Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En medelstor baslåda ska byggas !

279 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2009 - 05:54

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Tror inte det, men som SDX skrev så är detta en fiktiv roomgain av ett typiskt rum
dock så är ju mina basar moddellerade efter detta och de presterar alldeles utmärkt.
för mer info läs här:
http://www.faktiskt....o...pic&t=22429
bilder är med roomgain i tråden.

Du får nog titta lite bättre i basta vad som händer med rör längden vid på slag av rums stödet och med porthastigheten .
sen är det frågan hur svante har tänkt sig när han skrev porgramet hur mycket en vägg ger i stöd det finns väggar och rum som inte ser ut som en kub och som ger olika i rumsstöd i db.

Postad 04 December 2009 - 06:04

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag avvaktar och ser vad farbror gotland har att säja om saken. :rolleyes:

Troligen så du en elak turbolens med röret beroende på hur nära väggen den sitter och att den nästan sitter bakom elementet .
kan du prova med det svarta flex röret och se vad som händer för det kan du vika undan i från elementet tänk på hur ett gem ser ut ungefär en så vikning på röret skulle kunna fungera
sen prova ett rör på 50 cm då du har en inner volym på 76 liter och du får tänka att röret tar runt 4 liter och vad tar elementet runt 3 liter så det är frågan om dom var med i dina 76 liter för om inte så ligger lådan på 69 liter och då måste röret vara längre sen har du slutsteget i lådan också som tar 9 liter.

Postad 04 December 2009 - 07:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Troligen så du en elak turbolens med röret beroende på hur nära väggen den sitter och att den nästan sitter bakom elementet .
kan du prova med det svarta flex röret och se vad som händer för det kan du vika undan i från elementet tänk på hur ett gem ser ut ungefär en så vikning på röret skulle kunna fungera
sen prova ett rör på 50 cm då du har en inner volym på 76 liter och du får tänka att röret tar runt 4 liter och vad tar elementet runt 3 liter så det är frågan om dom var med i dina 76 liter för om inte så ligger lådan på 69 liter och då måste röret vara längre sen har du slutsteget i lådan också som tar 9 liter.

Dom 76,5 litrarna är den faktiska volymen. Då har jag räknat bort 6,5 liter för element och rör, och 9 liter för lådan till steget. Innervolymen på lådan helt tom är drygt 92 liter.
Får jag inte in 44 cm rör vettigt så lär jag ju inte få in 50 ??
Och flexröret sätter jag FAN inte in igen, för det fick jag så mycket skäll för... :rolleyes:

Redigerat av Bakerman, 04 December 2009 - 07:05.

Postad 04 December 2009 - 08:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Förlåt att jag säger det här... men extremt dåligt uttängte mått på lådan !

Postad 04 December 2009 - 15:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Förlåt att jag säger det här... men extremt dåligt uttängte mått på lådan !

Dom är inte dåligt uttänkta !!

Jag har inte tänkt ALLS... :lol:
Första portade lådan.. Hade inte en tanke på det... :)

Redigerat av Bakerman, 04 December 2009 - 15:26.

Postad 04 December 2009 - 15:38

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
går det inte att lösa med en port av trä? :) ...du får nog slakta lite av ditt fina stag men det borde ju funka bättre än som de är nu, har du testat med tratt (aeroport-stuk) på insidan också förresten? på den nuvarande porten alltså.

Postad bild

Redigerat av nixlaz, 04 December 2009 - 15:40.

Postad 04 December 2009 - 17:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Dom är inte dåligt uttänkta !!

Jag har inte tänkt ALLS... :P
Första portade lådan.. Hade inte en tanke på det... :)

Hehe, jo, ett minimum krav från min sida är att porten ska få platts i lådan, annars bygger man en Litz port.. :lol:

Postad 04 December 2009 - 18:46

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
troligen så äger du en gigerings såg så ta ett rör på 50cm sen sågar du vinklar tills du har fått så röret inte ligger i mot väggen i lådan.-
ungefär så här .

Redigerat av Unregistered1728, 04 December 2009 - 18:53.

Postad 05 December 2009 - 04:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

går det inte att lösa med en port av trä? :) ...du får nog slakta lite av ditt fina stag men det borde ju funka bättre än som de är nu, har du testat med tratt (aeroport-stuk) på insidan också förresten? på den nuvarande porten alltså.

Postad bild

troligen så äger du en gigerings såg så ta ett rör på 50cm sen sågar du vinklar tills du har fått så röret inte ligger i mot väggen i lådan.-
ungefär så här .

Bara så där vet jag inte vem jag ska gissa på... Farbror gotland gjorde ju ett megajobb med mina betonglådor, men nixlaz verkar ju också veta vad han snackar om...
Tror inte någon av er förstår hur brutal böj det blir för att få böjen att vända framåt innan bakväggen...

Desutom vad jag har förstått bör man inte ha porten pekandes mot baksidan av elementet ? Eller ??

Hehe, jo, ett minimum krav från min sida är att porten ska få platts i lådan, annars bygger man en Litz port.. ;)

Skit på dej... :blink:

Redigerat av Bakerman, 05 December 2009 - 04:05.

Postad 05 December 2009 - 09:17

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Nu är jag kanske fel ute men testa att dra ut röret utanför lådan tills vidare,bara för att hitta problemet.
Använd ditt ordinarie rör med dess uträknade längd men dra ut ett par decimeter av röret utanför lådan.
Att hålla på och testa fram rätt rör med en massa jobb på att göra olika böjar/vinklar tar bara tid.
Hyffsade "aeroportar" portar kan du skapa med hjälp av varmluftpistol .
Du vinner även tbx dina missade litrar i lådvolym om du drar ut porten,då ser du även om det gör ngn skillnad mot dom missade litrarna.

Ovanstående tips är bara för att testa fram rätt port och få löst problemet,sen bör du kunna lösa så att porten får plats inv i lådan.

Postad 05 December 2009 - 11:03

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
slitsport istället kanske?

Postad 05 December 2009 - 14:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nu är jag kanske fel ute men testa att dra ut röret utanför lådan tills vidare,bara för att hitta problemet.
Använd ditt ordinarie rör med dess uträknade längd men dra ut ett par decimeter av röret utanför lådan.
Att hålla på och testa fram rätt rör med en massa jobb på att göra olika böjar/vinklar tar bara tid.
Du vinner även tbx dina missade litrar i lådvolym om du drar ut porten,då ser du även om det gör ngn skillnad mot dom missade litrarna.

Ovanstående tips är bara för att testa fram rätt port och få löst problemet,sen bör du kunna lösa så att porten får plats inv i lådan.

Det skulle jag ju kunna testa, men vet ju ändå inte hur jag ska få plats med röret inuti lådan sen ?

slitsport istället kanske?

Hur räknar man ut en sån...?

Postad 05 December 2009 - 15:01

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det skulle jag ju kunna testa, men vet ju ändå inte hur jag ska få plats med röret inuti lådan sen ?

Hur räknar man ut en sån...?

Prova först med att dra ur röret ur lådan innan du gör något annat sen går det att lägga röret utan på lådan också
typ så här

Postad 05 December 2009 - 15:04

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

+1

Postad 05 December 2009 - 16:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Skit på dej... :)

Postad bild

Men vad säger du... ?! :blink:

Redigerat av DVD-ai, 05 December 2009 - 16:21.

Postad 06 December 2009 - 18:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Sista chansen nu.. Blir inte det här bra blir den sluten..
Började med röret på 50 cm. 23 cm inne i lådan, och lika mycket utanför. Nu kan jag ju korta det på utsidan allt eftersom jag testar tänkte jag...?
Just det.. Tätade elementet nu också. Satte hifikit´s tätningslist på baksidan av elementet. Det gör kanske också sitt till..

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 06 December 2009 - 18:18.

Postad 06 December 2009 - 18:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Redan nu kan jag föna skägget i porten... Låter FAN... Som om någon skulle sitta och spela dom lägsta tonerna på en panflöjt inne i lådan... :blink:
Nu BORDE det väl inte göra det med porten mitt inne i lådan ?? :unsure:
Känns inte som att det spelar någon roll om jag kortar röret tre eller sex centimeter.. Kommer nog låta lika skit ändå...

Postad 06 December 2009 - 18:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Redan nu kan jag föna skägget i porten... Låter FAN... Som om någon skulle sitta och spela dom lägsta tonerna på en panflöjt inne i lådan... :blink:
Nu BORDE det väl inte göra det med porten mitt inne i lådan ?? :unsure:
Känns inte som att det spelar någon roll om jag kortar röret tre eller sex centimeter.. Kommer nog låta lika skit ändå...

Prova ett 50cm rör sen pula in mera dämpning i lådan och se vad som händer för nu får jag ut nästa 30m/sec i porthastiget och då har man ca 6M/sec till orkanen men tydligen så går den allredan över 36m/sec man kan genom att sätta in mera dämp i lådan minska hastigheten i porten.
eller prova med att minska inner volymen på lådan och behåll rörlängden testade med 68 liter och fick ner hastigheten till 23m/sec vid 18hz .
sen kan du borra ett hål i röret inne i lådan täck sedan hålet med en bit tyg och det skall minska pipresonansen i röret

Redigerat av Unregistered1728, 06 December 2009 - 19:05.

Postad 06 December 2009 - 19:02

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
hmm du råkar inte ha en värmepistol och en spillbitar med rör som du kan testa värma lite? :unsure:
Antagligen har du en del turbulens i portöppningarna, jag tänkte att du skulle kunna testa hur materialet beter sig om du skulle försöka värma och trycka dit typ en hyffsat stor boll för att få lite aeroport-stuk på öppningarna... Men jag bara spekulerar lite, har inte testat detta själv och vet inte hur plasten på avloppsrör beter sig, men har du tid över så kan du ju testa...

Men har du provat att bara täppa igen porten helt? Om du är nöjd med ljudet med pluggad port så kör slutet, det blir nog enklast :blink:

EDIT: sdx: 36m/s är orkanvarning i en port med raka öppningar eller med "aeroport" ?

Redigerat av nixlaz, 06 December 2009 - 19:06.

Postad 06 December 2009 - 19:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Prova ett 50cm rör sen pula in mera dämpning i lådan och se vad som händer för nu får jag ut nästa 30m/sec i porthastiget och då har man ca 6M/sec till orkanen men tydligen så går den allredan över 36m/sec man kan genom att sätta in mera dämp i lådan minska hastigheten i porten.

Ska jag testa att i princip fylla den då ? Kan testa med vanlig rockwool till att börja med.

Men har du provat att bara täppa igen porten helt? Om du är nöjd med ljudet med pluggad port så kör slutet, det blir nog enklast :unsure:

Enklast ja.. Men kanske inte bäst... Ska testa att fylla lådan med dämp först så får jag se.
Göra lådan sluten är sista utvägen.. :blink:

eller prova med att minska inner volymen på lådan och behåll rörlängden testade med 68 liter och fick ner hastigheten till 23m/sec vid 18hz .
sen kan du borra ett hål i röret inne i lådan täck sedan hålet med en bit tyg och det skall minska pipresonansen i röret

Minska volymen...? Lägga in något stort och tungt...?

Postad 06 December 2009 - 19:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ska jag testa att i princip fylla den då ? Kan testa med vanlig rockwool till att börja med.

Enklast ja.. Men kanske inte bäst... Ska testa att fylla lådan med dämp först så får jag se.
Göra lådan sluten är sista utvägen.. :unsure:

Minska volymen...? Lägga in något stort och tungt...?

försök att lägga det mesta bakom elementet för att minska pumpeffekten i från den
och sedan runt röret sen kan du riva ur biltema skiten den är för dålig att dämpa lådor med då är det bättre med rockwool.

Postad 06 December 2009 - 19:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Samtidigt vill jag ju inte bara få ner hastigheten på luften i porten om det påverkar resten av lådans egenskaper negativt...? Då blir det ju kanske t.o.m bättre kurva om jag helt enkelt bara gör om den till sluten...?

Postad 06 December 2009 - 19:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Funkar ? Ska testa...

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 06 December 2009 - 19:34.

Postad 06 December 2009 - 19:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Funkar ? Ska testa...

har du ingen gummi list runt hötalarens hål ?

Postad 06 December 2009 - 19:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

har du ingen gummi list runt hötalarens hål ?

Eftersom jag ska hålla på att plocka ur och i skiten när jag testar, och eftersom inte lådan är lackad än satte jag tätlisten på baksidan av elementet.

Har testat med mängder med rockwool i lådan nu. Blev klart bättre. Blev orkan enbart vid vissa enstaka frekvenser när jag lirade "Drums and rythm" (min bastestarlåt :P ), men gissar att det är precis vid avstämningen det pumpar på galet...? Men blåsljudet finns där hela tiden ändå.. Inte lika mycket, men helt klart FÖR mycket...
Fler tips...? :)

Postad 06 December 2009 - 19:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Eftersom jag ska hålla på att plocka ur och i skiten när jag testar, och eftersom inte lådan är lackad än satte jag tätlisten på baksidan av elementet.

Har testat med mängder med rockwool i lådan nu. Blev klart bättre. Blev orkan enbart vid vissa enstaka frekvenser när jag lirade "Drums and rythm" (min bastestarlåt :P ), men gissar att det är precis vid avstämningen det pumpar på galet...? Men blåsljudet finns där hela tiden ändå.. Inte lika mycket, men helt klart FÖR mycket...
Fler tips...? :)

kapa röret till 40cm och se vad som händer du höjer f3db till 29hz

Postad 06 December 2009 - 20:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

kapa röret till 40cm och se vad som händer du höjer f3db till 29hz

Ska testa.. Sista chansen nu.. Hold on....

Postad 06 December 2009 - 20:19

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ska testa.. Sista chansen nu.. Hold on....

Kan man få en bild på hur steget står

Postad 06 December 2009 - 20:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kan man få en bild på hur steget står

Ska det ha någon betydelse för blåsljuden i porten menar du ?? :)

Postad 06 December 2009 - 20:50

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ska det ha någon betydelse för blåsljuden i porten menar du ?? :)

Man kan väl tänka sig att du har kört allt i botten på den ultimata bas upplevelsen
annars så kan man nog sälja den som förnöjare om man monterar en artifisiel tunga på porten

Redigerat av Unregistered1728, 06 December 2009 - 20:53.

Postad 06 December 2009 - 20:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Liten kul grej... Var tvungen att ställa upp lite och jämföra..

Tävlande 1. Subben jag hade i köket innan. Audiomoods 12" för 1500 spänn. Har funkat ganska hyfsat till köket som lite utfyllnad till Black Pearl, men man vill ju alltid ha lite mer och bättre..

Tävlande 2. Ofärdig Aurasound 12" som jag inte fått ordning på, som jag inte tycker imponerar alls. Kan bero på en massa saker. I och med att den inte är klar än så är den kanske t.ex inte 100% tät.

Tävlande 3. Sovrumssubben. Egenbyggd Peerless 12" med 12" slav. Drivet med ett Behringer A500 och världens i särklass sämsta filter.

Vilken låter bäst, och vilken kan spela högst innan det börjar låta illa ? :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 06 December 2009 - 21:02.

Postad 06 December 2009 - 20:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Man kan väl tänka sig att du har kört allt i botten på den ultimata bas upplevelsen
annars så kan man nog sälja den som förnöjare om man monterar en artifisiel tunga på porten

Jag tänkte att det kanske inte är så lätt att tweaka in ljudet på steget innan man har fått iordning på lådan, så därför ställde jag alla reglage rakt upp ? D.v.s på hälften.

Postad 06 December 2009 - 20:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Liten kul grej... Var tvungen att ställa upp lite och jämföra..

Tävlande 1. Subben jag hade i köket innan. Audiomoods 12" för 1500 spänn. Har funkat ganska hyfsat till köket som lite utfyllnad till Black Pearl, men man vill ju alltid ha lite mer och bättre..

Tävlande 2. Ofärdig Aurasound som jag inte fått ordning på, som jag inte tycker imponerar alls. Kan bero på en massa saker. I och med att den inte är klar än så är den kanske t.ex inte 100% tät.

Tävlande 3. Sovrumssubben. Egenbyggd Peerless 10" med 10" slav. Drivet med ett Behringer A500 och världens i särklass sämsta filter.

Vilken låter bäst, och vilken kan spela högst innan det börjar låta illa ? :)

3 fan att jag inte tänkte på det fanskapet kanse vill ha en slav att leka med

Redigerat av Unregistered1728, 06 December 2009 - 21:01.

Postad 06 December 2009 - 21:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

3 fan att jag inte tänkte på det fanskapet kanse vill ha en slav att leka med

Kom på att peerlessen också är 12"...

Jaha... Det hade kanske varit bra med en slav...? Tänker INTE bygga en ny låda i år i alla fall.. Det har jag inte tid med..

Redigerat av Bakerman, 06 December 2009 - 21:04.

Postad 06 December 2009 - 21:10

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Kom på att peerlessen också är 12"...

Jaha... Det hade kanske varit bra med en slav...? Tänker INTE bygga en ny låda i år i alla fall.. Det har jag inte tid med..

låda med 12 tums slav lite snabbt simulerad lila slav ljus blå basreflex

Postad 06 December 2009 - 21:28

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
...du har inte hunnit experimentera med mitt rörvärmningsförslag ännu? :)
och sdx: 36m/s är det orkanvarning vid raka eller svängda portändar? Lär ju göra en del skillnad tycker man..?

Redigerat av nixlaz, 06 December 2009 - 21:28.

Postad 06 December 2009 - 21:44

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

...du har inte hunnit experimentera med mitt rörvärmningsförslag ännu? :)
och sdx: 36m/s är det orkanvarning vid raka eller svängda portändar? Lär ju göra en del skillnad tycker man..?

Det som händer med koniska portar är att man minskar turbolensen i röret sen ökar man röret med ca 2cm i varje ände tror inte att det finns något program som kan räkna klokt på hur det kommer att uppföra sig för jag får ingen skilnad med portar och utan portar det blir samma hastighet genom porten .

Postad 06 December 2009 - 21:49

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
jo precis det blir ju samma hastighet men det lär ju bli mindre oljud just från ändarna... Allt under 36m/s med raka ändar ska inte innebära oljud med andra ord?

Postad 06 December 2009 - 22:05

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

jo precis det blir ju samma hastighet men det lär ju bli mindre oljud just från ändarna... Allt under 36m/s med raka ändar ska inte innebära oljud med andra ord?

rätt men för att vara på den säkra sidan så kan man säga allt under 25m/sec behöver inga portar .

Redigerat av Unregistered1728, 06 December 2009 - 22:06.

Postad 06 December 2009 - 23:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

låda med 12 tums slav lite snabbt simulerad lila slav ljus blå basreflex

Tyckte inte den med slav såg något vidare ut...?

Postad 06 December 2009 - 23:27

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
den går ju jämnt med basreflexen ända till 20hz, det var väl mest musik det var tal om i köket? :) du hade väl subsonic på ditt hypex?

Postad 07 December 2009 - 06:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Tyckte inte den med slav såg något vidare ut...?

Men du slipper hår torken med slav sen att du får lite högre utput med slav än vad du får med basreflex har väl ingen betydelse

Postad 07 December 2009 - 07:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men du slipper hår torken med slav sen att du får lite högre utput med slav än vad du får med basreflex har väl ingen betydelse

Men tornadon slipper jag ju om jag gör den sluten också ? Den kurvan skiljer sej ju inga mängder, och sparar både tid och pengar och eventuella fortsatta problem som en låda med slav kanske skulle få ? :)

Postad 07 December 2009 - 07:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

den går ju jämnt med basreflexen ända till 20hz, det var väl mest musik det var tal om i köket? :P du hade väl subsonic på ditt hypex?

Som sagt så duger nog den slutna kurvan till musiksub i köket också.. :)

Postad 07 December 2009 - 17:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Men tornadon slipper jag ju om jag gör den sluten också ? Den kurvan skiljer sej ju inga mängder, och sparar både tid och pengar och eventuella fortsatta problem som en låda med slav kanske skulle få ? :)

lila kurva slavbas
röd sluten
vit basreflex

Postad 07 December 2009 - 17:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

lila kurva slavbas
röd sluten
vit basreflex

Skiljer det ca 3 db @ 20 hz mellan portad/slav och sluten...? :) Då blir den sluten.
Nu kommer dvd-ai förmodligen flika in att han AAAAAAAAALDRIG skulle acceptera att förlora 3 db... ;)

Postad 07 December 2009 - 17:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

78l slutet blir samma som aurasoind föreslagna slutna lösning, med roomgain kan du spela 108dB vid 20Hz, utan 98dB

Det räcker. :) ;)

Postad 07 December 2009 - 20:06

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det räcker. :) ;)

Gör det ??

Postad 07 December 2009 - 20:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Gör det ??

;)

Lyssnar ju nästan uteslutande på hårdrock, och mellan 40 och 80 hz borde jag ju kunna få ut lite mer än så om jag nu skulle vilja ? I köket... :)

Postad 07 December 2009 - 21:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag skulle aldrig acceptera att förlora dom där 3dB vid 20Hz...! :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.