Alltid lär man sig något.
Onkyo PR-SC5507
(Försteg)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Onkyo PA-MC5500
(Slutsteg)
|
2
|
(3)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 * (1313 inlägg)
|
7 år sedan |
Onkyo PA-MC5500 bra eller dåligt ? (10 inlägg)
|
13 år sedan |
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg)
|
13 år sedan |
Onkyo THX Blu-ray System (9 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 27 January 2010 - 19:40
så är min till salu då jag funderar på att gå på en dyrare lösning som jag fått lite pengar över till nu
Se mina annonser https://www.minhembi.../marknad/270630
Jag är 100% nöjd och lite till .. så det beror inte på något som helst missnöje med produkten
Maveric
Ps. jag vet att man inte skall annonsera här, men vem kan tro att en helt ny produkt
finns under begagnat marknaden ..
Postad 27 January 2010 - 21:47
Hur kan det bli bättre då??
Postad 27 January 2010 - 21:50
Det kan bli som en ölkorv jag åt nyss, den hade 130% köttMan kan ju inte låta bli att börja fundera på varför man vill sälja något man är mer än 100% nöjd med??
![]()
Jag är också 100% nöjd med det jag har, men hade jag resurserna skulle jag nog köpa något fetare ändå, är ju en hobby trots allt
Postad 27 January 2010 - 22:26
Man kan ju inte låta bli att börja fundera på varför man vill sälja något man är mer än 100% nöjd med??
![]()
Om jag köper en ny volvo för 230.000 kr för att jag ville ha den och den motsvarade mina krav
så är jag 100% nöjd med den
Om jag sedan säljer den och köper en Merza för 530.000 betyder inte det att jag inte var nöjd
med volvon ...
Men undra du vidare ..
Maveric
Ps. Martin ... tur att det är någon som förstår mig och min hobby
Redigerat av Unregistered1103, 27 January 2010 - 22:28.
Postad 27 January 2010 - 22:54
Frågan till Maveric är pga av att jag själv "sparar" till en 5507. Som processor för de pengarna är det bland de fetaste det går att köpa, man undrar ju t.ex. om Maveric upptäckt något som stör honom med Onkyon. Tror personligen det blir svårt att matcha onkyon oavsett prisnivå faktiskt. Detta beträffande kapaciteten i multikanal dvs.
Det erbjuds säkerligen bättre förförstärkare/processorer om man vill splitta procenten mellan hemmabio/ stereo. Och luta procenten mer mot stereo.
Postad 27 January 2010 - 23:22
Det är (utan att ha testat allt och utan att veta allt ) nog ( säger nog för att jag inte kan allt )
den bästa processorn som går att köpa för en rimlig peng
Funktionsmässigt har den passerat Marantz som kostar 10.000 till och vad jag har hört
så ger inte marantz combon ljud för pengarna.
Återstår att se vad Onkyo combon kan göra men de som har 5007 verkar ju inte vara precis missnöjda
Den har allt man kan önska sig och lite till om det är för dessa pengarna man kan handla
Man kan ju alltid välja vilket slutsteg man vill och byta upp sig efterhand
Martin kan säkert också intyga att han är supernöjd med sin Onkyo och han har ju haft
både det ena och det andra ( han är tom värre än mig
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 January 2010 - 23:49.
Postad 28 January 2010 - 02:35
Eftersom jag som så många andra slavar för vanlig svenssonlön så tänker man lite ekonomiskt, och byter man grejer efter en månad eller två så blir det väldigt dyrt i längden, då är det lätt att tro att man säljer pga att det är något man är missnöjd med!
Det är väl lite det mitt tänk bottnar i, dumt av mig att tänka ekonomi när vi pratar ljud över onoff-klass!
En parallell, kan ju säga att jag kan tänka mig att köpa Oppo SE istället för standarden jag har idag bara för att veta att man har en bättre apparat även om jag i dagsläget inte vet om jag kommer köra analogt (men är nyfiken att testa). Men har jag SE så får sinnet ro! Kanske något som känns igen?
Tror vi är lite på samma våglängd!
Vet man lite mer vad som ligger bakom detta snabba byte så är det lättare att förstå.
Byt på du Maveric, finns säkert någon som vill köpa en rabatterad 5507.
Jävligt köttig korv du Martin, hoppas den var god
Jag hade nog kuskat runt med volvon ett tag till tills jag hade råd att köpa nåt roligare än en Merca.
För det råkar vara en av de bilar jag inte vill ha
Men det lilla jag kör får min volvo vinterpulka och bmw sommarleksak duga..... när vi ändå pratade om bilar.
Chuck Spin:
Kan tala om att det finns en sak som jag stör mig rätt mycket på med 5507.
Det e att ett relä klickar så fort det blir en annan låt när man spelar musik från min mp3spelare, samma sak när jag byter låt när jag spelar cd med min oppo, även vid andra tillfällen när det byts ljudspår. Men som tur är så klickar det inte när man spelar av en hel cd från oppon.
Men det verkar bero en del på vilka apparater man spelar upp ifrån, har en pioneer dvd som inte får 5507 att klicka när man byter låt på den konstigt nog.
Har inte hunnit kolla upp det om man kan få bort detta med någon inställning, men tror inte att det går tyvärr.
Postad 28 January 2010 - 11:25
Spelar du från en källa via till exempel optisk kabel och källan har en paus i den digitala strömmen mellan låtarna kommer onkyon klicka till när den väntar på nya signalen. Detsamma händer om man byter ljudformat.
Om jag på min HTPC byter mellan till exempel DTS och DD ut från ljudkortet så klickar inkyon till och visar det nya formatet.
Man lär sig leva med det tycker jag, men jag hade inte klarat av att det klickade mellan varje låt som du har, det måste du ju fixa på något sätt. Prova atrt sätta på 1 sekunds cross fade på spelaren om det går, då borde det inte bli något avbrott i digitala strömmen mellan låtarna.
Eller så kopplar du analogt och slipper klickandet på det sättet.
Postad 28 January 2010 - 21:26
Testade köra analogt nu och det är som du säger att klickningarna bara uppkommer när man kör digitalt.Det klickar varje gång Onkyon tappar digital ström.
Spelar du från en källa via till exempel optisk kabel och källan har en paus i den digitala strömmen mellan låtarna kommer onkyon klicka till när den väntar på nya signalen. Detsamma händer om man byter ljudformat.
Om jag på min HTPC byter mellan till exempel DTS och DD ut från ljudkortet så klickar inkyon till och visar det nya formatet.
Man lär sig leva med det tycker jag, men jag hade inte klarat av att det klickade mellan varje låt som du har, det måste du ju fixa på något sätt. Prova atrt sätta på 1 sekunds cross fade på spelaren om det går, då borde det inte bli något avbrott i digitala strömmen mellan låtarna.
Eller så kopplar du analogt och slipper klickandet på det sättet.
Det är acceptabelt om det klickar när man byter ljudformat, men inte när man lyssnar på samma format hela tiden.
Det är från den bärbara mp3spelaren som det blir mest klickningar, den är kopplad via usb.
Någon Cross Fade hittar jag inte, vet inte ens vad den funktionen gör.
Ska jag köra mp3/flac så blir det att skaffa en htpc eller köra från usbminne/hdd.
Var smart och tänkte att jag kör mp3spelaren genom oppon och matar ut analogt, men det sket sig för dom är inte kompatibla med varandra.
Postad 28 January 2010 - 21:46
såvida man inte har cd skivor med olika ljudformat .. men det har man väl inte
Maveric
Postad 29 January 2010 - 00:32
På mp3spelaren har jag olika ljudformat, men det klickar jämt vid varje låtbyte fast det är flac efter flac t.ex.
Spelar man en cd i oppon och matar ut digitalt klickar det inte mellan låtbytena om man spelar av cdn rakt av, MEN har man random/shuffle på så klickar det mellan låtbytena.
Får jag för mig att spola i en låt får relä****t fnatt och klickar som fan.
För mig är klickningarna störande för det blir för ofta när det är vid varje låtbyte!
Får hitta andra ljudkällor för att kringgå problemet verkar det som, eller byta ut 5507an...
Kan det här botas med en firmware uppdatering eller ligger det i hårdvaran tro?
Hur fungerar det om man streamar från pc/htpc, kan man köra både digital och analog signal då?
Är det digitalt som gäller så får man väl klickningar när man streamar också?
Den här stärken gillar helt klart inte digitala signaler!
Hade det inte varit för relät så hade jag varit nöjd så här långt med stärken.
Det är så man börjar fundera på om man kan byta ut relät mot ett tystare eller ljudisolera det.
Postad 29 January 2010 - 14:46
Kör i Pure audio läge (på 5507) med optisk (toslink) kabel från datorns ljudkort.
Postad 30 January 2010 - 14:21
Den nya ägaren får själv berätta om han vill ..
Jag önskarl honom lycka till med sin helt nya anläggning som säkert kommer
bli något utöver det vanliga med tanke på den slutstegslösning han valt.
Maveric
Postad 30 January 2010 - 22:04
Bra att veta att det kan funka att streama.Jag kör med XBMC på min htpc och det klickar inte mellan låtarna. Jag har dock aktiverat 1 sekunds cross fade i XBMC (låtarna smälter ihop). Har inte testat utan cross fade men jag har svårt att tro att det skulle klicka ändå.
Kör i Pure audio läge (på 5507) med optisk (toslink) kabel från datorns ljudkort.
Jag har aldrig streamat förut så jag kan inget om det.
Har du lust att testa att streama utan cross fade på?
Du har inte spelat musik från usbminne så du har nåt att säga angående klickningarna när källan går in via usb porten?
Postad 31 January 2010 - 13:11
Då gick min Onkyo
Maveric
Tackar Maveric för kaffet samt för ett trevlig "teknik snack", tror nog jag skall bli nöjd med 5507:an.
Emotiva stegen skall dyka upp imorgon skall bli spännande att se hur allt spelar..återkommer med synpunkter...
Postad 07 February 2010 - 11:50
Postad 07 February 2010 - 21:11
Om dom lyckas göra något med mjukvaran så blir det väl att reläerna inte slår om lika ofta.
Postad 07 February 2010 - 22:52
Hur svårt kan det vara egentligen, dom behöver ju aldrig slå om förrens man byter källa på stärkaren.Om dom lyckas göra något med mjukvaran så blir det väl att reläerna inte slår om lika ofta.
Måste dom fixa asap tycker jag.
Redigerat av Martin, 07 February 2010 - 22:52.
Postad 08 February 2010 - 07:29
/Ash
Postad 09 February 2010 - 20:48
Då gick min Onkyo
Maveric
Vad fick dig att göra dig av med Onkyon? Trodde du var nöjd med den. =/
edit: nevermind.. såg en bit upp! Meridian på G antar jag?
Redigerat av Unregistered1017, 09 February 2010 - 20:49.
Postad 10 February 2010 - 00:24
Vikten på 5007 är 25kg
på 5507 är "enbart" 18.5kg
kan man anta att steget i 5007 bara väger 6,5 kg? Är inte det lite lite för ett steg med en effektangivelse på 220wx9 (6ohm förvisso bara en driven kanal).
Denons billigaste tvåkanaliga på40w väger ju lika mycket....och driver bara tvåkanaler dvs.
Känns mumma att inhandla en 5507 och koppla på den kommande pa mc5500. Då får i alla fall lite fler kilo att fördela bördan på.
Redigerat av Unregistered76636631, 10 February 2010 - 00:42.
Postad 11 February 2010 - 16:58
Att vikten på 5507 är i närheten av 5007 skall nog mera ses som att processorn har en rejält tilltaget nätagg, inte att 5007:an är underdimesionerad.En fundering!
Vikten på 5007 är 25kg
på 5507 är "enbart" 18.5kg
kan man anta att steget i 5007 bara väger 6,5 kg? Är inte det lite lite för ett steg med en effektangivelse på 220wx9 (6ohm förvisso bara en driven kanal).![]()
Denons billigaste tvåkanaliga på40w väger ju lika mycket....och driver bara tvåkanaler dvs.
Känns mumma att inhandla en 5507 och koppla på den kommande pa mc5500. Då får i alla fall lite fler kilo att fördela bördan på.
Kan intyga att jag inte saknar mitt sålda Rotel RB-1080 en sekund.
2-kanals Pure Directläget på 5007:an håller mina GS-60 i exakt samma grepp som rotelsteget i volymer långt över vad mina öron orkar med.
Postad 18 February 2010 - 17:36
Postad 18 February 2010 - 17:39
Edit: Läste lite snabbt
"Turn it on and, while holding down the VCR/DVR button, press the Standby button. Clear will appear in the display"
Redigerat av Meller, 18 February 2010 - 17:45.
Postad 18 February 2010 - 21:26
Har du även onkyos hemsida på vinden??Kanon, tack för snabbt svar.
Manualen ligger på vinden...
Sorry, kunde inte låta bli!
Postad 18 February 2010 - 23:19
Näeh men jag hoppades på ett snabbt svar, vilket jag fickHar du även onkyos hemsida på vinden??
![]()
Sorry, kunde inte låta bli!
Postad 20 February 2010 - 17:42
Jag har testat ännu en gång och jag får inget ljud via balanserade ingångarna. Testade kälan direkt mot slutsteget balanserat utan problem så 5507 verkar inte funka som det skall.
Man hör ett relä som slår om när jag väljer balanserat som källa men inget ljud blir det.
Exempel:
Välj CD som ingång.
Koppla balanserade kablar från källan till balanserade ingångarna på 5507.
I 5507 menyn välj balance - CD - Stereo.
-> Inget ljud.
Har även testat andra än cd (phono och aux1) funkar inte där heller.
Har även testat med balanserad ut från 5507 med förhoppningen att den bara klarar balanserad ut när man har balanserad in men det funkade inte heller.
Antagligen är det fel på mitt försteg, men det hade varit trevligt om någon kan bekräfta att deras balanserade ingångar fungerar.
Postad 21 February 2010 - 10:13
Postad 21 February 2010 - 10:58
Någon som spelat en balanserad källa ännu?
Jag har testat ännu en gång och jag får inget ljud via balanserade ingångarna. Testade kälan direkt mot slutsteget balanserat utan problem så 5507 verkar inte funka som det skall.
Man hör ett relä som slår om när jag väljer balanserat som källa men inget ljud blir det.
Exempel:
Välj CD som ingång.
Koppla balanserade kablar från källan till balanserade ingångarna på 5507.
I 5507 menyn välj balance - CD - Stereo.
-> Inget ljud.
Har även testat andra än cd (phono och aux1) funkar inte där heller.
Har även testat med balanserad ut från 5507 med förhoppningen att den bara klarar balanserad ut när man har balanserad in men det funkade inte heller.
Antagligen är det fel på mitt försteg, men det hade varit trevligt om någon kan bekräfta att deras balanserade ingångar fungerar.
Postad 28 February 2010 - 15:00
Jag sitter fortfarande med en tjockisTV så jag har inte kopplat in DVDn med HDMI utan kör med optisk kabel till 5507 från DVDn, och scart till TVn.
Och mitt problem är ju att ljuden mellan TV och hemmabiouppsättningen inte synkar, detta fenomen hade jag inte med min gamla pioneer receiver.
Ljudet släpar efter några msek med 5507an, någon annan som har detta problem?
Nu är jag tvungen att stänga av TV ljudet för att inte få ekoeffekt.
Ibland när jag tittar på film som redan har dåligt synkat ljud så kan ljudet komma så sent så att t.ex. tal inte stämmer med munnen på den person pratar, det är irriterande som f_n.
Bara vetskapen om att 5507an släpar efter är irriterande! Det ska inte en sån här dyr processor göra tycker jag.
5507 har ju inställning för att kunna synka ljud och bild, men det går ju inte få ljudet tidigare, bara senare så det blir ännu värre.
Någon som vet vad detta beror på?
Postad 10 March 2010 - 21:27
Det är jäkligt störande att veta att en sån dyr processor inte hänger med!!
Ska maila Hembioconsult där jag köpt den och se vad dom har att säga om saken.
Postad 19 March 2010 - 18:58
Jag har dock ett problem som jag hoppas få hjälp med.
När jag sätter på min Pioneer 71a och tex ska spela en Bluray så kommer det upp en varning:
"hdmi settings are reset because a new hdmi device is connected.
It is recommended to execute the setup navigator from the setup screen to change HDMI settings
Press DISPLAY to clear this message"
Men meddelandet går inte att ta bort, och av någon konstig anledning så går det inte att styra bluray spelaren... Hittar inget hittills i manualen så snälla hjälp....
Edit: Problem löst
Redigerat av joakim123, 20 March 2010 - 22:48.
Postad 22 April 2010 - 10:41
För att få balanserade ingångar att fungera krävs:
1. Assigna analog input (balanced) till rätt källa.
2. Byt till rätt källa.
3. Tryck på audio knappen på fjärren och sedan på pil ner tills du kommer till "Audio: Auto".
4. Tryck på pil höger/vänster tills du för "Audio: Balanced".
Detta hade flera personer försökt förklara för mig men ändå hade jag inte fattat. Men nu skall det förhoppningsvis inte bli fler missförstånd : )
Postad 03 May 2010 - 00:37
Har suttit och kliat mig i huvudet över balanserade ingångarna från cd spelaren med,
men nu funkar det kalas även här.
Har även lite andra problem jag tänkte höra om någon annan upplever med 5507...
1. När jag numera kör filmer i xbmc får jag fullt med "vertical sync" streck i bilden när jag tittar på film...
alltså streck från sida till sida i bilden....retar mig något enormt på detta, hade inte detta problemet med min tx-sr606
med exakt samma setup? kör hdmi output på "both" då jag har min tv / projektor inkopplade via master / sub hdmi out, samma problem på båda enheterna. (även om jag kör en enhet i taget)
2. Kan ej köra stereo mode utan att subwoofern är aktiv? måste med andra ord köra 2.1, verkar inte gå att ändra i stereo mode att subben inte ska gå igång? Kör jag direct / pure audio funkar det utan subben, men då låter frontarna som ett par hörlurar på full volym som ligger o spelar där framme, helt värdelöst ljud med andra ord, även vid full band. Vilket också är knasigt då jag med min 606'a var gråtfärdigt nöjd med ljudet i just musik från frontarna (sa ranger). Har fått en väldigt platt och livlös ljudbild nu, suttit i timmar och ändrat inställningar men får inte någon reda på ljudet i musik.
Postad 03 May 2010 - 20:14
Har nu laborerat en hel del, och lyckats få ett brutalt underbart ljud!
lika bra som innan fast med mer skjuts i basen med xpa-5'an =)
är otroligt nöjd nu, vet dock ej vad jag gjorde för att rätta till det haha, valde dynamic EQ och "boostade" utsignalen med 12db på intelli volume bland annat.
tyvärr har jag inte fått någon ordning på video problemet ännu, någon annan som har liknande problem med xbmc från pc?
kör en dvi -> hdmi och sedan en optisk spdif kabel.
mvh Mats
Postad 17 July 2010 - 23:09
Skicka bara ett pm så får vi surra vidare!
Mvh Pelleplutt
Redigerat av Unregistereda2d8f3b8, 17 July 2010 - 23:09.
Postad 24 July 2010 - 16:39
Redigerat av bittorent ak47, 24 July 2010 - 16:40.
Postad 29 July 2010 - 21:29
Nej, du måste använda SURR BACK.Tror ni det går att bi ampa frontarna med detta steg om man använder front wide/high till det. Exempel från vänster högtalare kommer fyra kablar. Två till front vänster och två till wide vänster/high? MVH
På sidan 21 står det hur du går till väga.
http://www.eu.onkyo....507_English.pdf
Alternativet är väl att splitta signalen från FRONT till 2st 2-kanals slutsteg eller 4st monoblock eller vilken typ av slutsteg man nu föredrar.
Postad 07 August 2010 - 16:44
Och eftersom jag vill ha minst 5.1 snart så funderar jag på vad som kan vara bäst.
Om jag köper en 5507 och behåller min SR607 och låter recivern sköta satelliterna och låta 5507 sköta alla 3 framhögtalarna
eller
Att jag bara köper en 5007 som sköter allt.
Är det ens möjligt att att ha reciver och försteg ihop?
Jag är lite osäker på vilka vilka steg som ska sköta vad. För och slutsteg? Om det går att förklara på ett pedagogiskt sett så vore det schysst!
Vad händer om man bara har ett försteg och inget annat?
Postad 08 August 2010 - 14:34
Du får inte ut något ljud så det är bara att leta slutstegTjena alla hifi gubbs! Nu börjar det kännas i uppgraderingstarmen. Har en onkyos reciever sr607, men jag känner att den pallar inte riktigt att spela mina xtz 99.26 i höga volymer eftersom jag är volymkåt så är det viktigt för mig.
Och eftersom jag vill ha minst 5.1 snart så funderar jag på vad som kan vara bäst.
Om jag köper en 5507 och behåller min SR607 och låter recivern sköta satelliterna och låta 5507 sköta alla 3 framhögtalarna
eller
Att jag bara köper en 5007 som sköter allt.
Är det ens möjligt att att ha reciver och försteg ihop?
Jag är lite osäker på vilka vilka steg som ska sköta vad. För och slutsteg? Om det går att förklara på ett pedagogiskt sett så vore det schysst!
Vad händer om man bara har ett försteg och inget annat?
Postad 20 August 2010 - 18:00
http://www.av-connec...o=ON-PRSC5508-B
Starkt sugen på denna eller Integras nya DHC 80.2.
Postad 22 August 2010 - 00:30
Nu kommer uppföljaren 5508
NICE!
Postad 22 August 2010 - 16:51
Skall bli intressant att se skillnaderna mellan 5507 och 5508 för att avgöra om det är värt att uppgraderaNu kommer uppföljaren 5508
Postad 26 August 2010 - 10:00
Redigerat av Han Solo, 26 August 2010 - 10:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
47 bilder
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?