Svarar på alla Viasat och Comhem frågor.
407 svar till detta ämne
Postad 04 September 2009 - 10:10
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Precis, och det är mycket tack vare pairing som vi fått bukt med problemet.
Men det är inte pairing i sig som fick bukt på problemet utan mer avancerad kryptering som byter koder var 10e sekund typ... Även om man tar bort pairingen och tillåter alla boxar så måste man fortfarande ha abbonemang för att kunna se på kanalerna och alla blir nöjda...
Redigerat av Leatherface, 04 September 2009 - 10:12.
Postad 04 September 2009 - 10:19
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hej Vi har medvetet inte valt en box som ändrar upplösning beroende på inkommande material. Detta då det för merparten av TV-tittarna skulle innebära en hel del problem. Vår EPG sänds ut högupplöst varför grafiken i TV-bilden skulle ändras vid varje zappning - ibland skulle du kunna läsa info om programmen, ibland skulle bilden flyta ut i kanterna osv. Jag förstår ditt önskemål, och våra tekniker har det i åtanke men idag är bedömningen att de lösningar som finns tillgängliga skulle innebära mer problem för våra kunder snarare än tvärtom.
OK, tack för svaret. Varför inte låta boxarna ha båda alternativen så får användaren välja det sätt som passar bäst. Boxarna kan ju vara inställda på det 'säkra' sättet som default. Det bästa alternativet vore ju annars att boxarna hade bättre upp-/om-skalnings chip inbyggda. I stort sett alla digital-tv boxars bildskalnings-chip är inte i närheten så bra som de som sitter i t.ex. bra DVD-spelare.
Postad 04 September 2009 - 11:11
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Men det är inte pairing i sig som fick bukt på problemet utan mer avancerad kryptering som byter koder var 10e sekund typ... Även om man tar bort pairingen och tillåter alla boxar så måste man fortfarande ha abbonemang för att kunna se på kanalerna och alla blir nöjda...
Hej igen, Om det är som du säger så vet du mer än vår leverantör av kryptering gör. ;-)
Postad 04 September 2009 - 11:17
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
OK, tack för svaret. Varför inte låta boxarna ha båda alternativen så får användaren välja det sätt som passar bäst. Boxarna kan ju vara inställda på det 'säkra' sättet som default. Det bästa alternativet vore ju annars att boxarna hade bättre upp-/om-skalnings chip inbyggda. I stort sett alla digital-tv boxars bildskalnings-chip är inte i närheten så bra som de som sitter i t.ex. bra DVD-spelare.
Hej igen, Det är tydligen vår högupplösta EPG som gör det lite svårare för oss (jämfört med andra på marknaden) att tillfredsställa just detta behov. Vi har hittills valt att inte gå denna väg, av stabilitetsskäl, men det våra tekniker hälsar att de kollar på en lösning!
Postad 04 September 2009 - 11:26
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har inga problem med pairing sålänge det även gäller för någon form av tv-kort för datorn. VI är ganska många som kör tv via windows media center/media portal och där är det tokstopp. Varför inte även presentera en lösning dom innebär att ni pairar ett kort med ett tvkort för datorn? Alla vill inte ha ytterligare en box under tv-n. Låt gå att vi som kör media center kanske är 5 % av era kunder men det är de 5% som tillhör den tekniska spjutspetsen som inte är rädda för att prova ny teknik. Borde väl bara värt något?
/Henrik - som aldrig i livet kommer att köpa en box till familjen...
Henrik, Vi har inte möjlighet att erbjuda TV-kort till datorn, vår leverantör av krypteringssystem tillåter av säkerhetsskäl inte detta (på samma sätt som vi inte kan erbjuda CA-moduler). Om du inte vill ha en digitalbox utan vill kolla via datorn tipsar jag om alla kanalers utmärkta Play-tjänster (SVTPlay mfl) samt www.viasatondemand.se.
Postad 04 September 2009 - 12:18
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Frågan är vad all denna kryptering och licenser för den mm kostar...när comhem tom var tvungen och införa kortavgift igen på 39 kr/mån,plus alla som inte vill låsa sig till en oftast dålig box som ni erbjuder.Kanske skulle tjänat lika mycket i slutändan utan allt detta men vad vet jag
Postad 04 September 2009 - 12:38
ocin
-
ocin
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag har tidigare hört att kravet för att köra pairing kommer från innehållsleverantörerna, när jag nu hör att kravet skulle komma från leverantören av kryptosystemet blir man ju nästan mörkrädd. Det är kanske dags för Comhem och Co. att börjar lyssna på vad deras kunder vill ha istället för vad deras leverantörer vill sälja?
Postad 04 September 2009 - 13:39
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har tidigare hört att kravet för att köra pairing kommer från innehållsleverantörerna, när jag nu hör att kravet skulle komma från leverantören av kryptosystemet blir man ju nästan mörkrädd. Det är kanske dags för Comhem och Co. att börjar lyssna på vad deras kunder vill ha istället för vad deras leverantörer vill sälja?
Orsak till pairing kan vara olika för olika företag, jag kan bara tala för Viasats räkning. I en perfekt värld skulle vi inte behöva krypteringssystem alls, tyvärr är världen som bekant inte perfekt...
Postad 04 September 2009 - 13:41
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Kan du utveckla vad det är för fel på världen, som gör att man måste paira och kryptera ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 04 September 2009 - 13:41.
Postad 04 September 2009 - 14:07
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Kan du utveckla vad det är för fel på världen, som gör att man måste paira och kryptera ?
Maveric
Ja, pirateri gör att man måste paira och kryptera.
Postad 04 September 2009 - 14:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Så det tror du
Det är inget problem, för det som du kallar för Pirateri är inget ni kan stoppa
med nuvarnde system och troligtvis inte med framtida heller.
Ni kan bara göra det svårare och genom att göra det svårare så fördärvar ni
för era betalande kunder.
Ni säljer inte mer för att ni har pairat HD kanalerna
Varför är Viasat och Comhem de enda jag känner till som har pairat sina HD kanaler
till en box ? Vem är det som kräver att comhem skall göra det men inte tex Sky
som sänder 100 gånger mer HD än vad ni gör ?
Nej, både viasat och comhem har lagt pengar på något som bara är kundovänligt
Låt folk få välja vilken box de vill ha .. så kommer ni sälja ännu mer
Maveric
Postad 04 September 2009 - 15:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Om inte Sky har pairing så kan inte Viasat skylla på att det beror på krypteringsleverantören heller då Sky kör med Videoguard dom med...
Postad 04 September 2009 - 15:47
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Hej,
Jag kanske har missat något, men varför är det just HD-kanaler som utsätts för pairing? De flesta kanaler är ju inte HD, är "pirateriet" ett stort problem för dessa kanaler?
Mvh
Tobias
Postad 04 September 2009 - 16:07
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Blir mycket tjat om pairing osv nu kanske inte va meningen med tråden men Sky var väl bland dom första och paira kort och boxar..? Annars hade jag garanterat suttit här i svedala med skyhd
Postad 04 September 2009 - 16:49
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Sky var väl bland dom första och paira kort och boxar..? Annars hade jag garanterat suttit här i svedala med skyhd 
Synd om dig då .. Jag sitter här i svedala med sky hd och har inte sky's box Det är många som inte har sky's box. Framför allt alla som vill ha fler sat positioner och andra kort i sin box. Håll dig uppdaterad  Om du tyckte ditt inlägg var kul, tror jag detta var ännu roligare Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 04 September 2009 - 16:53.
Postad 04 September 2009 - 17:02
Unregistered8af05ad5
-
Unregistered8af05ad5
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Om inte Sky har pairing så kan inte Viasat skylla på att det beror på krypteringsleverantören heller då Sky kör med Videoguard dom med...
Precis och är det inte NDS de skyller på, så är det filmbolagen i USA.
Postad 04 September 2009 - 17:31
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
kommer ni (via satellit) ta in NGC WILD HD? några andra hd kanaler på väg?
Postad 04 September 2009 - 20:36
ocin
-
ocin
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Blir mycket tjat om pairing osv nu kanske inte va meningen med tråden men Sky var väl bland dom första och paira kort och boxar..? Annars hade jag garanterat suttit här i svedala med skyhd 
Tråden heter ju "Svarar på Svarar på alla Viasat och Comhem frågor." Vilken del av "alla" är det som jag inte har fattat? Comhem's pairing av HD kanalerna är en av dom saker som jag (och uppenbarligen andra också) är en av dom mest störande påfunden sedan jag gick över och började köra digital-tv.Jag anser att pairing är kundfientligt inte hindrar pirater utan endast skadar betalande kunder som vill se på TV på det sätt och med den utrustning som dom vill.
Postad 04 September 2009 - 20:55
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Tråden heter ju "Svarar på Svarar på alla Viasat och Comhem frågor." Vilken del av "alla" är det som jag inte har fattat?
Comhem's pairing av HD kanalerna är en av dom saker som jag (och uppenbarligen andra också) är en av dom mest störande påfunden sedan jag gick över och började köra digital-tv.Jag anser att pairing är kundfientligt inte hindrar pirater utan endast skadar betalande kunder som vill se på TV på det sätt och med den utrustning som dom vill.
Läs vad jag skrev några trådar över jag håller ju med... kände bara att det styrde över till en ren pairing tråd vilket vi knappast kan få comhem o viasat o sluta med genom o göra detta till en "snälla sluta paira" tråd" eller vad tror du ? Men fortsätt gärna tugga på vettja
Postad 04 September 2009 - 21:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
edsvallakungen ( inte här  )
Nu är det så, att varken comehem eller viasat lyssnar till sina kunder på något annat sätt
Genom detta forum har vi fått comhem till att lyssna till oss tidigare och de tog oss verkligen
på allvar. ( till slut ) Hur historian sedan slutade, vet jag inte, då jag valde hus efter hur
man kunde sätta upp parabol  (tokigt men sant)
Men varesig det gäller comhem eller viasat, så är detta en fråga som berör alla mer eller mindre.
Vad skall bli nästa påfund, som de i princip är ensamma om i hela europa
( canal+ i spanien förlorade i rätten mot sina kunder i denna frågan )
Pairing hör inte hemma med den moderna teknik vi har idag.
- Det finns många kompetenta boxar som är bättre än både viasat och comhems
- Det finns HD boxar i tv apparater och det kommer att komma ännu mer av den varan
- Många har mer än 1-2 tv apparater vissa tom 4-5 st
- Ingen vill betala för ett abonnemang mer än en gång (viasats multiabonnemang suger)
- I framtiden har du HD box i alla dessa apparater och sändare som skickar krypteringen mellan dessa
- Redan nu finns utrustning för att du skall kunna se på flera apparater med ett kort
Pairing är ett ofog som hindrar utevecklingen och inget annat
Det enda viasat vinner på detta, är att de kan sälja sin förbannde box till alla som är dumma
nog att betala extra för HD kanaler som ingår i Canaldigitals stora paket för 209 kr
Det de förlorar är att folk inte köper deras HD abonnemang ( vilket jag gjort annars )
och istället nöjer sig med deras sportkanaler i SD och sedan kör med Canaldigital
i samma box som de har viasatkortet. Eller har man boxer vid sidan av viasat satellit.
När de fattat hur fel de är på det, kan de börja tälja guld .. men enbart pga av deras
sportkanaler. Det är det enda de har som är RIKTIGT bra. Jag gillar deras upplägg
och att de har en kanal för varje sport ( fotboll och hockey )
MEN..... FIlmkanalerna suger duktigt
och resten av deras SD kanaler håller för låg bitrate.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 04 September 2009 - 21:24.
Postad 05 September 2009 - 01:14
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Undrar också hur krypteringen gör att filmer hindras att komma ut på nätet. Samma filmer har troligtvis funnits tillgängliga runt om på nätet långt innan de sänds via Comhem och till bättre kvalitet. Då tror jag inte man lyckas sälja mer kanalpaket, boxar, o.s.v. genom att göra försämringar och fördyringar för de som vill göra rätt för sig.
Ibland undrar man också vem som är pirat egentligen. Blev en gång i tiden uppringd och övertalad att köpa dyr box och teckna 24 mån abb på Medium och Canal+ Total, efterssom jag då skulle kunna få se på Fotbolls-EM och Premier League i HD. Dyrt, men vad gör man inte för att slippa den alternativa bilden. Alla vet vi ju hur det blev med det löftet...
Och alla vet vi ju hur fint den boxen funkade. Jag betalade alltså tusentals kronor utan att få det jag ville ha, plus en box som gav sämre bild än min gamla, och ljud som inte kom samtidigt som bilden. Ovanpå det så blev man förnedrad av Comhem som bestämt hävdade att det absolut inte var några fel på boxen, bara ett fåtal som "UPPLEVER" problem. Konstigt då att den nu ett par år senare ger en OK bild efter div. uppdateringar. Comhem vill ha nästan 5000:- för HD-PVR eftersom jag inte är ny kund, vilket jag tycker är för dyrt.
Så, fick jag skriva av mig lite bitterhet.
Får väl avsluta med en fråga: Vad säger alla de övriga fabrikaten av boxar och TV:ar som blir spärrade från en stor del av den svenska marknaden? Skulle jag sälja en TV som har fullt fungerande hårdvara för att visa Både SD och HD men inte tillåts göra det så skulle jag reagera, tror jag. Kommer det några reaktioner från dem, eller gillar de läget?
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 05 September 2009 - 01:15.
Postad 05 September 2009 - 01:44
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Jag skulle vilja få upp det här i EU domstolen då det helt klart bryter mot EU's konkurenslagar...
Operatörerna i Sverige låser ute konkurerande boxar...
Postad 05 September 2009 - 08:11
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Är ett klick ifrån att beställa Viasat via parabol. Hade tänkt att beställa deras kampanj och ta hd boxen med on demand.
Har förstått att boxen ska kopplas till bredbandet. Bor i villa och har endast adsl. Hade tänkt att köra trådlöst från routern till hd boxen.
Räcker det med adsl till detta paket? Vill absolut inte ha frysningar i bilden.
Någon med detta paket och med samma försättningar som jag? Man blir ju bunden i 2 år så jag vill ju att det ska fungera utan problem.
/Mange
Postad 05 September 2009 - 08:39
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag skulle vilja få upp det här i EU domstolen då det helt klart bryter mot EU's konkurenslagar... Operatörerna i Sverige låser ute konkurerande boxar...
Go ahead! Det kan vara att du får gå genom svenska domstolar först, men om de bedömer att det är viktigt nog skickar de säkert vidare fallet till EU domstolen. KO borde kunna hjälpa dig hur du ska gå till väga.
Redigerat av Sigma78, 05 September 2009 - 08:42.
Postad 07 September 2009 - 14:03
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
visst är det kul att alla media operatörer vill försöka göra en SKY med inlåsta boxar och en ARPU på en €50-90/månad
de har ännu inte märkt att sky attackeras av Freesat i england
samtidigt ser de inte att med en normal 40% penetration på hushållen finns det bara en marknad på c:a 1,5 miljoner abb i sverige fördelat på 4 stora och ett antal små op's, hur man då ska till rimliga pengar finansiera tester/godkännande/inlåsning mha boxar/pairing, visst cd och viasat sprider kostnader på norden=sverige x2
bolagen som vill växa borde snabba på sina hd satsningar och se till att de får penetration och att kunderna tycker det de får är prisvärt och bra på alla sätt så de stannar
och de är klart att middlemanagement som svarar här inte vet varför de vill ha pairing egentligen
Postad 07 September 2009 - 20:03
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Fråga till Comhem: Kommer Investigation Discovery dyka upp i comhems utbud någongång? tänkte eftersom ni har alla andra discovery kanaler.
Postad 07 September 2009 - 21:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
När ska Viasat sluta med sin gigantiska fula textning på sina kanaler?
Alla sitter inte med 32 tums TV apparater och sitter 5 meter från TVn....
Postad 08 September 2009 - 09:13
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
kommer ni (via satellit) ta in NGC WILD HD? några andra hd kanaler på väg?
Hej, Vi kollar på möjligheten att ta in fler HD-kanaler, och så snart vi har avtal på plats kan vi berätta!
Postad 08 September 2009 - 09:19
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Är ett klick ifrån att beställa Viasat via parabol. Hade tänkt att beställa deras kampanj och ta hd boxen med on demand.
Har förstått att boxen ska kopplas till bredbandet. Bor i villa och har endast adsl. Hade tänkt att köra trådlöst från routern till hd boxen.
Räcker det med adsl till detta paket? Vill absolut inte ha frysningar i bilden.
Någon med detta paket och med samma försättningar som jag? Man blir ju bunden i 2 år så jag vill ju att det ska fungera utan problem.
/Mange
Hej Mange, Det krav som finns för OnDemand-tjänsterna är att du har minst 2mbit/s oavsett hur du tar emot det. Jag har själv ADSL hemma, kör trådlöst mot routern och det funkar klockrent. Det är endast när du ska använda OnDemand-tjänsterna som du använder bredbandsuppkopplingen, de övriga utbudet (vanliga TV-kanaler) tar du ner via parabolen som vanligt. Vi har precis fått upp TV4Play på tjänsten utöver SVTPlay samt TV3, TV6, TV8mfl och allteftersom kanalerna lanserar nya program laddas dessa upp i OnDemand-tjänsten. Utbudet i boxen är inte lika stort som utbudet på webben (av rättighetsskäl främst) men det växer för varje dag. Jag ser fram emot din (och andras) synpunkter på detta!
Postad 08 September 2009 - 09:35
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Hej Mange, Det krav som finns för OnDemand-tjänsterna är att du har minst 2mbit/s oavsett hur du tar emot det. Jag har själv ADSL hemma, kör trådlöst mot routern och det funkar klockrent. Det är endast när du ska använda OnDemand-tjänsterna som du använder bredbandsuppkopplingen, de övriga utbudet (vanliga TV-kanaler) tar du ner via parabolen som vanligt. Vi har precis fått upp TV4Play på tjänsten utöver SVTPlay samt TV3, TV6, TV8mfl och allteftersom kanalerna lanserar nya program laddas dessa upp i OnDemand-tjänsten. Utbudet i boxen är inte lika stort som utbudet på webben (av rättighetsskäl främst) men det växer för varje dag. Jag ser fram emot din (och andras) synpunkter på detta!
Min största synpunkt på detta är att Viasat går ut med en stor kampanj "bränn tv-tablån" och gör en stor grej av att man kan se vad man vill, när man vill... men när det i verkligheten bara gäller vissa kanaler och ett urval av programmen, och bara en begränsad tid efter att de har "sänts". Det nämns inget av det i kampanjerna, och jag tror inte att det är speciellt många av kunderna som hänger på det här forumet och får informationen. Nästan så att det är att betrakta som vilseledande marknadsföring. Eller vad säger ni själva? Har ni varit tydliga med begränsningarna i tjänsten i kampanjen? Att du nu säger utbudet i boxen inte ens är lika stort som det som finns i kanalernas tjänster på webben är bara att hälla salt i såret. Vi kan bränna TV-tablån när ALLT som sänds på ALLA kanaler är tillgängligt FÖR ALLTID i OnDemand/play/vad-man-nu-vill-kalla-det. Kritiken gäller ComHem likaväl som viasat, även om Viasat är lite värre pga sin kampanj. TV-tablån har väl iofs fortfarande ett visst värdel, eftersom den berättar vid vilken dag och tid som ett program görs tillgängligt? Många direktsändningar vill man dessutom ofta se just direkt. Och som en sidonotering tycker jag att det är otroligt roligt varje gång saker lanseras av svenska bolag på den svenska marknaden med engelska namn för att det ska låta häftigare. Max leder ligan än så länge, en svensk hamburgerkedja som bara har restauranger i sverige där mycket på menyn är på engelska, subway kommer på en andra plats där det är en skrattretande blandning av svenska och engelska till och med på samma poster, men Comhem och Viasat delar tredjeplatsen med sina OnDemand/Play-satsningar.
Postad 08 September 2009 - 10:29
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Min största synpunkt på detta är att Viasat går ut med en stor kampanj "bränn tv-tablån" och gör en stor grej av att man kan se vad man vill, när man vill... men när det i verkligheten bara gäller vissa kanaler och ett urval av programmen, och bara en begränsad tid efter att de har "sänts". Det nämns inget av det i kampanjerna, och jag tror inte att det är speciellt många av kunderna som hänger på det här forumet och får informationen.
Nästan så att det är att betrakta som vilseledande marknadsföring. Eller vad säger ni själva? Har ni varit tydliga med begränsningarna i tjänsten i kampanjen?
Att du nu säger utbudet i boxen inte ens är lika stort som det som finns i kanalernas tjänster på webben är bara att hälla salt i såret.
Vi kan bränna TV-tablån när ALLT som sänds på ALLA kanaler är tillgängligt FÖR ALLTID i OnDemand/play/vad-man-nu-vill-kalla-det. Kritiken gäller ComHem likaväl som viasat, även om Viasat är lite värre pga sin kampanj.
TV-tablån har väl iofs fortfarande ett visst värdel, eftersom den berättar vid vilken dag och tid som ett program görs tillgängligt? Många direktsändningar vill man dessutom ofta se just direkt.
Och som en sidonotering tycker jag att det är otroligt roligt varje gång saker lanseras av svenska bolag på den svenska marknaden med engelska namn för att det ska låta häftigare. Max leder ligan än så länge, en svensk hamburgerkedja som bara har restauranger i sverige där mycket på menyn är på engelska, subway kommer på en andra plats där det är en skrattretande blandning av svenska och engelska till och med på samma poster, men Comhem och Viasat delar tredjeplatsen med sina OnDemand/Play-satsningar.
Hej, Vi befinner oss precis i början av en riktigt spännande utveckling, och att förvänta sig att allt ska finnas överallt direkt är att kräva en hel del. Det är många led i kedjan som behöver jobba åt samma håll, rättighetsinnehavare inte minst. Men det är dit vi är på väg. På sikt (lång sikt, ska tilläggas) kanske en del material sänds enbart on demand och inte alls linjärt? Jag tar till mig av din kritik när du säger att vi lovar för mycket, vår tanke är inte att du ska bli besviken när du får tjänsten - tvärtom. Att vi kallar Viasat OnDemand för just "On Demand" och inte "på beställning" eller vad man nu hade kunnat kalla det på svenska har till stor del att göra med att vi är ett internationellt bolag verksamt i ett 30-tal olika länder. Det har också att göra med att Play/OnDemand har blivit branschbegrepp som många svenskar förstår och kan relatera till.
Postad 08 September 2009 - 11:43
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag håller med om att det är svårt att hitta bra svenska ord och begrepp, och att det dessutom blir en tydligare distinktion mellan vad som är en produkt och vad som är "vanliga ord" både i dagligt tal och i skrift.
"Beställ viasat när-du-vill nu!" kan läsas på olika sätt.
Jag kan inte låta bli att småle varje gång ändå :-) Och nu är det inget jätteproblem med Viasat och ComHem, eftersom det just bara är produktnamnet som är utländskt, utan det är med en kul detalj... däremot undrar jag om Agda 85 förstår vad en "sub" är eller vad kassörskan på subway frågar om hon vill "göra det till ett meal".
Kolla nästa gång ni är på Max eller subway... det ser ut som att en lågstadieelev som precis har börjat lära sig engelska men inte kan översätta alla orden har skrivit det.
Redigerat av Sigma78, 08 September 2009 - 11:44.
Postad 08 September 2009 - 15:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
de har ännu inte märkt att sky attackeras av Freesat i england
Glömde jag helt bort i mitt tidigare inlägg. Många vet nog inte vad freesat är, så här kommer en länk http://www.freesat.co.uk/Tyvärr får man inte in det i sverige, såvida man inte har en 2meters parabol I vissa delar räcker det med en mindre men det är från och till som det fungerar. Dock kan man se freesat en bra bit ner på kontinenten Det krav som finns för OnDemand-tjänsterna är att du har minst 2mbit/s oavsett hur du tar emot det.
Jag förstår att ni bara är i början av utvecklingen Men ni lär skrämma bort en hel del, som åter kommer plocka fram tv tablån när det ser kvaliten på det ni sänder 2mbit dvs inte ens en Mbyte (för de som inte vet skillnaden) är knappt en hastighet att sända video på. Maveric
Postad 08 September 2009 - 15:56
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Den stora frågan är när ni ska lansera viasat sport-HD hos tele2. Blir vansinnig på att den kanalen inte finns då man betalar för den. Bodde i ett comhem hus förut och där finns det ju många fler HD kanaler och när man vant sig vid det så kan man inte vara utan. Nää ligg på tele2 så att iaf viasat sport-HD kommer dit. Sport ska ses i HD annars kan det vara. (nästan iaf)
Postad 08 September 2009 - 16:09
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag förstår att ni bara är i början av utvecklingen Men ni lär skrämma bort en hel del, som åter kommer plocka fram tv tablån när det ser kvaliten på det ni sänder 2mbit dvs inte ens en Mbyte (för de som inte vet skillnaden) är knappt en hastighet att sända video på.
Maveric
Det här är en bra kommentar, som jag inte har tänkt på. Hur funkar det med OnDemand för HD-kanalerna, både för ComHem och Viasat? Skillnaden mellan HD och SD är enorm, speciellt när man sitter med en 2,5 meter bred bild över hela väggen, och det låter ju kanon att OnDemand-boxen även stöder HD, men hur får man ihop det med ett så lågt bandbreddskrav?
Postad 09 September 2009 - 00:18
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Hej hej Com Hem
Ni säger i er reklam att vi i skåne kan ta emot On Demand nu. Har lite problem att få fram info om jag kan ha On Demand redan nu eller när i framtiden det kan bli aktuellt.
MVH
Redigerat av Bagewitz, 09 September 2009 - 00:19.
Postad 09 September 2009 - 07:59
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
2mbit/s räcker ju ganska långt för SD program om det är komprimerat i mpeg4...
för HD program är det ju värre...
Redigerat av Leatherface, 09 September 2009 - 07:59.
Postad 09 September 2009 - 09:15
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Glömde jag helt bort i mitt tidigare inlägg. Många vet nog inte vad freesat är, så här kommer en länk http://www.freesat.co.uk/
Tyvärr får man inte in det i sverige, såvida man inte har en 2meters parabol I vissa delar räcker det med en mindre men det är från och till som det fungerar.
Dock kan man se freesat en bra bit ner på kontinenten
Jag förstår att ni bara är i början av utvecklingen Men ni lär skrämma bort en hel del, som åter kommer plocka fram tv tablån när det ser kvaliten på det ni sänder 2mbit dvs inte ens en Mbyte (för de som inte vet skillnaden) är knappt en hastighet att sända video på.
Maveric
comhem's ondemand är inte streaming i dess rätta bemärkelse som telia/viasat kör utan snarare användarbeställd broadcast så HD ska inte vara några problem alls när comhem väl väljer att lansera sådant material. Märks rätt snabbt då man testat tjänsten. Man behöver inte ens ha bredband från comhem för att ondemand ska fungera utan bara deras modem. Har man bredband från comhem på samma modem som ondemandboxen så tar det inte heller hastighet av bredbandet. Det är bara epg, menyer och beställningen av tex filmen som görs via modemet, därefter vet boxen vart kanalen sänds broadcastat och i vilken kodning och behöver inte ens buffra. Tar 2sek max att få igång en film tex. Därefter under sändning kan man rycka ur tpkabeln till modemet utan att det bryts på ett par minuter. Det är alltså äkta on demand men på ett mer stabilt sätt än streamat alternativ. Ungeför som PPV på Sagemboxtiden där man beställde via ett telefonmodem i boxen fast nu kan man ju se filmer osv när man vill och inte på förutbestämda tider. http://www.bolagsfak...2C-4FFFEA0AE896Sedan beror det ju på vad källmaterialet har för bitrate, comhem verkar dock sända i samma som de får från leverantören. Edit: Såg att det comhem kör tekniskt sett kallas BoD, Broadcast on Demand.
Redigerat av Phunky, 09 September 2009 - 09:27.
Postad 09 September 2009 - 09:19
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Glömde jag helt bort i mitt tidigare inlägg. Många vet nog inte vad freesat är, så här kommer en länk http://www.freesat.co.uk/
Tyvärr får man inte in det i sverige, såvida man inte har en 2meters parabol I vissa delar räcker det med en mindre men det är från och till som det fungerar.
Dock kan man se freesat en bra bit ner på kontinenten
Maveric
2mbit på din bredbandsuppkoppling krävs för att utan problem kunna ladda ner filmer osv på Viasat OnDemand via boxen. Vi använder PDL - Progressive Down Load - vilket innebär att materialet laddas ner på hårddisken och du kan börja titta så snart en viss mängd finns på plats i boxen. Filmen fortsätter att laddas ner i bakgrunden, du tittar och slipper hack. 2mbit på din bredbandsuppkoppling säger inget om kvalitén på själva filmen. Den stora frågan är när ni ska lansera viasat sport-HD hos tele2. Blir vansinnig på att den kanalen inte finns då man betalar för den. Bodde i ett comhem hus förut och där finns det ju många fler HD kanaler och när man vant sig vid det så kan man inte vara utan. Nää ligg på tele2 så att iaf viasat sport-HD kommer dit. Sport ska ses i HD annars kan det vara. (nästan iaf)
Vi vill mer än gärna att alla operatörer (ink Tele2!) ska ha alla våra kanaler, gärna de i HD. Tyvärr kan vi inte påverka deras prioriteringar.
Postad 09 September 2009 - 09:21
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
comhem's ondemand är inte streaming i dess rätta bemärkelse som telia/viasat kör utan snarare användarbeställd broadcast så HD ska inte vara några problem alls när comhem väl väljer att lansera sådant material.
Det finns alltså inget HD-material tillgängligt OnDemand? *suck* Mer begränsningar som de inte har berättat om.... jag hade åtminstone tröstat mig med att kunna se True Blood i HD i efterhand från SVTHD, trots att det bara är en del av utbudet som är tillgängligt.
Postad 09 September 2009 - 09:23
Viasat
-
Viasat
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det här är en bra kommentar, som jag inte har tänkt på. Hur funkar det med OnDemand för HD-kanalerna, både för ComHem och Viasat?
Skillnaden mellan HD och SD är enorm, speciellt när man sitter med en 2,5 meter bred bild över hela väggen, och det låter ju kanon att OnDemand-boxen även stöder HD, men hur får man ihop det med ett så lågt bandbreddskrav?
Vi är (vad jag vet) den enda operatören som har material i HD att erbjuda OnDemand, vi har bland annat TV1000Play HD samt SVT-material i HD som man kan beställa och se när man vill. För att ladda ner HD-materialet i boxen ska man helst ha snabbare uppkoppling än 2mbit. Men eftersom vi kör Progressive Down Load ska 2mbit funka, även om det tar längre tid innan du får klartecken att börja titta.
Postad 09 September 2009 - 09:29
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Vi är (vad jag vet) den enda operatören som har material i HD att erbjuda OnDemand, vi har bland annat TV1000Play HD samt SVT-material i HD som man kan beställa och se när man vill. För att ladda ner HD-materialet i boxen ska man helst ha snabbare uppkoppling än 2mbit. Men eftersom vi kör Progressive Down Load ska 2mbit funka, även om det tar längre tid innan du får klartecken att börja titta.
Viasat - ComHem 1-0
Postad 09 September 2009 - 09:30
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
HD via deras on demand lär ju komma hos comhem, det jag skrev ovan är bara förklaring på att det tekniskt sett fungerar like bra som en vanlig sändning. Skulle SFanytime som comhem har avtal med lägga ut HDfilmer skulle nog comhem direkt kunna leverera. Således en avtalsfråga som så mycket annat.
comhems BoD är tekniskt sett en mer robust tjänst än VoD då det ej streamas och ej tar någon hastighet från bredbandet mer än kanske 50kbit för just beställningen då. Skillnaden är ju att comhem har ett eget nät där de kan starta en broadcast whenever.
Viasat eller annan VODleverantör - ComHem eller annan BoDleverantör 1-10 ;p
Vet dock inte om någon annan leverantör i sverige som kör BoD, alla med eget nät lär kunna köra liknande tjänster utom via sattelit och terresta nätet alltså. Dock behövs ju inte BoD om man som i fiber/LAN levererar en viss bandbredd. Har man 100mbit eller mer lär man föga bry sig om man tappar 8mbit vid en HD VoD. BoD är främst vänt till cableoperatörer och VoD är bara till nackdel i dslhålor.
Redigerat av Phunky, 09 September 2009 - 09:50.
Postad 09 September 2009 - 09:41
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Tekniken må vara bättre, men jag ger inga poäng på löften om vad som "kommer snart", utan jag väntar tills det finns tillgängligt. Hur bra teknik man har hjälper inte när man inte levererar.
True Blood går nu, inte när ComHem behagar leverera HD-kvalité OnDemand.. och eftersom OnDemand-grejorna bara ligger kvar i 7 dagar efter sändning är det för sent då.
Postad 09 September 2009 - 09:53
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Bor du ens i skåne? Annars är det ju endå för sent via comhem  Gräset är alltid grönare på andra sidan. Viasat eller telia är ju annars ett alternativ. Är man inte nöjd med en leverantör så byter man.
Redigerat av Phunky, 09 September 2009 - 09:56.
Postad 09 September 2009 - 10:02
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag bor i skåne ja.
Jag har ingen digital-TV alls idag, men OnDemand kan bli bra nog för att det ska kännas värt det, men HD är ett kriterie.
Postad 09 September 2009 - 12:21
greve12
-
greve12
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hallå kommer Com Hem att lansera några fler hd kanaler det finns ju en del att ta in som exempelvis canal digital har någon som vet någe här på tråden?
Postad 09 September 2009 - 16:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
2mbit på din bredbandsuppkoppling krävs för att utan problem kunna ladda ner filmer osv på Viasat OnDemand via boxen. Vi använder PDL - Progressive Down Load - vilket innebär att materialet laddas ner på hårddisken och du kan börja titta så snart en viss mängd finns på plats i boxen. Filmen fortsätter att laddas ner i bakgrunden, du tittar och slipper hack. 2mbit på din bredbandsuppkoppling säger inget om kvalitén på själva filmen.
Det gör saken lite annorlunda, under förutsättning att materialet sedan håller minst en bitrate om 4-5 mbit SD och 7-15 mbit HD också beroende på vilken kodning ni använder. Vi är (vad jag vet) den enda operatören som har material i HD att erbjuda OnDemand
Vi får se vad det är Voddler kommer att bjuda på när de är igång Maveric
Postad 09 September 2009 - 19:40
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Kommer Viasat med några nya HDTV-boxar snart? Det skulle vara bra om ni kom med en box som klarar att skicka ut 576i via HDMI för standard-def kanalerna. Den borde även automatiskt kunna välja att skicka ut upplösningen som kanalen man tittar på sänder i, istället för att man väljer en fast upplösning för allt då olika kanaler sänder med olika upplösning. Byt ut Samsung 670 boxen mot en ny, en satellitmottagare-version som i funktion liknar t.ex. comhem's Humax 5000.
Tackar.
Viasat släpper snart en ny Pace med större hårddisk Pace TDS855NV 320GB HD PVR
Redigerat av lindo, 09 September 2009 - 19:40.
Postad 09 September 2009 - 21:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Bättre hade varit att de släppte på pairingen, så att man kan använda en box som ger så bra bild
som möjligt för deras kanaler
Personligen kommer jag aldrig att köpa en box från varken viasat eller canaldigital
Den dagen jag måste det av tekniska skäl. ( dvs att jag inte kan gå runt pairingen på annat sätt )
kommer jag att säga upp mina abonnemang hos dem båda.
Hoppas den dagen aldrig kommer, utan att de istället ( främst viasat ) tar sitt förnuft till
fånga och ger upp sina ideér om att sälja hårdvara och istället koncenterar sig på att
leverera bra kanaler och bra kvalité
Maveric
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|