Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Onkyo TX-NR807 (Förstärkare) 4 9.275862 (28) Inga priser
Marantz SR6004 (Förstärkare) 5 9.19512 (40) Inga priser
48 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (392 inlägg) 5 år sedan
Onkyo 707/807 (243 inlägg) 6 år sedan
Är det ett bra pris? (12 inlägg) 8 år sedan
Ljudproblem med en gamal Onkyo TX-NR807 (3 inlägg) 9 år sedan
Marantz SR-6004 (880 inlägg) 10 år sedan
Växla mellan receiver och förstärkare (Main in) (0 inlägg) 10 år sedan
Koppla in dubbla subwoofers? (30 inlägg) 10 år sedan
Märkliga fel! (4 inlägg) 11 år sedan
Inställningsproblem - marantz SR 6004 (24 inlägg) 11 år sedan
Sub till M&K LCR 750 (13 inlägg) 11 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Köp av ny förstärkare! (15 inlägg) 12 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
LPF of LFE, Line in-/Master level? (3 inlägg) 14 år sedan
Byte från Onkyo TX-NR807 till en med 3D-stöd? (16 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
ONKYO TX-NR807 och nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Slutsteg till Marantz SR6004 (14 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 15 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Koppla wii till Marantz SR6004 och Onkyo TX-SR707 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Mina prylar vill inte sammarbeta (8 inlägg) 16 år sedan
Surroundförstärkare till MONITOR AUDIO SILVER RX HEAVYWEIGHT FLOORSTAND 5.1 (13 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-NR807 vs. Harman Kardon AVR 460 (2 inlägg) 16 år sedan
5,1 förstärkare som fixar Stereo (9 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 16 år sedan
Högtalarrekommendationer till Onkyo 807 (12 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 21 September 2009 - 18:23

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Visst är det så, men jag tror att dessa tendenser som jag visade upp kommer att kännas igen på vilken marknad du än väljer. Sen kan det ju vara en god riktlinje om man jämför i alla fall med de stora marknaderna. Hur mycket vikt man ska lägga på detta vid ett beslut är ju upp till var och en. Personligen tycker jag att det är lite störande och jag antar att en del utav skillnaden beror på avsaknaden utav konkurrens gällande Denon i Sverige.

Ja det är riktigt tråkigt att Hifiklubben sitter ensamma på Denon, lite konkurrens har ju aldrig skadat någon, definitivt inte oss konsumenter i alla fall

Postad 21 September 2009 - 18:30

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tack, ja det känns som jag gjorde rätt val utifrån mina behov och förutsättningar.

Jag lyssnade på Marantz 6004, kan väl inte påstå att jag var direkt missnöjd med den, men föll mer för 2310:an
Onkyo 807:an lyssnade jag aldrig på, men i detta fall gick jag på personlig smak vad gäller designen och i den här trion hamnar onkyo sist i mitt tycke.

Helt rätt gjort & tänkt utav dig! :) Vi prioriterar alla olika och sen är ljud något högst personligt.

Onkyo har valt ett lite speciellt chassi kan jag hålla med om. ;) Tycker också att 2310:an är riktigt snygg (3310:an är dock ännu snyggare). :D Men pronligen föll jag föll jag för 6004:ans stilrena utseende och de välvda kanterna. :)

Ja det är riktigt tråkigt att Hifiklubben sitter ensamma på Denon, lite konkurrens har ju aldrig skadat någon, definitivt inte oss konsumenter i alla fall

Precis, kan dock tänka mig att Hi-Fi klubben tycker att det är rätt skönt! ;)

Postad 21 September 2009 - 18:33

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Visst är det så, men jag tror att dessa tendenser som jag visade upp kommer att kännas igen på vilken marknad du än väljer. Sen kan det ju vara en god riktlinje om man jämför i alla fall med de stora marknaderna. Hur mycket vikt man ska lägga på detta vid ett beslut är ju upp till var och en. Personligen tycker jag att det är lite störande och jag antar att en del utav skillnaden beror på avsaknaden utav konkurrens gällande Denon i Sverige.

Kan hålla fullständig med dig. Såg i AVSforum att man kan få Denon 3808 för runda slängar $1.000.. det är väl nästan man får betala i moder Svea för en 2310 :D

Har börjat rikta in krutet på en separat 2-kanalsförsteg och söka sen billig receiver som jag kopplar in frontarna från PRE-OUT från receivern då man ser movie :) Det ser jag som en bra lösning att få bra 2-kanalsljud. När anländer marantzen? :)

Redigerat av xxmannen, 21 September 2009 - 18:34.

Postad 21 September 2009 - 18:37

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Pröva gärna utan extra steg o liknande innan ni köper på er saker.
Trodde som ni och köpte en denon 1500ae som jag skulle ha som komplement till 2310, men det behövdes definitivt inte.
Inte i min setup med Nht 2.5i.

Sålde inte netonnet Denon för ett tag sedan?

Postad 21 September 2009 - 18:53

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Kan hålla fullständig med dig. Såg i AVSforum att man kan få Denon 3808 för runda slängar $1.000.. det är väl nästan man får betala i moder Svea för en 2310 ;)

Har börjat rikta in krutet på en separat 2-kanalsförsteg och söka sen billig receiver som jag kopplar in frontarna från PRE-OUT från receivern då man ser movie :P Det ser jag som en bra lösning att få bra 2-kanalsljud. När anländer marantzen? :)

Sådant kan vara lite skrämmande ibland. ;)

Det låter som ett smart sätt att komma runt allt krångel över att välja receiver. :D

Beställde/Bokade en hos MM i umeå, men jag är lite besviken på dem då de inte har en susning om när de tros få sin leverans. : / Hade fått den förra veckan utan problem om jag beställt den från någon sida på nätet, men nu går jag runt och väntar på obestämd tid och det känns ju lite drygt. : / Kan ju dock vara en fördel att ha inhandlat den i butik då det är betydligt smidigare om problem skulle uppstå + att den inte var dyrare i butik än över nätet. :)

Redigerat av Azeroth, 21 September 2009 - 18:53.

Postad 21 September 2009 - 19:17

stretchyandy
  • stretchyandy
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Pröva gärna utan extra steg o liknande innan ni köper på er saker.
Trodde som ni och köpte en denon 1500ae som jag skulle ha som komplement till 2310, men det behövdes definitivt inte.
Inte i min setup med Nht 2.5i.

Sålde inte netonnet Denon för ett tag sedan?

Jag är har oxå för mig att Net On Net sålt Denon, i samband med att jag köpte min 1906:a hösten 2006....undrar vad som hände där, hifikubben som sa ifrån eller?

Postad 21 September 2009 - 19:27

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Sådant kan vara lite skrämmande ibland. :)

Det låter som ett smart sätt att komma runt allt krångel över att välja receiver. :)

Beställde/Bokade en hos MM i umeå, men jag är lite besviken på dem då de inte har en susning om när de tros få sin leverans. : / Hade fått den förra veckan utan problem om jag beställt den från någon sida på nätet, men nu går jag runt och väntar på obestämd tid och det känns ju lite drygt. : / Kan ju dock vara en fördel att ha inhandlat den i butik då det är betydligt smidigare om problem skulle uppstå + att den inte var dyrare i butik än över nätet. :D

Sånt där kan vara lagomt irriterande..Har dom sagt någon preliminär leveranstid typ klassiska "kom in i slutet av veckan"? om så fallet så pruta på priset alt få nått tillbehör för allt trånandeväntade.. ;)

Ja.. det känns som man inte gör en kompromiss av ren Hifi-ljud med detta ;)

Postad 21 September 2009 - 19:33

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Sånt där kan vara lagomt irriterande..Har dom sagt någon preliminär leveranstid typ klassiska "kom in i slutet av veckan"? om så fallet så pruta på priset alt få nått tillbehör för allt trånandeväntade.. ;)

Ja.. det känns som man inte gör en kompromiss av ren Hifi-ljud med detta :D

Tror att det var någon där som sa 8-9 arbetsdagar. Medans de andra sa "vi ringer dig när den kommit" som svar när jag frågade när den skulle komm. Man kan inte annat än skratta! ;) Ska ta upp det med dem i alla fall så får man se vart det leder. :)

Du kommer om du väljer rätt få det bästa utav två världar. :)

Postad 21 September 2009 - 20:13

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Tror att det var någon där som sa 8-9 arbetsdagar. Medans de andra sa "vi ringer dig när den kommit" som svar när jag frågade när den skulle komm. Man kan inte annat än skratta! ;) Ska ta upp det med dem i alla fall så får man se vart det leder. :)

Du kommer om du väljer rätt få det bästa utav två världar. :)

Mycket klassiskt.. tror dom flesta säljare gått i samma skola :P
Kan skvallra att det blev ett försteg rörhybrid vid namn Vincent SA 31 MK till ett najs prajs :D
Kikat på en receiver lite smått och har en kombatant till piotv och som har preout till ett hyffsat bra pris Pio VSX-919AH-K ;)
Tror jag kan komma under 10.000kr totalt..inte illa jobbat :P

Redigerat av xxmannen, 21 September 2009 - 20:16.

Postad 21 September 2009 - 20:17

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Mycket klassiskt.. tror dom flesta säljare gått i samma skola ;)
Kan skvallra att det blev ett försteg rörhybrid vid namn Vincent SA 31 MK till ett najs prajs :D
Kikat på en receiver lite smått och har en kombatant till piotv och som har preout till ett hyffsat bra pris Pio VSX-919AH-K :)

Kommer bli nice det där! :)

Postad 21 September 2009 - 22:55

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Bra att du pointerade detta då jag själv glömde skriva det, danke! :)

Nu har jag inte kollat om det skiljer något, men jag har svårt att tro att det skulle skilja något.

Denon 2310 i USA saknar preout. Så visst kan det skilja sig åt...

Postad 22 September 2009 - 07:56

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Det skulle ju kunna vara något som man skulle sakna. :) Men det är inget som motiverar ett 3000kr dyrare pris i Sverige (7300kr kan jag nästan acceptera, då jag nu vet att man får Pre-Out på köpet här i Sverige :)). :D
Men det var bra att du tog upp det, trodde personligen inte att det skulle skilja något.

Postad 22 September 2009 - 10:10

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Har ringt runt lite idag och försökt få något svar om när MM i Umeå ska få i min 6004:a. Svaret jag fick var att det allmänt var slut på svarta 6004:or i Sverige & att en ny container skulle gå från Tyskland på torsdag... Han på Medimarkt "trodde"/hoppades att de i alla fall skulle få in en någon gång nästa vecka (bokade 6004:an den 10:e september : /). Han lät inte helt säker på att det skulle bli någon över till dem så jag måste tydligen vara förberedd att på att vänta ännu längre. :)
Är detta priset man får betala för att bo i Norrland och vill handla i butik?

Postad 22 September 2009 - 14:02

Unregistered8aa2e223
  • Unregistered8aa2e223
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Intressant i sammanhanget är att Denon och Marantz sedan 2002 ingår i samma företagsgrupp. Båda ägs av det japanska holdingbolaget D&M Holdings. Någon som vet om och hur mycket företagen samarbetar?
http://www.dm-holdings.com/eng/

Postad 22 September 2009 - 14:18

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Intressant i sammanhanget är att Denon och Marantz sedan 2002 ingår i samma företagsgrupp. Båda ägs av det japanska holdingbolaget D&M Holdings. Någon som vet om och hur mycket företagen samarbetar?
http://www.dm-holdings.com/eng/

Vet bara att de är syterbolag till varandra och inte så mycket mer. De samarbetar säkert på någon nivå, men när det gäller att ta fram nya produkter så försöker de nog hålla sin egen linje så gott det går. Att D&M Holdings Inc. äger dem behöver ju inte betyda så mycket.

Postad 22 September 2009 - 22:05

Woodpekker
  • Woodpekker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fan! bara jag får lite tid över ska jag koppla in min 807.a :) :) ;)

Postad 22 September 2009 - 22:13

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Fan! bara jag får lite tid över ska jag koppla in min 807.a ;) :P :D

Gött, låter riktigt bra! :)

Se bara till att skriva en rad eller två så att man får en ledtråd av hur den presterar! :)

Redigerat av Azeroth, 22 September 2009 - 22:13.

Postad 25 September 2009 - 09:34

Unregistered4a2e7abb
  • Unregistered4a2e7abb
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Hur funkar konkurensen, när alla tar på kronan lika mycket för Marantz-produkterna då?

Postad 25 September 2009 - 09:56

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Hur funkar konkurensen, när alla tar på kronan lika mycket för Marantz-produkterna då?

En mycker bra fråga! :angry: Det kommer säkert släppa så fort jag hunnit köpa mitt exemplar. :)

Lyckades för övrigt få Buy & Try tiden från XTZ förlängd pga. att jag blir tvungen att vänta
så länge på min svarta 6004:a (har jag tur så kommer den nästa vecka i alla fall).

Postad 02 October 2009 - 17:50

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Fick ett icke så glädjande besked idag. MM i Umeå kommer inte kunna leverera min 6004:an förrän om minst 3v till. :blink: Bara i Sverige är vi tydligen 80 enheter korta..
Ska prata om eventuell kompensation med Chefen snart och skiter det sig får jag försöka lösa det på annat sätt.
Om jag inte sväljer stoltheten och kör på den gammla hedliga "den som väntar på något gott.." principin. :lol:

Redigerat av Azeroth, 03 October 2009 - 10:44.

Postad 05 October 2009 - 13:07

Unregistered8aa2e223
  • Unregistered8aa2e223
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Fick ett icke så glädjande besked idag. MM i Umeå kommer inte kunna leverera min 6004:an förrän om minst 3v till. ;) Bara i Sverige är vi tydligen 80 enheter korta..
Ska prata om eventuell kompensation med Chefen snart och skiter det sig får jag försöka lösa det på annat sätt.
Om jag inte sväljer stoltheten och kör på den gammla hedliga "den som väntar på något gott.." principin. :blink:

Kan du inte få en deal där du lånar en 6003 tills din 6004 dyker upp?

Postad 05 October 2009 - 14:49

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Kan du inte få en deal där du lånar en 6003 tills din 6004 dyker upp?

Tack för tipset! :blink: Det skulle ju kunna vara ett alternativ. Har dock svårt att tro att de skulle gå med på det, men det lät som att jag skulle kunna få någon form utav kompensation för allt väntande hit och dit så jag kan ju alltid höra.

Postad 26 October 2009 - 02:27

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Jag har kikat runt MASSOR på Denon och Onkyo de senaste dagarna (efter att även jag till slut fått syn på den billiga Denonen). Hursomhelst var jag inne på Denons amerikanska sida för att kika på lite mer bilder etc och såg även jag att den saknar preout i USA... Ser rätt kul ut eftersom det är en stor ruta bakpå som är helt tom (där pre-out "borde" sitta)! :)

Hursomhelst - I USA får man en annan sak - nämligen ... Fjärrkontroll för zon 2! Känns som ett rätt udda byte i min värld, men de kanske blir nöjda... Så... Får man allt om man beställer i England?? Det är ju typ mitt emellan... :P

Nåja... Undrar bara en liten grej snabbt med det där med fjärrkontroll för andra zon... Behöver man det? Eller kan man kontrollera även zon 2 från primära fjärrkontrollen. Undrar eftersom det troligen blir en 2310 för mig snarast...

/Victor

Postad 26 October 2009 - 09:51

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Får man allt om man beställer i England??

Det tvivlar jag på. Men däremot så behövs väl isåfall någon form av strömadapter för uttaget, såtillvida inte strömsladden är lös och går att byta. Dessutom är frakten väldigt dyr från just England av någon anledning.

Postad 26 October 2009 - 10:38

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Nåja... Undrar bara en liten grej snabbt med det där med fjärrkontroll för andra zon... Behöver man det? Eller kan man kontrollera även zon 2 från primära fjärrkontrollen. Undrar eftersom det troligen blir en 2310 för mig snarast...

Du använder samma fjärkontroll. Behövs bara ändra "Select" längst ner på fjärkontrollen.

Hoppas att du blir nöjd mer din förmodligen kommande 2310:a! :)

Postad 26 October 2009 - 20:09

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Äntligen!!! 6 veckors väntan är över! Nu har min svarta 6004:a äntligen kommit. Fick den lite billigare dessutom (9500kr). ;)

Postad 27 October 2009 - 00:38

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Du använder samma fjärkontroll. Behövs bara ändra "Select" längst ner på fjärkontrollen.

Hoppas att du blir nöjd mer din förmodligen kommande 2310:a! ;)

Suttit och lekt med den nu under kvällen och JAJJEMEN, det är jag ;)

Det som stör mig mest just nu är att det inte verkar gå att ta bort svarta kanter på sidorna med Wii->Komponent->Denon->Hdmi->Projektor. Det skulle ju gå att ställa in overscan i Denonen, men så verkar inte vara fallet... Och den andra lilla grejen jag hittat hittills är att jag inte riktigt har koll på Audyssey ännu... Tex om det går att aktivera när man använder "ext in" (dvs analog flerkanal in). Fast detta får nog bli en egen tråd, det lär ju komma mer frågor efter hand... ;)

Tillbaka till denna tråden lite mer som avslutning - jag skaffade den för att jag länge varit lite av en Denon-fanboy, men inte riktigt känt att jag kunnat lägga sisådär över 10tkr för 2809, var nästan inne på Onkyo ett tag! ;)

Men, med sänkt pris på 2310 blev valet helt plötsligt mycket enklare! Och med projektor sen tidigare och relativt nytt Wii blev videoswitchning med Hdmi en väldigt viktig grej helt plötsligt (gamla receivern var en Yamaha RX-V400 Rds ifall nån undrar), vilket gjorde valet att till slut skaffa ny receiver mycket enklare.

Och för alla som inte testat autokalibrering med Audyssey... Väldigt söta "tweeps" blir det som kommer ut ur högtarna i tur och ordning... Och sen vet den avstånd från alla högtalare till micen nästan onödigt bra! Plus att den kalibrerar ljudet magiskt såklart, men det har jag inte hunnit testa ännu så det tänker jag inte uttala mig om!

Jaja, det får räcka för nu, hör gärna av er om ni undrar nått om 2310:an! (eller vill köpa en Yamaha dyrt såklart! :D )

/Victor

Postad 27 October 2009 - 01:54

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Suttit och lekt med den nu under kvällen och JAJJEMEN, det är jag ;)

Men, med sänkt pris på 2310 blev valet helt plötsligt mycket enklare! Och med projektor sen tidigare och relativt nytt Wii blev videoswitchning med Hdmi en väldigt viktig grej helt plötsligt (gamla receivern var en Yamaha RX-V400 Rds ifall nån undrar), vilket gjorde valet att till slut skaffa ny receiver mycket enklare.

Härligt att du känner dig nöjd! ;) Hoppas bara att du inte kommer sakna en extra hdmi ut någon gång i framtiden.

Kan tänka mig att den prissänkningen gjort valet rätt enkelt för rätt många. ;) Själv så stod jag pall och pungade ut mina 9500kr för 6004:an istället (var dock rätt nära på att slå till på en 2310:a när de sänkte priset). För mig kändes detta rätt, men som tur är så är vi ju olika. Du sparade ju pengar till en massa annat kul istället. ;)

Postad 27 October 2009 - 02:00

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Har inte hunnit leka så mycket med Marantz:en än, men av det jag hört hittills så låter det riktigt lovande med min Marantz + XTZ kombo. ;)

Postad 27 October 2009 - 14:27

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Härligt att du känner dig nöjd! :) Hoppas bara att du inte kommer sakna en extra hdmi ut någon gång i framtiden.

Kan tänka mig att den prissänkningen gjort valet rätt enkelt för rätt många. :blush: Själv så stod jag pall och pungade ut mina 9500kr för 6004:an istället (var dock rätt nära på att slå till på en 2310:a när de sänkte priset). För mig kändes detta rätt, men som tur är så är vi ju olika. Du sparade ju pengar till en massa annat kul istället. :P

Jo, visst är det så. Och visst lockar en extra hdmi-port, men jag känner ändå att det inte är något som krävs inom det närmaste - i nödfall får man väl köra en "liten" 40-tummare på komponentvideo eller nått... Förresten - kan man välja att köra ena hdmi-porten på andra zon hos dem som har det eller visar de alltid samma?

Husomhelst, Marantz eller Denon (och Onkyo också såklart...) - fina maskiner allihop. Fast för mig har Denon på något sätt högre prylfaktor, och mer onödig/nödvändig teknik åt folket är ju aldrig fel! ;)

/Victor

Postad 27 October 2009 - 14:52

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jo, visst är det så. Och visst lockar en extra hdmi-port, men jag känner ändå att det inte är något som krävs inom det närmaste - i nödfall får man väl köra en "liten" 40-tummare på komponentvideo eller nått... Förresten - kan man välja att köra ena hdmi-porten på andra zon hos dem som har det eller visar de alltid samma?

Husomhelst, Marantz eller Denon (och Onkyo också såklart...) - fina maskiner allihop. Fast för mig har Denon på något sätt högre prylfaktor, och mer onödig/nödvändig teknik åt folket är ju aldrig fel! ;)

/Victor

Det finns ju alltid lösningar för att komma runt ett sådant problem. Det går alltid att köpa en splitter om behovet av en extra hmdi ut skulle dyka upp. :)

De är riktiga fina maskiner! :blush: 2310:ans bildbehandling hade inte suttit fel. B) Men på den musikaliska fronten känns 6004:an helt rätt för mig. :P Har även hunnit prova BlueTooth funktionen och jag måste säga att den fungerar förvånasvärt bra. Så nu sitter man och gottar sig i att kunna köra hembions högtalare sm högtalare till datorn och detta trådlöst! :D

Postad 27 October 2009 - 23:56

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Har även hunnit prova BlueTooth funktionen och jag måste säga att den fungerar förvånansvärt bra. Så nu sitter man och gottar sig i att kunna köra hembions högtalare sm högtalare till datorn och detta trådlöst! :lol:

Ja... Jag tvingas ju köra digitalt optiskt eller koaxial eller en stackars analog kabel! :)

Fast... Eftersom den var dragen redan till gamla stärkaren känns det rätt ok ändå :D

Postad 28 October 2009 - 00:13

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ja... Jag tvingas ju köra digitalt optiskt eller koaxial eller en stackars analog kabel! :D

Fast... Eftersom den var dragen redan till gamla stärkaren känns det rätt ok ändå :D

Då var det ju ingen stor omställning i alla fall. :) Se till att njuta av allt välljud nu! Kan garantera att jag kommer att göra det i alla fall! :D

Det må kosta en hel del pengar denna hobby, men när man väl fått till en hel uppsättning och kan börja njuta utav det hela så är det värt varenda krona! :lol:

Postad 28 October 2009 - 01:18

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Det må kosta en hel del pengar denna hobby, men när man väl fått till en hel uppsättning och kan börja njuta utav det hela så är det värt varenda krona! :)

Visst är det så... Jag har dessutom just hittat hur man aktiverar allt vad Audyssey heter (MultEQ, DynamicEQ och Dynamic Volume)... :lol: är nog det jag i huvudsak har att säga i nuläget!!

Allmän förbättring i ljud från gamla förstärkaren var faktiskt större än jag väntat mig, men hur mycket surroundljudet har förbättrats är helt sanslöst! Det är nästan så att 2-kanals TV utskickad till olika kanaler med Pro Logic II och tillpiffad med Audyssey låter mer surround än riktiga DVD-filmer förut :D (till saken hör dessutom att PLII var något jag aldrig använde förut eftersom jag inte tyckte det gjorde någon skillnad utan snarast försämrade och förvrängde ljudet. Och självklart var det gamla systemet så absolut bra kalibrerat som jag klarade av manuellt).

Vad ska man säga? Surroundhögtalarna har helt plötsligt minst dubblat sitt nyttovärde :D

/Victor

Postad 28 October 2009 - 09:30

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Visst är det så... Jag har dessutom just hittat hur man aktiverar allt vad Audyssey heter (MultEQ, DynamicEQ och Dynamic Volume)... :D är nog det jag i huvudsak har att säga i nuläget!!

Allmän förbättring i ljud från gamla förstärkaren var faktiskt större än jag väntat mig, men hur mycket surroundljudet har förbättrats är helt sanslöst! Det är nästan så att 2-kanals TV utskickad till olika kanaler med Pro Logic II och tillpiffad med Audyssey låter mer surround än riktiga DVD-filmer förut :D (till saken hör dessutom att PLII var något jag aldrig använde förut eftersom jag inte tyckte det gjorde någon skillnad utan snarast försämrade och förvrängde ljudet. Och självklart var det gamla systemet så absolut bra kalibrerat som jag klarade av manuellt).

Vad ska man säga? Surroundhögtalarna har helt plötsligt minst dubblat sitt nyttovärde :P

Låter nice! :) Ska försöka ta mig tid att leka lite mer med 6004:an ikväll men då jag både har tenta på dagen och jobb på kvällen kan det bli lite ont om tid. :D Hoppas på att i alla fall kunna klämma in en rumskalibrering ikväll. :lol:

Postad 28 October 2009 - 14:53

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Hmm... Nu har jag tyvärr hittat en stor miss från Denons sida - hanteringen av zon 2. :lol:

Man kan bara skicka analog standardsignal till zon 2! Dvs, varken ljud via hdmi, coax, toslink eller ens ext in (7.1 analolg in) kan skickas till zon 2. Detta problem blir dessutom större när man inser att flera av källorna som kan väljas på framsidan av fjärrkontrollen (TV, HDP och Sat Tu) inte ens har vanliga analoga ingångar...

För min del innebär det att mediacentret med bra ljudkort som är kopplad till ext in måste skicka en extra kabel (som jag tar från hörlursutgången på fronten eftersom jag inte har något annat val :s ) till analog 2-kanal in på dvd. Dessutom - eftersom jag har en digitalbox kopplad till TV (som inte har någon 2-kanal analog in alls) måste jag dra en extra kabel från boxen till någon annan källa som har analog in - jag valde SAT/CBL... Och den finns ju såklart bara på baksidan av fjärrkontrollen... SUCK!

Lysande användarvänlighet till tjejen... "Varför kan jag inte välja TV som källa i zon 2??" - "Jo, det beror på att den kanalen inte har en analog ingång. Därför måste du vända på fjärrkontrollen och välja SAT/CBL för att få tv-ljud i zon 2!". Suck igen...

Edit: Kom just på en sak... Så länge man vill köra samma ljud i zon 2 som huvudzonen kan man ju faktiskt skicka en lågnivå monitor out till loopback till en av de andra kanalerna. Känns ju rätt skumt och omvänt och löser inte grundproblemet, men känns ändå som ett rätt hyfsat hack :)

/Victor

Redigerat av SweVictor, 28 October 2009 - 15:48.

Postad 28 October 2009 - 16:05

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Hmm... Nu har jag tyvärr hittat en stor miss från Denons sida - hanteringen av zon 2. :D

Man kan bara skicka analog standardsignal till zon 2! Dvs, varken ljud via hdmi, coax, toslink eller ens ext in (7.1 analolg in) kan skickas till zon 2. Detta problem blir dessutom större när man inser att flera av källorna som kan väljas på framsidan av fjärrkontrollen (TV, HDP och Sat Tu) inte ens har vanliga analoga ingångar...

För min del innebär det att mediacentret med bra ljudkort som är kopplad till ext in måste skicka en extra kabel (som jag tar från hörlursutgången på fronten eftersom jag inte har något annat val :s ) till analog 2-kanal in på dvd. Dessutom - eftersom jag har en digitalbox kopplad till TV (som inte har någon 2-kanal analog in alls) måste jag dra en extra kabel från boxen till någon annan källa som har analog in - jag valde SAT/CBL... Och den finns ju såklart bara på baksidan av fjärrkontrollen... SUCK!

Lysande användarvänlighet till tjejen... "Varför kan jag inte välja TV som källa i zon 2??" - "Jo, det beror på att den kanalen inte har en analog ingång. Därför måste du vända på fjärrkontrollen och välja SAT/CBL för att få tv-ljud i zon 2!". Suck igen...

Edit: Kom just på en sak... Så länge man vill köra samma ljud i zon 2 som huvudzonen kan man ju faktiskt skicka en lågnivå monitor out till loopback till en av de andra kanalerna. Känns ju rätt skumt och omvänt och löser inte grundproblemet, men känns ändå som ett rätt hyfsat hack :)

/Victor

Drygt att de missat denna detalj. :D Skönt att du kom runt det hela i alla fall. :lol:

Postad 28 October 2009 - 18:47

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Hur funkar det om man för tillfället inte använder zon1 utan bara vill ha musiken i zon2. Är det fortfarande endast analoga in som funkar eller kan man välja ingångar fritt då?

Postad 28 October 2009 - 23:34

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Fortfarande samma så vitt jag förstår... Riktigt löjligt... Fast... Det mest fåniga känns nästan som det är att man inte kan välja att dubbla zon 1 till zon 2 (eller välja valfri enbart till zon 2 som du föreslår)... Jag menar... Det kunde till och med min gamla Yamaha - valt ljud till a, b, eller a till b :)

/Victor

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.