Gladiator - Sapphire Series (US) (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Gladiator - Limited Edition SteelBook (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(15)
|
Inga priser | |
Gladiator - Special Edition (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(33)
|
Inga priser |
Postad 27 August 2009 - 12:00
Köp utgåvan från england då, alla verkar ha hakat upp sig på paramount släppet när det finns en universal utgåva ingen vet någonting om. Hellre satsa på universla än skitet paramount släppt : ).
Ska vara samma dåliga utgåva,oavsett varifrån du köper tyvärr.
Postad 27 August 2009 - 12:02
Ska vara samma dåliga utgåva,oavsett varifrån du köper tyvärr.
Blir i alla fall ett fint steelbook fodral som man kan spara medans man säljer bort innehållet och byter ut mot the remastered i framtiden då : )
Postad 27 August 2009 - 13:38
Redigerat av Unregistered9b73fbb5, 27 August 2009 - 13:57.
Postad 27 August 2009 - 13:55
fick min gladiator i brevlådan idag har kollat varje spår och ca 5 min efter de,,och det är den bästa kvaliten jag nånsin sett och mina pilar brinner de på iallafall i början inte sett så många pilscener efter de,dom sänder aldrig ut en ny gladiator,nu har jag testat extended versionen,ska se hela filmen ikväll,men jag är då impad av kvaliten. jag kan iofs missat extended scenes nu när jag skippat endel,men fyfaan vilken kvalite det är faen bättre än braveheart.kan ju vara så nu att extended scenerna är sämre kvalite de vet jag inte än ska se den ikväll, mina ögon ska då följa pilarna i hela filmen,ska faen hårdkolla allt,men de lilla jag sett hittills är de grymmaste jag sett.
Jag måste nog beställa den från UK bara för att se med egna ögon. Det här är ju spännande!
Postad 27 August 2009 - 14:02
,men fyfaan vilken kvalite det är faen bättre än braveheart.
Om nu Universals europeiska utgåva är fri från DNR och EE så tror jag dig
Rapportera om du skulle se några halva pilar m.m.
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 14:03.
Postad 27 August 2009 - 14:09
Redigerat av Unregistered9b73fbb5, 27 August 2009 - 14:11.
Postad 27 August 2009 - 14:11
Men då den europeiska utgåvan har EXAKT samma extra material m.m. som US utgåvan, så ska det vara identisk disc, m.a.o. DNR & EE.
Men om du inte lider av detta så är det ju bra, själv är jag tyvärr för kräsen för att stå ut med dessa brister
ok svante ska kolla efter halva pilar ikväll,som sagt man måste se hela filmen innan man kan bedömma den helt
Gör så, hoppas du inte ser dom
Postad 27 August 2009 - 14:16
fick min gladiator i brevlådan idag har skippat scenerna och tittat i ca 3 min efter de,och det är toppkvalite och mina pilar brinner de på och jag ser dom hela tiden i luften. iallafall i början inte sett så många pilscener efter de,nu har jag testat extended versionen,ska se hela filmen ikväll,men jag är då impad av kvaliten. jag kan iofs missat extended scenes nu när jag skippat endel,men fyfaan vilken kvalite det är faen bättre än braveheart.kan ju vara så nu att extended scenerna är sämre kvalite de vet jag inte än ska se den ikväll, mina ögon ska då följa pilarna i hela filmen,ska faen hårdkolla allt,men de lilla jag sett hittills är de grymmaste jag sett.
Hoppsan bättre än Braveheart det va inte dåligt. Då Braveheart ska ha grym PQ.
Postad 27 August 2009 - 14:21
Got to be 100 procent sure about it
Är det sant så kommer nog ett antal européer att göra ett glädje skutt
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 14:22.
Postad 27 August 2009 - 14:22
Postad 27 August 2009 - 14:26
I did not work on Gladiator, but I do work on European Films and complete Digital Intermediates myself. I left the Mill in the 90's, before pre-production started on Gladiator. I haven't seen the Blu-ray but the screen shots seem clear enough. There are probably thousands of VFX elements missing most likely due to excessive DNR. I sent the following mail to the Paramount BD complaints department two days ago, (with no reply yet), I believe that with enough complaints they will act.
Dear Paramount,
I worked full time at The Mill, London, as a VFX Supervisior and VFX artist from it's opening in 1990. Mill Film completed 100% of the Visual Effects for Gladiator. It is obvious to me that various filters used in creating this Blu-ray have removed actual VFX Elements such as arrows and parts of flames, not to mention causing extremely disturbing haloing around edges. I very much doubt that Ridley Scott could have approved this Blu-ray Disc unless he watched on a very small screen. The work the Mill completed for Gladiator was rewarded with the Academy Award for Visual Effects in 2001, the only VFX OSCAR to have gone to a film completed at a European Company.
I want to put my voice behind an urgent request to re-master this movie and give it the Blu-ray presentation it deserves. You market the Sapphire series as having unbeatable picture quality. The Channel 4 HD version was far more accurate to the theatrical intentions of the Director, in my opinion. The VFX were intact and there were no awful halos around edges. This Blu-ray version is filtered to the extent that it makes the film and the format look poor. I hope to see Paramount react to these serious problems and provide a new Blu-ray disc in the same way that Sony re-mastered and re-encoded Fifth Element, following image quality complaints.
Regards,
Harold Herbert
VFX and DI Supervisor
www.whiskers.gr
Postad 27 August 2009 - 14:31
unless he watched on a very small screen.
Detta är ofta fallet för de som inte ser problemen, antingen för liten skärm eller för långt ifrån, och det ska dom vara glada för isåfall
Jag sitter 3 meter ifrån min 46 tummare och bristerna skar i ögonen på mig, tyvärr är jag kanske yrkesskadad och ser ofta såna brister när andra inte ens ser eller bryr sig om dom
Men när extra scenerna var DNR och EE fria och hade alal detaljer i bilden som saknades under resten av filmen så blir man ännu mer irriterad än om även DOM scenerna var filtrerade
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 14:32.
Postad 27 August 2009 - 14:32
Redigerat av Unregistered9b73fbb5, 27 August 2009 - 14:36.
Postad 27 August 2009 - 14:40
Redigerat av Unregistered9b73fbb5, 27 August 2009 - 14:40.
Postad 27 August 2009 - 14:56
fick min gladiator i brevlådan idag har skippat scenerna och tittat i ca 3 min efter de,och det är toppkvalite och mina pilar brinner de på och jag ser dom hela tiden i luften. iallafall i början inte sett så många pilscener efter de,nu har jag testat extended versionen,ska se hela filmen ikväll,men jag är då impad av kvaliten. jag kan iofs missat extended scenes nu när jag skippat endel,men fyfaan vilken kvalite det är faen bättre än braveheart.kan ju vara så nu att extended scenerna är sämre kvalite de vet jag inte än ska se den ikväll, mina ögon ska då följa pilarna i hela filmen,ska faen hårdkolla allt,men de lilla jag sett hittills är de grymmaste jag sett.
Hur stor skärm har du??
Postad 27 August 2009 - 15:12
svante du får hålla dig till dvd det är så suddigt så du hade inte märkt nåt,,bluray har för skarp bild haha:) eller så får du byta till en sämre tv och sitta 6 meter bort
SÅ sant
Postad 27 August 2009 - 16:31
46 tum plasma panasonic pz 85
OK nice. själv sitter jag knappt 2 meter ifrån 50 Kuro G9
Dock kanske du ska ta det lugnt med lovorden efter att ha skummat igenom några scener som inte tar bort det faktum att utgåvan är skit mot vad den kunde varit samt förstörd på sina ställen även om de tweakat upp skärpan på max för att det ska "se" bra ut.
Att den ser bättre ut än Braveheart det vet vi som sagt att den inte gör, även om vi inte sett den på våra egna apparater.
Så nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta in Masse70.
Postad 27 August 2009 - 16:32
46 tum plasma panasonic pz 85
Kan du inte lägga upp screenshots på filmen.Vore nice om det är bra bild beställer ja min steelcase dirket från play.com med svensk text å allt
Mvh.Peter
Postad 27 August 2009 - 16:53
Detta mail är mycket bra skrivet.
hittade på AVS.
I did not work on Gladiator, but I do work on European Films and complete Digital Intermediates myself. I left the Mill in the 90's, before pre-production started on Gladiator. I haven't seen the Blu-ray but the screen shots seem clear enough. There are probably thousands of VFX elements missing most likely due to excessive DNR. I sent the following mail to the Paramount BD complaints department two days ago, (with no reply yet), I believe that with enough complaints they will act.
Dear Paramount,
I worked full time at The Mill, London, as a VFX Supervisior and VFX artist from it's opening in 1990. Mill Film completed 100% of the Visual Effects for Gladiator. It is obvious to me that various filters used in creating this Blu-ray have removed actual VFX Elements such as arrows and parts of flames, not to mention causing extremely disturbing haloing around edges. I very much doubt that Ridley Scott could have approved this Blu-ray Disc unless he watched on a very small screen. The work the Mill completed for Gladiator was rewarded with the Academy Award for Visual Effects in 2001, the only VFX OSCAR to have gone to a film completed at a European Company.
I want to put my voice behind an urgent request to re-master this movie and give it the Blu-ray presentation it deserves. You market the Sapphire series as having unbeatable picture quality. The Channel 4 HD version was far more accurate to the theatrical intentions of the Director, in my opinion. The VFX were intact and there were no awful halos around edges. This Blu-ray version is filtered to the extent that it makes the film and the format look poor. I hope to see Paramount react to these serious problems and provide a new Blu-ray disc in the same way that Sony re-mastered and re-encoded Fifth Element, following image quality complaints.
Regards,
Harold Herbert
VFX and DI Supervisor
www.whiskers.gr
Hoppas han körde en CC till Ridley också
Postad 27 August 2009 - 16:59
OK nice. själv sitter jag knappt 2 meter ifrån 50 Kuro G9
Dock kanske du ska ta det lugnt med lovorden efter att ha skummat igenom några scener som inte tar bort det faktum att utgåvan är skit mot vad den kunde varit samt förstörd på sina ställen även om de tweakat upp skärpan på max för att det ska "se" bra ut.
Att den ser bättre ut än Braveheart det vet vi som sagt att den inte gör, även om vi inte sett den på våra egna apparater.
herregud 2 meter på 50" kuro jag sitter 4 meter från min 46" grym tv du har iallafall, som sagt de stämmer nog att den har fel misstror inte om de efter screenshoten,men bilden är grym som faen de lilla jag sett,så jag överlever nog med denna tills en ev remastrad version kommer, men masse 70 är ju din bästis ni brukar komma bra överens ju ,hehe:)
Postad 27 August 2009 - 17:05
Kan du inte lägga upp screenshots på filmen.Vore nice om det är bra bild beställer ja min steelcase dirket från play.com med svensk text å allt
Mvh.Peter
jag ska se hela filmen,sen vet jag inte hur man lägger upp screenshot,har aldrig gjort de,enligt min bedömning de jag har sett så är gladiators detaljer vassare än braveheart,jag upplever de kan bli lite suddigt i braveheart ibland,men halva pilarna saknas kanske inte så de går väl jämnt upp,hehe personligen har jag kollat tester av bluray filmer enbart på bluray.com förut,men kul att se de finns mer vassa sidor.
Postad 27 August 2009 - 17:11
jag ska se hela filmen,sen vet jag inte hur man lägger upp screenshot,har aldrig gjort de,enligt min bedömning de jag har sett så är gladiators detaljer vassare än braveheart,jag upplever de kan bli lite suddigt i braveheart ibland,men halva pilarna saknas kanske inte så de går väl jämnt upp,hehe personligen har jag kollat tester av bluray filmer enbart på bluray.com förut,men kul att se de finns mer vassa sidor.
Menar du att det är halvapilar på din version ja fattar inte eller är den okej väntar med stor spänning på när du sett hela filmen.Vill ha men måste vara bra bild.Den bästa sidan att se recensioner på bluray är http://www.thedigitalbits.com/ .
Play.com är mera en sida med filmer å den har recensioner av folk som köpt
Postad 27 August 2009 - 17:16
Var det inte du som "klarade dig utan" mina "expertutlåtanden" alldeles nyss?
Vad ska du vänta in undrar jag då du redan vet allt och bestämt dig i frågan?
Postad 27 August 2009 - 17:22
Postad 27 August 2009 - 17:30
Säger BD-forumets enda kvarvarande troll...Då lyssnar man. Verkligen! Eller...?
Lägg ner trollsnacket, argumenterade ju bara lite, inget o hetsa upp sig över : ).
Postad 27 August 2009 - 17:31
Nejdå det är ingen fara alls, blev bara förvånad över hur du uttrycker dig till andra också.
Var helt ok med att du blev grinig på mig över trådens rubrik, kan förstå att en del tar det personligt *eller det kan jag iofs inte förstå*...
Nej men allvarligt köp nått lugnande så blir allt bra om ett tag : ).
Du borde verkligen ta en extra kurs i läsförståelse.
Jag har inte varit det minsta "grinig" på dig.
Du borde lära dig skillanden mellan att ha olika åsikter och argumentera kring dom och att vara grinig.
Så det är nog mest du som tar åt dig lite väl mycket.
Så snälla håll ditt trollande till din egen tråd och fortsätt inte även i denna.
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 17:37.
Postad 27 August 2009 - 17:38
Postad 27 August 2009 - 17:39
Du borde verkligen ta en extra kurs i läsförståelse.
Jag har inte varit det minsta grinig på dig.
Du borde lära dig skillanden mellan att ha olika åsikter och argumentera kring dom och att vara grinig.
Så det är nog mest du som tar åt dig lite väl mycket.
Så snälla håll ditt trollande till din egen tråd och fortsätt inte även i denna.
Jag har inte hoppat på dig med en massa personangrepp osv, vilket du gjort och det antyder ju till att du brusat upp över något jag sagt.. Så ta medicinen nu så börjar jag röra mig hem
Postad 27 August 2009 - 17:43
Förstår inte varför ni taget Ert gräl in i denna tråden, dög inte den andra pajastråden??
Första gången jag håller med dig.
Dock har det aldrig varit nåt gräl som vissa vill få det till och heller inte jag som tog tjafset vidare in i denna tråd.
Nu åter till topic och KingCat på ignore.
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 17:46.
Postad 27 August 2009 - 17:47
Kan Ni inte ta Era kärleksbråk via PM !?!?
![]()
Mvh
Återigen jag vet inte vad han vill och det har aldrig varit nåt bråk så släpp det nu och läs mitt inlägg ovan.
Nu vidare.
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 17:50.
Postad 27 August 2009 - 17:50

Blu-ray

Ingen pil som försvinner utan bara ett ELDKLOT...
Postad 27 August 2009 - 17:52
Ingen pil som försvinner utan bara ett ELDKLOT...
Det är ett sånt däringa STEALTH eld klot
Now you see it, now you don´t
Som sagt, tragiskt
Postad 27 August 2009 - 17:54
Det är ett sånt däringa STEALTH eld klot
Now you see it, now you don´t
Som sagt, tragiskt
Är inte meningen med BD att man ska se mer detaljer, det verkar de ha missupfattat som koka ihop denna smörja.
Postad 27 August 2009 - 18:04
Postad 27 August 2009 - 18:08
Ett under att dom inte sopade bort skallen på Russel Crowe när dom ändå var i farten
Tack vare detta så vinner den priset "Sämsta BD transfern hittils!"
Visst Patton hade värre DNR, MEN dom lämnade iallafall kvar resten av bilden intakt
Postad 27 August 2009 - 20:23
Copypaste från AVS post av Matt_Stevens
Here it is. get ready to be p****d off...
Ok folks. I had lunch. Made some calls. Was not able to get anyone else to talk, other than to say, "Uh, no comment on that, but please go public, know what I mean?"
So here is the skinny.
You know how Warner Bros. used HD-DVD encodes for much later BD releases because it was cheaper? Well, imagine if a studio had a brand new, pristine, sensational transfer especially created for HD-DVD, but it never made it all the way through the encode process to release. In other words, a fully finished 1080p transfer that was not yet encoded for a home format like HD-DVD or BD. A transfer without DNR!
(for you joe-six-packers out there, first you have the film on 35mm... then you do a 1080p transfer... THEN you do an encode for Blu-Ray)
Now it is time to release said film on Blu-Ray, but instead of using that newer transfer and doing the encode for Blu-Ray, you take an older, vastly inferior transfer, which received an encode long before... and release that because it is cheaper!
It seems that is exactly what Universal and Paramount did with GLADIATOR. I spoke to someone who has looked at the new un-used transfer with his own eyes and he says it is absolutely superior in every way.
And we can see for ourselves.
How? Come on, guys. You know how. Think.
3... 2... 1...
The Extended Sequences on the Blu-Ray were created at the same time. So the geniuses responsible for the Blu-Ray just grabbed those shots and used seemless branching for the BD. Talk about adding insult to injury.
I know many of you will not want to believe it, but recall that both Universal and Paramount were supporters of HD-DVD, with Universal being the largest and most die hard supporter and Paramount even taking a bribe at one point to stay on board and dump Blu-Ray. Note how that worked out for them. Not well.
There is more. While this next part is more rumor and speculation, it is possible that some of those involved in the decision making process were still bitter from the nasty format war and made the decision to withhold the superior HD-DVD transfer based upon those emotions.
People are only human and human beings do nasty things for nothing. I myself experienced such wrath, indirectly, when a studio head was fired and all his projects were dumped, including mine, for no reason other than to **** that studio head over.
What needs to happen is obvious. Call and write Paramount AND Universal and demand they recall this release for a later replacement with the new transfer.
Be respectful. Don't scream or act like the kinds oflunatics you see over at the official Blu-Ray forum.
Meanwile, have emailed various DVD websites worthy of respect and shared this information in hopes they can learn more.
I know some of you won't believe me, but I don't care. I've broken some stories before and been prove right. In the end, all I want is a quality release and it seems studio politics and money prevented that from happening.
Should we be really lucky, Universal will do the right thing and at the very least release GLADIATOR on BD overseas from the new, unfilted, un-DNR'd transfer.
Lägg märke till just denna meningen
Now it is time to release said film on Blu-Ray, but instead of using that newer transfer and doing the encode for Blu-Ray, you take an older, vastly inferior transfer, which received an encode long before... and release that because it is cheaper!
Sen om det är 100 % sant och att formatkriget skulle ha nån sjuk påverkan ännu och att Uni och Paramount inte bryr sig verkar ju lite farfetched kanske. Men det skulle ju förklara skillnaden i kvalle på Extended scenerna som är encodade från den perfekta transfern om jag fattat rätt.
Redigerat av henke007, 27 August 2009 - 20:27.
Postad 27 August 2009 - 20:28
Några personer på Paramount och Universal borde genast avskedas
Postad 27 August 2009 - 20:30
Postad 27 August 2009 - 20:38
om dom inte gör en remaster snart inom den närmaste kan jag rekommendera att köpa denna,för jag kan räkna upp många filmer på bd som aldrig borde sett dagens ljus om man jämför med gladiator.
Postad 27 August 2009 - 20:44
.nu syns pilarna,
Jepp, fast det fattas fortfarande 2/3:e delar av dom ungefär
Och faktum kvarstår att deras DNR misshandel har fått just pilar m.m. att forsvinna.
Men jag är glad att du är nöjd, och jag rekommenderar dig INTE att kolla på videojämförelsen där du ser hur mycket som försvunnit ur bilden, för så länge som du inte vet om vad som saknas så kommer du inte att lida av det. Tyvärr är det försent för oss som sett vad dom förstört
Postad 27 August 2009 - 20:54
men att de icke extended scenerna skulle vara kass bild på är skitsnack
Faktum är ju att Extended scenerna ser mkt bättre ut på alla screens som postats och även om det ser bra ut i filmen så är ju just det den skillnaden du själv upplevet att bilden skiftar i kvalle sen inte sagt att icke extended scenerna ser ut som skit men de är misshandlade till trots och av sämre kvalle/master.
Sen är det ju knappast några småskavanker som rapporterats som nåt hårstrå som ligger i nån bildruta etc.
Nee nu försvarar du din köpta kopia lite väl mkt även om Masse70 kommer få spel på mig för att jag själv inte sett skiten.
Postad 27 August 2009 - 21:02
Jepp, fast det fattas fortfarande 2/3:e delar av dom ungefär
Och faktum kvarstår att deras DNR misshandel har fått just pilar m.m. att forsvinna.
Men jag är glad att du är nöjd, och jag rekommenderar dig INTE att kolla på videojämförelsen där du ser hur mycket som försvunnit ur bilden, för så länge som du inte vet om vad som saknas så kommer du inte att lida av det. Tyvärr är det försent för oss som sett vad dom förstört
klart att du ser de när dom tar ett screenshot men när jag tittar på film rör sig min bild kanske därför de kallas film och inte foto.hur ska ögat uppfatta att de saknas del av pilarna när du knappt hinner fatta att det är massa pilar genom luften.om man ska vara så nogrann kan man inte se nån film,jag höll utkik efter de felet på pilarna men hinner inte ens se nåt av de felet.om det aldrig kom en remaster till gladiator igen skulle jag inte bry mig jättemycke,jag förväntade mig mycke sämre missar innan jag såg filmen,och som han sa i brevet där att extended scenerna använder den senaste transfern,stämmer kanske.men isånafall är min gladiator förlängd med 2tim och 10 min för de var ungefär så lång tid minst med pangkvalite. detta är ju min åsikt så hoppas jag slipper bli påhoppad för de nu hehe,ni gör ju som ni vill,tycker ni den e skrot skiter ni i den annars köper ni den,de sämsta i gladiator i kvalite är flera klasser bättre än hela da vinci code,och saw.
Postad 27 August 2009 - 21:08
jaja, jag respekterar din åsikt och som sagt, huvudsaken är att DU är nöjd iallafall
Edit: När jag menar att 2/3:e delar av pilarna är borta så menar jag mängden i pilregnet som saknas jämfört med den icke DNR:ade versionen
Att EN fil skulle råka vara halv i en bildruta är nog inget JAG ens skulle se
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 21:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
2
"gladiator", hur gick det?
53 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?