher_A, 25 August 2009 - 07:37.
Postad 25 August 2009 - 07:54
Jahapp, vad är skillnaden mot ps3 slim då, är 3,8k för dyrt är det ju bara att avstå!Tycker man det är för dyrt får man köpa någon annanstans eller inte alls.
Finns det sedan nån som har fått vad nordisk film killen sa uppkollat? Det kan ju mycket väl stämma att deras riktpris faktiskt har legat på 4,5k och att dom nu sänkt det till 3,8k.. Iofs girigt att inte dra av en full tusing men men.
Sen så vet jag inte heller hur riktpris är relaterat till inköpspris.
Någon som vet vad affärerna får köpa in en ps3 slim för? Och vad dom fick ge för en gammal ps3 fat?
Och sen som sagt återigen, varför är ni förvånade? Affärerna och/eller nordisk film ser en chans att slanta in deg på folk som "ska ha en slim"... Dom har säkert maknadsanalytiker och skit som suttit och räknat på det mesta.
Sist men inte minst så är det bara att acceptera att Microsoft och Nintento drog dom längsta stråna denna generation. Sony gjorde en felsatsning där dom trodde att folk skulle vara villiga att betala för starkare hårdvara samt bluray, samt att dom antagligen förväntade sig att kunna surfa vidare på ps2 vågen, få folk att uppgradera.
Så, även om man nu skulle få ner priset till runt 3000-3200 som folk verkar ha kalkylerat fram som vettigt, så är det fortfarande dyrare än xbox 360 som i senaste siba bladet låg på 2400:- inklusive burnout paradise och 2 trivia spel. Även wiin ligger där runt 2400...
Så för att få priskänsligt folk till att köpa ps3 tror jag inte att ~3000 räcker, dom måste ner i samma nivåer som xbox/wii.
Lite mer räknande
100*3800 = 380k
100*3000 = 300k
Så per 100 sålda boxar skulle det vara 80k i skillnad. 80k/3k ~= 26 maskiner. Så för att "tjäna ikapp" en prissättning på 3,8k mot 3k så måste dom sälja 26 boxar fler per 100 sålda... det är 25% mer försäljning.. Och jag (och antagligen företagen, analytiker där, mej vet vad) resonerar nog så att det blir svårt... Därför ligger dom kvar på 3,8k...
ALLT handlar om $$$$$ i denna världen, när man väl insett och accepterat det, och börjar se det ur den synvinkeln så blir allt så mycket enklare. Nordisk film skiter i er, dom ser ju kunderna som inkomstkälla. Tyvärr så rullar världen på ändå.
Ni här (och även jag) betalar inte 600-700 spänn för spelen... Men likförbannat finns det mängder av morsor och farsor som går in på game och gamestop och liknande och pröjsar 6-700 spänn för nyreleaser, samt begagnatpriser som många gånger är dyrare än nypriser på nätet....
Sååå, vad kommer vi till då? Jag skulle vilja säga att stora massan av folket inte har en aning om att sony stått och snackat om 299 dollar/euro... Dom ser bara en ny mindre modell av ps3an med större hårddisk (även här smart drag av sony eftersom dom nu kan trycka på tre fördelar med den nya maskinen, storlek, elförbrukning och mer hd..)
Så, för vanliga "svensson" så är det nog inget konstigt med att maskinen ligger kvar på samma pengar, då dom snarare ser det som att man helt plötsligt får MER för pengarna....
edit:
http://www.idg.se/2....elite-pa-ingang
Nu snackas det om billigare 360 elite oxå, vilket borde göra att dom andra modellerna pressas nedåt i pris även dom... hmmm...
Redigerat av whopp, 25 August 2009 - 08:08.
Postad 25 August 2009 - 07:56
Och det gäller inte slim?Köper man spel för över 600kr får man skylla sig själv. Tycker man det är för dyrt får man köpa någon annanstans eller inte alls. Det finns andra marknader utanför sverige.
Postad 25 August 2009 - 08:06
Postad 25 August 2009 - 08:21
Jahapp, vad är skillnaden mot ps3 slim då, är 3,8k för dyrt är det ju bara att avstå!
Finns det sedan nån som har fått vad nordisk film killen sa uppkollat? Det kan ju mycket väl stämma att deras riktpris faktiskt har legat på 4,5k och att dom nu sänkt det till 3,8k.. Iofs girigt att inte dra av en full tusing men men.
Sen så vet jag inte heller hur riktpris är relaterat till inköpspris.
Någon som vet vad affärerna får köpa in en ps3 slim för? Och vad dom fick ge för en gammal ps3 fat?
jag har inga problem med att betala 3800 för en PS3 slim, däremot har jag stora problem med att Nordisk Film med hjälp av sin monopolsituation försöker lura återförsäljare och slutkunder av pengar på den extra marginal de tar in iom prissänkningen som de inte anpassat sig till.
Enligt vad som ryktas så har Nordisk Film satt inköpspriset kring 3400 kr, dvs 400 kr ÖVER Sonys riktpris. Nordisk Film har satt ett eget riktpris på 3800kr. Nordisk Film har ännu, 1 vecka senare inte bemött dessa påståenden, dra era egna slutsatser utifrån det....
jo, jag kommer inte att köpa en Slim i Sverige för under 3200, just nu lutar det åt att köpa en Slim från amazon.co.uk med ett par spel och blue-rayfilmer för runt 3500 inklusive frakt.Och det gäller inte slim?
passa på att klaga på Nordisk film OCH Sony här.
http://www.fairshopp...?opinionid=4314
lite bättre formulerad än den tidigare
Redigerat av Christopher_A, 25 August 2009 - 08:26.
Postad 25 August 2009 - 08:50
Nästa grej:
"Jag vet många som tänkte köpa en PS3 slim inför den utlovade prissänkningen men som nu inte kan, eller vill, göra det."
Har man så ansträngd ekonomi att 800:- spelar så stor roll så är det nog inte läge att lägga pengarna på en spelkonsoll ändå...
Sist: Visst att alla dessa "uppror" på nätet är fina, men titta på sidan "nu vill 132 st få ett svar"..
Som sagt, igen, aldeles för lite folk.
Vill ni att detta ska få lite större rabalder, gå till aftonblaskan så att det kommer ut till den stora massan, inte bara dom "insatta" som sitter och läser runt på teknikforum/sidor...
Postad 25 August 2009 - 09:08
Jag förstår vad ni menar, dålig stil etc etc. Men jag tycker ändå inte att det handlar om tillräckligt mycket pengar för att göra en såhär stor sak av det. En sak om dom hade dumpat priset ner mot säg 2400 spänn för att komma ikapp xbox360 och wii..
Nästa grej:
"Jag vet många som tänkte köpa en PS3 slim inför den utlovade prissänkningen men som nu inte kan, eller vill, göra det."
Har man så ansträngd ekonomi att 800:- spelar så stor roll så är det nog inte läge att lägga pengarna på en spelkonsoll ändå...
Sist: Visst att alla dessa "uppror" på nätet är fina, men titta på sidan "nu vill 132 st få ett svar"..
Vill ni att detta ska få lite större rabalder, gå till aftonblaskan så att det kommer ut till den stora massan, inte bara dom "insatta" som sitter och läser runt på teknikforum/sidor...
För mig spelar inte pengarna egentligen den avgörande faktorn, det är principen om att rätt ska vara rätt. Min ekonomi behöver vi kanske inte gå in djupare på men jag skulle kunna köpa en grejer för 25.000 om så vore fallet, har en skaplig buffert för tillfället, men man vill ju inte kasta pengarna i sjön när man kan få en PS3 slim billigare, det handlar om principer och inte om pengar för mig i detta fallet.
Postad 25 August 2009 - 09:35
För mig spelar inte pengarna egentligen den avgörande faktorn, det är principen om att rätt ska vara rätt. Min ekonomi behöver vi kanske inte gå in djupare på men jag skulle kunna köpa en grejer för 25.000 om så vore fallet, har en skaplig buffert för tillfället, men man vill ju inte kasta pengarna i sjön när man kan få en PS3 slim billigare, det handlar om principer och inte om pengar för mig i detta fallet.
Med detta resonemang kan man aldrig köpa elektronik i sverige då det i 9 fall av 10 alltid är billigare i t ex. tyskland.
Vad gäller prissättningen på nuvarande ps3 så kan jag ju säga som säljare att det är ingen vinstdrivande verksamhet, i vanlig ordning finns marginaler på tillbehör och annan merförsäljning. Så med marginalerna i åtanke borde ps3 kosta en hel del mer än 4000:-
Sen att Nordisk Film kanske har en skev prissättning ut mot butikerna låter jag vara osagt då jag är för dålig insatt i deras verksamhet.
Postad 25 August 2009 - 09:50
den sidan kom upp igår, har nu 140 "klick".Sist: Visst att alla dessa "uppror" på nätet är fina, men titta på sidan "nu vill 132 st få ett svar"..
den andra sidan som kom upp i förrgår har nu 434 "klick".
De är på topplistan på fairshopping.se
Och PS3 Slim har inte släppts ännu, räkna med att antalet "klick" kommer bli fler och fler ju fler som känner till sidorna och som blir medvetna om priserna. Jag räknar med att antalet klick kommer dubblas första dagarna efter 1a september om inte priserna når ner under 3200 kr.
IDG, Metro, och några andra sidor har tagit upp detta. Flera personer har kontaktat Aftonbladet redan.
och efter att ha läst nedanstående så ser jag ingen som helst anledning till att köpa en PS3 i Sverige. Deras kundtjänst kostar lika mycket som att ringa en porrtelefon!
http://www.fairshopp...?opinionid=4303
Redigerat av Christopher_A, 25 August 2009 - 09:54.
Postad 25 August 2009 - 11:13
Det borde ju betyda att priserna hos dom andra kommer dimpa ner, game är ju ALDRIG billigast
Postad 25 August 2009 - 11:47
Nytt riktpris från NF = 2490 SEK confirmed!
Postad 25 August 2009 - 11:53
2490sek? Menar du inte 3490sek?GAME säljer ps3 för 3490 SEK?
Postad 25 August 2009 - 11:58
GAME säljer ps3 för 3490 SEK?
Postad 25 August 2009 - 11:59
Näe.
Var har du fått riktpriset ifrån?
Men de betyder ju att återförsäljarna lurar oss på över 1000sek :S.
Postad 25 August 2009 - 12:01
Var har du fått riktpriset ifrån?
Men de betyder ju att återförsäljarna lurar oss på över 1000sek :S.
Han skämtar bara
Postad 25 August 2009 - 12:02
Han skämtar bara
om game säljer för 3490:-, så säljer andra 1000kr billigare. Förstår du nu? Game är ju inte kända för att pressa priser direkt.
HAHA då förstår jag
Postad 25 August 2009 - 12:10
Postad 25 August 2009 - 12:14
Detta är ju bra om man har en som kanske velar lite eller låter mycket. Annars ser jag ingen mening med att byta till slim då den är fulare än den gamla hur det nu kan komma sig, med tanke på att den heller inte är någon skönhet direkt.
Postad 25 August 2009 - 12:33
För er som vill byta in eran "phat" mot slimmen så har både EB och Game att man byter in konsolen och 2 spel samt lägger 695:-
Detta är ju bra om man har en som kanske velar lite eller låter mycket. Annars ser jag ingen mening med att byta till slim då den är fulare än den gamla hur det nu kan komma sig, med tanke på att den heller inte är någon skönhet direkt.
Om man vill byta så är det bättre att sälja sin gamla och köpa en ny. Så slipper man betala 1000 kr extra till EB/Game också.
men vill man bli rånad så är ovanstående erbjudande ett bra deal...
Postad 25 August 2009 - 12:42
Så rånad blir man ju inte men alla kan ju inte göra superdeals som du kan.
Redigerat av Fiddey, 25 August 2009 - 12:43.
Postad 25 August 2009 - 13:04
Fick över 4 papp för min 60gigare :-)Har man en gammal maskin som inte fungerar som det är tänkt så är det svårt att sälja den för 3490:- som nu är billigast för tillfället att köpa en slim för. Sedan när alla andra kostar runt 3500:- nya så är det svårt att få över 3000:- om man ens får 2500:- för sin konsol. Men lycka till att sälja din konsol för 3500 =) utan några spel.
Så rånad blir man ju inte men alla kan ju inte göra superdeals som du kan.
Postad 25 August 2009 - 13:12
Postad 25 August 2009 - 13:17
KÖP KÖP KÖP
Postad 25 August 2009 - 13:32
Nej då är man tredje smartast. Hatar att byta in saker på game/ebgames eftersom det alltid är sånna ###### ripoffs.60gb ja, men byter man bort sin 60gb mot en slim från game eller eb så är man ju inte smartast på planeten direkt =)
Redigerat av Leftt Behind, 25 August 2009 - 13:33.
Postad 25 August 2009 - 14:59
Väntade så länge och slog till på en 80Gig i July när Elgiganten hade en drive på 3450:-
Så vill ni köpa något till bra pris, gör som jag.......fast tvärt om!
Postad 25 August 2009 - 15:05
"Nordisk Film fortsätter att se kunden som ett onödigt ont, vilket är synd. Men det här kanske visar SONY att de bör ta hand om sina egna produkter i Norden och inte gå via en girig mellanhand. "
Redigerat av Jack of all trades, 25 August 2009 - 15:11.
Postad 25 August 2009 - 15:21
Jag skall vänta JÄTTELÄNGE så att konsolen blirJÄTTEBILLIG sen skall jag köpa en ny SLIM å missar därmed massor av speltid.....
![]()
KÖP KÖP KÖP
Postad 25 August 2009 - 15:32
Det som verkligen irriterar mig är just det som Benne tar upp, Nordisk Film visar ingen som helst respekt för att Sony i och med detta försöker få sin konsol att bli ett prisvärt alternativ mot Microsoft. Hela vitsen med deras sänkning är ju att hamna kring den magiska gränsen som är just någonstans kring 3000 kr. Om jag ägde en PS3 skulle jag bli ännu mer förbannad eftersom detta är att motarbeta Sonys syfte. Nej bort med Nordisk Films monopol för det råder ingen tvekan (för mig i alla fall) om att det inte har ett dyft att göra med den s.k momsen utan att de skulle tjäna mindre pengar. Sedan att vi svenskar oftast godtar vad som helst är en annan femma men för mig handlar det om en ren princip sak och om jag kan bojkotta EA så kan jag nog även utan problem bojkotta Nordisk Film, hade tillräckligt många gjort detta så hade de förr eller senare blivit tvungna att sänka priset eller gå under...
"Nordisk Film fortsätter att se kunden som ett onödigt ont, vilket är synd. Men det här kanske visar SONY att de bör ta hand om sina egna produkter i Norden och inte gå via en girig mellanhand. "
Så du tycker att Nordisk Film ska acceptera som eget företag att sälja varor med förlust bara för att de satt en prislapp på 299 i andra länder?
299 euro = 3100kr
249 pund = 2990kr
299 CAD = 2024kr
299 dollar = 2182kr
499 AUD = 3100kr
Visst vi e högst på listan men varför gnälla på NF och inte de som styr som gjort att kronan försvagats så, även om den hämtar sig?
Kalla NF giriga för att de är en mellanhand som vill få en del av kakan känns naivt. De är ett företag som alla andra och jag tvivlar att deras vinstmariginal är speciellt stor.
Postad 25 August 2009 - 15:44
Från Amazon.co.uk:
"...I would like to confirm you that if something would happen to the product "Sony PlayStation 3 Slim Console (120GB Model)" you will get warranty support and other services at the Sony Center in "Sweden".."
Verkar som att garantiärenden inte ska vara ett problem, från England allefall.. Eller?
Någon som kollat närmre på detta?
Skulle ev lägga en preorder på en isåfall.
Postad 25 August 2009 - 15:49
Så du tycker att Nordisk Film ska acceptera som eget företag att sälja varor med förlust bara för att de satt en prislapp på 299 i andra länder?
299 euro = 3100kr
249 pund = 2990kr
299 CAD = 2024kr
299 dollar = 2182kr
499 AUD = 3100kr
Visst vi e högst på listan men varför gnälla på NF och inte de som styr som gjort att kronan försvagats så, även om den hämtar sig?
Kalla NF giriga för att de är en mellanhand som vill få en del av kakan känns naivt. De är ett företag som alla andra och jag tvivlar att deras vinstmariginal är speciellt stor.
bästa inlägget i denna tråden. Det handlar mer om valutor och momser än om girighet och luredrejerier. Vem vet.. om Sony Sverige hade varit direktleverantör till återförsäljarna kanske de hade varit ännu girigare?
Postad 25 August 2009 - 15:50
Någon som kollat närmre på detta?
Skulle ev lägga en preorder på en isåfall.
Med frakt och VAT går ett PS3 Slim på runt 3300kr hos Amazon.co.uk. Du sparar ungefär 200kr.
Postad 25 August 2009 - 15:55
Ja NF agerar som alla företag, att tjäna pengar. Men det innebär ju inte att vi måste tycka det är OK med en onödig mellanhand (även om de 'bara' lägger på några hundra).Kalla NF giriga för att de är en mellanhand som vill få en del av kakan känns naivt. De är ett företag som alla andra och jag tvivlar att deras vinstmariginal är speciellt stor.
men visst handlar det delvis om vår höga svenska moms också. Men den står uppenbarligen inte för hela skillanden i pris med andra länder.
Fler mellanhänder brukar vanligen innebära högre pris för konsumenterna; inte tvärt om.om Sony Sverige hade varit direktleverantör till återförsäljarna kanske de hade varit ännu girigare?
Redigerat av Jungleboss, 25 August 2009 - 15:57.
Postad 25 August 2009 - 15:56
PS3 Slim
Postad 25 August 2009 - 16:13
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
.-*- Min Hembio Clan -*-.
18 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna